Cyberpope schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:21:
[...]
Ben ik niet met je eens. Puur omdat het sneller is? Als je slechts wat mailtje heb je echt geen 100mbit nodig. Dus als je een goedkopere verbinding kunt krijgen die langzamer is, dan is dat echt wel een overweging. Het is dat mijn moeder bij mijn zus inwoont en dat ze nu de verbinding gaan delen wat vooral erg veel scheelt bij de telefoonkosten (2de lijn 3,95). Anders zou ik haar echt niet adviseren om over te stappen. Als ze haar 2mbit verbinding 1x per jaar echt dichttrekt (als in volledig gebruikt), zal het veel zijn. Dus waarom dan 12,50 per maand meer gaan betalen?
Wanneer je daar belang aan hecht, ja. In het geval dat ik schetste (en van praten met de buren geldt dat voor vrij veel mensen hier in de buurt) is er géén reden om het niet te doen.
Je bespaart op je internetkosten, hebt daarbij sneller internet en vooral een veel dikkere uploadsnelheid.
Wat jouw voorbeeld betreft heb je gelijk, zeker nu er nog geen aanvullende diensten zijn van OBN. Wanneer echter meerdere mensen gebruik maken van diezelfde internetverbinding heb je al vrij snel niet genoeg aan een simpele verbinding en is het dus wel de moeite van het overwegen waard.
Ik geloof er geen ruk van dat je in de verkoopwaarde van je huis de 375 terug ziet. Je ziet ook amper een verbouwing van een toilet van bijna 5.000 er nog niet eens in terug komt, laat staan een aansluiting die zeker straks goedkoper zal zijn als 375.
Digitenne is goedkoper als brabantnet en telefoon kun je mobiel doen.
Ik denk het wel – ten eerste hoeft de toekomstige bewoner geen aansluitkosten te betalen mocht die wel glasvezel willen. Ten tweede ben je voorbereid op de toekomst (IP-tv, Bewaking, Zorgmeuk (voor bejaarden)) en ten derde heb je geen last meer van UPC voor de kabeltv.
Dat digitenne goedkoper is en dat je mobiel kunt telefoneren heb je gelijk in. Digitenne biedt echter niet dezelfde beeldkwaliteit (maar goed, dat is ook een beperkte vergelijking aangezien ik enkel 2 gezinnen met digitenne ken en 1 gezin met OnsNet (Nuenen)). Daarbij heeft digitenne nog lang geen perfecte / fatsoenlijke dekking (veel storing) en daar heb je bij OBN geen last van aangezien dit niet door de ether geslingerd wordt.
Ik zelf heb aardig hard getwijfeld. Ik betaal nu voor mijn i-net 27.95.. Maar daar heb ik dan een erg goede nieuwsserver bij. Bij brabantnet ga ik 39,95 voor mijn internet betalen (dat is inclusief betaalde pay-server bij een andere provider). En het verschil bij de enige applicatie waarbij ik echt de volledige breedte van mijn i-net verbinding gebruik is 4mbit. Dat is namelijk downloaden vanuit nieuwsgroepen. Dan kan ik met 10mbit downloaden, nu doe ik het met 6. Dus wanneer zou ik echt full-speed ergens kunnen downloaden? Waarschijnlijk bij applicaties die brabantnet, maar die zullen geld gaan kosten.
Het enige echte voordeel is de hogere uploadsnelheid. Die is voor mij het belangrijkste en eigenlijk enige reden om over te stappen.
Zelfs wanneer je dan vol downloadt, gebruik je 1/10e deel van je verbinding. In theorie zou je dus daarnaast nog zeer fatsoenlijk moeten kunnen gamen / muziek of film streamen e.d. Fullspeed downloaden zal waarschijnlijk lastig worden maar het is vooral belangrijk dat je niet meteen last hebt van een download (zoals hier nu met Chello wel het geval is wanneer ik deftig download en upload) wanneer je andere dingen wilt doen.
Als ze nu ook eens kleinere abbo's gingen eenbieden niet. Maar ze weten ook goed dat van de 100 aan melders slechts 1 echt 100mbit zal verbruiken. De rest is goedkoop vangen. Ik las ergens dat ze bij 25% als quitte spelen en de winsten vanaf de 50% deelname zitten. Of te wel door deze strategie slaan ze de aanloopkosten voor een groot deel over.
Dus geloof maar rustig dat het doorgaat zodra er meer als 25% is aangemeld. De rest is puur het lokken van nog meer klanten om winst te maken (niets mis mee). Als het een echte coorperatie was, zou het goedkoper worden naarmate er meer klanten zich aanmelden.
Dat laatste is in Nuenen en Eindhoven wel gebeurd. Daar zijn ze allen omgezet naar 100mb/100mb ipv 10mb/10mb (standaard abo) of 80/80.
En ach, voor niets gaat de zon op, dat zal altijd zo blijven. Sowieso zullen ze winst moeten maken om verdere investeringen te kunnen doen in het netwerk en om onderhoud te plegen. Zo erg is dat allemaal niet.
Kortom als het voor jou lonend is, moet je je zeker aanmelden. Maar hou je verstand en laat je niet gek maken. Gewoon objectief blijven. Kan makkelijk zijn dat we over 10 jaar allemaal werken via laag vliegende satellieten en lachen we om dit initiatief.
Allang gedaan

. Eind februari zou de verbinding actief moeten zijn, als alles goed gaat.
Overigens... welke routers halen er allemaal een wan <-> lan snelheid van 100mbit? Volgens mij moet je dan een redelijk recente router hebben of mis ik iets?
Niet veel inderdaad. De door ons gebruikte WRT54G in ieder geval niet. Geluk bij een ongeluk dat het ding het begaf. De D-Link DIR-655 is de vervanger en deze zou in theorie in ieder geval snel genoeg moeten zijn, ook verschillende reviews en testen gelezen en deze kwam er erg goed uit. Het is inderdaad wel zo dat je een deftige router moet hebben, tenzij je een pc gebruikt als router.