Correct. Zonder goed werkende physical layer werken de layers erbovenop natuurlijk ook niet goed.
Wat ik denk is dat er gewoon op application layer niveau verkeerde waarden in de modem staan.
Huh? Waar haal je deze conclusie vandaan dan? Beargumenteer dat eens, want zoals ik het nu zie is dit compleet uit de lucht gegrepen. De logentries zeggen dat er problemen zijn met het verkeer tussen modem en TSM (invalid URL or ACS unreachable; het lijkt me sterk dat de URL ineens veranderd is, dus kan het modem de TSM server gewoon niet bereiken), hoe kom je dan aan "verkeerde waarden in de modem"? Klinkt als magie in mijn oren of zo.
Want een oorzaak op de physical layer? Dat moet dan ook aan de gebruikerskant liggen, want als dat aan de KPN kant ligt had iedereen er last van.
Uhm, nee, dat is niet mogelijk. De physical layer waar we het hier over hebben is de layer tussen modem en DSLAM, waar het koperpaar de carrier is. Die is uniek per klant. En dat hoeft dus niet perse bij de eindgebruiker thuis te zijn, dat kan tussen modem en splitter (indien aanwezig), splitter en IS/RA, tussen IS/RA en wijkverdeelkast, tussen wijkverdeelkast en MDF horizontale zijde, tussen MDF horizontale en verticale zijde, in de B-kabel, in de SIP kast of in de bekabeling naar de DSLAM zitten. Dat zijn nogal wat plekken.

Zijn communicatie tussen de CPE en de ACS gaat wel mis (dat gebeurt bij aansluiten van de experiabox bv wel vaker) dat wilt niet zeggen dat de klant dan geen IP verkeer heeft. Want er wordt eerst IP verkeer opgebouwt alvorenst de communicatie via TR-069 met de ACS(TSM) wordt opgestelt.
Dat zeg ik toch ook niet?
Hij zegt dat hij twee symptomen ziet, eentje ervan is die TR-069 logentries, en eentje de trage internetverbinding. Zoals ik zijn post lees gebeuren beide dingen op hetzelfde moment. Zou wel apart zijn als er dan geen relatie tussen die twee is.
Ik raad de beste man dan ook een harde reset aan. Eerst even experiabox uit en aanzetten, dan 5min wachten. Vervolgens 15sec lang resetknopje aan achterkant inhouden, dan loslaten. En dan UUR lang niet de experiabox gebruiken. Kijk na dat uur of alle lampjes goed branden. power, adsl, online en aan de rechterkant wifi en voip. Zet vervolgens de experiabox 30sec uit (met voeding van het stroom af). En dan de experiabox weer aan het stroom. Nog even de experiabox 5min met rust laten, en dan kan je je gang weer gaan.
Klinkt een beetje uitgebreid en overbodig, maar hierna heb je alles aan jou kant geprobeerd.
Je hebt alleen niets opgelost, want dit is symptoom-bestrijding, want wat doe je op deze manier? Yup, de DSL layer van voren af aan opnieuw opbouwen. Ja, dan gaat het weer even goed. Totdat hij weer exact hetzelfde probleem heeft.
Even voor het idee: ik denk niet dat Willem1981 problemen heeft met het feit dat er geen verkeer is tussen modem en TSM. Dat kan hem hoogstwaarschijnlijk geen ene reet schelen. Ook al is dat verkeer helemaal verdwenen, dan nog moet de internetverbinding zonder enig probleem kunnen werken. Zijn probleem is dat zijn internetverkeer in elkaar stort, en hij ziet tegelijkertijd die logentries, dus hij meldt dat omdat hij een verband ziet. Het enige, voor zover ik kan zien technisch verklaarbare, verband is dat beide applicaties last hebben van hetzelfde, want zoals ik al zei: als TR-069 problemen kunnen resulteren in een ingestorte internetverbinding, dan is er qua design iets mis.