DVB-C PVR Humax Duovisio PVR-9200 C

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 156.983 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

seninha schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:10:
Ik heb ooit mijn humax ook van een nieuwe HDD voorziend. Nu is het zo dat deze flink begint te rattelen als er opgenomen wordt.
Blijkbaar heeft de HDD het zwaar ivm het opnemen en tegelijk time shiften.

Nu wil ik een andere schijf in plaatsen,liefst een 5400rpm versie die bestemd is voor PVR.

Weet iemand of er een lijst bestaat met HDD bestemd voor PVR's?
Deze functies zijn ook zwaar, want je vraag 3 data intensieve dingen tegelijk, namelijk 2 video's openen en tegelijkertijd 1 afspelen. Juist de media-harddisks zijn hiervoor geoptimaliseerd. Ze hebben het nog steeds zwaar, maar de opbouw van de schijf is zo, dat ze heel goed grote, continue datastreams kunnen verwerken (maar slecht overweg kunnen met los datapakketten, waardoor ze voor een pc ongeschikt zijn).

De meeste fabrikanten hebben wel een speciale lijn van media-harddisken. Kijk naar harddisken die aangeduid worden met opmerkingen dat ze speciaal bedoeld zijn voor HTPC's, mediaplayers en CE-toepassingen (CE=Customer Electronics).

Ik heb overigens een nieuwe pATA - sATA converter besteld bij Deal Extreme:
Afbeeldingslocatie: http://www.dealextreme.com/productimages/sku_12537_2.jpg

Deze zit als een piggybag achterop de sATA schijf, waardoor er geen splitter nodig is voor de voeding en hij geen (of minimale) extra ruimte in beslag neemt. Als hij op dezelfde chip gebasseerd is als de converter die ik eerder heb besteld (en die goed werkt, alleen niet past), dan ga ik ervan uit dat deze ook werkt. Dan kan ik eindelijk de kap weer terugplaatsen op de Humax.

De Western Digital schijf lijkt het overigens goed vol te houden. Los van een lichte inschakel vertraging (na het verdwijnen van het scherm "initializing harddisk" duurt een seconde of 3 tot ik daadwerkelijk beeld krijg), werkt hij goed. Als deze converter goed werkt, ga ik eens kijken naar een goede vervanger door de WD-schijf.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

vooghel

Cunning linguist

Ik heb de laatste tijd vaak dat de Humax spontaan reset. Het vreemde is dat hij dat alleen doet op het hele uur (bijv 22.00u of 19.00u). Opnames blijven dan 'hangen'; ze stoppen (met 'error'-logo'tje) maar de Humax blijft 'REC' tonen op het display en volgende ingeplande opnames vinden niet plaats. Dit zou met de nieuwe update 1.00.17 niet meer moeten gebeuren, maar volgens mij heb ik die. :S

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

vooghel

Cunning linguist

Ah, ik blijk inderdaad niet de laatste update te hebben. Ik dacht dat die automatisch 'gepushed' werd, maar blijkbaar dus niet. Downloading as we speak, hopelijk fixt dit het probleem (dat zich gisteren én vandaag heeft voorgedaan!).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:16
vooghel schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:19:
Ik dacht dat die automatisch 'gepushed' werd, maar blijkbaar dus niet.
Gelukkig niet nee. Je moet zelf de update starten.
Bij upc werd/wordt het wel "gepushed". Ben je tv aan het kijken, besluit je decoder opeens om te gaan updaten en mis je 10/15 minuten van je favoriete programma. (ja tuurlijk kan je analoog kijken, maar het is wel irritant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Weer een kleine update in mijn queste om een sATA-schijf in de Humax in te bouwen. Ik heb vandaag de eerder genoemde piggy-bag converter ontvangen. En hij werkt in 1 keer :D

Het goede nieuws, de kap kan weer op de Humax, alles past nu weer netjes binnen de behuizing. Er is wel 1 nadeel, de voedingsconnector zit links, ipv rechts, zoals op een pATA-schijf. Als gevolg daarvan is de standaard voedingskabel te kort. Nu ligt er tijdelijk een splitter in, omde extra paar centimeter kabel te krijgen. Binnenkort maar even het standaard kabeltje verlengen en wellicht in de toekomst een andere, speciale sATA mediaschijf aanschaffen en inbouwen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 22:25

XXlerator

Old time gamer

Hmmm het zit ons toch niet echt mee. Na succesvol de elcos op de voeding vervangen te hebben, heeft nu de video out het begeven. Een week of 2 geleden begon eerst het beeld af en toe automatisch te switchen van de humax input naar analoge tv en v.v. Dit was licht irritant, maar viel nog te overzien. Ik dacht in eerste instantie dat het aan de scartkabel lag die er niet goed in zat (scartkabel is zeer goede kwaliteit, maar heb voor de zekerheid toch nog maar een basic mediamarktkabeltje geprobeerd, wat precies dezelfde problemen gaf), maar het switchen werd steeds vaker en vaker tot 2 dagen geleden helemaal geen beeld meer werd weergegeven. Ik heb de Humax weer opengehad, maar er valt op het blote oog niets te zien.

Ik vraag me af wat het deze keer is en of het te repareren valt. Ik vrees dat ik het deze keer niet kan winnen van m'n vriendin, die is al 2 dagen aan het zeuren of ik nu eindelijk eens een nieuwe Humax 5050 wil bestellen..... Dus als ik niet snel met een oplossing kom gaat de 9200 na drie dienstjaren met pensioen of in het beste geval na een reparatie naar de slaapkamer.

Iemand een idee wat er mis kan zijn en of het het waard is het apparaat weg te brengen voor reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

XXlerator schreef op maandag 21 juni 2010 @ 20:43:
Hmmm het zit ons toch niet echt mee. Na succesvol de elcos op de voeding vervangen te hebben, heeft nu de video out het begeven. Een week of 2 geleden begon eerst het beeld af en toe automatisch te switchen van de humax input naar analoge tv en v.v. Dit was licht irritant, maar viel nog te overzien. Ik dacht in eerste instantie dat het aan de scartkabel lag die er niet goed in zat (scartkabel is zeer goede kwaliteit, maar heb voor de zekerheid toch nog maar een basic mediamarktkabeltje geprobeerd, wat precies dezelfde problemen gaf), maar het switchen werd steeds vaker en vaker tot 2 dagen geleden helemaal geen beeld meer werd weergegeven. Ik heb de Humax weer opengehad, maar er valt op het blote oog niets te zien.

Ik vraag me af wat het deze keer is en of het te repareren valt. Ik vrees dat ik het deze keer niet kan winnen van m'n vriendin, die is al 2 dagen aan het zeuren of ik nu eindelijk eens een nieuwe Humax 5050 wil bestellen..... Dus als ik niet snel met een oplossing kom gaat de 9200 na drie dienstjaren met pensioen of in het beste geval na een reparatie naar de slaapkamer.

Iemand een idee wat er mis kan zijn en of het het waard is het apparaat weg te brengen voor reparatie?
Wegbrengen zal de moeite niet meer waard zijn. De 300 tot 400 euro die een 5050 kost, ben je namelijk al snel kwijt.

Je hebt het erover dat hij steeds switched van de humax naar analoge ontvangst, of te wel, van de AV-ingang naar de interne tuner. Hiervoor is slechts 1 draadje verantwoordelijk in de scart en die wil weleens vaker problemen geven. Doet de Humax het wel goed als je via composiet de ontvanger op je tv aansluit en deze handmatig op een video-ingang zet?

@joda77
Hoe staat het inmiddels met jouw project op een sATA-schijf in te bouwen? Mijn 9200c draait met de nieuwste, piggy-bag converter van DX echt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator

XXlerator

Old time gamer

deepbass909 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:02:
[...]

Wegbrengen zal de moeite niet meer waard zijn. De 300 tot 400 euro die een 5050 kost, ben je namelijk al snel kwijt.

Je hebt het erover dat hij steeds switched van de humax naar analoge ontvangst, of te wel, van de AV-ingang naar de interne tuner. Hiervoor is slechts 1 draadje verantwoordelijk in de scart en die wil weleens vaker problemen geven. Doet de Humax het wel goed als je via composiet de ontvanger op je tv aansluit en deze handmatig op een video-ingang zet?
Ja dat idee had ik zelf ook. We hebben inmiddels een 5050 staan, omdat vriendinlief het niet langer uithield om haar brede scala aan wekelijkse series te moeten missen (en toen het argument van deze uitgave vs. mijn uitgaven aan pc's/games etc. kwam kon ik er weinig meer tegenin brengen >:) ). Eerste indruk is best ok, mooiere interface, beeld lijkt nog net wat scherper (aangesloten via hdmi, ingesteld op 1080p), al scheelt het niet belachelijk veel met de 9200c, zelfs niet met de 'HD zenders' (die zogenaamd op 1080i worden uitgezonden). Dit zal waarschijnlijk ook te maken hebben met de in mijn optiek fantastische scaler aan boord van mijn Pio LX5090 die voorheen dit werkje al erg goed deed. Een nadeel vind ik de opstarttijd, die is echt behoorlijk langer dan de 9200c.

Voor wat betreft de 9200c, goed punt om nog eens composiet te proberen. Ik had al wel tevergeefs meerdere scartkabels geprobeerd. Als ie nog werkend te krijgen is gaat hij naar de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De pin in de scartkabel die voor automatische omschakeling moet zorgen, is altijd al een probleemkindje geweest. Een stekker hoeft bijv. maar een heel klein beetje scheef te zitten, en het werkt al niet meer goed. Een storing door een gebroken soldering kan daardoor ook vrij makkelijk ontstaan.
Een SCART-kabel is wat dat betreft ook een erg slecht ontwerp (zoals wel meer A/V connectoren voor de consumenten markt...) Helaas is HDMI in dat opzicht weinig beter... (te klein, te kwetsbaar, kan niet vastgezet worden, etc).

Grappig dat je trouwens de ontvangst kwaliteit van de 9200C als zo extreem goed ervaart (ik weet dat de 5050 over HDMI echt een net plaatje produceert op 1080i). Ik weet dat de 9200C goed is in dat opzicht, maar zo goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator

XXlerator

Old time gamer

deepbass909 schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 16:36:
De pin in de scartkabel die voor automatische omschakeling moet zorgen, is altijd al een probleemkindje geweest. Een stekker hoeft bijv. maar een heel klein beetje scheef te zitten, en het werkt al niet meer goed. Een storing door een gebroken soldering kan daardoor ook vrij makkelijk ontstaan.
Een SCART-kabel is wat dat betreft ook een erg slecht ontwerp (zoals wel meer A/V connectoren voor de consumenten markt...) Helaas is HDMI in dat opzicht weinig beter... (te klein, te kwetsbaar, kan niet vastgezet worden, etc).

Grappig dat je trouwens de ontvangst kwaliteit van de 9200C als zo extreem goed ervaart (ik weet dat de 5050 over HDMI echt een net plaatje produceert op 1080i). Ik weet dat de 9200C goed is in dat opzicht, maar zo goed ;)
Ik zei niet dat de 9200C zelf een extreem goed plaatje produceert, maar dat het verschil met de 5050 op mijn Kuro bijna niet te zien is door de hoge kwaliteit van de scaler van de Kuro zelf. :)

(en geloof me, ik ben redelijk kritisch op beeld, anders had ik geen Kuro gekocht destijds voor dubbel zoveel geld als een panasonic plasma en hem ook nog ISF laten kalibreren)

[ Voor 7% gewijzigd door XXlerator op 14-07-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Nou, een upscaler kan nog zo goed zijn, als de bron brak is, dan zal een upscaler dat niet kunnen compenseren ;)

Maar de Kuro is ook wel een extreem goede plasma inderdaad.

Zelf kan ik eigenlijk geen geldig oordeel vellen over de beeldkwaliteit van de 9200c, hij staat namelijk aangesloten op een oude 55cm 4:3 Philips CRT tv :+ Ik heb alleen met die combinatie het probleem dat ik bij sport-uitzendingen de tussenstanden e.d. niet meer kan lezen, omdat het gewoon te klein is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hmmz, na een paar maanden goed te hebben gewerkt, begint m'n 9200c toch weer wat kuren te vertonen. Sinds een paar dagen wil de harddisk niet meer goed opspinnen of geeft na een tijdje een harddisk fout (vooraf gegaand aan een luide tik). Ik dacht eerst aan een harddisk die aan het overlijden is, maar in mijn gewone pc doet het hij het gewoon goed en geeft geen fouten aan (ook niet in z'n smart logs).

Conclusie, de stroomvoorziening van de Humax laat mij (wederom) in de steek.

De voeding ziet er verder goed uit (geen bolle elko's of andere tekenen), dus ik vermoed dat de harddisk gewoon teveel vermogen wegtrekt (zijn vermogensopname is op papier het dubbele van de standaard geïnstalleerde Seagate) en daarmee de stabiliteit van de voeding onderuit haalt (wat weer leidt tot het uitvallen van de harddisk).

Nu dus maar op zoek naar een "echte" media harddisk, of andere energie-zuinige mogelijkheid...

Ik heb nog een 80GB 2,5" schijfje liggen, die aanzienlijk energie-zuiniger is dan een 3,5", dus die mag eerst maar eens gaan proefdraaien. Halvering van opslag vind ik niet zo'n probleem, zoveel nam ik toch niet op, ik mis alleen de time-shift opties nu (zonder harddisk) en dat heeft toch niet zoveel opslag nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:41
deepbass909 schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:02:
@joda77
Hoe staat het inmiddels met jouw project op een sATA-schijf in te bouwen? Mijn 9200c draait met de nieuwste, piggy-bag converter van DX echt probleemloos.
Ben d'r nog :P Maar de Humax upgrade staat op een erg laag pitje. Heb er eigenlijk gewoon niks aan gedaan de laatste 2 maanden. Heb ook geen pc meer om de data over te zetten en aangezien de Humax eigenlijk moeilijk gemist kan worden is het er nog niet van gekomen :F Desalnietteplus wil ik het toch binnenkort in orde gaan maken. Heb alles binnen maar kreeg de nieuwe hdd nog niet aan de praat. Nu nog testen met hard uitzetten en dan schijf wisselen, was een tip in dit topic. Als dat werkt formatteren en dan de data over zetten. Zodra ik er weer mee aan de slag ga, laat ik het weten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Na 3,5 jaar is bij mij ook de HDD gestopt met werken, toen ik het apparaat open maakte zag ik dat condensator C101 aan het lekken was. Inmiddels alle condensatoren vervangen en een oude 80 GB harddisk die ik over had erin gezet. Werkt weer prima! Voor nog geen € 5,- aan onderdelen.

Ga snel testen met een 1 TB schijf en een pata-sata convertor.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ik ben langzaam aan vervanging toe. Ik wil naar een HD recorder met een grotere disk toe. Ofwel, de 5050c moet het worden. Die is nu 266 in de aanbieding, maar ff geen geld voor vrij. De 9200c is me tot nu toe elke dag goed bevallen, alles werkt nog en gewoon een superding. Enige gemis is 4 of 6 opname mogelijkheden tegelijk, maar dat is meer een luxe probleem haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
5183 schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 14:41:
Ik ben langzaam aan vervanging toe. Ik wil naar een HD recorder met een grotere disk toe. Ofwel, de 5050c moet het worden. Die is nu 266 in de aanbieding, maar ff geen geld voor vrij. De 9200c is me tot nu toe elke dag goed bevallen, alles werkt nog en gewoon een superding. Enige gemis is 4 of 6 opname mogelijkheden tegelijk, maar dat is meer een luxe probleem haha
Als je het geld voor een andere recorder niet hebt dan kan je toch ook een andere HDD erin zetten?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
Vooralsnog doet ie het hier toch nog prima. (anderhalf jaar oud nu.. ik houd m'n hart vast voor de gevreesde 2 jaar drempel ;))

Ik heb alleen de ergernis dat bij vooruit spoelen je kunt kiezen voor 2,4,8,16 en 64x. Ik mis de 32x optie. :P
(16 gaat te traag en 64 veel te hard)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
[b][message=34788439,noline]Ik heb alleen de ergernis dat bij vooruit spoelen je kunt kiezen voor 2,4,8,16 en 64x. Ik mis de 32x optie. :P
(16 gaat te traag en 64 veel te hard)
Je kunt ook gebruik maken van de groene button: 30 seconden vooruit springen en de gele button 7 seconden terug springen. Dat vind ik persoonlijk handiger om zoiets als reclame te skippen dan vooruitspoelen.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 22:43
Ook hier het probleem met een defecte HD, hij deed het keurig zonder HD als decoder, echter heeft dit blijkbaar de voeding gesloopt. Naja, ik heb C101 vervangen en een nieuwe HD geplaatst. So far so good en het ding werkt weer als een trein.

Echter heb ik wel een vaag probleem, als ik de decoder uitzet(standby) via de afstanbediening en of via de knop aan de voorzijde heb ik geen geluid meer als ik de humax aanzet.
Als ik de humax uitzet met de knop op de achterzijde en vervolgens ook zo weer aanzet heb ik prima geluid.

Nu is hier wel mee te leven maar het blijft vaag, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Holgersson schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 01:07:
[...]

Je kunt ook gebruik maken van de groene button: 30 seconden vooruit springen en de gele button 7 seconden terug springen. Dat vind ik persoonlijk handiger om zoiets als reclame te skippen dan vooruitspoelen.
Vergeet ook niet dat zodra je de tijdbalk in beeld hebt, je met links en rechts ook kan skippen met kleinere stappen dan met groen en geel.
Heb je geen tijdbalk, dan pas je met links en rechts het volume aan (waarom is mij trouwens een grote vraag, je hebt immers direct daaronder volumeknoppen zitten...)
joca schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:25:
Ook hier het probleem met een defecte HD, hij deed het keurig zonder HD als decoder, echter heeft dit blijkbaar de voeding gesloopt. Naja, ik heb C101 vervangen en een nieuwe HD geplaatst. So far so good en het ding werkt weer als een trein.

Echter heb ik wel een vaag probleem, als ik de decoder uitzet(standby) via de afstanbediening en of via de knop aan de voorzijde heb ik geen geluid meer als ik de humax aanzet.
Als ik de humax uitzet met de knop op de achterzijde en vervolgens ook zo weer aanzet heb ik prima geluid.

Nu is hier wel mee te leven maar het blijft vaag, iemand een idee?
Ik zou uit voorzorg ook de andere elco's maar vervangen. Om de kosten gaat het niet en de kans dat hier een nog een defecte tussen zit is vrij groot.

Even voor mijn interesse, welke harddisk heb je er nu in zitten?

Bij mij werkt de Humax sinds het laatste hikje in augustus helemaal zonder problemen. De dealextreme sATA-pATA converter is wat mij betreft een veilige keuze voor de Humax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 22:43
Ik heb een gewone PATA IDE van 250GB erin gezet, kan me zo snel niet meer herinneren of het een WD of Seagate was.
Het ding is van mij ouders en hij staat er ook weer terug in de kast, mocht er toevallig een andere elco kapot gaan dan hoor ik ze wel weer, het is zo gefixed.

Wel ben ik echt benieuwd naar het probleem met het geluid als de humax uit standby komt, als iemand een idee heeft dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik ken het probleem persoonlijk niet. Sinds de reparatie werkt mijn Humax eigenlijk weer als vanouds.

Hoe is hij aangesloten op de versterker? Analoog of digitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 21:04
hee, mijn humax is er gisteren ook mee gekapt! doet helemaal niets meer , ik dacht zelf dat de voedingsprint kapot was maar ik lees hier dat je wat kan vervangen? hardeschijf was geloof ik nog wel oke... alhoewel het apparaten afgelopen dagen wel moeite had met openemen..

iemand die me ff kan vertellen wat ik precies moet vervangen dan kan ik met mijn soldeerbout aan de gang :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Deepbass bedankt voor de uitleg via msn :), hij doet het weer (alhoewel mijn soldeerskilz niet zo zijn als die in de fabriek haha, maar t werkt alleen zijn de verbindingen wat minder netjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 23:17

seninha

god's right foot

ff een oude topic boven water halen.

Bij mijn Humax is afgelopen weekend ook de voeding overleden.
maandag gelijk op stap gegaan om een ELCO (C101 was bol en lekte) te zoeken.

Jammer genoeg hadden ze GEEN 1500uf 10V , maar om toch te achterhalen of het echt een voedingsprobleem as heb ik een 1000uf 25V meegenomen en er in gezet.

Humax ging toen gelijk aan.jammer genoeg was de HDD overleden,dus ff een andere aan gehangen.
Nou werkt alles naar behoren, maar heb alleen twee problemen.

Als eerste, als ik de Humax uit stand-by haal met mn Harmony remote dan gaat de TV naar AV1, om na een paar seconden te springen naar TV (analoog).
Moet dan zelf handmatig de juiste ingang kiezen.
Dit gebeurt niet altijd. Soms blijft de TV gewoon op Analoog staan terwijl de Decoder wel aan gaat.

Verder is het geluid nu erg schel.Alsof alles te hard staat. daarom moet ik het volume op de decoder zelf zachter zetten, terwijl deze altijd helemaal voluit stond.
Geluid wordt normaal via de TV geregeld.

Nou vraag ik me af waar dit aan zou kunnen liggen? Zelf lijkt me onwaarschijnlijk dat het aan de lagere waarde van de ELCO ligt,maar als dat het niet is wat zou het dan wel zijn?

Voor de voeding ermee kapte ging de TV altijd naar AV1 zodra decoder aan ging, en geluid was normaal (ook al stond deze in de decoder vol open)

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik heb het al eerder hier gezegd, niet alleen condensator C101 is defect, maar er zijn er meerdere die op z'n minst niet meer de juiste waarde hebben. Alleen C101 begeeft het geheel (lekken). Aangezien de 12 elco's maar een paar euro kosten, is het gewoon verstandig ze allemaal te vervangen.
Ook de lagere waarde die je nu op de plek C101 hebt gezet kan wat problemen geven. Ik weet niet precies de rol van deze elco, maar het is meer dan alleen afvlakken. Waarschijnlijk zorgt deze ook voor demping van ongewenste resonanties. Een afwijkende waarde kan daardoor deze demping negatief beïnvloeden. Het vervelende is alleen dat 1500µF niet een heel gangbare waarde is.

Hebben ze overigens wel 1500µF, maar voor een hogere spanning, dan is dit geen probleem. Op de print is rond deze elco genoeg ruimte voor een grotere elco. Het enige nadeel is dat een elco voor een hogere spanning vaak ook iets duurder is, maar dit is centenwerk.

Dit is het lijstje nogmaals:
plaatsµFVcFarnell
c101150010105linkje
c10210050105linkje
c103 11105linkje
c10447010105linkje
c10568025105linkje
c10647010105linkje
c107220016105linkje
c10847010105linkje
c10968025105linkje
c11022025105linkje
c1114725105linkje
c1134750105linkje

De µF-waarde moet gelijk zijn, de c-waarde (maximale werktemperatuur) en spanning (V) zijn minimale waarden en mogen hoger zijn. Als je de keuze hebt, ga dan voor de low-ESR versie (iets duurder, maar beter geschikt voor een schakelende voeding).

Ik heb het hele rijtje in april vorig jaar vervangen en de harddisk vervangen voor een 160GB sATA schijf van Western Digital en het systeem draait sindsdien weer probleemloos. Het enige nadeel is dat de WD-schijf wat luidruchtiger is en iets meer tijd nodig heeft voor het opspinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:05

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

We hebben van de week onze nieuwe receiver binnen gekregen en willen nu de 9200c erop aansluiten. Eerst zat hij met een HQ scart kabel aangesloten op de tv maar op de receiver zit geen scart aansluiting. Dus heb ik dit kabeltje besteld -> klik! maar hiermee krijg ik geen beeld op mn tv via de receiver.
Nu is dus de vraag. Met welke kabel krijg ik dan wel het mooiste beeld via de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Marrruuuk schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:09:
Met welke kabel krijg ik dan wel het mooiste beeld via de receiver?
Niet
De humax stuurt of rgb of composiet uit via de rgb uitgang.
composiet wil je eigenlijk niet hebben. rgb gaat via scart en kan je niet aansluiten.
Het enige alternatief is dan dus de humax rechstreeks aansluiten op je tv en het geluid van de tv terug naar de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Marruuuk
Die kabel waar je naar linkt klopt sowieso qua naamgeving al niet. Scart heeft officieel géén component, maar RGB, sVideo en composiet. (bron)
Voor je receiver maakt dat op zich niet uit, die geeft net zo vrolijk RGB als component door via de analoge in- en uitgangen. Voor je tv maakt het in zoverre uit dat je soms moet aangeven dat hij RGB of component ontvangt op de Scart. Hoewel het officieel namelijk niet kan, zijn er fabrikanten die de RGB-lijnen ook beschikbaar hebben gemaakt voor Component.

De kabel is verder niet directioneel, de uitgangen voor rood, groen en blauw op het zendende apparaat zijn tevens de ingangen op het ontvangende apparaat.

Ervan uitgaande dat je tv RGB ondersteunt (een breedbeeld tv met meer dan 1 scart aansluiting kan dat eigenlijk altijd wel), zijn er de volgende punten waar je naar kan kijken/op moet letten:
  1. De Humax staat ingesteld op RGB voor de TV-scart
  2. De scart-kabel zit in de TV-scart aansluiting (belangrijk!)
  3. Afhankelijk van de receiver moet je daar eventueel ook opgeven dat hij RGB/Component moet schakelen
  4. De tv moet je handmatig op de juiste AV-ingang zetten, deze functie werkt alleen met een volledige scartkabel
  5. Op de tv ondersteunt vrijwel altijd alleen scart 1 RGB
Verder, voor geluid kan je het beste de Humax optisch op je versterker aansluiten (aansluiting zit tussen de fan en RS-232-poort aan de achterzijde) of analoog met de rode en witte aansluiting naast de scart's.
Via de tv is zeker niet nodig.

Als daarnaast het beeld via de receiver schakelen geen echte toegevoegde waarde heeft (bijv. omdat je toch voldoende aansluitingen op je tv hebt), zou ik een normale scart-kabel blijven gebruiken. De beeldkwaliteit is gelijk aan de kabel die je noemt, maar je behoudt wel de automatische omschakeling en automatische beeldaanpassing.

Dat het voorheen met een scart-kabel wel heeft gewerkt, kan ermee te maken hebben dat je s-video of composiet signaal kreeg, wat eigenlijk altijd wel werkt. Een eventuele foute aansluiting (verkeerde uitgang op de Humax, of verkeerde ingang op de TV) hoeft dan niet altijd even duidelijk te zijn geweest. Sommige tv's kunnen een uitstekend beeld produceren uit een inferieure composiet-aansluiting (zoals mijn Philips, die qua scherpte en kleur rustig de concurrentie aan kan met de beeldkwaliteit over RGB op de Panasonic van m'n ouders, die overigens dramatisch is als het op composiet aankomt).

@Job
Ben ik dus niet met je eens. Met de juiste kabels en op de goede manier aangesloten kan je prima RGB uit de Humax krijgen en deze via een receiver schakelen, mits de tv het ondersteund en alles correct zit aangesloten (dooddoener, maar je wilt niet weten hoe vaak A/V apparatuur verkeerd staat aangesloten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrruuuk
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:05

Marrruuuk

Xbox Tag: xDarkPrince

deepbass909 schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 14:02:
@Marruuuk
(lang en duidelijk verhaal)
tnx voor de uitleg _/-\o_
Dan hou ik het gewoon bij de scart kabel die ik nu direct op de tv heb aangesloten en schaf ik een optische kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe|IA
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-03-2011
Ook bij mij is de HDD kapot gegaan en C101 stond bol, ik heb beiden vervangen, ik heb nu alleen geen geluid, heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Het voelt alsof ik mezelf aan het herhalen ben... Ow wacht, dat ben ik ook (kijk maar 5 berichten hierboven)...

Je moet alle condensatoren aan de secundaire kant van de voeding vervangen! Iedereen die alle elco's hebben vervangen, hebben na de reparatie geen problemen meer, mensen die alleen C101 hebben vervangen, blijven vage klachten houden. Daarnaast gaat een elco niet zomaar kapot, de reden dat C101 kapot gaat, ligt waarschijnlijk niet aan C101, maar aan een andere elco die niet meer goed is, maar waarvan het aan de buitenkant niet te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiluTe|IA
  • Laatst online: 03-03-2011
Oke, bedankt! Ik had gehoopt dat het misschien ergens anders aan lag, aangezien alleen het geluid niet werkt... maar dus alleen de elco's op het voedingsplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik zou daar maar eens mee beginnen. Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar volgens mij had Reloader ook problemen met z'n geluid voor hij alles vervangen had.

Het gaat uiteraard alleen op de elco's op het voedingsprintje. Zie voor de waarden van de verschillende elco's de tabel in één van mijn eerdere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 15:25
Mijn 9200c heeft het ook opgegeven (eerst HDD stuk en nu wil hij ook niet meer aan dus neem aan dat de voeding ook is overleden), heb besloten om over te gaan op de 5050c (HD & ik kan niet solderen :-)).

Mocht iemand interesse hebben in de 9200c laat het dan even weten...

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
De mijne begint de gevaarlijke leeftijd van 2 jaar te naderen dus ik ben benieuwd of ie het nog lang vol gaat houden. Aangezien ik nog steeds geen HD tv heb hoop ik 'm nog een tijdje te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 13:29
Frostie schreef op zondag 06 maart 2011 @ 14:05:
Mijn 9200c heeft het ook opgegeven (eerst HDD stuk en nu wil hij ook niet meer aan dus neem aan dat de voeding ook is overleden), heb besloten om over te gaan op de 5050c (HD & ik kan niet solderen :-)).

Mocht iemand interesse hebben in de 9200c laat het dan even weten...
Op Marktplaats zijn genoeg monteurs te vinden die voor een paar tientjes de 9200c kunnen reparen.
De 9200c van mijn ouders en de 9200c van mezelf zijn op die manier weer tot leven gekomen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Hyp Hyper schreef op zondag 06 maart 2011 @ 18:21:
De mijne begint de gevaarlijke leeftijd van 2 jaar te naderen dus ik ben benieuwd of ie het nog lang vol gaat houden. Aangezien ik nog steeds geen HD tv heb hoop ik 'm nog een tijdje te kunnen gebruiken.
Mijn 9200C is deze maand precies 3 jaar oud en loopt nog steeds als een zonnetje (afkloppen... :P ). Je weet natuurlijk nooit wanneer een apparaat de geest geeft, maar een decoder kan ook zomaar 4 of 5 jaar meegaan zonder enig mankement ;) .

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ligt eraan hoe koel het apparaat staat. Defecte elco's zijn vaak het gevolg van te warm worden en continue belasting.
Bij mij is hij bijv. volledig van z'n fan afhankelijk voor koeling, wat genoeg zou moeten zijn, maar ik vind hem vaak toch wel erg warm aanvoelen.

Op zich is trouwens het repareren van de voeding niet echt het probleem. Als je met een soldeerbout overweg kan, lukt dit je wel. Vervelender is de harddisk, waarvoor een goede vervanger gewoon moeilijk te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98664

Okay...
Ik kom er ook maar in.
Mijn humax is stukgegaan, hdd dood en ding zelf ook. (bliksem ofzo, zeer veel overspanning, had dus op de humax (en wekkerradio en video) geen overspanningsbeveliging.

Nu wil ik een nieuwe (nieuwe marktplaats 2e handse) kopen, heb die sata van dx besteld, maar vroeg me af wat voor sata schijf er nou in kan? 1tb is goedkoop, 1,5Tb heb ik waarschijnlijk ook zo weer (rma).
Heb niets kunnen vinden over groter als 1TB,
Ervaringen hiero?

Is deze anders een zekerdere gok?
pricewatch: Western Digital AV-GP WD10EURS, 1TB
55 euro met die converter van 2,60 is een nette update voor de humax (die dan ong. 70 zou gaan kosten).

Kan dat op humax 9200?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 98664 op 22-03-2011 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45
Wie let het je om het te proberen, je bent toch een Tweaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@giulio
Ik denk dat maar weinig mensen de ervaringen hebben die jij zoekt. Ik heb zelf bijv. een 160GB wd schijf in m'n Humax gestopt, simpelweg omdat ik die had liggen en dus makkelijk testen was. Aangezien hij dezelfde capaciteit heeft als de originele Seagate, was dat voor mij eigenlijk al voldoende.
Ik weet alleen wel dat de controller schijnbaar wat kieskeurig is in de Humax, al denk ik dat de voeding eerder het probleem zal zijn. Je gaat namelijk vrij snel over de powerratings heen als je geen AV-schijf gebruikt.
Ook zou ik niet weten of de controller een bepaalde bovengrens heeft wat betreft de maximale adresseerbaarheid van de hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 1,5 TB heb ik terug, nu nog wachten op de humax (ws. overmorgen) en de converter voor de sata schijf.
Ik ben erg benieuwd, zou wel tof zijn als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mr_Blobby schreef op zondag 06 maart 2011 @ 20:26:
[...]

Op Marktplaats zijn genoeg monteurs te vinden die voor een paar tientjes de 9200c kunnen reparen.
De 9200c van mijn ouders en de 9200c van mezelf zijn op die manier weer tot leven gekomen.
Mijn Humax iPVR 9200c was ook overleden. Deed helemaal niets meer.
Via "HumaxReparatie punt nl" heb ik hem weer werkend! Reparatie (defect aan voeding en harddisk) heeft 19 euro gekost. Het op en neer sturen 16,10 euro. Dus voor 35,10 euro kan hij hopelijk weer een tijd mee!
Het ging nog vlot ook; op dinsdag opgestuurd en vrijdag weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nite
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03-2013
De hardeschijf van mijn Humax bleek ook overleden te zijn.... :(

Ik heb inmiddels alle elco's op het lijstje van deepbass909 (dank daarvoor!) vervangen en het apparaat werkt nu als ik de hardeschijf eruit laat. Op de 12V lijn naar de hardeschijf meet ik namelijk 13.65 Volt en ik betwijfel of dat goed is. Op de 5V meet ik wel netjes 5V.

Iemand enig idee waar hem dit in kan zitten of is het normaal dat ik meer dan 12V meet? Waarschijnlijk blaas ik een nieuwe hardeschijf hier ook mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Die 13.65 volt is niet zo'n probleem, dat is 13.75% meer, maar alleen onbelast. De voeding is niet helemaal stabiel, waardoor hij onbelast een te hoge spanning geeft. Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Voor zover ik me kan herinneren, wordt de 12v ook alleen voor de harddisk gebruikt.

Je harddisk is 99.9% zeker kapot. Als je hem in een pc hangt, zal hij daar de voeding van plat-trekken (kortsluiting op de 12volt lijn). Bij mijn harddisk is een donkere verkleuring te zien op de printplaat aan de kant van de voedingsaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ik ben vanavond eens aan het stoeien geslagen met de originele harddisk uit mijn Humax. Zoals bij zovelen, was deze overleden. Zoals ik hierboven al aangaf, zit er op de print een donkere vlek.

Ik heb even een multimeter op de 12Volt aansluiting gezet, om te meten of er echt kortsluiting in zat. En inderdaad, tussen de 12 volt pen en massa zit een weerstand van 0,06 Ohm beide kanten op (dus vol in kortsluiting).
De dader is een diode die als beveiliging parallel over de 12 volt en massa staat. Deze is bij mij doorgeslagen en vol in kortsluiting komen te staan. Weghalen van de diode levert een weer werkende harddisk op.
Deze is of doorgeslagen door de defecte voeding, of juist de voeding heeft het begeven vanwege deze diode. Ik verwacht het laatste, want in een zoektocht naar de diode kwam ik diverse meldingen tegen over verschillende Seagate schijven waarvan precies deze diode ook kapot is.

Om de beveiliging niet helemaal weg te halen, heb ik de diode vervangen voor een standaard 1N4007-diode, zoals op deze foto's is te zien (fear my solder skills :p ):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/_h0ma56lGMng/TcBPoregmfI/AAAAAAAACMw/lifir9yoabU/s640/2011-05-03%2020.38.23.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/_h0ma56lGMng/TcBPjb-iRLI/AAAAAAAACMg/YooqaRaPsOg/s640/2011-05-03%2020.38.49.jpg

Omdat het deels om een ompool beveiliging gaat, voldoet een 1N4007 prima. Het enige wat de originele waarschijnlijk ook deed, was beschermen tegen spanningspieken (zoals een Zener ook kan), maar dat is en overbodig en waarschijnlijk zelfs de oorzaak van het falen.
in feite is de hele diode zelfs overbodig, maar goed

As we speak, ben ik de schijf weer in de Humax aan het bouwen (zodat hij tenminste weer stiller, koeler en sneller is).

edit:
En hij werkt weer als een oude :D Blijkt er nog een opname op te staan van Herman Finkers (Na de pauze), die nu braaf staat af te spelen. :)

Overigens, de bewuste diode draagt het opschrift BAX met daaronder een nummer beginnend met een c. Dat nummer staat los van het type (eerste cijfer is productie jaar, de 2 daarna productie week, in mijn geval c742, of te wel 2007, week 42).

[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 03-05-2011 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn 1,5 TB experiment is mislukt, de converter deed het wel van DX.
Nu nogmaals proberen met een tweede hands schijfje.
Nu eerst maar gewoon de 160gb erin.
Zit er nu wel half los in, maar dat is makkelijker.

Valt me wel op dat mijn oude humax veeeeel meer lawaai maakte.
Maar die is dus ook doorgebrand, Hdd en humax zelf.
(zonder hdd deed de nieuwe het gewoon, de oude niet)
Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De 1,5TB is waarschijnlijk te groot voor de Humax om te kunnen adresseren.
Dat je oude Humax meer geluid maakte is ook niet echt raar. Elke harddisk gaat op den duur meer geluid produceren. De Western Digital die ik al vervanging erin had gemonteerd, was bij aanschaf ook onhoorbaar, maar nu produceerde hij een duidelijke zoem.
De originele Seagate is wat dat betreft wel stiller.

Ik denk dat je oude ook nog wel repareerbaar zou zijn geweest, er zit meestal ook een overspanningsbeveiliging in een voeding, en die is zo goed als zeker doorgeslagen. Of er meer defect is daarachter, ligt eraan hoe hard de inslag was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nite
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-03-2013
deepbass909 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 17:31:
Die 13.65 volt is niet zo'n probleem, dat is 13.75% meer, maar alleen onbelast. De voeding is niet helemaal stabiel, waardoor hij onbelast een te hoge spanning geeft. Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Voor zover ik me kan herinneren, wordt de 12v ook alleen voor de harddisk gebruikt.

Je harddisk is 99.9% zeker kapot. Als je hem in een pc hangt, zal hij daar de voeding van plat-trekken (kortsluiting op de 12volt lijn). Bij mijn harddisk is een donkere verkleuring te zien op de printplaat aan de kant van de voedingsaansluiting.
Klopt, 13,65 volt is in onbelaste toestand en m'n harddisk is defect (getest in een PC die de voeding dan ook direct plat trekt), daarbij heeft de harddisk controller dezelfde bruine verkleuring waar jij het over hebt.

Ik heb gisteravond een hele oude harddisk aangesloten die ik nog had liggen en deze werkt gewoon. :)
De spanning die ik dan meet is rond de 13 volt aan de stekker kant en 12 volt op de printplaat.

Ik zag verder je post over die diode, dat ga ik ook eens proberen.... thanks voor de tip. Keep up the good work! :)

Update:
Net de diode ertussen gezet en de harddisk werkt weer! Ik moest hem bij het aanzetten wel even laten formatteren door de Humax.... in ieder geval werkt het apparaat nu volledig. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nite op 14-05-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De oude had ik gekocht 2e hands voor € 150 met zelfs nog garantie en een aankoopbon van €330.
Na 2 jaar constant opnemen was ie dus stuk, evenals de video recorder van 10 jaar oud.
Kreeg 230 euro van de verzekering terug voor de humax, moest hem naar hun opsturen.
(Nadat ik de harde schijf er nog wel even uit had gehaald en vervangen door een oude kapotte.)
Maar geen mogelijkheid iets van de originele af te trekken, computer slaat uit als ik hem aanhaak!

Maar heb nu een nieuwe marktplaatsje dus voor 80 euro gekocht, en nog steeds de oude bon:)
Kruidvat verzekering is zo slecht nog niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@giulio
Bij die originele harddisk is de diode die ik hierboven noemde zo goed als zeker ook stuk. Hij trekt de 12 volt in kortsluiting en zodra dat gebeurd werkt geen enkele pc meer.

Maar mooi dat je hem via die verzekering deels vergoed krijgt.

Het is wellicht zinvol om bij die nieuwe de voeding na te kijken, en eventueel preventief de elco's te vervangen. Ik weet namelijk niet wie nu precies de aanstichter is van alle ellende, maar als dat de rotte elco's in de voeding zijn, kan je zo mooi voorkomen dat de harddisk weer plat gaat.
Daarnaast is het bijna gegarandeerd dat de elco's na 2 a 3 jaar gewoon kapot gaan.

Sinds het vervangen van de elco's draait mijn Humax echt weer zonder problemen, en ook de harddisk lijkt het goed vol te houden, die zit er nu inmiddels bijna 2 weken in en ik heb al diverse keren wat opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407989

Heren hartelijk dank voor uw goede uitleg. Mijn Humax ging van de week ook kapot na 4 jaar dagelijkse dienst. De voeding was defect. Na het vervangen van de 11 genoemde elco's deed deze het weer. (kosten, wel 7 euro, Waarschijnlijk een dure elektronica shop in Delft). Na het aansluiten van de voeding kwam er rook uit de harde schijf. Snel de voeding losgehaald en gekeken wat er was.
Wat blijkt de diode defect. Deze diode verwijderd en alles werkt weer als een zonnetje. Ik hoefde niet eens te formatteren. Alles stond er nog gewoon op.

Dank hiervoor. Zonder jullie lag deze 9200 nu bij de vuilnisbak.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 407989 op 25-05-2011 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Goed om te horen!
Mijn 9200 staat sinds gisteren juist werkeloos onder m'n meubel, want ik heb net een nieuwe HD-tv aangeschaft en daar hoort natuurlijk ook een HD-ontvanger bij. Maar ik heb Humax wel trouw gebleven en nu is het dus een iHDR-5050c.
Maar hij krijgt een tweede leven bij mijn zus zodra ik nog wat opnames eraf heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 00:25
Mijn schoonmoeder's hd is kaput gegaan en ik wilde een poging wagen om er een nieuwe in te gooien.
Ik heb begrepen dat je zowieso een AV hd moet gebruiken, daarnaast is het een IDE aansluiting, dus de beste keus zou bijv zoiets zijn?

http://www.informatique.nl/110625/wd-av-320gb.html

Wel opvallend trouwens dat AV schijven max 36 maanden garantie hebben ipv 60! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Er zijn aardig wat mensen die hem met een sata naar ide converter aan de praat hebben gekregen.
Dat is dan ook een leuke optie aangezien je dan voor hetzelfde geld een veel grotere sata schijf kan kopen.

Of alle converters en HD's werken weet ik niet. In dit topic staan wel een aantal ervaringen.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 14-06-2011 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25649

Ok, heb dit topic doorgekeken en ik kan dus het beste dit kiezen:

Sata to IDE converter
http://www.dealextreme.co...bridge-adapter-card-12537

Deze zou achterop de harddisk passen waardoor je niet zit te kloten met de ruimte

1TB AV Harddisk
http://www.informatique.nl/110961/wd-caviar-av-gp-1tb.html

Zuinig, word niet te heet en gespecialiseerd voor dit soort apparaten

Goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 25649 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:00:
Ok, heb dit topic doorgekeken en ik kan dus het beste dit kiezen:

Sata to IDE converter
http://www.dealextreme.co...bridge-adapter-card-12537

Deze zou achterop de harddisk passen waardoor je niet zit te kloten met de ruimte

1TB AV Harddisk
http://www.informatique.nl/110961/wd-caviar-av-gp-1tb.html

Zuinig, word niet te heet en gespecialiseerd voor dit soort apparaten

Goede keuze?
AV-schijven zijn aan te raden om nog wat meer redenen. Ze zijn stiller en zuiniger, maar ook beter bestand tegen lange tijd draaien. Let er vooral op dat het maximale verbruik van de harddisk niet hoger is dan dat van de Seagate die er standaard in zit. De voeding is namelijk vrij krap bemeten.

De sATA-pATA die je noemt, werkte bij mij probleemloos (ligt nu weer in la overigens), maar hou er wel rekening mee dat de voedingskabel in de 9200c te kort is om bij de aansluiting op de adapter te komen. Je moet dus wel een verlengkabeltje of splitter gebruiken.

Controleer ook even goed de voeding op bolstaande elko's. De duidelijkste is altijd c101. Als deze niet meer goed is, moet je ook je voeding renoveren (van nieuwe elko's voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:01:
[...]

AV-schijven zijn aan te raden om nog wat meer redenen. Ze zijn stiller en zuiniger, maar ook beter bestand tegen lange tijd draaien. Let er vooral op dat het maximale verbruik van de harddisk niet hoger is dan dat van de Seagate die er standaard in zit. De voeding is namelijk vrij krap bemeten.

De sATA-pATA die je noemt, werkte bij mij probleemloos (ligt nu weer in la overigens), maar hou er wel rekening mee dat de voedingskabel in de 9200c te kort is om bij de aansluiting op de adapter te komen. Je moet dus wel een verlengkabeltje of splitter gebruiken.

Controleer ook even goed de voeding op bolstaande elko's. De duidelijkste is altijd c101. Als deze niet meer goed is, moet je ook je voeding renoveren (van nieuwe elko's voorzien).
ok thanks! Die converter + verlengkabeltje van je, istie niet te koop toevallig? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Nee, sorry. Nu ligt hij wel werkeloos te zijn, maar dergelijke converters heb ik altijd nodig als ze even niet te koop zijn, dus deze blijft mooi liggen voor nood (ik heb nog wat oude pc in beheer zonder sATA) ;) En voor de paar euro dat ze kosten kan je hem net zo makkelijk via Dealextreme laten komen (duurt een weekje of 2 meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 16:44:
Nee, sorry. Nu ligt hij wel werkeloos te zijn, maar dergelijke converters heb ik altijd nodig als ze even niet te koop zijn, dus deze blijft mooi liggen voor nood (ik heb nog wat oude pc in beheer zonder sATA) ;) En voor de paar euro dat ze kosten kan je hem net zo makkelijk via Dealextreme laten komen (duurt een weekje of 2 meestal).
ja, het was die weekje of 2 die ik juist wilde voorkomen :P

Zo he, in NL kost ie maar liefst 17 euro! Oplichters!

http://www1.conrad.nl/scr...x_results=20&cachedetail=

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 25649 op 15-06-2011 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

edit: never mind, het is dezelfde!

[ Voor 92% gewijzigd door Anoniem: 25649 op 15-06-2011 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik heb laatst die gesprongen elco in mijn humax vervangen en toen werkte alles weer :)

alleen nu heb ik ineens geen beeld meer? de humax gaat aan , display zegt ook netjes nederland 2, maar geen beeld of geluid. moet ik de andere elco's vervangen of is er nu wat anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Je hebt alleen C101 vervangen? Mijn eerste gok, vervang ze eerst allemaal. C101 is de duurste van het setje en met 10 a 15 euro heb je ze allemaal vervangen. De kosten zijn dus niet het probleem, lijkt me.

De video-dac is misschien wel het meest gevoelige stukje elektronica in de Humax en daarmee het meest gevoelig voor verstoringen in de voedingsspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bugger! Ik heb eindelijk de HD en de adapter binnen, maar ik het het nog niet werkend. De harddisk werd gedetecteerd en geformatteerd (hij vroeg er wel 2x om), maar als ik de humax opstart gebeurt er verder niet zoveel, ik kan soms het menu in, heb de systeeminstellingen gereset maar er gebeurd verder niets met de harddisk, die spint op en that's it, het record menu komt nooit tevoorschijn

Ik heb gezien dat er een jumperswitch zit op de adapter, ik heb alle vier de standen geprobeerd, default, master, slave en geen jumper, maar krijg na het starten vd loader een zwart scherm. Bij het initialiseren van de harddisk (soms zie ik die wel, meestal niet) kom ik trouwens niet verder dan 54% voor het volgende scherm intreed. Is dat normaal?

Notabene!! Ik heb net de oude schijf er weer ingezet en nu doet die het opeens weer!! WTF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeepeej1980
  • Laatst online: 16-04 20:29
ik had hetzelfde probleem met mijn 9200c en de onderdelen vervangen zoals vermeld stond.
hij deed helemaal niets meer en hoorde daarvoor de harddisk af en toe op spinnen..

nu het werkt allemaal weer!
alle 12 condensatoren vervangen alsook de diode op de harddisk.
die was helemaal zwart uitgeslagen.

de totale kosten waren maarliefst € 4.85 8)

bedankt voor de duidelijke uitleg :9

[ Voor 6% gewijzigd door jeepeej1980 op 11-07-2011 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Anoniem: 25649 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 15:33:
Bugger! Ik heb eindelijk de HD en de adapter binnen, maar ik het het nog niet werkend. De harddisk werd gedetecteerd en geformatteerd (hij vroeg er wel 2x om), maar als ik de humax opstart gebeurt er verder niet zoveel, ik kan soms het menu in, heb de systeeminstellingen gereset maar er gebeurd verder niets met de harddisk, die spint op en that's it, het record menu komt nooit tevoorschijn

Ik heb gezien dat er een jumperswitch zit op de adapter, ik heb alle vier de standen geprobeerd, default, master, slave en geen jumper, maar krijg na het starten vd loader een zwart scherm. Bij het initialiseren van de harddisk (soms zie ik die wel, meestal niet) kom ik trouwens niet verder dan 54% voor het volgende scherm intreed. Is dat normaal?

Notabene!! Ik heb net de oude schijf er weer ingezet en nu doet die het opeens weer!! WTF?
Ik ben wel erg benieuwd of je dit werkend hebt gekregen. M'n Humax is er zojuist qua opnamefuncties ook mee opgehouden ('disk error' en geen menuopties meer mbt recording zoals opnamelijst of formatteren) en ik vraag me af of het reparatie/investering in een nieuwe disk waard is.

Heb je de 1TB nog kunnen gebruiken of doet ie het nu met de originele schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Over een paar dagen gaat mijn 9200c zijn 'nadagen' in. Na een paar jaar trouwe dienst een Cisco met interactieve TV besteld en dan gaat hij naar de slaapkamer. Mag hij hopelijk nog vele uurtjes draaien daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Laatst online: 13:29
5183 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:26:
Over een paar dagen gaat mijn 9200c zijn 'nadagen' in. Na een paar jaar trouwe dienst een Cisco met interactieve TV besteld en dan gaat hij naar de slaapkamer. Mag hij hopelijk nog vele uurtjes draaien daar :)
Hou er rekening me dat de Cisco niet twee programma's tegelijk kan opnemen en een time-shift buffer niet kan opslaan.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 23:40

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Mr_Blobby schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:38:
[...]
Hou er rekening me dat de Cisco niet twee programma's tegelijk kan opnemen en een time-shift buffer niet kan opslaan.
Toevallig. Bij mij staan de Humax 9200 en de Cisco sinds een paar dagen op elkaar. Ook iTV besteld en de Cisco is lang niet zo tegen gevallen als ik door reacties op internet verwachtte, maar 2 kanalen tegelijk opnemen zal ik (lees: mijn vriendin :)) toch erg gaan missen. Zodra de Humax "leeg gekeken" is, gaat die waarschijnlijk met pensioen. Door scart-uitgang zal er waarschijnlijk geen 2de leven beschoren voor dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Mr_Blobby schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 20:38:
[...]
Time shift opslaan heb ik nog nooit gedaan.

Maar geen 2 dingen opnemen? Wat is dat voor rare kolder? Zitten 2 tuners in dus technisch is dat toch niet zo spannend? Maar las het ook net her en der.

Maar boeien, met interactieve tv zal er sowieso weinig meer opgenomen worden :) NL123 is uitzending gemist voor, film1 zend alles klokje rond uit en heeft een videotheek en boven staat straks de Humax nog. Nee, ik maak me er niet druk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

JPS schreef op maandag 11 juli 2011 @ 23:25:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd of je dit werkend hebt gekregen. M'n Humax is er zojuist qua opnamefuncties ook mee opgehouden ('disk error' en geen menuopties meer mbt recording zoals opnamelijst of formatteren) en ik vraag me af of het reparatie/investering in een nieuwe disk waard is.

Heb je de 1TB nog kunnen gebruiken of doet ie het nu met de originele schijf?
Tip, trek de harddisk zo snel mogelijk los en kijk of er bij de molex een verkleuring te zien is. Ik vermoed dat de diode doorgeklapt is en dat het een kwestie van dagen is voor de voeding van je Humax het gaat begeven met deze harddisk aangesloten.
5183 schreef op dinsdag 12 juli 2011 @ 09:26:
Mijn 9200c staat al een week of 2 te wachten om volledig gewist te worden en dan geadopteerd te worden door mijn zus. Ik heb hem zelf namelijk vervangen voor een 5050c omdat ik ook een nieuwe tv heb aangeschaft onlangs. En omdat Caiway zo aardig is om standaard ongeveer het meest uitgebreide HD-pakket van Nederland aan te bieden, was het wel de moeite waard om de ontvanger te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

De humax werd in gebruik enorm warm. Hij ligt nu open, ik heb de print van de HD bekeken en die ziet er (incluis diode) nog goed uit. Of de schijf nog werkt weet ik niet.

Elco C101 staat wat bol en ik ga de hele rits elco's eerst vervangen. Daarna hoop ik dat de HD het nog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

deepbass909 schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 21:08:
Ik ben vanavond eens aan het stoeien geslagen met de originele harddisk uit mijn Humax. Zoals bij zovelen, was deze overleden. Zoals ik hierboven al aangaf, zit er op de print een donkere vlek.

Ik heb even een multimeter op de 12Volt aansluiting gezet, om te meten of er echt kortsluiting in zat. En inderdaad, tussen de 12 volt pen en massa zit een weerstand van 0,06 Ohm beide kanten op (dus vol in kortsluiting).
De dader is een diode die als beveiliging parallel over de 12 volt en massa staat. Deze is bij mij doorgeslagen en vol in kortsluiting komen te staan. Weghalen van de diode levert een weer werkende harddisk op.
Deze is of doorgeslagen door de defecte voeding, of juist de voeding heeft het begeven vanwege deze diode. Ik verwacht het laatste, want in een zoektocht naar de diode kwam ik diverse meldingen tegen over verschillende Seagate schijven waarvan precies deze diode ook kapot is.

Om de beveiliging niet helemaal weg te halen, heb ik de diode vervangen voor een standaard 1N4007-diode, zoals op deze foto's is te zien (fear my solder skills :p ):
[afbeelding]

[afbeelding]

Omdat het deels om een ompool beveiliging gaat, voldoet een 1N4007 prima. Het enige wat de originele waarschijnlijk ook deed, was beschermen tegen spanningspieken (zoals een Zener ook kan), maar dat is en overbodig en waarschijnlijk zelfs de oorzaak van het falen.
in feite is de hele diode zelfs overbodig, maar goed

<KNIP>
Overigens, de bewuste diode draagt het opschrift BAX met daaronder een nummer beginnend met een c. Dat nummer staat los van het type (eerste cijfer is productie jaar, de 2 daarna productie week, in mijn geval c742, of te wel 2007, week 42).
Ziezo, avondje solderen, het zwikje elco's vervangen (helaas niet door Low ESR versies, maar wel geschikt tot 105 gr Celcius.

Voor de zekerheid ook maar de diode op de controllerprint van de Seagate vervangen, maar die was volgens mij nog goed. Hoewel de print hetzelfde type en revisienummer als de jouwe heeft zat er bij mij een andere smd diode op, namelijk met de aanduiding LEM 715. Bij doormeten zag ik geen afwijking en er waren geen indicaties van oververhitting/doorbranden.

Enfin, de Humax staat nu weer als vanouds te draaien en alle opnamen staan er nog op _/-\o_

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Weet er iemand toevallig een manier om het display wat minder helder te krijgen? Hij staat nu op de slaapkamer op zeg 1m50 hoogte en ik word 's nachts wakker van het licht die alleen al de tijd uitstraalt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 23:40

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Misschien wat lomp, maar wat tape erover? Er is vast een type dat dik genoeg is om het display te dimmen en dun genoeg om het leesbaar te houden. Maar een schoonheidsprijs zal het niet winnen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 17:17
Bij Mij identiek verhaal
Nieuwe sata schijf 2.5 inch geplaatst
Alle elco's vervangen, en nagemeten met scoop

Maar nog geen automatische omschakeling met de scart. Heeft iemand hier al naar gekeken wat dit zou kunnen zijn (behalve losse contacten)

gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-10-2021
Mijn verhaal tot zover:
Onze eigen 9200 is twee weken geleden defect geraakt. Ik ben niet zo slim geweest even T.net te checken dan was ik in heel wat minder uurtjes klaar geweest. 8)7
Enfin na wat meten en testen erachter gekomen dat C101 wel erg onbetrouwbaar was. Vervangen en jawel Geronimo, een werkende Humax. Twee dagen later HD stuk.... zucht.
HD vervangen voor een normale overcomplete HD ( geen AV model). Kijk er nu weer een aantal dagen naar.

Van het weekend de Humax van mijn ouders defect. Laat ik nu wel zo slim te zijn om T.net te checken en... binnen een half uur een werkende 9200. Grote dank voor jullie allemaal !!!! _/-\o_
Ik had net mijn moeder voorbereid op een +/- 45 euro aan kosten (AV type 160G lokale shop)

Ik hou het trouwens bij alleen de C101. Deze zit op de 3v3 lijn waar ook de terugkoppeling op zit voor de primaire zijde van de schakelende voeding. Grote kans dat dat de boosdoener is voor een te lage of te hoge spanning op de secundaire zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Nou... afscheid van dit topic. Ook mijn Humax is vervangen door een Cisco en slijt zijn laatste dagen bij mijn broer die nog in het SD tijdperk zit.
Als het niet om de goede aanbieding en interactieve tv ging, was het weer een Humax geworden , want wat is die Cisco een draak van een apparaat zeg!

[ Voor 14% gewijzigd door Hyp Hyper op 03-10-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold1e
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-03 13:31
Heb hier ook een Humax 9200c met een rotte Elco (1500uF) in de voeding.
Deze heb ik inmiddels vervangen en de Humax start weer op,eerst ook nog de Zenerdiode op de harde schijf print verwijderd want deze gaf sluiting.
De Humax start weer op en ik heb weer beeld,de harde schijf werkt ook weer,alleen heb ik geen geluid!. :(
Zijn er hier op het forum ook mensen die met hetzelfde probleem zaten en waarbij het geluidsprobleem is opgelost?.
De overige secundaire Elco's op de voedingsprint heb ik overigens nog niet vervangen.

Heeft iemand ook het schema van de Humax?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Na euforisch mijn 9200c gerepareerd te hebben en hem werkend overgedragen te hebben aan mijn zus, staat hij nu toch weer bij mij thuis... M'n zus kwam met de vraag of hij een pieper/zoemer had, want sinds een paar dagen kwam er een raar geluid uit... Bij mij gingen direct alarmbellen rinkelen, want ik had hetzelfde vlak voor hij het de eerste keer begaf.

Ik vrees dat de harddisk nu echt overleden is, maar ik heb nog geen tijd gehad dat te checken.

@Harold1e
Geen geluid is een klacht die hier al vaker langs is gekomen en tot nu toe alleen bij mensen die alleen c101 hebben vervangen. Ik heb alleen van niemand nog gehoord of het geluid wel weer werkte na vervangen van de andere elco's.
Omdat bij mij alles werkte na vervangen van alle elco's (behalve de primaire elco die voor afvlakking van de gelijkspanning zorgt), blijf ik bij het standpunt dat je ze beter allemaal kan vervangen. In een schakelende voeding gaat namelijk zelden maar 1 elco kapot, de anderen volgen meestal ook snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold1e
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-03 13:31
Vanmiddag heb ik alle secundaire Elco's vervangen,helaas is het probleem daarmee niet opgelost.
Helaas is de STV6412A Audio/Video Chip overleden (wordt zeer heet) vandaar dat ik geen audio heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268640

Ik heb gisteren ook de Elco c101 vervangen recorder doet het nu weer zonder HD, maar ook geen geluid.
Ja hij heeft even geluid gehad leek wel licht vervormd.
Ik ga vandaag als ik tijd heb de voedingen eens meten als ik daar een afwijking in zie ga ik alle elco's wisselen.

En hoop dat hij het dan weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het valt mij trouwnes ook op dat als het geluid het niet doet dan doet de ventilator het ook niet.
Dus het zal echt wel een voedings probleem zijn.

Harold heb jij je voeding toevallig onbelast gemeten?
Ik ga mijn voeding vanavond belast meten als de fan het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de voeding nagemeten het ligt inderdaad aan de voedings waardes zonder HD geen geluid met HD wel geluid maar vervormd kan ook wel kloppen.
5V was bijna 6V
12V was 13,6V
-28V was -19V

Dus ga nu alle elco's wisselen en hoop dat hij het dan weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

De 9200 is hier nu ook overleden. Geen tijd meer en ook niet meer aan/uit. Gevalletje dood :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal gewoon een voedings probleem zijn zoals bij de meeste 9200c de elco's wisselen op de voedings print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ik denk niet dat ik daar heel veel zin in heb :)

Update: via Marktplaats iemand gevonden met hersens en die heeft gisteren de elco vervangen en een gelijkrichter (als ik het goed heb) op de HDD. Had 's middags gemaild en om 17:00 was het alweer gepiept. Heerlijk. En dat voor maar 25 euro, daar ga ik zelf niet voor knutselen met alle risico's van dien.

[ Voor 76% gewijzigd door 5183 op 24-10-2011 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 17:17
Ik heb nog steeds last van het feit dat de scart niet automatisch omschakelt. Zelfs niet als ik de DVD speler aanschakel die ik voor de HUMAX heb staan.
Ben aan het denken om de elco's op het moederbord van de humax te vervangen, heeft iemand zich hier al aan gewaagd? Voeding spanningen heb ik met de scoop al gecheckt, maar een te hoge spanning heb ik niet op getriggert zoals Raymar hiervoor gezien heeft. Heb je nog de rest van de elco's vervangen Raymar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou is de mijne ook al dood.... Of een waardige vervanger of die elco?
Geen tijd op display, geen spin hdd, niets meer.
Zou graag willen weten wat die elco nou is. ben niet zo technisch.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Anoniem: 98664 schreef op zondag 11 december 2011 @ 14:09:
Nou is de mijne ook al dood.... Of een waardige vervanger of die elco?
Geen tijd op display, geen spin hdd, niets meer.
Zou graag willen weten wat die elco nou is. ben niet zo technisch.
Iemand tips?
Zoek in je regio via Marktplaats een handige hare. 30 min werk en ongeveer 25 euro is normaal. Kan je weer een paar jaar vooruit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Zo, 2 jaar na de opgeblazen voeding :/ maar weer eens een poging om de harddisk in mijn 9200C te upgraden. Ik had al een Seagate Pipeline HD van 500GB liggen (zie ook: http://gathering.tweakers...message/33764912#33764912). Net de methode toegepast om de stekker uit de humax te halen terwijl hij aan staat en dan de disk te vervangen. ZO gezegd zo gedaan, en warempel, ik mocht de nieuwe HDD formatteren. Menu ziet 500GB als ruimte. Victory!

Nu, as we speak, heb ik de oude en nieuwe met een USB kabel aan mij n Windows 8 laptop hangen en ben ik een full backup aan het maken met de tool Humaxrw. Ziet er goed uit tot nu toe!

Update: Alles klaar. Opgenomen programma's werken. En opnemen werkt. Happy! :)

[ Voor 10% gewijzigd door virtualjoe op 14-09-2012 22:30 ]

• deepbass909

deepbass909

@joda77
Goed nieuws en mooi om te zien dat er nog mensen zijn die de 9200c werkend houden ;) Mijn 9200c staat inmiddels al bijna een jaar werkeloos onder mijn AV-meubel.
Ik heb vorig jaar een HD-tv gekocht, en toen gelijk ook een Humax iHDR 5050.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Mja, hebben wel een 5200C overwogen maar had de upgrade al aangeschaft natuurlijk. We zijn er nog steeds erg tevreden over en nu zeker met de nieuwe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Ik mis mijn 9200c nog elke dag beneden. Dat Cisco wrak van Ziggo is traag, loopt vast en kan nog steeds maar 1 ding opnemen. Gelukkig staat de 9200c boven nog braaf op te nemen!

Zou wel een vervanger willen van de Cisco, maar ding heeft 120 euro gekost en wil mijn geld liever gebruiken voor dingen die stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phabets
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-02 18:47
deepbass909 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:15:

plaatsµFVcFarnell
c101150010105linkje
c10210050105linkje
c103 11105linkje
c10447010105linkje
c10568025105linkje
c10647010105linkje
c107220016105linkje
c10847010105linkje
c10968025105linkje
c11022025105linkje
c1114725105linkje
c1134750105linkje
Ik heb gebruikt gemaakt van bovenstaande lijstje en alles vervangen, en nu werkt de recorder weer zoals voorheen. De HD vertoonde nog geen schade aan de diode dus vermoedelijk heb ik geluk gehad.
Natuurlijk heb ik de HD even getest of hij wel spinde (dus geen problemen heeft met de aangeboden voedings spanningen.

Nog even een kleine opmerking over het lijstje, c103 van 1 µF staat genoteerd met een spanning van 1v, dit moet 50v zijn. c104 - c106 en c108 heb ik vervangen door een 470 µF met een spanning van 25v (in verband met verkrijgbaarheid) c101 1500 µF is vervangen voor een zelfde waarde maar met een spanning van 16v.

Met dank aan _/-\o_ deepbass909 _/-\o_ voor het uitzoek werk.

• deepbass909

deepbass909

@phabets
Kijk, altijd leuk dat iemand nog iets aan m'n uitzoekwerk van bijna 3 jaar terug had ;)

Ik heb alleen geen flauw idee meer waar ik de waarde van C103 vandaan heb gehaald. De 1 Volt is hoe dan ook fout, die bestaat niet en kan nooit lager dan 10 Volt zijn...

Die afwijkende spanningen zijn niet een heel groot probleem. Soms kan het in de loop van tijd wel wat onstabiliteit geven door een hogere interne weerstand, maar de kwaliteit van een elco heeft eerlijk gezegd meer invloed (hokie-tokie vs a-merk).

Overigens lijkt dit wel een vloek van de moderne tijd, mijn mediaspeler is in iets meer dan een jaar ook al twee keer slachtoffer geworden van een vergelijkbaar defect... :(

Ik heb nu ineens dat ie de harde schijf niet meer ziet, wat is die diode waar jullie het over hebben?
Is dat duur? hoe weet ik dat die stuk is. had wel veel opgenomen, dus zou tof zijn als dit niet al te veel gaat kosten.
Een nieuwe harde schijf is geen probleem, maar de opnames wel.
De hdd spint niet en bij opstarten initialiseerd ie de harde schijf ook niet.

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 98664 schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:37:
Ik heb nu ineens dat ie de harde schijf niet meer ziet, wat is die diode waar jullie het over hebben?
Is dat duur? hoe weet ik dat die stuk is. had wel veel opgenomen, dus zou tof zijn als dit niet al te veel gaat kosten.
Een nieuwe harde schijf is geen probleem, maar de opnames wel.
De hdd spint niet en bij opstarten initialiseerd ie de harde schijf ook niet.
De diode is een rechthoekig zwart blokje van 4 mm (ongeveer) lang dicht bij de voedingsconnector.
Op deze foto van een ander type harddisk kan je hem wel zien zitten:
Afbeeldingslocatie: http://l-tech.fr/hdd1.jpg
in dit geval is het het zwarte blokje rechtsonder, waar D6 bij staat. Bij de seagate die in de 9200 zit, zit hij op ongeveer dezelfde plek:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-AhcFHjpzGtE/TcBPoregmfI/AAAAAAAACMw/hsPEpnw53Ok/w795-h596-no/2011-05-03+20.38.23.jpg
Dit is de print van mijn harddisk, na het repareren.
Linksboven zie je een normale 1N4007 diode (het zwarte tonnetje met gebogen draadjes)

En een close-up:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-F_vFC6LvZbQ/TcBPjb-iRLI/AAAAAAAACMg/7QxLjc-W_kM/w795-h596-no/2011-05-03+20.38.49.jpg

Als de originele kapot is, werkt de harddisk niet meer, na weghalen van de diode zou de schijf weer moeten werken. Zonder deze diode kan de harddisk werken, alleen ontbreekt dan een stuk bescherming als de voeding niet goed meer is.

Repareer alleen wel eerst de voeding, voor je de diode van de harddisk vervangt. Deze diode kan namelijk alleen kapot gaan als de voeding (het 12 Volt gedeelte) defect is. Je voeding is dus zo goed als zeker ook defect.
Repareer je de voeding niet eerst, loop je serieus het risico dat de harddisk het definitief begeeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualjoe
Mijn eigen Humax met 500GB Seagate Pipeline draait al weer een tijd probleemloos. :D

Heb nu nog een Humax van dezelfde disk voorzien maar die blijft regelmatig problemen geven met opstarten en opnemen. Ik vermoed een probleem met de power up van de HDD en wel door de Pata-Sata converter. Hij lijkt het power up commando niet snel genoeg te ontvangen. Herkend iemand dit?

Ik heb er inmiddels 2 geprobeerd maar nog zonder suc6... :?

Heeft iemand nog tips? Of misschien heb je nog en pata-Sata converter liggen die wel goed werkt?

[ Voor 7% gewijzigd door virtualjoe op 03-11-2013 23:05 ]

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste