Eigenlijk verwachtte ik ook de Nokia software maar toch hebben ze maar gekozen voor Route66. Ik denk dat Nokia zelf nu ook wel heeft ingezien dat ze met Maps2Go nog niet dezelfde kwaliteitsbelevenis behalen t.o.v. een Route66 of TomTom. Deze andere partijen zijn hier al jaren mee bezig en hebben nu eenmaal een voorsprong.
- Waarom Route66 bij deze 6110 wel direct de interne GPS kan gebruiken.
Dit is volgens mij de laatste aangepaste versie maar dan als OEM versie. Als je kijkt naar het versie nummer dan zie je
Nokia Navigator 8.0.8888 (8882). De fix is overigens echt snel. Het is natuurlijk belangrijk of je een warme start of een koude start doet. Bij een koude start duurt het een seconde of 20, dan weet die waar die is. Vervolgens is hij dan nog even 20 tot 30 seconden wat onzeker (je locatie verplaatst zich nog een beetje en draait nog wel eens van richting) maar dan is die supergoed. Zelfs in mijn Renault Scenic II met metaalcoating op de ramen werkt die nog uitstekend. Bij de N95 moet ik gewoon een externe bluetooth GPS ontvanger gebruiken (in de spotted area tegen het voorraam gedrukt), de 6610 Nav doet het gewoon prima als ik hem in de bekerhouder zet.
Wat overigers ook anders is dan de N95 zijn de te kiezen methodes voor GPS ontvangst. Bij de N95 heb je aleen Bluetooth GPS, Integrated GPS en Op basis van netwerk (=AGPS). De 6110 Nav heeft er nog één bij, Integrated GPS with a... Helaas kan ik zo snel even niet ontdekken wat er nog meer moet staan maar ik vermoed dat er "with a server" zou moeten staan. Vanaf deze server zal quickfix informatie kunnen worden gedownload waardoor het toestel eigenlijk op voorhand al weet waar de satelieten zich bevinden en daarom een aanzienlijk snellere fix kunnen behalen dan toestellen zonder quickfix. In de instellingen staat ook al vooraf ingesteld (supl.nokia.com).
- Wat je nou precies moet/kan kopen en betalen als je er gebruik van wil maken.
Standaard staat er op de NL versie een Benelux kaart en licentie. Als je in het hoofdmenu naar Extra's gaat krijg je een nieuwe menu waar je de add-on's kunt kopen;
Kaarten: Je kunt losse kaarten kopen van steden of regio's of van hele landen. De regiokaarten kosten meestal € 9,95, een landkaart € 49,95 (eenmalige aanschaf).
Verkeersinfo: voor 17 Europese landen € 29,95 per jaar.
Veiligheidscamera's (lees: Flitspalen): voor 17 Europese landen € 9,95 per jaar (NL alleen kost ook 9,95 p/jr)
Weer: Wereldwijd € 9,95 per jaar.
Stemmen: Gesproken begeleiding in andere talen, gratis.
Kleurenschema's: gratis.
Reisgidsen (lees: Toeristische POI's van Lonley Planet): € 0,99 per stad of land.
Het afrekenen van deze bedragen kan overigens uitsluitend via Visa, MasterCard, AMEX of Diners Club creditcard.
Daarnaast zag ik nog een ander klein puntje wat mij persoonlijk verblijde: je kunt nu ook zien dat je een HSDPA verbinding hebt, er staat dan 3.5G bij de ontvangststerkte i.p.v. alleen maar 3G.
Ook is het zeer aan te bevelen om er direct een houder en lader bij aan te schaffen. Bij navigatie verbruikt het toestel redelijk veel energie! Ook is het kijken op de display in bepaalde gevallen erg handig, als het toestel dan in een houder aan het raam hangt, gaat dat een stuk veiliger dan als die in een bekerhouder hangt.