Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Matched: flits
Het "idiote" van tegenwoordige apparatuur is, dat het te slim is...
Op Av, berekend je camera de ideale sluitertijd aan de hand van het ingestelde diafragma. Dat kan een heel lange tijd zijn, ook al gebruik je een flitser, want die telt niet mee bij de berekening...
Op "M" stel je zelf sluitertijd en diafragma in, waarbij de sluitertijd - wanneer je flitst - vrij kort kan zijn ( 1/60 tot 1/250 ofzo). Het diafragma bepaalt de maximaal haalbare afstand kwa flitslicht.
De "antieke" methode voor gebruik van een non-TTL flitser was veel simpeler:
Stel de camera in op de synch van de flitser ((bv. 1/125 sec.) en stel het diafragma op de flitser in op de gewenste afstand, bij een bepaalde ISO. Neem die waarde over op de camera en schiet. De flitser bepaalt, volledig extern, of er genoeg licht reflecteert (op de flitser, niet in de camera) en stopt met flitsen. Resultaat: 95% goede flitsfoto's, mits de afstand en hoek van de flitser ongeveer identiek is aan die van de camera.
Als je van de "auto" of de "p" stand af wilt (maar daar moet je imho goede redenen voor hebben!) zal je de "m" stand moeten gebruiken om te flitsen, of je moet heel erg creatief zijn in het gebruik van +/-FEC etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag eindelijk een brief van techrepair (beetje raar dat ze het niet mailen maargoed) dat ze mijn flitser konden repareren voor 86 euro. Gemeld via de brief dat ze het mogen repareren en ben benieuwd hoe snel het nu gaat. Al met al 2 maand wachten bijna :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: canon, flits
sinds ik mijn 40D heb ben ik steeds meer gaan experimenteren met foto's. Nu zat ik ook te denken aan een externe flitser en vond ik in de oude pentax koffer van mijn pa nog twee mooie flitsers (Soltron D32T en Soltron 177C). Uiteraard kan mijn 40D hier niet mee communiceren, maar ik had gehoopt dat i wel een flits signaal kon afgeven (ze zijn manueel instelbaar). Maar dit lijkt niet mogelijk, of zie ik iets over het hoofd?? Het gedeelte onder externe niet-canon flitsers in the manual kom ik niet veel verder mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voordat je een oude flitser op je camera aansluit moet je altijd eerst kijken wat de trigger-voltage is. Als deze hoger is dan 250 volt (pin me daar niet op vast) dan loop je de kans dat je het flitsgedeelte van je camera onherstelbaar beschadigd.

Een alternatief is om de flitsers via xsync aan te sluiten. als die aansluiting niet op de flitser zelf zit dan kun je er een blokje voor kopen die je op de flitsschoen schuift.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Magic schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:42:
Voordat je een oude flitser op je camera aansluit moet je altijd eerst kijken wat de trigger-voltage is. Als deze hoger is dan 250 volt (pin me daar niet op vast) dan loop je de kans dat je het flitsgedeelte van je camera onherstelbaar beschadigd.

Een alternatief is om de flitsers via xsync aan te sluiten. als die aansluiting niet op de flitser zelf zit dan kun je er een blokje voor kopen die je op de flitsschoen schuift.
de trigger voltage kan ik niet vinden, maar hij werkt of 4xAA, dus neem aan dat i niet op 250V uit komt.....

via de sync werkt de flitser wel, maar ik hoopte hem gewoon boven op de interne flitser te kunnen mounten, want daar past i wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:53:
[...]
de trigger voltage kan ik niet vinden, maar hij werkt of 4xAA, dus neem aan dat i niet op 250V uit komt.....

via de sync werkt de flitser wel, maar ik hoopte hem gewoon boven op de interne flitser te kunnen mounten, want daar past i wel.
Voordat je hm op je 40D zet zou ik even googlen!!!

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gutteguttegut schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:02:
[...]
Voordat je hm op je 40D zet zou ik even googlen!!!
google helpt mij niet echt verder.......vandaar dat ik het dus hier probeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:53:
[...]

Bijna alle flitsers werken op 4xAA, maar de piekspanning kan dermate hoog zijn dat je 40D deze niet kan verdragen, waardoor er een Fatall Error ontstaat. M.a.w. een afgeschreven camera.

Note: bovenstaande bericht kan gedeeltelijk onjuist zijn, of technisch niet juist omschreven zijn. Mijn excuses ervoor, maar dit is wat ik van analoge flitsers die op digitale body`s worden gemonteerd weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:25:
[...]

Bijna alle flitsers werken op 4xAA, maar de piekspanning kan dermate hoog zijn dat je 40D deze niet kan verdragen, waardoor er een Fatall Error ontstaat. M.a.w. een afgeschreven camera.

Note: bovenstaande bericht kan gedeeltelijk onjuist zijn, of technisch niet juist omschreven zijn. Mijn excuses ervoor, maar dit is wat ik van analoge flitsers die op digitale body`s worden gemonteerd weet.
nou camera doet het nog :) alhoewel ik heb geen externe flitsers dus hopelijk heb ik niet dat verknalt.........kom ik dus denk ik pas achter als ik externe flitser gekocht heb......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Oude staaf-flitsers die je aansluit via het X-contact geven heel kort een hoge spanning af via het X-contact van de camera. In de tijd dat de camera's nog gemaakt werden van gietijzer niet zo'n probleem maar een digitale reflex is meteen diamant bakt droog krokant.

Werkt de flitser met het X-contact werk ie ook met de hotshoe. Maar in het vervolg even checken VOOR je je blitzlicht uit het jaar 0 aan je X-contact aansluit ok? ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mennovanw schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:43:
Oude staaf-flitsers die je aansluit via het X-contact geven heel kort een hoge spanning af via het X-contact van de camera. In de tijd dat de camera's nog gemaakt werden van gietijzer niet zo'n probleem maar een digitale reflex is meteen diamant bakt droog krokant.

Werkt de flitser met het X-contact werk ie ook met de hotshoe. Maar in het vervolg even checken VOOR je je blitzlicht uit het jaar 0 aan je X-contact aansluit ok? ;)
ja beetje NOOB actie, maar goed hij werkt dus via X-contact, enkel nog niet via hotshoe, waar zou dat aan kunnen liggen? en kan ip op 1 of andere manier zien of er nu wat aan mijn camera mankeert door deze noob actie???

ja er zit een metalen bolletje aan onderkant, en in de shoe 2 metalen pinnetjes; fotos:
Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_9rPxVycslBo/Sm28oVYO19I/AAAAAAAAAFo/OqoEEIa4FsU/s400/Soltron%20D32T%20002%20%281%29.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_9rPxVycslBo/Sm28oJFJFVI/AAAAAAAAAFk/qMkl2CmZ8Vk/s400/Soltron%20D32T%20001%20%281%29.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 16:46 . Reden: 2 fotos toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:47:
[...]

ja beetje NOOB actie, maar goed hij werkt dus via X-contact, enkel nog niet via hotshoe, waar zou dat aan kunnen liggen? en kan ip op 1 of andere manier zien of er nu wat aan mijn camera mankeert door deze noob actie???
Zit er wel een metalen contactje in het midden van het voetje van de flitser? Oude flitsers kon je veelal mounten op de hotshoe van de camera maar deden synchronisatie via een X-contact. Post anders eens een foto van de onderkant van het voetje? En als je camera wat zou mankeren zou er rook uitkomen (na ja niet letterlijk maar hij zou het i.i.g. niet meer doen).

[ Voor 9% gewijzigd door mennovanw op 27-07-2009 15:52 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaryWhite
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08-2015
Ik ben aan het shoppen voor een flitser. Op m'n shortlist staan de 430EX, de 580EX, de Metz 58 AF-1 en de Sigma EF-530 DG Super EO-ETTL.

Ik doe vooral portret en modelfotografie. M'n Hollandse zuinigheid vindt het prijsverschil tussen de 430 en de 580 wel erg stevig. De Sigma werd me aangeraden door een verkoper bij Studio Spui en Metz herinner ik mij als een erg goede flitser( had vroeger een 45CT1 ).

Kan iemand mij vertellen of de 580 inderdaad de 160 euro prijsverschil waard is t.o.v. de 430?

En zijn er mensen die ervaringen met de Metz of Sigma hebben?

Canon 1Ds MkII, 24-70L f/2.8, 50 f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

De Sigma's belichten niet mooi (accuraat), de Metz'jes zijn kwalitatief erg goed maar gegarandeerd compatibiliteitsgezeik in de toekomst (ze belichten mooi en accuraat en ik zie ze never nooit kapot terug) ondanks de toevoeging van de usb-poort voor de firmware.

De Canon 430 is voor het standaard werk sterk zat maar de 580 is een behoorlijke bek sterker en nagenoeg onkwetsbaar. Ik ben zelf met de 430 EX begonnen en heb een 580 EX II erbij gekocht na een poos experimenteren om lekker de 580 de 430 aan te laten sturen en de 430 dus als keylight te gebruiken.

Chuck Gardner heeft leuke tips en trucs voor het gebruik van Canon flitsers (en onthoud dat ondanks de ferme meerprijs voor de 580 een flitser meerdere body's mee kan en de Canon flitsers ook nog eens zeer waardevast zijn).

http://super.nova.org/DPR/

zeer leesbaar spul en zeer informatief ;)

@DSB1983

Gek, er zit een middencontactje op, hij zou het dus moeten doen. Overigens zijn reportage flitsertjes zoals dit niet destructief voor je camera (oude staaf-flitsers zijn tricky). Staat het flitsen wel aan in de bios van de camera?

[ Voor 12% gewijzigd door mennovanw op 27-07-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mennovanw schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:27:
..........

@DSB1983

Gek, er zit een middencontactje op, hij zou het dus moeten doen. Overigens zijn reportage flitsertjes zoals dit niet destructief voor je camera (oude staaf-flitsers zijn tricky). Staat het flitsen wel aan in de bios van de camera?
ik heb 2 van dit soort flitsers (deze kan enkel ook indirect, de ander niet). Maar hoe activeer ik het in de Bios? Heb manual na zitten pluizen maar kom daar niet verder mee. Plus als ik naar gewone externe flitsinstellingen ga (via menu en dan flitsopties) dan geeft hij aan dat er niet gecommuniceerd kan worden met de flitser.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2009 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

GaryWhite schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:15:
Ik ben aan het shoppen voor een flitser. Op m'n shortlist staan de 430EX, de 580EX, de Metz 58 AF-1 en de Sigma EF-530 DG Super EO-ETTL.

Ik doe vooral portret en modelfotografie. M'n Hollandse zuinigheid vindt het prijsverschil tussen de 430 en de 580 wel erg stevig. De Sigma werd me aangeraden door een verkoper bij Studio Spui en Metz herinner ik mij als een erg goede flitser( had vroeger een 45CT1 ).

Kan iemand mij vertellen of de 580 inderdaad de 160 euro prijsverschil waard is t.o.v. de 430?

En zijn er mensen die ervaringen met de Metz of Sigma hebben?
had ook eerst een 430EX ... en later 580EXII erbij gehaald .. beste keus ooit .. die 580EXII kan je dan lekker als master gebruiken .. heeft meer opties .. (die je ook vanaf de body kan instellen .. op de 40D heb ik het) .. komt ook meer licht uit .. ja die 160 is het waard. Koop je in de toekomst nog een 430 erbij .. en je kan die 2 430 lekker besturen vanaf de 580EXII. ;-) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:44:
[...]
ik heb 2 van dit soort flitsers (deze kan enkel ook indirect, de ander niet). Maar hoe activeer ik het in de Bios? Heb manual na zitten pluizen maar kom daar niet verder mee. Plus als ik naar gewone externe flitsinstellingen ga (via menu en dan flitsopties) dan geeft hij aan dat er niet gecommuniceerd kan worden met de flitser.
Menu, 2e gele vlakje met sleuteltje van links, flitsbesturing -> flitsen (bovenste optie) ingeschakeld of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mennovanw schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:52:
[...]
Menu, 2e gele vlakje met sleuteltje van links, flitsbesturing -> flitsen (bovenste optie) ingeschakeld of niet?
yep en func.inst externe flitser geeft aan: kan dit menu niet weergeven. Flitser is incompatibel of uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaryWhite
Geen matches
Heren, dank. Nog even snel een rondje reviews gelezen en de keuze gaat inderdaad vallen op de 580. Snel bestellen, dan heb ik 'm morgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:58:
[...]

yep en func.inst externe flitser geeft aan: kan dit menu niet weergeven. Flitser is incompatibel of uitgeschakeld
Klopt want dit werkt alleen met Canon flitsers. Is het contactje onderaan het flitsvoetje niet geoxideerd stiekem? Heb je al een klein staalborsteltje even rustig langs het contactje gehaald (niet de hotshoe van de camera dus heh ;))?

Ik vermoed dat het een probleem is met het contact, want het zou het moeten doen.

Misschien kan je het flitsertje eens op je pa's ouwe Pentax vrotten en kieken wat er gebeurd?

[ Voor 16% gewijzigd door mennovanw op 27-07-2009 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mennovanw schreef op maandag 27 juli 2009 @ 20:17:
[...]

Klopt want dit werkt alleen met Canon flitsers. Is het contactje onderaan het flitsvoetje niet geoxideerd stiekem? Heb je al een klein staalborsteltje even rustig langs het contactje gehaald (niet de hotshoe van de camera dus heh ;))?

Ik vermoed dat het een probleem is met het contact, want het zou het moeten doen.

Misschien kan je het flitsertje eens op je pa's ouwe Pentax vrotten en kieken wat er gebeurd?
contact ziet er super goed uit, wel lichte speling. heb pentax van me pa hier niet maar ik ga er nog wel keer mee aan de slag. kabeltje werkt nu ook goed en bied weer wat experimenteer mogelijkheden. bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 18:06
Ik zit een ST-E2 te overwegen om een aantal 430EX flitser aan te sturen. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om flitsers die links/rechts van de camera staan (of achter shoot-through paraplu) aan te sturen. En dan ben ik vooral benieuwd of dat buiten ook nog werkt.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten
  • Laatst online: 15-08 08:43
Het signaal van je ST-E2 is gewoon ook licht, dus het moet op de een of andere manier de sensor op je flitser kunnen bereiken. Binnenshuis stuitert het meestal wel genoeg rond via muren. Wat je vaak wel kunt doen is de flitser achterstevoren zetten zodat de sensor richting camera staat. Je flitskop kun je dan immers wel weer ook achterstevoren zetten zodat die wel weer de goede kant op gaat.

Buiten is er niet zo veel om op te stuiteren soms -- midden op een grasveld bijvoorbeeld -- en dan moet je even goed zorgen dat je flitsers je kunnen zien. Maar over het algemeen is het wel te doen in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17

Ethirty

Who...me?

Kan je voor het geld van een ST-E2 niet beter een fatsoenlijke radio-trigger kopen? Ben je ook niet meer gebonden aan een zichtlijn met je flitsers.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Geen matches
Ik heb ook naar radio triggers gekeken.
- Pocketwizards: te duur en met de nieuwe TT versie veel problemen
- ebay rommel: daar ga ik mij aan ergeren
- Seculine t2d: alleen te koop bij Konijnenberg en geen reviews beschikbaar
- Alienbees Cybersyncs: alleen te koop via de fabrikant in de VS

TTL zou leuk zijn om te hjebben, maar geen must.

Ik ben nu aan het praten met alienbees, maar zag een 2e hands ST-E2 voorbij komen die ik in de tussentijd zou kunnen gebruiken. Maar als die hard gaat falen in de eerder genoemde situaties, dan heeft het geen zin.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppx17
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-08 18:09
Wat wou je met TTL gaan beginnen op een camera die niet weet hoe ver de flits van het onderwerp af staat en hoe de flitser zich tot het onderwerp verhoud, waardoor hij geen flauw idee kan hebben hoe hard de flitser moet flitsen? Draadloos wil je toch wel handmatig je flits instellen lijkt me.

Radiotriggers (ook de ebay cactus V4's bijvoorbeeld) doen het prima in de buitenlucht tot een meter of 10 afstand waarbij je niet vast zit aan een directe line of sight.

40D | 8 | 50 | 100 | 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
eTTL werkt prima met off camera flash. De benodigde flitskracht wordt met pre-flashes bepaald.Dit kan je vervolgens vanaf de camera weer beinvloeden mbv FEC en de balans tussen verschillende (groepen) flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

vandijk schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:56:
- ebay rommel: daar ga ik mij aan ergeren
want?

ik heb veel plezier en nog steeds met mijn rommel. enige waar ik aan erger is dat mijn flitsers na tijdje niks doen uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Geen matches
Ik heb Cactus en skyports gebruikt. Mis fires, lege batterijen, slechte bouwkwaliteit etc. Ik betaal liever iets meer aan spullen die het wel doen als ik het nodig heb en waar ik niet bang hoef te zijn dat het uit elkaar valt als ik het een keer uitleen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Geen matches
vandijk schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:46:
Ik heb Cactus en skyports gebruikt. Mis fires, lege batterijen, slechte bouwkwaliteit etc. Ik betaal liever iets meer aan spullen die het wel doen als ik het nodig heb en waar ik niet bang hoef te zijn dat het uit elkaar valt als ik het een keer uitleen..
Dat lijkt op een ervaring uit het verleden ;)
Ik heb ebay triggers V4 welke het perfect doen, originele batterij na ruim een half jaar nog genoeg sap, 0 missfires, en als je gewoon netjes met je spullen omgaat vallen ze niet uit elkaar :P

* Gutteguttegut is happy met zn low cost solution :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Geen matches
Van de Cactus v4 kwam ik het volgende filmpje tegen. Daar werd ik niet vrolijk van.

http://www.youtube.com/watch?v=LgDo_GZIR_Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Geen matches
Die liggen te dicht op elkaar en interfereren daardoor. Staat ook in de comments ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Geen matches
vandijk schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 16:02:
Van de Cactus v4 kwam ik het volgende filmpje tegen. Daar werd ik niet vrolijk van.

http://www.youtube.com/watch?v=LgDo_GZIR_Q
Hmm.ik heb geen V4 triggers maar PT04 triggers 8)7 (my bad) :

http://www.youtube.com/watch?v=8guKPNza8cw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik gebruik al een tijdje de Cactus v4 en de ervaring van het filmpje deel ik geheel niet. Misfires heb ik nooit gehad en de enige kritiek die ik heb is dat ik niet bij het het aan-uit knopje kan komen als mijn 430ex erop zit (te weinig ruimte onder de flitser voor mijn vinger).

De grootste afstand die ik geprobeert heb is zo'n 50 meter, en dat ging meer dan prima.

Edit: die pt04 zien er uit als de Cactus v2

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 28-07-2009 16:18 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Gutteguttegut schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:55:
[...]
Dat lijkt op een ervaring uit het verleden ;)
Ik heb ebay triggers V4 welke het perfect doen, originele batterij na ruim een half jaar nog genoeg sap, 0 missfires, en als je gewoon netjes met je spullen omgaat vallen ze niet uit elkaar :P
indeed .. heb mijn rommel ook vaak uitgeleend .. altijd netjes terug .. als je een PW laat vallen .. gaat ti ook geheid kaput (i've been there). ik laat liever rommel vallen dan een PW.

Missfire .. ja als je de auto-off functie van de flitsers mee telt .. dan wel ..

Ik zou op zich wel die nieuwe PW willen .. op high speed draadloos flitsen ... nice ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:06:

De 430 EX II lijkt mij ook wel tegen een stootje te kunnen.

[...] Lijkt? is dat zelfde als spatwaterdicht?

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een bouncecard dan aan een omnibounce. Omnibounces zijn best wel g4y.

[...]

De 430 EX II heeft juist wel een quick release en de 580 EX I niet. (als je goed leest is Geert een afweging aan het maken tussen een 430 EX II of een 580 EX I

Wat is een 580 EX I ?? Die kende ik nog niet
De 580 EX II heeft een quick release, geen schroefdraaiknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik heb diverse regenbuien getrotseerd met de 430 EX II. Geen enkel probleem dus.
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:24:
Wat is een 580 EX I ?? Die kende ik nog niet
De 580 EX II heeft een quick release, geen schroefdraaiknop
580 EX I is de voorloper van de 580 EX II. Net zoals de 430 EX I de voorloper van de 430 EX II is.
Uiteraard is de 580 EX II voorzien van een quickrelease net zo goed dat de 430 EX II dat is.

En je mag weleens wat beter quoten!! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Geen matches
wat is trouwens het verschil in die 430EX en 430EXII ?? wil misschien een 2e 430EX halen (of EXII).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik fotografeer nog niet zo lang en kwam dit topic tegen. Begon de startpost te lezen en vraag me af of de TS zin zou hebben om deze aan de huidige stand van zaken (nieuwe typen II flitsers) aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17

Ethirty

Who...me?

Geen matches
thalyric schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:56:
wat is trouwens het verschil in die 430EX en 430EXII ?? wil misschien een 2e 430EX halen (of EXII).
Quickrelease, snellere laadtijden en geen gepiep tijdens het laden zijn de zaken die ik zo uit mijn hoofd weet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: canon
thalyric schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:56:
Doet google het niet?
http://photonotes.org/cgi...0exii&flash3=canon580exii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaryWhite
Geen matches
@menno en thalyric:

Dank voor het advies. Eergisteren is m'n 580EX II binnengekomen en ik ben als een kind zo blij. Koppie omhoog richten en iedere foto knapt er van op... Ding was vrij prijzig (accus, omnibounce, dat soort meuk) maar elke cent meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier eigenaren van de Metz 48, ik ben benieuwd naar hun ervaringen.

Ik wilde een Speedlite 430ex aanschaffen maar heb eerst nog eens gekeken naar de diverse reviews. Vrijwel allemaal stellen ze eigenlijk dat de Metz 48 gewoon de betere flitser is, betere belichting, en € 50,- goedkoper.

Normaliter heb ik liever hetzelfde merk, maar als dit echt het geval is zou de 430ex gewoon onverstandig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:41:
Zijn er hier eigenaren van de Metz 48, ik ben benieuwd naar hun ervaringen.

Ik wilde een Speedlite 430ex aanschaffen maar heb eerst nog eens gekeken naar de diverse reviews. Vrijwel allemaal stellen ze eigenlijk dat de Metz 48 gewoon de betere flitser is, betere belichting, en € 50,- goedkoper.

Normaliter heb ik liever hetzelfde merk, maar als dit echt het geval is zou de 430ex gewoon onverstandig zijn.
net even wat reviews over gelezen en die komt er inderdaad wel goed uit. kwam ook deze nog tegen:
http://reviews.davidleetong.com/?p=1150
die is vanaf +/- $125 te krijgen via ebay, geen scherm, maar wel eTTL, genoeg power, en redelijke build quality.
Ik denk dat als je dit soort spul niet moet gebruiken als je "in opdracht" werkt (bruiloften etc), maar als het gewoon hobby is, kan je je er geen buil aan vallen denk ik

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die doet het inderdaad ook niet slecht. Zal is kijken of er Nederlandse shops zijn.

Wat betreft de Metz, ... als ik de reviews moet geloven degradeert de Metz 48 juist de Canon 430ex tot een hobby flitser. De 430ex schijnt nog wel eens te weinig flits te geven waar de Metz continue blijft presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Why oh why vonden de Canon-engineers het nodig om geen AF-assist beam te laten afvuren bij gebruik van AI Servo? 'n AF-assist beam helpt toch enkel maar beter scherpstellen, of zie ik dat verkeerd?

Zo, dat moest er effe uit! ;)

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
dodge_911 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:57:
Why oh why vonden de Canon-engineers het nodig om geen AF-assist beam te laten afvuren bij gebruik van AI Servo? 'n AF-assist beam helpt toch enkel maar beter scherpstellen, of zie ik dat verkeerd?

Zo, dat moest er effe uit! ;)
Omdat de flitser dan continu onafgebroken AF assist beams moet blijven afvuren?
Daar zijn die dingen vast niet op berekent.

Het zal ook wel een leuke aanslag op je batterijen doen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Iemand ervaring met deze aparte flashbracket? Lijkt mij handig voor portret-flitsen als bouncen niet mogelijk is :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Geen matches
GaryWhite schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 19:57:
@menno en thalyric:

Dank voor het advies. Eergisteren is m'n 580EX II binnengekomen en ik ben als een kind zo blij. Koppie omhoog richten en iedere foto knapt er van op... Ding was vrij prijzig (accus, omnibounce, dat soort meuk) maar elke cent meer dan waard.
cewl ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

BellySM schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:37:
Iemand ervaring met deze aparte flashbracket? Lijkt mij handig voor portret-flitsen als bouncen niet mogelijk is :9 .
Geinig, ik vraag me wel af hoe stevig het geheel is. Als je flitser opeens van die bracket lazert ben je minder blij :P

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Geen matches
Dat vraag ik mij dus ook af, als ik die constructie bekijk, verschuift het zwaartepunt erg onlogisch. Met twee(!) hot-shoes op elkaar en dan daarboven nog een 580EXII is het toch een flinke gewicht off-center geplaatst. Vandaar ik mij afvraag of iemand er ervaring mee heeft. Sony heeft dat leuk en slim opgelost met de HVLF58AM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Na meer dan 8 weken wachten had ik dan eindelijk mijn 580ex 2 terug. Ik moest hem zelf ook nog ophalen bij DHL 25 km verderop.

Uitgepakt en hij was inderdaad gerepareerd alleen ontbreekt het rubberen randje nu. Dus de factuur betaal ik nog maar even niet, voordat ik dat rubberen beschermingskapje terug heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2009 13:02 ]

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
BellySM schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 13:37:
Ik zou dat nooit doen. Ik heb zo'n yongnuo ttl flitskoord en dat brak meteen af toen ik de 580EX II daar horizontaal aan liet hangen.

Wel wat nieuw strobist spul besteld om eens lekker mee te oefenen:
Afbeeldingslocatie: http://www.yongnuoebay.com/eaby2/imge/rf602/RF602C33.jpg

"nieuwe" poverty wizzards van Yongnuo waar heel goede verhalen over zijn. Door de 2,4 ghz frequentie zijn ze veel betrouwbaarder en is de afstand waarop ze gebruikt kunnen worden veel hoger. Ik heb een setje besteld met 1 transmitter en 3 receivers.

Omdat ik maar 1 knappe flitser heb ook maar gelijk 2 nieuwe flitsers aangeschaft:
Afbeeldingslocatie: http://www.kurbsterphotography.com/blog/yn460_mod.jpg

Yongnuo YN460. Een volledig manuele flitser, waarop overigens wel goed het flitsvermogen is in te stellen.

Schade bij elkaar? 110 euro 8)

www.jessekraal.nl

Verwijderd

Zo te zien komen de flitsers bij Dealextreme vandaan.
Was er niet iemand hier die, die dingen ook had en ze flink aan het roken heeft gekregen?
Staat me iets van bij namelijk.

Opzich wel een leuke set zo natuurlijk maar misschien dat je voor strobist beter de oudere Nikons op de kop kan tikken. SB-serie. Alhoewel jouw oplossing natuurlijk wel goedkoper is.

• Enzo Dizono
Nee, komen niet bij deal extreme vandaan. De triggers kun je er wel kopen maar alleen in hele sets, dus geen losse receivers. DX levert de flitsers tot mijn verbazing niet eens. Ik heb lang gezocht naar leuke betaalbare flitsers. Ik kwam op de flickrpagina van strobist.com een lange discussie tegen over deze flitsers die mij deed besluiten deze te kopen. Ze zijn met name bedoeld als ondersteuning van de 580EX II en zullen waarschijnlijk ook niet al te vaak op full power hoeven te werken.

Daar komt bij dat deze flitsers vanaf een afstandje wel wat lijken op Canon Flitsers, en dat staat natuurlijk gewoon leuk. Nee, even serieus, deze flitsers zijn erg goedkoop maar zien er niet te min wel redelijk serieus uit, en voor opdrachten is dat soms best belangrijk, aangezien je equipment vaak erg belangrijk is voor een eerste indruk.

[ Voor 26% gewijzigd door Enzo Dizono op 17-09-2009 15:44 ]

www.jessekraal.nl

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-09 13:06
Geen matches
Enzo: kan je mij die link van al het spul doorgeven? En aub wat ervaringen als je het spul binnen hebt :) het klinkt wel aantrekkelijk voor die prijs.

Sowieso schrijf je zo!

• Enzo Dizono
Ik zou even ebay'en op de typenummers (triggers: RF-602, flitser YN460). Het hangt een beetje af van de hoeveelheden en mogelijke opties welke webshop het goedkoopst is. Als ik ze binnen heb zal ik uiteraard even een gilletje geven en wat ervaringen posten

www.jessekraal.nl

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Bij focalprice hadden ze die flitser, is jammer genoeg niet in voorraad:
http://www.focalprice.com...peedlite_YN460_Black.html

[ Voor 10% gewijzigd door psychodweep op 17-09-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Geen matches
zag die flash laatst ook bij Broer Konijn op de site staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke draadloze trigger kunnen jullie aanraden in combinatie met een Canon 450d + Canon Speedlite 580EXII voor een budget van max 100€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 13:12

mvh

State Governor

Geen matches
Ik heb afgelopen week een Metz 48 AF-1 gekocht en ben daar nu een review van aan het schrijven, al enige tijd. Ik zou het graag in een keer goed doen, zijn er nog dingen die je er graag in zou zien en die niet al te moeilijk te bereiken zijn?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Geen matches
Enzo Dizono schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:17:
[...]
"nieuwe" poverty wizzards van Yongnuo waar heel goede verhalen over zijn. Door de 2,4 ghz frequentie zijn ze veel betrouwbaarder en is de afstand waarop ze gebruikt kunnen worden veel hoger. Ik heb een setje besteld met 1 transmitter en 3 receivers.
Thx voor de tip, heb gisteren ook zo 'n setje ge-eBayed met 4 receivers...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Geen matches
Euj, strobist meuk gehorte hierr! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Goed, gister stuitte ik ineens op het volgende.
In liveview triggert mijn camera geen flitstriggers/kabels. Een canon 430 en 580 in de hotshoe wordt wel getriggerd in liveview modes, maar triggers en flitskabels niet.
Was gister aan het werk in de studio en had een sync-kabeltje tussen mijn camera en flitsset. In liveview worden de flitsers niet getriggerd. Zodra ik liveview uit ga, worden de flitsers wel getriggered.
Zelfde probleem dus bij zowel de hotshoe als bij de zijaansluiting op mijn camera.
De 7d die ik vandaag bij konijn testte heeft hetzelfde probleem.
Konijn medewerker had geen oplossing en noemde het probleem de spiegel die opklapte (thanks dwarrel@konijn)

iemand die een idee heeft?

p.s., met Henk gesproken via msn, bij hem werkt het wel op 1d met liveview aan

[ Voor 7% gewijzigd door Nomad op 16-10-2009 21:00 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet canon flitsers (dus je trigger in principe) gaan niet af als de liveview in silent mode 1 of 2 staat. Daarom doet die het wel on-shoe. Zet de silentmode eens uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Geen matches
Ik werk niet met triggers / X-contact-kabeltjes helaas, kan het dus ook niet testen.. Ik heb het in ieder geval als probleem nooit voor gelegd gekregen..

Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak eigenlijk.. Ik kan maandag een balletje opgooien bij onze buitengewoon bekwame (zonder gekheid ;)) CPS-liaison voor een antwoord..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jacobse heeft gelijk. Silent modes zet je flitsers uit blijkbaar.
Geniaal, een kleine pop-up ofzo wanneer je die setting instelt zou dan wel fijn zijn, want daar was ik echt nooit op gekomen.
Thanks Jacobse :)

Edit:
Zit zo te denken he. Silent modes, bedoelt om ergens zonder te storen te fotograferen. Prima, je zet de hotshoe uit en de sync aansluiting voor flitsers, zodat je niemand stoort en "silent" kan zijn.
Maar, waarom gaat je 430/580 dan wel af als die er op zit :S.
Vind dit echt geen logische functie.

[ Voor 42% gewijzigd door Nomad op 16-10-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan!
Het heeft opzich niks te maken met dat je 430/580 wel of niet on-shoe mag afgaan in een silent mode.
Het heeft er mee te maken dat je een niet originele flitser (trigger in jouw geval) gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
ja, maar hij triggert net zo hard de synckabel niet meer. Dat vind ik raar, blijkbaar kiezen ze er bewust voor dat een studioset gekoppeld aan je camera niet meer afgaat, maar mag een 580 bovenop je camera wel afgaan.
Die afweging snap ik niet zo goed en dat is wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ja inderdaad, raar is het wel.
Maar het antwoord op de vraag waarom moet ik je ook schuldig blijven.
De handleiding geeft daar ook geen antwoord op terwijl bij het gebruik van een tilt and shift lens wel wordt vermeld waarom de silentmode uitgeschakeld moet worden.

Afbeeldingslocatie: http://img115.imageshack.us/img115/5807/83240430.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Wat een gare functie. Je zou toch ook zeggen dat zo'n body zelf die TS-E-lenzen gewoon zou moeten kunnen herkennen, zeker de modernere.

En dan dat selectieve flitsen, wel met eigen units, niet met studioset of niet-eigen units. Nee, logisch. En de gebruiker maar zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hotshoe flitsen zijn E-TTL, terwijl de sync kabel alleen TTL is. Dus wellicht dat er daar een verschil zit. Blijkbaar mist er dan een stukje extra controle wat in die bewuste stand noodzakelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:57:
Niet canon flitsers (dus je trigger in principe) gaan niet af als de liveview in silent mode 1 of 2 staat. Daarom doet die het wel on-shoe. Zet de silentmode eens uit. :)
Fuck, dat was het dus! Ik vond het al zo gruwelijk irritant dat m'n triggers niet werkte in LiveView mode. Heb het nu op disable gezet, works like a charm! :)

Bedankt man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen matches
kortom, logisch vindt niemand het hier, maar nou ja, silent modes kan me verder ook worst wezen, dus nu werkt het weer zoals het moet en zoals het logisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Geen matches
Klopt het dat de 580 EX 1 wel op een D60 werkt maar een 580 EX II niet?

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Nikon D60 of Canon D60?

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

haha, humor. Een 580 EX op een Nikon :')

Ik dacht dat ik dat niet hoefde te melden omdat het mij wel logisch leek.

Maar op een oude canon eos D60 werkt de nieuwe 580 EX 2 niet en de oude 580 EX 1 wel. Dus de vraag is of het aan die D60 ligt, of het model, of dat er iets dramatisch anders is aan de 580 EX mk 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Geen matches
niet allemaal tegerlijkertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is al een tijdje niet meer gebruikt hier.., maar kan geen ander gepast topic vinden.
Ik heb zopas een Metz 48, en die wil ik nu met een canon 40D gebruiken , maar wel ervan af, een off camera schoe cord.
Kan ik gewoon die van canon gebruiken, of is er nog iets voordeliger te vinden van een ander merk, kan er wel geen vinden,bv met een soort steun voor aan de camera statief poort .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:19:
Is al een tijdje niet meer gebruikt hier.., maar kan geen ander gepast topic vinden.
Ik heb zopas een Metz 48, en die wil ik nu met een canon 40D gebruiken , maar wel ervan af, een off camera schoe cord.
Kan ik gewoon die van canon gebruiken, of is er nog iets voordeliger te vinden van een ander merk, kan er wel geen vinden,bv met een soort steun voor aan de camera statief poort .
Als de Canon kabel zou werken dan kan je ook voor dit alternatief kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:20
Wellicht heeft iemand de oplossing voor mijn probleem. Ik gebruik een 30D en een 5D mark II i.c.m. een 580EX en 430EX op de ETTL stand. De camera staat op M met een diafragma van rond de 5.6 en een sluitertijd rond de 1/60s. Hierbij verwacht ik een redelijke belichting. In de meeste gevallen gebeurt dit ook.

Echter in een aantal gevallen gaat het grondig fout. Als ik bv achteraan in een menigte sta en ik probeer te fotograferen waar de menigte naar kijkt, en er staat toevallig iemand in de menigte met een lichtgekleurde jas, dan lijkt het alsof hij dat kiest als onderwerp. Hij belicht dan de jas perfect, maar aangezien die veel dichterbij staat en licht gekleurd is, zijn mijn foto's dan onderbelicht. Dit gebeurt ook als die jas bv helemaal aan de rand van de foto staat, ver weg van de focuspunten.

De belichtingsmode blijkt niet uit te maken, of ik 'm nou op spot, partial, evaluative of gemiddeld laat meten, het lijkt of de flitser zich hier niks van aan trekt.

Ik weet dat de camera/flitser een onderwerp uitkiest en dit correct belicht en dat de instellingen met de M bedoeld zijn om de achtergrond te belichten, maar wat als de achtergrond het onderwerp _is_ en de voorgrond er niet toe doet? Weet iemand instellingen waarmee dze situatie wel goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel voor dit suppersnelle antwoord, had ook al iets gezien,
http://www.fotoshopaalten...on-alternatief-p-642.html
Maar die van jou, dat is nog stukken beterkoop, en dubbel zo lang, 1.30m
Nu enkel nog weten als het werkt met de metz 48 en canon 40D.
Groeten, roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:25:
[...]Als de Canon kabel zou werken dan kan je ook voor dit alternatief kiezen
Deze is toch weer ruim $3 goedkoper ;)

Zelf nog geen ervaring mee trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Gutteguttegut op 25-11-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:25:
Dank je wel voor dit suppersnelle antwoord, had ook al iets gezien,
http://www.fotoshopaalten...on-alternatief-p-642.html
Maar die van jou, dat is nog stukken beterkoop, en dubbel zo lang, 1.30m
Nu enkel nog weten als het werkt met de metz 48 en canon 40D.
Groeten, roy
Een nikon flitskabel werkt op een metz 48 voor nikon iig wel goed, dus ik ga ervanuit dat dat bij canon hetzelfde is. Zou me niet goed kunnen indenken waarom het niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:19:
Wellicht heeft iemand de oplossing voor mijn probleem. Ik gebruik een 30D en een 5D mark II i.c.m. een 580EX en 430EX op de ETTL stand. De camera staat op M met een diafragma van rond de 5.6 en een sluitertijd rond de 1/60s. Hierbij verwacht ik een redelijke belichting. In de meeste gevallen gebeurt dit ook.

Echter in een aantal gevallen gaat het grondig fout. Als ik bv achteraan in een menigte sta en ik probeer te fotograferen waar de menigte naar kijkt, en er staat toevallig iemand in de menigte met een lichtgekleurde jas, dan lijkt het alsof hij dat kiest als onderwerp. Hij belicht dan de jas perfect, maar aangezien die veel dichterbij staat en licht gekleurd is, zijn mijn foto's dan onderbelicht. Dit gebeurt ook als die jas bv helemaal aan de rand van de foto staat, ver weg van de focuspunten.
De 30D heeft E-TTL-II, en dat betekent dat de focus punten niet relevant zijn. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de 300D met E-TTL, waarbij die wel bepalend zijn.)

Men is juist naar E-TTL-II gegaan, zodat je geen problemen hebt met focus-en-recompose. Maar dat betekent dan wel dat meer delen van de foto in de flitsmeting betrokken worden... Ik heb er zelf echter nog geen last van gehad... Als er bij mij iets aan de rand van de foto staat, dan wordt dat gewoon overbelicht...
De belichtingsmode blijkt niet uit te maken, of ik 'm nou op spot, partial, evaluative of gemiddeld laat meten, het lijkt of de flitser zich hier niks van aan trekt.
Die instellingen gelden alleen voor omgevingslicht, niet voor flits.

Je kunt een flits-deelmeting forceren d.m.v. de * toets. Dan krijg je een pre-flash, die alleen op de centrum 9% gemeten wordt (dus 'partial' meting). Daarmee kan een onderwerp aan de zijkant dus geen roet in het eten gooien. Daarna heb je dan 16 seconden om de daadwerkelijke belichting te maken.
Ik weet dat de camera/flitser een onderwerp uitkiest en dit correct belicht en dat de instellingen met de M bedoeld zijn om de achtergrond te belichten, maar wat als de achtergrond het onderwerp _is_ en de voorgrond er niet toe doet? Weet iemand instellingen waarmee dze situatie wel goed gaat?
Iets anders wat kan helpen, is de lens. De meeste Canon lenzen hebben een afstands meting in de lens information zitten. E-TTL-II kan die afstand informatie gebruiken om de flits belichting te verbeteren. Enkele Canon lenzen hebben dat niet... o.a. de 50mm f/1.8 En voor zover bekend hebben de Sigma's en Tamron's ook geen afstand informatie.

Verwijderd

Als het met een Nikon werkt, dan waarschijnlijk ook met canon, daar kan ik inkomen.
Maar zeker weet je het enkel als iemand 'het' al gebruikt.
En dat is net wat ik graag te weten wil komen, een verkeerde aankoop is nooit leuk ;-)

• psychodweep
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 21:25:
[...]

Als de Canon kabel zou werken dan kan je ook voor dit alternatief kiezen
Niet kopen !! Die kabel is ongeloofelijk slecht:
-Helemaal niet rekbaar
-Kabel zit niet stevig aan de fitting en komt direct los (waardoor je de interne draadjes ziet).
Je kan beter op Ebay een YongNuo kabel zoeken. Die kost zelfs minder dan op DX.

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:59:
[...]
Je kunt een flits-deelmeting forceren d.m.v. de * toets. Dan krijg je een pre-flash, die alleen op de centrum 9% gemeten wordt (dus 'partial' meting). Daarmee kan een onderwerp aan de zijkant dus geen roet in het eten gooien. Daarna heb je dan 16 seconden om de daadwerkelijke belichting te maken.
Held! Dit is inderdaad de oplossing, heb het net even geprobeerd. Nooit aan gedacht dat je zo een flitsdeelmeting zou krijgen. Zou er ergens een custom functie bestaan zodat elke flitsmeting op deze manier wordt uitgevoerd? Zou mij een hoop gedoe schelen...
Iets anders wat kan helpen, is de lens. De meeste Canon lenzen hebben een afstands meting in de lens information zitten. E-TTL-II kan die afstand informatie gebruiken om de flits belichting te verbeteren. Enkele Canon lenzen hebben dat niet... o.a. de 50mm f/1.8 En voor zover bekend hebben de Sigma's en Tamron's ook geen afstand informatie.
Volgens mij geven al mijn lenzen distance-informatie door, maar daar kan de flitser toch niks mee? Alleen gecombineerd met een focuspunt zou daar iets mee te beginnen zijn, maar ETTL-II doet dat inderdaad niet zo.

Verwijderd

PhilipsFan schreef op donderdag 26 november 2009 @ 00:30:
[...]

Held! Dit is inderdaad de oplossing, heb het net even geprobeerd. Nooit aan gedacht dat je zo een flitsdeelmeting zou krijgen. Zou er ergens een custom functie bestaan zodat elke flitsmeting op deze manier wordt uitgevoerd? Zou mij een hoop gedoe schelen...

[...]

Volgens mij geven al mijn lenzen distance-informatie door, maar daar kan de flitser toch niks mee? Alleen gecombineerd met een focuspunt zou daar iets mee te beginnen zijn, maar ETTL-II doet dat inderdaad niet zo.
Waarom zou het focuspunt uitmaken?

Ik weet hoe het ongeveer bij nikon werkt, en ik kan me voorstellen dat canon ook wel iets soortgelijks heeft geïmplementeerd. Bij nikon geeft dit verschil als je bijvoorbeeld een persoon op 2 meter van de lens hebt en daarachter, op een afstand van bijvoorbeeld 8 meter een muur. Als je op de persoon focust (handmatig of automatisch) zal de flitser minder krachtig flitsen, dan wanneer je op de muur focust. Dit werkt dan overigens enkel met objectieven die de afstand doorgeven. Bij nikon zijn dat alle AFS en AF-D objectieven.

• PhilipsFan
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 01:28:
[...]

Waarom zou het focuspunt uitmaken?

[...]
Omdat een flitser anders toch niet weet op welke plaats in het beeld is scherpgesteld? In jouw voorbeeld: Als je op de muur hebt scherpgesteld (en de persoon ervoor dus genegeerd moet worden) moet de flitser toch weten welke plaats in het frame goed belicht moet worden? In combinatie met een focuspunt kan dit, maar dat gebeurt bij Canon dus niet.

Ik heb het even opgezocht. Bij een bounce flash wordt de distance informatie genegeerd omdat er dan geen voorspelbare relatie is tussen de afstand van de flitser en die van de lens. Dit resulteert bij mij vaak in een perfect belicht plafond, maar volkomen onbruikbaar onderwerp. Ik zou echt heel blij zijn als ik de flitsmeting kon koppelen aan een focuspunt of zelfs ook maar het midden.

Verwijderd

PhilipsFan schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:13:
[...]

Omdat een flitser anders toch niet weet op welke plaats in het beeld is scherpgesteld? In jouw voorbeeld: Als je op de muur hebt scherpgesteld (en de persoon ervoor dus genegeerd moet worden) moet de flitser toch weten welke plaats in het frame goed belicht moet worden? In combinatie met een focuspunt kan dit, maar dat gebeurt bij Canon dus niet.

Ik heb het even opgezocht. Bij een bounce flash wordt de distance informatie genegeerd omdat er dan geen voorspelbare relatie is tussen de afstand van de flitser en die van de lens. Dit resulteert bij mij vaak in een perfect belicht plafond, maar volkomen onbruikbaar onderwerp. Ik zou echt heel blij zijn als ik de flitsmeting kon koppelen aan een focuspunt of zelfs ook maar het midden.
Waarom zou dat punt uitmaken voor de belichting? Het is niet dat een object meer naar links of rechts of boven of onder staat dat er meer of minder licht nodig is? Het is de afstand tussen flits en object dat van belang is, of dat nu in het midden of ergens anders in het frame staat maakt niet uit. Of je nu links of rechts op de muur scherpstelt maakt niet uit. Of de persoon nu links of wat meer naar rechts staat ook niet. De flitser hoeft helemaal niet te weten waar het object juist staat, enkel de afstand tussen het object en de flitser.

Dat die afstand als bijkomende informatie naast de klassieke ttl metingsinformatie gebruikt wordt is overigens wel duidelijk denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Het wide angle diffuser panel van m'n 430exII is gebroken en ik heb een nieuwe (panel) gekocht. Weet er iemand hoe je die moet installeren ? Ik heb alle schroeven losgemaakt van m'n flitser. Maar ik krijg die flashkop maar niet open. Aan de ene kant zit hij precies vast. Iemand enig idee ?
Het gaat om dit ding dat ik wil vervangen:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/fdrgnc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mn Metz 54 MZ-3 wordt slechter en ik ben op zoek naar vervanging. Vreemd genoeg dacht ik altijd dat het licht TTL werd gemeten (er stond immers eTTL aan op de flitser) maar in de handleiding van de adapter lees ik dat icm mijn Eos D60 er geen:
code:
1
2
Geen TTL-flitsregeling
Geen TTL-invulflitsregeling
is :? Dat verklaard gelijk waarom ik af en toe toch handmatig moest bijsturen.

Nu ben ik gaan twijfelen of de 430 EX II beter is in dit opzicht. Of anders gezegd: meet de 430 EX II wel het licht TTL en kan ik rustig via plafonds bouncen terwijl het licht in de camera wordt gemeten? Want met de Metz moest ik bij bouncen idd af en toe bijsturen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eusebius op 30-12-2009 22:16 ]

==
hoi

• willem86
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 08:26
Geen matches
Afgaande op de manual van de flash en de specs van de d60 zou E-TTL moeten werken Lennart

[ Voor 4% gewijzigd door willem86 op 31-12-2009 08:21 ]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Geen matches
willem86 schreef op donderdag 31 december 2009 @ 08:21:
Afgaande op de manual van de flash en de specs van de d60 zou E-TTL moeten werken Lennart
Welke manual bedoel je ? Van de Metz? Dan moet je ook naar de SCA adapter kijken en daar staat op pagina 4 geen koppeling tussen d60 en TTL (zie deze PDF)

==
hoi

• breinonline

breinonline

Geen matches
Nee, hij bedoeld de handleiding van de 430EX II :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12

elmoxx

xx xx xx

Mogelijk post ik in het verkeerde topic, als dat zo is, dan excuses.

Ik zit de laatste tijd flink te zoeken naar een mooie flitser voor bij mijn 40D. Ik heb reeds besloten dat het of de 430 EX II of de 580 EX II moet worden. Het lukt me echter nog niet om te bedenken welke van de 2 het moet worden.. Mogelijk kunnen jullie me hier adviseren o.b.v. het volgende epistel..:
  • Ik wil in de (huis)kamer goed kunnen filtsen
  • Ik wil (sporadisch) in plaatsen als een donkere kroeg kunnen flitsen (als bijvoorbeeld tijdens de kerstborrel van het werk)
  • Ik wil zeker kunnen bouncen via plafond. Ook een diffusor lijkt me nuttig.
Op basis van deze punten denk ik dat de 430 misschien wel voldoende is, maar heeft de flitser wel echt voldoende flitskracht? (ook bij bouncen via plafond?)

Ook denk ik het volgende:
  • Ooit wil ik ook een 2e flitser aansturen (dan zou ik dus minimaal 1x een 580 als zendunit moeten hebben)
  • Ik wil zeker niet net te weinig flitspower hebben.
  • Ik denk dat de 580 prettiger is in bediening, is dat ook zo? (heb beiden nog nooit in mijn handen gehad)
  • Na hoeveel flitsen zijn de 580 en de 430 gemiddeld leeg? (meer is natuurlijk beter)
  • Laden beide flitsers even snel op en piepen ze tijdens het opladen? (ik lees dat de II-versies geen geluid meer maken. Ik kan alleen niets terug vinden over laadtijden etc)
Ik ben allerlei nuttige info tegen gekomen m.b.t. richtgetallen. Het valt me op dat bij ISO 100 de richtgetallen voor zeg 50 mm brandpuntafstand slechts een meter of 3 verschillen tussen de 430 en de 580. Dit geld dan bij diafragma-instellingen tussen de F 4 en F 8. Ik verwacht dat ik daar de meeste foto's in zal maken. Wanneer je de ISO opdraait tot 300 worden de verschillen tussen de 430 en de 580 wel wat groter, maar moet je daar nou echt mee rekenen? Bij een brandpuntafstand van 105 mm worden de verschillen wel wat groter.. Met wat voor brandpuntafstanden en met welke diafragma-instellingen maken jullie de meeste flitsfoto's?

Ik heb mijn informatie vooral van tweakers en deze site. Zie ook dit mooie schema.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties/opmerkingen en advies.

Is overigens een vergelijk tussen de flitsers bij de TS niet handig? Teksten als prof-flitser of enthousiast-gebruiker helpen mij eigenlijk onvoldoende bij de keuze tussen deze 2. Ik kan me voorstellen dat meer mensen daar last van hebben.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Voor bijna iedereen is de 430EX (II) goed genoeg. De II versies schijnen inderdaad stiller te zijn maar daardoor ook net even minder snel te laden wat ik heb begrepen, flits je veel achter elkaar (bursten met flits) dan kan je daar problemen mee hebben.

Wat betreft de bediening zijn ze beide prima, de 580 werkt net even anders en misschien iets sneller. In de meeste gevallen zul je waarschijnlijk echter de flitser via je body bedienen en dan is er geen verschil. Wat wel een belangrijk verschil kan zijn is het draaien van de flitskop, deze kan op de 580 beide kanten op draaien en op de 430 volgens het overzicht wat je gaf, niet. Persoonlijk vind ik beide kanten op kunnen draaien erg prettig (hiervoor een Sigma flitser gehad die dat ook niet kon en heb mij daar altijd aan geïrriteerd). De 430 is natuurlijk lichter dan de 580, dat kan nog een voordeel zijn.

In beide flitsers stop je 4 (oplaadbare) batterijen. De 580 kan krachtiger flitsen, flits je op vol vermogen dan is deze ook eerder leeg. In de praktijk zal het waarschijnlijk weinig uitmaken omdat je bijna nooit op vol vermogen zal flitsen.
Bouncen kunnen beide flitsers. De 580 heeft wel een wit bouncekaartje ingebouwd zitten, wat voor portretten waarbij je bounced net een leuke twinkeling in de ogen kan geven. Ik vind dat persoonlijk wel een pluspunt van de 580.

Als je wilt master/slave flitsen zou je voor de 580 kunnen gaan, maar die kan je later natuurlijk ook bijkopen :) Kortom: je zult toch zelf moeten kijken of de kleine dingen die de 580 meer heeft dan de 430, jou de meerprijs waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

breinonline schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 20:24:
[knip] De 580 heeft wel een wit bouncekaartje ingebouwd zitten, wat voor portretten waarbij je bounced net een leuke twinkeling in de ogen kan geven. Ik vind dat persoonlijk wel een pluspunt van de 580.

[knip]
dat heb ik op mijn 380EX heel low-tech opgelost met een stukje wit karton (andere zijde met rvs-folie beplakt) en twee elastieken - werkt eenvoudiger dan een omni-bounce omdat je de hoeveelheid licht kan regelen door je flitser te kantelen
Binnenkort eens experimenteren met andere glimmende folies in diverse kleurtjes

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Geen matches
Weet er iemand nog een goedkoop adres voor een Omnibounce? Bij DealExtreme kan ik ze niet meer vinden. 25 euro voor dat stuk plastic betalen vind ik te veel. B)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste