Toon posts:

Veel verschil?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Videokaarten kunnen zeer veel verschillen qua merk en dus ook prijs, maar zit er nou echt zoveel verschil tussen de prestaties? Zo kan bijvoorbeeld de 7900 GT 256 MB enkele honderden euro's verschillen in prijs. De vraag is of het nou veel uit maakt.
Ik wil namelijk zelf een 7900 GT halen alleen ben ik niet zeker of ik genoegen moet nemen met de goedkopere SFX in plaats van de duurdere Club3D. Hulp wordt geapprecieerd.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Het merk SFX ken ik niet, nooit van gehoord. Ik zou gewoon voor een Asus/XFX gaan. Als je wilt weten of er verschil is moet je de clocksnelheden vergelijken, het aantal pipelines, de breedte van de geheugenbus en de hoeveelheid geheugen. Maar om tegen je post in te gaan: zoveel verschillen ze niet per merk, het is altijd gewoon een referentiemodel waar de fabrikant zijn eigen koeler op plakt.

Overigens geef ik je als goede raad om niet een 7900gt te nemen maar een 7950gt. Dit omdat eigenlijk alle 7900gt kaarten kapot zijn of kapot zullen gaan vanwege een ontwerpfout. Zo verschrikkelijk veel 7900's geven artifacts dat ze maar gestopt zijn die kaarten te produceren.

Verwijderd

Kaarten met dezelfde gpu en hetzelfde geheugen zijn in principe gelijk. Sommige versies zijn iets hoger geklokt dan de 'standaard' versie, dit is allemaal terug te vinden op de websites van de fabrikanten.
De koelers kunnen ook nog verschil uitmaken. Sommige zijn erg luid en koelen niet zo best, maar sommige fabrikanten maken ook modellen die een betere/stillere koeler standaard gemonteerd hebben.
Tot slot verschillen de kaarten in meegeleverde extra's. Sommige komen met slechts een cd'tje met drivers, andere hebben bijvoorbeeld ook games meegeleverd.

Overigens neem ik aan dat je met SFX XFX bedoelt...
Leon; waarom speciaal Asus of XFX? Vrijwel alle fabrikanten maken gelijkwaardige kaarten..!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 19:47 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je moet niet al te veel letten op de merken, de meesten functioneren prima naar behoren. Een prijsverschil van meer dan enkele tientjes kan ik me echter niet voorstellen, hoe kom je daarbij? Verder sluit ik me aan bij de post van leonpwner1 :)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:46:

Leon; waarom speciaal Asus of XFX? Vrijwel alle fabrikanten maken gelijkwaardige kaarten..!
Oh ja, ik bedoelde eigenlijk ook niet te zeggen dat hij specifiek een Asus of XFX moet nemen, maar daarmee zit je normaal gesproken wel goed zeg maar. Van Club3D hoor je soms nogal slechte verhalen (zelf geen ervaring mee overigens dus ik kan het niet bevestigen/verwerpen). Maar ook MSI, etc zijn wel goed, en club3d valt denk ik ook reuze mee (gezien ze toch het refentiemodel gebruiken).

Verwijderd

Topicstarter
Okay, bedankt voor jullie hulp. Het heeft een hoop verduidelijkt. En ja cpec ik bedoelde inderdaad XFX, typfoutje gemaakt.
Leon, je zei dat de 7900 GT's vaak kapot gaan. Alleen had ik gelezen, op tweakers, dat de 7900 GT een van de betere videokaarten was. Zou je dat verder kunnen uitleggen?
Exorcist, over die prijsverschillen. Ik zou zeggen kijk bij pricewatch en voer een naam in van een videokaart.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:54:
Okay, bedankt voor jullie hulp. Het heeft een hoop verduidelijkt. En ja cpec ik bedoelde inderdaad XFX, typfoutje gemaakt.
Leon, je zei dat de 7900 GT's vaak kapot gaan. Alleen had ik gelezen, op tweakers, dat de 7900 GT een van de betere videokaarten was. Zou je dat verder kunnen uitleggen?
Exorcist, over die prijsverschillen. Ik zou zeggen kijk bij pricewatch en voer een naam in van een videokaart.
Zoek maar het 7900GT problemen topic :) Dan zal je snel genoeg ervan af zien :P

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

waarom fluistert iedereen hier

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 15:26
viel mij ook al op :p

Verwijderd

Topicstarter
Aha, ik zie het. Is er een soortgelijke kaart met dezelfde prestaties die je niet meteen hoeft weg te gooien?

Edit: Het is een gewoonte van me geworden dat ik op elk forum met een klein lettertype post. Vind het er een stuk geraffineerder uitzien.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2007 20:02 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:54:

Het is inderdaad best een goede kaart (voor DirectX9), maar er zit gewoon een ontwerp fout in waardoor de kaarten (na verloop van tijd) kapot gaan. Waar precies de fout zit weet ik niet, want ik ben geen engineer bij nVidia, maar er gaan geruchten dat het iets is met de spanningsregelaar die niet voor genoeg spanning/stroom kan zorgen voor het geheugen, waardoor je artifacts (= textures die zich helemaal uitrekken en alles verpesten) krijgt.

Als je meer wilt zien/lezen over deze problemen raad ik je de GoT search aan, waarmee ik oa deze links heb gevonden:
\[7900 serie] Uitvalproblemen (speciaal topic voor alle uitvalproblemen! :o)
[Gf7900GT] Artifacts + crash

Daarom raad ik je aan de vervanger, de 7950gt, te nemen. Deze is tevens ook sneller. Ook worden de 7900gt niet meer gemaakt, dus mischien krijg je hier nog problemen mee mocht je ook garantie willen claimen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien heb ik besloten dat ik zeker geen 7900 moet aanschaffen. Ik zat nu net te kijken naar de prestaties van de 7950, die absoluut niet slecht zijn, maar toen zag ik de prijs.. Nu moet ik godverdomme weer een extra 70 euro erbij neertellen.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 20:08:
Bij nader inzien heb ik besloten dat ik zeker geen 7900 moet aanschaffen. Ik zat nu net te kijken naar de prestaties van de 7950, die absoluut niet slecht zijn, maar toen zag ik de prijs.. Nu moet ik godverdomme weer een extra 70 euro erbij neertellen.

Muah als je de 7950gt koopt van MSI, die is een stuk goedkoper. Linkje. Deze is wel passief gekoeld, dus moet je zorgen dat je een hele goede airflow hebt in je kast. Zoveel duurder dan een 7900gt is deze MSI kaart ook weer niet, iig geen 70 euro.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk omdat men doorheeft dat dit natuurlijk niet een topic waard is omdat het iets is wat je met eigen zoekwerk (zowel reviews als eerdere GoT topics) makkelijk te vinden is.

Zie ook:
**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.