De aanleiding
Ik verveelde me de laatste tijd weer helemaal dood, dus.. tijd voor een nieuwe mod!
Nou heb ik geen nieuwe ‘gewone’ case nodig, want ik gebruik nog steeds de pc die in mijn oude gemodde case zit. Iets anders dus.. , maar wat?
Ik had een tijdje geleden via een advertentie weer een computercase op de kop getikt (Was alweer eerder van plan te gaan modden, maar daar kwam het maar niet van) voor 15 euro. Toen ik thuis kwam bleek in de case nog een mobo+processor te zitten en een temperature controlled voeding. Ik kon me niet voorstellen dat het ding nog zou werken, maar voor de zekerheid toch geprobeerd en wat bleek? Een werkende voeding+werkend mobo/proc, namelijk een AMD Athlon Thunderbird 1000mhz
Een pc voor in de mod had ik toen al.. toen nog een idee.
Het plan
Ik heb toen een tijd zitten nadenken over een thema, maar goed.. hard nadenken werkt bij mij niet.. ik moet spontaan een idee krijgen. Een tijdje later kreeg ik een idee, een pc in de vorm van een legerradio. Ik kon via internet wat leuke onderdelen bestellen, dit heb ik gedaan.. maar toen ging er wat mis met de banktransactie. Boze mailtjes die kant op gestuurd; ik zou het geld niet overgemaakt hebben. Na een hartig woordje met mijn voormalige bank gesproken te hebben (ABN) blijkt het geld niet overgemaakt te zijn, maar hiervan heb ik verder geen bericht gehad..waarom de betaling niet gedaan was, was dan ook niet helemaal duidelijk. Dit heeft in totaal een paar weken geduurd, maar toen was ik er zo flauw van dat er van het modden niets terecht is gekomen. Niets gedaan tot ik recentelijk een nieuw idee kreeg, een pc in een koffer
Niet zomaar een koffermod, maar zo’n koffertje die je nog wel eens in films ziet (pre-laptop tijdperk), een koffertje met sateliettelefoon en een complete computer erin, beetje 007-style en vandaar ook de naam (ik ben niet zo goed in namen verzinnen
De dingen die erin komen om een beetje een beeld te geven:
Toetsenbord/muis
Beeldscherm (tft)
LCD (voor stats)
Compaq fingerprintscanner
Een berg tuimelschakelaars
Een hoop knipperende leds
Sleutelschakelaar
Powerknop met een klepje ervoor
Ingebouwde webcam
Speakertjes
Etc (Wat ik gaandeweg nog bedenk)
De onderdelen die ik al heb:

Tot zover de dingen die ik al heb. Ik heb het idee hierboven al een beetje uitgelegd, maar a picture’s worth a thousand words:

Het bouwen
Het is dan wel een cip, maar ik ben al lang begonnen hoor, dus kan al wat dingetjes laten zien. Ik ben begonnen met het deel waar het toetsenbord in komt om de simpele reden dat ik die onderdelen allemaal al heb. Ik wilde eerst alles van hout (mdf)doen, maar ben van dat idee afgestapt omdat het erg moeilijk bleek om alles mooi passend te krijgen. De koffer die ik heb gekozen heeft geen rechte randen, is a-wiskundig en waarschijnlijk door iemand ontworpen die parkinson heeftd. Een paar plaatjes:

Toen kreeg ik het volgende idee: Ik ga een rand maken van mdf die ik dan aan de randen mooi kan plamuren, waar ik een paneel (van aluminium) in ga vastzetten met mooie inbusschroefjes:

Toen naar de Praxis geweest voor een plaat aluminium, maar om dit te kunnen betalen eerst een nier verkocht op Ebay.. alu is duur
Wilde gelijk zaagjes meenemen voor de figuurzaagmachine zodat ik het alu netjes kon zagen, maar geen enkele bouwmarkt verkoopt die krengen. Voor hout is geen probleem, maar andere dingen niet.. heel apartig. Even gekeken naar de grootte van de tandjes van de zaagjes die ik al had en gewoon even geprobeerd of het werkte.. werkt prima.

Bij een toetsenbord hoort natuurlijk ook een muis, het volgende ding dat op het programma stond:

Nog een paar foto’s van het toetsenbordpaneel tot nu toe:

En nog eentje van het geheel:

What’s next?
De eerstvolgende dingen die ik ga doen:
- Fingerprintscanner inbouwen
- Plaats voor mobo meten, fingerguard plaatsen in paneel
- Telefoon inbouwen
- Bezig met de andere kant van de koffer, het deel waar het tft in komt
- Voeding plaatsen
- Rooster voor de fans (voeding)
- Powerbutton/sleutenschakelaar
- Vakje maken in de bovenkant van de koffer, waar de skypetelefoon in valt.
Ik heb een tijdje geleden een wireless bewakingscameraatje gekocht, ik zit eraan te denken de ontvanger er ook in te bouwen (op een manier dat ik heb erin klik, maar ook weer los kan halen), icm een tvkaart.
Wat heb ik nog nodig?
- tft, een kleintje.. wat voor type.. geen idee moet iig vga input hebben.
- Telefoon (misschien een skypephone?)
- Pci-risers (waarschijnlijk flexibel)
- Crappy videokaart
- Usb hubje
- Webcam
- Wat kabelspul
- Een stoere powerknop (met een led erin)
- Printje voor knipperled’s
- Een hardeschijf, 10gb is wel genoeg
- …
Als iemand één van deze dingen heeft (en wel kwijt wil), of ideeën/tips heeft waar ik wat aan zou kunnen hebben, schroom niet te posten. Ook plaatjes van een dergelijke koffertje (uit films?) zouden nuttig kunnen zijn, kan deze zelf nergens vinden.
Als tft zat ik hier aan te denken, maar de max. reso. Is 480x640.. ik twijfel nog of ik hiermee genoegen neem.
Verder wil ik als powerknop een knop met een klepje ervoor(of iets anders cools), maar niet zo’n legerding (tuimelschakelaar), maar een druktoets.. zoiets:

Dit bedrijf levert helaas niet aan particulieren..(minimum bestelling 100 pounds sterling) beetje aan het zeuren momenteel, hopelijk wordt dat nog iets.
Vragen van mij
Wat voor soort kabel kan ik het beste gebruiken die langs het scharnier van de koffer gaan lopen, en dus tegen wat buigen moeten kunnen? Ik zat zelf te denken aan flatcable-achtig spul (heb ik ook een plaatje van)
Updates
Nou, ik ben momenteel niet verder dan dit. Ik heb vanmiddag de touchpad geplaatst, hoop in de loop van volgende week wel weer een flinke update te hebben, of op korte termijn een kleinere update.
Zoals gezegd, tips, op- of aanmerkingen, ideeën, onderdelen, geld.. bijna alles is welkom.. gewoon posten
Update #1(kleintje)
Na een middagje winkelen in Assen heb ik er weer een paar dingetjes bij. Wat schroefjes met verzinkkop, een paar dingetjes die ik nog even voor me houd (
Aanschouwt!

Precies het model dat ik zocht, helaas wel wat aan de prijzige kant, maar ja... soms is het gewoon niet anders. Verder heb ik het aluminium paneeltje bijgewerkt (lekker vijlen.. ) en het toetsenbordje vastgeschroefd. Ik was eerst van plan om het toetsenbordje met beugeltjes vast te zetten, maar door ruimtegebrek heb ik gewoon de bovenkant eraf gehaald en hem met boutjes vastgezet:

Dat ziet er al een stuk beter uit dan die andere schroeven, ik baal er alleen van dat het touchpad er qua afwerking niet uit ziet. Het is op de foto('s) wat slecht te zien, maar de uitgezaagde delen zijn nu daadwerkelijk rechthoekig voor het toetsenbord en de knopjes van het touchpad zien er ook een stuk beter uit. Het vierkantje voor het touch-gedeelte is alleen wat te ruim, waardoor je twee lelijke randjes ziet, hier moet ik nog even wat op verzinnen.
Dan nog een plaatje met de nieuwe telefoon, hoe het eruit komt te zien:

Ik heb nog eens nagedacht over de binnenkant van het koffertje; was eerst van plan het aluminum en het mdf zwart te verven, maar misschien is het ook wel strak als ik het interieur bekleed met zwart skaileer. Ziet er volgens mij wel classy uit. (dit lost overigens het probleem met het touchpad ook gelijk op, verder zie je dan ook geen verzonken koppen meer..hoewel dit, naar mijn mening, juist ook wel wat heeft.. )
Juist.. die bedoel ik. Bij baco-army-goods kan ik vast wel zoiets vinden. Daar hebben ze echt vanalles... van legerradio's tot optocouplers en daar heb ik ze wel zien liggen volgens mij.Idd, dat kan ook erg mooi worden, op het werk hebben we toestellen met militaire DVI-connectoren, mooi rond met buitenaan een schroefdraad op de female connector, de male connector draai je daar dan op (en dat klikt mooi als je aan het draaien bent), erg stoer maar volgens mij érg duur, en een geschikte tang om de kabel erop te krimpen is waarschijnlijk ook niet zo gemakkelijk te vinden.
Ik heb net de computer nog even weer getest, ligt alweer een tijdje stil namelijk, daarna uit de originele kast gehaald en eens gekeken of het allemaal wel gaat passen. Ook wel leuk om te weten

De voeding past dus niet, dat had ik al verwacht..

Eventjes opengemaakt en zonder behuizing gaat het allemaal best passen volgens mij. Ik zal de 80mm fan dan wel moeten vervangen door een kleinere, omdat die net te hoog is. Nou is het niet de bedoeling dat de voeding gaat roken omdat hij niet genoeg gekoelt wordt.. dus weet ik niet precies of dit zomaar kan.

Het gaat dus om deze voeding, google geeft helaas weinig results, heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ga de voeding niet zwaar belasten, een hardeschijf en videokaart.. verder geen hardware behalve wat ledjes en een karakter lcd. Het lijkt me dat het wel goed moet gaan toch?

Update #2
Ik doe tegenwoordig niet zoveel anders meer dan modden en 24 kijken, balans daartussen is erg lastig (24 is spannend
Na het strippen van de voeding had ik het nog niet gezien, maar toen ik het printje er daadwerkelijk uitgehaald had zag ik dat ik een (dode) ongenode gast in mijn voeding had:

Bzzzzzz...
Aangezien ik de koffer er zoveel mogelijk uit wil laten zien als koffer, moeten er dus zo weinig mogelijk schroefgaten inzitten. Ik ga alle onderdelen dan ook vastlijmen, of anders vastzetten aan een stuk mdf dat ik op de bodem van de koffer vast ga maken:

Het stuk mdf met kleine metalen risertjes voor het mobo.

Yay, het past.

De gestripte voeding past er mooi naast, het geheel begint hier al wat krap te worden..
Het lijkt me geen goed idee om een niet afgeschermde voeding zomaar naast het moederbord vast te maken, dus heb ik van een stuk aluminium een afscherming gemaakt:

Zo komt het dan te zitten.

Hier zit het inmiddels 'vast', maar de schroefjes waarmee het zit zijn tijdelijk.. had geen kortere en deze zijn dus te lang. Tot zover de voeding en het moederbord, tijd om weer met wat leukers bezig te gaan, namelijk de telefoon. Zoals iemand al opmerkte, moest deze wel verzonken worden aangezien ik anders helemaal geen ruimte meer zou hebben in de deksel van de koffer. Ik heb de telefoon uit elkaar gehaald:

Ik heb hier net een dun opstaand randje weggesneden(Waarmee de bovenkant aan de onderkant vastklikte), zodat de rand van het plastic mooi aansluit op het paneeltje.

Een behoorlijk rotwerkje, mezelf twee keer gesneden
Daarna op het paneel bekeken waar de telefoon moest komen en vervolgens afgetekend en daarna uitgezaagd. Dit was echt passen en meten, want op de plaats waar de telefoon verzonken is zit in de koffer zelf de voeding, met een nogal hoge koelplaat.

Ziet er al best cool uit vind ik zelf. Op een paar foto's zie je ook wat aluminium beugeltjes waarmee het stuk mdf op de bodem van de koffer vast komt te zitten. Omdat ik niet teveel gaten wil boren komt de plaat aan de ene kant vast te zitten aan de schroefjes waarmee ook de sluiting van de koffer vast zit, en aan de andere kant heb ik twee gaatjes geboord, maar dit is aan de onderkant van de koffer (als deze staat). En hier zie je normaal dus niets van.

Op de eerste foto zie je de beugeltjes die aan de sluiting vast komen te zitten en op foto twee zie je rechts bovenin ook een beugel, waarmee hij aan de bodem vast komt te zitten. Je kan hier ook mooi de 60mm fan zien staan. Ernaast komt er nog één, past precies. Ik ga in de zijkant van de koffer (Waar de fans dus lucht vandaan moeten zuigen) waarschijnlijk een smal aluminium roostertje maken omdat fingerguards net iets te groot zijn. Een dergelijk rooster heb ik ook in mn vorige mod gebruikt, hier een plaatje:

Precies zo'n roostertje, maar dan langgerekter en iets smaller.
Update #3
Ik ben de afgelopen tijd weer wat meer bezig geweest met de mod en heb weer een aantal foto's. Ik heb besloten geen hardeschijf in te bouwen, maar te booten van een 8gb CF card die ik nog heb liggen. Kwam via een IA aan een ide -> cf verloopje.
Verder heb ik besloten de binnenkant inderdaad met skaileer te bekleden, heb daarvoor precies gevonden wat ik zocht, spul is best duur trouwens.

Een foto van de buitenkant van de koffer (links) met een stukje skai erover (rechts).

Zo gaat het er dus ongeveer uitzien.
Ik ben verder gegaan met het paneeltje, na een half uur meten en schatten heb ik een fanhole gemaakt voor de processorkoeler.

Lang leve mijn gatenzaagboor

Precies op de goede plaats gekomen, ziet er strak uit.
Hierna ben ik verder gegaan met het inbouwen van de fingerprintscanner:

Het electronische deel van de scanner klikt vast in het glaasje (Waar je je vinger op houdt), dus die hoef ik alleen maar achter het alu te lijmen en dan kan ik het zo vast klikken. Hier wacht ik nog evne mee, stukje glas is vrij kwetsbaar en dit kan op het laatste moment ook nog wel.
Het volgende wat ik gedaan heb is het maken van gaatjes in de hoeken van het paneel, op de punten waar dit vast komt te zitten aan de mdf rand. Hierin heb ik ook gaatjes gemaakt, en hierin heb ik een soort moertjes vastgemaakt (Geen idee hoe die dingen heten) die met scherpe punten vast komen in het hout. Paar foto's: (lekker wazig

Dan nog even een geheel-shot, begint echt ergens op te lijken

Het laatste wat ik gedaan heb is een aansluiting maken voor 240, voor de voeding. Het leek me logisch dat, dat in de buurt van de voeding moest komen:

Aftekenen

Gaatje boren

Dremelen (Dremel is eigelijk best een lomp stuk gereedschap)

Bijvijlen

Inbouwen, ziet er ook strak uit
Voor de koeling heb ik toch maar even twee nieuwe fans gekocht, twee 60mm Sunon fans. Die verplaatsten een stuk meer lucht dan die oude Canon die ik nog had, verschil van dag en nacht.
Ik heb gekeken of ik zo'n roostertje kon vinden waar ik het eerder over heb gehad, maar dit blijkt toch wel erg lastig. Twee ronde fignerguards vind ik denk ik niet zo mooi, dus zit eraan te denken om zelf een roostertje te solderen van koperen staafjes.
Ik heb verder een beetje zitten rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat ik best een veelpolige connector nodig ga hebben. Als ik alles optel, heb ik zo'n 65-polige connector nodig..dat kan nog best lastig worden.
Ik ben ook bezig geweest met het aansluiten van de touchpad, maar krijg het ding niet werkend. Heb hem bij Voti.nl weg, heb hem aangesloten volgens de datasheet, maar windows vind het ding niet eens. Iemand enig idee wat ik misschien over het hoofd zie? Ik heb Voti al gemaild, maar nog geen ractie gehad. Dit is hem, zit een datasheet bij..en een aansluit-guide. Het touchpad is van synaptics. Ik heb ook al geprobeerd de generic touchpaddrivers van synaptics te installeren, maar dit helpt ook niets. Als iemand hier wat nuttige tips over heeft, zou erg helpen.
Update #4
Is weer een tijdje geleden sinds m'n vorige update, heb er weer flink wat dingen bij en ook weer een aantal dingen afgemaakt. Ik heb via Marktplaats een Sony PsOne schermpje kunnen kopen voor 30 euro. Voor die prijs neem ik het feit dat hij iets kleiner is dan ik in eerste instantie wilde wel voor lief.
fotootje:

Gelijkt gestript en aan mn Matrox Millenium II gehangen, wat gekloot met powerstrip.. dat is echt veel werk.. loopt steeds weer vast. Testen gaat ook vrij lastig aangezien mn zelfbouwvoeding het niet zo goed aan kan.. (de lm317 wordt vrij warm...)
Verder kan ik ook niet zo goed zien of de storing op het schermpje nou ligt aan de brakke kabelverbinding tussen videokaart naar tft, of aan verkeerde instellingen van Powerstrip. Maar goed, dit komt met een beetje gekloot allemaal wel goed.
Ik ben ook bezig geweest met het inbouwen van de twee Sunon fans, heb ze aan elkaar gemaakt en daarna met beugeltjes vastgezet:

Daarna heb ik fanholes gemaakt, maar wilde niet met gewoon ronde fingerguards werken.. wilde er een mooi roostertje voor hebben. Dat spul is erg duur, dus heb ik gewoon de beschermkap van een speaker gepakt, dat met de dremen 'behandeld' :

Toen moest ik alleen in de koffer nog daadwerkelijk een gat maken met de dremel:

Na bijvijlen:

Verder heb ik van mdf ook een paneeltje gemaakt voor de bovenkant van de koffer, deze past een stuk beter dan die voor de onderkant (waar ik me toch wel een beetje voor schaam
Deze laat ik een stukje verzinken, zodat er ruimte is voor de fingerguard aan de onderkant etc.. zodat de koffer nog wel weer dicht wil dus.

Tot zover de update, ga straks verder bezig met het paneeltje aan de bovenkant van de koffer. Ga een apart 'vakje' maken zodat de hoorn op de haak blijft als het koffertje op zn zij staat en zodat de koffer dicht wil.
p.s. Sommige foto’s zijn helaas vrij brak. Ben nog aan het kijken of dit aan mij of aan
m’n camera ligt
De meeste nieuwe foto's zijn een stuk beter, het lag dus inderdaad aan mij
[ Voor 81% gewijzigd door Gnuitenjong op 03-04-2007 15:14 ]