Aangezien ik de 206BW 2x wil bestellen, maar van CRT afkom (dualscreen 17"@1152*864, 15"@1024*768)heb ik wel nog een aantal vraagjes. Ten eerste over de werking op je ogen en algemene gemoedstoestand. Soms moet ik veel lezen, iets typen, onderzoeken, rekenen, hobby ik er wat bij of wat dan ook. Dan maak ik lange dagen achter de PC maar willen mijn ogen niet echt meewerken (begrijpelijk). Ik krijg dan last van rode, tranende ogen, donkere kringen eromheen en het blauwe in mijn ogen lijkt eerder grijsachtig te worden. Ook nog na een dag uitslapen heb ik er last van. Daarnaast krijg ik er ook nog eens een pishumeur en algemeen slechtere zin van als ik langere tijd bezig ben. Bieden TFT's hierop een (gedeeltelijke) oplossing of zal ik toch mijn werkzaamheden anders moeten gaan inrichten?
Even ter info: Ik weet dat dit van het bezig zijn met de computer komt, aangezien ik hem vaker dagen/weken laat staan. Dan knapt mijn huid weer op en zien mijn ogen er weer goed uit, tezamen met een goed humeur en algemeen betere gemoedstoestand. Maar of dat nou de CRT's zijn of dat het komt van het soort werkzaamheden?
Over de verstelbaarheid. Ik heb ooit eens monitoren van compaq gezien die je kon draaien (portret/landschap). Nu dacht ik dat deze functie pivot heet, maar dat weet ik niet zeker vandaar dat ik vraag, kunnen deze samsungs dat ook, en zo niet zou ik het dan met een VESA ophanging kunnen regelen?Kan ik de monitor ook helemaal loshalen van de voet en zelf iets maken?
En nog een vraag over het ondersteunen van andere resoluties. Vaak gebruik ik oudere programma's en spellen die bijvoorbeeld alleen 800*600 ondersteunen, of wil ik een spel gewoon op 1024*768 hebben aangezien mijn videokaart het anders niet trekt (9800pro). Ik lees veelal dat het beeld wordt uitgerekt, alhoewel ik liever zwarte balken en randen eromheen heb. Ondersteunen deze samsungs een dergelijke functie, en zo ja hoe heet deze functie dan? Als dat niet zo is, is er dan wel softwarematig iets te regelen?