Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Geen matches
Nadeel van die MSI is dat 'ie geen DVI uitgang heeft. Het is maar net waar je 'm voor gebruikt inderdaad, maar op een modern bord verwacht ik dan eigenlijk wel een DVI in plaats van de VGA die er op zit. Er zit wel HDMI op, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Er zijn HDMI naar DVI verloopjes dus dat zou gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:37:
[...]

Bedankt allemaal nog voor het advies over de PicoPSU. Zodra ik mijn systeem heb, zal ik het verbruik hier neerzetten.

Hier nog een overzichtje van de kosten voor de aanschaf:

Moederbord           Gigabyte GA-MA74GM-S2H          € 49,50 (Azerty)
Processor            AMD Athlon X2 4850e             € 51,86 (Azerty)
Geheugen             GEIL - GX22GB5300LX (1 reepje)  € 24,55 (Azerty)
Harddisk             WD Scorpio Blue WD1600BEVT      € 39,67 (Azerty)
Voeding              PicoPSU 80Watt WI               € 50,00 (Ebay)

Totaal: € 215 excl Kast en verzendkosten van Azerty
Mooi prijsje toch ? ;)
Inmiddels heb ik mijn spullen ontvangen en in elkaar gezet. Helaas schrok ik een beetje van het hoge verbruik, ik kwam namelijk IDLE op 42 watt uit. Maar na wat wat aanpassingen in de bios heb ik de cpu underclocked en undervolted naar 1.1volt en draait hij nu idle op precies 30 watt.

Ik heb het hele topic al doorgelezen, maar het werdt me niet helemaal duidelijk hoe jullie de cpu hadden undervolted. Gebruiken jullie daarvoor een applicatie of gewoon in de bios? En tot welke waarde zijn jullie gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Je kunt hem naar 1ghz / 0.85v gooien, scheelt je nog wat. Gebruik hiervoor Chrystalcpuid :) Mail me anders even, dan rar ik de mijne en stuur ik je die op (gebruik dezelfde combi)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rmclock kun je ook gebruiken. Ik gebruik het zelf met de optie performance on demand.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Matched: server
Ik heb een Intel Core2Duo E7300 2,66Ghz / 1066FSB en draai Ubuntu server. Wat zou ik kunnen besparen als ik het ding in de BIOS underclock? Wat raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het hangt een beetje van de taken van je server af. Als daarvoor opgaat, 'als het maar gebeurd en liefst zo zuinig mogelijk', underclocken in BIOS. Anders met tools als Cpufreq de multiplier variabel laten zodat de boel zich kan aanpassen aan de situatie, zonder onnodig energie te verspillen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Dadona schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:50:
Het hangt een beetje van de taken van je server af. Als daarvoor opgaat, 'als het maar gebeurd en liefst zo zuinig mogelijk', underclocken in BIOS. Anders met tools als Cpufreq de multiplier variabel laten zodat de boel zich kan aanpassen aan de situatie, zonder onnodig energie te verspillen.
Dat doet Speedstep (Zo heet dat toch bij Intel?) toch al?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Dit soort programma's geven je meer vrijheid om de range van voltages en multipliers te kiezen, in mijn geval scheelde het dik 15% (1.1V -> 0.825V) in het verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:03:
Dit soort programma's geven je meer vrijheid om de range van voltages en multipliers te kiezen, in mijn geval scheelde het dik 15% (1.1V -> 0.825V) in het verbruik :)
Ik heb het programmatje inmiddels gevonden en draaien, maar helaas geen verandering in het verbruik :?.
Had gehoopt juist naar beneden te gaan. Ik heb de multiplier (FID) op 5.0× gezet en de voltage op 0.825V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Heb je de multiplier ook expliciet toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2023
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 12:58:

Inmiddels heb ik mijn spullen ontvangen en in elkaar gezet. Helaas schrok ik een beetje van het hoge verbruik, ik kwam namelijk IDLE op 42 watt uit. Maar na wat wat aanpassingen in de bios heb ik de cpu underclocked en undervolted naar 1.1volt en draait hij nu idle op precies 30 watt.
Met wat voor metertje heb je het verbruik gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:46:
Heb je de multiplier ook expliciet toegepast?
Ja, ik zie ook dat dit werkt, maar hij gaat niet minder gebruiken.
lujo schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:08:
[...]

Met wat voor metertje heb je het verbruik gemeten?
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamthuis.nl/wp-content/uploads/2009/01/cresta-energiemeter.gif
De Cresto RCE-1106 energie meter van de Kijkshop.

Ik ben bang dat het me adapter is. Ik gebruik voor me PicoPSU een oude 90 watt adapter van me vorige laptop. Waarschijnlijk is deze niet zo efficient.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 07:52

Archimond

Lopende Helpdesk

Matched: zuinige
Is het denk je mogelijk om een platform te maken met Intel T2050 of T2300E als basis?
De laptop is zelf nog maar 200 euro waard.

De laptop van mijn moeder verbruikt maar 13 - 22 watt en die heeft een Intel T2050. De laptop kan zelfs nog 1080P (trailer van Apple.com) afspelen in spelers die dual core support hebben.

Dat is nog een stuk zuiniger dan 30 - 40 watt waar de meeste desktops in deze topics zitten.

Dit zijn de metingen:
2 cores, idle, fan off, zonder muis, op stroomsnoer, helderheid laagst, wifi uit: 13 watt
- Fan on: 13,3 watt

- 1 core, fan aan: 13,5 watt
- helderheid laagst, wifi aan: 14 watt
- helderheid laagst, wifi aan, muis aangesloten: 15 watt
- helderheid hoogst: 16,4 watt
- helderheid hoogst, wifi aan: 18 watt
- fan aan, helderheid hoogst, wifi aan, muis aangesloten: 21,5 watt (normaal gebruik)

- Stressed (Orthos 2004 Beta) helderheid hoogst, wifi aan, muis aangesloten: 48,4 watt
- Standby (S3): 0,6watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk is het mogelijk, maar of het gewenst is is een tweede.
De beperking van de laptop is de toevoeging van harde schijven. Waarschijnlijk zit er een express slot in, waardoor je schijven middels esata kunt aansluiten, ook nog een aantal usb en misschien een firewire poort. Alleen de voeding van de schijven is wat omslachtig en levert verlies op. Nu heb je een voeding voor de laptop en een of meerdere voedingen voor je harde schijven. Gevolg: twee of meer keren zit je met de (in)efficientie van de voeding. Dus: als de laptop voldoende schijfruimte heeft (eventueel na plaatsing van een andere / extra 2.5" schijf) dan kan het, anders zou ik er niet aan denken.
Andere beperkingen zijn toch wel de duurzaamheid, koeling van het geheel en de beperkte andere uitbreidbaarheid.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:28

MrDry

Desperados!

Geen matches
Op dit duitse forum is men heel enthousiast over de nforce 630a chipset en met name dan over een Asrock ALiveNF7G-HDready bordje. Een duitser haalt 17 watt idle.

Ik lees in dit draadje eigenlijk niets over die 630a chipsets. Nooit iemand op gekomen of nooit naar gekeken?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Geen matches
MrDry schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 08:43:
Op dit duitse forum is men heel enthousiast over de nforce 630a chipset en met name dan over een Asrock ALiveNF7G-HDready bordje. Een duitser haalt 17 watt idle.

Ik lees in dit draadje eigenlijk niets over die 630a chipsets. Nooit iemand op gekomen of nooit naar gekeken?
Wel interessant inderdaad. Is al een wat ouder bordje, maar wel redelijk compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Geen matches
Er zijn nog een aantal bordjes te krijgen.

Klikkerdeklik voor pricewatch

Vooral Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Die asrock is hier toch vaak genoeg voorbij gekomen. Beetje een legendarisch bord idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Bovendien denk ik dat die Asrock voornamelijk zo goed presteert omdat 'ie zo weinig features heeft. De Asus zal dus waarschijnlijk meer Watt gebruiken omdat de verschillende extra's allemaal stroom trekken. De Asrock is een budgetbord met weinig om het lijf. Dat komt ons natuurlijk goed uit, maar zo wordt 'ie niet in de markt gezet.
Kortom: kijk dus niet alleen naar de chipset maar ook naar de overige features. Firewire, extra grafische uitgangen, extra USB controller, extra NIC, etc trekken allemaal stroom. De afweging is tussen het minimum aan Watt tegenover het maximum aan features, en dan ook nog eens alleen maar features die je echt gebruikt.

Het listige is dat de budgetborden als laatste komen met solid caps en andere mooie "high-end" dingen, terwijl wij dat eigenlijk wel zouden willen. Daarom zijn er ook maar zo weinig verschillende moederborden die hier langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:44
Geen matches
Dadona schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 20:48:
Natuurlijk is het mogelijk, maar of het gewenst is is een tweede.
De beperking van de laptop is de toevoeging van harde schijven. Waarschijnlijk zit er een express slot in, waardoor je schijven middels esata kunt aansluiten, ook nog een aantal usb en misschien een firewire poort. Alleen de voeding van de schijven is wat omslachtig en levert verlies op. Nu heb je een voeding voor de laptop en een of meerdere voedingen voor je harde schijven. Gevolg: twee of meer keren zit je met de (in)efficientie van de voeding. Dus: als de laptop voldoende schijfruimte heeft (eventueel na plaatsing van een andere / extra 2.5" schijf) dan kan het, anders zou ik er niet aan denken.
Andere beperkingen zijn toch wel de duurzaamheid, koeling van het geheel en de beperkte andere uitbreidbaarheid.
Ik heb via e-sata een 2.5" schijf aangesloten. De voeding gaat via USB.
Koeling zou een probleem kunnen zijn maar heb ik nog geen last van gehad. Hij staat op een geperforeerd aluminium 'plankje' in een kast met een paar oude fans op een oude thermostaat.
Hij staat nu een jaar of 2 24/7 te draaien zonder problemen. Extra voordeel: je hebt een semi-UPS ingebouwd.

Als die laptop er toch staat zou ik het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Geen matches
Maar ik zie bijna alleen de 740G en 780G chipset langskomen terwijl Asus een aantal bordjes heeft voor rond de €50,= met solid caps en software raid 0,1,5 & 10 ondersteuning. Welke high-end dingen had je nog meer gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 14:48

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Ga binnenkort mijn servers (oude PII300 en een dual Opteron) eens vervangen. Nu heb ik aan de hand van dit topic een leuke basis opgezet maar ik wil vanuit de nieuwe server direct media via DLNA streamen naar m'n TV (geen extra tussenliggend spul nodig; de TV heeft een netwerkaansluiting)

Aangezien die niet alles slikt zal d'r een hoop getranscoded moeten worden. Ansich werkte dat met een testopstelling op mijn laptop niet zo soepel. (Hakkelend bij 1080p materiaal; T4200, Intel 940GM chipset, 2GB)

Nu vraag ik me dus af of onderstaande opstelling behalve redelijk zuinig ook snel genoeg zal zijn voor transcoding...?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 49,65€ 49,65
1Asrock A780FULLHD€ 56,70€ 56,70
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G€ 42,-€ 42,-
ImporterenTotaal€ 148,35

Als ik in de specs van het mobo kijk zie ik dattie 1080p blue ray meteriaal kan handelen, mooi. Aangezien het een AM2+ is kan ik ook nog eens de CPU upgraden mocht dat mogelijk zijn en 6 sata aansluitingen is natuurlijk ook mooi meegenomen...

Wat is jullie professionele mening? ;)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik weet niet of je zoveel op gaat schieten met die 4850e dan, ik zou bijna gaan kijken voor een Phenom II, dat ding moet idle ook fucking zuinig zijn aldus de tests :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Die 4850e is niet zo geschikt daarvoor dan? Die Phenom II heeft een TDP van 125W, niet bepaald zuinig lijkt me? Of kijk ik verkeerd?

Heb overigens vanmiddag zo'n energieverbruikmeter gehaald @ kijkshop, eens aan mijn oude server gehangen, trekt slechts 53 watt, valt me nog mee... ;)
(Ok, prestaties/watt gaat offcourse nergens over, maar toch... :P)

[ Voor 67% gewijzigd door Rowdy.nl op 06-05-2009 20:54 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Geen matches
TDP is om verschillende redenen geen volledig juiste manier om het opgenomen vermogen van een cpu in te schatten:
1) het maximaal verbruik ligt soms ver onder de opgegeven TDP waarde
2) het idle-verbruik hangt hier zo goed als compleet los van. Het is geweten dat Phenom 2 cpu's vrij deftig presteren in idle, althans beter dan hun Phenom voorgangers.

Ik denk dat het het proberen waard is. Om zeker te zijn kan je even op zoek naar reviews van de Ph2 op allerlei reviewsites om de idle waardes te weten te komen, zodat je je kan baseren op vrij harde cijfers. Sites als techport, tomshardware, anandtech en zo voort geven wel een voldoende duidelijk beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Geen matches
Vond net een test hier op T.net. Hier meten ze 115W idle voor een compleet systeem, hier zit echter wel een MSI NX8800GT, zal ook wel wat stroom vreten, maar ik krijg het gevoel dat die proc bdd niet zuinig is?

Maar trekt die 4850e zo'n transcoding taak niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Processor: AMD Athlon X2 7750
Voeding: Chieftec GPS-500AB
Moederbord: ASRock K10N78
Harddisks (SATA): Seagate ST31000333AS (1TB 2x)
Harddisks (SATA): Seagate ST3250310AS (250GB)
Geheugen: Kingston HyperX 4 GB DDR2-1066 Kit (2x)
Totaal: € 542,- @ Alternate

Wat vinden jullie er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Rowdy.nl schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 20:55:
Vond net een test hier op T.net. Hier meten ze 115W idle voor een compleet systeem, hier zit echter wel een MSI NX8800GT, zal ook wel wat stroom vreten, maar ik krijg het gevoel dat die proc bdd niet zuinig is?

Maar trekt die 4850e zo'n transcoding taak niet?
Ik had eerder iets als dit in gedachten om het opgenomen vermogen van een Ph2 te vergelijken met dat van een A64. Je moet natuurlijk in acht nemen dat een X2 4850e met zijn 45W pakken zuiniger is dan een X2 6400+ die tegen de 125W aanschurkt (dit is, samen met de Phenom 1 een voorbeeld van een cpu die wél ongeveer zoveel verbruikt als door de TDP wordt gesugereerd), alhoewel de X2 4850e iets minder snel is (2,5GHz tegenover 3,2GHz). Zoals duidelijk is uit die grafiekjes verbruikt een Ph2 idle een kleine 5W meer dan een A64 X2 6400+, waarvan het idle verbruik rond de 10W moet liggen. Volgens mijn herinneringen over artikels bij tomshardware ligt het idle verbruik van de 4850e om en bij de 7W, wat dus een significant verschil is, relatief gezien, als er wordt gewerkt om een zo zuinig mogelijke computer te bekomen.

Dat terzijde is het ook nodig om in te zien dat een Ph2 wel meer mag verbruiken op z'n hoogste stand dan een X2 4850e, een Ph2 zal ook minder lang in de hoogste stand moeten blijven om eenzelfde hoeveelheid werk te doen, waarbij bv een X2 4850e vrolijk verder blijft tuffen op full load terwijl de Ph2 al lang terug in de zuinigere idle stand geplaatst is. Het zal dus afhangen van hoeveel zwaar werk er zal gedaan worden om te zien of de snellere werksnelheid de hogere kost van die snelheid kan compenseren. Een beetje zoals dat je enkel een dieselwagen moet kopen als je meer dan 10.000 km per jaar zal rijden, anders is het de moeite niet. Dit louter als voorbeeld, natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door RuddyMysterious op 06-05-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rowdy.nl schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 20:43:
Die 4850e is niet zo geschikt daarvoor dan? Die Phenom II heeft een TDP van 125W, niet bepaald zuinig lijkt me? Of kijk ik verkeerd?
Heb overigens vanmiddag zo'n energieverbruikmeter gehaald @ kijkshop, eens aan mijn oude server gehangen, trekt slechts 53 watt, valt me nog mee... ;)
(Ok, prestaties/watt gaat offcourse nergens over, maar toch... :P)
Een goedkope meter zegt, tenzij je een picopsu gebruikt, niet zo heel veel. Het werkelijke verbruik kan, zeker in standby, flink afwijken (10% bij normaal gebruik, tot 80% bij standby) door het missen van de cosphi correctiefactor.

Wil je een nauwkeurige meter hebben, dan zal die dat op zijn minst mee moeten pakken :)

Voor wat betreft de Phenom2: de idle verbruiken, die dus geen fluit te maken hebben met het TDP, zijn bijzonder goed. Het zal zeer waarschijnlijk meer zijn dan de 4850, maar als je echt zwaar realtime werk wilt gaan doen, dan gaat snelheid boven die paar watt zou ik denken?
DJ-Visto schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 21:34:
Processor: AMD Athlon X2 7750
Voeding: Chieftec GPS-500AB
Harddisks (SATA): Seagate ST31000333AS (1TB 2x)
Harddisks (SATA): Seagate ST3250310AS (250GB)
Totaal: € 542,- @ Alternate

Wat vinden jullie er van?
Je beseft dat de 7750 een Phenom1 is met twee cores uitgeschakeld? Het verbruik van die cpu zal niet zo gunstig zijn :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 07:52

Archimond

Lopende Helpdesk

Geen matches
De meter van Kijkshop die 9,99 euro kost is een Tecra energiemeter, test van hardware info: http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/

Opvallend is dat van alle geteste meters eigenlijk alleen de Cresta RCE-1106 en de Voltcraft Energy Monitor 3000 betrouwbare resultaten geven.

Goedkoop en ook een van de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

True, heb ook wat aan reviews zitten opzoeken en kwam erachter (kan de review niet meer vinden) dat er ergens in een test een 1080p file van 1 minuut werdt geencode naar formaat x. Dat duurde zelfs op de Phenom II bijna 3 minuten. 1080p real time bekijken wordt dus niks. Ook ga ik dit niet dagelijks doen of zo, maar af en toe. Als ik dan kijk dat een Phenom II 3x zo duur is ga ik dat er nooit qua geld uithalen en weegt het gebruikersgemak niet op tegen de kosten imho...

Deze server zou eigenlijk ook de taken van die oude PII over moeten nemen, dat beestje is nu ook web/dbserver en router voor m'n netwerk. Als ik dadelijk vanalles aan het transcoden ben, zullen de rest van de services qua performance niet helemaal weggedrukt worden?

Maybe beter een Phenom X3 8450e (á €75) nemen, toch een kern extra (wel een iets mindere klok)?
Archimond schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 01:10:
De meter van Kijkshop die 9,99 euro kost is een Tecra energiemeter, test van hardware info: http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/

Opvallend is dat van alle geteste meters eigenlijk alleen de Cresta RCE-1106 en de Voltcraft Energy Monitor 3000 betrouwbare resultaten geven.

Goedkoop en ook een van de betere.
Leuke test, heeft de goedkoopste zelfs de minste afwijking... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Geen matches
Encoden is niet hetzelfde als decoden, dat is veel zwaarder. Mijn broer heeft een X2 4850e en een Asus 780G bordje, en die kan een x264 mkv (dus zonder hardwareversnelling door de IGP) een 1080p bestand van 8GB vlot weergeven zelfs zonder CoreAVC, dus met zo'n XX50e cpu ga je genoeg hebben om HD content af te spelen, hoor. Gelukkig maar, want zo ben je veel goedkoper uit dan met een Ph2 of Ph1 derivaat, waarvan ik de laatste van de twee niet echt aanraad wegens een te lage performance/watt ratio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

DevilsProphet schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:38:
Encoden is niet hetzelfde als decoden, dat is veel zwaarder. Mijn broer heeft een X2 4850e en een Asus 780G bordje, en die kan een x264 mkv (dus zonder hardwareversnelling door de IGP) een 1080p bestand van 8GB vlot weergeven zelfs zonder CoreAVC, dus met zo'n XX50e cpu ga je genoeg hebben om HD content af te spelen, hoor. Gelukkig maar, want zo ben je veel goedkoper uit dan met een Ph2 of Ph1 derivaat, waarvan ik de laatste van de twee niet echt aanraad wegens een te lage performance/watt ratio.
Afspelen heeft mijn werklaptop ook niet zoveel moeite mee, gaat niet super vloeiend maar voor dat beestje redelijk vind ik althans.
De server zal alles moeten omzetten om het via DLNA te streamen naar mijn TV (Philips 42pfl9603H/10)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710€ 108,71€ 108,71
1Asrock M3A790GXH/128M€ 104,42€ 104,42
1OCZ OCZ3G13334GK€ 49,95€ 49,95
ImporterenTotaal€ 263,08

En de oude keuze...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 49,65€ 49,65
ImporterenTotaal€ 148,35

Wel dik 100 euro verschil :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Geen matches
Als je deze link volgt, zie je dat de Ph II 710 ook ondersteund wordt door de ASrock A780FullHD waardoor het verschil teruggebracht wordt naar €60,- :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:59
Matched: zuinige, server
Rowdy.nl schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:59:
[...]

Afspelen heeft mijn werklaptop ook niet zoveel moeite mee, gaat niet super vloeiend maar voor dat beestje redelijk vind ik althans.
De server zal alles moeten omzetten om het via DLNA te streamen naar mijn TV (Philips 42pfl9603H/10)
Je samenstelling even buiten beschouwing gelaten, ik ben niet zo thuis DLNA, maar 1080p video on the fly reencoden en doorsturen naar je TV lijkt me geen goed idee...
De taken die je de pc wil laten doen (webserver, fileserver, etc) kan een 4850e prima doen, maar 1080p video reencoden en streamen (zelfs 720p zal al krap aan worden) zonder kwaliteitsverlies, wat zonde is op je TV, gaat het niet worden.
Als je dit toch perse wilt zul je moeten gaan kijken naar een i7 setup (of wellicht een X4 955) en daar wordt je kwa prijs en verbruik niet blij van denk ik.

Mijn advies zou zijn, maak een setup op basis van een zuinige AMD dualcore (4850e, 5050e), steek dat in een kast en zet die in de buurt van je tv en sluit het gewoon via HDMI aan. Dit komt de beeldkwaliteit alleen maar ten goede, de netwerkkabel ligt er ook al dus kan je er ook je webserver op draaien en je verbruik is lekker laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Geen matches
Ik was ook al bang dat ik daar uiteindelijk op uit ging komen...
Echter; ik kan veel spul redelijk in batch snachts laten transcoden naar het correcte formaat zodat ik als ik het via DLNA doe streamen het niet omgezet dient te worden. Dat het dan een hele nacht duurt om een film te transcoden boeit dan niet zo...

Ga ik iig die kant op, thnx. Nu het twijfelgeval; een Athlon X2 of een Phenom X3... Prijsverschil valt mee, de Phenom heeft een lagere klok (2,1Ghz), maar wel 3 cores... En de Athlon een snellere klok (2,6Ghz) maar slechts 2 cores... Kan bij de Phenom ook gebruik maken van sneller geheugen (1066Mhz vs 800Mhz) door de AM2+ socket.

Wat zou een verstandigere keuze zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom X3 8450e€ 75,-€ 75,-
1OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK€ 49,-€ 49,-
1Seasonic S12II-330€ 49,35€ 49,35
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 77,50€ 77,50
ImporterenTotaal€ 307,55

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 5050e€ 53,15€ 53,15
1Seasonic S12II-330€ 49,35€ 49,35
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 77,50€ 77,50
ImporterenTotaal€ 278,70

Eventueel de Seasonic nog vervangen door een PicoPSU, maar vraag me af of die zwaarste, de 120W wel voldoende zal zijn als ik er eventueel meer schijven inhang en 'm vol belast af en toe?

Kabels liggen er idd zat, zo'n kleine 200m in m'n appartement... :)
* Rowdy.nl heeft niet veel op met Wireless... :P

Afbeeldingslocatie: http://rowdy.nl/files/albums/200712_verbouwing/IMG_3807.JPG Afbeeldingslocatie: http://rowdy.nl/files/albums/200712_verbouwing/IMG_3808.JPG Afbeeldingslocatie: http://rowdy.nl/files/albums/200712_verbouwing/IMG_3813.JPG
Overigens is dit slechts voor de 10 aansluitpunten in de woonkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geen matches
Ik zou die kabels netjes in buizen leggen als ik jou was. Wellicht wil je nog ooit cat 7 of iets anders.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik zou nog iets meer neer leggen naar een Phenom 2 X3 710. Dan gaat het transcoden echt een stuk rapper. Hogere core clock dan de Ph1, iets betere IPC en vs de X2 een extra core en een stuk hogere IPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Rowdy.nl schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 09:20:
[...]

[...]

True, heb ook wat aan reviews zitten opzoeken en kwam erachter (kan de review niet meer vinden) dat er ergens in een test een 1080p file van 1 minuut werdt geencode naar formaat x. Dat duurde zelfs op de Phenom II bijna 3 minuten. 1080p real time bekijken wordt dus niks. Ook ga ik dit niet dagelijks doen of zo, maar af en toe. Als ik dan kijk dat een Phenom II 3x zo duur is ga ik dat er nooit qua geld uithalen en weegt het gebruikersgemak niet op tegen de kosten imho...

Deze server zou eigenlijk ook de taken van die oude PII over moeten nemen, dat beestje is nu ook web/dbserver en router voor m'n netwerk. Als ik dadelijk vanalles aan het transcoden ben, zullen de rest van de services qua performance niet helemaal weggedrukt worden?

Maybe beter een Phenom X3 8450e (á €75) nemen, toch een kern extra (wel een iets mindere klok)?

[...]

Leuke test, heeft de goedkoopste zelfs de minste afwijking... :)
Welke zal je dan aanbevelen? 8)7 Dan zal ik aan zoiets denken: AMD Phenom X4 9950 Black Edition
Boxed

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-Visto op 07-05-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
De Phenom1 is niet zo zuinig, kijk als je zuinig wilt dan naar een Phenom2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:39:
De Phenom1 is niet zo zuinig, kijk als je zuinig wilt dan naar een Phenom2?
AMD Phenom X4 9650 dus of AMD Athlon X2 7750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Ik ben mezelf al een tijd aan het orienteren op een thuisserver.
Deze moet als downloadbak en als backup- file-server dienst gaan doen.
Buiten bovenstaande taken wil ik deze pc echter ook als partime Home Theater PC dienst laten doen.

Dit compliceert de boel enigszins voor mijn en ik twijfel er dan ook aan of ik zo een goede samenstelling bij elkaar gepuzzeld heb. Ik twijfel namelijk nogal tussen een amd 790gx en nvidia gf8200 chipset.
De amd oplossing komt met een 750 southbridge die raid 5 op een acceptabel niveau ondersteund, bij de nvidia oplossing zijn de raid 5 prestaties om te huilen.

Helaas heeft de amd chipset ook nadelen namelijk :
Als je XBMC voor linux wilt gaan draaien raad ik ten zeerste aan om met een NVidia kaart te gaan. Dit omdat je dan gebruik kunt maken van VDPAU. Hiermee heb je voor alles wat geaccelereerd kan worden, automatische acceleratie via je videokaart. Een ATI kaart heeft dat op dit moment niet en gaat dit ook niet krijgen onder XBMC (linux) binnen afzienbare tijd.om via de onboard video kaart wat wel het geval schijnt te zijn met de nvidia 8200 oplossing

Verder lijkt de gf8200 wat energie zuiniger te zijn.

Al met al ben ik tot de volgende samenstelling gekomen (80+ voeding en een kast heb ik al):
#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 42,49€ 42,49
1MSI K9N2GM-FIH€ 65,41€ 65,41
1Samsung Spinpoint M2 HM251JJ€ 46,28€ 46,28
1Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB€ 123,14€ 123,14
ImporterenTotaal€ 330,47

De laptopschijf is bedoeld voor het besturingsysteem en als zal verder wat ruimte bieden voor backups van mijn laptop. De Western Digital Caviar Green is bedoeld voor de rest van de bestanden en zal zo geconfigureerd worden dat deze snel op standby springt om stroomte besparen.
Hebben jullie hier nog op of aanmerkingen op dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Prima combi :) Ik zou overigens geen XBMC draaien, maar Media Portal onder Windows. Ik ben niet zo kapot van de HD-decoder die XBMC meelevert, onder Windows heb je met MP meer vrijheid voor wat betreft je codecs, maar dit ter zijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
DJ-Visto schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 15:44:
[...]

AMD Phenom X4 9650 dus of AMD Athlon X2 7750
Dat zijn phenom 1's. Bij de Phenom II staat er II achter de Phenom. Ook zijn de namen korter. I.e. Phenom II X4 940 of AMD Phenom II X4 710.

@lithoijen
Geen mogelijkheid om OS level raid 5 te gaan draaien? Linux inplementatie van Raid 5 is best goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Geen matches
Ik twijfel nog tussen windows en linux

linux
+ prijs, software raid 5 implementatie die werkt
- mijn beperkte ervaring met linux (en hoe goed werken de energie besparings opties onder linux?)

windows
+ ben ik 100% me bekent, de veilige keuze dus
- prijs, geen fatsoenlijke raid 5 implementatie.

Ook gezien de opmerking van neographikal nijg ik verlopig nog naar windows.
Dan maar geen raid5. Ik ben er verder nog niet uit of ik er eventueel een harde schif bij neem en raid 1 ga gebruiken. Of dat ik ga werken met een extra disk (eventueel extern) in combinatie met een backup script/programma.
Verder wil ik in de toekomst de pc eventueel uitbreiden met een digitenne ontvanger.
Helaas zijn de keuzes om ook gecodeerde kanalen te bekijken nogal beperkt en zijn de drivers van deze oplossing onder windows al een uitdaging kunnen zijn, laat staan onder linux.

Heeft er verder nog iemand ervaring met het moederboard? Is er een eventueel betere alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet voor raid 5 gaat kan je gewoon een 780G nemen. Die zijn vaak iets zuiniger. Gezien de 790GX een OCed 780G is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:23:
Als je niet voor raid 5 gaat kan je gewoon een 780G nemen. Die zijn vaak iets zuiniger. Gezien de 790GX een OCed 780G is.
Als ik niet voor raid 5 ga dan kies ik waarschijnlijk voor een oplossing met een amd gf8200 chipset gezien het verbruik en de ondersteuning onder linux (mocht ik uiteindelijk daar toch voor kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan ook, neem dan in iedergeval niet de Asus die ik heb genomen(lees mijn reviews maar eens). Je zou anders ook nog kunnen kijken naar de iets zuiniger 740G(let wel op de southbridge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:32:
Kan ook, neem dan in iedergeval niet de Asus die ik heb genomen(lees mijn reviews maar eens). Je zou anders ook nog kunnen kijken naar de iets zuiniger 740G(let wel op de southbridge).
Waar moet je op letten dan bij de southbridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Geen matches
Of het de 750 southbridge is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Zou het kwa performance mogelijk zijn om Media Portal onder Windows op een VM op Linux te draaien? Of lever je dan teveel in? Ik heb het dan over afspelen van 1080 of 720 materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:11:
[...]

Dat zijn phenom 1's. Bij de Phenom II staat er II achter de Phenom. Ook zijn de namen korter. I.e. Phenom II X4 940 of AMD Phenom II X4 710.

@lithoijen
Geen mogelijkheid om OS level raid 5 te gaan draaien? Linux inplementatie van Raid 5 is best goed.
Oh, sorry ik ga er morgen even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:14
Geen matches
remmelt schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:33:
Zou het kwa performance mogelijk zijn om Media Portal onder Windows op een VM op Linux te draaien? Of lever je dan teveel in? Ik heb het dan over afspelen van 1080 of 720 materiaal.
Door de hele beperkte performance van de video- (en andere) drivers in een VM vrees ik dat je dat wel kan vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 23:09
Geen matches
remmelt schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 18:33:
Ik heb het een tijdje andersom gedaan met MythTV. MythTV draaide binnen Ubuntu met XP als host, met VMWare was dat (8800GT had toen nog geen linux drivers, vandaar).
Op zich werkte het wel, maar alleen als ik de resolutie in XP terugschroefde op iets van 640x480, wat voor gewoon TV kijken prima is.

watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09 01:23

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb gisteren mijn good old HP/Compaq D310 server eruit gedaan. 120W continu verbruik 24/7 is me toch iets te gortig :)

Heb daarom een Jetway JBC110C91-330-B barebone besteld, samen met een Kingston 2GB DDR2 reepje. De HD is een 3.5" WD sata schijf, die in de oude server ook al dienst deed.

Moet zeggen dat de performance van de Atom330 me niks tegenvalt! Als OS draai ik Windows 2008 (die ik overigens zonder herinstalleren zo kon overzetten!), en het loopt allemaal vlotjes! De zwaarste taak die hij heeft is het unrarren van gedownloade HD films...en dat gaat snel genoeg.

Wat me ook meeviel was de ruimte in de kast. Ondanks dat het een klein kastje is (20cm*17cm*6.5cm) passen er 2 3.5" schijven standaard in, en dan heb je nog ruimte over voor een 2.5" schijf in de CD bay. Dus ook voor (soft)raid setups zou hij geschikt zijn. Verder wordt het kastje geleverd met 60W voeding, wallmount brackets en pci riser boardje....redelijk compleet dus!

Volgens mijn (matige) Basetech meter zit het verbruik op zo'n 35W gemiddeld. Heb gemeten zonder HD, en dan zit hij op 25W. Schijnt dat de Intel 945GCLF bordjes niet superzuinig zijn, maar ja, niks aan te doen. De volgende stap is het vervangen van de 3.5" HD voor een 2.5" HD... ik hoop zo weer een paar Watt er af te kunnen schaven...weet iemand of dat iets gaat schelen?

Oh ja...voor de mensen die van plaatjes houden:

Afbeeldingslocatie: http://www.tjello.nl/meterkast2.jpg (De meeste van die schoenen zijn van mijn lief...dus ik vond dat ik wel recht had op wat ruimte in de meterkast 8) )

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 09:40
Geen matches
offtopic:
je weet dat het verboden is om spullen in je meterkast te hebben staan die daar niet logischerwijs thuishoren? Helemaal als die de toegang tot de groepen (als is het maar een beetje) versperren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
offtopic:
Dat was mijn eerste gedachte ook, na "Hey dat is een goed idee!"
Overigens heb ik ook een klein plankje gemaakt met m'n NAS erop en een bergje switches, APs en modems. Verder staan er allerlei tassen met meuk op de grond. De standen zijn al een paar keer gecontroleerd en er is nog nooit wat van gezegd. Ziet er natuurlijk wel minder permanent uit dan bovenstaand!

[ Voor 64% gewijzigd door remmelt op 09-05-2009 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Geen matches
darkmage schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:06:
offtopic:
je weet dat het verboden is om spullen in je meterkast te hebben staan die daar niet logischerwijs thuishoren? Helemaal als die de toegang tot de groepen (als is het maar een beetje) versperren...
offtopic:
Uhm...'verboden'? Wie verbiedt mij in mijn eigen huis spullen in mijn meterkast te zetten? Dat iemand van een energiemaatschappij of watermaatschappij verzoekt dat de desbetreffende meter/schakelkast goed bereikbaar is tijdens hun bezoek, dat snap ik. Je gaat ook niet met een knoflookkegel naar de tandarts. Maar ik heb nog nooit van een 'verbod' gehoord op dat gebied, evenmin zegt vriendje google daar iets over... dus dan ben ik wel benieuwd naar een bron eigenlijk.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 09:40
Geen matches
offtopic:
o.a. NEN1010, het bouwbesluit regelen dat. Daarnaast is het zo dat ivm veiligheid, de meterkast aan een stapel eisen moet voldoen, waaronder dat er niets in staat wat er niet in thiushoort, zodat bv de brandweer de spanning snel van de woning af kan halen. Daarom zijn er bv ook regels hoever een meterkast max van de voordeur mag zijn enzo.

En je bent echt niet eigen baas in je woning hoor, je hebt je gewoon aan de wet te houden thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Geen matches
De NEN is volgens mij geen wetgevende of wetmakende instantie. Ik wil hiermee overigens niet de bereikbaarheid van de meters bagatelliseren of ontkennen, want daar zie ik het voordeel ook wel van in :) (overigens is dat bij ons niet aan de orde, meters en schakelaars zijn goed bereikbaar)

Maar goed, genoeg geouwehoer over meterkasten...wat mij betreft kunnen we wel weer ontopic gaan :)

Om maar meteen een goed vervolg te geven: weet iemand of de fan van een Atom330 het aankan om op 7V te draaien? Ik vind het nl. toch wel een beetje een herrieschopper, met zijn 4500 (!) rpm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Geen matches
DynaMikeY schreef op zondag 10 mei 2009 @ 01:27:
snipz..

Om maar meteen een goed vervolg te geven: weet iemand of de fan van een Atom330 het aankan om op 7V te draaien? Ik vind het nl. toch wel een beetje een herrieschopper, met zijn 4500 (!) rpm...
Dat kan, zal de chipset wat warmer worden. Heb zelf t koellichaam op een Intel D945GCLF (Atom N270) vervangen door een heatpipe model en een 12 cm fan (1200 rpm) op gericht zodat er toch voldoende lucht langs stroomt.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Frank Martin schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:03:
[...]

Waar moet je op letten dan bij de southbridge?
Niet de 750 zoals TKing zegt, maar de 700. Eigenlijk zolang het geen SB600 heeft is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 00:05
Mijn vader had nog een moederbord + processor over omdat hij voor een i7 machine gaat.
Ik heb het gekregen en heb er mijn servertje mee geupgrade :)

Mijn oude server:
  • AMD Athlon XP 1600+, 1.4 Ghz
  • 768 mb ram
  • 80 + 40 gigabyte hardeschijf
Trok idle 110 watt :X

Nieuwe server (heb eigenlijk alles vervangen behalve de behuizing):
  • Intel Core 2 Duo E4300, 1.8 Ghz
  • Elitegroup 945GT-M moederbord
  • 2 x 1 GB ram
  • 1 x 1 TB Western Digital Caviar Green
  • Corsair 400W voeding
idle: 43 watt :D

Een stuk stiller en staat in een kast onder de trap met Linux erop die de boel underclocked naar 1.2 Ghz als hij niet veel te doen heeft.

Zou het mogelijk zijn om hem idle op 1 Ghz te laten draaien ?

Zit er alleen nog over te denken om nog een ander moederbord te kopen, huidige moederbord kan max 2 GB ram aan..

Welke chipset zou het zuinigst zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 13:55

slb

Bwoah......

Om In de geest van het originele topic te blijven zou ik liever de vraag stellen:
Welke componenten zouden het zuinigst zijn, afgezet tegen performance en prijs?

Een server draait toch 24/7 en elke Watt is op jaarbasis 8,76 kWh (0.001kWh*24h*365)
Als je aanneemt dat een server toch zeker zo'n 3 jaar zal meegaan, is 40 Watt gelijk aan zo'n 1050 kWh verbruik (= +/- 200 Euro) en 50Watt aan 1300 kWh (+/- 260 Euro) In drie jaar staat elke Watt verbruik dus gelijk aan ongeveer 20 Euro.

Mijn voornaamste doel van een server is centrale opslag, en omdat ik ook gebruik maak van DVD images wil ik wel een goede doorvoer hebben. Uiteraard wel zo zuinig mogelijk met energie.

Met dit in het achterhoofd, heb ik, net als de OP, al onderzoek naar naar kant en klare oplossingen (Nas van Thecus, Synology, Qnap, Netgear, etc) gedaan, maar ook tot de conclusie gekomen dat de performance van de betaalbare modellen onder de maat is. Nieuwe modellen zijn over het algemeen wel zuinig. Er komen steeds meer modellen met zwaardere CPU's, maar de prijs en het verbruik schieten ook omhoog. Wanneer je slechts een of twee schijven in RAID 1 wilt gebruiken zijn de kant en klare oplossingen wellicht wel de betere oplossing. RAID 0 is te risicovol, t.o.v. RAID 1 is de kans op data verlies minimaal 3 keer zo groot.

Vanwege de extra veiligheid, beschikbaarheid en performance, kies ik ervoor een DIY RAID5 systeem te bouwen. Dit is in mijn geval de toch beste (betaalbaar, hoge performance en zuinig) oplossing. Deze bestaat uit verschillende componenten, met bijkomende afwegingen:

[De voeding]
De grootste fout bij het bouwen van een systeem wordt vaak gemaakt bij het bepalen van de voeding, voor een server heb je vaak met een 200 Watt voeding meer dan genoeg reserve. Een server is geen desktop en heeft dus geen energieverslindende grafische kaart of 3.6GHz quadcore nodig. Harde schijven zullen minder dan 8 Watt vergen. Een te grote voeding geeft vrijwel altijd een hoger verbruik, dus belangrijk deze goed te dimensioneren. De meeste hardware fabrikanten zijn ook tot het besef gekomen dat het verbruik omlaag moet, en leveren steeds zuiniger componenten.

[Harde schijf]
Voor de harde schijven valt de keuze op zuinige modellen, zoals de WD's Green of Samsungs Eco series. Wanneer er voornamelijk met veel grote bestanden wordt gewerkt, is de acces time niet van belang.
Het OS van de server kan op een kleine SSD, USB stick of optisch medium staan. SSD's worden steeds betaalbaarder.

[CPU]
De CPU van de meeste thuisservers zal vaker niets dan iets te doen hebben, er kan dus prima een zware processor ingezet worden, mits deze idle zuinig is. Terugklokken bij idle is ook goed te doen.
Juist omdat de server maar een paar specifieke taken heeft (uitzonderingen daar gelaten), zullen multicore processoren (>2 kernen) geen nut hebben, en in idle alleen maar tot een hoger verbruik leiden.

[Chipset/mobo]
De uitgebreide mogelijkheden worden vaak niet gebruikt, tis dus goed zoeken naar een passende chipset/mobo.

[UPS]
Aangezien stroomstoringen steeds vaker voorkomen, is het misschien verstandig een UPS aan te schaffen, al is het alleen maar om de machine correct uit te laten schakelen. Dit leidt wel tot een iets hoger verbruik.

Liefst zou ik in de 1e post van deze thread het verbruik, performance (zou met een schaal kunnen) en pricewatch prijs zien van de belangrijkste componenten, om tot de beste weloverwogen samenstelling te kunnen komen.

[ Voor 0% gewijzigd door slb op 10-05-2009 17:31 . Reden: typo ]

prompt $p $g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

WiebeV schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:44:
Zou het mogelijk zijn om hem idle op 1 Ghz te laten draaien ?
Daarvoor kun je de tool cpufreq-info gebruiken:
x@x:~$ cpufreq-info 
cpufrequtils 002: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2006
Report errors and bugs to linux@brodo.de, please.
analyzing CPU 0:
  driver: acpi-cpufreq
  CPUs which need to switch frequency at the same time: 0
  hardware limits: 800 MHz - 1.87 GHz
  available frequency steps: 1.87 GHz, 1.60 GHz, 1.33 GHz, 1.07 GHz, 800 MHz
  available cpufreq governors: conservative, ondemand, powersave, userspace, performance
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 1.87 GHz.
                  The governor "ondemand" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency is 800 MHz.
Zit er alleen nog over te denken om nog een ander moederbord te kopen, huidige moederbord kan max 2 GB ram aan..

Is 2GB niet genoeg voor je servernoden, dan? Je deed het tot voor kort met maar 768MB. Het lijkt me nogal raar om ineens meer dan 2GB te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 00:05
DevilsProphet schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:52:
[...]
Is 2GB niet genoeg voor je servernoden, dan? Je deed het tot voor kort met maar 768MB. Het lijkt me nogal raar om ineens meer dan 2GB te willen.
Wil eigenlijk gaan experimenteren met Vmware Server binnenkort.

Heb cpufreqd nu geinstalleerd, kan alleen niet lager dan 1.2 Ghz om de een of andere reden.
Kan nu wel zien hoeveel % hij op welke snelheid draait :D

cpufrequtils 004: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2006
Report errors and bugs to cpufreq@lists.linux.org.uk, please.
analyzing CPU 0:
  CPUs which need to switch frequency at the same time: 0
  hardware limits: 1.20 GHz - 1.80 GHz
  available frequency steps: 1.80 GHz, 1.20 GHz
  available cpufreq governors: conservative, ondemand, userspace, powersave, performance
  current policy: frequency should be within 1.20 GHz and 1.80 GHz.
                  within this range.
  current CPU frequency is 1.20 GHz.
  cpufreq stats: 1.80 GHz:7.73%, 1.20 GHz:92.27%  (11)
analyzing CPU 1:
  CPUs which need to switch frequency at the same time: 1
  hardware limits: 1.20 GHz - 1.80 GHz
  available frequency steps: 1.80 GHz, 1.20 GHz
  available cpufreq governors: conservative, ondemand, userspace, powersave, performance
  current policy: frequency should be within 1.20 GHz and 1.80 GHz.
                  within this range.
  current CPU frequency is 1.20 GHz.
  cpufreq stats: 1.80 GHz:7.78%, 1.20 GHz:92.22%  (11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:11:
[...]

@lithoijen
AMD Phenom II X3 710 dan is bijna wel ongeveer het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Jah, de X3 710 had ik ook al aangeraden voor jouw :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:39:
Jah, de X3 710 had ik ook al aangeraden voor jouw :).
Oke, nu weet ik hoeveel geld ik moet hebben >__> Om natuurlijk het te kopen, bedankt! Weet je trouwens hoeveel IDLE (toch?) ik dan uit kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Nee, maar als tip zijn de phenom 2's ook nog wel te ondervolten. Weet niet precies welk OS je gaat gebruiken, maar onder windows heb je een heel handig programma RMClock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Geen matches
DJ-Visto schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:15:
[...]

Oke, nu weet ik hoeveel geld ik moet hebben >__> Om natuurlijk het te kopen, bedankt! Weet je trouwens hoeveel IDLE (toch?) ik dan uit kom?
Gemiddeld maar iets meer dan met een Athlon64 X2 (een K8).

bronnen:
http://techreport.com/articles.x/16382/12
http://www.guru3d.com/art...and-x3-720be-review-am3/4
Disclaimer: dit zijn de verbruikcijfers van het volledige systeem en kunnen schijnbaar hoog uitvallen door de prestatiegerichte componenten die ze gebruiken in die review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lujo
  • Laatst online: 03-09-2023
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:08:
Nee, maar als tip zijn de phenom 2's ook nog wel te ondervolten. Weet niet precies welk OS je gaat gebruiken, maar onder windows heb je een heel handig programma RMClock.
Bij mijn weten worden Phenom 2's niet door RMClock ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Is dat zo? Naar, zo veel scheelt het niet met de phenom 1 cores, of worden die ook niet ondersteund? Ik weet dat de Atom ook niet ondersteund word. Edit, lijkt er op dat phenom 1 ook niet word ondersteund. Jammer, RMClock is echt een super handig programma.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 05:47
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:23:
Is dat zo? Naar, zo veel scheelt het niet met de phenom 1 cores, of worden die ook niet ondersteund? Ik weet dat de Atom ook niet ondersteund word. Edit, lijkt er op dat phenom 1 ook niet word ondersteund. Jammer, RMClock is echt een super handig programma.
het installeren van de amd drivers wil wel eens helpen. is misschien nog een idee?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:08:
;p er komt wss een 2003 R2 op met virtueel debian ;p maar dus RMClock, hopelijk onthouw ik dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:23:
Heeft misschien iemand het al eens geprobeert?
RMClock utility will run on unsupported CPU models, however, in this case, most of its functionality will not be available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-kay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-06-2024

m-kay

kaas & aapjes

Heb na dit hele topic doorgespit te hebben ook maar een servertje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power 300W€ 34,15€ 34,15
1Gigabyte GA-MA74GM-S2H€ 49,66€ 49,66
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 77,90€ 77,90
ImporterenTotaal€ 256,86

Totale kosten 200 euro, excl. de HD (die had ik al). Nog even een energiezuinige systeemschijf regelen, wachten op de postbode...en dan zal ik eens posten wat het verbruik is. ;).

I look back and I'm amazed, that my thoughts were so clear and true, and three words went through my mind endlessly, repeating themselves like a broken record... you're so cool, you're so cool, you're so cool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Wat wil je precies doen? Want je hebt niet veel schijven, dan zou je ook een atom 330 barebone kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Processor: AMD Phenom II X3 710
Voeding: Antec Earthwatts
Harddisks (SATA): Hitachi HDT721010SLA360 (1TB 2x)
Harddisks (SATA): Seagate ST3250318AS (250GB)
Totaal: € 592,- @ Alternate

Dit is mijn nieuwe configuratie, energie zuinig of niet, of wat kan er anders (het liefst rond dit bedrag blijven!)
Voeding express gekozen, omdat hier geen lichtjes of wat dan ook op zitten.. Is dit ding ook een beetje stil, er zitten in die case waar het in komt 2 fannetjes van 9DBA (?) De rest over de server zelf is hier te volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Voor thuis ben ik ook een servertje aan het samenstellen, de bedoeling is dat hij back-ups gaat bewaren, downloads uitvoeren en andere bewaar activiteiten. Als besturingssysteem ga ik Windows 2003 server gebruiken die ik reeds in mijn bezit heb. Graag jullie opinie en eventuele verbeter punten.
  • Gigabyte GA-MA74GM-S2H - (€49,03)
  • Codegen 4U-500 - (€58,95)
  • AMD Athlon X2 5050e - (€54,86)
  • Be Quiet Pure Power 350W - (€38,54)
  • 2 x WD Caviar Green WD5000AACS - (€95,18)
  • Samsung SH-D163B - (€13,66)
  • 6 x Revoltec SATA kabeltje - (€11,40)
Totaal: €321,62

Een setje 2GB GEIL geheugen heb ik thuis nog liggen ;) In eerste instantie doe ik twee keer 500GB maar dat zal over een tijdje natuurlijk meer bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:14
Niels9 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 14:58:
Voor thuis ben ik ook een servertje aan het samenstellen, de bedoeling is dat hij back-ups gaat bewaren, downloads uitvoeren en andere bewaar activiteiten. Als besturingssysteem ga ik Windows 2003 server gebruiken die ik reeds in mijn bezit heb. Graag jullie opinie en eventuele verbeter punten.
  • Gigabyte GA-MA74GM-S2H - (€49,03)
  • Codegen 4U-500 - (€58,95)
  • AMD Athlon X2 5050e - (€54,86)
  • Be Quiet Pure Power 350W - (€38,54)
  • 2 x WD Caviar Green WD5000AACS - (€95,18)
  • Samsung SH-D163B - (€13,66)
  • 6 x Revoltec SATA kabeltje - (€11,40)
Totaal: €321,62

Een setje 2GB GEIL geheugen heb ik thuis nog liggen ;) In eerste instantie doe ik twee keer 500GB maar dat zal over een tijdje natuurlijk meer bij komen.
Waarom niet gelijk 1 of 2 TB schijven? Ik ben gelukkig van 4x 500 GB naar 3x 1 TB gegaan. Puur met in het achterhoofd dat ik mijn binnenkort nieuwe server de komende 3 jaar niet ga vervangen.

Ik ga overigens zelfde moederbord nemen als jij en die heeft 6x sata aansluitingen. Dus ik zit met m'n 1 TB schijven voorlopig wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Visto schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:52:
Processor: AMD Phenom II X3 710
Voeding: Antec Earthwatts
Harddisks (SATA): Hitachi HDT721010SLA360 (1TB 2x)
Harddisks (SATA): Seagate ST3250318AS (250GB)
Totaal: € 592,- @ Alternate

Dit is mijn nieuwe configuratie, energie zuinig of niet, of wat kan er anders (het liefst rond dit bedrag blijven!)
Voeding express gekozen, omdat hier geen lichtjes of wat dan ook op zitten.. Is dit ding ook een beetje stil, er zitten in die case waar het in komt 2 fannetjes van 9DBA (?) De rest over de server zelf is hier te volgen ;)
Zuinig nee, maar je hebt wel veel performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik zit momenteel te twijfelen wat ik nu het beste kan doen voor een nieuw webservertje met FTP. Een atom 330 of een low voltage AMD systeem. Denk zelf dat ik met 1 OS disk en 2 data disken een leuke config kan samenstellen die niet te veel stroom verbruikt. Maar wat is nu slim? Er komt linux op te draaien. Zo'n foxconn is wel leuk, maar niet alle uitvoeringen hebben een 1Gb lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Witlof schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 15:10:
Ik zit momenteel te twijfelen wat ik nu het beste kan doen voor een nieuw webservertje met FTP. Een atom 330 of een low voltage AMD systeem. Denk zelf dat ik met 1 OS disk en 2 data disken een leuke config kan samenstellen die niet te veel stroom verbruikt. Maar wat is nu slim? Er komt linux op te draaien. Zo'n foxconn is wel leuk, maar niet alle uitvoeringen hebben een 1Gb lan.
Ik denk dat het verschil in verbruik tussen een Atom en AMD systeem verwaarloosbaar is t.o.v. de 3 harde schijven die je er in wilt zetten. Pak gewoon 1 grote harde schijf van 2 TB als je de ruimte nodig hebt en partitioneer 'm desnoods.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Geen matches
Tja, ik zit te denken dat ik een deel wel met een software RAID 1 wil uitrusten voor belangrijke data en de rest gewoon normaal inricht. Met een laptop disk als OS kunnen de grotere disken soms uitgeschakeld worden (power save). Maar met een AMD is het mogelijk om meer geheugen en eventueel later meer uitbreiding te kunnen doen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:45:
[...]

Zuinig nee, maar je hebt wel veel performance.
Wat zal jij dan anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

DJ-Visto schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:26:
[...]

Wat zal jij dan anders doen?
Die Phenom vervangen voor een AthlonX2 5050e? Die doet 45 watt ipv 89watt (of deed die Phenom nou 125....)
Heb je echt een triplecore nodig? Ik zou kijken wat je echt nodig hebt iig. Daarnaast is een 5050e ook nog eens goedkoper.

Geheugen hoef je iig niet op te beknibbelen, gezien je verdere wensen. Hoewel, misschien 1 grote reep ipv 2 kleinere en je bootdisk vervangen voor een SSD of laptopschijf?

Hmm ik zit er hier over te denken om m'n huidige server met pensioen te sturen...
Hij heeft er gewoonweg moeite mee om Gbit LAN op een fatsoenlijke snelheid te laten werken.

Spekkies:
-AMD Sempron 3000+ S754
-2x 512MB DDR400
-Asus mobo met VIA chipsetje (met onboard LAN en RAID)
-S3 Trio64 PCI video
-Intel Pro/1000 PT PCIe Gbit LAN
-Adaptec 6port hardwarematige RAID controller
-2x Hitachi 80GB 7200RPM 3.5" SATA in RAID1 (op onboard)
-6x Samsung Spinpoint T166 400GB 3.5" SATA in RAID5 (op Adaptec) (effectief 1.8TB storage)
-2x 3in2 SATA Hotswap units
-Plextor CD brander
-Antec 450watt PSU

Taken:
-Routing dmv Kerio Winroute Firewall 6
-Files sharen mbv Windows Shared Folders
-Files sharen via FTP
-Virusscanning inbound traffic

Eigenlijk moettie veel meer doen, maar neem er zelf de moeite niet voor...
Op het moment is het zo dat de virusscanner ingekoppeld zit in Kerio. Nadeel is dat Kerio ook de Gbit LAN interface door de firewall heen trekt en bij connecties via de windows shares dus gewoon alle data door de virusscanner trapt.
Daar door schiet de load op de CPU naar 100% als ik even een bestandje naar de server wil zetten, en kakt de snelheid van de Gbit LAN interface totaal in.
Verder issie ook niet bepaald zuinig, dus eigenlijk moet er gewoon een vervanger komen.

Ik zat er daarom over te denken om het volgende als server te nemen:

-AMD Athlon64 LE-1660 (2.8Ghz)
-2GB DDR2-800
-MSI K9N2GM-FIH (GeForce 8200 chipset, 6x SATA met firmware assisted RAID5)
-Fujitsu 80GB 7200RPM 2.5" SATA HDD als boot
-4x SATA naar eSATA bracket
-Intel Pro/1000 PT PCIe Gbit LAN

En dat gaat dan in een oud Compaq mATX kastje.
Daarbij heb ik nog storage nodig, waarvoor ik de onboard RAID functionaliteit wil gebruiken.
Daar voor wil ik het volgende:

-4x Samsung Spinpoint F1 EcoGreen 1TB 5400RPM 3.5" SATA
-4x eSATA behuizing

Die gaan dan vanaf de RAID controller via de eSATA brackets naar buiten toe en worden dan bovenop de kast geplaatst.
Enige waar ik dan tegenaan zit te hikken is dat deze oplossing misschien wel minder zuinig is doordat er dus extra adapters worden gebruikt en de hier aan inherente verliezen in omzetting van de spanning.

Dat zou ik deels kunnen oplossen door b.v. twee behuizingen op 1 adapter te zetten. Die EcoGreen schijven vreten toch een stuk minder stroom, dus weinig kans op problemen.
Een andere optie is een wat grotere voeding bij nemen dan er standaard in het compaq kastje zit en dan een stroom aansluiting naar buiten jassen en iets anders als behuizing gebruiken.

Alleen blijft nu dus 1 puntje over... die RAID oplossing (ik wil de extern geplaatste disks in RAID5), hoeveel CPU tijd vreet dat? Gaat de performance dan hard achteruit? Zou ik daar mee de GBit connectie vol kunnen gooien? (of iig veel meer als 25% kunnen benutten zoals nu?)
En houd ik dan nog voldoende CPU vermogen over voor Kerio+antivirus?
Of kan ik beter investeren in een net zo zuinige, maar dualcore uitgevoerde AthlonX2 5050e, ookal heeft die een iets lagere kloksnelheid?

[ Voor 91% gewijzigd door McKaamos op 17-05-2009 14:29 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

McKaamos schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:00:
[...]

Die Phenom vervangen voor een AthlonX2 5050e? Die doet 45 watt ipv 89watt (of deed die Phenom nou 125....)
Heb je echt een triplecore nodig? Ik zou kijken wat je echt nodig hebt iig. Daarnaast is een 5050e ook nog eens goedkoper.

Geheugen hoef je iig niet op te beknibbelen, gezien je verdere wensen. Hoewel, misschien 1 grote reep ipv 2 kleinere en je bootdisk vervangen voor een SSD of laptopschijf?
Triplecore is wel handig met Windoww server 2008 volledig met bijna alle functies willen draaiend hebben 8)7 En daarnaast het wordt een dualcore, aangezien ik de 4'de core ook wil unlocken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DJ-Visto schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:20:
[...]

Triplecore is wel handig met Windoww server 2008 volledig met bijna alle functies willen draaiend hebben 8)7 En daarnaast het wordt een dualcore, aangezien ik de 4'de core ook wil unlocken..
Uhh, een quadcore heet het dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
DJ-Visto schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:20:
[...]

Ah nee joh, voor thuisgebruik is dat echt niet nodig hoor. Veel RAM is belangrijker en evt. een SSD erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Geen matches
heuker schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:33:
[...]

Ah nee joh, voor thuisgebruik is dat echt niet nodig hoor. Veel RAM is belangrijker en evt. een SSD erin.
My thoughts exactly.
In princiepe heb je niet zo gek veel nodig qua CPU. Wordt soms iets te zwaar over gedacht, terwijl je zoiets alleen in hele extreme gevallen nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:30:
[...]

Uhh, een quadcore heet het dan ;)
Oja, dom. Dat bedoel ik dan :+
heuker schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:33:
[...]

Maar ik wil ook een beetje perfomance voor de toekomst hebben :?
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:39:
[...]

My thoughts exactly.
In princiepe heb je niet zo gek veel nodig qua CPU. Wordt soms iets te zwaar over gedacht, terwijl je zoiets alleen in hele extreme gevallen nodig hebt.
.. Dat weet ik ook wel lees reactie hier boven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
Het hangt er uiteraard helemaal vanaf wat je ermee gaat doen. Ik weet dat voor verreweg de meeste thuisservers een dualcore zat is. Het meerverbruik + hogere aanschafwaarde van snellere hardware (met name processor) weegt dan niet op tegen de mindere performance die je met een zuinigere en goedkopere setup hebt.

Je moet voor jezelf denk ik de afweging maken of je nu investeert in betere hardware die je waarschijnlijk niet ten volle gaan benutten de komende jaren, of dat je eerst gaat voor bijvoorbeeld een 5050e en dan over 3 jaar een upgrade maakt naar een processor die op dat moment weer rond dezelfde prijs/kwaliteit verhouding als de 5050e nu.

Ik neem aan dat je zelf nu ook al een server hebt draaien. Dan zal je waarschijnlijk merken dat de processorbelasting vrijwel continue 0% of iets in die trant is. Slechts wanneer je gaan parren en unrarren hebt je wat aan een dikke quadcore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

heuker schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:02:
Het hangt er uiteraard helemaal vanaf wat je ermee gaat doen. Ik weet dat voor verreweg de meeste thuisservers een dualcore zat is. Het meerverbruik + hogere aanschafwaarde van snellere hardware (met name processor) weegt dan niet op tegen de mindere performance die je met een zuinigere en goedkopere setup hebt.

Je moet voor jezelf denk ik de afweging maken of je nu investeert in betere hardware die je waarschijnlijk niet ten volle gaan benutten de komende jaren, of dat je eerst gaat voor bijvoorbeeld een 5050e en dan over 3 jaar een upgrade maakt naar een processor die op dat moment weer rond dezelfde prijs/kwaliteit verhouding als de 5050e nu.

Ik neem aan dat je zelf nu ook al een server hebt draaien. Dan zal je waarschijnlijk merken dat de processorbelasting vrijwel continue 0% of iets in die trant is. Slechts wanneer je gaan parren en unrarren hebt je wat aan een dikke quadcore.
Ik had hier een P4 draaien, en die downloaden en daat xampp maar die stond niet 24/7 aan.. Dat wil ik met deze wel gaan doen aangezien ik toch merk dat s'nachts sneller download.. En met 3x Gigabit verbinding O+ Maar hier staat aan lijstje waar voor hij moet gaan functioneren, trouwens ik neem wel de BE versie van die processor, aangezien die hier in een winkel goedkoper is (in de buurt €1 meer :P) maar ik zie inderdaad op dit moederbord ook die AMD X2 5050E kan. Misschien maak ik de keuze toch met mijn 8GB werkgeheugen en die processor, misschien krijg ik dan mijn vader over de streep >:)

edit:
keuze gemaakt :P

[ Voor 1% gewijzigd door DJ-Visto op 17-05-2009 15:19 . Reden: keuzegemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Geen matches
DJ-Visto schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:13:
[...]

Ik had hier een P4 draaien, en die downloaden en daat xampp maar die stond niet 24/7 aan.. Dat wil ik met deze wel gaan doen aangezien ik toch merk dat s'nachts sneller download.. En met 3x Gigabit verbinding O+ Maar hier staat aan lijstje waar voor hij moet gaan functioneren, trouwens ik neem wel de BE versie van die processor, aangezien die hier in een winkel goedkoper is (in de buurt €1 meer :P) maar ik zie inderdaad op dit moederbord ook die AMD X2 5050E kan. Misschien maak ik de keuze toch met mijn 8GB werkgeheugen en die processor, misschien krijg ik dan mijn vader over de streep >:)

edit:
keuze gemaakt :P
En, waar is de keuze op gevallen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Geen matches
5050 denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Geen matches
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2009 @ 14:00:
Volgens de grafieken op deze pagina verbruikt de Ph2 X4 940 grofweg zo'n 100W (een eerder conservatieve schatting), waarbij het verbruik van een X3 720 20W lager ligt, eerder bij 80W. Dit vloeit voort uit het idee dat de Ph2 cpu's beter idlen dan de Ph1 cpu's, die aan 20W zitten. Dat de X3 cpu's in het 95W TDP segment zit wilt niet zeggen dat ze dat verbruik ook halen. Een X2 4850e zal echter wel nipt zijn TDP halen, heb ik al mogen merken in verscheidene reviews van Tom's Hardware, en je kan er prat op gaan dat het met de X2 5050e niet beter gesteld is.

Als we de grafieken minder conservatief benaderen valt er af te lezen dat, met de wetenschap dat een gemiddelde non-EE Athlon64 X2 zo'n 10W idle verbruikt (bron), het systeem minus de cpu 130W verbruikt in idle stand. Met het idee dat een AMD chipset vrij zuinig is kunnen we alweer een conservatieve schatting maken dat het verbruik van het gehele systeem minus het verbruik van het systeem zonder cpu in idle gelijk is aan het verbruik van de cpu onder load. Dezelfde bron gebruikende kunnen we verifiëren dat volgens de grafieken van techreport het load verbruik van een A64 X2 6400+ systeem van 232W minus 130W een CPU load verbruik van ~100W geeft, wat wordt gesteund door Tom's review. Verder valt af te lezen van de grafieken op techreport dat de X4 940 10W minder verbruikt, en dat de X3 zelfs 30W minder verbruikt. De conclusie is dus dat de X4 940 ~90W verbruikt, en dat de X3 720 ~70W verbruikt. Het eerst kan worden gesteund met het nieuwsbericht over een nieuwe 95W TDP X4 945, wat wilt zeggen dat een 3GHz Phenom 2 quadcore matuur genoeg is om gerate te worden aan 95W TDP, waarbij uitschieters (de minder goeie specimen) onder de 95W blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Geen matches
McKaamos schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:33:
[...]

En, waar is de keuze op gevallen? :)
Op de 5050E inderdaad, nu mijn vader nog overtuigen dat hij het moet kopen :+
edit:
Trouwens, is de 500watt niet overkill? .. Het moet ook wel een voeding zijn met 6x sata, ong. de zelfde specs zoals nu.. Maar ik weet niet of dat soort voedingen zijn te vinden ;)
Ik heb nu deze voeding gevonden, maar 3x SATA, maar ik wil 6x hebben (of meer)
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-visto.eu/images/voeding.png
Deze kabels heb ik ong. allemaal nodig, staat er bij hoeveel _/-\o_ (even gestolen van welke voeding heb ik nodig)

Trouwens, mijn totaal plaatje komt uit op €518,- ;)

Alternate Stuk

Voedingen tot 600 Watt
Antec Earthwatts
500 Watt, ATX12V 2.2, ATX 2.03, EPS, 4 x, 6 x € 69,-

Moederborden Socket AM2+
ASRock K10N78 GeForce 8200 (MCP78S), 5.200 MT/s, Onboard, 1x PCIe x16 v2.0, Socket AM2+ € 57,-

Harddisks 3,5 inch SATA
Hitachi HDT721010SLA360 1.000 GB, - / 16 / 7200, € 0,08*, Serial ATA/300 € 154,- (2x)

Harddisks 3,5 inch SATA
Seagate ST3250318AS 250 GB, 8,5 / 8 / 7200, € 0,18*, Serial ATA/300 € 45,-

Netwerk PCI
TP-LINK TG-3269 1 x RJ-45, PCI, 10/100/1000 Mbps = € 18,- (2x)

Totaal: €343,-

Informatique Stuk

AMD Athlon 64 X2 5050e, 2.6GHz, 1MB, AM2, 45W, Box = € 59,00
Kingston HyperX 4GB(2x2GB) DDR2 PC2-8500, 1066MHz = € 116,00 (2x)

Totaal: €175

Dit wordt dus het totaal plaatje, wat vinden jullie er van? Trouwens, weet iemand nog een ander zoiets in de prijs klassen met 4x PCI? ik heb sowieso nu 3x nodig, maar eventueel een sata controller extra voor de toekomst, geen zin om dan in een X weer een moederbord te vervangen etc, deze Asus M2N68 PLUS Retail, RAID, Gb-LAN, Sound, ATX moederbord ben ik al tegen gekomen, maar er moet ook een onboard videokaart opzitten.. Of eventueel een AVG (VGA) aansluiting (zo'n oude videokaart aansluiting(ben ff naam vergeten)) Die heb ik nog liggen namelijk. En hij moet ook nog bijvoorbeeld de AMD Phenom II X3 710 BE ondersteunen, zodat het nog een tijdje mee kan :D

[ Voor 109% gewijzigd door DJ-Visto op 17-05-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Geen matches
500 watt is misschien een beetje overkill, maar aan de andere kant is een Earthwatts voeding een 80plus voeding dus issie altijd efficient met omzetten van stroom.

Misschien dat je een goedkopere Earthwatts kan nemen?
En voor SATA kan je ook adapterkabeltjes gebruiken natuurlijk ;)

Wat betreft moederbord moet dat wel goedkomen. Ik heb zelf een M2N-E in m'n desktop zitten, die kan, mits voorzien van de laatste bios update, gewoon Phenom II CPU's aan.
Een extra SATA controller kan je imho beter via PCIe aansluiten. PCI heeft gelimiteerde bandbreedte en kan dan nog wel eens een tekort bandbreedte krijgen als je daar ook al je Gb Lan kaartjes op prikt.

Als je echt incl onboard video wil, is misschien deze wel iets: http://www.salland.eu/?re...maWgtazluMmdtLWZpaC5odG1s

[ Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 17-05-2009 22:16 . Reden: verkeerde link ]

Pagina: 1 ... 17 ... 110 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
<b>In <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1536123">LA loopt nu een discussie</a> waarbij de toekomst/herstructurering van dit topic ter sprake komt. Relevante input is daarbij gewenst.</b>

Voor dit topic geldt ook het CSL Beleid. Het is dus nadrukkelijk *niet* de bedoeling om hier een lijstje met specificaties te plaatsen en daarbij vragen 'of het wel goed is'.

Discussie over RAID hoort hier niet thuis. Evenals <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1455241">Zuinige ESXi Server</a>.