Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Henk schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:57:
Die 1000w bouwlamp(en) van laatst zijn om mee te tennissen?
daar zijn ze wel het beste geschikt voor. heb zelf ook continue lampen (een keer redelijk goedkoop kunnen kopen), maar die gebruik ik voornamelijk op laagste vermogen om mijn werkruimte (die gelukkig redelijk hoog is) met daglichtlampen te verlichten. zo heel af en toe gebruik ik ze wel eens voor een portretje ofzo, maar dat is eigenlijk onwerkbaar.
als je echt studiowerk wilt gaan doen, zou ik niet gaan prutsen met externe flitser, maar een mooie studio flitsset kopen. welke, ik heb geen idee, maar een hoop is natuurlijk afhankelijk van je budget. je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
lateef schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:26:
[...]
daar zijn ze wel het beste geschikt voor. heb zelf ook continue lampen (een keer redelijk goedkoop kunnen kopen), maar die gebruik ik voornamelijk op laagste vermogen om mijn werkruimte (die gelukkig redelijk hoog is) met daglichtlampen te verlichten. zo heel af en toe gebruik ik ze wel eens voor een portretje ofzo, maar dat is eigenlijk onwerkbaar.
als je echt studiowerk wilt gaan doen, zou ik niet gaan prutsen met externe flitser, maar een mooie studio flitsset kopen. welke, ik heb geen idee, maar een hoop is natuurlijk afhankelijk van je budget. je kan het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk...
Volledig mee eens... ik zit de laatste tijd steeds vaker met een schuin oog naar de Falcon Eyes startsetjes te kijken, en die heb je al vanaf een euro of 300 a 400 als ik me niet vergis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 18:46

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:57:
[...]

Volledig mee eens... ik zit de laatste tijd steeds vaker met een schuin oog naar de Falcon Eyes startsetjes te kijken, en die heb je al vanaf een euro of 300 a 400 als ik me niet vergis :)
Gebruik daarvan viel me eigenlijk redelijk tegen. Ik denk dat je dan beter voor een iets hoger geprijsd setje kunt gaan. Hoewel je het dan niet meer zo makkelijk, voor erbij koopt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThunderNet schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:59:
[...]

Gebruik daarvan viel me eigenlijk redelijk tegen. Ik denk dat je dan beter voor een iets hoger geprijsd setje kunt gaan. Hoewel je het dan niet meer zo makkelijk, voor erbij koopt.
Dat is ook hetgeen wat me tegenhoudt, het totaalplaatje. Je bent er niet met alleen lampen, maar wil ook een achtergrondrol etc, waarbij de totaalprijs dus gewoon een stuk hoger uit zal vallen dan enkel die 2 lampen en een plu. Dat, samen met e.e.a. aan ruimte die het inneemt, doet mij er voorlopig vanaf zien :)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 29-10-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:14:
[...]

Dat is ook hetgeen wat me tegenhoudt, het totaalplaatje. Je bent er niet met alleen lampen, maar wil ook een achtergrondrol etc, waarbij de totaalprijs dus gewoon een stuk hoger uit zal vallen dan enkel die 2 lampen en een plu. Samen met e.e.a. aan ruimte die het inneemt, doet mij er voorlopig vanaf zien :)
Precies, en als je al bezig gaat met het aanschaffen van een achtergrondrol en ophangsysteem. Kun je beter nog even wat dieper in de buideltrekken om een falcon-eyes setje over te slaan, en net wat beter en serieuzer systeem te kopen.
En op locatie, sjah :P Wat met reportageflitsers creatief prutsen heeft ook wel wat :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 08:00
En (reportage) flitsers hoef je niet alleen te gebruiken als je te weinig of slecht licht hebt, je kan er ook een hele andere sfeer mee creeeren. Voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.net/forum/2007/okt/20071025_hardwell284_compare.jpg

@Henk :
Er is niets mis met Falcon Eyes flitsers, zolang je maar gaat voor de nieuwe GN-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Henk schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 12:57:
[...]

Die 1000w bouwlamp(en) van laatst zijn om mee te tennissen?
Nee dat is een koopje van 5 euro. Voor 't "echte werk" heb ik gewoon een vivitar 285HV en een 430EX, met een giottos lightstand. Niet zeuren dus. |:(
SilentThunder schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 13:23:
[...]

Voor meer informatie omtrent wireless flitsen en low-budget studioflitsen: http://www.strobist.blogspot.com/ ;)
Waarom denk je dat die link niet bekend is hier? ;) Ben allang een verfent lurker daar en ben lekker rustig bezig met lighting 1.02 :)

[ Voor 57% gewijzigd door Timo op 29-10-2007 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
fooker schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:14:
[...]

Nee dat is een koopje van 5 euro.
Doe dan niet alsof het spul volledig overbodig is, meuk die op de schroot hoort, laat ik daar iig liggen.
Voor 't echte werk heb ik gewoon een vivitar 285HV en een 430EX, met een giottos lightstand. Niet zeuren dus. |:(
Zo zeg, het echte werk... een heuse 430EX en een antieke M-flash. I'm stunned.
GerardHenninger schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:37:
En (reportage) flitsers hoef je niet alleen te gebruiken als je te weinig of slecht licht hebt, je kan er ook een hele andere sfeer mee creeeren. Voorbeeld :

[afbeelding]

@Henk :
Er is niets mis met Falcon Eyes flitsers, zolang je maar gaat voor de nieuwe GN-serie.
Dat is het betere werk, en mocht ik serieus worden in het hele 'studio' geweld, dan zou ik miss. wel 2x430EX erbij scoren. Aan de andere kant heb je voor 400e dus gewoon een best compleet setje dus dat zou ook weer een optie zijn...

Maarrrr, voorlopig hou ik het bij 'met een schuin oog kijken' denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Wat the fuck moet ik met meer dan een antieke Manual flash henk..
of snap je niet dat ik helemaal niet dat je ook op manual kunt flitsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
fooker schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:23:
Ik snap die zin al niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Maar als antieke M-flashes je blij maken, hou ik je niet tegen hoor :) Waar het mij om ging is dat je zelf een 'studio' lamp hebt staan, maar het spul wel afraadt, terwijl je er vrolijk mee experimenteert. Ik volgde die logica niet zo.

als je puur naar de 'studio' setting kijkt, lijken studiolampen mij iig gewoon een stuk voordeliger. Ja, je hebt 230V nodig op locatie, maar aan de andere kant krijg je wel een stuk meer licht voor je geld, alsmede softboxen, statieven en leuker speelgoed :+

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 29-10-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentThunder
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 07:49
fooker schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:14:
Waarom denk je dat die link niet bekend is hier? ;) Ben allang een verfent lurker daar en ben lekker rustig bezig met lighting 1.02 :)
Volgens mij had ik de link ook uiteindelijk van dit forum. Maar de reactie was ook niet voor jou bedoeld, maar voor degene die de vraag stelde ;)

Ik ben ook een fervent lurker daar, vind het wel mateloos interessant om met een low-budget oplossing toch erg leuke dingen te kunnen doen. :)

Canon EOS 40D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 USM | Tamron 17-50mm F/2.8 | Canon EF 50mm F/1.8 II | Canon EF 70-200mm F/4L IS USM | Speedlite 430EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fooker schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:23:
Lol, Jullie lijken wel een stel kibbelende wijven, ga zo door _/-\o_ :)

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Henk,met die antieke Mflashes kan ik alles wat ik wil. Denk je dat gerards 580EX met een pocketwizard echt meer doet? Geen ETTL hoor, ook manual. ik heb alleen 4 285HV's voor de prijs van 1 580EX en voor pocketwizards gebruik ik gewone elcheapoebaytriggers.

Goedkoop, ja. Functioneel? 90% van wat het dure setje doet,

Ik heb een studiolamp staan, puur om mee te prutsen, maar ik zou er geen 500 euro aan uitgeven ook niet aan grote flitsers. Vanwege het feit dat als ik 500 euro zou uitgeven aan flitsers. Ik wel wil kunnen zorgen dat ze overal mee naar toe gaan. Ipv de Falcon Eyes flitertjes die mooi in de tas blijven, waar je een batterypack voor nodig hebt als je op een externe locatie wilt schieten.

Puur voor in de studio (iets wat ik niet kan verantwoorden) is het wat anders :) Want je hebt ook vaker van die preview lampen in de wat grotere flitsers zitten. maar zolang ik geen tijd heb om veel in een studio te doen en geen locatie heb, hoeft dat voor mij iig niet ;)

@sirius, daar ben ik het ook wel mee eens ja :+ Kappeh noueh :+

[ Voor 25% gewijzigd door Timo op 29-10-2007 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kwam vandaag in de winkel "Le système flash Canon" van J. Dennis Thomas tegen, in het Engels verschenen als Canon Speedlite System Digital Field Guide. Op het eerste gezicht erg interessant en van behoorlijk niveau.

Daarnaast ligt hier Fabriquer ses accessoires d'éclairage photo in de winkel waarin staat beschreven hoe je je eigen softboxes en zo maakt. In het Engels (waarschijnlijk) verschenen als low budget shooting. De auteur heeft een site in het Duits

(ik weet dat men in Nederland nauwelijks frans spreekt, maar de links zijn gegeven in verband met de PDFjes die op de links staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:32
Hallo,

in dit topic kwam ik interressante dingen tegen zoals

http://alzodigital.com/online_store/alzo_porta_flash_umbrella_studio_kit.htm

Ik zoek zoiets omdat ik zelf genoeg 580EX heb en geen zin heb om dure flitsers te kopen. Dit systeem is op zich erg mooi, maar ik zie 1 nadeel. Er zit slechts 1 contact (flitscontact) op de flitsschoen van de flitser. Kent iemand een ander merk die iets dergelijks heeft?
Canon gebruik namelijk 5 contact hoewel ze niet allemaal nodig zijn is het toch aardig handig ivm witbalans, zoom, flitsregelingsterkte ed. Ik wil het anders gebruiken icm STE-2 als het niet via draden kan. Die regelt alles dan wireless, maar ik vraag me af als ik tegen een achterkant van een 580EX kijk gaat deze dan wel af?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Het maakt niet echt uit. Dit omdat je meestal icm een paraplu de flitser handmatig instelt op een breuk-waarde.
Je stelt het 1x in, en blijft dat gebruiken in principe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat die transmitter en receiver werken in combinatie met een 430EX en 400D? 58 dollar is natuurlijk wel andere koek dan die 300 euro voor een SST2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 12:44:
Gaat die transmitter en receiver werken in combinatie met een 430EX en 400D? 58 dollar is natuurlijk wel andere koek dan die 300 euro voor een SST2
Gaat prima werken.

Het middelste contact is de zogenaamde x-sync. Deze triggert de daadwerkelijke flits. Als dat het enige contactpunt is wat gebruikt wordt is er geen verdere communicatie mogelijk van instellingen.
Vandaar dat je dan de flitser manueel moet instellen (1/1, 1/2, 1/4, .... 1/128).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik heb vanmiddag een speedlite 430EX gekocht om te gebruiken icm mn 350D. Wat mij echter opviel is dat als je in een andere stand dan de 'auto-stand' het knopje indrukt om je ingestelde diafragma daardwerkelijk in te stellen (hmm, dat kleine knopje recht onder de knop om je objectief los te maken), dat dan de flitser een seconde of wat ontzettend hard staat te stroben. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurt? En is dit gevaarlijk voor de flitser zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dirickteur schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:43:
Ik heb vanmiddag een speedlite 430EX gekocht om te gebruiken icm mn 350D. Wat mij echter opviel is dat als je in een andere stand dan de 'auto-stand' het knopje indrukt om je ingestelde diafragma daardwerkelijk in te stellen (hmm, dat kleine knopje recht onder de knop om je objectief los te maken), dat dan de flitser een seconde of wat ontzettend hard staat te stroben. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gebeurt? En is dit gevaarlijk voor de flitser zelf?
Ik snap hier weinig van, volgens mij zit je aan het A-DEP knopje te peuteren en daar verstel je het diafragma niet mee. De A-DEP functie knijpt het diafragma naar de ingestelde waarde zodat je de DOF kan controleren. Leuk bedacht, maar dat blijkt met de zoeker van de 30D nauwelijks nuttig dus ik vermoed met de 350D ongeveer net zo nuttig. Staat samen met de 'direct-print' knop op de eerste plaats qua knoppen-die-er-van-mij-niet-op-gehoeven-hadden.
Bij de 350D verstel je het diafragma (in M) vermoedelijk door aan het wieltje te draaien en tegelijkertijd de exp.comp/Av knop (achterop de body) in te drukken. In Av stand is een draai aan het wieltje voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:24

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee Henkert, hij zit aan het DOF knopje. Fiat Power: dan wordt het diafragma inderdaad toegepast en laat de camera precies zien hoe hij gaat belichten dus inclusief het licht van de flits. Omdat dat normaal maar een fractie van een seconde duurt en jij waarschijnlijk langer dan een seconde dat knopje indrukt, krijg je dat stroboscoop-effect. Het is niet gevaarlijk voor de flitser, de batterijen gaan wel snel leeg op die manier.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
breinonline schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 07:44:
Het is niet gevaarlijk voor de flitser, de batterijen gaan wel snel leeg op die manier.
Er staat wel ergens in de manual van dat ding dat je het max. 3 keer na mekaar mag doen, anders loop je kans dat je je flitser vernaggelt.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:23
Hmm ok! De flitser 'strobet' ongeveer 1 sec, onafhankelijk van hoelang ik dat DOF-knopje indruk. Maar apart dat hij dat niet met de ingebouwde flitser doet dan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 16:12

qless

...vraag maar...

Dirickteur schreef op maandag 12 november 2007 @ 01:29:
Hmm ok! De flitser 'strobet' ongeveer 1 sec, onafhankelijk van hoelang ik dat DOF-knopje indruk. Maar apart dat hij dat niet met de ingebouwde flitser doet dan...?
Hm lang geleden dat ik de interne gebruikt hebt, maar dacht dat ie dat ook deed.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf (nog) totaal geen enkel verstand van flitsers en het flitsen ansich, maar ik vroeg me af of het verstandig is om een gebruikte Speedlite 550 EX te kopen. Ik ben gevraagd om in mei een bruiloft te doen (anders zou een familielid het doen met point and shoot) en ik wil me er toch iets meer in verdiepen. Is het waard om de 550 nog te kopen (ik heb weet niet hoe lang een fliters "mee" gaat.)? Wat zou een geschikte prijs zijn voor een 550?

Alvast bedankt voor antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:25:
Ik heb zelf (nog) totaal geen enkel verstand van flitsers en het flitsen ansich, maar ik vroeg me af of het verstandig is om een gebruikte Speedlite 550 EX te kopen. Ik ben gevraagd om in mei een bruiloft te doen (anders zou een familielid het doen met point and shoot) en ik wil me er toch iets meer in verdiepen. Is het waard om de 550 nog te kopen (ik heb weet niet hoe lang een fliters "mee" gaat.)? Wat zou een geschikte prijs zijn voor een 550?

Alvast bedankt voor antwoorden!
Ligt eraan wat je ervoor moet betalen en of deze volledig compatibel is met E_TTL2

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qless schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:50:
[...]

Ligt eraan wat je ervoor moet betalen en of deze volledig compatibel is met E_TTL2
Ik heb er een aantal op fotoapparatuur.nl gezien voor 225, 235 en eentje voor 325. De 550EX is toch zowieso al compatibel met E_TTL2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 10:33:
[...]
Ik heb er een aantal op fotoapparatuur.nl gezien voor 225, 235 en eentje voor 325. De 550EX is toch zowieso al compatibel met E_TTL2?
E-TTL, E-TTL2 voegt niet zoveel toe, daar is hier eerder discussie over geweest. Linkje over de verschillen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de Cactus wireless Flash Trigger? Ik besef dat ze geen 100% betrouwbaarheid hebben, maar het prijsverschil met de Canon ST2 is wel erg groot

http://cgi.ebay.fr/ws/eBa...iewItem&item=170148691656

Edit 1: Mmm... ik denk dat ik voor 28 euro de gok neem als ik dit, dit en vooral dit lees

Edit 2: Vraag ik me af of je toch niet beter die 16kanaalsversie kan nemen (trigger en receiver). Gaat die ook werken met een 430EX?

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 04:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Laatst online: 20-09 19:46

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

ik ben ook voornemens binnenkort een flitsertje aan te schaffen, maar ik vind voor hetgene wat ik er mee doe (zelfs de 430 ex) aardig aan de prijs, ik wil wel graag een canon flitser, qua lenzen ben ik niet zo canon achtig, maar ik heb het idee dat een canon flitser beter is.

wat nu mijn vraag is: zijn er in de nabije toekomst nieuwe modellen op komst? de tweedehands markt op het gebied van deze flitsers is niet zo actief, en als er een nieuwe uitkomt zijn de andere gauw wat goedkoper. (zie ook 30d versus 40d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Waarom kijk je niet naar een 2e hands 420ex? Daar betaal je 2e hands zo rond de € 100/€ 125 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook een flitser kopen voor bij mn 400D, voornamelijk voor portretten. Enige voorwaarde die ik er eigenlijk aan heb is dat ik er mee moet kunnen bouncen. Alleen... nou heb ik zo het topic zitten doorbladeren, en vraag me het volgende af:

Waarom geen 3rd party fllitsers? Wat zijn daar de nadelen van???

Ik heb namelijk een metz flitsertje op het oog
Metz Mecablitz 44 AF 4 Canon
Die is maar 129 euro t.o.v. de 430 EX die 100 euro duurder is!

Kijk, als er echt heel veel nadelen aan de 3rd party flitsers zitten en veel meer voordelen aan de Canon, zal ik nog wel ff doorsparen of zoeken naar 2e hands... maar graag wil ik jullie mening dus horen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 01:34
Collega heeft de Sigma Ef 530.
De ST-versie is iets van een 160€, doet E-TTL II, bounced waar je het maar wil, ... :-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:01:
Ik wil ook een flitser kopen voor bij mn 400D, voornamelijk voor portretten. Enige voorwaarde die ik er eigenlijk aan heb is dat ik er mee moet kunnen bouncen. Alleen... nou heb ik zo het topic zitten doorbladeren, en vraag me het volgende af:

Waarom geen 3rd party lenzen? Wat zijn daar de nadelen van???

Kijk, als er echt heel veel nadelen aan de 3rd party flitsers zitten en veel meer voordelen aan de Canon, zal ik nog wel ff doorsparen of zoeken naar 2e hands... maar graag wil ik jullie mening dus horen hierover.
Lenzen? ;)

Ik heb slechte ervaringen met Sigma flitsers in ieder geval. Canon flitsers belichten echt veel beter (de lichtmeting schat de situatie beter in, het niet om de kracht van de flits ofzo).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 09:14
Bij Fotokonijn zie ik de Canon 430EX er niet meer opstaan, weet iemand de rede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 23:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

bluecupra schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:18:
Bij Fotokonijn zie ik de Canon 430EX er niet meer opstaan, weet iemand de rede?
Het hier vragen is denk ik minder logisch dan die winkel even opbellen ;) geen idee, volgens mij is het gewoon leverbaar over het algemeen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless

qless

...vraag maar...

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:49:
[...]

Het hier vragen is denk ik minder logisch dan die winkel even opbellen ;) geen idee, volgens mij is het gewoon leverbaar over het algemeen.
Ding is nogal populair....2e hands zie je ze ook niet veel en gaan ze voor bijna nieuwprijzen van de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:11
Heb vandaag een omnibounce gekocht voor mijn 430EX. Er wordt aangegeven dat hij de maximale afstand met een factor 2,5 verminderd. Zou ik dan ook flitsbelichtingscompensatie moeten gebruiken om toch genoeg flitslicht te krijgen bij personen bijvoorbeeld? Ik heb op dit moment niemand die het slachtoffer wil spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
TranceSetter schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:01:
Heb vandaag een omnibounce gekocht voor mijn 430EX. Er wordt aangegeven dat hij de maximale afstand met een factor 2,5 verminderd. Zou ik dan ook flitsbelichtingscompensatie moeten gebruiken om toch genoeg flitslicht te krijgen bij personen bijvoorbeeld? Ik heb op dit moment niemand die het slachtoffer wil spelen :)
Een normale omnibounce houdt 1 stop licht tegen.. dus eigenlijk altijd je FEC op +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
GerardHenninger schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:16:
[...]
Een normale omnibounce houdt 1 stop licht tegen.. dus eigenlijk altijd je FEC op +1
Grapje van Gerard natuurlijk. ;)
Natuurlijk houdt die omnibounce licht tegen, maar tenzij je aan het eind van het bereik van je flitser zit, merk je daar niets van, aangezien de hoeveelheid licht door de lens wordt gemeten, dus na aftrek van omnibounce/indirect etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Toff schreef op woensdag 28 november 2007 @ 00:36:
[...]
Grapje van Gerard natuurlijk. ;)
Natuurlijk houdt die omnibounce licht tegen, maar tenzij je aan het eind van het bereik van je flitser zit, merk je daar niets van, aangezien de hoeveelheid licht door de lens wordt gemeten, dus na aftrek van omnibounce/indirect etc...
Ah, dus jij gebruikt een omnibounce ook gewoon om recht naar voren te schieten :P Als ik op evenementen kom dan zie ik 90% van de fotografen een omnibounce gebruiken maar volgens mij weet 90% daarvan niet hoe ze dat ding juist moeten gebruiken.

Ik vind dan eigenlijk ook dat iemand pas zo'n ding "mag" kopen zodra ze kunnen flitsen ZONDER hulpmiddelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik volg de redenering van Toff eigenlijk wel. Door de TTL-preflash zou je toch geen FEC moeten gebruiken in principe aangezien de power van de flits wordt aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ik ben omnibounce een half jaar geleden kwijt geraakt, ik heb 'm nog geen moment gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

GerardHenninger schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:50:
[...]
Ah, dus jij gebruikt een omnibounce ook gewoon om recht naar voren te schieten :P Als ik op evenementen kom dan zie ik 90% van de fotografen een omnibounce gebruiken maar volgens mij weet 90% daarvan niet hoe ze dat ding juist moeten gebruiken.

Ik vind dan eigenlijk ook dat iemand pas zo'n ding "mag" kopen zodra ze kunnen flitser ZONDER hulpmiddelen...
Sssst, niet tegen Hos zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:50:
[...]

Ik vind dan eigenlijk ook dat iemand pas zo'n ding "mag" kopen zodra ze kunnen flitsen ZONDER hulpmiddelen...
Hoe gebruik je hem dan? In een hoek van 45-60 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je moet zo'n ding gebruiken in de stand die aansluit bij de situatie en bij de gewenste belichting. Een omnibounce stelt je in staat om zowel licht direct richting je onderwerp te sturen als in andere richtingen. Waarbij het idee is dat het licht wat in andere richtingen wordt gestuurd via de muur, het plafond of net wat (kan ook iemands witte t-shirt zijn) uiteindelijk ook richting je onderwerp kaatst. Vandaar de naam omnibounce.

Op die manier kan je dus met één flitser toch licht vanuit meerdere richtingen op je onderwerp laten vallen. Maar dan moet de omgeving dus wel zodanig zijn dat er ook objecten in de buurt staan om het door de omnibounce verspreidde licht weer terug richting je onderwerp te kaatsen.

Het is dus geen wondermiddel of zo en er moet net zoals bij gebruik van een flitser in het algemeen gewoon bij nagedacht worden om er echt baad bij te hebben.

Verder sluit ik me bij Toff aan wat betreft de lichtopbrengst bij gebruik van een omnibounce.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 28-11-2007 12:08 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:26:
[...]

Hoe gebruik je hem dan? In een hoek van 45-60 graden?
Een omniBOUNCE gebruik je dus, ja ja, om te bouncen. Schiet je in buiten op het strand dan heeft het weinig zin, behalve als je wil dat je licht breder verspreid wordt. Maar in dat geval had je ook je wide-angle diffuser kunnen gebruiken. De nadruk licht op het bouncen, het is geen softbox die het licht zachter maakt; je vergroot je oppervlak niet van je bronlicht (flitser) en ook de afstand blijft hetzelfde ten opzichte van je onderwerp, oftwel : hetzelfde harde licht als altijd met als enige "voordeel" dat je wat licht lekt naar beneden en boven toe (als je je omnibounce goed op je flitser hebt geplaatst)..

• Toff

Toff

FP ProMod
Volgens mij is de beste manier (if ever) om een omnibounce te gebruiken, om "gewoon" recht op je onderwerp te mikken met dat ding op je flitser. Een deel van het licht wordt dan afgebogen naar boven/onder/links/rechts en je hoopt dan, dat er voldoende reflectie is om nog wat op je onderwerp te laten vallen. Bouncen met de omnibounce? Als je bedoelt dat je de flitskop bijvoorbeeld omhoog richt, om via het plafond te bouncen, dan vrees ik dat je meestal licht tekort gaat komen, juist omdat het licht in "alle richtingen" verspreid wordt, waardoor het wel wat zachter wordt, door de reflecties (in theorie dan), inclusief "naar achter", waar je er niets aan hebt.
Natuurlijk "moest" ik ook een omnibounce op mijn 430EX, maar na wat teleurstellende ervaringen (er bleef gewoon niet genoeg flitslicht over) gebruik ik het ding vooral als een soort van lensdop, ter bescherming van de flitser in de tas. :)

• breinonline

breinonline

Van de stofen.com site:
Q: Why must I tilt the flash head to 45 degrees?
A: In Non TTL models this is necessary to avoid under exposure caused by light from the Omni hitting the external auto sensor of the flash. In TTL models it gives a better feathering wrap around of the light in the range from close to about 15 feet from the subject. Beyond that point with TTL we find straight on works OK for you.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Toff schreef op donderdag 29 november 2007 @ 00:41:
Volgens mij is de beste manier (if ever) om een omnibounce te gebruiken, om "gewoon" recht op je onderwerp te mikken met dat ding op je flitser. Een deel van het licht wordt dan afgebogen naar boven/onder/links/rechts en je hoopt dan, dat er voldoende reflectie is om nog wat op je onderwerp te laten vallen. Bouncen met de omnibounce? Als je bedoelt dat je de flitskop bijvoorbeeld omhoog richt, om via het plafond te bouncen, dan vrees ik dat je meestal licht tekort gaat komen, juist omdat het licht in "alle richtingen" verspreid wordt, waardoor het wel wat zachter wordt, door de reflecties (in theorie dan), inclusief "naar achter", waar je er niets aan hebt.
draai je gewoon je belichtingcompensatie 1 a 2 stops omhoog. Werkt prima.
maar ik moet zeggen dat ik rechtomhoog bouncen met omnibounce niet erg prettige resulaten vind geven. Dan liever de bouncecard gebruiken.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Toff

Toff

FP ProMod
15 feet is 3 oeps 5 meter. Daar zit ik meestal boven, dus zoals gezegd, "straigth on" works best for me.
YellowCube schreef op donderdag 29 november 2007 @ 06:42:
[...]
draai je gewoon je belichtingcompensatie 1 a 2 stops omhoog. Werkt prima.
Ja doei, dan kan ik het wel zonder flits. :) Als ik flits, zit ik met de flits meestal op minimaal een stop onderbelicht, om het bestaande licht nog een kansje te geven.
maar ik moet zeggen dat ik rechtomhoog bouncen met omnibounce niet erg prettige resulaten vind geven. Dan liever de bouncecard gebruiken.
Ik hoop niet dat ik je het idee voor "rechtomhoog" heb gegeven? Met omnibounce rechtvooruit is wat ik bedoelde te zeggen met "recht op het onderwerp" iig.
Een alternatief voor de omnibounce of een bouncecard is trouwens om de difussor net niet helemaal uit te trekken (@flitskop 45graden). Je krijgt dan een "afdakje" wat het licht net even wat zachter maakt. Gaat niet op als je de difussor voor groothoek nodig hebt natuurlijk en het effect is beperkt, maar het is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Toff schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:39:
[...]
15 feet is 3 meter. Daar zit ik meestal boven, dus zoals gezegd, "straigth on" works best for me.

[...]

Ja doei, dan kan ik het wel zonder flits. :) Als ik flits, zit ik met de flits meestal op minimaal een stop onderbelicht, om het bestaande licht nog een kansje te geven.

[...]

Ik hoop niet dat ik je het idee voor "rechtomhoog" heb gegeven? Met omnibounce rechtvooruit is wat ik bedoelde te zeggen met "recht op het onderwerp" iig.
Een alternatief voor de omnibounce of een bouncecard is trouwens om de difussor net niet helemaal uit te trekken (@flitskop 45graden). Je krijgt dan een "afdakje" wat het licht net even wat zachter maakt. Gaat niet op als je de difussor voor groothoek nodig hebt natuurlijk en het effect is beperkt, maar het is beter dan niets.
Als jouw onderwerp op meer afstand dan 3m zit, zal je omnibounce echt weinig tot niets doen als je gewoon recht richting je onderwerp schiet en omgevingslicht kan je ook prima pakken met een FEC in de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Henk schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 08:24:
[...]
Als jouw onderwerp op meer afstand dan 3m zit, zal je omnibounce echt weinig tot niets doen als je gewoon recht richting je onderwerp schiet en omgevingslicht kan je ook prima pakken met een FEC in de plus.
Bedoel je niet "FEC in de min."?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
FEC in plus en nog langere sluitertijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

Voor zover ik het zie wordt hierboven bedoelt: belichtingscompensatie in de plus, FEC in de min. Dus meer omgevingslicht en minder flitslicht...

Daarnaast is 15 feet natuurlijk ongeveer 5 meter en niet 3m.. ;).

[ Voor 53% gewijzigd door Garyu op 30-11-2007 10:23 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn naamgenoot ( ;) ) doelt, vermoed ik, op de opmerking van Toff, dat je bij een FEC in de plus het omgevingslicht geen kans geeft. Maar wanneer je FEC positief ingesteld hebt, kun je toch nog omgevingslicht vangen hoor. Afhankelijk van hoeveel flitslicht je 'onderweg' kwijt raakt, kan er met de lichtgevoeligheid, diafragma- en sluitertijdinstelling gewoon een combinatie ingesteld worden waardoor je toch omgevingslicht meepakt.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 10:28 . Reden: zie opmerking Fire69 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
:P
doelt, vermoed ik, op de opmerking van Toff, dat je bij een FEC in de plus het omgevingslicht geen kans geeft. Maar wanneer je FEC positief ingesteld hebt, kun je toch nog omgevingslicht vangen hoor. Afhankelijk van hoeveel flitslicht je 'onderweg' kwijt raakt, kan er met de lichtgevoeligheid, diafragma- en sluitertijdinstelling gewoon een combinatie ingesteld worden waardoor je toch omgevingslicht meepakt.
Exactly :) Ik zit @ work, dus kan geen hele lappen tekst typen, maar dat is wel waar het op neer komt. Net zoals dat je camera in bepaalde situaties gewoon onderbelicht, kan ook je flitser steevast onderbelichtingsfouten maken in bepaalde situaties. Omgevingslicht pakken doe je niet door de flitsintensiteit te regelen, maar door je belichting zelf aan te passen op het omgevingslicht. Dragging the shutter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

Henk schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:34:
[...]
Omgevingslicht pakken doe je niet door de flitsintensiteit te regelen, maar door je belichting zelf aan te passen op het omgevingslicht. Dragging the shutter :)
Toch echt door beide aan te passen - flitslicht kan je aanpassen, en belichting zelf kan je aanpassen. Dat vult elkaar toch juist aan? Of is dat anders voor Canon?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Garyu schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:42:
[...]

Toch echt door beide aan te passen - flitslicht kan je aanpassen, en belichting zelf kan je aanpassen. Dat vult elkaar toch juist aan? Of is dat anders voor Canon?
De belichting pakt de omgeving, het flitslicht de belichting van je onderwerp. Stel jij je flitslicht bij, dan pas je dus de belichting op je onderwerp aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 04:03:
Heeft iemand ervaring met de Cactus wireless Flash Trigger? Ik besef dat ze geen 100% betrouwbaarheid hebben, maar het prijsverschil met de Canon ST2 is wel erg groot

Edit 1: Mmm... ik denk dat ik voor 28 euro de gok neem als ik dit, dit en vooral dit lees

Edit 2: Vraag ik me af of je toch niet beter die 16kanaalsversie kan nemen (trigger en receiver). Gaat die ook werken met een 430EX?
ik heb gister het standaardmodel via gadgetinfinity besteld, als ik hem tzt heb (zal wel een paar weken duren) dan post ik wel even een bevinding alhoewel die ook genoeg te vinden zijn op het net.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
Misschien doe ik iets fout hoor, maar bij de hogere iso standen (800 tot 3200), lijkt het alsof de FEC instelling van mn flitser niets uitmaakt. Ding flitst net zo hard als op FEC 0 als op FEC -3. Doe ik iets fout, of is het de camera danwel de flitser die niet helemaal spoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geef eens wat meer details, afstand tot onderwerp, soort onderwerp (licht/donker oppervlak, reflecterend oppervlak), richting flitskop etc. etc.

Manual is de minimum instelbare power 1/64, dus ik vraag me nu ook af in hoeverre je bij automatisch gebruik je kan merken dat er een minimale output moet zijn...

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Voutloos schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 21:07:
Geef eens wat meer details, afstand tot onderwerp, soort onderwerp (licht/donker oppervlak, reflecterend oppervlak), richting flitskop etc. etc.

Manual is de minimum instelbare power 1/64, dus ik vraag me nu ook af in hoeverre je bij automatisch gebruik je kan merken dat er een minimale output moet zijn...
Ik heb het net eens op 1/64 getest, en ik kom op t zelfde resultaat als FEC 0 en -3. MAW de flits KAN gewoon niet zachter... probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
ThomasW schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 23:38:
[...]
Ik heb het net eens op 1/64 getest, en ik kom op t zelfde resultaat als FEC 0 en -3. MAW de flits KAN gewoon niet zachter... probleem opgelost.
Merkwaardig, want mijn grootste klacht is het gebrek aan vermogen van de flitser... Welke sluitertijd, ISO en diafragma gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:01:

Waarom geen 3rd party fllitsers? Wat zijn daar de nadelen van???

Voor portretten is 1 hotshoe flitser eigenlijk niet geschikt. Je flits dan namelijk recht naar de persoon toe. Het beeld wordt vlak, geen schaduw werking etc. Voor portretten heb je eigenlijk minimaal 2 lichtbronnen nodig, links en rechts... Door beide lichtbronnen verschillend af te stellen, krijg je diepte in je portretten..

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Plaatje van Planetneil.com
Afbeeldingslocatie: http://oneperfectmoment.com/blog/images/caisey-john/3446.jpg
(Once again, a single on-camera speedlight, gelled to tungsten, and bounced over my left shoulder,
1/100th @ f2.8 @ 1000 iso)
Lijkt me dus wel aardig te lukken met 1 on-camera flitser.
Natuurlijk niet gewoon recht erop flitsen hé! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Fire69 op 06-12-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
Toff schreef op donderdag 06 december 2007 @ 01:00:
[...]

Merkwaardig, want mijn grootste klacht is het gebrek aan vermogen van de flitser... Welke sluitertijd, ISO en diafragma gebruik jij dan?
1/60 f/2.8-4 en iso 3200 (slecht verlichte kamer, én geen platgeflitste foto's willen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 22:46
ThomasW schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:25:
[...]

1/60 f/2.8-4 en iso 3200 (slecht verlichte kamer, én geen platgeflitste foto's willen hebben)
Sluitertijd langer maken en ISO omlaag geen optie? Dan moet je flitser ook niet zo zacht flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:00:
Plaatje van Planetneil.com
[afbeelding]
[...]
Lijkt me dus wel aardig te lukken met 1 on-camera flitser.
Natuurlijk niet gewoon recht erop flitsen hé! ;)
Ehhh, dat lijkt mij een prima verlichte ruimte waarin waarschijnlijk een heel klein invulflitsje voldoende is. Dat is iets anders dan een kamer zonder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Er wordt ook nergens gesproken over een 100% verduisterde kamer. :)
Eastman zegt dat je voor een portret altijd meer dan 1 flitser nodig hebt, lijkt me een beetje overdreven.

Ik ging hier nog een voorbeeldje plakken, maar ik zou zeggen, doorloop de tutorials ivm flash op planetneil even, voorbeelden genoeg :)

[Edit]
Toch maar voorbeeldje dan :)
Zonder flits, toch wel donker genoeg hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.planetneil.com/tangents/images/jazzman2.jpg

Met flits:
Afbeeldingslocatie: http://www.planetneil.com/tangents/images/jazzman1.jpg

Hoewel het met een extra flitser waarschijnlijk wel mooier verspreid zal zijn, is dit toch een perfect aanvaardbaar resultaat? Niet platgeflitst of zo?

[ Voor 37% gewijzigd door Fire69 op 06-12-2007 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fire69 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:19:
[Edit]
[afbeelding]

Met flits:
[afbeelding]

Hoewel het met een extra flitser waarschijnlijk wel mooier verspreid zal zijn, is dit toch een perfect aanvaardbaar resultaat? Niet platgeflitst of zo?
Strakke foto inderdaad en vooral heel knap dat de flits niet zichtbaar is in de ramen. Zelfs bij bouncen via een plafond moet je daarvoor nog heel erg oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hij bounced ook meestal niet naar voor en omhoog, maar links of rechts over de schouders naar achter tegen een muur of zo :)
Planetneil.com, interessante site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Misschien een domme vraag, maar ik wil graag eens experimenteren met 2 flitsers. Nu heb ik een 580EX op de shoe van mijn 5D zitten, maar ik heb hier nog een hele mooie oude metz met eigen lichtmeter, maar wel met een laag serienummer waardoor ie niet geschikt is voor nieuwe digitale SLR's (iets met 100 of 200 volt ofzo, gewoon een doorlus voor de flitsbuis ipv een schakelspanning van bijv 5 volt).

Nu weet ik dat een hotshoe met 1 op 1 converter erop, dat je die ermee kan opblazen, maar mijn 5D heeft aan de zijkant ook een aansluiting zitten (PC sync)

Nu vroeg ik mij af, is deze aansluiting wél geschikt voor deze flitser of raden jullie mij aan om dit niet te doen. Ik was namelijk niet van plan om voor experimenteel werk een flitser aan te schaffen als hier een hele fijne Metz in de kast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC sync gaat ook dat sync voltage overheen ;) Je zou wel een optische trigger kunnen aanschaffen en die onder de Metz schroeven, dan reageert de metz op de flits van de 580. Moet wel E-TTL uit :) Maar dat was sowieso niet gaan werken ;)

Link is hier al eens langsgekomen geloof ik: strobist.com :)

En iets in deze trant moet je hebben: Hama Synchromaat Op ebay zijn ze goedkoper ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Fire69 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 15:19:
Er wordt ook nergens gesproken over een 100% verduisterde kamer. :)
Eastman zegt dat je voor een portret altijd meer dan 1 flitser nodig hebt, lijkt me een beetje overdreven.

Ik ging hier nog een voorbeeldje plakken, maar ik zou zeggen, doorloop de tutorials ivm flash op planetneil even, voorbeelden genoeg :)

[Edit]
[afbeelding]

Met flits:
[afbeelding]

Maar dit kan je toch geen portretfoto noemen? Dit is meer een snapshot. Belichting is idd redelijk goed gegaan. Maar als je naar de exiff kijkt, zie je dat de sluitertijd 1/15 F4 800 iso. Werken met slechts 1 flitser is heel fijn als je je veel moet verplaatsen... Bouncen is heel erg locatie afhankelijk.. Naar achtenbouncen geeft het meest difused licht, maar als de muur achter je 20 meter verder is, heb je er weinig aan.

In portret foto's verwacht ik toch echt wel meer diepte.. ik vindt de foto's van niekerk nou niet echt fantastisch...

Afbeeldingslocatie: http://www.planetneil.com/tangents/images/Laura-0567.jpg
Misschien wou ze zelf wel heel graag als giraffe op de foto, maar je kan je model toch wel een beetje aansturen.. O-)

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even een vraag tussendoor. Ik heb een 1ds mark ii met 2 speedlite 580 ex flitsers.
Bestaat er een manier om beide flitsers LOS van de camera te kunnen gebruiken, zonder een derde flitser of een ST-E2 aan te schaffen? Ik heb iets gelezen van radio triggers.
Weet iemand hier meer over?

Gr,
Finn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Eastman schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 01:01:
[...]

Maar dit kan je toch geen portretfoto noemen? Dit is meer een snapshot. Belichting is idd redelijk goed gegaan. Maar als je naar de exiff kijkt, zie je dat de sluitertijd 1/15 F4 800 iso. Werken met slechts 1 flitser is heel fijn als je je veel moet verplaatsen... Bouncen is heel erg locatie afhankelijk.. Naar achtenbouncen geeft het meest difused licht, maar als de muur achter je 20 meter verder is, heb je er weinig aan.

In portret foto's verwacht ik toch echt wel meer diepte.. ik vindt de foto's van niekerk nou niet echt fantastisch...

[afbeelding]
Misschien wou ze zelf wel heel graag als giraffe op de foto, maar je kan je model toch wel een beetje aansturen.. O-)
Ik nam die van die pianist omdat er eerst kommentaar kwam op het feit dat de kamer al heel goed verlicht was en het eerst voorbeeld dus enkel een beetje fill-flash was.
Bij die pianist kon je zien dat het toch redelijk mooi te verlichte is met 1 flitser.

Aangezien je zelf met een foto van zijn site komt, veronderstel ik dat je daar wel wat rondgekeken hebt, dan zal je ook wel gezien hebben dat hij met 1 flitser hele mooie dingen kan.
Tuurlijk zal je met 2 of meer beter kunnen, maar voor gewone hobbyisten moet het nog wat betaalbaar EN draagbaar zijn allemaal.

Ivm die giraf, als fotograaf kan je ook niet toveren natuurlijk. Zo'n nek kan je niet camoufleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:12:
Ik heb even een vraag tussendoor. Ik heb een 1ds mark ii met 2 speedlite 580 ex flitsers.
Bestaat er een manier om beide flitsers LOS van de camera te kunnen gebruiken, zonder een derde flitser of een ST-E2 aan te schaffen? Ik heb iets gelezen van radio triggers.

Gr,
Finn
ligt er aan... wil je behoud van TTL meting, dan niet...

Maar wil je werken in handmatige stand, dan kan het wel met goedkope radiotriggers... Ik hebs is een setje gekocht bij een marktplaats verkoper in nederland..

Je kan overigens ook gewoon een 430EX er bij kopen, is stuk goedkoper dan 580EX...

Ik heb 2 430EX flitsers en een 580EX om ze aan te sturen.. Kwa vermogen kom ik meestal wel uit met een 430EX..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Fire69 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:33:
[...]

Ik nam die van die pianist omdat er eerst kommentaar kwam op het feit dat de kamer al heel goed verlicht was en het eerst voorbeeld dus enkel een beetje fill-flash was.
Bij die pianist kon je zien dat het toch redelijk mooi te verlichte is met 1 flitser.

Aangezien je zelf met een foto van zijn site komt, veronderstel ik dat je daar wel wat rondgekeken hebt, dan zal je ook wel gezien hebben dat hij met 1 flitser hele mooie dingen kan.
Tuurlijk zal je met 2 of meer beter kunnen, maar voor gewone hobbyisten moet het nog wat betaalbaar EN draagbaar zijn allemaal.

Ivm die giraf, als fotograaf kan je ook niet toveren natuurlijk. Zo'n nek kan je niet camoufleren :)
Natuurlijk kan je met 1 flitser een ruimte egaal vullen... Ik wou alleen aangeven, dat bij het maken van portretten, een ander soort licht gewenst is dan alleen egaal de ruimte vullen met licht..

Wat betrefd die foto, als ze haar nek recht had gehouden had dat al wat gescheelt, ipv nu naar voren geschoven, ziet er heel raar uit.. misschien had de stylist ook nog wel wat kunnen.. Nu ik langer naar de foto kijk, niet echt nette uitsnede, heel veel ruimte boven haar hoofd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eastman schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 21:01:
[...]

ligt er aan... wil je behoud van TTL meting, dan niet...

Maar wil je werken in handmatige stand, dan kan het wel met goedkope radiotriggers... Ik hebs is een setje gekocht bij een marktplaats verkoper in nederland..

Je kan overigens ook gewoon een 430EX er bij kopen, is stuk goedkoper dan 580EX...

Ik heb 2 430EX flitsers en een 580EX om ze aan te sturen.. Kwa vermogen kom ik meestal wel uit met een 430EX..
de TTL wil ik behouden. Stel ik schaf een 430EX aan, ondervind ik dan nog nadelen als ik deze gebruik om de 2 580ex aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:00:
[...]

de TTL wil ik behouden. Stel ik schaf een 430EX aan, ondervind ik dan nog nadelen als ik deze gebruik om de 2 580ex aan te sturen?
Volgens mij kun je alleen flitsers aansturen met een 550 of 580EX. Je zult dus een 580EX als master moeten gebruiken, en de 430EX als slave...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:00:
[...]

Ja, want de 430EX kan alleen als slave gebruikt worden. Je moet dus één van de 580's als master gebruiken :)

edit:
ik ben weer eens langzaam. @hierboven: klopt :p

[ Voor 7% gewijzigd door breinonline op 07-12-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:12:

Gr,
Finn
Finn, je raakt je TTL-meting wel kwijt, maar kijk eens naar de PocketWizards. Deze zijn en vreselijk goed en de toprange heeft een mogelijkheid om een lichtmeting te doen. Ik weet niet precies hoe dat werkt moet ik bekennen...

Zie: http://www.pocketwizard.com/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 23:27:
[...]

Finn, je raakt je TTL-meting wel kwijt, maar kijk eens naar de PocketWizards. Deze zijn en vreselijk goed en de toprange heeft een mogelijkheid om een lichtmeting te doen. Ik weet niet precies hoe dat werkt moet ik bekennen...

Zie: http://www.pocketwizard.com/
pocket wizzard is eigenlijk slechts de goede variant van de goedkope rf flashtriggers.. maar wel voor zo'n 200 euro per stuk, voor 2 flitsers ben je dus 3*200 euro kwijt.. het heeft wel veel functies, zo kan je met zo'n trigger ook de camera ontspannen..

Wat jij bedoelt met lichtmeting, is dat je de wizzard aan kan sluiten op een lichtmeter, zodat je de flitsers kan triggeren om het licht te meten.

er komt iets nieuws uit http://www.radiopopper.com/ dat is veelbelovend en goedkoper...

BTW. het aansturen met een 580EX heeft niet echt veel bereik buiten... binnen werkt het wel aardig.
Dus als je veel buiten fotografeert, kan je beter gaan voor radio triggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Eastman schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 01:52:
[...]
Wat jij bedoelt met lichtmeting, is dat je de wizzard aan kan sluiten op een lichtmeter, zodat je de flitsers kan triggeren om het licht te meten.
ik heb ook van die ebaytriggers, en die kan je ook met de sync poort aan een lichtmerter hangen. Na de meting zet je 'm gewoon op je hotshoe en schieten maar. Ze zijn niet geweldig.. maar goed genoeg tot de tijd dat die radiopopper op de markt komt.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Eastman schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 01:52:
[...]

pocket wizzard is eigenlijk slechts de goede variant van de goedkope rf flashtriggers.. maar wel voor zo'n 200 euro per stuk, voor 2 flitsers ben je dus 3*200 euro kwijt.. het heeft wel veel functies, zo kan je met zo'n trigger ook de camera ontspannen..

er komt iets nieuws uit http://www.radiopopper.com/ dat is veelbelovend en goedkoper...

BTW. het aansturen met een 580EX heeft niet echt veel bereik buiten... binnen werkt het wel aardig.
Dus als je veel buiten fotografeert, kan je beter gaan voor radio triggers
Net even die radiopopper-site doorgenomen.
Ziet er interessant uit, maar voor een release-datum in Januari vind ik het wel vreemd dat er nog geen enkele produkt-foto te bespeuren is...
Wel 1 opmerking, dit ding vangt het IR-signaal van een master op en stuurt het via radio naar een slave. Met andere woorden, je hebt dus een 580 of een STE-2 EN nog een 430 of 580 nodig om dit systeem te kunnen gebruiken.
De standaard radio-triggers of pocketwizards kunnen gewoon 1 enkele flitser aansturen.
Plus dat het ook 175$ (dus zal het wel 175€ worden ook) per ontvanger en receiver zal worden.
Niet veel minder dat die pocketwizards dus.
Ben benieuwd, afwachten tot Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Fire69 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 08:49:
[...]

Net even die radiopopper-site doorgenomen.
Ziet er interessant uit, maar voor een release-datum in Januari vind ik het wel vreemd dat er nog geen enkele produkt-foto te bespeuren is...
Wel 1 opmerking, dit ding vangt het IR-signaal van een master op en stuurt het via radio naar een slave. Met andere woorden, je hebt dus een 580 of een STE-2 EN nog een 430 of 580 nodig om dit systeem te kunnen gebruiken.
De standaard radio-triggers of pocketwizards kunnen ghttp://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/29225292/0
GoT - Fotografie Algemeen - Reageer - Powered by Reactewoon 1 enkele flitser aansturen.
Plus dat het ook 175$ (dus zal het wel 175€ worden ook) per ontvanger en receiver zal worden.
Niet veel minder dat die pocketwizards dus.
Ben benieuwd, afwachten tot Januari.
Als je gebruik wilt maken van TTL ontkom je niet aan het feit dat er een master aan je camera moet zitten... de P1 is idd 175.. Maar er is ook een junior popper, die is voor 25 dollar al te koop te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
.. Maar er is ook een junior popper, die is voor 25 dollar al te koop te zijn..
Die komt zomer 2008 (verwacht) en kan uitsluitend Manual

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 17:58
Radio triggers met TTL functie; bekijk de Quantum Xwires eens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

We hebben sinds kort een 430EX (nieuw). Bevalt zeer goed! Echter valt de batterij levensduur me erg tegen. Ik gebruik GP batterijen van 2100 MAH (NIMH oplaadbaar), maar na een foto of 30 is het feest voorbij en laadt de flitser niet meer op, zeg maar. Mijn vraag is eigenlijk of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:18:
We hebben sinds kort een 430EX (nieuw). Bevalt zeer goed! Echter valt de batterij levensduur me erg tegen. Ik gebruik GP batterijen van 2100 MAH (NIMH oplaadbaar), maar na een foto of 30 is het feest voorbij en laadt de flitser niet meer op, zeg maar. Mijn vraag is eigenlijk of dit normaal is?
Nee, probeer eens andere batterijen. 2100 mAh doet vermoeden dat ze al heel oud zijn. Het hangt natuurlijk ook nog wel af van de flits, is die steeds op vol vermogen. Maar zelfs dan is 30 foto's niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ze zijn in ieder geval drie jaar oud, ik heb ze gebruikt in mijn oude Canon Powershot A70 :) Daarna zijn ze een jaartje geheel niet in gebruik geweest, tot nu dus. Kan dat de capaciteit dusdanig beinvloeden? Anders moet ik er gewoon eens een snellader voor kopen, nu duurt het opladen steeds een uurtje of acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand nog een antwoord op mijn tweede vraag/edit? Ik ga in eerste instantie een 430EX kopen en daarna hoop ik (tweedehands) andere goedkope flitsers op te duiken.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 04:03:

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Ik ga morgenavond fotograferen buiten (=donker :P) en wil graag wat mooie resultaten afleveren, alleen komt vandaag mijn 430EX pas binnen (was even niet anders). Ik heb dus niet echt tijd om te oefenen met m'n flitser. Het gaat voornamelijk om wat sprekers en dansers (ook grote groepen). Ik heb een 50mm 1.8, 430EX en omnibounce (+ 400D, kitlens en 70-300).

Ik dacht eraan om indien mogelijk zoveel mogelijk met m'n 50mm 1.8 te schieten en wat invulflits te geven, zodat ik het schaarse omgevingslicht dat er is nog eenbeetje op kan vangen. Kop op 45 graden en omnibounce erop (het is er echt donker + geen plafond dus bouncen kan niet).
Wat groothoek wil ik doen met m'n kitlens en gewoon vol flitsen (zonder omni?).
Misschien nog wat close-ups op 200-300 mm, ook gewoon vol licht erop lijkt mij.

Mijn vraag: heeft er nog iemand wat specifieke tips, do's en don't's of opmerkingen bij bovenstaande? Zou ik blij mee zijn, kan ik me een beetje voorbereiden zonder gear ;)

PS: ik heb planet Neil al even doorgenomen ;)

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M stand, 1/30 seconde en de 1.8 op f/2.0 ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, lijkt me lastig want nog nooit meegemaakt. 'Vol flitsen' lijkt me niet erg verstandig, dan heb je dus een goed belicht (of waarschijnlijker nog: enorm overbelicht) onderwerp en een pikzwarte achtergrond. Omgevingslicht pakken is hier het doel. Dus de 50mm f/1.8 i.c.m ISO1600/3200 (afh. van afdrukgrootte), tamelijk wide-open schieten (let op DoF) en beetje aanklooien met de FEC.
Het lijkt me dat er wat licht op de spreker/dansers is anders zou het publiek er weinig van genieten, toch? Dus wellicht is het wel zonder flits te presteren, alleen bij de dans (snelle bewegingen) zul je meer genoodzaakt zijn het onderwerp te bevriezen met je flitser.
Ga op tijd, en probeer wat instellingen uit op de geluidsman-die-vooraf-de-microfoon-installeert ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
Die cactus spul, hkmeuk, is heel vervelend met sommige flitsers die niet goed afgeschermd zijn, zoals de 550EX, flipt ie af en toe..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 13:19
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:39:
Tja, lijkt me lastig want nog nooit meegemaakt. 'Vol flitsen' lijkt me niet erg verstandig, dan heb je dus een goed belicht (of waarschijnlijker nog: enorm overbelicht) onderwerp en een pikzwarte achtergrond. Omgevingslicht pakken is hier het doel. Dus de 50mm f/1.8 i.c.m ISO1600/3200 (afh. van afdrukgrootte), tamelijk wide-open schieten (let op DoF) en beetje aanklooien met de FEC.
Het lijkt me dat er wat licht op de spreker/dansers is anders zou het publiek er weinig van genieten, toch? Dus wellicht is het wel zonder flits te presteren, alleen bij de dans (snelle bewegingen) zul je meer genoodzaakt zijn het onderwerp te bevriezen met je flitser.
Ga op tijd, en probeer wat instellingen uit op de geluidsman-die-vooraf-de-microfoon-installeert ofzoiets.
Thx, ik zal er idd op tijd heen gaan om eea te proberen. Toch zal er een grote varieteit zijn aan afstanden en hoeveelheid licht, dus het blijft natuurlijk lastig... Thx iig voor je reactie!

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 12 december 2007 @ 13:44:
Die cactus spul, hkmeuk, is heel vervelend met sommige flitsers die niet goed afgeschermd zijn, zoals de 550EX, flipt ie af en toe..
Als je de goede versie koopt valt dat wel mee, de oudere versies hadden dat iig wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:57:
Ze zijn in ieder geval drie jaar oud, ik heb ze gebruikt in mijn oude Canon Powershot A70 :) Daarna zijn ze een jaartje geheel niet in gebruik geweest, tot nu dus. Kan dat de capaciteit dusdanig beinvloeden? Anders moet ik er gewoon eens een snellader voor kopen, nu duurt het opladen steeds een uurtje of acht.
Nieuwe kopen, de oude zijn gewoon op. :P

Ik heb 2500's in mijn 580II en daarmee kan ik rustig 300-400 foto's maken.

Oh en een nieuwe lader is wel aan te raden, die zijn wel prijzig als je ze van GP koopt. (En een hele snelle wilt hebben.)

[ Voor 10% gewijzigd door Floor-is op 12-12-2007 16:57 ]

Bericht hierboven

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste