Heb gister een Extreme besteld, zal eens kijken wat voor eentje het is21x2 schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:20:
Apple heeft een update voor deze routers doorgevoerd,niet software matig,nieuwe routers dus.
Ik vraag me af hoe je er in Nederland nu achter komt om het laatste exemplaar te ontvangen
http://arstechnica.com/ap...dium=rss&utm_campaign=rss
Als je naar deze link kijkt (als je het ding in de Apple Store online koopt) dan zie je in de URL het typenummer verstopt (MC343). Sommige webwinkels vermelden ook het typenummer van de Apple producten die ze verkopen (zoals Mail-a-Mac) maar anders zou ik een mailtje doen als je het zeker wilt weten. En als je het ding eenmaal thuis hebt staat het typenummer wel ergens op het apparaat.21x2 schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:20:
Apple heeft een update voor deze routers doorgevoerd,niet software matig,nieuwe routers dus.
Ik vraag me af hoe je er in Nederland nu achter komt om het laatste exemplaar te ontvangen
http://arstechnica.com/ap...dium=rss&utm_campaign=rss
Hier stond achterhaalde informatieā¦
BedanktDigistorm schreef op zondag 01 november 2009 @ 12:47:
En als je het ding eenmaal thuis hebt staat het typenummer wel ergens op het apparaat.
De standaard router zonder TB schijf moet de upgrade ook hebben.
Op het forum http://episteme.arstechnica.cohttp://arstechnica.com/apple/news/2009/10/apple-quietly-boosts-airport-extreme-and-time-capsule-speed.ars?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rssm/eve/forums?a=dl&f=174096756&x_id=mtid40274 wordt er gesproken over 340 ,343,344 types
Iemand al de "nieuwe" versie van een Extreme bij een Apple reseller gekocht? Vorige week waren ze nog niet beschikbaar... wellicht deze week.
Via de Apple Store zijn ze dus wel beschikbaar...
Via de Apple Store zijn ze dus wel beschikbaar...
Apple | Marantz | B&W
Gisteren een Extreme (nieuwe type) besteld via Apple, laat in de middag... kreeg een mail dat deze pas volgende week geleverd zou worden. Gisteren in de avond krijg ik ineens een mailtje dat de Extreme verzonden is en vandaag afgeleverd zou worden en voila! Vandaag had ik inderdaad de Extreme binnengekregen. Direct alles voorbereid en een Airmount van H-Squared gemonteerd, zoals al ook mijn andere routers zijn gemonteerd (oude Extreme en TC). De nieuwe Extreme als brug gekoppeld en een roaming (5ghz) netwerk aangemaakt. Werkt voortreffelijk! Eindelijk overal in het huis genieten van vol bereik. Moet nog wel even voor alle zekerheid de dekking gaan meten en de performance...
Apple | Marantz | B&W
Verwijderd
Ben wel erg benieuwd of het nieuwe antenne design en de uit draft zijnde N modes veel verschil uit maakt tegen over het vorige model.
Zou er trouwens voor het oude model met N draft nog een softwareupdate komen zodat hij ook volwaardig N is??
Zou er trouwens voor het oude model met N draft nog een softwareupdate komen zodat hij ook volwaardig N is??
Verwijderd
Had de vorige Airport extreme ook 2,4 & 5 GHz Dual Band Wifi ? Ik heb vorige week Vrijdag een AE gekocht bij Correct in Rotterdam. Er werd mij verzekerd dat dit de nieuwe was omdat hij Dual Band Wifi heeft o.a. ... maar ik twijfel nog steeds. Overigens doet ie het wel prima dus dat is verder het probleem niet,
Verwijderd
De vorige had ook al duel 5 en 2,4 ghz band
Het verschil met de nieuwe zit in nieuw ontwerp antennes, Geen N draft meer maar een volwaardige N router
Het verschil met de nieuwe zit in nieuw ontwerp antennes, Geen N draft meer maar een volwaardige N router
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 15:45 ]
De "nieuwe" Extreme heeft als typenr. MC340Z/A, dus als je die hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Overigens is deze 159 euro, de oude kost (wat ik heb gezien) 139 euro.Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 14:42:
Had de vorige Airport extreme ook 2,4 & 5 GHz Dual Band Wifi ? Ik heb vorige week Vrijdag een AE gekocht bij Correct in Rotterdam. Er werd mij verzekerd dat dit de nieuwe was omdat hij Dual Band Wifi heeft o.a. ... maar ik twijfel nog steeds. Overigens doet ie het wel prima dus dat is verder het probleem niet,
Apple | Marantz | B&W
Verwijderd
Ik heb dus een MB763Z/A dus ik moet terugmassari schreef op zondag 08 november 2009 @ 10:41:
[...]
De "nieuwe" Extreme heeft als typenr. MC340Z/A, dus als je die hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Overigens is deze 159 euro, de oude kost (wat ik heb gezien) 139 euro.
ik ga er ook een kopen om als router te gebruiken achter mijn experia box van KPN, zodat ik mijn:
Playstation op g
Wii op g
Imac 27" op n
Windows laptop op g
andere windows Laptop op n
tegelijk te laten fungeren..
Is het installeren hiervan een beetje eenvoudig? met name de Experia Box op alleen Modem te zetten en dan via een ethernetkabel de Airport als Wireless Router te laten fungeren.
Playstation op g
Wii op g
Imac 27" op n
Windows laptop op g
andere windows Laptop op n
tegelijk te laten fungeren..
Is het installeren hiervan een beetje eenvoudig? met name de Experia Box op alleen Modem te zetten en dan via een ethernetkabel de Airport als Wireless Router te laten fungeren.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Ik overweeg de aanschaf van AE.
Waarom?
Sinds kort heb ik een iMac (late 2009). Draadloos internet gaat niet echt soepel; de snelheid schommelt enorm, waarbij hij soms dagenlang zonder problemen prima werkt, maar soms ook enorm traag. Ik hab al een ander kanaal ingesteld, maar dat lijkt niet uit te maken.
Ik heb een Zyxel 2602H(W)-D1A wifi modem met Telfort 20Mb internet). Misschien is een van de oorzaken de locatie van de computer t.o.v. dat modem, hoewel mijn laptop (PC) op dezelfde plek wel prima gaat. Het modem staat op de eerste etage van mijn huis, de iMac staat op de 2e etage. Het is een oud huis, dus geen betonnen vloeren en dergelijke (hout, glaswol en gips dus).
Nu overweeg ik dus de aanschaf van Airport Extreme. Ik begrijp uit dit topic dat dit kan en dat ik dan als beste de Zyxel als modem/router moet gebruiken en dan de AE als 'bridge' (en dus niet als router; waarom dit het handigst is snap ik alleen niet helemaal).
Nu kom ik in de categorie van NooB-vragen: ik neem aan dat mijn iMac op 802.11n zit, maar mijn laptops waarschijnlijk niet (die hebben alleen g). Levert dit een probleem op?
Ga ik op die iMac met die Telfort 20Mb verbinding verschil merken tussen g en n?
Is de AE krachtiger dan mijn huidige Zyxel en is het dus redelijk te verwachten dat ik op m'n iMac significant beter signaal krijg?
Ik gebruik mijn wifi netwerk in feite alleen om te internetten, maar wil eigenlijk wel met netwerkprinters en dergelijke gaan werken. Gaat dit in de configuratie AE met het Zyxel modem werken?
Ik zie ook een aantal posts die reppen over MAC-adressen. Dat is voor mij abacadabra. Als ik de AE zoals hierboven beschreven zou gebruiken, is dat voor mij dan relevant?
Alvast bedankt voor het antwoord!
Grtz,
Joep
Waarom?
Sinds kort heb ik een iMac (late 2009). Draadloos internet gaat niet echt soepel; de snelheid schommelt enorm, waarbij hij soms dagenlang zonder problemen prima werkt, maar soms ook enorm traag. Ik hab al een ander kanaal ingesteld, maar dat lijkt niet uit te maken.
Ik heb een Zyxel 2602H(W)-D1A wifi modem met Telfort 20Mb internet). Misschien is een van de oorzaken de locatie van de computer t.o.v. dat modem, hoewel mijn laptop (PC) op dezelfde plek wel prima gaat. Het modem staat op de eerste etage van mijn huis, de iMac staat op de 2e etage. Het is een oud huis, dus geen betonnen vloeren en dergelijke (hout, glaswol en gips dus).
Nu overweeg ik dus de aanschaf van Airport Extreme. Ik begrijp uit dit topic dat dit kan en dat ik dan als beste de Zyxel als modem/router moet gebruiken en dan de AE als 'bridge' (en dus niet als router; waarom dit het handigst is snap ik alleen niet helemaal).
Nu kom ik in de categorie van NooB-vragen: ik neem aan dat mijn iMac op 802.11n zit, maar mijn laptops waarschijnlijk niet (die hebben alleen g). Levert dit een probleem op?
Ga ik op die iMac met die Telfort 20Mb verbinding verschil merken tussen g en n?
Is de AE krachtiger dan mijn huidige Zyxel en is het dus redelijk te verwachten dat ik op m'n iMac significant beter signaal krijg?
Ik gebruik mijn wifi netwerk in feite alleen om te internetten, maar wil eigenlijk wel met netwerkprinters en dergelijke gaan werken. Gaat dit in de configuratie AE met het Zyxel modem werken?
Ik zie ook een aantal posts die reppen over MAC-adressen. Dat is voor mij abacadabra. Als ik de AE zoals hierboven beschreven zou gebruiken, is dat voor mij dan relevant?
Grtz,
Joep
Ha Joep,joepert schreef op woensdag 11 november 2009 @ 11:58:
Ik overweeg de aanschaf van AE.
bladie bladie jadie
Grtz,
Joep
Ik heb thans inderdaad hetzelfde probleem. Met mijn Dell Laptop heb ik overal in huis uitstekende ontvangst en met mijn PC is het kut met peren. Dan gaat het weer dagen goed en dan download ik met 10 kb per sec of heb helemaal geen ontvangst.
Mijn modem (experia box) staat in de kelder omdat daar mijn ISRA punt zit en mijn PC's op 2 hoog! Het is ook een oud huis met houten vloeren.
Jij kan beter een Airport Extreme kopen zo te zien. Deze heeft meer bereik en is echt "dual band" hij heeft 2 accespoints en gebruikt dus wireless N en G tegelijk. Hierdoor kun je verschillende systemen tegelijk aansluiten en behouden ze allemaal hun goede snelheid.
20 mbit haal je niet met G overigens. met N wel
Tevens wil jij je express als bridge gaan gebruiken, maar als je modem/router in G uitzend naar je express kan je express er natuurlijk nooit de N snelheid van maken. Je modem/router werkt dan als een wegversmalling.
[ Voor 56% gewijzigd door siemenz op 11-11-2009 12:47 ]
Hoi Siemenz,
dank voor het antwoord. Het idee is om de AE bedraad als bridge te gebruiken dus draadje tussen een van de switch poorten van de Zyxel en de AE. Dit heb ik uit een van de posts hier op GoT. De WLAN van de Zyxel is dan dus gewoon uit.
Althans, zo begrijp ik het. Ik ben tot nu gezegend geweest met internet dat zo "out of the box" werkte (vrij bijzonder schijnbaar, maar echt nog nooit problemen gehad met Tiscali / Telfort) dus begrippen als "je kunt de AE beter als bridge gebruiken dan als router" worden door mij misschien niet helemaal juist geĆÆnterpreteerd. Maar ik begrijp eruit dat ik beter mijn Zyxel als router kan blijven gebruiken en dan bedraad de AE als bridge.
Gewoon op mijn boerenverstand zou ik (ook als ik het bridge/router verhaal niet had gelezen) het volgende doen: WLAN op Zyxel uitschakelen. AE verbinden met ƩƩn van de switchpoorten op Zyxel-modem. Alles aanzetten en kijken wat er gebeurt. Geen idee of ik dan de AE als bridge of als router gebruik; ik vermoed als bridge. Ik vraag me wel af of ik dan met meerdere computers tegelijk het draadloze netwerk kan gebruiken want daar heb je, dacht ik, toch een router voor nodig?
dank voor het antwoord. Het idee is om de AE bedraad als bridge te gebruiken dus draadje tussen een van de switch poorten van de Zyxel en de AE. Dit heb ik uit een van de posts hier op GoT. De WLAN van de Zyxel is dan dus gewoon uit.
Althans, zo begrijp ik het. Ik ben tot nu gezegend geweest met internet dat zo "out of the box" werkte (vrij bijzonder schijnbaar, maar echt nog nooit problemen gehad met Tiscali / Telfort) dus begrippen als "je kunt de AE beter als bridge gebruiken dan als router" worden door mij misschien niet helemaal juist geĆÆnterpreteerd. Maar ik begrijp eruit dat ik beter mijn Zyxel als router kan blijven gebruiken en dan bedraad de AE als bridge.
Gewoon op mijn boerenverstand zou ik (ook als ik het bridge/router verhaal niet had gelezen) het volgende doen: WLAN op Zyxel uitschakelen. AE verbinden met ƩƩn van de switchpoorten op Zyxel-modem. Alles aanzetten en kijken wat er gebeurt. Geen idee of ik dan de AE als bridge of als router gebruik; ik vermoed als bridge. Ik vraag me wel af of ik dan met meerdere computers tegelijk het draadloze netwerk kan gebruiken want daar heb je, dacht ik, toch een router voor nodig?
Daar heb je inderdaad een router voor nodig. En de Express kan oko niet tegelijk N ĆØn G doorpassen aan je systemen.joepert schreef op woensdag 11 november 2009 @ 13:14:
Hoi Siemenz,
Ik denk dat je voor die paar tientjes meer beter een Extreme kan kopen (of even doorsparen).
Waar staat dat topic van jou over die '' bedrade express bridge? "
Post over bedraad met express staat in dit topic, heel wat blaadjes terug vanaf deze post:
CyBeR in "[Airport Extreme N] Ervaringen & Discussie"
en hier:
Verwijderd in "[Airport Extreme N] Ervaringen & Discussie"
Verder is het inderdaad de bedoeling een extreme te kopen. Die werkt als ik het goed begrijp als bridge wel met meerdere systemen (ongeacht g of n, PC of Mac)?
en hier:
Verder is het inderdaad de bedoeling een extreme te kopen. Die werkt als ik het goed begrijp als bridge wel met meerdere systemen (ongeacht g of n, PC of Mac)?
Klopt, hij werkt op PC MAC, G. N , dat maakt niet uit. in je eerste post had je het over een Express dus vandaarf dat ik daar op reageerde.joepert schreef op woensdag 11 november 2009 @ 13:22:
Post over bedraad met express staat in dit topic, heel wat blaadjes terug vanaf deze post:
en hier:
Nu zie ik gelijk waarom je die vragen hebt. De topics die jij hebt bekeken gaan over de "oude" Extreme, De oplossing daar was om je Extreme via een bridge als N router te gebruiken en je modem/router als G router zodat je van beide netwerken gebruik kan maken.
De nieuwe AE maakt dit overbodig en je gebruikt je AE als router (met draad verbonden aan je modem) en je router/modem gewoon als modem.
Hoe je dan alles moet instellen ben ik ook nog niet achter, maar in theorie werkt het zo.
[ Voor 26% gewijzigd door siemenz op 11-11-2009 13:39 ]
Het probleem van bridge/router was dacht ik niet alleen relevant voor g of n netwerken.
Onderstaande quotes gingen over een VPN-server (niet dat ik die heb, maar ik probeer het allemaal te snappen):
Is dit probleem nog relevant bij de nieuwe generatie? En kan ik met de extreme in bridge-mode wel met meerdere computers tegelijk draadloos internetten? (ik heb altijd gedacht dat je daar nu juist een router voor nodig had)
Onderstaande quotes gingen over een VPN-server (niet dat ik die heb, maar ik probeer het allemaal te snappen):
Whieee schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 19:14:
Modem in bridge mode, Airport als router.
In aansluiting op de vragen die ik hierboven stelde en waarop Siemenz al antwoordde:Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:17:
[...]
andersom is denk ik (...) makkelijker. Je Airport is dan transparent voor al het netwerkverkeer,en je modem kun je instellen.
Is dit probleem nog relevant bij de nieuwe generatie? En kan ik met de extreme in bridge-mode wel met meerdere computers tegelijk draadloos internetten? (ik heb altijd gedacht dat je daar nu juist een router voor nodig had)
[ Voor 12% gewijzigd door joepert op 11-11-2009 14:03 ]
een router heb je niet nodig om met meerdere devices online te kunnen via Wifi. Router is meer bedoeld om verschillende netwerken te koppelen. Bijvoorbeeld je thuis netwerk met Internet. (simpel gezegd)
Verwarring komt vaak doordat de internet routers met de mogelijkheid zijn uitgerust om meerdere devices aan te sluiten. Het apparaat is dan een gecombineerde Router met Switch. opereert op verschillende lagen van het OSI model.
Verwarring komt vaak doordat de internet routers met de mogelijkheid zijn uitgerust om meerdere devices aan te sluiten. Het apparaat is dan een gecombineerde Router met Switch. opereert op verschillende lagen van het OSI model.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
OK een bridge is dus ook gewoon een soort switch?
Anyway. Mijn modem staat ingesteld als router en er zitten 4 ethernetpoorten op. Als ik op een van die poorten een Airport Extreme zou aansluiten en verder alle standaardinstructies volg, krijg ik dus de configuratie waarin het modem de router is en de AE de bridge, wat dus in principe is wat ik moet willen?
Verder vraag ik me dus nog af een de combi van dat Zyxel modem met Airport extreme wel zin heeft of dat de AE niet een beetje een vlag op een modderschuit is...
Anyway. Mijn modem staat ingesteld als router en er zitten 4 ethernetpoorten op. Als ik op een van die poorten een Airport Extreme zou aansluiten en verder alle standaardinstructies volg, krijg ik dus de configuratie waarin het modem de router is en de AE de bridge, wat dus in principe is wat ik moet willen?
Verder vraag ik me dus nog af een de combi van dat Zyxel modem met Airport extreme wel zin heeft of dat de AE niet een beetje een vlag op een modderschuit is...
Ik heb sinds een paar dagen de nieuwe Airport Extreme staan. Het installeren ging allemaal supermakkelijk met de Airport Utility. In het begin had ik hem als bridge ingesteld, maar toen bleek dat de Ziggo Motorola modem dus geen routerfunctie heeft en mijn iphone geen ip-adres kreeg. De AE toen ingesteld als switch en toen werkte het allemaal als een zonnetje over het G netwerk.
De reden dat ik hier post is om mijn ervaringen met het 5G netwerk te delen. Ik had aanvankelijk twee netwerken een G en een 5G. Echter de 5G verbinding werd na een tijd heel slecht en nu kan ik er niet meer mee verbinden. Als ik het probeer krijg ik altijd een "connection timeout". Ook het aanpassen van de "wide channels" en "interference robustness" biedt geen soelaas. Nu is op dit moment de G snelheid voldoende maar ik zou wel graag van 5G gebruik willen maken. Heeft iemand gelijkwaardige ervaringen? Via google kan ik ze wel vinden, maar ik ben ook benieuwd naar GoT gebruikers.
De reden dat ik hier post is om mijn ervaringen met het 5G netwerk te delen. Ik had aanvankelijk twee netwerken een G en een 5G. Echter de 5G verbinding werd na een tijd heel slecht en nu kan ik er niet meer mee verbinden. Als ik het probeer krijg ik altijd een "connection timeout". Ook het aanpassen van de "wide channels" en "interference robustness" biedt geen soelaas. Nu is op dit moment de G snelheid voldoende maar ik zou wel graag van 5G gebruik willen maken. Heeft iemand gelijkwaardige ervaringen? Via google kan ik ze wel vinden, maar ik ben ook benieuwd naar GoT gebruikers.
|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||
De 5ghz setting is heel "fragiel" inderdaad. Erg gevoelig... daarom heb ik thuis meerdere routers staan in een roaming netwerk en dat werkt wel goed, kost wel wat...
Apple | Marantz | B&W
Volgens mij kan hetgene wat ik wil alleen met een Airport Extreme.
Huidige config:
- Macbook unibody late 2008 2.4Ghz
- externe 1TB HDD via usb2.0 aangesloten op Macbook voor muziek en Time Machine
- Airport Express aangesloten op Marantz versterker
- Fritzbox 7170 ADSL router.
Zowel de Airport Express als de Fritzbox ondersteunen alleen 11G. Nu werkt de Macbook dus ook op 11G
Dit werkt prima, maar ik wil de externe HDD niet continue aan de Macbook hangen omdat dat een stuk minder mobiel is thuis. Dus idealiter komt de HDD aan het netwerk te hangen.
Alternatieven:
- Externe HDD direct aan de Fritzbox via USB werkt niet omdat deze geen HFS+ snapt.
- Dual-band wifi router van bijv. Linksys valt af omdat deze ook geen HFS+ snapt.
- Een NAS valt af i.v.m. kosten en vanwege het feit dat ik al een HDD heb.
- Time Capsule idem
Normaal bepaalt het traagste Wi-Fi component de snelheid voor de rest, dus een dual-band apparaat zou mooi zijn en backups over 11G schieten niet op.
Een Airport Extreme praat via 11G met de Airport Express en Fritzbox.
Communicatie tussen Macbook en Airport Extreme voor Time Machine backups gaat via 11N over de 5Ghz band. De HDD met HFS+ komt via de USB poort aan de Extreme te hangen, zodat ik vanaf mijn Macbook gewoon muziek via iTunes kan blijven streamen.
Ik kan nog een UTP-kabel gebruiken tussen de Airport Extreme en Airport Express maar aangezien ik de laatste alleen heb gekocht voor gebruik met Airtunes heeft dat ook geen toegevoegde waarde.
Volgens mij gaat dit wel werken, maar ik benieuwd naar de 5Ghz performance als ik eerdere reacties lees. Ik vind 160 Euro veel geld voor hetgene waar ik voor ga gebruiken (usb2wifi) dus fragiel gedoe wil ik vermijden...
Huidige config:
- Macbook unibody late 2008 2.4Ghz
- externe 1TB HDD via usb2.0 aangesloten op Macbook voor muziek en Time Machine
- Airport Express aangesloten op Marantz versterker
- Fritzbox 7170 ADSL router.
Zowel de Airport Express als de Fritzbox ondersteunen alleen 11G. Nu werkt de Macbook dus ook op 11G
Dit werkt prima, maar ik wil de externe HDD niet continue aan de Macbook hangen omdat dat een stuk minder mobiel is thuis. Dus idealiter komt de HDD aan het netwerk te hangen.
Alternatieven:
- Externe HDD direct aan de Fritzbox via USB werkt niet omdat deze geen HFS+ snapt.
- Dual-band wifi router van bijv. Linksys valt af omdat deze ook geen HFS+ snapt.
- Een NAS valt af i.v.m. kosten en vanwege het feit dat ik al een HDD heb.
- Time Capsule idem
Normaal bepaalt het traagste Wi-Fi component de snelheid voor de rest, dus een dual-band apparaat zou mooi zijn en backups over 11G schieten niet op.
Een Airport Extreme praat via 11G met de Airport Express en Fritzbox.
Communicatie tussen Macbook en Airport Extreme voor Time Machine backups gaat via 11N over de 5Ghz band. De HDD met HFS+ komt via de USB poort aan de Extreme te hangen, zodat ik vanaf mijn Macbook gewoon muziek via iTunes kan blijven streamen.
Ik kan nog een UTP-kabel gebruiken tussen de Airport Extreme en Airport Express maar aangezien ik de laatste alleen heb gekocht voor gebruik met Airtunes heeft dat ook geen toegevoegde waarde.
Volgens mij gaat dit wel werken, maar ik benieuwd naar de 5Ghz performance als ik eerdere reacties lees. Ik vind 160 Euro veel geld voor hetgene waar ik voor ga gebruiken (usb2wifi) dus fragiel gedoe wil ik vermijden...
Het ligt er ook maar net aan wat voor huis je hebt, soort muren, of je obstakels hebt in je woning etc. Ik heb een nieuwbouwhuis en het bereik is daar gewoon erg slecht, vandaar mijn roaming netwerk.
Apple | Marantz | B&W
Ah ok. Dat speelt in mijn geval niet denk ik, het is geen nieuwbouw huis. Heb net een AEBS gehaald in de stad dus vanavond als ik thuis ben maar eens wat testen.massari schreef op donderdag 12 november 2009 @ 13:03:
Het ligt er ook maar net aan wat voor huis je hebt, soort muren, of je obstakels hebt in je woning etc. Ik heb een nieuwbouwhuis en het bereik is daar gewoon erg slecht, vandaar mijn roaming netwerk.
Alles is nu aangesloten: 5Ghz netwerk tussen Macbook en Airport Extreme. UTP kabel van Airport Extreme naar Fritzbox router. HDD via USB aan de Airport Extreme gehangen.
Mooie is dat de iTunes gewoon meteen werkte omdat de externe schijf z'n oude mountpoint hield.
Helaas denkt Time Machine dat het nu een nieuwe schijf is, maar daar verzinnen we wel iets op.
Waar ik wel moeite mee heb is het stoppen van de muziek. Als ik een playlist heb met verschillende liedjes (die dus waarschijnlijk niet vlakbij elkaar op de HDD staan als je de disklayout bekijkt) en je wisselt van liedje dan stopt soms het geluid terwijl ie volgens iTunes wel speelt. Of het duurt heel lang voordat er iets gebeurt. Het stoppen/starten van het afspelen helpt dan, maar is niet ideaal.
Het gaat ook niet altijd mis, maar ik ben benieuwd of het aanloop probleempjes zijn of iets structureels...
Mooie is dat de iTunes gewoon meteen werkte omdat de externe schijf z'n oude mountpoint hield.
Helaas denkt Time Machine dat het nu een nieuwe schijf is, maar daar verzinnen we wel iets op.
Waar ik wel moeite mee heb is het stoppen van de muziek. Als ik een playlist heb met verschillende liedjes (die dus waarschijnlijk niet vlakbij elkaar op de HDD staan als je de disklayout bekijkt) en je wisselt van liedje dan stopt soms het geluid terwijl ie volgens iTunes wel speelt. Of het duurt heel lang voordat er iets gebeurt. Het stoppen/starten van het afspelen helpt dan, maar is niet ideaal.
Het gaat ook niet altijd mis, maar ik ben benieuwd of het aanloop probleempjes zijn of iets structureels...
Verwijderd
Ik heb een airport extreme zonder wired apparaten(buiten harde schijven), 3 wireless laptops(2 wifi-n macbooks en een acer wifi-n(enkel 2.4ghz frequentie), iphone 3G.
De wifi modus op de AE staat op g/n. Als ik geen gebruik maak van internet op de iphone dan maakt deze geen wifi verbinding dus zit ik normaal op n modus. Is er snelheidsverschil tussen de de n only 2.4ghz modus en de g/n modus(zonder g apparaten in het netwerk ~ n) ? Als ik n-only modus neem heb ik wel het gevoel dat het netwerk sneller is hoewel dat normaal toch hetzelfde zou moeten zijn denk ik ...
Als ik een g router of access point gebruik voor de iphone(en de AE voor de laptops in n only)hoe moet ik deze dan configureren in het netwerk ? Ik veronderstel gewoon met een kabel aan de AE en klaar ? Of moet ik nog iets anders instellen ?
De wifi modus op de AE staat op g/n. Als ik geen gebruik maak van internet op de iphone dan maakt deze geen wifi verbinding dus zit ik normaal op n modus. Is er snelheidsverschil tussen de de n only 2.4ghz modus en de g/n modus(zonder g apparaten in het netwerk ~ n) ? Als ik n-only modus neem heb ik wel het gevoel dat het netwerk sneller is hoewel dat normaal toch hetzelfde zou moeten zijn denk ik ...
Als ik een g router of access point gebruik voor de iphone(en de AE voor de laptops in n only)hoe moet ik deze dan configureren in het netwerk ? Ik veronderstel gewoon met een kabel aan de AE en klaar ? Of moet ik nog iets anders instellen ?
Verwijderd
Heb sinds een week een Sony VAIO NW21EF/S en ben er zeer tevreden mee maar er is een dingetje..... Ik kan niet mijn Airport Extreme benaderen met de Airport Utility for Windows 5.4.2.
Als ik scan worden er geen Airports gevonden. Erg onhandig als de AP Extreme kuren vertoont, geupdate moet worden of iets dergelijks.
Gek genoeg kan ik wel op het beveiligde netwerk van de AP Extreme komen met een maximale sterkte dus aan de verbinding ligt het niet. Ik kan ook gewoon prima internetten.
Iemand enig idee hoe het komt dat de Windows-versie van de Airport Utility de AP Extreme niet kan vinden?
Het betreft trouwens de voorlaatste versie van de Airport Extreme en de Sony draait Windows 7 Ultimate 64bit
UPDATE: Heb het al gevonden.......BONJOUR stond uit in de services lijst.
Als ik scan worden er geen Airports gevonden. Erg onhandig als de AP Extreme kuren vertoont, geupdate moet worden of iets dergelijks.
Gek genoeg kan ik wel op het beveiligde netwerk van de AP Extreme komen met een maximale sterkte dus aan de verbinding ligt het niet. Ik kan ook gewoon prima internetten.
Iemand enig idee hoe het komt dat de Windows-versie van de Airport Utility de AP Extreme niet kan vinden?
Het betreft trouwens de voorlaatste versie van de Airport Extreme en de Sony draait Windows 7 Ultimate 64bit
UPDATE: Heb het al gevonden.......BONJOUR stond uit in de services lijst.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 13:50 ]
HK6273: Je moet de nieuwe Airport Utility (v5.5) installeren van de cd die bij de Extreme zat. Dat werkte voor mij in ieder geval (Win Vista & 7). Bonjour zal bij mij dan wel goed geinstalleerd zijn toen ik 5.5 geinstalleerd heb...
Ander probleem: Via het draadloze netwerk van de Extreme haal ik maar 600kb/s ongeveer. Zelfs de muziek die ik via het netwerk luister stopt bij het kopieren van bestanden. Als ik een kabel tussen de Extreme en mijn laptop hang gaat het ook niet snel.
Omdat ik via PPPoE op internet zit en de Extreme dat nog steeds niet lijkt te kunnen bij ons (TUDelft-FttD) heb ik de Extreme achter een router hangen.
Ik heb al geprobeerd om alles wat automatic staat zelf in te stellen, maar ook dat maakt niet uit. Overigens gaan dezelfde acties (kopieren/muziek) via de Airport Express wĆØl snel, dus ik durf er vanuit te gaan dat het de Extreme is die dwarsligt.
Weet iemand hoe ik de Extreme in moet stellen zodat het wireless netwerk wel goed werkt? Overigens ziet windows wel 300 mbit als snelheid van het netwerk...
Edit: Dit is helemaal raar; via het interne netwerk haal ik dus die lage snelheden met standaard windows sharing, maar via speedtest.net haal ik aan de andere kant van het huis nog 35mbit
Wat is hier aan de hand?
Edit2: Via ftp ook prima snelheden.
Ander probleem: Via het draadloze netwerk van de Extreme haal ik maar 600kb/s ongeveer. Zelfs de muziek die ik via het netwerk luister stopt bij het kopieren van bestanden. Als ik een kabel tussen de Extreme en mijn laptop hang gaat het ook niet snel.
Omdat ik via PPPoE op internet zit en de Extreme dat nog steeds niet lijkt te kunnen bij ons (TUDelft-FttD) heb ik de Extreme achter een router hangen.
Ik heb al geprobeerd om alles wat automatic staat zelf in te stellen, maar ook dat maakt niet uit. Overigens gaan dezelfde acties (kopieren/muziek) via de Airport Express wĆØl snel, dus ik durf er vanuit te gaan dat het de Extreme is die dwarsligt.
Weet iemand hoe ik de Extreme in moet stellen zodat het wireless netwerk wel goed werkt? Overigens ziet windows wel 300 mbit als snelheid van het netwerk...
Edit: Dit is helemaal raar; via het interne netwerk haal ik dus die lage snelheden met standaard windows sharing, maar via speedtest.net haal ik aan de andere kant van het huis nog 35mbit
Edit2: Via ftp ook prima snelheden.
[ Voor 14% gewijzigd door Verdicampo op 14-11-2009 14:31 ]
nou ik heb mijn nieuwe airport extreme ook binnen maar tot nu toe ben ik nog zwaar ontevreden.
Ik heb em zo ingesteld dat hij de router/wirelessmode van mijn Speedtouch/experiabox overneemt echter
- het bereik is veel minder dan de speedtouch ( heb nu maar 2 streepjes in plaats van de speedtouch met 5 streepjes)
- mijn playstation 3 werkt niet meer omdat de airport geen upnp heeft
wat doe ik fout?
moet ik nog dingen aanpassen op de experiabox/airport extreme?
Ik heb em zo ingesteld dat hij de router/wirelessmode van mijn Speedtouch/experiabox overneemt echter
- het bereik is veel minder dan de speedtouch ( heb nu maar 2 streepjes in plaats van de speedtouch met 5 streepjes)
wat doe ik fout?
Als ik het goed begrijp heb je de Airport Extreme DRAADLOOS gekoppeld met je Speedtouch? In dit geval verbaasd het me al dat je het werkend hebt gekregen.... Voor de rest heb ik slecht nieuws voor je...siemenz schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:15:
nou ik heb mijn nieuwe airport extreme ook binnen maar tot nu toe ben ik nog zwaar ontevreden.
wat doe ik fout?
Je kan alleen Airports DRAADLOOS (zogenaamde WDS-mode) koppelen met andere AIRPORTS. Dus niet een Wireless router van een ander merk. Dit wordt ook niet ondersteund door Apple en aangegeven op hun website... Geloof me dit gaat alleen maar problemen geven...
De oplossing zou zijn om v.a. de Speedtouch een kabel te trekken naar je AE en deze een nieuw Draadloos netwerk te laten maken....
Maar nogmaals...bovenstaande is gebaseerd op > "Als ik je goed begrijp..."
[ Voor 9% gewijzigd door Flatwhite op 14-11-2009 20:33 ]
Verwijderd
Inmiddels met veel pijn en moeite mijn geld terug gekregen bij Correct en online een plaatsvervanger gekocht op de Apple site ... keurig een nieuw model. In de winkels heb ik alleen nog maar oude modellen zien liggen.Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 10:52:
[...]
Ik heb dus een MB763Z/A dus ik moet terug
dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door siemenz op 15-11-2009 02:35 . Reden: dubbel ]
nee..:) je begrijpt me dan verkeerd: ik zal e.e.a. even verduidelijken:
Omdat mijn draadloze apparatuur nogal ver weg stond van mijn Experia box heb ik van de week een Airport Extreme (nieuwe versie) met dual band 2,4 en 5 ghz gekocht.
De volgende opstelling ontstaat dan:
Experiabox ---lan kabel----> Airport Extreme :::::::draadloos netwerk:::::::> andere computers met zowel G als N ontvangers.
De airport staat naast mijn Experia box.
Wat blijkt. De experiabox geeft op 2,4 GHZ een gelijkaardig of veel beter bereik als de Airport Extreme! ik ben hier toch redelijk over teleurgesteld aangezien ik echt een verbetering verwachtte.
Tevens krijg ik het 5 ghz wireless N netwerk volgens mij niet echt aan de praat... Deze moet toch een veel verder bereik hebben als de 2,4 G variant maar het tegendeel is waar; (zie Inssider screenshot, click to enlarge)..

legenda: netwerk paars(5ghz airpor), geel (2,4 ghz airport) en rood (experiabox 2.4 ghz)zijn van mij de rest zijn buren.
Het kanaal is zoals jullie kunnen zien goed ingesteld (11) . Hij heeft geen last van andere kanalen.
Tevens Inssider bij de snelheid van de experiabox 24 aan en bij de airport 11.. dit lijkt mij ook niet goed!
Weten jullie wat ik fout doe?
Ook krijg ik mijn playstation 3 niet aan de praat met UPnP omdat de Airport dit niet heeft. Ik heb al wat poorten proberen te openen die de de playstation gebruikt maar ik krijg 0 op het rekest.
Wie o wie weet raad? of moet ik mijn airport maar weer terugbrengen... extra draden trekken is overigens geen optie
Omdat mijn draadloze apparatuur nogal ver weg stond van mijn Experia box heb ik van de week een Airport Extreme (nieuwe versie) met dual band 2,4 en 5 ghz gekocht.
De volgende opstelling ontstaat dan:
Experiabox ---lan kabel----> Airport Extreme :::::::draadloos netwerk:::::::> andere computers met zowel G als N ontvangers.
De airport staat naast mijn Experia box.
Wat blijkt. De experiabox geeft op 2,4 GHZ een gelijkaardig of veel beter bereik als de Airport Extreme! ik ben hier toch redelijk over teleurgesteld aangezien ik echt een verbetering verwachtte.
Tevens krijg ik het 5 ghz wireless N netwerk volgens mij niet echt aan de praat... Deze moet toch een veel verder bereik hebben als de 2,4 G variant maar het tegendeel is waar; (zie Inssider screenshot, click to enlarge)..

legenda: netwerk paars(5ghz airpor), geel (2,4 ghz airport) en rood (experiabox 2.4 ghz)zijn van mij de rest zijn buren.
Het kanaal is zoals jullie kunnen zien goed ingesteld (11) . Hij heeft geen last van andere kanalen.
Tevens Inssider bij de snelheid van de experiabox 24 aan en bij de airport 11.. dit lijkt mij ook niet goed!
Weten jullie wat ik fout doe?
Ook krijg ik mijn playstation 3 niet aan de praat met UPnP omdat de Airport dit niet heeft. Ik heb al wat poorten proberen te openen die de de playstation gebruikt maar ik krijg 0 op het rekest.
Wie o wie weet raad? of moet ik mijn airport maar weer terugbrengen... extra draden trekken is overigens geen optie
[ Voor 91% gewijzigd door siemenz op 15-11-2009 18:08 ]
Verwijderd
Mijn nieuwe Airport extreme werkt en brengt zonder problemen alle verbindingen tot stand op beiden bandbreedtes en in mijn hele huis ... de handel die er bedraad aanhangt (PS3, NAS, HD Decoder, Pioneer receiver) werken ook allemaal zoals het hoort en alle services zijn beschikbaar in het netwerk. Het enige probleem dat ik heb is dat er soms iets blijft hangen in het netwerk, vanaf de draadloze verbinding dan ... zowel op 2,4 als 5 Ghz ... ik heb uitgebreid alles en nog wat gepingt in mijn netwerk en van een 100 pings gaan er meestal zo'n 97 goed ... de andere 3 zijn of 10 x zo traag of veroorzaken zelfs een time out 
Ik heb echt van alles geprobeerd, Firewall, Drivers van Wifi interface update, verschillende kanalen, allerlei settings op de AEBS maar het blijft zich voordoen ... Op mijn IPhone 3GS heb ik geen klachten. Nu kan je denken wat maakt het uit als er af en toe wat latency in het netwerk zit maar met name mijn vrouw die remote desktop gebruikt voor werk heeft er last van ... dat spul is allemaal wat gevoeliger. Voor het normale surfwerk is het hooguit vervelend maar niet echt storend. Mijn IMac I7 die ik binnenkort verwacht wil ik ook draadloos in mijn netwerk hangen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het laatste model van de AEBS en alles werkt dus verder goed - heeft iemand nog enig idee of suggestie wat ik zou kunnen checken/ aanpassen ? De genoemde verschijnselen doen zich voor bij alles wat ik ping (Def. Gateway, NAS, Casema Modem, en alles daarachter).
Ik heb echt van alles geprobeerd, Firewall, Drivers van Wifi interface update, verschillende kanalen, allerlei settings op de AEBS maar het blijft zich voordoen ... Op mijn IPhone 3GS heb ik geen klachten. Nu kan je denken wat maakt het uit als er af en toe wat latency in het netwerk zit maar met name mijn vrouw die remote desktop gebruikt voor werk heeft er last van ... dat spul is allemaal wat gevoeliger. Voor het normale surfwerk is het hooguit vervelend maar niet echt storend. Mijn IMac I7 die ik binnenkort verwacht wil ik ook draadloos in mijn netwerk hangen.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het laatste model van de AEBS en alles werkt dus verder goed - heeft iemand nog enig idee of suggestie wat ik zou kunnen checken/ aanpassen ? De genoemde verschijnselen doen zich voor bij alles wat ik ping (Def. Gateway, NAS, Casema Modem, en alles daarachter).
Praat me niet van het mudderfucking OSI-model, het enige vak dat ik nog hoef af te ronden op school is Cisco (waarin ze het over het OSI-model hebben) maar het is nog maar heel erg de vraag of ik dat ga halenSuperdaantje schreef op woensdag 11 november 2009 @ 18:09:
een router heb je niet nodig om met meerdere devices online te kunnen via Wifi. Router is meer bedoeld om verschillende netwerken te koppelen. Bijvoorbeeld je thuis netwerk met Internet. (simpel gezegd)
13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
Ik ben enorm teleurgesteld in de Airport Extreme.
Vorige situatie:
Combi externe HDD via USB aan de Macbook streaming naar Airport Express (11g) werkt prima. Hierbij is een Fritzbox 11g router het accesspoint.
Huidige situatie:
Externe HDD via USB aan de Airport Extreme. Macbook praat via 5ghz kanaal met de Airport Extreme. Deze praat op zijn beurt weer via 11g met de Airport express (11g only).
Fritzbox's wifi wordt niet meer gebruikt.
Problemen:
- muziek stream hapert lange tijd terwijl de signaalsterkte wel goed lijkt te zijn. Ping laat dan geen packetloss zien:
Macbook naar Airport express:
61 packets transmitted, 61 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1.253/3.261/8.013/1.962 ms
Ongetwijfeld zal het probleem liggen bij de communicatie tussen de externe HDD en de Airport Extreme. Airport logs vertellen me niks, maar /var/log/system.log op de Mac (SL 10.6.2) laten wel het volgende zien:
NOTRESP zal wel not responding zijn. Als ik geen muziek heb en ik doe dan een 'ls' op /Volumes/Toshiba HDD zie ik ook niks gebeuren.
Ik heb nu een aantal opties, ik ben benieuwd wat jullie doen:
1) Airport Extreme terug brengen naar de winkel
2) Nieuwe HDD kopen
3) Wachten op firmware upgrades
Optie 2 valt al af want de HDD werkt zelf goed, hoewel ie traag is met opspinnen. Als ik een nieuwe HDD moet kopen had ik net zo goed een Time Capsule 1TB kunnen kopen omdat dat even duur zou worden..
Ik heb geen Airport Extreme + Airport Express + Macbook gekocht om dit soort gezeik te krijgen
Airport Extreme terugbrengen kan ook, maar dat is zo'n zwaktebod. Bovendien heb ik garantiebewijs wel maar geen verpakking meer..
Vorige situatie:
Combi externe HDD via USB aan de Macbook streaming naar Airport Express (11g) werkt prima. Hierbij is een Fritzbox 11g router het accesspoint.
Huidige situatie:
Externe HDD via USB aan de Airport Extreme. Macbook praat via 5ghz kanaal met de Airport Extreme. Deze praat op zijn beurt weer via 11g met de Airport express (11g only).
Problemen:
- muziek stream hapert lange tijd terwijl de signaalsterkte wel goed lijkt te zijn. Ping laat dan geen packetloss zien:
Ongetwijfeld zal het probleem liggen bij de communicatie tussen de externe HDD en de Airport Extreme. Airport logs vertellen me niks, maar /var/log/system.log op de Mac (SL 10.6.2) laten wel het volgende zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 received event(s) VQ_NOTRESP (1) Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 type 'afpfs', mounted on '/Volumes/Toshiba HDD', from 'afp_0Xijwa1EvZEE00ieDD0Pyetl-1.2e000009', not responding Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 found 1 filesystem(s) with problem(s) Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 received event(s) VQ_NOTRESP (1) Nov 17 17:45:57 macbook kernel[0]: Primary Reconnect succeeded /Volumes/Toshiba HDD Nov 17 17:46:47 macbook login[2269]: USER_PROCESS: 2269 ttys000 Nov 17 17:49:09 macbook /System/Library/CoreServices/CCacheServer.app/Contents/MacOS/CCacheServer[2256]: No valid tickets, timing out |
NOTRESP zal wel not responding zijn. Als ik geen muziek heb en ik doe dan een 'ls' op /Volumes/Toshiba HDD zie ik ook niks gebeuren.
2) Nieuwe HDD kopen
Optie 2 valt al af want de HDD werkt zelf goed, hoewel ie traag is met opspinnen. Als ik een nieuwe HDD moet kopen had ik net zo goed een Time Capsule 1TB kunnen kopen omdat dat even duur zou worden..
Ik heb geen Airport Extreme + Airport Express + Macbook gekocht om dit soort gezeik te krijgen
Airport Extreme terugbrengen kan ook, maar dat is zo'n zwaktebod. Bovendien heb ik garantiebewijs wel maar geen verpakking meer..
Verwijderd
Ik heb inmiddels de N Mode uitgeschakeld op mijn Dell laptop en heb sindsdien een redelijke stabiele situatie ... in ieder geval stukken beter dan met N aan. Het enige wat beter resultaat geeft is bekabeld pingen maar dat is geen oplossing.
Ad. "Ik ben enorm teleurgesteld in de Airport Extreme"
Naar ik heb begrepen (en zelf ook heb ervaren) werkt de HDD op een AE alleen goed als zgn. TimeMachine dit is door Apple bewust zo ontwikkeld. Het kopen van een Time Capsule lost uw NAS probleem dus niet op. De enige echte oplossing is een 'echte' NAS inzetten of bijvoorbeeld een Mac Mini server (ook als router te gebruiken).
Kijk wel uit met de verwachtingen t.a.v. andere merken routers. Bijvoorbeeld de Dlink DIR-855, een router uit het zgn. topsegment, functioneert slecht als NAS en ondersteund gƩƩn IPv6 (dat doet de AE wel super) en de WLAN afstraling is nog veel slechter dan die van de AE. En van firmware update hebben ze nog nooit gehoord bij Dlink voor dit product.
Naar ik heb begrepen (en zelf ook heb ervaren) werkt de HDD op een AE alleen goed als zgn. TimeMachine dit is door Apple bewust zo ontwikkeld. Het kopen van een Time Capsule lost uw NAS probleem dus niet op. De enige echte oplossing is een 'echte' NAS inzetten of bijvoorbeeld een Mac Mini server (ook als router te gebruiken).
Kijk wel uit met de verwachtingen t.a.v. andere merken routers. Bijvoorbeeld de Dlink DIR-855, een router uit het zgn. topsegment, functioneert slecht als NAS en ondersteund gƩƩn IPv6 (dat doet de AE wel super) en de WLAN afstraling is nog veel slechter dan die van de AE. En van firmware update hebben ze nog nooit gehoord bij Dlink voor dit product.
Verwijderd
Ik gebruik ook een NAS (QNap 239Pro) en die werkt super ! Komt zeer spoedig ook native TimeMachine support op.
Niet in mijn ervaring en die van vele andere Apple gebruikers. D'r zijn duizenden die via USB een of meerdere HDDtjes aan de AExtreme hebben hangen. Bij mij laatst liep het best lekker moet ik zeggen en ik heb een gig of 20 door het netwerk heen gepompt zonder problemen.archivist schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:45:
Naar ik heb begrepen (en zelf ook heb ervaren) werkt de HDD op een AE alleen goed als zgn. TimeMachine dit is door Apple bewust zo ontwikkeld.
Liege, liege, liegebeest!
ik ben het met je eens.. ik zit met hetzelfde dillemma.. ontvangst in 5 ghz is RUK en mijn n-only apparaten weten er niet mee om te gaan.. ik ben echter te lui om em terug te brengen. apple maakt doorgaans zulke goeie spullekes!smesjz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:58:
Ik ben enorm teleurgesteld in de Airport Extreme.
Vorige situatie:
Huidige situatie:
Problemen:
code:
1 2 3 4 5 6 7 Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 received event(s) VQ_NOTRESP (1) Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 type 'afpfs', mounted on '/Volumes/Toshiba HDD', from 'afp_0Xijwa1EvZEE00ieDD0Pyetl-1.2e000009', not responding Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 found 1 filesystem(s) with problem(s) Nov 17 17:45:56 macbook KernelEventAgent[30]: tid 00000000 received event(s) VQ_NOTRESP (1) Nov 17 17:45:57 macbook kernel[0]: Primary Reconnect succeeded /Volumes/Toshiba HDD Nov 17 17:46:47 macbook login[2269]: USER_PROCESS: 2269 ttys000 Nov 17 17:49:09 macbook /System/Library/CoreServices/CCacheServer.app/Contents/MacOS/CCacheServer[2256]: No valid tickets, timing out
2) Nieuwe HDD kopen
ik hoop echt dat ze, voonamelijk het bereik en de snelheid fixen..
Ik kan me ook niet voorstellen dat Apple zo evil is. Morgen maar eens verder speuren met tcpdump en familie om te zien wat er over de lijn wordt gegooid als de muziek hapert of wanneer de schijf moeilijk doet.cailin_coilleach schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 20:51:
[...]
Niet in mijn ervaring en die van vele andere Apple gebruikers. D'r zijn duizenden die via USB een of meerdere HDDtjes aan de AExtreme hebben hangen. Bij mij laatst liep het best lekker moet ik zeggen en ik heb een gig of 20 door het netwerk heen gepompt zonder problemen.
Voor de zekerheid nog maar een keer fsck_hfs er over heen en evt. diskwarrior want dit moet gewoon goed kunnen werken. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat straks het makkelijker is om de Large Hadron Collider werkend te krijgen dan zo'n Apple apparaatje...
Verwijderd
Dat klopt ook wel dat je op 5gh minder bereik hebt dan op 2,5 gh hoe hoger de frequentie hoe meer last van storingen enz, Daar heeft het 'oude' gsm net werk ook een beter bereik dan het umts signaal wat op een hogere frequentie werktsiemenz schreef op zondag 15 november 2009 @ 02:35:
*kickje*. Ik heb DiskWarrior maar eens op de externe HDD losgelaten en deze heeft wel wat gevonden maar niks bijzonders. Na een repair actie heb ik de Macbook via de 1gbit poort aangesloten op de AEBS.
Ik wilde snel een Time Machine backup maken maar de snelheid viel enorm tegen. Snelheid varieerde van 10kbp/s tot 18MB/s en het duurde ongeveer 1.5 uur voordat 15GB was gecopierd.
Een verklaring heb ik niet, de load was normaal. fs_usage/lsof/top/ps aux e.d. lieten niks vreemds zien.
Logs verklaarden ook niks.
Als ik de ethernet poort gebruik i.p.v. draadloos kan ik zonder problemen films streamen en muziek zonder haperingen afspelen naar Airtunes. Misschien is de ethernet kabel gaar, maar volgens de Mac heb ik wel 1gbps verbinding. Heb echter nog steeds een slecht gevoel bij de AEBS.
To be continued...
Ik wilde snel een Time Machine backup maken maar de snelheid viel enorm tegen. Snelheid varieerde van 10kbp/s tot 18MB/s en het duurde ongeveer 1.5 uur voordat 15GB was gecopierd.
Een verklaring heb ik niet, de load was normaal. fs_usage/lsof/top/ps aux e.d. lieten niks vreemds zien.
Logs verklaarden ook niks.
Als ik de ethernet poort gebruik i.p.v. draadloos kan ik zonder problemen films streamen en muziek zonder haperingen afspelen naar Airtunes. Misschien is de ethernet kabel gaar, maar volgens de Mac heb ik wel 1gbps verbinding. Heb echter nog steeds een slecht gevoel bij de AEBS.
To be continued...
Iets, heel erg, want de Airport doet wel degelijk uPNP.siemenz schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:15:
wat doe ik fout?
Er wordt aangeraden om de eerste backup via Ethernet kabel te doen. De incrementals daarna lopen wel lekker via Wifi.Ik wilde snel een Time Machine backup maken maar de snelheid viel enorm tegen. Snelheid varieerde van 10kbp/s tot 18MB/s en het duurde ongeveer 1.5 uur voordat 15GB was gecopierd.
Ik heb een slecht gevoel bij wat je net schreef. Bedraad heb je geen problemen, maar misschien is je kabel gaar, maar de verbinding is goed. WUT?Als ik de ethernet poort gebruik i.p.v. draadloos kan ik zonder problemen films streamen en muziek zonder haperingen afspelen naar Airtunes. Misschien is de ethernet kabel gaar, maar volgens de Mac heb ik wel 1gbps verbinding. Heb echter nog steeds een slecht gevoel bij de AEBS.

[ Voor 59% gewijzigd door Liegebeest op 20-11-2009 09:18 ]
Hoe dan?!cailin_coilleach schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:15:
[...]
Iets, heel erg, want de Airport doet wel degelijk uPNP.
... ik -dacht- van wel... Dacht dat ik het gewoon had zien staan in de Airport tools

Dat heb ik ook zien staan in het Nat tabje (zit nu op kantoor dus ik weet niet precies hoe 't heet.cailin_coilleach schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:11:
[...]
... ik -dacht- van wel... Dacht dat ik het gewoon had zien staan in de Airport toolsMaar lijkt er nu op dat ze een eigen alternatief hebben, dammit. (in het NAT tabje)
je moet dan een IP adres aangeven waar je dat optietje aan wilt koppelen.
Alleen dan werkt dat ook niet...
Nee, d'r zit daar ook een optie voor Apple's variant van uPNP, zodat je niet steeds poortjes in hoeft te kloppen. Is een checkbox geloof ik.
ehh.. screenshot ?cailin_coilleach schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:51:
Nee, d'r zit daar ook een optie voor Apple's variant van uPNP, zodat je niet steeds poortjes in hoeft te kloppen. Is een checkbox geloof ik.
Klopt. Ik dacht gewoon een incremental backup te maken omdat ik de HDD altijd direct aan de laptop had. Via afpfs kan ie dus geen HFS hardlinks / symlinks maken waardoor ik dus een nieuwe backup moet maken. Deze wilde ik idd via ethernet doen (1gbps) ipv wifi. Maar daar werd ik dus ook verrrast door de trage snelheid.cailin_coilleach schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 09:15:
Er wordt aangeraden om de eerste backup via Ethernet kabel te doen. De incrementals daarna lopen wel lekker via Wifi. [...]
Ik zou via tcpdump moeten kijken waar de bottleneck is.
Ik vind het ook vreemd. Of leesacties zijn snel en schrijfacties langzaam als de HDD problemen heeft. Ik regel voor vanavond een andere UTP-kabel van het werk, hopelijk helpt het iets.Ik heb een slecht gevoel bij wat je net schreef. Bedraad heb je geen problemen, maar misschien is je kabel gaar, maar de verbinding is goed. WUT?
NAT configureren op de Airport Extreme zuigt enorm. Als je vervolgens een Open Port Check doet op canyouseeme.org dan zul je zien dat je open gezette poort niet open staat.
[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 20-11-2009 12:04 ]
Je kan Time Machine backups niet combineren tussen "over het netwerk" en "via USB/firewire". Het is geen en/en, maar of/of. Dus OF je maakt altijd backups via Ethernet/Wifi, OF altijd naar een direct aangesloten harde schijf.smesjz schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:35:
[...]
Klopt. Ik dacht gewoon een incremental backup te maken omdat ik de HDD altijd direct aan de laptop had.
Ik bedoelde dat ik niet snapte wat je schreef. Je zegt dat er geen probleem is, maar dat dat mogelijk aan je kabel kan liggen.Ik vind het ook vreemd. Of leesacties zijn snel en schrijfacties langzaam als de HDD problemen heeft. Ik regel voor vanavond een andere UTP-kabel van het werk, hopelijk helpt het iets.
aha, en weet je ook hoe je dit wel oplost?autoreverse schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:03:
NAT configureren op de Airport Extreme zuigt enorm. Als je vervolgens een Open Port Check doet op canyouseeme.org dan zul je zien dat je open gezette poort niet open staat.
Daar ben ik dus ook achter gekomen. Had gehoopt dat dit wel kon, maar helaas dus.cailin_coilleach schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:11:
Je kan Time Machine backups niet combineren tussen "over het netwerk" en "via USB/firewire". Het is geen en/en, maar of/of. Dus OF je maakt altijd backups via Ethernet/Wifi, OF altijd naar een direct aangesloten harde schijf.
Het volgende heb ik gisteren gezien/gedaan:Ik bedoelde dat ik niet snapte wat je schreef. Je zegt dat er geen probleem is, maar dat dat mogelijk aan je kabel kan liggen.
- Externe HDD aan Macbook gehangen en Diskwarrior 4.2 test gebruikt: geen fouten gevonden.
- Externe HDD aan Macbook: geen problemen met snelheid of streamen naar Airtunes.
- Externe HDD aan AEBS. Connectie met macbook via ethernet: schrijfsnelheid tussen 1kbps en 18mbps. Leessnelheid goed (nog niet gemeten).
- Externe HDD aan AEBS. Connectie met macbook via wifi (5Ghz): schrijven en lezen enorm problematisch, hangende disk volgens logs
- Internet via wifi (5Ghz en 2.4Ghz): geen probleem
Het volgende kan dus aan de hand zijn:
- gare externe HDD: verklaart snelheidsproblemen via AEBS bedraad en draadloos bij bestandsoverdracht
- gare Airport Extreme: verklaart snelheidsproblemen via AEBS bedraad en draadloos bij bestandsoverdracht
- gare kabel: verklaart trage overdracht bij bedrade connectie.
- iets wat ik nog vergeet
Met een andere kabel en extra laptop (winxp) die ik vanavond meeneem hoop ik te achterhalen wat nu het probleem is. Samba overdracht tussen macbook en winxp laptop via ethernet kabels op de AEBS zou wel een goede snelheid moeten laten zien als de externe HDD het probleem is.
Of ik via de AEBS de HFS+ schijf kan benaderen op de winxp laptop weet ik niet, maar daar moet de snelheid ook wel hoog liggen lijkt me.
Ik vind de schijfsnelheid ook behoorlijk dramatisch met je macbook via ethernet test....smesjz schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:23:
[...]
Daar ben ik dus ook achter gekomen. Had gehoopt dat dit wel kon, maar helaas dus.
[...]
Het volgende heb ik gisteren gezien/gedaan:
- Externe HDD aan Macbook gehangen en Diskwarrior 4.2 test gebruikt: geen fouten gevonden.
- Externe HDD aan Macbook: geen problemen met snelheid of streamen naar Airtunes.
- Externe HDD aan AEBS. Connectie met macbook via ethernet: schrijfsnelheid tussen 1kbps en 18mbps. Leessnelheid goed (nog niet gemeten).
- Externe HDD aan AEBS. Connectie met macbook via wifi (5Ghz): schrijven en lezen enorm problematisch, hangende disk volgens logs
- Internet via wifi (5Ghz en 2.4Ghz): geen probleem
Het volgende kan dus aan de hand zijn:
- gare externe HDD: verklaart snelheidsproblemen via AEBS bedraad en draadloos bij bestandsoverdracht
- gare Airport Extreme: verklaart snelheidsproblemen via AEBS bedraad en draadloos bij bestandsoverdracht
- gare kabel: verklaart trage overdracht bij bedrade connectie.
- iets wat ik nog vergeet
Met een andere kabel en extra laptop (winxp) die ik vanavond meeneem hoop ik te achterhalen wat nu het probleem is. Samba overdracht tussen macbook en winxp laptop via ethernet kabels op de AEBS zou wel een goede snelheid moeten laten zien als de externe HDD het probleem is.
Of ik via de AEBS de HFS+ schijf kan benaderen op de winxp laptop weet ik niet, maar daar moet de snelheid ook wel hoog liggen lijkt me.
āChoose a job you love, and you will never have to work a day in your life.ā
Uiteraard. Er was regelmatig geen dataoverdracht en de pieken bleven ver onder het theoretisch maximum waarbij de USB2.0 aansluiting de bottleneck zou moeten zijn.Tylen schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:53:
[...]
Ik vind de schijfsnelheid ook behoorlijk dramatisch met je macbook via ethernet test....
Daarom is de UTP-kabel ook iets wat ik wil testen.
Ik moet nog kijken naar een HDD bechmark, iets simpels als hdparm zou al voldoende moeten zijn.
Al aan de USB kabel gedacht? Nee, dat zal wel de zelfde zijn die je ook gebruikt bij je laptop... Hmm...
Kan dat niet ? Doe ik al maanden. normaal via het netwerk. Heb ik veel te backuppen dan sluit ik de schijf even met de USB kabel rechtstreeks aan de laptop.cailin_coilleach schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 12:11:
[...]
Je kan Time Machine backups niet combineren tussen "over het netwerk" en "via USB/firewire". Het is geen en/en, maar of/of. Dus OF je maakt altijd backups via Ethernet/Wifi, OF altijd naar een direct aangesloten harde schijf.
(misschien komt het omdat ik een mac mini als netwerk server gebruik)
Hoort niet te kunnen dacht ik, omdat de naamgeving van het Time Machine doel anders is bij beide methoden. Bij een backup over het netwerk zou het doel het MAC adres van de desbetreffende Mac in de naam hebben. Misschien is dat veranderd, maar ik dacht dat het echt niet kon.
Nog een paar testen met het copieren van bestanden via ethernet en wifi, 2 divx films..bij elkaar 1.4GB.
wifi haalt ongeveer 12megabyte per seconde op 15 centimeter afstand.
ethernet haalt ongeveer 20 tot 24 megabyte per seconde.
Lang niet de snelheid die ik verwacht, maar niet dramatisch.
Reset naar factory default van de AEBS hielp niet. Nogmaals Diskwarrior gedraaid en deze zei op een gegeven moment iets als: 'Slowdown because of hardware failure: 1'.
De reden om nogmaals Diskwarrior te draaien was dat Airport Utility niet de configuratie kon lezen met de externe HDD aangesloten. Aanpluggen van de disk in de Macbook zorgde er voordat fsck_hfs werd gestart.
Schiet niet op zo.
Als de muziek opeens stopt met streamen zie ik met fs_usage aan iTunes:
F=40 zal wel de file-descriptor zijn voor de verbinding met de Airport Express.
Maar met multiple speakers (airport express + speakers in de macbook) is al duidelijk dat de Airport Express geen problemen heeft omdat ik ook geen muziek krijg op de macbook wanneer het geluid stopt.
Kortom: nog geen oplossing gevonden. Een nieuwe HDD kopen zou kunnen maar ik ben niet de enige met problemen: productreview: Toshiba PX1396E-3T01 1TB review door -Elmer-
Suffe is dat er geen tot weinig netwerkverkeer is, maar het liedje in iTunes toch doorloopt. Uiteraard zonder muziek. Het is om moedeloos van te worden
Reset naar factory default van de AEBS hielp niet. Nogmaals Diskwarrior gedraaid en deze zei op een gegeven moment iets als: 'Slowdown because of hardware failure: 1'.
De reden om nogmaals Diskwarrior te draaien was dat Airport Utility niet de configuratie kon lezen met de externe HDD aangesloten. Aanpluggen van de disk in de Macbook zorgde er voordat fsck_hfs werd gestart.
Schiet niet op zo.
F=37 zal wel de file-descriptor zijn voor de verbinding naar AEBS aangezien F=40 (sendto) wordt gebruikt als de muziek wel goed wordt gestreamd.11:56:55.653 recvfrom F=37 B=0x20 0.000016 iTunes
11:56:55.653 sendto F=37 B=0x20 0.000060 iTunes
11:56:57.803 select S=1 2.150733 W iTunes
Maar met multiple speakers (airport express + speakers in de macbook) is al duidelijk dat de Airport Express geen problemen heeft omdat ik ook geen muziek krijg op de macbook wanneer het geluid stopt.
Kortom: nog geen oplossing gevonden. Een nieuwe HDD kopen zou kunnen maar ik ben niet de enige met problemen: productreview: Toshiba PX1396E-3T01 1TB review door -Elmer-
Suffe is dat er geen tot weinig netwerkverkeer is, maar het liedje in iTunes toch doorloopt. Uiteraard zonder muziek. Het is om moedeloos van te worden
Ik zag vanmiddag dat de oude AE deze week bij de MM in Zoetermeer heel voordelig wordt verkocht. Ik ben daar morgen toevallig in de buurt en ik overweeg er een te halen. Ik kan zo gauw geen informatie vinden over de verbeteringen in de nieuwe versie in de praktijk.
Ik vind het verschil van 60 euro nogal fors, dus ik vraag me af of iemand hier kan aangeven of het de moeite waard is om de nieuwe versie te kopen of dat de oude ook heel goed voldoet. Ik werk nu nog draadloos met het brakke tele2 modem, dus het zal al een hele verbetering zijn lijkt me.
Ik vind het verschil van 60 euro nogal fors, dus ik vraag me af of iemand hier kan aangeven of het de moeite waard is om de nieuwe versie te kopen of dat de oude ook heel goed voldoet. Ik werk nu nog draadloos met het brakke tele2 modem, dus het zal al een hele verbetering zijn lijkt me.
Dit is al een hƩƩl oud airtunes probleem. Wat om gek van te worden is, is dat niemand weet waar het precies aan ligt. Er zijn tal van fixes. Sommige werken bij sommige mensen, de meeste bij niemand. Ik heb al heel wat uren aan airport instellingen zitten pielen. En soms is het dan opeens over, zonder dat duidelijk is wat er anders is dan voorheen.smesjz schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:20:
Nog een paar testen met het copieren van bestanden via ethernet en wifi, 2 divx films..bij elkaar 1.4GB.
[...]
F=37 zal wel de file-descriptor zijn voor de verbinding naar AEBS aangezien F=40 (sendto) wordt gebruikt als de muziek wel goed wordt gestreamd.
Mijn setup: Airport Extreme Dualchannel, 1 Airport Express N en 1 Airport Express G, MacBook op N. Streamen vanaf de MacBook naar de AEx G gaat vlekkeloos en naar de AEx N hapert af en toe. Verder zelfde instellingen, beide prima verbinding. Wie het weet mag het zeggen...
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
??? Dat is toch juist een goede snelheid??? Wat wil je dan verwachten?smesjz schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 12:20:
Nou, gigabit van computer naar computer mag je toch wel 100MB/s hopen van de maximale 125MB/s, verder vind ik draadloos erg hard met 12MB/s en als het gigabit van USB-schijf (aangesloten op de Extreme) naar computer is waar die 24MB/s vandaan komt dan is dat ook nog erg acceptabel
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Verwijderd
Ik heb zojuist een airport extreme aangeschaft.
nu vraag ik mij af, ik heb nu een linksys wrt54g.
kan ik deze zo instellen dat het een accespoint word en deze kan gebruiken om het g netwerk te extenden van de airport extreme?
is dit simpel te doen door in te stellen als AP en dan bv een ip adres wat word afgegeven van de airport hard in de linksys te kloppen en dan hopen dat het werkt of?
kan ik deze zo instellen dat het een accespoint word en deze kan gebruiken om het g netwerk te extenden van de airport extreme?
is dit simpel te doen door in te stellen als AP en dan bv een ip adres wat word afgegeven van de airport hard in de linksys te kloppen en dan hopen dat het werkt of?
mag wel 100 mb/s hopen maar als je hd het niet trekt steek je nog op 60 a 70 mb/s. normale hdd en 50/60 voor laptop schijven. hoop mensen vergeten ook dat de normale hdd's een beperkende factor zijn.bokkow schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 18:59:
Nou, gigabit van computer naar computer mag je toch wel 100MB/s hopen van de maximale 125MB/s, verder vind ik draadloos erg hard met 12MB/s en als het gigabit van USB-schijf (aangesloten op de Extreme) naar computer is waar die 24MB/s vandaan komt dan is dat ook nog erg acceptabel
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 15:07 ]
Ik heb gisteren nog wat gestoeid met automounts van /Volumes/mybook via /etc/auto_master.
Dit werkt goed, zodra /Volumes/mybook wordt benaderd door iTunes, wordt de AFP mount opgezet naar de Airport Extreme en wordt de externe WDC HDD beschikbaar gemaakt.
Echter, ik krijg het niet werkend in combinatie met Time Machine die dezelfde HDD gebruikt.De disk kan dan niet worden gebruikt in combinatie met automount. Afzonderlijk werkt het wel goed, als ik via Finder de disk benader. Het lijkt dus echt beperkt te zijn tot automount.
In /etc/auto_master definieer ik /Volumes/ met auto_afp als mountscript. In dat mountscript staat dan alleen 'mybook'. Maar niet /Volumes/Time Machine Backups/ ofzo omdat dit door TM zelf wordt gemount.
Ik zal vanavond nog wel eens logs zoeken, maar van Google werd ik gisteren ook niet veel wijzer.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit werkt goed, zodra /Volumes/mybook wordt benaderd door iTunes, wordt de AFP mount opgezet naar de Airport Extreme en wordt de externe WDC HDD beschikbaar gemaakt.
Echter, ik krijg het niet werkend in combinatie met Time Machine die dezelfde HDD gebruikt.De disk kan dan niet worden gebruikt in combinatie met automount. Afzonderlijk werkt het wel goed, als ik via Finder de disk benader. Het lijkt dus echt beperkt te zijn tot automount.
In /etc/auto_master definieer ik /Volumes/ met auto_afp als mountscript. In dat mountscript staat dan alleen 'mybook'. Maar niet /Volumes/Time Machine Backups/ ofzo omdat dit door TM zelf wordt gemount.
Ik zal vanavond nog wel eens logs zoeken, maar van Google werd ik gisteren ook niet veel wijzer.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Precies.Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:46:
Ik heb zojuist een airport extreme aangeschaft.
[...]
mag wel 100 mb/s hopen maar als je hd het niet trekt steek je nog op 60 a 70 mb/s. normale hdd en 50/60 voor laptop schijven. hoop mensen vergeten ook dat de normale hdd's een beperkende factor zijn.
Wat een zeurkousen toch allemaal hier.
Verwijderd
Ik ben trouwens nog steeds benieuwd of de nieuwe met het verbeterde antennte ontwerp echt beter ontvangst heeft dan de oudere versie, iemand al ervaring met beide??
Ja behalve dat, maar ik verklaar het toch netjes?Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:46:
[...]
mag wel 100 mb/s hopen maar als je hd het niet trekt steek je nog op 60 a 70 mb/s. normale hdd en 50/60 voor laptop schijven. hoop mensen vergeten ook dat de normale hdd's een beperkende factor zijn.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Verwijderd
true, maar ik vermeld het even. gebeurd vaker dat mensen de hardeschijf vergeten in de factor.bokkow schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:35:
[...]
Ja behalve dat, maar ik verklaar het toch netjes?Het ging me over het maximale wat je bedraad (LAN 1Gbps, LAN 10/100Mbps, USB 480Mbps) en draadloos (G 54Mbps, N 300Mbps) kon bereiken, dat harde schijven daar bij gigabit lan vaak niet aan kunnen komen is een ander verhaal eigenlijk. Je trekt het namelijk een beetje uit verband want dat "hopen" ging over dat je nog 100MBps overhoudt van de maximale 125MBps die je zou kunnen hebben op gigabit lan.
de snelheid die je aangaf is opzich netjes.
Ik heb een vraag over deze router.
In het huis waar ik woon zit in de muren en in het plafond allemaal ijzer (weet niet of dit de oorzaak is).. Het signaal van mijn vorige router was totaal niet goed ik zit er nu aan te denken om een Airport Exptreme te kopen alleen is mijn vraag hoe zit het met de sterkte van het signaal van de airport?
Ook lees ik op de ene site dat het dubbel uitzenden van signalen niet kan en op de andere site weer wel. Mijn vraag dus kan de AE zowel N als G/B tegelijk uitzenden?
Alvast bedankt,
Robert
In het huis waar ik woon zit in de muren en in het plafond allemaal ijzer (weet niet of dit de oorzaak is).. Het signaal van mijn vorige router was totaal niet goed ik zit er nu aan te denken om een Airport Exptreme te kopen alleen is mijn vraag hoe zit het met de sterkte van het signaal van de airport?
Ook lees ik op de ene site dat het dubbel uitzenden van signalen niet kan en op de andere site weer wel. Mijn vraag dus kan de AE zowel N als G/B tegelijk uitzenden?
Alvast bedankt,
Robert
de nieuwe airport extreme kan zowel n als g/b tegelijk uitzenden..Robert1989 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:23:
Ik heb een vraag over deze router.
Alvast bedankt,
Robert
verwacht van het bereik geen wereldwonderen. de standaard router van kpn (xperiabox) is net zo goed
Ik heb geen ervaringen met de Xperiabox van KPN maar zo een beetje uit de zin te begrijpen heeft die niet echt een goede signaal sterkte?siemenz schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:43:
[...]
de nieuwe airport extreme kan zowel n als g/b tegelijk uitzenden..
verwacht van het bereik geen wereldwonderen. de standaard router van kpn (xperiabox) is net zo goed
Hij heeft een prima signaalsterkte. Stukken beter dan vorige routers die ik gehad heb. (Wat Acer, Fonera en Sitecom meuk).
weet er iemand of er nog een nieuwe firmware patch aankomt toevallig?
Verwijderd
Het zou wel leuk zijn als er nog een update zou komen voor de een na laatste versie zo dat hij ook echt officeel N ondersteund en niet alleen N draft, want misschien wordt dan het signaal op 5gh dan ook wat beter 
Maar ik ben bang dat dat nog niet snel gaat gebeuren want toen de nieuwe (officeel N) uitkwam was er ook geen update, dus dan mag je aannemen dat er in de nieuwe ook geen nieuwe firmware zit
Maar ik ben bang dat dat nog niet snel gaat gebeuren want toen de nieuwe (officeel N) uitkwam was er ook geen update, dus dan mag je aannemen dat er in de nieuwe ook geen nieuwe firmware zit
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 13:50 ]
De nieuwe versie van de Airport Extreme heeft 3 stream capable zenders/ontvangers (ook al worden er 2 gecombineerd op 1 antenne module omdat dat aantal gelijk is gebleven) en de oude 2 stream capable. Een firmware kan dit dus niet verhelpen. Zie ook deze review op Small Net Builder.
Hier stond achterhaalde informatieā¦
ik had van de week een airport extreme gehaald bij mediamarkt en die verkoper had me verzekerd dat ik er zeker geen zpijt van zou hebben qua bereik en alles.
nou mijn ervaring 1e aiport extreme was kapot dat kan gewoon domweg pech.
2e deed het wel maar bereik is even slecht als me oude linksys router dus heeft totaal geen nut.
nou mijn ervaring 1e aiport extreme was kapot dat kan gewoon domweg pech.
2e deed het wel maar bereik is even slecht als me oude linksys router dus heeft totaal geen nut.
Ik moet even mijn eerste ervaring delen met jullie van een Airport Extreme. Dit zal ook tevens mijn laatste zijn ben ik bang voor.
Ik had deze Apple Airport Extreme geinstalleerd bij een klant. De 1e dag begon mijn klant te klagen over langzaam en geen snelheid over zowel draadloos als bedraad. Dat klopte ook. Van zijn 20 mb verbinding hield die net 128 kb net over. Daarmee ging je ook gewoon downloaden, Internetten etc. Internetten ging zoooo traag en zelfs met vol bereik.
Het kopieren naar de Synology DS209/DS210j NAS ging zooo traag met zowel de laptop als de mac.
Nou paar dagen daarna meteen vervangen door een D-Link DIR-655. Dezelfde features, veel sneller, ook guest network, Intel N netwerkkaart connecte op 300 mb, bereik is veel beter, kan via een webpage de router instellen, mogelijkheden zijn veel uitgebreider. Zelfs met een oude 54g kaart op 10 meter afstand (in huis) max 15 mb overdracht via het Internet en veel beter bereik dan een N kaart.
Die Apple Airport Extreme die haalde het boven echt niet op 10 meter terwijl de D-Link perfect bereik had. Ik heb al een firmware update gedaan. Ik hoop dat dit apparaat defect is want dan kan ik hem terugsturen. Sorry voor ⬠159 wat die zou moeten kosten veel spijt van. Misschien mag die D-Link ouder zijn dan vind ik die Airport maar magertjes erbij.
Ik had deze Apple Airport Extreme geinstalleerd bij een klant. De 1e dag begon mijn klant te klagen over langzaam en geen snelheid over zowel draadloos als bedraad. Dat klopte ook. Van zijn 20 mb verbinding hield die net 128 kb net over. Daarmee ging je ook gewoon downloaden, Internetten etc. Internetten ging zoooo traag en zelfs met vol bereik.
Het kopieren naar de Synology DS209/DS210j NAS ging zooo traag met zowel de laptop als de mac.
Nou paar dagen daarna meteen vervangen door een D-Link DIR-655. Dezelfde features, veel sneller, ook guest network, Intel N netwerkkaart connecte op 300 mb, bereik is veel beter, kan via een webpage de router instellen, mogelijkheden zijn veel uitgebreider. Zelfs met een oude 54g kaart op 10 meter afstand (in huis) max 15 mb overdracht via het Internet en veel beter bereik dan een N kaart.
Die Apple Airport Extreme die haalde het boven echt niet op 10 meter terwijl de D-Link perfect bereik had. Ik heb al een firmware update gedaan. Ik hoop dat dit apparaat defect is want dan kan ik hem terugsturen. Sorry voor ⬠159 wat die zou moeten kosten veel spijt van. Misschien mag die D-Link ouder zijn dan vind ik die Airport maar magertjes erbij.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Denk dat er dan iets mis is met die airport want dat hoort niet (ervaar hier toch echt anders). Heb hier er iig geen problemen mee (Ik heb ook de dir-655 die werkt ook perfect hoor maar zit voor wireless hier op een verkeerde plek en heb daarom nog op een andere verdieping de airport extreme base station).itsalex schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 00:13:
Ik moet even mijn eerste ervaring delen met jullie van een Airport Extreme. Dit zal ook tevens mijn laatste zijn ben ik bang voor.
Ik haal vanaf mijn mini naar mijn nas 600Mbit+ (maximum van mijn nas/mini) en haal naar de usbschijf die op de Base Station zit 12MB/s (max van de schijf/USB bus). Downloaden ging hier goed met 60mbit upc.
Schrijf het nu nog eens een keer maar dat met de juiste hoofdletters en kleine letter voor Mb/MB/Kb/KB etc etc. Maar ik denk dat je een defecte hebt of neit goed ingericht.itsalex schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 00:13:
* Liegebeest is met Tylen en de rest: dit moet wel een dud geweest zijn.
M'n Extreme thuis geeft me twee verdiepingen hoger op 5GHz nog steeds vol bereik en >50 Mbps aan download snelheid.
M'n Extreme thuis geeft me twee verdiepingen hoger op 5GHz nog steeds vol bereik en >50 Mbps aan download snelheid.
Bereik van mijn Airport is ook slecht. Kan N niet eens gebruiken, heb alles terug gezet op G, dan werkt het tenminste nog op normale snelheden. En ik ben niet de enige als ik zo eens alle reacties lees op het net over dit apparaat. Nee. Veel te veel geld voor wat het ding kan/doet.
Het wordt me niet makkelijker gemaakt.
Ik wil mijn Linksys WRT54G gaan vervangen door een Airport Extreme. Ik volg dit topic al enige tijd, maar mijn twijfel wordt alleen maar groter.
Mijn Linksys begint het na aardig wat jaartjes trouwe dienst wat minder fijn te doen. Ook nieuwe DD WRT firmware wil de stabiliteit niet meer ten goede komen. Maar als ik dit nu zo lees, blijf ik HELAAS nog even bij de Linksys. Was zo mooi geweest zo'n perfect werkende AE aan te schaffen, daar een printertje en schijfje aan hangen. (Nee, ik wil geen Time Capsule)
Dus als er nog meer ervaringen zijn, kan ik of een AE aanschaffen of naar een andere oplossing kijken.
Ik wil mijn Linksys WRT54G gaan vervangen door een Airport Extreme. Ik volg dit topic al enige tijd, maar mijn twijfel wordt alleen maar groter.
Mijn Linksys begint het na aardig wat jaartjes trouwe dienst wat minder fijn te doen. Ook nieuwe DD WRT firmware wil de stabiliteit niet meer ten goede komen. Maar als ik dit nu zo lees, blijf ik HELAAS nog even bij de Linksys. Was zo mooi geweest zo'n perfect werkende AE aan te schaffen, daar een printertje en schijfje aan hangen. (Nee, ik wil geen Time Capsule)
Dus als er nog meer ervaringen zijn, kan ik of een AE aanschaffen of naar een andere oplossing kijken.
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
Nevermind...
[ Voor 77% gewijzigd door Tylen op 11-01-2010 10:52 . Reden: Te lullig :P ]
Verwijderd
Hopelijk leest iemand hier nog mee:
Hallo, ik heb al tijden een probleem met mijn Airport Extreme, heb het probleem ook op Apple forum geplaats, maar krijg daar 0 reacties. Hopelijk weet iemand hier, een oplossing ervoor.
iMac en een laptop met Windows 7 (HP).
[Toestand]
- De iMac behoudt de verbinding met de Airport
- De laptop verliest de verbinding constant (geen vaste tussenpozen)
[Uitleg]
- Router staat ingesteld op:
* zowel 2.4GHZ als 5GHZ
* WPA2 persoonlijk
* niet zichtbaar
* Mac filter
[Geprobeerd]
- Alleen op 2.4GHZ gehad, (laptop ondersteunt 5GHZ niet dus dat niet geprobeerd)
- Geen WPA2
- Geen Mac filter
- Zichtbaar
- de router die ik eerste had (een oude Belkin die had geen last van verbindingsproblemen, wel een stuk minder snel)
- driver gedeĆÆnstalleerd, nieuwste versie geĆÆnstalleerd
Bovenstaande probeersel allegaar los van elkaar geprobeerd in iedere mogelijke combinatie
[Vraag]
Een oplossing (duh)
[Subprobleem]
Mn iMac pakt de 2.4GHZ continu op ipv 5GHZ (heb het 5GHZ netwerk als standaard ingesteld, maar dat werkt niet)
Hallo, ik heb al tijden een probleem met mijn Airport Extreme, heb het probleem ook op Apple forum geplaats, maar krijg daar 0 reacties. Hopelijk weet iemand hier, een oplossing ervoor.
iMac en een laptop met Windows 7 (HP).
[Toestand]
- De iMac behoudt de verbinding met de Airport
- De laptop verliest de verbinding constant (geen vaste tussenpozen)
[Uitleg]
- Router staat ingesteld op:
* zowel 2.4GHZ als 5GHZ
* WPA2 persoonlijk
* niet zichtbaar
* Mac filter
[Geprobeerd]
- Alleen op 2.4GHZ gehad, (laptop ondersteunt 5GHZ niet dus dat niet geprobeerd)
- Geen WPA2
- Geen Mac filter
- Zichtbaar
- de router die ik eerste had (een oude Belkin die had geen last van verbindingsproblemen, wel een stuk minder snel)
- driver gedeĆÆnstalleerd, nieuwste versie geĆÆnstalleerd
Bovenstaande probeersel allegaar los van elkaar geprobeerd in iedere mogelijke combinatie
[Vraag]
Een oplossing (duh)
[Subprobleem]
Mn iMac pakt de 2.4GHZ continu op ipv 5GHZ (heb het 5GHZ netwerk als standaard ingesteld, maar dat werkt niet)
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2010 17:16 . Reden: extra probeersel ]
@debadass: Ik heb hetzelfde probleem.
3 Maanden geleden de nieuwe Airport Extreme aangeschaft en heb om de minuut droppende connecties bij mijn werklaptop (XP) Aan de kabel werkt die prima.
Die van mijn vrouw werkt goed (Zowel G als N via USB stick) maar niet als ze in de keuken zit te werken (Wat betonnen muren ertussen, afstand 6 meter vanaf router)
Mijn Apple producten (Mac PRO en Iphone 3g) werken allemaal feilloos !? Volgens mij discrimineert de router
Zou ook graag willen weten hoe ik dit oplos, daar ik helaas nog even moet doorwerken op pc's...
3 Maanden geleden de nieuwe Airport Extreme aangeschaft en heb om de minuut droppende connecties bij mijn werklaptop (XP) Aan de kabel werkt die prima.
Die van mijn vrouw werkt goed (Zowel G als N via USB stick) maar niet als ze in de keuken zit te werken (Wat betonnen muren ertussen, afstand 6 meter vanaf router)
Mijn Apple producten (Mac PRO en Iphone 3g) werken allemaal feilloos !? Volgens mij discrimineert de router
Zou ook graag willen weten hoe ik dit oplos, daar ik helaas nog even moet doorwerken op pc's...
Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai
Verwijderd
Zou dat iets voor Apple zijn?DLP schreef op zondag 07 februari 2010 @ 17:12:
@debadass: Ik heb hetzelfde probleem.
Volgens mij discrimineert de router
-nog een probeersel geupdate btw-
Vandaag een Airport Extreme aangeschaft ter vervanging van een Linksys WRT54G. (met dd drt firmware)
Na een dag zeker geen spijt van de aanschaf. Twee verdiepingen hoger is de ontvangst van zowel mijn MacBook als de oude XP-laptop beter dan daarvoor.
Snelheidtests geven een significante verbetering aan. Ik haal nu draad loos dezelfde snelheid als met een kabel direct aan het kabelmodem. Nu bijna 12 uur zonder enige problemen online.
Na een dag zeker geen spijt van de aanschaf. Twee verdiepingen hoger is de ontvangst van zowel mijn MacBook als de oude XP-laptop beter dan daarvoor.
Snelheidtests geven een significante verbetering aan. Ik haal nu draad loos dezelfde snelheid als met een kabel direct aan het kabelmodem. Nu bijna 12 uur zonder enige problemen online.
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren
ik zie net dat er een nieuwe firmware is voor de airpot (7.5.1.) weet iemand de verbeteringen?
Volgens Apple:siemenz schreef op maandag 05 april 2010 @ 17:50:
ik zie net dat er een nieuwe firmware is voor de airpot (7.5.1.) weet iemand de verbeteringen?
This update provides several fixes for the latest Time Capsule and AirPort Extreme Base Station (Late 2009) including:
* An issue with wireless performance in the 5GHz band
* An issue with creating a Guest Network in the 5GHz band
Niet echt mijn problemen helaas...
Heb ook de late 2009 versie en had wat gedoe destijds met 5Ghz connectie vanaf m'n late '08 Macbook naar de AEBS. Verbinding leek niet stabiel terwijl de 2.4Ghz verbinding geen problemen had.
Na deze update geen last meer, maar dit kan ook komen door de updates in de tussentijd in Mac OS X hebben plaatsgevonden, bijv. in 10.6.3.
Na deze update geen last meer, maar dit kan ook komen door de updates in de tussentijd in Mac OS X hebben plaatsgevonden, bijv. in 10.6.3.
Hebben de Time Capsules dezelfde nieuwe technologie als de late 2009 Airport Extreme?
Edit: laat maar heb het al gevonden. Mod mag bericht wissen indien gewenst.
Edit: laat maar heb het al gevonden. Mod mag bericht wissen indien gewenst.
[ Voor 31% gewijzigd door joepert op 07-04-2010 11:16 ]
Hmm.. Die van mij wil niet updaten. Is ook een late 2009, zit 7.4.2 op, maar Airport Utility zegt dat er geen updates zijn. Strange.
Hier ook geen updates voor late 2009 TimeCapsule en ook geen updates voor Mid 2009 Airport Express. Had laatst wel een update voor 'airport utility'.
Exact, hier ook. De utility zit op het hoogste level. Had ik ook al gechecked. Wat raar. (En wat irritant dat je die firmware niet gewoon kunt downloaden bij Apple
)

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.