[sata]bij cold boot niet herkend door bios

Pagina: 1
Acties:

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:51

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
Ik heb voor m'n vriendin een sata (samsung, 320 gig, SATAII) schijfje gekocht maar deze doet niet leuk spelen. Specifiek: bij een cold boot wordt het ding niet herkent door de bios. echter na een reboot (bijvoorbeeld, de bios in gaan (geen schijf) exit without save doen, en weer naar de bios gaan) ... hupla! herkening alom!
Dus er gaat bij een cold boot iets fout, wat vrij snel erna (geen os tussenkomst oid) prima goed gaat.

Systeem:
mobo: GA-K8vt800 (rev 2.0 trouwens)
proc: sempron 2600+
video: NVIDIA GeForce FX 5200
zit nog een pata 160gig schijf in, een dvd speler en een cdbrander.
bios: SATA mode (kiezen tussen raid en ide) : IDE
voeding: 400w fortan (geloof ik. niet helemaal een meuk-ding voor zover ik weet)

Google meld een aantal gevallen van mensen die problemen hebben met de chipset. Het idee was dat de chipset van dit mobo niet zo blij is met SATAII, maar in 1,5g mode moet het goed gaan. Het gedrag in 1,5 gig mode veranderd niet. Had ik ook niet verwacht, omdat de schijf prima herkend na een reboot vanuit welk punt ook.

De tweakers search levert een aantal dingen op, maar niet echt iets wat hier op lijkt (ik zal ze niet allemaal noemen hier)
* deze magere draad komt op een halve conclusie uit met "incompattible", "dat kan niet", "toch is het zo"
* veel draadjes over niet kunnen installeren op de SATA: dat is hier niet het probleem, windows staat al vrolijk op de PATA. Ook windows doet bij een cold boot het bekende "gele uitroeptekentje", maar na een reboot doet hij het ineens. (overigens ook al met de nieuwste windows sata drivers gespeeld, maar het probleem zit dus al in de IDE-detectie bij het booten)
* cold boot gezocht:
** cold boot by raptor Het grappige is dat hier het topic stopt met een idee dat het een mankement in die serie is (waar ik dus niets aan heb) wat hier wel grappig is, is de zet de quick boot optie uit. Dat klonk direct als een optie die ik wou proberen, maar die optie zie ik niet in de bios. hebben alle biossen dat?
**deze heeft 'fast boot' uitgezet. maar dat werkte niet. ;( iemand heeft het nog over "de good old IDE delay". dat klinkt ook leuk, maar wat is het?
** een bios update zou in dit topic iets doen met spinup tijden.
** er zijn trouwens heel veel "cold boot" sata problemen. vaak eindigen in "er was iets stuk", wat ik begin te betwijfelen

- ik gok dus als eerste dat het iets is met de spinup tijd. Dat zou ook het hele gedrag verklaren. Steeds een keer extra rebooten bij opstarten is natuurlijk geen oplossing: iemand ideen hierover? waar kan ik instellen dat hij het geheugen weer volledig gaat scannen (ik zal wel scheel zijn, maar het stond echt niet in de bios), wat is this "IDE delay" i read about
- zijn er nog andere mogelijke oorzaken? ik had natuurlijk zelf al "voeding" bedacht, in zoverre, ik denk niet dat dat het is, maar je mag me natuurlijk tegenspreken als het er op lijkt dat het een meukding is of teveel hardware er aan hangt.

nouja, voor dat dit een te lange startpost wordt... :)

edit: rev versie van mobo erbij
edit: nadat de trage site van gigabyte eindelijk over de brug kwam met z'n bitjes, heb ik ook een bios update gedaan (mbv @bios). dat mocht niet baten :(

sig

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:51

EnnaN

Toys in the attic

Topicstarter
goed. in een misplaatste poging te proberen de boel wat langzamer te laten opstarten heb ik eerst de 2 optische drives in de boot volgorde gezet (dus eerst boot van cd/dvd, daarna pas van de pata)...

hoewel ik dit persoonlijk waanzin vindt, werkt het...
mijn theorie is dat het inderdaad nu iets langer duurt voordat de boel opgestart is, waardoor er genoeg tijd is voor de SATA schijf om mee te komen...

hoewel de sata eerst niet detected werd tijdens post en het lijkt me dat het checken op boot-devices pas daarna gebeurt. maar goed, what do i know. :P

sig

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Vroegah, was het ook nog een optie om "Floppy seek" in de bios aan te zetten. Maar tegenwoordig heb je geen floppy's meer in de computer.
De Quick-boot uitzetten zorgde ervoor dat het geheugen wat langzamer geteld werd.
Dit alles om de schijf wat meer de tijd te geven zich te initialiseren.

WD had ook een tijd lang zo'n serie die zelfs al zijn koppen kon laten bewegen voordat de schijf goed en wel was opgespinned. Is ook redelijk funest voor de MTBF zeg maar en daarbij waren dit dus ook de truukjes om het sneller te laten gaan.
Met SATA schijven kun je meestal niet meer de schijf vast instellen in de BIOS, dus moet 'ie altijd de schijf detecteren. Bij Pata schijven was dat ook nog wel eens de oplossing om dat op die manier op te lossen.

deze post is uiteraard voor de volgende zoekers die hier langs komen, aangezien jouw probleem nu al opgelost is

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)