Raid problemen (harddisk niet zichtbaar bij cold boot).

Pagina: 1
Acties:

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
Goedemorgen,

Ik heb de volgende problemen met mijn Dell XPS GEN3.

Er zitten 3 SATA schijven in die als volgt geconfigureerd zijn:

DISK1 Maxtor 80 GB SATA 150---->
> RAID 0 - Windows XP Professional
DISK2 Maxtor 80 GB SATA 150---->

DISK3 WD 200 GB SATA 150----> Data opslag

Nu is het probleem dat bij het starte van de PC de Raid configuratie aangeeft dat DISK3 niet gevonden kan worden.
(ook niet in de bios). De PC start na F1 door en geeft zwart scherm en verder niets.

Doe ik een warm-reboot en check de bios dan staat disk 3 aan en is de WD 200 GB zichtbaar.
als ik dan herstart in warm-mode dan start hij perfect door.

Er is vrij weinig veranderd aan het systeem alleen dat ik de Radeon X600XT heb geupdate met Catalyst drivers
en de Intel Chipset Software Installation Utility, v.6.2.1.1001 en Intel Application Accelerator RAID Edition, v.4.5.0.6515,

Maar dit is alweer enige tijd geleden.

Bij een check in Windows zijn alle schijven in orde en logboeken geven verder ook niets aan.

Harddisk zit verder juist aangesloten en heeft ook sinds de aanschaf van het systeem altijd goed gewerkt.

enige Suggesties?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Omdat je PC in het BIOS al niet gevonden is (en ik gok dat je BIOS geen Windows draait :+ ) is dit niet echt een probleem met Windows maar eerder met je PC :)

Nu hebben we in Hardewaren een heel leuk forum genaamd Opslagmedia & I/O Controllers waar mensen zitten die veel meer van dat soort zaken af weten dan de meeste mensen hier in Windows Operating Systems - ik ga je topic daar dan ook naar verplaatsen :)

Windows Operating Systems >> Opslagmedia & I/O Controllers

• Lunoah
hmzz.. waarschijnlijk.. maar nog niet zeker moet ik mijn bios instellingen

op RAID/COMBINED zetten ipv RAID only.

maargoed.. dat ga ik nog testen.

• Lunoah
Dat was het dus NIET.. heb de bios gereset op default alles weer ingesteld en nu lijkt het weer te werken.. weer nutteloze tijd verloren met het zoeken naar dit gedoe...

• Lunoah
Probleem is opgelost met laatste bios update die na mijn probleem is gereleased.
gaat over spinup tijden voor de harddisks.

-topic closed-