Ik heb veel van dit topic geleerd. Allen bedankt daarvoor. Dit is een post om wat terug te geven.
De laatste maanden heb ik mijn PC regelmatig 24 uur per dag aan staan. Bezorgd over de stroomkosten, heb ik geïnventariseerd wat mij dit nu kost en hoe ik eventueel kan besparen.
Mijn uitgangspositie:
- Kostenbesparing > milieubesparing. Ik kies dus niet voor het allerzuinigste, maar voor prijs/performance verhouding waarbij stroomverbruik een component in de prijs is.
- De aan te schaffen server zal 24/7 draaien, ondanks dat mijn huidige desktop dat niet altijd doet.
- Streven is onder de 40 W uit te komen
- Server gebruik: Er zal hoogstwaarschijnlijk een virtualisatieproduct (hyper-v server of Xen) opkomen met een linux en windows server virtual machine. Zal gebruikt worden voor: mailserver, remote access, torrents, version control, backups, file server
- Moet zichzelf binnen 3 jaar terugverdienen, streven is naar winst.
Huidig stroomverbruik:
Ik heb een schatting gemaakt van het stroomverbruik van mijn PC. De PC bevat de volgende componenten:
- Intel Core 2 Duo E6600
- Ati Radeon HD 4850
- 6 GB 6400 RAM
- 3 Harde schijven (Western Digital WD2500KS 250GB, 2x Seagate Barracuda 320GB raid0 ST3320613AS)
- Creative Soundblaster Audigy 2 CS
- 6GB PC-6400 RAM
Ik zat er behoorlijk naast met mijn schatting. Mogelijk komt dat omdat ik Intel Speedstep niet aan kan zetten omdat de hypervisor dan de PC laat vastlopen. Ik had geschat op 140 W, maar het bleek rond de
180 W idle te liggen (gemeten exclusief monitor en randapparatuur).
Huidige kosten:
Huidige kosten, uitgaande van een tarief van 0,2579 per kWh in het piektarief en 0,2093 in het daltarief (Eneco groene stroom). De verhouding tussen piek en dal is ongeveer 48%/52% (feestdagen niet meegerekend).
Verbruik (kWh) per jaar: 1576
Kosten per jaar piek: 1576 * 0.48 * 0.2579 = 195,20
Kosten per jaar dal: 1576 * 52 * 0.2093 = 171,61
Totale kosten per jaar: EUR 366,81
Daar ben ik behoorlijk van geschrokken.
Kosten nieuwe server:
Voor de nieuwe
server heb ik de volgende onderdelen besteld:
- Case: Asus TM-B22,Zwart, Zilver
- Voeding: Be Quiet Pure Power 300W
- HD: 2x WD Caviar Green WD10EADS
- CPU: AMD Athlon X2 5050e
- MB: Gigabyte GA-MA74GM-S2H
- DVD: Samsung SH-S223B
Totale prijs: EUR 340
Geheugen heb ik nog liggen en is dus niet besteld.
Stroomverbruik nieuwe server (uitgaande van 40W):
Verbruik (kWh) per jaar: 350,4
Kosten per jaar piek: 350,4 * 0.48 * 0.2579 = 46,99
Kosten per jaar dal: 350,4 * 52 * 0.2093 = 34,20
Totale kosten per jaar: EUR 82,19
Besparing
Hierbij ben ik er van uitgegaan dat mijn huidige
server een groot deel van de taken overneemt van mijn desktop en mijn desktop dus vaker uit gaat of in standby. Als hij alleen aan gaat bij actief gebruik, ga ik er vanuit dat de computer 28% van de tijd is ingeschakeld. Dat is gebaseerd op mijn actieve gebruik. De
server is uiteraard 24/7 aan.
Besparing stroomkosten op desktop per jaar: EUR 264,10
Stroomkosten van de
server per jaar: EUR 82,19
Totale kostenbesparing op stroom: EUR 181,91
Terugverdientijd
Aanschafkosten: EUR 340
Besparing per jaar: EUR 181,91
Terugverdientijd: 1,87 jaar (1 jaar en ongeveer 11 maanden)
Conclusie
Dit lijkt me een goede business-case. Zelfs als het verbruik op 60W komt te liggen, verdien ik hem terug in minder dan 2,5 jaar, wat binnen mijn grenzen valt. Ik zou er dus zelfs geld aan over houden. Het betekent wel dat ik bewust om moet gaan met het inschakelen van mijn desktop, want dat heeft een zeer grote invloed op de besparing en dus het behaalde rendement.