Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Project] Lotus Elise 111

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 4.562 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

MBV schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 12:13:
waarom zou je ze ervanaf willen halen? :P
Sommige mensen kicken op alles origineel.

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:37
sopsop schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:37:
[...]

Sommige mensen kicken op alles origineel.
Dat niet zozeer, stel dat ik de auto nog ooit weg ga doen dan wil ik 'm zo orgineel mogelijk kunnen verkopen. Als ik zelf een auto koop heb ik ook het liefste een auto waar nog niets aan gedaan is.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

MBV

Ach, zolang het maar een beetje mijn smaak is... een paar mooiere velgjes kan geen kwaad :P

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mooie auto hoor, erg sjiek met dat donkergrijs in combinatie met het zwarte d:)b

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Mex
Ik heb een hele tijd geleden een weblog aangemaakt, die ben ik langzaam aan het opvullen met info, vanaf de aanschaf tot heden. Bij deze dus even spammen ;)

http://s1elise.blogspot.com/

• Mex
Na lange tijd weer eens een update. De Elise is inmiddels bij VanSten geweest voor een motorische upgrade. De kop is geflowed en er zijn andere nokkenassen in gekomen:
160 PK @ 6950 tpm
180 Nm @ 5470 tpm
Deze metingen zijn op een geijkte rollenbank gedaan, gemeten op de achterwielen. (Dus geen krukas-pk's)

Deze van Sten Engineering kit bestaat uit een gemodificeerde cilinderkop. Niet alleen zijn de in -en uitlaatpoorten geflowd, ook de verbrandingsruimte is gemodificeerd.
Er wordt gebruik gemaakt van z.g. milde nokkenassen. Deze zorgen uiteraard voor een vermogenstoename, maar zijn vooral bedoeld om op een zo laag mogelijk toerental zo veel mogelijk koppel op te bouwen..

Het standaard motormanagement blijft aanwezig, op die manier blijft de motor netjes lopen bij stationair, slaat de motor snel aan en blijven zaken als de imobilizer volledig in tact.

Montage is inclusief:

* distributieriem,
* spanrol
* olie en oliefilter
* bougies
* verdeelkap & rotor (indien van toepassing)

In combinatie met een Hurricane inductiekit of K&N sportfilter en een sportuitlaat komt het vermogen rond de 160 pk. Kenmerkend van deze set is dat er vooral gezocht is naar koppel. Elise eigenaren prijzen deze set vanwege de bijzonder prettige 'driveability'.

Er rijden in Nederland al enkele jaren Elise's naar volle tevredenheid met deze kit. Een enkeling is de 100.000 km al probleemloos gepasseerd! Betrouwbaarheid staat bij de van Sten kit dan ook voorop!!
Na korte tijd rijden met deze aanpassingen was ik er voor m'n gevoel al snel achter dat de beloofde pk's niet aanwezig waren. Zodoende de auto op de dyno gezet om te meten en mijn vermoedens werden inderdaad bevestigd:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/20qj6eq.jpg

De blauwe lijn geeft aan wat het vermogen na de modificaties was en de rode lijn van voor de modificaties.

Hier ben ik uiteraard mee terug naar VanSten gegaan en dit is ook allemaal netjes opgelost, de uitlaatnokkenas bleek niet goed te staan.

Helaas heb ik niet meer de mogelijkheid om gebruik te maken van de rollerbank waarop de 2 vorige metingen hebben plaats gevonden. Voor mijn gevoel pakt de auto een stuk sneller op en trek veel beter door dan voorheen. Harde cijfers heb ik niet maar ik verwacht dat het vermogen nu rond de 170pk zit.

De eerder genoemde remschijven, blokken en rvs leidingen zijn nog niet gemonteerd. De huidige blokken willen maar niet slijten ;) Die liggen dus nog netjes te wachten tot het zover is.

Tevens heb ik zojuist een 2e hands Emerald plug&play stand alone ECU gekocht. Ik loop al tijden met de plannen om een setje throttle bodies te monteren en dit is de eerste stap in de goede richting ;)

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mex schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:44:

De eerder genoemde remschijven, blokken en rvs leidingen zijn nog niet gemonteerd. De huidige blokken willen maar niet slijten ;) Die liggen dus nog netjes te wachten tot het zover is.
Ik lees stil mee ;)

Maar dat je blokken niet willen slijten hoeft niet ideaal te zijn voor je remvermogen he ? :) Te harde blokken is ook niet top :) Weet niet wat voor blokken erop zitten maar zou eea wel in de gaten houden aan de reminrichting.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Mex
Capo schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 20:25:
[...]

Ik lees stil mee ;)

Maar dat je blokken niet willen slijten hoeft niet ideaal te zijn voor je remvermogen he ? :) Te harde blokken is ook niet top :) Weet niet wat voor blokken erop zitten maar zou eea wel in de gaten houden aan de reminrichting.
Zijn nog gewoon de standaard af-fabriek Brembo blokjes, denk dat de trage slijtage eerder komt door het lage gewicht.

• Capo
  • Niet online
Ok, goed dat je het weet dan zit je safe :)
Slechte merken remblokken die niet willen slijten brengen namelijk problemen mee.

Maar misschien rem je wel niet hard genoeg :+

Mooi project :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

• Mex
Capo schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:11:
Ok, goed dat je het weet dan zit je safe :)
Slechte merken remblokken die niet willen slijten brengen namelijk problemen mee.

Maar misschien rem je wel niet hard genoeg :+

Mooi project :)
De remmen worden zeker niet gespaard ;)

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/xbfdif.jpg

• Capo
  • Niet online
Circuit foto's had ik idd gezien. En je hebt gelijk op circuit moet je niet remmen maar gas geven :+
(maar omdat je op circuit rijd begon ik ook over evt. te harde remblokken, ben bekend met circuit rijden en wat het vergt van de techniek )

• Mex
Het ding blijft ronde na ronde prima remmen, heb dit met nog geen enkele auto mee gemaakt en al helemaal niet met standaard remmen.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17
Mex schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 09:41:
[...]

De remmen worden zeker niet gespaard ;)

[afbeelding]
Ben blij dat je eindelijk de lelijke nummerplaathouder er af getrokken hebt 8)

• Capo
  • Niet online
Mex schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:52:
Het ding blijft ronde na ronde prima remmen, heb dit met nog geen enkele auto mee gemaakt en al helemaal niet met standaard remmen.
Dat is absoluut een goed iets :) Kunnen heel wat merken wat van leren, maar anderzijds het is ook een sport wagen :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

JT

VETAK y0

En heel licht dus relatief weinig energie hoeft er afgevoerd te worden. Blijft een mooi bakkie :Y) Krijg je de kosten van die dyno nog vergoed? Want die heb je moeten maken omdat zij het hadden verprutst :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Mex
JT schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:23:
En heel licht dus relatief weinig energie hoeft er afgevoerd te worden. Blijft een mooi bakkie :Y) Krijg je de kosten van die dyno nog vergoed? Want die heb je moeten maken omdat zij het hadden verprutst :P
Die dyno had ik sowieso gedaan.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:20

JT

VETAK y0

Ja maar nu moet je een extra dyno doen om te zien hoeveel vermogen je hebt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Mex
JT schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:52:
Ja maar nu moet je een extra dyno doen om te zien hoeveel vermogen je hebt.
Ik heb er genoeg mee gereden om te kunnen beweren dat het voor m'n gevoel goed zit. ;) Stand alone programmeerbare ECU komt vandaag binnen, ITB's en airbox worden binnekort besteld, zodra alles gemonteerd is laat ik 'm afstellen op de bank. :)

Jenvey direct to head ITB's

Afbeeldingslocatie: http://www.eliseparts.com/shop/bmz_cache/2/2cd870b537091ccdc8e7a6648d21e489.image.400x291.jpg

en deze airbox

Afbeeldingslocatie: http://www.eliseparts.com/shop/bmz_cache/d/d63cf902daa698665c138159941ec937.image.450x600.JPG

[ Voor 33% gewijzigd door Mex op 03-03-2008 09:29 ]

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:49

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Waar haal je zo'n kentekenplaatsticker nou vandaan eigenlijk :? Zie ze altijd op Elises zitten maar heb geen idee waar je ze zou kunnen krijgen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JT schreef op zondag 02 maart 2008 @ 13:23:
Ze hebben niet voor niets de Elise mee een bochtige alpenweg opgenomen en daar keer op keer vanaf geraced ;) Die auto heeft echt een goede roadtest achter de rug.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

ik had een honda k20 blok gekocht en die erin gehangen.

zelfs mijn 1.6 vtec SOHC heeft 125 pk!

en dan heb jij nog wel een lotus elise! dat had ik echt niet verwacht, eerder 200 pk in gedachte. ik schrok er gewoon van.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:20:

en dan heb jij nog wel een lotus elise! dat had ik echt niet verwacht, eerder 200 pk in gedachte. ik schrok er gewoon van.
pk's zijn niet zaligmakend.

.

• PowerFlower

PowerFlower

Idd... Als je een Elise en een Viper over de Stelvio stuurt, komt de Elise met een kwart van het vermogen toch echt een stuk eerder aan. Tenzij de Viper per ongeluk een shortcut neemt :P

[ Voor 6% gewijzigd door PowerFlower op 10-04-2008 11:57 ]

• Mex

Die K20 swap kost evenveel als de complete Civic TypeR waar het blok in hangt (€16k) Ik heb dit niet zomaar in een ouwe sok zitten, jij wel?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zoek eens hoeveel het weegt, dan schik je pas :P
m'n fiets is bij wijze van spreken nog zwaarder 8)7
En dat is net ook de hele filosofie van lotus, weinig gewicht. dan is ook een grote motor niet nodig.
En zolang je op een bochtig parcours blijft waar niet te hoge snelheden worden gehaald maak je 't veel auto's toch erg lastig

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 10-04-2008 12:57 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:17

Ga eens met een smart roadster rijden... (0.6 motortje) Op de bak na een geniale auto, wat rij-eigenschappen dan... maar pk's die heeft hij niet veel!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 22:58
125pk is natuurlijk leuk maar daat opzich zegt nog niets....
lotus met rover K blok (overigens een blok met voor zijn soort het minste aantal bewegende delen)
max. vermogen bij 5500 tpm 88 kW (118 pk)
max. koppel 3000 tpm 165 Nm
en het vtec sohc blok moet eerst nog een stukje doorgillen en heeft ook niet zo veel koppel:
max. vermogen 6500 tpm 92 kW (125 pk)
max. koppel 5200 tpm 142 Nm
De motor is natuurlijk een stukje balans tussen betrouwbaarheid, prijs, prestatie etc
Bij de 111S heeft dat Rover K blokje trouwens 143pk en door de elise scene met K blokjes word er natuurlijk wel meer uitgehaald ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Vandread op 12-04-2008 19:31 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
911GT2 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:52:
[...]
Ga eens met een smart roadster rijden... (0.6 motortje) Op de bak na een geniale auto, wat rij-eigenschappen dan... maar pk's die heeft hij niet veel!
Smart heeft een 0.7 motor (698cc om precies te zijn)

Vooral de roadster brabus versie lijkt me persoonlijk best een leuk autootje.
101 pk op ongeveer 850 kg

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Viper® schreef op zondag 13 april 2008 @ 16:35:
[...]

Smart heeft een 0.7 motor (698cc om precies te zijn)

Vooral de roadster brabus versie lijkt me persoonlijk best een leuk autootje.
101 pk op ongeveer 850 kg
Leuk autootje idd, maar je betaald er dan ook wel achterlijk veel voor. Ga dan voor dat geld voor een tweedehands Cooper S, méér ruimte (niet veel maar goed) en zo mogelijk nog betere rij eigenschappen (lager zwaartepunt, meer het go-kart gevoel nog door de vorm etc).

EDIT: Lol, ik moet ook leren lezen, je hebt het over de Roadster. Voor alsnog denk ik dat de Mini beter rijdt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door hexagram op 13-04-2008 17:24 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10

-tom-562

Oliesjeik

Haha, een Mini heeft echt geen betere wegligging als een Lotus Elise, en hoe kom je er bij dat een Mini een lager zwaartepunt heeft?

Vaak bu'j te bang!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb het over de Smart Brabus..

Verwijderd

osc4r schreef op zondag 13 april 2008 @ 17:22:
Ik heb het over de Smart Brabus..
met een motor die je na 80K kan weggooien.

• Floor-is
  • Laatst online: 21-11 10:35

Floor-is

5.2

Okay, beetje ontopic weer graag ;)

Bericht hierboven

• PowerFlower

PowerFlower

Vreemd genoeg vind ik de Smart (Brabus) Roadster vergelijkbaarder met een Elise dan een Mini. Het zijn roadsters, licht, achterwielaandrijving, geen overdreven vermogen maar dat is ook helemaal niet nodig bij een roadster... het gaat om de wegligging en het plezier. En het feit dat praktische zaken als "bagageruimte" dan helemaal niet belangrijk zijn :) In hetzelfde rijtje passen ook de MR2, de S2000, de MX-5. Allemaal op verschillende manieren een compromis tussen kosten/wegligging/vermogen (maar weinig compromis aan "praktisch").

Maar om in een topic over een Elise te beginnen over Smarts... ehm 8)7 Voor een stuk minder geld heeft Mex nu een auto die sneller is, betere wegligging heeft en er veel en veel beter uitziet :P

/edit: ^^ yeah that, jij hebt er een stuk minder woorden voor nodig Floor-is :P

[ Voor 5% gewijzigd door PowerFlower op 19-04-2008 14:07 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste