Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:39

4POX

Everybody is wired

Fairy schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 22:05:
geen idee, maar kijk wel uit met die condensator. De kun je een FIKSE opdonder van krijgen!
mijn armen tintelen nog steeds ;)

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Iemand die het ook al heeft meegemaakt dat z'n Canon flitser (430 ex ii) plots raar doet (icm 450d) ?
Ik ben fotos aan het nemen en plots flasht em keihard zodat de foto bijna helemaal wit is. Dan moet ik em een paar keer aan en uit zetten (ook toestel) vooraleer em weer normaal werkt. Dit is al een paar keer gebeurd (voor het eerst sinds vorige week) en dit allemaal in party omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
psychodweep schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 08:36:
Iemand die het ook al heeft meegemaakt dat z'n Canon flitser (430 ex ii) plots raar doet (icm 450d) ?
Ik ben fotos aan het nemen en plots flasht em keihard zodat de foto bijna helemaal wit is. Dan moet ik em een paar keer aan en uit zetten (ook toestel) vooraleer em weer normaal werkt. Dit is al een paar keer gebeurd (voor het eerst sinds vorige week) en dit allemaal in party omstandigheden.
Vuile flitscontacten, of iig dat je flitser niet helemaal lekker contact maakt met je body. Op dat moment schiet je flitser om de een of andere reden naar TTL en spuugt ie een 1/1 flash uit...

Ik heb er op het moment nogal eens last van met mijn 1DIII + 580EXII, maar dat komt meer omdat die laatste in mongolie een paar opdonders heeft gehad waar 'ie niet helemaal vrolijk van is geworden :P Intern zit er e.e.a. niet helemaal lekker, schroefjes die los blijven gaan etc.... Ik weet ook zeker dat het mijn flash is, want ook op mijn 2e body (een 30D, dus andere cam en andere DIGIC chip) heb ik er last van.

Ik heb nu een nieuwe besteld, en ga zodra ik die binnen heb de oude even wegbrengen voor service :P

Maar probeer dus eerst eens je contactjes schoon te maken, helpt dat niet, dan eens kijken of de flitsvoet los zit oid. Mij viel het vooral op dat het gebeurde op het moment dat ik mijn cam in de portrait stand hield. De partyomstandigheden hebben er (denk ik) vrij weinig mee te maken, ik heb het iig ook al een paar keer buiten de club om gehad ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 22-10-2008 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Ongeveer een maand na mijn aanschaf van de 430EX kwam er al weer een opvolger uit. Ik was benieuwd (en balen natuurlijk...) naar de verschillen, dus ff googelen en kwam ik o.a. snellere laadtijd vd flitser tegen. Ook houdt de nieuwe versie rekening met als je een crop-objectief op je body hebt geschroefd. Nu weet ik dat besturing van de flits optimaal via TTL-II gaat, maar is de camerabody hier alleen maar een doorgeefluik voor het objectief of stelt de body een heel pakketje aan info samen voor de flitser en hoe zit dit met merken als Sigma en Tamron, die via reverse engineering de communicatie tussen body en objectief hebben uitgezocht?
Ik vraag mij namelijk af of de 'intelligentie' van de flitser bepaald wordt door de camerabody of door de communicatie tussen objectief en flits. Zit deze intelligentie in de body, dan is een toekomstige firmware upgrade afdoende, maar is dat niet het geval dan is dat (voor de consument) een dure hardware aanpassing/vervanging.
Het zou mij niet verbazen als dit alles vanuit commercieel oogpunt is 'vernieuwd'. Wie weet hoe dit zit? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
BellySM schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:02:
Ongeveer een maand na mijn aanschaf van de 430EX kwam er al weer een opvolger uit. Ik was benieuwd (en balen natuurlijk...) naar de verschillen, dus ff googelen en kwam ik o.a. snellere laadtijd vd flitser tegen. Ook houdt de nieuwe versie rekening met als je een crop-objectief op je body hebt geschroefd. Nu weet ik dat besturing van de flits optimaal via TTL-II gaat, maar is de camerabody hier alleen maar een doorgeefluik voor het objectief of stelt de body een heel pakketje aan info samen voor de flitser en hoe zit dit met merken als Sigma en Tamron, die via reverse engineering de communicatie tussen body en objectief hebben uitgezocht?
Ik vraag mij namelijk af of de 'intelligentie' van de flitser bepaald wordt door de camerabody of door de communicatie tussen objectief en flits. Zit deze intelligentie in de body, dan is een toekomstige firmware upgrade afdoende, maar is dat niet het geval dan is dat (voor de consument) een dure hardware aanpassing/vervanging.
Het zou mij niet verbazen als dit alles vanuit commercieel oogpunt is 'vernieuwd'. Wie weet hoe dit zit? _/-\o_
Geen idee waar het in zit, maar het is imo vooral commerciële stierenpoep. Dat "rekening houden met crop" is net zo beperkt als het meezoomen met je objectief, het loopt maar van 28-105mm. Het is zelfs maar de vraag of je het wilt, dat je flitser recht naar voren alleen de beeldhoek belicht. Zelf flits ik eigenlijk nooit recht naar voren en als het niet anders kan, daan hoop ik op zo veel mogelijk strooilicht...
Voor de rest lijkt mij het enige voordeel een mogelijk iets snellere laadtijd (ik kan niet bewijzen dat dit niet zo is) en de "snelvergrendeling", al hecht ik zelf meer aan de ouderwetse bewezen manier met een wieltje. Geen reden om je bekocht te voelen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFoxOne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 07:20
Ik ben al een tijd op zoek naar een goede manier om tijdens macro fotografie een flitser te gebruiken.
Eerst dacht ik aan een ring flitser maar vind dat hiermee te weinig speel mogelijkheden zijn qua licht.
Nu is mijn plan om op een flits beugel aan weers zijde van mijn camera 2 kleine flitsers te plaatsen (Metz Mecablitz 20 B 5).
Nu kom ik er alleen niet uit hoe ik het makkelijkste/beste deze 2 flitsertjes moet aansturen en wat ik hiervoor nodig heb qua kabels/hotshoe/enz.
Ik heb zelf een canon camera dus daar moet het een en ander op passen.
Kan iemand mij verder helpen?

Xbox C#, .NET, Vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Henk schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 08:43:
[...]

Vuile flitscontacten, of iig dat je flitser niet helemaal lekker contact maakt met je body. Op dat moment schiet je flitser om de een of andere reden naar TTL en spuugt ie een 1/1 flash uit...
Wel raar, het is al iedere keer een keer of 2 gebeurd sinds die ene keer het begon (2-3 weken geleden ofzo). Dus zeker al een 5-6 tal keer. Dan heb ik ook het een paar keer gehad dat m'n autofocus lampje niet wilde branden en dus ik geen foto kon trekken omdat em gewoon niet kon focussen in het donker. Dan heb ik toestel weer aan en uit gezet en flitser eraf gehaald en weer erop gezet en dan was het weer ok.

[ Voor 1% gewijzigd door psychodweep op 25-10-2008 18:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Ik ga vanavond mijn Speedlite 430 II bestellen en zou er graag een Omnibounce bijhebben.
Zou deze gewoon willen voor het licht minder hard te maken :P
Nu in een ander topic gaf iemand deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=VGb1eO9awFk
Als je cheked op 2min en 21seconden ziet het resultaat er toch verbluffend uit.
(In mijn amateur ogen dan)
Is dit eigenlijk beter dan een Omnibounce dan?
Reden is dat mijn zus trouwt binnen 3 weken en ze vroeg mij of ik de foto's s'avonds
in de zaal kon trekken (als de echte fotograaf naar huis is), is dit dan een goed alternatief hiervoor?
Alvast bedankt.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Een lightsphere of omnibounce maakt't licht niet zachter. Het verpreid je licht alleen meer waardoor het weerkaatst kan worden. Die weerkaatsing zorgt er soms voor dat het zachter is, maar je kunt m.i.i beter leren flitsen.

Even beginnen met lezen op: http://planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Timo schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:46:
Een lightsphere of omnibounce maakt't licht niet zachter. Het verpreid je licht alleen meer waardoor het weerkaatst kan worden. Die weerkaatsing zorgt er soms voor dat het zachter is, maar je kunt m.i.i beter leren flitsen.

Even beginnen met lezen op: http://planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/
Inderdaad. Ik heb zelf ook pas een OmniBounce gekocht toen ik mijn flitser 'kende'. Je kan echt prima resultaten behalen met bouncen op muren/plafonds e.d. En met een bouncecard erbij (heeft de 430 dat eigenlijk?) kun je al helemaal leuke resultaten behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Laatst online: 15-08 18:22

Het één sluit het ander niet uit. Zo'n lightsphere of een omnibounce zijn hulpmiddelen die je bewust in bepaalde situaties in kunt zetten. Ik ben geen ervaren flitser, vooral veel oefenen en leren van je fouten is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007

Thx voor de link zal deze eens doornemen :)
Als ik hem heb zal ik gaan oefenen, ben benieuwd.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Leuk artikel. Anyway, m'n 580ex ii doet een beetje raar. Als ik op het pilot knopje druk krijg ik een burst van flitsen voor een halve seconde in plaats van één keer een normale flash. Wanneer ik de flits gewoon op de camera gebruik is er geen probleem. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:27

Japie.G

Colour Classic

Nedra schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:34:
Leuk artikel. Anyway, m'n 580ex ii doet een beetje raar. Als ik op het pilot knopje druk krijg ik een burst van flitsen voor een halve seconde in plaats van één keer een normale flash. Wanneer ik de flits gewoon op de camera gebruik is er geen probleem. Iemand enig idee?
toevallig, ik had net hetzelfde! Alleen met een 430EX2. En ik deed niets, drukte alleen de ontspanknop half in! Dat had ik nog niet eerder gehad, ik was in ieder geval even volledig verblind! 8)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nedra schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:34:
Geloof dat dit een instelling is in je flitser. Als je op DOF-preview drukt terwijl je flitser op je camera zit, krijg je dit ook.

Weet het niet zeker, maar vermoed dat dit het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Vraagje voor de Experts Flitsers hier :)
Dit is een van mijn eerste testen met de 430 EX II en de garry fong tupperware.
Niet kijken naar de compo was gewoon om de flits te testen.
Is dit nu goed belicht met een externe flits?

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3008/3066877352_3521d5733d.jpg?v=0
Thx

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Rikske_007 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 23:40:
Vraagje voor de Experts Flitsers hier :)
Dit is een van mijn eerste testen met de 430 EX II en de garry fong tupperware.
Niet kijken naar de compo was gewoon om de flits te testen.
Is dit nu goed belicht met een externe flits?

[afbeelding]
Thx
Het licht is wat hard (of wat stevig gesharpened), maar je ziet geen slagschaduwen, dus ik vind het een redelijk geslaagde poging :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:07

bobcom

Dedicated dabbler

Heb ook al een vraagje: bij gebrek aan flitsbudget heb ik een Nikon SB-80DX op de hotshoe van mijn 40d gezet. Communiceert voor geen meter (geen flitsbereidlicht, geen IR-instellicht), maar met de flitser op A en de camera op M kan ik prima flitsen. Heb een losse bracket plus sync-kabel in bestelling, maar zonder is natuurlijk praktischer. Volgens deze site is de SB80-DX "Eos-safe" maar geldt dat ook als ik hem op de hotshoe gebruik? Of kan ik beter met kabeltje en bracket werken?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Nomad schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:00:
[...]

Het licht is wat hard (of wat stevig gesharpened), maar je ziet geen slagschaduwen, dus ik vind het een redelijk geslaagde poging :)
Thx, heb niet gesharpened zal te hard gegaan zijn.
Dit weekend eens echt mee kunnen spelen en dit flitsen is echt niet zo gemakkelijk hoor >:)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Rikske_007 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:32:
[...]

Thx, heb niet gesharpened zal te hard gegaan zijn.
Dit weekend eens echt mee kunnen spelen en dit flitsen is echt niet zo gemakkelijk hoor >:)
Bwah, je hebt geresized, en hij staat gehost op flickr. Met name dat laatste staat garant voor best wel wat sharpening :P

Flitsen is fijn, maar wel iets dat je even moet leren ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Ik heb net een 2dehandse 430 EX (I) gekocht en is het normaal dat je de condensator zo hoort opladen als je hem aan zet (voor de eerste keer). Zo'n fluitend geluid dat oplopend hoog wordt tot je het niet meer hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
ja, doet de mijne ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

psychodweep schreef op woensdag 31 december 2008 @ 01:26:
Ik heb net een 2dehandse 430 EX (I) gekocht en is het normaal dat je de condensator zo hoort opladen als je hem aan zet (voor de eerste keer). Zo'n fluitend geluid dat oplopend hoog wordt tot je het niet meer hoort.
Ik vind dat heerlijk klinken bij mijn 430EX.

Mijn 380EX is nog een tikje erger. Die maakt het zelfde geluid als Neo maakt net voordat die wordt losgekoppeld in "the matrix"

Ik kan aan het geluid van mijn flitser horen hoe fel de flash is geweest. Ook erg handig voor het inschatten wanneer de elco weer vol zit.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Henk schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 14:50:
[...]

Bwah, je hebt geresized, en hij staat gehost op flickr. Met name dat laatste staat garant voor best wel wat sharpening :P

Flitsen is fijn, maar wel iets dat je even moet leren ja ;)
Ow deze reply over het hoofd gezien, en ik wist niet dat Flickr sharpening deed?
Heb hem wel met BD sizer op 900 gezet.
Ondertussen al veel kunnen spelen met dat ding en is echt niet zo evident als het eruit ziet :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Oef, dan is het geen teken dat em oud is ofzo. Bij m'n 430 ex II hoor ik niks vandaar die vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

psychodweep schreef op woensdag 31 december 2008 @ 15:00:
[...]

Oef, dan is het geen teken dat em oud is ofzo. Bij m'n 430 ex II hoor ik niks vandaar die vraag....
Heeft die altijd al gedaan. Elke flitser in mijn bezit hoor je de elektronica fluiten om de flits gereed te maken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Rataplan schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:48:
ik wil graag weten waarom ik die Metz zou laten liggen (...) Ik zal ze wel 'ns een briefje sturen.
beetje laat (flits nog niet echt nodig, fotopotje leeg, etc etc) :$ maar alsnog gestuurd en antwoord gehad:
-Metz vindt dat de Mecablitz 48 AF-1 Digital multispot-lichtmeting ondersteunt
-maar de af-assistlamp kan niet worden gebruikt zonder dat de flits afgaat.

Dat zorgt er dus voor dat de Metz geen serieus voordeel boven de ouwe 430EX heeft, die bovendien ondertussen nog maar 23 euro duurder is. No-brainer dus. De 430EX II staat daar weer een tientje boven...

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een klein schopje.

Canon heeft inmiddels de Speedlight 270EX aan het pakket toegevoegd. Het lijkt mij wel een aangename toevoeging vanwege het compacte formaat. Ideaal voor inflisten op vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Laatst online: 01-09 15:22
Mijn eerste bijdrage in het fotohoekje op GOT en maar meteen een vraag:

Ik kan 2e hands een 580EX aanschaffen, echter, ik probeer de verschillen te vinden tussen een 580EX en een 580EX II. Helaas, maar weinig vergelijk omdat (bijna) geen enkele winkel nog de 580EX aanbied. Kan iemand mij uit de brand helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 09:45

Gutteguttegut

CEO of TFD

Postmen schreef op maandag 20 april 2009 @ 22:00:
Mijn eerste bijdrage in het fotohoekje op GOT en maar meteen een vraag:

Ik kan 2e hands een 580EX aanschaffen, echter, ik probeer de verschillen te vinden tussen een 580EX en een 580EX II. Helaas, maar weinig vergelijk omdat (bijna) geen enkele winkel nog de 580EX aanbied. Kan iemand mij uit de brand helpen?
Misschien heb je hier iets aan? -> http://www.the-digital-pi...eedlite-Flash-Review.aspx

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 09:10
Toff schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 19:32:
[...]

Niet altijd hoor, want dat kan weer heel rare kleurverschillen opleveren.
Zijn er geen licht getinte omni-bouncers? Om b.v. zo een zelfde kleur flitslicht te krijgen als een bepaald zonlicht (op het uur van de dag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Heb wel eens goudgetinte omnibouncers gezien, weet alleen niet meer waar. Anders maak je het zelf: mcdronkz in Strobist topic 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MadButcher schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 19:52:
[...]
Zijn er geen licht getinte omni-bouncers? Om b.v. zo een zelfde kleur flitslicht te krijgen als een bepaald zonlicht (op het uur van de dag)?
Yup

Afbeeldingslocatie: http://www.bhphotovideo.com/images/images150x150/258223.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postmen
  • Laatst online: 01-09 15:22
Dank je! Goeie review. Kan ik zeker verder mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
BellySM schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 20:54:
Heb wel eens goudgetinte omnibouncers gezien, weet alleen niet meer waar. Anders maak je het zelf: mcdronkz in Strobist topic 8)7
Kun je gewoon kopen bij een beetje camerazaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de flits compensatie op -2 zet blijft TTL dan nog gewoon actief of "overrule" je dan de automatische meting doordat je handmatig een aanpassing doet? Ik vraag dit omdat ik weinig verschil merk nadien ik de belichtingscompensatie omlaag schroef. Ik heb het idee dat mijn 430 gewoon in iedere situatie dezelfde flits afgeeft.

Tevens als ik de compensatie in de min zet worden het aantal meters op het lcd schermpje groter en als ik hem in de plus zet worden het aantal meters kleiner. Ik dacht dat dit andersom zou zijn aangezien ik meer bereik zou halen als ik de compensatie in de plus gooi.

En als laatste vraag ik me af wanneer men voor evaluatief of gemiddeld kiest. Ook hier zie ik geen verschil in resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:25:
Als ik de flits compensatie op -2 zet blijft TTL dan nog gewoon actief of "overrule" je dan de automatische meting doordat je handmatig een aanpassing doet? Ik vraag dit omdat ik weinig verschil merk nadien ik de belichtingscompensatie omlaag schroef. Ik heb het idee dat mijn 430 gewoon in iedere situatie dezelfde flits afgeeft.

Tevens als ik de compensatie in de min zet worden het aantal meters op het lcd schermpje groter en als ik hem in de plus zet worden het aantal meters kleiner. Ik dacht dat dit andersom zou zijn aangezien ik meer bereik zou halen als ik de compensatie in de plus gooi.

En als laatste vraag ik me af wanneer men voor evaluatief of gemiddeld kiest. Ook hier zie ik geen verschil in resultaat.
ETTL blijft actief maar je voert een 'correctie' uit op de gemeten waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 18:25:
Even in Jip en Janneketaal (voor mijn gemak): Als je kiest voor onderbelichten met de flitser, heb je minder licht nodig om je apparatuur te laten "denken" dat het genoeg is. Omgekeerd kan je dus met dezelfde hoeveelheid licht verder "correct" belichten. Als je wilt overbelichten, moet je meer licht produceren om "juist" te kunnen belichten. Je komt dan minder ver met de beschikbare hoeveelheid. Lijkt me volstrekt logisch.

Overigens is de door de 430 geproduceerde "hoeveelheid" licht teleurstellend. Het richtgetal wordt alleen bereikt door in te zoomen, waardoor je bij gebruik van diffusors, reflectieschermen of indirecte belichting in het algemeen al snel te weinig licht hebt. Beter dan niets of een inbouwknippertje, maar verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb een 420EZ en een 450D en die gaan niet samen (krijg wel preflash en near infrared flash maar op het moment supreme gebeurt er niks), kan kloppen las ik al want niet compatible. Verkopen heeft ook weinig zin zag ik al op MP. Ook had ik gelezen dat je hem remote aan kan sturen, maar hoe werkt dat, kan dat via de camera of stuur je dan remote de camera en de flitser apart aan?

Vraag twee: de diffusor, past deze op een 420EX of een ander wellicht nieuwer model?

Edit: Een vervanger is wel een optie maar eis is dan wel dat hij kan draaien en kantelen en er dus een diffusor op past -> ik ben het werken met de 420EZ nog wel gewend van vroegah en vooral indirect flitsen kan ik echt niet missen :+ Oh en de EF 430 Super van Sigma was niet compatible (overbelichting) las ik in deze topic..?

[ Voor 26% gewijzigd door Wilf op 19-06-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:41
Ik was op zoek naar een voordelige flitser voor mijn Canon 10D:

Cullmann 34 AFa Can AF for Canon EOS E-TTL II SLR Cameras voor 52 euro, goedkoper kon ik 'm niet vinden.

http://www.fotovideoimpor...-EOS-E-TTL-II-SLR-Cameras

Voor zover mijn ervaringen:

Er zit een handmatige zoomkop op voor 28, 25, 50 en 85 mm kunt zetten. Bij 35mm is het richtgetal 30 en 34 bij 85mm
Op de flitser aan de achterkant zit alleen de aan/uitknop en een testknop.
De E-TTL functie werkt goed met de Eos 10D, de flitsintensiteit is via de camera regelbaar.
De batterijklep gaat stroef en is van matige kwaliteit, ik vind dit een minpunt van de flitser.
Als invulflits zijn 3 reeksopnames in een seconde goed te doen. De flitser laadt zich snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik zat daar ook al naar te kijken als goedkoop beginflitsertje/repoflitser. Wat voor bezwaren zijn er eigenlijk tegen afgezien van dat de 430EX e.d. automatisch zoomen en wat krachtiger [en beter gebouwd] zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Toff schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:19:
[...]

Overigens is de door de 430 geproduceerde "hoeveelheid" licht teleurstellend. Het richtgetal wordt alleen bereikt door in te zoomen, waardoor je bij gebruik van diffusors, reflectieschermen of indirecte belichting in het algemeen al snel te weinig licht hebt. Beter dan niets of een inbouwknippertje, maar verre van ideaal.
ik mis het sarcasme denk ik, want kan me echt niet vinden in wat je zegt. Ik heb een 580 en 430 naast elkaar gehad maar de 580 is de deur weer uit. Hij is zwaarder en zie geen voordelen van de 580. De 430 is makkelijk sterk genoeg. Heb dat ding nog nooit vol power zien doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede avond,

Ik ben nu een paar maanden in het bezit van een Canon EOS 1000d. Ik maak vaak foto's van dansavonden, meestal losse koppels, maar ook vaak overzichtsfoto's. Danszalen zijn natuurlijk niet zo goed belicht. Nu hoef ik geen professionele foto's te maken, maar met de ingebouwde flitser krijg ik te korrelige en donkere foto's. Voorbeeld:
http://www.flickr.com/pho...4/sizes/l/in/photostream/
(zal ook deels aan mijn instellingen liggen, ik schiet nog op automatisch, maar een kennis gaf ook aan dat een flitser noodzakelijk is voor dit soort foto's).

Nu ben ik al de halve middag en avond aan het Googlen. Ben uiteindelijk hier uitgekomen. Ik heb de eerste pagina's van dit topic bekeken en ben bij de laatste teruggegaan tot en met begin 2008. Daarvoor zal toch wel verouderd zijn (nu nieuwere en betere flitsers op de markt).

De officiële Speedlites zijn erg duur, dus ging ik op zoek naar een goedkopere Metz of Sigma flitser. Dit is waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen: SIGMA EF-530 DG ST .
Deze zou een waarde hebben van 53 meter voor € 145,-. Zal deze uitkomst bieden in deze situaties of is de power nog te laag? Bijna iedereen zweert bij de Speedlites, maar de flitspower van 53 bij de Sigma is meer t.o.v. de duurdere Speedlite 430 EX II met 43 en prijs € 209,-. De Speedlite 580 EX II heeft 58 en kost € 358,- en is daarom ook VEEL te duur en levert maar een klein beetje meer power.
Nu zal de Speedlite vast meer instelmogelijkheden hebben, maar ik ben geen professional en zoek vooral een goede gebruikersgemaks-prijs-kwaliteitsverhouding in een flitser.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Nomad schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:42:
ik mis het sarcasme denk ik, want kan me echt niet vinden in wat je zegt. Ik heb een 580 en 430 naast elkaar gehad maar de 580 is de deur weer uit. Hij is zwaarder en zie geen voordelen van de 580. De 430 is makkelijk sterk genoeg. Heb dat ding nog nooit vol power zien doen.
Helaas geen sarcasme bedoeld in m'n post... Het "richtgetal" van de 430 - en de 580 waarschijnlijk - wordt slechts bereikt door het meezoomen van de flitser met je objectief, mits je rechtvooruit flitst. Zodra je gaat bouncen en/of een diffusor gaat gebruiken, blijft er van de hoe"veel"heid licht bar weinig over. M'n 30 jaar oude Metz 45CT1 heeft ongeveer hetzelfde richtgetal, maar doet de speedlite verbleken tot een vuurvliegje, op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik heb van die nikon sb-24 en sb-28 dingen. Ook nog van de goede oude tijd dat ze stevig konden flitsen. Sterke jongens die flitsers, bijna net zo sterk als een 580ex.
Ervaring is persoonlijk, maar ik werk vrij veel met flitsers (99% van de foto's flits ik, zo niet alles eigenlijk) en ik ben gewoon nog nooit tegen de limitaties van de 430ex qua power gelopen, daarom is mijn 580 weer weg gegaan.
Ik geloof meteen dat er sterkere flitsers zijn, maar ik ben het niet eens met de stelling dat een 430ex kracht te kort zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 09:09
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:05:
Goede avond,

Ik ben nu een paar maanden in het bezit van een Canon EOS 1000d. Ik maak vaak foto's van dansavonden, meestal losse koppels, maar ook vaak overzichtsfoto's. Danszalen zijn natuurlijk niet zo goed belicht. Nu hoef ik geen professionele foto's te maken, maar met de ingebouwde flitser krijg ik te korrelige en donkere foto's. Voorbeeld:
http://www.flickr.com/pho...4/sizes/l/in/photostream/
(zal ook deels aan mijn instellingen liggen, ik schiet nog op automatisch, maar een kennis gaf ook aan dat een flitser noodzakelijk is voor dit soort foto's).

Nu ben ik al de halve middag en avond aan het Googlen. Ben uiteindelijk hier uitgekomen. Ik heb de eerste pagina's van dit topic bekeken en ben bij de laatste teruggegaan tot en met begin 2008. Daarvoor zal toch wel verouderd zijn (nu nieuwere en betere flitsers op de markt).

De officiële Speedlites zijn erg duur, dus ging ik op zoek naar een goedkopere Metz of Sigma flitser. Dit is waar ik uiteindelijk op ben uitgekomen: SIGMA EF-530 DG ST .
Deze zou een waarde hebben van 53 meter voor € 145,-. Zal deze uitkomst bieden in deze situaties of is de power nog te laag? Bijna iedereen zweert bij de Speedlites, maar de flitspower van 53 bij de Sigma is meer t.o.v. de duurdere Speedlite 430 EX II met 43 en prijs € 209,-. De Speedlite 580 EX II heeft 58 en kost € 358,- en is daarom ook VEEL te duur en levert maar een klein beetje meer power.
Nu zal de Speedlite vast meer instelmogelijkheden hebben, maar ik ben geen professional en zoek vooral een goede gebruikersgemaks-prijs-kwaliteitsverhouding in een flitser.

Alvast bedankt.
Ik heb op Nikon goede ervaringen met de metz 48. Al denk ik niet dat je op zo'n avond op vol vermogen wil gaan flitsen als je niet iedereen die aan het dansen is stevig wil desoriënteren. Als lauter meer flitskracht je doel is, vraag ik me af of je neit beter wat dichterbij de koppels kan komen. De foto doe je post is eigenlijk niet zoveel onderbelicht. Jer onderwerp is relatief goed belicht, maar je achtergrond is donker. Als je hier harder had geflitst zou het witte kleed een witte vlek geworden zijn. Het oplichten van de achtergrond ga je met een externe flits niet oplossen.

Edit: ik zie dat de blafond redelijk wit is en niet al te hoog. Dan zou je met wat bouncen en basis flitstechnieken inderdaad wel betere belichtingen kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 22-06-2009 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me wel af hoe je dergelijke shots nog een beetje spannend kunt maken. Indirect flitsen geeft denk ik een beetje huiskamer idee. Dat zal een mooier shot opleveren, maar wordt ook erg kil denk ik. Wellicht een idee om direct te gaan nadenken (let op: ik zeg niet dat ie dat gelijk moet kopen) over strobisten? Als dat interessant klinkt kan het verstandig zijn om hier direct rekening mee te houden bij aanschaf van de eerste flitser (of het kan zelfs de flitser bepalen!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan zit je dus aan een 580 EX (II) vast mig29 (correct me if i`m wrong)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je kunt nu een flitser kopen die later kan samenwerken met de 580 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, point taken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoutvat schreef op maandag 22 juni 2009 @ 09:39:
[...]

De foto doe je post is eigenlijk niet zoveel onderbelicht. Jer onderwerp is relatief goed belicht, maar je achtergrond is donker. Als je hier harder had geflitst zou het witte kleed een witte vlek geworden zijn. Het oplichten van de achtergrond ga je met een externe flits niet oplossen.

Edit: ik zie dat de blafond redelijk wit is en niet al te hoog. Dan zou je met wat bouncen en basis flitstechnieken inderdaad wel betere belichtingen kunnen krijgen.
Bedankt voor de reacties.

Dat bouncen heb ik inderdaad ook over gelezen. Daar wil ik ook mee experimenteren.

De voorgrond is inderdaad goed belicht op het voorbeeld. Alleen heb ik dan wel een hoge ISO waarde en wat ik vaak heb op de foto's is dat de huid erg rood wordt, zeker als ik met photoshop de foto lichter probeer te maken.

Met een externe flitser zou ik dergelijke shots toch op ISO100/200 moeten kunnen doen en nog een goede sluitertijd hebben (dansers zijn altijd in beweging) neem ik aan. En inderdaad, op de voorbeeldfoto sta ik dichtbij, maar ik sta ook vaker verder af.

Dat strobisten wordt teveel gesleep en lijkt me een stuk moeilijker. Gewoon een flitser erop klikken die zich voor de meeste situaties zelf al goed instelt had ik in gedachten.

Zou voor mij een Speedlite veel voordelen bieden dan een goedkopere met meer power, als ik niet zo professioneel ben om zelf veel met handmatige instellingen te doen? Voor af en toe hobby foto's dus.
Zouden jullie in mijn geval de Speedlite 430 EX II nemen of de SIGMA EF-530 DG ST (of een andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de ISO waarde juist lekker hoog laten staan, zodat je meer doortekening hebt in de donkere partijen. Ik zou blind voor de Canon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 19-09 09:09
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:58:
En dan zit je dus aan een 580 EX (II) vast mig29 (correct me if i`m wrong)...
Een metz 58 kan ook canonflitsers aansturen zoals een 580 ex (II) dat doet, de bediening is wel niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Nomad schreef op maandag 22 juni 2009 @ 00:53:
ik heb van die nikon sb-24 en sb-28 dingen. Ook nog van de goede oude tijd dat ze stevig konden flitsen. Sterke jongens die flitsers, bijna net zo sterk als een 580ex.
Ervaring is persoonlijk, maar ik werk vrij veel met flitsers (99% van de foto's flits ik, zo niet alles eigenlijk) en ik ben gewoon nog nooit tegen de limitaties van de 430ex qua power gelopen, daarom is mijn 580 weer weg gegaan.
Ik geloof meteen dat er sterkere flitsers zijn, maar ik ben het niet eens met de stelling dat een 430ex kracht te kort zou komen.
Ja, wat is "te kort"? Toen ik mijn 430EX bestelde, ging ik uit van de kracht van mijn 45CT1 en ik verwachte ongeveer dezelfde kracht. Daar komt ie dus absoluut niet aan. Ik was gewend - analoog - te schieten met een grotendeels afgeplakt miniflitsertje op de camera (richtgetal 15), met daarnaast - optisch gekoppeld - de 45CT1 staafflitser, indirect meestal via het plafond. Daar kon ik een behoorlijk klaslokaal ofzo goed mee uitlichten. No-way dat zoiets lukt met een 430EX. Let wel, de "oude" film ging tot 400 ASA. Tuurlijk zijn dingen oplosbaar - tot 5 flitsers in jouw geval ;) - of door het opschroeven van de gevoeligheid, maar in mijn optiek berust het hoge richtgetal van de 430EX uitsluitend op z'n zoomvermogen, wat volledig verlorengaat wanneer je schiet op 17mm of wanneer je indirect wilt belichten. Hij maakt z'n richtgetal niet waar, IMHO.

Sowieso is de balans van de camera volledig naar "hogere macht" wanneer je een 430EX monteert op de shoe, dus ik kan me voorstellen dat een 580EX helemaal onwerkbaar is. Voor mij, als zelden-flitser, reden om er geen 580EX bij te kopen iig, al schijn je die officieel wel nodig te hebben om een 430EX als slave te kunnen gebruiken.

Tot slot: Ik ben blij dat jij niet tegen de beperkingen van de 430EX aanloopt, maar realiseer je wel dat dit sterk afhangt van jouw manier van fotograferen. Absoluut gezien, dus zonder de "zoom" levert de 430EX veel minder licht dan niet-zoomende flitsers met vergelijkbare richtgetallen. Altijd beter dan de inbouwknippertjes, al was het alleen maar voor het scherpstellen op het rode raster ipv de stroboscoop, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de Speedlite 430 Ex II zojuist gekocht. Volgende week de vuurdoop, dan mag ik foto's maken bij een bruiloft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ook wat, net een Canon 580EX II een aantal maanden in bezit, valt hij net van het bureau met de 5dmII er nog aan, dus hij valt vol op de flitser op de grond...

Ik was foto's aan het maken voor mijn werk en zou net de foto's laten zien, toen de riem van de 5dm2 bleef hangen achter mijn stoelleuning..

Hij is wel verzekerd, gaat nu via mijn werkgever, maar dat zal nog wel even duren.

Afbeeldingslocatie: http://www.binne.nl/wp-content/uploads/2009/06/flits1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.binne.nl/wp-content/uploads/2009/06/flits2.jpg

Valt dit nog te repareren? Het schoentje is eraf gebroken en ook de kabeltjes zitten los :(

Heb het weekend nog een fotoshoot dus dat ga ik vast niet redden met repareren. Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die is wel tamelijk ver stuk geloof ik he? Flitsvoetje Canon 580EX vervangen bevat misschien nog wel nuttige info voor je :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja draadjes zijn ook los en is echt een stuk afgeknapt. Heb al wat gevonden van Canon: http://www.canon.nl/Support/support_etb.asp

Thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ Binne: Als de rest van je gear onbeschadigd is, dan mag je niet eens klagen. Flitser lijkt wel redelijk defect inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee de rest mankeert niks gelukkig :) Ga hem vandaag opsturen dus ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Binne
Weet je al meer over je flitser?

Dit is pas echt Tweaker achtig.
Een bounce kaartje van mijn SB-25 in de 430EXII gemod. Dat was het enige wat ik aan de 430 miste.

Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/8931/3693778357e430337e21o.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 19:59
@F.Jacobse: Dat is de mentaliteit, het enige dat die flitser echt mist in mijn ogen; Ben zelf fervent catchlighter (alhoewel met die offshoe kabel...). Mooie mod, ga veel plezier van hebben. Kan hij ook mee naar binnen en er weer uit of zit hij er gewoon los in geschoven?

The intersection of technology and creativity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas kan het kaartje niet mee bewegen. Dat wordt dus verwijderen. Er is simpel weg geen ruimte om hem naar binnen te schuiven. Maar dat is niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:37:
Nou ook wat, net een Canon 580EX II een aantal maanden in bezit, valt hij net van het bureau met de 5dmII er nog aan, dus hij valt vol op de flitser op de grond...

Ik was foto's aan het maken voor mijn werk en zou net de foto's laten zien, toen de riem van de 5dm2 bleef hangen achter mijn stoelleuning..

Hij is wel verzekerd, gaat nu via mijn werkgever, maar dat zal nog wel even duren.

Valt dit nog te repareren? Het schoentje is eraf gebroken en ook de kabeltjes zitten los :(

Heb het weekend nog een fotoshoot dus dat ga ik vast niet redden met repareren. Iemand een idee?
Het flitsvoetje is precies gebroken op de plek waar dat ontworpen is: ik heb altijd begrepen dat flitsers op een beaaplde plek moeten breken om de flitsvoet op de camera niet te beschadigen. De reparatie is volgens mij ook niet heel erg duur want het voetje + draadjes die afgebroken zijn is een modulaire unit en snel te vervangen..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou mooi zijn, heb nog niks gehoord. Flitser is er nu al bijna 2 weken. Einde van de week maar weer eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk is deze afweging al veel vaker gemaakt, maar ik heb toch een beetje hulp nodig.

Aangezien ik nog geen echt goeie flitser heb wordt `t toch wel eens tijd dat ik er één aanschaf op korte termijn. Ik gebruik nu een Sunpak auto 301 uit het anologe tijdperk, redelijk oud en traag en doet niet altijd wat ik wil. Anders gezegd, `t handmatig instellen gaat me niet altijd even goed af ;) . Ik gebruik op zich niet vaak een flitser, maar ik wil binnenkort nog wel een fotoshoot gaan houden van een oude melkfabriek bij half schemer/donker. Tevens ga ik in september (!!) naar `t oktoberfest in München waar ik gewoon wat lekkere sfeerplaten wil maken in de biertenten (uiteraard zal ik zelf ook de nodige pullen verorberen _/-\o_ ), alles puur hobbymatig. Ik denk dus dat een flitser wel handig kan gaan zijn voor deze shoots en uiteraard, voor in de toekomst.

Afijn, om er niet teveel omheen te draaien. Ik wil graag een flitsert kopen, maar welke... Ik zie 2 mogelijkheden, namelijk, de 430 EX II en de 580 EX II. Ik zet wat voor en nadelen (voor mezelf) op een rijtje, commentaar erop is natuurlijk zeer welkom.

430 EX II

plus
-prijs
-formaat/gewicht
-allround prestaties

min
-niet als master te gebruiken
-geen bouncecard
-minder licht dan 580 EX II
-minder degelijk (?!)

580 EX II

plus
-sterke flitser/veel licht
-veel functies
-als master te gebruiken
-gebruiksvriendelijk
-degelijkheid flitser (?!)

min
-hogere prijs
-groter/zwaarder

Een outsider is misschien nog de Metz 58 AF-1, jammer alleen dat hij op mij wat minder degelijk overkomt en pas vanaf 18 mm werkt en de Canon versies al vanaf 14 mm (of zie/begrijp ik dit verkeerd?!).

Graag wat hulp bij `t maken van keuze want sommige reviewsites zeggen dat de 430 EX II de beste allround keuze is en de andere weer de 580 EX II roemt om z`n capaciteiten, ondanks de niet geringe meerprijs. Ik neig zelf wat meer naar de 580 EX II, maar is dit wel de meest verstandige keus voor mij?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 21:17
Het minder licht van de 430 EX II is echt geen groot nadeel tegen over de 580 EX II. Sterker nog ik heb nog nooit aan de max gezeten van de 430 EX II. Minder degelijk is die ook echt niet te noemen tis gewoon prima spul.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de min punten van de 430 EX II wel echte minpunten voor je?

- Niet als master te gebruiken
Is dit noodzakelijk voor je? Maak je gebruik van meerdere flitsers?

- Geen bouncecard
Klopt maar ik zie dit niet als een plus punt bij de 580 in je rijtje verschijnen dus waarschijnlijk is dit niet een hele spannende functie voor je. Mocht je het wel willen dan zie je hierboven een mod van mij zodat ook de 430 met catchlight werken kan.

- Minder licht
Klopt, maar de meeste zeggen dus, waaronder ik ook, nooit aan de max te zitten van het flitsvermogen van de 430

- Minder degelijk
Of de 430 van mindere kwaliteit is dan de 580 weet ik niet. Maar de 430 is zeer sterk en solide gebouwd dat goed aanvoelt.

Met het prijsverschil en formaat in achtneming is de 430 gewoon een absolute winner van de 580.

Wat je ook doet, kies gewoon voor een merk eigen flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Je zou eigenlijk beide flitsers eens moeten voelen op je camera. De 430 verstoort de balans al behoorlijk en ik verwacht dat een combinatie met de 580 nauwelijks hanteerbaar zal blijken. Misschien niet erg, wanneer je vanaf statief werkt of zo nu en dan een paar foto's uit de hand schiet, maar een hele avond met dat ding op de hotshoe? Ik ga haast begrijpen waarom veel mensen hier een grip gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 22:02:
- Geen bouncecard
Klopt maar ik zie dit niet als een plus punt bij de 580 in je rijtje verschijnen dus waarschijnlijk is dit niet een hele spannende functie voor je. Mocht je het wel willen dan zie je hierboven een mod van mij zodat ook de 430 met catchlight werken kan.
Vraagje, hoe heb je dat ding er eigenlijk ingekregen zodat hij vast blijft zitten? (Neem aan dat hij er niet uitdondert als je de camera + flash op z'n kop vasthoudt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het kaartje valt er niet uit. Zit er gewoon strak in.
Ik heb het kaartje in de tussen ruimte gedrukt van het scharnierpunt en de behuizing.
Dus wel je diffusor uittrekken anders gaat het niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Oké helder, maar waar heb je dat kaartje dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de min punten van de 430 EX II wel echte minpunten voor je?
Hmmm, nu ik m`n eigen bericht met jouw commentaar nog eens lees, denk ik, dat je helemaal gelijk hebt. Waarschijnlijk is een 580 EX II overkill voor mij en m`n gebruik. Mocht ik `t flitsen echt onder de knie krijgen (en leuk vinden om met dat licht te gaan spelen) dan zou ik inderdaad een 580 EX II er alsnog bij kunnen kopen, voor de master/slave functie e.d....

@Toff: m`n walk-allround combi is een 50D + 28-70L, die dus al een kleine 1800 gram weegt. Tel daar bij op dat ik binnenkort nog een BG-E2N aanschaf en ik zit dik aan de 2100 gram. Ik denk dat dat een aardig uitgebalanceerde set is (zij `t wel wat aan de zware kant). Die 400 gram van die flitser zal ik niet heel erg gaan merken, gok ik. Maar wel een goeie tip om ze misschien beide eens op m`n body te schroeven ;) .

Iedereen bedankt voor `t meedenken :) . Ik ga er nog eens een nachtje over slapen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter87 schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:32:
Oké helder, maar waar heb je dat kaartje dan vandaan?
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:08:

Dit is pas echt Tweaker achtig.
Een bounce kaartje van mijn SB-25 in de 430EXII gemod. Dat was het enige wat ik aan de 430 miste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Met het prijsverschil en formaat in achtneming is de 430 gewoon een absolute winner van de 580.
Tot je een fashionshow gaat shooten en je zit te vloeken dta je flitser niet snel genoeg bijgebeend is... Op 'n 580 kan 'n powerpack (CP-E4), op 'n 430 niet...

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is helemaal correct. Opzich vind ik de 430 uber snel laden. (ik was dan ook een 420 gewend)

Het is natuurlijk wel een voordeel om er een accupack aan te hangen maar goed, in de situatie van Geert Glas zeg ik dat de 430 een betere aankoop is dan een 580. Puur gekeken naar zijn wensen en gebruik.

Geert moet gewoon zijn plussen en minnen nog eens naast elkaar leggen want zoals hij het nu op heeft gesteld strookt het niet helemaal met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de 430 EX II snel genoeg voor mij is. Mijn huidige flitser doet er ongeveer 3/4 sec. over om weer op te laden :+ . Dat duurt toch iets te lang...

Maar ik ben er al uit. Ik ga gewoon voor een 430 EX II. Misschien speelt `t geldverschil met de 580 EX II nu ook wat meer mee omdat ik een leuke 24L heb gezien :9 .

In ieder geval bedankt voor de adviezen allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Nog een minpunt van de 430exii... kan je op xxx(x)D toestellen niet gebruiken om enkel AF assist beam te gebruiken en flits uit te schakelen.
Een 2de nadeel van de 430 is dat de kop maar 270° kan draaien en niet 360°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
  • Laatst online: 01-09 22:51
De batterijen voor de net gekochte 580 EX II zijn binnen en wauw, de eerste test plaatjes met omnibounce zijn veelbelovend. In sommige (niet te vermijden) situaties waren portretfoto's niet goed meer te doen binnenshuis, op een bewolkte dag en waarbij de personen ook nog eens voor / naast een groot raam stonden (met dus veel lichtinval). Een heerlijke, niet te overheersende fill flits doet in dit soort gevallen echt "wonderen".

In de minder extreme situaties zorgt het duidelijk voor verbetering bij gezichten, waarbij die donkere schaduws weer "tot leven" komen met de fill flits :D.

Enige nadeel is dat ik met de 50D + 17-55 IS USM toch al sterk de neiging heb om een grip te gaan halen, want de combinatie heeft de neiging om naar voren te kantelen... pff het zwarte gat wordt zo wel steeds dieper zeg :| hahaa.

Edit:
Hoewel de plus- en minpunten zo'n beetje allen zijn genoemd, is deze website misschien nog handig om door te nemen. Op het moment hebben de 430 EX II en 580 EX II beiden een aantrekkelijker prijskaartje bij KE.

[ Voor 16% gewijzigd door InsjaHH op 10-07-2009 14:14 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodweep schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:11:
Nog een minpunt van de 430exii... kan je op xxx(x)D toestellen niet gebruiken om enkel AF assist beam te gebruiken en flits uit te schakelen.
Een 2de nadeel van de 430 is dat de kop maar 270° kan draaien en niet 360°.
Op de 30d kan je wel de AF assist beam gebruiken zonder te flitsen! Heb je het niet over de 430-1?

Het 2e nadeel is soms wat irritant idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik er overuit was dat ik op korte termijn een Speedlite 430 EX II ging aanschaffen kreeg ik net een mailtje van een verkoper dat ik zijn Speedlite 580 (Mark I dus) voor (bijna) 430 EX II geld mag overnemen. Flitser is in bijna nieuwstaat op een paar kleine krasjes na, lijkt me wel een goede deal :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:57:
[...]

Op de 30d kan je wel de AF assist beam gebruiken zonder te flitsen! Heb je het niet over de 430-1?

Het 2e nadeel is soms wat irritant idd.
Wel... ik zei een xxx(x)D reeks.... een 30D behoort tot de xxD reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:45:
Die 400 gram van die flitser zal ik niet heel erg gaan merken, gok ik. Maar wel een goeie tip om ze misschien beide eens op m`n body te schroeven ;) .
Het gaat niet om die paar ons, maar om de plaats van bevestiging. Als je de hotshoe gebruikt, komt het spul bovenop je body, waardoor de boel topzwaar wordt. Het kost simpelweg veel meer kracht om te voorkomen dat je set voor- of achterover kantelt. Dat vertaalt zich in pijn in je pols, als je er een paar uur mee moet werken. Misschien ben ik - op een haar na ontsnapt aan RSI en niet meer de jongste - er gevoeliger voor dan al die jonge goden hier, maar ik ervaar de onbalans als zeer hinderlijk, zelfs met de relatief lichte 430EX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat snap ik. Ik denk echter dat `t voor mij niet zo`n probleem moet zijn (ben nog relatief jong en fit ;) ). Ik merk bijvoorbeeld wel een beetje dat m`n 50D + 28-70L (die qua gewicht zwaarder is) fijner vasthoud (m.a.w. beter in balans is) dan m`n 50D + 70-200 F4 IS. Al scheelt `t niet heel veel...

Als `t goed is krijg ik dinsdag de 580 EX I, dus ff afwachten. Hopelijk komen de Eneloops dan ook binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
Toff schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:47:
Het gaat niet om die paar ons, maar om de plaats van bevestiging. Als je de hotshoe gebruikt, komt het spul bovenop je body, waardoor de boel topzwaar wordt. Het kost simpelweg veel meer kracht om te voorkomen dat je set voor- of achterover kantelt. Dat vertaalt zich in pijn in je pols, als je er een paar uur mee moet werken. Misschien ben ik - op een haar na ontsnapt aan RSI en niet meer de jongste - er gevoeliger voor dan al die jonge goden hier, maar ik ervaar de onbalans als zeer hinderlijk, zelfs met de relatief lichte 430EX.
Heb je om deze reden dan ook een grip erbij genomen? Helpt het "voorover" kantelen tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
InsjaHH schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:18:
Heb je om deze reden dan ook een grip erbij genomen? Helpt het "voorover" kantelen tegen te gaan?
Nee, ik flits zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Ik heb afgelopen weekend mijn camera+flitser laten vallen. Gelukkig zat mijn 17-40 aka 'de tank' erop, dus daar lijkt alles gelukkig nog mee in orde. Minder is dat m'n 430EX bij z'n voetje gebroken is:
Afbeeldingslocatie: http://www.blauwgestreept.nl/uploads/430EX_broken.jpg

Mounten is dus geen optie meer. Lijmen waag ik me ook niet aan omdat het maar om een klein oppervlak gaat en er relatief veel spanningen op komen te staan bij het bevestigen aan de flitser.
Heb al verschillende reparatiecentra gemaild, ben benieuwd :/ Iemand ooit eens iets dergelijks meegemaakt?

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je handig bent kun je ze zelf vervangen, er zijn gewoon replacements te vinden. Maar zorg wel dat je er een handleiding bij hebt, anders wordt het echt een gepriegel omdat de contacten een veertje hebben.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melkbus schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:54:
Ik heb afgelopen weekend mijn camera+flitser laten vallen. Gelukkig zat mijn 17-40 aka 'de tank' erop, dus daar lijkt alles gelukkig nog mee in orde. Minder is dat m'n 430EX bij z'n voetje gebroken is:

Mounten is dus geen optie meer. Lijmen waag ik me ook niet aan omdat het maar om een klein oppervlak gaat en er relatief veel spanningen op komen te staan bij het bevestigen aan de flitser.
Heb al verschillende reparatiecentra gemaild, ben benieuwd :/ Iemand ooit eens iets dergelijks meegemaakt?
AU! Heb je geen verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Geert Glas
Ik ben begonnen, jaren geleden, met de 430 en heb net de 580EXII als 2e erbij gekocht.

De voordelen van de 580 ook:
externe aansluiting voor kabel van flitsmeter of andere ontsteker zoals op een grip of met een pocket wizard (dus makkelijk naast de camera te gebruiken).

waterdicht (in februari maakte ik 's avonds foto's in Amsterdam en het water liep uit de flitser, na 20 minuten durfde ik echt niet meer buiten blijven)

bouncecard is onnodig, veel beter is een omnibounce voor € 20

de voet zit sneller beter vast dan die van de 430 door de lock ipv de schroefvatting

als je het geld hebt, kies de 580!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:48:
@ Geert Glas

De voordelen van de 580 ook:
externe aansluiting voor kabel van flitsmeter of andere ontsteker zoals op een grip of met een pocket wizard (dus makkelijk naast de camera te gebruiken).
De 430 EX II kan je uiteraard ook extern triggeren
waterdicht (in februari maakte ik 's avonds foto's in Amsterdam en het water liep uit de flitser, na 20 minuten durfde ik echt niet meer buiten blijven)
De 430 EX II lijkt mij ook wel tegen een stootje te kunnen.
Persoonlijk hecht ik meer waarde aan een bouncecard dan aan een omnibounce. Omnibounces zijn best wel g4y.
de voet zit sneller beter vast dan die van de 430 door de lock ipv de schroefvatting
:s :s

De 430 EX II heeft juist wel een quick release en de 580 EX I niet. (als je goed leest is Geert een afweging aan het maken tussen een 430 EX II of een 580 EX I

@ Geert
Ik zou de 580 EX I niet boven de 430 EX II verkiezen.
Rara waarom jij de 580 EX I kan overnemen voor 430 EX II geld.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30

breinonline

Are you afraid to be known?

Met een bouncekaart kan je heel andere effecten bereiken dan met een omnibounce. Af en toe kan je ongeveer hetzelfde ermee bereiken, maar lang niet altijd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
Toff schreef op maandag 22 juni 2009 @ 00:23:
Helaas geen sarcasme bedoeld in m'n post... Het "richtgetal" van de 430 - en de 580 waarschijnlijk - wordt slechts bereikt door het meezoomen van de flitser met je objectief, mits je rechtvooruit flitst. Zodra je gaat bouncen en/of een diffusor gaat gebruiken, blijft er van de hoe"veel"heid licht bar weinig over. M'n 30 jaar oude Metz 45CT1 heeft ongeveer hetzelfde richtgetal, maar doet de speedlite verbleken tot een vuurvliegje, op vol vermogen.
Ik wilde mijn vraag gaan stellen, maar je beantwoord mooi mijn vermoeden. Het viel mij op dat bij het zoomen naar 55mm er weinig licht van de flitser overblijft, terwijl ik recht van voren flits. Ik moet een FEC +1 dan doen om een goede belichte foto te krijgen.

Conclusie: ik had mijn Sto-Fen Omnibounce erop zitten, ik zal straks nog eens zonder deze maken.

Dat zal dan ook verklaren waarom sommige foto's een klein tikje onder dan wel overbelicht waren geraakt afgelopen shoot (lees: eerste shoot met (fill) flash en meteen een beladen begrafenis ceremonie :|). En het werd me meteen niet makkelijk gemaakt: weinig licht van andere bronnen in de zaal + een te zonnige dag midden op de middag zonder enige shaduw van bomen e.d. :S. Nu heb ik deze keer maar Av geschoten met vaak op ISO 1600, volgende keer eens kijken of ik wat meer tijd heb/krijg om met M te schieten.

Weet iemand of er een goede website / tutorial te vinden is met enige tips/trucs? Ik vond dit topic erg informatief, maar misschien weet iemand een betere bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo Tweakers wordt steeds beter, en ik pas net hier :P
Mijn vraag is als de flitser mee "zoomt" tot 105mm (is dit de huidige meetwawarde of de meetwaarde voor de oude lenzen?) wat de flitser dan doet als ik verder dan 105 mm zit stel dat het 200 mm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17

Ethirty

Who...me?

InsjaHH schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:14:
Nu heb ik deze keer maar Av geschoten met vaak op ISO 1600
Av is met flits nu net de minst logische instelling van je camera. Je camera stelt de sluiter in op het aanwezige licht en de flitser doet eigenlijk net niks. Zet je camera op M, ISO400-800 en de flits vult het missende licht veel beter aan.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:22:
Zo Tweakers wordt steeds beter, en ik pas net hier :P
Mijn vraag is als de flitser mee "zoomt" tot 105mm (is dit de huidige meetwawarde of de meetwaarde voor de oude lenzen?) wat de flitser dan doet als ik verder dan 105 mm zit stel dat het 200 mm is.
Dan valt er ook wat licht naast de scene die je fotografeert. Geen ramp dus, alleen niet 100% efficient. :P
Ethirty schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:24:
[...]

Av is met flits nu net de minst logische instelling van je camera. Je camera stelt de sluiter in op het aanwezige licht en de flitser doet eigenlijk net niks. Zet je camera op M, ISO400-800 en de flits vult het missende licht veel beter aan.
Av kan prima hoor. Als je maar begrijpt dat de camera dan primair op basis van omgevingslicht rekent.

[ Voor 79% gewijzigd door Voutloos op 14-07-2009 20:27 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
Ethirty schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:24:
Ik wilde meer invloed hebben om de hoeveelheid licht dat een lagere f/ waarde biedt op de foto te krijgen, waarbij de flash hierbij dan meer moest dienen als fill flash; dus mijn idee was Av en TTL-II (en zo min mogelijk variabelen bepalen, maar wel zorgen dat er bruikbare sluitertijden uitkwamen d.m.v. ISO waarde verhogen/verlagen). Er was in de ruimte bijna geen lichtbronnen aanwezig op de plek waar de sprekers stonden (enkel waar er afscheid genomen kon worden was de ruimte verlicht). Op die manier kwam ik dus snel aan 1/40 @ f/2.8 met ISO 1600, maar sluitertijd was soms ook nog goed met f/4.0 met ISO 1600.

Helaas had ik nog geen tijd gehad om mij verder te verdiepen in de kunst der flash, maar hier wordt er gesproken over TTL en M/Av (waarschijnlijk klopt het verhaal dus ook voor het nieuwere TTL-II). Dat verklaart ook weer het feit dat de flits inderdaad weinig toevoegt met Av, aangezien TTL-II de belichting hierop aanpast. Klopt het dat de flash hier dan eigenlijk alleen voor het bevriezen van de foto zorgt (en een klein stukje fill)?
Voutloos schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:25:
Av kan prima hoor. Als je maar begrijpt dat de camera dan primair op basis van omgevingslicht rekent.
Dat besef ik mij nu pas m.b.v. bovenstaande link. Nu vraag me wel af of de uitleg die daar wordt gegeven wel klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door InsjaHH op 14-07-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tuurlijk kan Av prima, maar ik lees over onvoorspelbaar gedrag van de camera en die vang je af door hem van Av af te halen. Zet hem desnoods op P als je nog niet aan M toe ben. En veel oefenen, een begrafenis is niet echt een plek om voor het eerst met een flitser te moeten stoeien.

Helemaal begrijp InsjaHH's verhaal overigens niet. Overdag in de schaduw met ISO1600?

edit: Ja, de camera heeft al een juiste belichting, dus de flits is vooral voor het bevriezen. Zet je cam op M, 1/40 F/2.8 en ISO800 en je flitser geeft de rest van het licht. Evt kan je de flitser ook nog instellen om meer of minder te flitsen aan de hand van het effect wat je zoekt (sfeer of plat flitsen)

[ Voor 29% gewijzigd door Ethirty op 14-07-2009 21:18 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InsjaHH
Situatie: binnen in een zaal met een vrij hoog plafond, vrijwel geen verlichting maar enkel kleine ramen die hoog bovenin bevonden, waardoor er dus weinig licht beschikbaar was.

Andere situatie: buiten in de volledige middag zon zonder enige vorm van schaduw door bomen.

Veel oefenen klopt helemaal, ik werd indirect gevraagd om foto's te maken van de ceremonie ter herinnering, waarbij ik ook wel heb aangegeven nog zit te stoeien met de flitser. Overigens was ik die dag ook de enige die foto's heeft gemaakt bij gebrek aan initiatief van anderen.

edit:
Ethirty schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:14:
edit: Ja, de camera heeft al een juiste belichting, dus de flits is vooral voor het bevriezen. Zet je cam op M, 1/40 F/2.8 en ISO800 en je flitser geeft de rest van het licht. Evt kan je de flitser ook nog instellen om meer of minder te flitsen aan de hand van het effect wat je zoekt (sfeer of plat flitsen)
Ik zit nog te stoeien met de gedachte van EC en FEC, zie dit topic. Nu heb ik zelf even snel in mijn verdonkerde kamer verschillende EC en FEC combinaties geprobeerd, maar resulteert in andere EC en FEC waarden (vaak voldoet FEC -1 in dit geval al om een correct belichting te krijgen). Hierbij heb ik wel gebruik gemaakt van M, maar steeds dezelfde sluiter- en diafragmawaarden.

[ Voor 43% gewijzigd door InsjaHH op 14-07-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Heel simpel gezegd: gebruik EC voor de achtergrond en FEC voor je voorgrond.

Diafragma bepaalt DOF, dus die is nu niet (beperkt) belangrijk, sluitertijd kan je gebruiken voor EC (doet je camera ook), FEC stel je in voor een juiste belichting van je onderwerp. Wil je sfeer meepakken gebruik dan bijv -1 om het onderwerp te bevriezen zonder teveel omgevingslicht weg te flitsen. Wil je meer omgevingslicht (zie je veel in bijv partyfotografie), zet dan je sluiter op bijv 1/20 en laat de flitser de rest doen.

In jouw link gebruikt hij de stand Av, maar zijn lichtomstandigheden blijven constant, dus ik ga ervanuit dat zijn sluitertijd dat ook was (slechts gevarieerd door de EC instelling)

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste