Wat ik me afvraag: hoe zit het op de PIII met het verschil tussen idle-verbruik en load-verbruik? Ik weet dat de echt oudere CPU's (P2 en ouder) een practisch constant verbruik hebben, ongeacht wat je er mee doet. In moderne CPU's (P4 en nieuwer) is het verschil tussen minimum- en maximumverbruik steeds groter en groter aan het worden.psy schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:39:
Ik ben al langer afgestapt van een PIII voor mijn server. Ze zijn weliswaar zuinig, maar de performance is gewoon slecht te noemen in vergelijking meet een redelijke X2 cpu, die gewoon vrijwel evenveel verbruikt. Je kan op zo'n PIII ook eigenlijk niet fatsoenlijk downloaden/uitpakken tegelijk of wat experimenteren met ISA server of exchange. Dan wordt het toch te traag allemaal.
Zoals trouwe lezers van dit topic waarschijnlijk wel weten hebben de moderne zuinige CPU's als de 4850e van AMD een idle-verbruik wat niet noemenswaardig verschilt van dat van een PIII of een Atom met 945-chipset. Als de CPU moet werken schiet het verbruik inderdaad tientallen watts omhoog, maar deze CPU is zoveel sneller dan de concurrenten dat hij veel sneller klaar is met z'n werk en dus uiteindelijk minder joule voor dezelfde taak nodig heeft.
Tenminste, dat is de situatie in de vergelijking tussen een AMD-systeem (4x50e CPU + zuinige chipset) en de mini-itx bordjes van Intel (de celeron- en atommodellen). Er is ergens een of andere Duitse site die de joule-per-taak van diverse mini-ITX systemen heeft getest, en AMD voert daar de lijst aan. Zij beperken zich echter tot modern spul en wat ik niet weet, is hoe de joule-per-taak van een PIII systeem zich laat vergelijken. Iemand?
Computer Science: describing our world with boxes and arrows.