XXlerator schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 11:25:
@deepbass909: fantastisch, erg bedankt voor het overzicht! Ben ik zeer mee geholpen. Ik heb gisteren al iemand gevonden die de elco's wel voor me kan solderen.
Vandaag de Humax geopereerd en inderdaad, de voeding lijkt het ook begeven te hebben. Nu ben ik geen tech expert op het gebied van lekkende elco's, maar dit lijkt er toch verdacht veel op. En c101 staat inderdaad bol.
Overigens heb ik het idee dat th1, c8, c10, c112 en zd1 ook lek zijn. c9 misschien ook. Kan ik hier zelf ook snel van zien welke vervanger ik nodig zou hebben?
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Vandaag maar eens nieuwe onderdeeltjes bestellen en ook de hdd nog even testen. Wie weet kan ik er nog het een en ander van backuppen, daar zou mijn vriendin erg blij mee zijn. Zij neemt namelijk alles op wat los en vast zit

Alle geel/witte dingen die je ziet, is lijm en heeft niks met een defect onderdeel te maken. Sowieso kan alleen een elco lekken, andere onderdelen verbranden of je kan er zelfs helemaal niks aan zien, en het alleen maar meten.
Ervaringen die ik op internet heb gevonden, is dat het eigenlijk altijd de elco's zijn die kapot gaan, en hooguit de zener-diode (zd1 op de print), maar die laatste was bij mij niet kapot, en bij jou waarschijnlijk ook niet.
Vandaar de tip om eerst alle genoemde elco's te vervangen (kost namelijk maar een paar euro). Werkt het dan nog niet, dan kan je verder gaan kijken.
Overigens kan je lang niet altijd zien of een elco kapot is. Alleen bij oververhitting (bijv. door resonantie) gaan ze lekken of knappen open. Als ze intern kortsluiting maken of het electrolyte gaat kapot, kan je dat vaak niet zien en alleen nog maar meten.
XXlerator schreef op zondag 25 april 2010 @ 10:33:
Zojuist uitgebreide test van de hdd gedaan (met SeaTools) en het lijkt er op dat er met de harde schijf zelf helemaal niets mis is. Ik ben nu een backup aan het maken van alle opgenomen programma's, ga ze zometeen omzetten naar avi en dump ze wel op mijn hdx1000.
Ik vermoed dus dat alleen de voeding het begeven heeft en dat de Humax daarom zo vreemd begon te doen, hij zal wel niet voldoende stroom meer hebben kunnen leveren om ook nog de hdd te voorzien ofzoiets (al lijkt me dat ook enigszins sterk met de stroombehoefte van een hdd, maar goed). Hopelijk als ik alle onderdelen heb besteld voor de voeding lukt het solderen ook. Dan krijgt de Humax misschien toch wel een tweede leven.
Zo raar is het niet. Een opspinnende harddisk vraag redelijk wat vermogen, en dat kan je voeding niet meer leveren door de defecte elco's. Daardoor gaat de harddisk raar doen. Je mag je gelukkig prijzen als je harddisk het wel heeft overleefd, die van mij is dus echt overleden...
XXlerator schreef op zondag 25 april 2010 @ 21:23:
[...]
Hmmm, zoals ik al zei heb ik op zich weinig ervaring met componenten zelf. Maar die gele smurrie is dus normaal? Wel heel vreemd allemaal, want mijn voeding doet echt helemaal niets meer en de harddisk lijkt volledig ok te zijn na het doen van diverse SeaTools tests. Alleen elco c101 staat wel echt bol (idd op de tweede foto), zou de voeding alleen door deze elco al niets meer doen dan?
c101 lijkt altijd bol te gaan staan als deze voeding defect raakt. Maar c101 is verantwoordelijk voor de 3,3volt lijn, die niet voor de harddisk gebruikt wordt. Op het moment dat je alles los koppelt en de voeding aanzet, zal hij ongeveer de goede spanningen geven, maar zodra je iets aansluit, dondert de spanning in elkaar. Welke elco's hiervoor verantwoordelijk zijn, weet ik niet, maar c101 is sowieso kapot en gezien de lage kosten kan je ze het beste allemaal maar vervangen (die uit mijn lijstje, de andere zijn nog wel goed).
Ik zie op je foto's geen verkleuring van de printplaat of componenten, dus de rest kan je gerust laten zitten. Pas als vervangen van de elco's niet helpt, heeft het zin om verder te gaan zoeken.
Let bij het vervangen van de elco's wel goed op de polariteit. Op de print zit aan de negatieve kant van de elco een dikkere lijn getekend, aan die kant moet ook de witte band zitten. Verder moet je proberen de elco zo strak mogelijk op de print te solderen, zodat de pootjes zo kort mogelijk zijn. Dit ook in verband met mogelijke ongewenste resonanties. Als je de juiste voltages hebt, is dit geen probleem en passen de draden perfect.
[
Voor 21% gewijzigd door
deepbass909 op 25-04-2010 22:19
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier