![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Welkom in het 2e deel van het Nokia E61 & E61i topic! De E61 is het zakelijke toestel van Nokia van dit moment. Met zijn Symbian OS en vele krachtige communicatie functies, is deze telefoon een van de toppers in zijn segment. Hij is bedoelt voor de zakelijke markt, maar velen zullen hem ook gewoon kopen omdat het een handzaam en mooi apparaat is! Hij heeft geen camera, maar wel wifi en bluetooth. Hij kan pop3 ontvangen en verzenden en hij heeft ook Blackbarry functionaliteit. De opvolger komt er alweer aan, namelijk de E61i, hier volgt later meer over. Vorige delen: ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ik heb hem in mijn hand gehad, en hij past precies in je hand palm. Hij is wel aan de grote kant, maar met een beetje wringen en doen, moet het lukken. Ja, dat klopt. Om precies te zien serie 60. Voor de genen die niet weten wat symbian inhoud: Symbian is Nokia`s eigen ontwikkelde software voor de telefoon. Je kan er programma`s op installeren zoals navigatie en nog andere handige tools. Symbian kan je zien als je besturing` s systeem van je computer, de E61 loopt hier dus ook op. Op het internet zijn er genoeg programma`s te vinden die je erop kan installeren. Hier kan je veel software vinden voor je Nokia E61. En in deze pdf staat meer info over Symbian S60 3 Edition. En hier kan je ook veel info vinden: Het Symbian S60 3rd Edition Discussie Topic Ja dit kan sinds kort! Hier kan je zelf een software update doen. Zie voor de nieuwste software versies hier onder Vooralsnog is er alleen Route66 beschikbaar voor de E61. Dit bedrijf heeft net een nieuwe versie van Mobile 7 uitgebracht die met Symbian S60 3rd Edition overweg kan. TomTom komt binnekort met een pakket waarvan de Nokia N80 deel uit maakt. Dit pakket zal ongeveer een prijs hebben van 900 euro. Het is echter nog niet zeker of deze software los verkocht gaat worden en dus beschikbaar wordt voor de E61 Ja dit probleem kan soms voorkomen. Het scherm vertoont dan lijntjes, dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door hitte en of een verkeerd gemonteerd beeldscherm. Echter komt dit erg weinig voor en het bedrijf bij wie je hem hebt gekocht zal hem dan ook gelijk omruilen Dankzij dentify weten we nu precies wat er in zit! Namelijk een 200 mhz proc. Voor meer info over de hardware, zie zijn post: dentify in "Het Nokia E61 Topic" ![]() Dit zal rond week 11 zijn in 2007. Kijk voor de actuele verwachting in mijn sig! • Toestel • Batterij 3.7 V • Oplader • Speciale lader converter kabel • Stereo headset • Koord • Schoonmaakdoekje • DKU-5 Datakabel • 64mb Mini-SD kaart • Nederlandse handleiding en Quickstart manual • Franse handleiding en Quickstart manual • Software CD met daarop Nokia PC Suite
Je Firmware versie kan je bekijken door de volgende code in je telefoon te drukken: *#0000# Deze FAQ zal nog uitgebreidt worden in de loop der tijd | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is nu ook een nieuwe topic over symbian software. Voortaan kan je daar software zoeken en plaatsen:
![]() ![]() Trial
![]() ![]() Trial
![]() ![]() Freeware
![]() ![]() Freeware
![]() ![]() Freeware
![]() ![]() Payware
![]() ![]() Payware
![]() ![]() Trial
![]() ![]() Trial
![]() ![]() Freeware
![]() ![]()
Ik zal proberen dit zo veel mogelijk bij te houden, zodat iedereen de nieuwste software kan gebruiken. Mail me dan ook met tips! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Eerste indruk • De Telefoon • De Mogelijkheden • De overige mogelijkheden • De Conclusie The unveiling Zo blij als een klein kid met een nintendo 8bit kwam ik (eindelijk) thuis na een dagje werken. Dat opzich is normaal maar aangezien ik een telecom verkoper ben was het ondragelijk. Heb op werk maar bij elkaar 10 minuten kunnen spelen met de E61. Elke keer moest ik weer een klant helpen of iets anders. Heb letterlijk de hele dag erover gedaan om m'n eigen abbo af te sluiten en een bon te maken. ![]() De doos ziet er zoals elk ander Nokia doos uit alleen wat groter. Na opening van het flap word de supergeile E61 onthult. Het is met een woord orgasmisch te noemen. Zo mooi, zo dun, zo niet een treo 650 chubby phone met antenne In de doos treffen we verder nog een CD, grijze HS-5 headset, MiniSD 64MB, BP-5L batterij, AC-4 lader, CA-53 datakabel en een CA-44 verloopstukje aan. The phone Zoals sommige al hebben gezegd zit de telefoon erg goed in elkaar. Het klepje is van metaal, wat ik dus echt niet had verwacht, en het voelt er stevig aan. Geen gekraak of wat dan ook. De geheugenkaart slot zit aan de zijkant onder het klepje wat veel beter is dan mijn oude 6230. De simkaart erin doen is ook zo gedaan. - Batterij Nokia heeft bij de E61 een BP-5L geleverd die over 1500 mAh beschikt. Met zo?n grote scherm is dit ook niet vreemd. Na wat allerdaagse gebruik (In het begin speel je meer met de telefoon dus dit kan meer zijn als je ?m al een paar weken heb) is de batterij 35 uur meegegaan voordat deze op is. Wat heb ik zoal in die tijd gedaan? - Internetten over WiFi en UMTS - Mail automatisch checken op de 30sec over WiFi (dat heeft de hele nacht aan gestaan als test) - Chatten over WiFi en UMTS via Agile messenger - Notities tikken - Mailtjes verstuurd en bekeken (Vooral testen) - Stuk of 20 keer met m?n Mac gesynced via Bluetooth - WiFi een paar uur op availible laten staan met check for networks every 5 minutes - Filmpjes afgespeeld voor ongeveer 15 minuten bij elkaar - MP3?s geluisterd voor ongeveer 10 minuten - Navigatie programma gechecked met m?n bluetooth Nokia LD-3W GPS ontvanger - Help flash lite filmpjes bekeken - Gespeeld met voicedailing en voice commands - Een paar keer de telefoon over laten gaan om dingen te testen - Een paar keer heeeeeeel kort gebeld - Bluetooth getest met m?n Nokia HS-54W bluetooth headset - Paar keer aan de mac gehangen via USB om bestanden op de miniSD kaart te zetten - Gekloot met m?n kalender en todo list - Met worldmate een aantal keer weer en curency update gedaan via UMTS - Golf spelletje gespeeld - Wayfinder gedownload via WiFi en met het interface lopen kloten. GPS ontvanger gekoppel met wayfinder om te testen. En de telefoon stond de hele tijd verbonden met de T-Mobile UMTS mast in plaats van GSM EDIT: De telefoon zit nu weer in de lader en heeft het 4 dagen volgehouden. Dit is onder normale/persoonlijke omstandigheden. - Bediening Aan de linker zijde van de telefoon vinden we 3 knoppen. Volume omhoog, omlaag en de voicerecorder/voicedailing knop. Het laatste steekt niet uit zoals de volume knoppen waardoor je deze zogenaamd niet per ongeluk kan indrukken. Helaas is dit niet het geval omdat ik al zeker 25 keer die knop heb ingedrukt zonder dat ik dat wou. Aan de voorkant vinden we linksboven de e-mail notifier led en rechtsboven de aan/uit knop. Verder hebben we nog de navigatie stick wat me heel erg is meegevallen. Eerst dacht ik dat dat helemaal niks zou zijn maar ik heb niks te klagen eigenlijk - Lader Zoals alle nieuwe nokia's maak ook deze gebruik van de nieuwe lader aansluiting. Gelukkig hebben ze wel een adaptor meegeleverd maar het is toch lastig om 'm overal mee te nemen. Niet omdat het lomp is ofzo maar meer omdat je 'm kan vergeten. Maarja daar tegenover is het wel te begrijpen. Het gebruik maken van kleinere onderdelen maakt meer ruimte voor andere dingen natuurlijk. - Scherm Het beeldscherm is heel erg strak. Het heeft geen ultra hoge resolutie zoals de N80 maar het is daar zeker niet minder daardoor. Sommige mensen zeggen dat ze de pixels kunnen zien. Dit is waar! ALS je dat ding 1cm voor je knar houd. Bij normaal gebruik zie je dat niet. Vergeleken met de 6600 zie je heel duidelijk dat de E61 16 bit is. De kleuren zijn fenomenaal te noemen. Ook buiten (bewolkt) is alles goed te zien. Geen idee hoe het is als de zon volop schijnt. Daar zijn we helaas net iets te laat mee. - Geluidskwaliteit De geluidskwaliteit tijdens het bellen is erg goed. Alles is duidelijk te horen en niet te zacht. Als je ?m op speaker zet is het ook erg goed te doen. Als je MP3?s afspeel of een filmpje kijk dan zal je verbaast zijn hoe hard je het geluid kan zetten. The stuffing - WiFi Tijdens de eerste uurtjes was ik driftig op zoek naar de optie om WiFi aan te zetten. Na wat zoeken, en RTFM toegepast te hebben, ben ik er achter dat je ?m niet aan of uit kan zetten. Of het nou de hele tijd aan staat of dat het automatisch aan gaat wanneer het nodig is weet ik niet maar het werkt goed. Wanneer je WiFi gebruikt dan zie je het icoontje rechtsboven verschijnen en als je klaar ben met whatever dan verdwijnt het weer. Ook heb ik een beetje rondgezocht hoe ik m?n thuisnetwerk werken kreeg voor internet en mail. Je zoekt eigenlijk niet een hotspot wanneer nodig maar je maakt van tevoren een accesspoint aan die je later dan weer kan kiezen om te internetten/mailen/chatten. - IrDA Onderaan de telefoon vind je de IrDA poort. Deze zit naar mijn mening op de verkeerde positie. Als je 'm zou gebruiken als afstandsbediening of een notitie verstuurd naar iemand anders dan moet je 'm zo neerleggen dat je erg moeilijk naar het scherm kan kijken. Tenzij ze natuurlijk het scherm softwarematig flippen. - Bluetooth Op de E61 zit helaas maar BT 1.2 in plaats van 2.0. A2DP kan je ook vergeten. Tijdens het paren van m?n powerbook, HS-54W headset en LD-3W merkte ik dat het op een een of andere mannier sneller werkt als met m?n 6230. Misschien komt dit omdat ik een van de eerste firmware heb van de 6230 maar ik ben blij dat het beter (sneller) werkt. Het versturen van bestanden enzo werkt ook allemaal naar behoren en het BT menu is lekker snel te bereiken. - Software Zoals velen al weten draait de E61 op S60 3rd edition. Zelf heb ik wel eens gespeelt met m'n zus d'r 6600 en N70 en ik moet zeggen dat de E61 sneller is dan beide Er zijn standaard heel wat leuke programma's meegeleverd waar je ook wat aan heb. Notes, voice recorder, calender, todo, web, navigator, filemanager, document, sheet ,presentation, IM, Flash lite, worldmate, golf pro 2 en nog wel wat andere dingen. Het meest verassende is dat je gratis een worldmate account krijgt voor de komende 3 jaar (of was het nou 2 jaar?...... damn niet goed opgelet Bij cataloge kan je trouwens een trail downloaden van wayfinder wat goed is voor 5 dagen. Vergeet alleen niet dat wayfinder alle informatie online ophaalt. Dus als je geen goede data abbo heb dan zou ik dit niet proberen. Naast wayfinder heb ik ook Agile messenger geinstalleerd. Deze werkt bijzonder goed alleen zijn de linker en rechter optie toetsen niet goed uitgelijnd. Hierdoor zie je de linkerknop rechts en de rechterknop linksboven Other - Video Zoals vele van jullie wil ik ook filmpjes om m?n E61 afspelen. Standaard is realplayer meegeleverd. Deze lust natuurlijk weer alleen bepaalde formaten. Na wat rondzoeken heb ik een tutorial gevonden voor de mac gebruikers en een tutorial voor de windows gebruikers. Misschien ook leuk om te weten dat realplayer een bitrate van 128 ondersteund voor RealVideo en een bitrate van 512 voor H.263 en MPEG-4. Zelf heb ik een filmpje kunnen omzetten naar 3GP maar deze was out of sync. Als ik ?m 2GB kaartje binnen heb dan ga ik wat meer expirimenteren hiermee. Tot nu toe ziet alles er in ieder geval heel erg goed uit. My verdict Na ongeveer 2 weken de E61 gebruikt te hebben moet ik zeggen dat ik geen andere telefoon meer wil hebben. Deze telefoon heeft gewoon alles wat ik wil hebben in een zeer aantrekkelijke jasje. Mensen blijven koelkast roepen maar ze hebben ?m zelf nog niet in hun broekzak gehad. Omdat het zo plat is merk je niks van het voormaat. Voorlopig ben ik nog zoet met dit prachtige apparaat. Ik ontdek elke dag weer iets leuks. Ben benieuwd wat de volgende versie met zich mee gaat brengen. ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
General Info ![]() ![]() Pricewatch Komt nog Accesoires ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Overige Links ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door DaannO op 27-03-2007 16:32 . Reden: Aanpassingen TS ]