Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Gutteguttegut schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 12:46:
Deze ziet er ook wel handig uit, ETTL-II (1 flitser) en nog een hotshoe voor een extra flitser of trigger.
Ook 1,8m lang.
[afbeelding]
Ik vraag me af of je camera het snapt als je die met 2 TTL-flitsers te gelijk gaat gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
SndBastard schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 11:45:
El Cheapo plu's doen het bij mij prima (dan wel de shoot through variant). Vergeleken met de twee iets duurdere die ik heb (westcott), zie ik ook absoluut geen kleurverschillen.
En minder erg als ze omwaaien en vallen. Mijn eerste plu is niet helemaal meer de originele vorm, maar diffused nog altijd :D
Dat is goed om te horen :) ik had m'n oog al laten vallen op een Westcott van €30 - als dat weinig/geen verschil maakt in licht doorlaten is het extra geld alleen terug te zien in de kwaliteit van de plu zelf neem ik aan.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie de omschrijving! 1 TTL en 1 niet-TTL only :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 12:47:
[...]

Volgens mij raak je nu de kern van de discussie omtrent het nut van een off-camera shoe. Vziw bestaan ze nauwelijks langer.
Hmm..ik zag onderstaand filmpje op youtube en het leek me wel erg handig.
Ook om eventuele misfires van triggers helemaal uit te sluiten.

Maar zoals ik al zei, ik ben nog erg zoekende op flits gebied.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij voorkom je een misfire door gewoon nog een keer te schieten ;)

Imo werken draden erg onhandig; ook in een studio werk je het liefste gewoon draadloos. Als je iemand anders erachter blijft hangen heb je een hoop schade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

wtf, het lijkt me juist totaal onhandig om zoals in dat filmpje te werken. Dat is nou typisch een geval waarin je wireless triggers gebruikt zoals een PT-04 en manual instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:07

sapphire

Die-hard pruts0r

leuke trigger zeg !!
Waar kan ik die halen ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zo, ik heb mijn flitsertjes (550EX en 420EZ) binnen. Nu een hele belangrijke vraag: kunnen deze flitsers optisch getriggerd worden? Als in, kunnen ze reageren op het licht van een andere flitser? Dat zou behulpzaam zijn in het ingewikkeld flitsen (niet noodzakelijk, ik heb m'n radiotriggers altijd nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Niet zonder extra accessoires...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met zo'n ding kan het wel.
Afbeeldingslocatie: http://shop.studio73.be/media/catalog/product/P/S/PSL-15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22
Even een dagje gespeelt met de 430 II en dit zijn de dingen waar ik me aan stoor:

* lock-mechanisme
Vooral losmaken is een hel

* buttons op de achterkant
Deze zijn net te diep verzonken waardoor je ze net niet lekker kan indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hel toevallig kwam ik zojuist in de stad een TTL koortje van 3 meter tegen : http://www.merchantcityca...ct_id=1196&category_id=39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 22:12
Ik had er laatst "in de stad" één gezien van 30cm en €300...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was een reserve body? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Goed, ik heb een beetje kunnen spelen met de 550EX en het is uiteraard een geweldig apparaat, afgezien van:

- Je kunt met bijna geen enkele camera de C.Fn.'s instellen op dat ding (of kan het uberhaupt?), dus alles moet je op de flitser zelf doen wat niet echt snel gaat
- Flitsvoet is van plastic
- Hele flitser is goedkoop gebouwd
- Wat zou het heerlijk zijn om voorprogrammeerbare instellingen te hebben voor zo'n ding
- recycletijd (ik ga het batterijtopic even doorspitten)
- geen pc sync aansluiting? wtf is dat nou?

Wat wel geweldig is:
- 199 Hz strobe! woei!
- high-speed sync (hebben alle ex-flitsers dat?)
- powerrrr (f/8, bouncen tegen een donker oppervlak, ISO 100 en nog steeds power over)
- wow, ik kan nu helemaal onafhankelijk sluitertijd, diafragma en belichting controleren. Hoe goed is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

550EX is idd al een wat ouder beestje, bediening van de nieuwe EX'en is ook wat sneller met het draaiwieltje. PC-sync vind je bij Canon alleen op de 580EXII...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zou de fotozaak in de buurt een pc sync-extenderblokje hebben? Of moet ik daarvoor even naar Hong Kong bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 12:33:
Hel toevallig kwam ik zojuist in de stad een TTL koortje van 3 meter tegen : http://www.merchantcityca...ct_id=1196&category_id=39
Zit je nu in Glasgow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Verwijderde gebruiker] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

* Gutteguttegut heeft een luie dag.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-09 15:41

CasGas

.

Op dit moment heb ik een 420EX voor op me 350D, leuk om mee te flitsen, maar helaas weinig instelbaar. Nu heb ik ook nog een setje cactus V2's erbij liggen, maar weinig gebruikte omdat het mijn inziens niet echt toepasbaar is met de 420, omdat de flash altijd 1/1 is. Om voorwerpen op afstand te belichten vind ik het niet fijn, dus zat ik eens te kijken naar die goedkopere alternatieven, zoals de Yongnuo YN460.

Hiermee wil ik het eerst proberen, omdat deze wel in 7 stappen zijn in te stellen. Mocht dat bevallen kan ik altijd verder kijken voor een 430 of 580. Iemand ervaring met het off-shoe belichten van objecten met een Yongnuo YN460?

<edit>

Ik zie net bij DealExtreme bijvoorbeeld de 462 variant staan. Geen stoere knopjes achterop, praktisch gezien alleen een draaiknop voor de sterkte. Nog goedkoper, maar misschien iets minder handig om te kijken waar je nou precies zit qua sterkte, maar misschien is dat ook nog wel wat?

[ Voor 18% gewijzigd door CasGas op 07-02-2010 00:40 ]

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ligt het aan mij of is het echt heel irritant dat de 580EXII geen batterij indicator heeft? Of is dat normaal voor flitsers?

Ik vergeet ook wel eens dat ding uit te zetten en kom er dan bij volgend gebruik achter dat de batterijen gewoon leeg zijn, ondanks dat ie zelf automatisch op standby gaat.... normaal?

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
mensen hier ervaring met de Metz 48 AF-1?

Fujifilm X-Pro1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zeg, ik heb nu een kapotte 430EX liggen en ik heb het probleem (waarschijnlijk) gespot, maar kan er met geen mogelijkheid achter komen wat de waarde is van een bepaalde condensator die doorgeslagen is, is. Heeft iemand hier per ongeluk nóg een kapotte 430EX liggen en/of zelf aan zo'n ding gesleuteld?

@G-Tus: je hebt het verkeerde merk gekozen, als je een Nikon had gehad had je dat probleem niet :). Waarom niet de SE-stand gebruiken trouwens?

[ Voor 19% gewijzigd door mux op 10-02-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:50
CasGas schreef op zondag 07 februari 2010 @ 00:36:
Op dit moment heb ik een 420EX voor op me 350D, leuk om mee te flitsen, maar helaas weinig instelbaar. Nu heb ik ook nog een setje cactus V2's erbij liggen, maar weinig gebruikte omdat het mijn inziens niet echt toepasbaar is met de 420, omdat de flash altijd 1/1 is. Om voorwerpen op afstand te belichten vind ik het niet fijn, dus zat ik eens te kijken naar die goedkopere alternatieven, zoals de Yongnuo YN460.

Hiermee wil ik het eerst proberen, omdat deze wel in 7 stappen zijn in te stellen. Mocht dat bevallen kan ik altijd verder kijken voor een 430 of 580. Iemand ervaring met het off-shoe belichten van objecten met een Yongnuo YN460?

<edit>

Ik zie net bij DealExtreme bijvoorbeeld de 462 variant staan. Geen stoere knopjes achterop, praktisch gezien alleen een draaiknop voor de sterkte. Nog goedkoper, maar misschien iets minder handig om te kijken waar je nou precies zit qua sterkte, maar misschien is dat ook nog wel wat?
Neem wel de nieuwe versie van de YN460; de YN460II, heb ik ook net en ben er erg tevreden. De recycle tijd is veel sneller. Ook de bediening voor flitskracht is fijn met + en - knopjes waarna je met lichtjes zie welke kracht je hebt geselecteerd. Met name als de flits op (gammel) lichtstatief met plu staat is het prettig dat je met tiptoetsen de flitser kan bedienen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22
Maar ff draadloze triggers besteld voor m'n 430EXII :) Yongnuo RF-602 triggers, dingen schijnen op 2.4 GHz te werken en de range zou zo'n 100m moeten zijn dus ben benieuwd.

• floppie86
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
vanmiddag mn 430 ophalen. Heb ik het goed dat ik bij de 7D niet nog een aparte master nodig heb om de 430 remote te kunnen triggeren?

Fujifilm X-Pro1

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
floppie86 schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:40:
vanmiddag mn 430 ophalen. Heb ik het goed dat ik bij de 7D niet nog een aparte master nodig heb om de 430 remote te kunnen triggeren?
Klopt, met de 7D kan je de popup flitser als optische master gebruiken.
Let wel dat dat buiten of in een verschillende kamers in huis met bijvoorbeeld paraplu's / softboxen niet altijd ideaal werkt...

Verwijderd

Na wat rondkijken heb ik een aantal vragen rond draadloos flitsen

mijn specs: 450d/580EX

wat zijn de belangrijkste verschillen in mogelijkheden tussen volgende systemen?
Kun je met alle systemen TTL flitsen of zijn er waarmee je enkel manueel kan flitsen
-cactus 40€ =>minder betrouwbaar,goedkoper
- pocket wizard 200€ =>betrouwbaar maar duurder.
- Canon ST-E2 Speedlite Transmitter 200€
- via 580EX als master en een 430EX 250€ aan te schaffen als slave

Verwijderd

De ST-E2 en 580EX leveren (E)TTL. De overigen zijn enkel manueel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:25:
Er schijnen inmiddels TTL triggers verkrijgbaar te zijn. Meer hierover in Algemeen Studio/Strobist Topic

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 17:25:
Ahem :)

Verwijderd

Goed om weten, en van die Pocket Wizard Flex TT5 Control TL moet je een zender en ontvanger kopen van elk 200euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:57
Helox-in-a-box schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 09:31:
Maar ff draadloze triggers besteld voor m'n 430EXII :) Yongnuo RF-602 triggers, dingen schijnen op 2.4 GHz te werken en de range zou zo'n 100m moeten zijn dus ben benieuwd.
Naar aanleiding van jouw post was ik ook effe aan't zoeken naar die triggers (en heb ze maar gelijk besteld ook :P ), maar kwam toevallig op andere 'goedkope' triggers uit, die e/i-TTL doen: Pixel 331/332 !

Pixel 331 review
Pixel 331 review op Strobist

Ze zijn er nog niet voor Canon, maar voor Nikon komen ze rond de 200$.

[ Voor 11% gewijzigd door Fire69 op 19-02-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 10:13
floppie86 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 10:43:
mensen hier ervaring met de Metz 48 AF-1?
Ja, ik heb hem. Ik heb echter alleen wat hands on vergelijking met een 430exII. De Metz is denk ik sterker.
Alleen zijn de knoppen van de Metz nog minder lekker dan die van de 430 (en die zijn al niet geweldig). Veel opties moet je twee duimen voor gebruiken om in te stellen, dus dat houdt een beetje lastig vast.

De foto's die ik er nu mee kan maken zijn wel geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMRJ
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11-2024
Sinds vorig jaar oktober heb ik een Nissin di622 flitser. Deze heeft tot vorige week prima gedaan. Nu zijn alle foto's in de TTL stand zwaar overbelicht, met name dichtbij (< 2m en macro) en maakt niet uit met welke lens. Ik heb alle opties op de flitser en op mijn fototoestel bekeken maar geen instelling kunnen vinden die dit mogelijk veroorzaakt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is de flitser defect?

Het vervelende is dat ik 'm via Ebay ergens uit Hong Kong (DigitalRev) heb laten komen. Ik heb natuurlijk wel garantie maar op die afstand is dat wat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb jullie advies nodig bij het volgende. Ik heb een Metz 48 AF1 op een 450d aangesloten. Ik had verwacht dat in aperture priority (av) de sluitertijd ook werd aangepast maar wat ik nu krijg is de flits, en vervolgens alsnog een lange sluitertijd.

In de P stand zie ik wel dat de sluitertijd terug springt naar 1/60 als ik de flitser activeer en 2s als ik de flitser uitschakel.

Mis ik een essentieel ding ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Yep. :)

In Av wordt je flitser enkel als fill-in gebruikt.
Vraag me ook niet waarom, en ik vind het zelf ook irritant eigenlijk...

Iemand die de achterliggende reden hiervan weet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39

bobcom

Dedicated dabbler

Is nou eenmaal zo. De AV-flitsfunctie is bedoeld als invulflits, dus om bij veel licht schaduwplekken op de voorgroond op te helderen. Heb je weinig licht en wil je lange tijden vermijden dan kun je in CF 1-7 de sluitertijd voor AV priority op 1/250 vast zetten, maar dat is niet echt invulflitsen meer. Imo kan je dan beter in M fotograferen; diafragma en sluitertijd zodanig kiezen dat je het meeste uit de je bestaande licht haalt en de flitser (in E-TTL modus) zorgt voor de rest.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er even vanuitgaande dat mijn vrouw dit ook nog moet gaan begrijpen als ze foto's wil schieten zal ik de P mode wel voor haar activeren. Ik zie haar niet handmatig diafragma en sluitertijd instellen om een moment vast te leggen.

Best apart dat je schijnbaar een flitser aanschaft om bij slecht licht je onderwerp te belichten en uiteindelijk blijkt dat alleen in automatisch of compleet manuele standen je normaal je foto kan gaan maken. Vrij waardeloos imho.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:42

Zuurstok

Passionately curious

Fire69 schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 00:20:
[...]

Naar aanleiding van jouw post was ik ook effe aan't zoeken naar die triggers (en heb ze maar gelijk besteld ook :P ), maar kwam toevallig op andere 'goedkope' triggers uit, die e/i-TTL doen: Pixel 331/332 !

Pixel 331 review
Pixel 331 review op Strobist

Ze zijn er nog niet voor Canon, maar voor Nikon komen ze rond de 200$.
niet?

Ik snap nog steeds niet waarom mensen zo blijven vast hangen aan E-TTL @ off-shoe.
Imo werkt het echt gewoon niet, iedere keer je belichting die net een beetje anders is, wat vervolgens weer gezeur geeft in je batchbewerkingen alá witbalans e.d ? :S
Dat komt er gewoon bij mij echt niet in..

En wat ik al helemaal niet snap aan de 430EX en de 580EX ( geen ervaringen met anderen snelheidslichten ) is waarom het laagste dat ik in kan stellen op m'n 430EX 1/64e is, terwijl E-TTL nog zachter kan flitsen :+

Heb dat echt nooit gesnapt, maar goed, heb er dan ook nooit echt last van :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ze bestaan wel, maar zijn nog niet op de markt. Ik verwijs in mijn post dan ook naar 331/332. ;)
Ik snap nog steeds niet waarom mensen zo blijven vast hangen aan E-TTL @ off-shoe.
Imo werkt het echt gewoon niet, iedere keer je belichting die net een beetje anders is, wat vervolgens weer gezeur geeft in je batchbewerkingen alá witbalans e.d ? :S
Tja, voor een hoop dingen dat ik foto's van maak, maakt het me niet zo veel uit eigenlijk.
Foto's van de kinderen, familie op bezoek, ... Dat zijn foto's die ik voor mijn vrouw maak. :P
En wat ik al helemaal niet snap aan de 430EX en de 580EX ( geen ervaringen met anderen snelheidslichten ) is waarom het laagste dat ik in kan stellen op m'n 430EX 1/64e is, terwijl E-TTL nog zachter kan flitsen :+

Heb dat echt nooit gesnapt, maar goed, heb er dan ook nooit echt last van :P
580EX doet 1/128. Moest je maar een goeie flitser gekocht hebben. :+

Even iets anders:
Misschien een stomme vraag, maar als je nu in vol zonlicht een foto maakt met je flitser op je camera, snapt die E-TTL dan dat het niet nodig is om te flitsen? Of doet hij dan gewoon op de laatste stand toch flitsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:54
Hij past dan of het diafragma aan (in av stand bijv f4 heb je ingesteld gaat hij naar 5.6) of hij flitst niet.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 18-09 06:58
Die flitser bemoeit zich met de flitser en echt niet met de camera hoor. Op het moment dat jouw flitser aan staat zal hij flitsen, ding gaat ervan uit dat jij weet wat goed is. Het zou wat zijn als zo'n flitser een eigen leven gaat leiden, en zelf zou beslissen wanneer hij wel of niet moet flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fire69 schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:30:
[...]
Even iets anders:
Misschien een stomme vraag, maar als je nu in vol zonlicht een foto maakt met je flitser op je camera, snapt die E-TTL dan dat het niet nodig is om te flitsen? Of doet hij dan gewoon op de laatste stand toch flitsen?
Als je flitser op highspeedsync staat gaat ie gewoon af, als invulflits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39

bobcom

Dedicated dabbler

mat2005 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 09:33:
Hij past dan of het diafragma aan (in av stand bijv f4 heb je ingesteld gaat hij naar 5.6) of hij flitst niet.
Volgens mij flitst' ie sowieso: de sluitertijd gaat (in AV-mode) naar 1/250 en het diafragma gaat omhoog, desnoods naar f/32. Alleen in highspeed sync blijft het diagragma ongewijzigd en past de camera sluitertijd en flitsvermogen aan aan de lichtomstandigheden.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
ThomasW schreef op zondag 28 februari 2010 @ 11:22:
Die flitser bemoeit zich met de flitser en echt niet met de camera hoor. Op het moment dat jouw flitser aan staat zal hij flitsen, ding gaat ervan uit dat jij weet wat goed is. Het zou wat zijn als zo'n flitser een eigen leven gaat leiden, en zelf zou beslissen wanneer hij wel of niet moet flitsen.
Stel nou dat je gewoon op Auto staat en je gebruikt geen externe flitser. Dan beslist je camera toch ook of de popup opspringt en flitst of niet? Waarom zou dat dan niet gaan met een externe flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:11
Fire69 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 14:50:
[...]

Stel nou dat je gewoon op Auto staat en je gebruikt geen externe flitser. Dan beslist je camera toch ook of de popup opspringt en flitst of niet? Waarom zou dat dan niet gaan met een externe flitser?
Een dSLR moet niet op auto staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Jaja, zeg dat maar tegen mijn vrouw. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:54
bobcom schreef op zondag 28 februari 2010 @ 12:54:
[...]

Volgens mij flitst' ie sowieso: de sluitertijd gaat (in AV-mode) naar 1/250 en het diafragma gaat omhoog, desnoods naar f/32. Alleen in highspeed sync blijft het diagragma ongewijzigd en past de camera sluitertijd en flitsvermogen aan aan de lichtomstandigheden.
Dat dacht ik eerst ook, maar met laatst het carnaval gebruikte ik mijn 580ex II als invulflits (av). Soms flitste hij niet (de condensator zat nog vol ;) ) en soms met een aangepast diafragma (F5.6 i.p.v f4).

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Net ff gekeken, het diafragma wordt inderdaad aangepast als de sluitertijd korter dan 1/200ste dreigt te worden. Zet je high speed sync aan, dan blijft het diafragma gewoon zoals ingesteld.

Ik heb nog niet gemerkt dat er niet geflitst werd in mijn 'testomgeving' (iso 25600 en genoeg licht om 1/200 f/22 te rechtvaardigen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Vinden jullie het dan niet vreemd dat hij in Av-mode zelf het diafragma gaat aanpassen? :?

Als het overbelicht wordt zonder het diaframa aan te passen, kan hij toch gewoon niet flitsen?
Of mis ik nu echt de achterliggende logica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik had ook het idee dat hij dan gewoon gaat knipperen van 'hoi, je probeert me nu verkeerd te bedienen, ga jij eens nadenken want mijn digic III kan het niet meer aan'. Het lijkt me vanuit meerdere oogpunten erg onwenselijk dat je camera in Av zijn diafragma automagisch gaat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Zolang hij niet automatisch naar HSS gaat, is het de enige oplossing voor hem. Ja of niet flitsen natuurlijk.

Misschien zit het ergens in een custom functie verstopt hoor, heb er nog niet naar gezocht eigenlijk. Heb het nog nooit nodig gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Nouja liever dan een goedbelicht shot met iets meer scherptediepte dan een shot die je mist omdat het veel te donker is omdat je flitser niet wou afgaan.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Maar in principe zou het toch goed belicht moeten zijn als hij vind dat het niet nodig is om te flitsen?

Stel nu dat je een scene hebt, je meet met een aparte lichtmeter en komt uit op , ik zeg maar wat, 1/200, F8, ISO100
Je stel je camera in op M en zet je belichting zoals hierboven.
Dan moet er in principe niet geflitst worden?
Wat doet je flitser dan? Toch flitsen en of aan je camera-settings prutsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
BobF. schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 23:17:
Tenzij je onderwerp altijd op EXACT dezelfde afstand van je flits staat, zul je per definitie belichting hebben die altijd net een beetje anders is.
Daarbij maakt het dan geen zier uit of je E-TTL gebruikt of thristor of handmatig.

E-TTL maakt het gewoon mogelijk om in veranderende omstandigheden snel een goede instelling te krijgen.
Met thristor de afstand grofweg instellen op je flitser is veel minder nauwkeurig en zal veel grotere verschillen opleveren dan als je E-TTL gebruikt.
Bij handmatig flitsen kun je natuurlijk steeds opnieuw met je lichtmeter aan de slag gaan maar dat duurt lang en bij mijn flits is de kleinste instelling die ik kan maken 1/3 stop. E-TTL is dan nauwkeuriger.

Kijk, als je pasfotos aan het maken bent, dan is het natuurlijk handiger om alles handmatig te doen. De klant komt altijd op hetzelfde krukje te zitten, dat vast is gemaakt op de vloer zodat ie altijd op gelijke afstand van de lichtbron staat. Flits staat altijd op dezelfde stand en onafhankelijk van wie er voor de lens komt heb je altijd een nette belichting.

Maar voor de meeste mensen geldt dat die situaties uitzonderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:30
Sinds een week ben ik aan de gang geslagen met mijn nieuwe 580EX II flitser op mijn 40d. Ik ben redelijk nieuw in de flits wereld, maar heb me wel redelijk ingelezen. Ik heb alleen een probleem wat ik niet opgelost krijg. Als lens gebruik ik een Tamron 17-50 F2.8.

Het probleem is dat de flitser vaak in TTL gaat staan en met geen mogelijkheid in E-TTL is te krijgen. Vaak stel ik de flitser goed in met E-TTL en laat de flitser minder krachtig flitsen. Op een gegeven moment zie ik dat al mijn fotos overbelicht belicht worden. Dan staat de camera opeens in TTL en kan ik met geen mogelijkheid in E-TTL krijgen. Resultaat dat alle foto's overbelicht zijn omdat die full power gaat. Ik heb geen dure flitser gekocht om op een feest op de M stand te gaan regelen.

Doe ik nu gewoon iets fout of is er iets mis met mijn flitser?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Het enige dat ik kan verzinnen is dat er iets mis is met de verbinding tussen de body en de flitser.

Normaal gesproken kun je een 580 op een 40D body alleen op TTL krijgen met een C.fn optie. Dat kan dus niet per ongeluk gebeuren.

Maar als er iets met de contactpunten niet goed is, dan kan ik me voorstellen dat ie denkt dat ie op een body staat die geen ETTL aan kan. En dan gaat ie automatisch over op TTL.

Je kunt eens kijken of er aan de contacpunten op zowel body als flitser iets te zien is. En of je het kunt reproduceren. (bv camera op zijn kant houden, of zelfs op de kop of zo)
Want je wilt het wel even in de winkel kunnen laten zien zodat je evt ook kunt kijken of het de body of de flitsers is waar wat mee mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Laatst online: 14-09 15:16
Eens met ^^. Ik heb dit probleem "veel" gehad met mijn 20D; werd inderdaad bijvoorbeeld getriggerd door de camera op z'n kant te houden. Met een klein schroevendraaiertje was het voor mij eenvoudig op te lossen: http://www.conraderb.com/flashrepair/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:59
Momenteel heb ik een canon 430EX flitser, nou zou ik graag willen experimenteren met een 2e flitser (master) om mijn 430EX (slave) aan te sturen, maar een 580EX erbij kopen vind ik wat te gek worden.

Nou wil mijn broertje ook een flitser kopen voor zijn 350D, maar hij zit, gezien de aantrekkelijkere prijs, eigenlijk te kijken naar third party flitsers met name de Metz 48, waarbij de kop zowel horizontaal als verticaal moet kunnen draaien (net als de 430EX en 580EX). Nu zou het mooi zijn als hij een flitser koopt die als master kan dienen voor mijn 430EX. Maar kunnen de third party flitsers ook samen met canon flitsers werken en met name de metz 48. Of zit er niks anders op dat 1 van ons een 580EX moet kopen?

En hoe zijn de ervaringen met Metz/sigma flitsers t.o.v. Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

EX550 ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Wordt dit model nog verkocht? 2e hands vind ik namelijk niet echt een optie voor een flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hoezo? Flitsers en lenzen zijn prima tweedehandsobjecten. Bodies zijn slijtagegevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Zeker, maar ik vind dat de prijs er dan ook wel naar moet zijn en op marktplaats zie ik deze flitser staan voor €170,- waar ik ook een Metz 48 voor koop of voor weinig meer een canon 430EX met garantie wat voor mij ook wel wat waard is. De flitskracht zou voldoende zijn van deze flitsers het enige wat ik dan niet zou kunnen is met 2 flitsers spelen.

Maar ervaringen met Metz flitsers? Ik lees dat ze vaak net ff wat minder nauwkeurig licht meten tov canon flitsers, hoe erg is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mijn 550EX was 180 euro. Met andere woorden: voor de prijs van een tweedehands 430EX II krijg je een master met allerlei andere leuke snufjes, met als enige nadelen geen weathersealing en niet instelbaar vanuit de meeste bodies (maar wel op de flitser zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:46
Ik heb dit hele topic in de afgelopen weken doorgelezen en ben al een heel stuk wijzer geworden.
Ben ook van plan een flitser aan te schaffen voor op m'n 450D.

Zit alleen nog met wat vage gedachten in m'n hoofd over de verschillen die ik lees ten aanzien van off-shoe gebruik van een flitser.

Met een off-shoe cord (ala OC-E3) dat snap ik, gewoon op je camera, flitser erop en gaan met die banaan.

maar nu lees ik in het topic verschillende termen en namen van producten waar ik dan m'n vragen bij heb.

Even kijken of ik het begrijp:

Als je dus niet aan een kabeltje wilt zitten met je flitser zijn er verschillende mogelijkheden

- Canon's eigen ST-E2 voor directe aansturing van bijv een 430EX(I/II) of 580EX(I/II)
- Een zender op je hot-shoe van je camera en een ontvanger onder de flitser(s) (Bijv Cactus, Pocketwizard)

klopt het nu dat er ook mogelijkheden zijn om een 2e flitser te triggeren door de pre-flash van een on-shoe flitser.
Het lijkt mij te kunnen, maar denk niet dat dit werkbaar is.

En nu kwam ik ook nog wat posts tegen waarin mensen met kabeltjes bezig zijn vanaf een ontvanger. Hoe moet ik me dat dan voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:01
Ik weet niet of dit perse de goede plek is, ik doe het even op de gok,

Enkele maanden terug (toen ik rond aan het zoeken was voor een dSLR) vond ik ook een site met de Canon 430EX II flitser, dit was een aabieding met 3 omnibouncers (wit, geel en blauw als ik me goed herinner) voor een aantrekkelijke prijs.

Ik ben echter compleet vergeten bij welke site het was, het was volgens mij bij een van de grotere (/bekendere) online camerawinkels (zoals fotokonijnenberg, cameranu) ik heb deze al afgefietst maar ik kan het niet meer vinden.

Heeft iemand hier toevallig deze actie gezien.

De volgende vraag is of de omnibouncers van verschillende kleuren nut hebben of dat ik het gewoon bij een witte moet houden?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Daar stel je een goede vraag! Over het algemeen wordt gekleurd licht gebruikt om een onderwerp warmer (CTO gel) of koeler (CTB gel) te maken dan de omgeving, maar met een omnibounce kleur je de gehele omgeving.

Het enige nut wat ik dan zie is als je een blauw plafond hebt, en je omnibounce precies dezelfde kleur bluaw is. Dan kan je later de witbalans rechtrekken zonder vreemde color shifts te krijgen.

Nee als ik dan moest kiezen zou ik lekker een setje filters(gels) halen (de meeste theaterwinkels hebben ze ook wel), en een rolletje duct tape. Veelzijdiger, en goedkoper. ;)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Met niet-wit-gekleurd licht zul je altijd vreemde effecten krijgen, omdat je gewoon te maken hebt met de manier waarop je onderwerp licht reflecteert. Je witbalans is misschien wel goed, maar als je onderwerp die kleur licht niet reflecteert op sommige punten, en wit licht wel, dan ziet het er alsnog anders uit dan je verwacht.

Als je weet wat je doet kun je het best doen hoor, maar ik denk niet dat je gekleurde omnibounces/gels regelmatig op je flitser zult zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:01
Oke, het is dus duidelijk geldverspillerij, goed dat ik het navraag voordat ik dadlijk de aanbieding vind em het koop!.

Het word dus een 430EX met witte omnibouncer! Nu nog ff uitzoeken waar ik em het goedkoopst kan krijgen

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ja, je kunt wel heel gave effecten bereiken met een andere kleur flitslicht (onderwerp goed belicht en de achtergrond een compleet andere kleurzweem) of juist bij direct flitsen wel de juiste kleurtemp gebruiken (TL licht bijv).

Algemeen Studio/Strobist Topic
In de eerste of tweede post staat een link naar een shop die gels verkoopt en die zijn volgens mij zeer betaalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Er zijn ook andere (goede) redenen om een gekleurde omnibounce te gebruiken, of een gel voor je flits te zetten.
Namelijk als je je flitslicht en kunstmatig omgevingslicht wilt mengen.

Een gloeilamp geeft bv licht met vrij veel rood. Als je een gelijkmatige hoeveelheid flitslicht en gloeilamp licht in je foto gebruikt, dan zul je duidelijk een verschil tussen de twee tinten zien en vaak is dat niet gewenst.

Als je nu een filter (gel) voor je flits zet, dan kun je er voor zorgen dat het flitslicht dezelfde kleur (temperatuur) krijgt als de gloeilamp.

Datzelfde kun je ook doen als je flitslicht combineert met licht van TL buizen. Dat is wat groenig van kleur.
Er zijn dan ook groene omnibounces die specifiek bedoeld zijn om dat te bereiken.

Helaas zie ik ook blauwe omnibounces waarbij datzelfde geclaimed wordt... :(

Ik heb geen persoonlijke ervaring met die gekleurde omnibounces, dus ik weet niet hoe goed ze werken.
Met filters kun je in principe de kleur van je flitser heel nauwkeurig aanpassen. (Lee filters hebben een gigantische variatie in filters om dat heel nauwkeurig te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik zou zelf eerder gaan voor een witte omnibounce (of variant van Tumax) met de rosco strobist gel collection. Als je het niet erg vind om ze ietwat te vouwen (lees - verfrommelen), dan zijn deze heel goed en makkelijk te combineren met een omnibounce.
Ik gebruik zelf meestal twee stukjes tape - hoewel ik ook een aantal gelholders heb, meestal is tape sneller ;)

Het voordeel hiervan is dat je veel beter aan de kleur van het licht kan matchen, waarbij je bijvoorbeeld 1/2 en 1/4 CTO mixed als je ambient licht kleur net iets kouder is dan full CTO.

Zo'n gel setje kost ongeveer € 10 tot 12,50 ofzo, en heeft 5 stuks van de meest gebruikte. Ondanks dat ik ze voor mijn gevoel enorm misbruik is er nog geen enkele zodanig afgeragd dat deze niet meer te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het toch lastig hoor, die flits komt wel, maar ik krijg nog maar geen gevoel met goed bouncen, of direct flitsen met ttl, of met de bouncecard of met de omnibounce erop. Dat je dus echt feeling hebt met flitsen.

Genoeg tuts online bekeken, maar in het echie is het toch anders.

De ene keer is de foto onderbelicht, dan weer overbelicht, dan weer net niet zodat je ziet dat er echt geflitst is. Het komt echt omdat ik nog een "incompatible user" ben, en het allemaal nog moet leren maar simpel is het zeker niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
Good things come with practice :)
Ik bekijk ook veel tuts online maar totdat je die kennis daadwerkelijk gaat toepassen heb je nog erg weinig geleerd is mijn ervaring. Ga eens voor de lol door het huis lopen flitsen, kijk hoe alles van invloed is op elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neevedr
  • Laatst online: 17-09 14:46

neevedr

Dat was ik niet!

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/138/395582086_b887e477e2.jpg

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

lol, ik vind het eerder :D dan 8)7

nu kan je met kabeltje gewoon e-ttl overbruggen op meters lang, alá 20m oid :9

offtopic:
mind the fact: ik haat e-ttl voor studio/strobist gebruik

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hmm... Hoe werkt dit? Alleen in directe verbinding i.c.m. crossed cables neem ik aan?
Jammer, want in elk modern gebouw liggen er wel netwerkkabels, anders zou dat een mooie oplossing zijn geweest :P

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 09:10
Kan het zijn dat master-slave tussen 580EX2 en een 430EX2 niet goed werkt als het geregend heeft?
Of in een loods waarbij de isolatie van het golfplatendak reflecterend is?
Dit door evt. interferentie in het infra-rood signaal???
In de loods ging de slave-flits pas af bij een afstand van ongeveer minder dan een meter.
Had niet het idee dat de batterijen niet vol genoeg waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Nu online
IR is gewoon een optisch signaal, zolang je een zichtlijn hebt zou alles gewoon moeten werken. Stonden er geen heldere lampen gericht op de ontvanger die de boel in de war schopten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Een 580 gebruikt volgens mij gewoon zichtbaar licht, en een ST-E2 gebruikt licht dat dicht tegen IR aan ziet. Maar inderdaad is het allebei licht en maakt het daarom verder niet veel uit.

Vaak zal de 580 niet gericht zijn op de 430 en ben je dus afhankelijk van weerkaatst licht om met de 430 te communiceren. Die 580 gaat daarom standaard in wide angle staan als ie master is.

Zodra er ergens een mat oppervlak is, weerkaatst licht alle kanten op. Als de intensiteit dan voldoende is kun je dan die 430 wel bereiken.

Maar als die 580 bijvoorbeeld op een grote spiegel gericht staat, dan heb je kans dat alle licht een totaal andere kant op weerkaatst word en niets die 430 kan bereiken.

Met name omdat je het over glimmende oppervlakten en regen hebt denk ik dat je daar rekenening mee moet houden. (natte oppervlakken kunnen vaak als spiegel fungeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Even een vraagje om informatie welke ik maar niet online kan vinden.

Kan iemand mij de afmetingen van de flitskop geven van de 580EX, 580EX II, 430EX en 430EX II?
Ik wil deze vergelijken met mijn Sigma EF500 kop (74mm x 44mm).

Dan kan ik kijken of ringflits adapters voor de Canon flitsers ook op de Sigma passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

voor jou toch altijd ;)

EX430 en 430II zijn als het goed is fysiek hetzelfde.
Op het breedste punt is de EX430 6,9cm breed en hoogste punt 4,1cm

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

sapphire schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:45:
voor jou toch altijd ;)

EX430 en 430II zijn als het goed is fysiek hetzelfde.
Op het breedste punt is de EX430 6,9cm breed en hoogste punt 4,1cm
:>
Dank je wel..nu de 580'ers nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
580 EX II: 7,5 cm breed; 4,9 cm hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Heb ik hier ook liggen, werkt prima. Wel een gekloot met die kleine draadjes... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

mjtdevries schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:59:
580 EX II: 7,5 cm breed; 4,9 cm hoog
Top!
Ik weet genoeg, de 580EX zal niet veel afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
MartijnGizmo schreef op donderdag 22 april 2010 @ 18:02:
[...]
Heb ik hier ook liggen, werkt prima. Wel een gekloot met die kleine draadjes... :P
Wat voor afstanden kan je er mee overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb succesverhalen gelezen over 25m, dus best een eind volgens mij... ik heb het geprobeerd met 5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik denk eraan om een Sigma EF-430 Super flitser aan te kopen (2dehands). Is dit een goed idee? Ik weet dat het een manuele flitser is, maar momenteel heb ik geen geld om een TTL aan te kopen. Ik zou hem kunnen kopen voor 15€, is dit een goede koop of zijn er andere flitsers voor dat bedrag (of iets er boven, max 40€) die een stuk beter zijn?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

freddyronny schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 08:32:
Ik denk eraan om een Sigma EF-430 Super flitser aan te kopen (2dehands). Is dit een goed idee? Ik weet dat het een manuele flitser is, maar momenteel heb ik geen geld om een TTL aan te kopen. Ik zou hem kunnen kopen voor 15€, is dit een goede koop of zijn er andere flitsers voor dat bedrag (of iets er boven, max 40€) die een stuk beter zijn?
Voor dat geld niet laten liggen.
Ik heb er ook 1 en ben er erg tevreden over.
Enige nadeel is dat hij zichzelf na enige tijd uitschakelt dus offshoe flitsen is lastig omdat je hem dan weer even uit en aan moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Gutteguttegut schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:19:
[...]
Voor dat geld niet laten liggen.
Ik heb er ook 1 en ben er erg tevreden over.
Enige nadeel is dat hij zichzelf na enige tijd uitschakelt dus offshoe flitsen is lastig omdat je hem dan weer even uit en aan moet zetten.
Heb je exact dezelfde? Werkt TTL dan? Neen zeker? :p Ik ben aan het wachten op reactie van de verkoper. Iemand is wel al over mijn bod van 15€ gegaan, er biedt nu iemand 20€. Hoeveel is deze flitser eigenlijk waard?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

freddyronny schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:22:
[...]Heb je exact dezelfde? Werkt TTL dan? Neen zeker? :p Ik ben aan het wachten op reactie van de verkoper. Iemand is wel al over mijn bod van 15€ gegaan, er biedt nu iemand 20€. Hoeveel is deze flitser eigenlijk waard?
De waarde is nogal wisselend, meer wat de gek er voor geeft :)
Het is wel een TTL flitser maar volgens mij werkt dat niet (heb het nog noot getest).
Ja ik heb een EF-430 Super NA D (staat link boven het lcd achterop volgens mij een Nikon versie).
Ik heb er €25 inclusief verzenden voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaryWhite
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08-2015
Zo, vandaag lekker op dreef. Eerst nieuw glas gekocht en nu heb ik mn zinnen gezet op een nieuwe flitsert. Aangezien ik graag met een kanon op een mug schiet is het de Metz 76 MZ5 Digital geworden. Helaas niet op voorraad en dus eventjes wachten. In de tussentijd heb ik wat vraagjes en ik hoop dat er hier wat users zijn die 'm ook hebben...

Is het mogelijk om met de 76 ook nog één of twee andere flitsers aan te sturen? twee 48's of zo? Spreekt m'n Metz ook Canon en kan hij dus ook m'n 580EXII aansturen?

Enneh, wat gebruikerservaringen zouden sowieso fijn zijn, daar er online niet veel te vinden is... :)

Canon 1Ds MkII, 24-70L f/2.8, 50 f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:34

Damian

Insane Obtrusion

Ik kan een Sigma EF-500 DG ST krijgen voor niet al teveel geld.

Hoe zijn hier de ervaringen mee? Moet op een 40D komen...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Damian schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 11:40:
Ik kan een Sigma EF-500 DG ST krijgen voor niet al teveel geld.

Hoe zijn hier de ervaringen mee? Moet op een 40D komen...
Deze combinatie heb ik en bevalt voor het geld erg goed :)
Let er wel op dat het een Canon versie is, dit kun je herkennen aan de tekst EO ETTL II achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb de sinds gisteren een externe flitser, een Sigma EF 430 Super, een oud beestje dus. Het doel was om deze op manueel te gebruiken op de flitsschoen van mijn 450D. Jammer genoeg krijg ik de flitser niet echt aan de praat. Hij werkt prima als je hem als optische slave gebruikt en hem laat afgaan samen met de ingebouwde flitser, maar ik vind niet de juiste modus waar ik hem op moet zetten om hem te gebruiken in manueel (met guidenumber manueel aanpassen etc) rechtstreeks op mijn 450D. Dit gaat toch? Dat was namelijk de bedoeling...
Mss is er iemand die weet hoe ik dit juist krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

freddyronny schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 14:20:
Ik heb de sinds gisteren een externe flitser, een Sigma EF 430 Super, een oud beestje dus. Het doel was om deze op manueel te gebruiken op de flitsschoen van mijn 450D. Jammer genoeg krijg ik de flitser niet echt aan de praat. Hij werkt prima als je hem als optische slave gebruikt en hem laat afgaan samen met de ingebouwde flitser, maar ik vind niet de juiste modus waar ik hem op moet zetten om hem te gebruiken in manueel (met guidenumber manueel aanpassen etc) rechtstreeks op mijn 450D. Dit gaat toch? Dat was namelijk de bedoeling...
Mss is er iemand die weet hoe ik dit juist krijg?
Je bedoelt dat je de flitser instelt via je body?
Dat kan volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

nee, hij wilt gewoon dat z'n camera via de hotshoe de flitser triggert volgens mij :)

De flitser werkt gewoon niet op z'n camera, maar wel off-shoe met als trigger de ingebouwde flits van de 450D.

( klopt dat? )

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste