Toon posts:

GamerPC, € 1800,-.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 664 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fb_slim
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12-2021
RoD schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 14:39:
[...]

Het is eigenlijk heel simpel. Heb je een harde schijf, dan heb je de kans dat deze kapotgaat. Heb je 2 schijven, heb je 2x een kans dat er een schijf kapot gaat. Als er één schijf stuk is bij Raid0, is meteen je data weg. Dus er verandert niks, behalve dat je 2x de kans hebt om je data kwijt te raken. Nog steeds een verwaarloosbare kans als je het mij vraagt, als je je onmisbare bestanden gewoon backupped.
Je zou toch ook 3 schijven kunnen aansluiten en alles in Raid 5 knallen. Ik heb dit laatst met 4x500GB schijven gedaan. Hierbij wordt 1 schijf helemaal niet gebruikt en de overige 3 wel. Ik had de Promise FastTrak TX4310 en die fixed automatisch de fouten als een van de schijven kapot gaat. Heeft de P5W DH Deluxe ook die optie?

Ik zoek eigen precies dezelfde config als in dit topic wordt behandeld. Hoe veilig achten jullie RAID 5 en hoe snel t.o.v. een raptor en een RAID 0 opstelling? Zouden jullie eerder 1x raptor doen en dan 2x300Gb voor opslag? Ik wil absoluut geen RAID 0, want die backups ga ik sowieso niet elke dag maken, dat weet ik nu al...

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

de Gigabyte DS4 ondersteund raid 5 en is ongeveer 150 euro.
Wat betreft de snelheid is het vergelijkbaar met raid 0 en een raptor.
Je hebt de snelheid van raid 0 en je verliest geen bestanden als een schijf kapot gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door psychoclown op 10-02-2007 15:58 ]

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Verwijderd

Topicstarter
psychoclown schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:57:
de Gigabyte DS4 ondersteund raid 5 en is ongeveer 150 euro.
Wat betreft de snelheid is het vergelijkbaar met raid 0 en een raptor.
Je hebt de snelheid van raid 0 en je verliest geen bestanden als een schijf kapot gaat.
Welke schijf raad je me dan aan en zou 1 schijf al volstaan ?

bij de review staat wel dit :
- Een lange kaart in het 2e PCI-E 16x slot blokkeert SATA en IDE poorten
- Slechts één PCI slot bruikbaar bij CrossFire
- Vergeelde IDE kabel is esthetisch minpuntje

zal dan toch geen probleem vormen als ik slechts 1 Grafische kaart gebruik ?

• psychoclown
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Als je een gpu erin zet lijkt me geen probleem te zijn al weet ik dat niet zeker dat zou je een gebruiker van de DS4 moeten vragen. Vooral omdat de G80 nogal lange kaarten zijn kan ik dat niet zo zeggen.

Wat betreft Raid 5, je moet er minimaal 3 schijven voor hebben.
Bijv. 3x Seagate Barracuda 7200.10, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB) - 69.95 euro
Dan hou je 500GB aan schijfruimte over, je komt wel iets duurder uit dan 2x 320GB en minder schijfruimte maar het komt wel dicht in de buurt van Raid 0 snelheid + je hebt een soort van backup.
Zie ook GoT - Raid FAQ

-Edit-

Over je vraag mbt Raid 0, wat RoD probeert te zeggen is dat een hdd een kans heeft om kapot te gaan. Als je nou 2 schijven in Raid 0 hangt dan heb je 2x de kans van één schiijf om je data te verliezen.
(Raid 0 verdeelt de data over de 2 schijven).
Al is de kans dat één van je schijven kapot gaat maar een verwaarloosbaar percentage dan is het toch nog slim om backups te maken zeker als je ook belangrijke data op die schijven wil zetten natuurlijk.

Het maakt dus niet uit of je één schijf neemt of twee (of mss 3 als je besluit voor Raid 5 te gaan) dan wel in Raid 0 dan wel normaal.

[ Voor 44% gewijzigd door psychoclown op 10-02-2007 20:41 ]

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Verwijderd

die E6600 is zeker wel een goede proccessor maar het is niet extreem zoals je in je topic title wel laat zien. dan zou je toch beter voor de QX6700 of de X6800 gaan, dat zijn de extreem versies.

verder wil je duidelijk een gamepc maar kiest een kast waar geen 8800 of x1950 in past. daarnaast zit je met je huidige moederbord vast aan of een enkele kaart of crossfire. nvidia's sli kun je vergeten op je huidige moederbord keuze.

door je huidige keuze voor een kast zul je voor een mid-range videokaart moeten gaan omdat meer gewoon niet in je kast past. dus zelfs high-end graphics, laat staan 'extreeme' graphics gaat al niet door. dit wordt dus eerder een mid-high gamers pc met een zeer snelle hd-raid.

verder klopt het dat je met raid0 een dubble kans hebt je data kwijt te raken. hier een voorbeeld.
schijf 1 heeft een gebrek waardoor deze over 4maand al faalt. de eerste 12 maanden zijn kritiek.
schijf 2 heeft geen enkel gebrek en zal de volledige 8jaar wel halen.
schijf 1 en schijf 2 draaien in raid0.
schijf 1 faalt en de raid0 is dus gebroken.
je bent nu op zowel schijf 1 als schijf 2 alle data kwijt. ondanks dat schijf 2 goed functioneert.

raid5 is ook een optie. hierbij wordt een parity bit berekend welke op 1 van de schijf wordt wegschreven. als 1 schijf faalt kun je uit de andere schijven de data berkenen en herstellen.
je hebt hiervoor minimaal 3 schijven nodig waarbij de harschijfruimte het aantal schijven -1 is.
dus met 3 schijven kun je 2 schijven gebruiken en 1 voor de paritybit. bij 4 schijven kun je 3 schijven gebruiken en 1 voor de paritybit. bij 5 schijven etc etc. etc.

wikipedia heeft nog een heel verhaal over hdd-raids. maar
RAID is NOOIT een VERVANGING voor REGELMATIGE BACKUPS.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:03:
die E6600 is zeker wel een goede proccessor maar het is niet extreem zoals je in je topic title wel laat zien. dan zou je toch beter voor de QX6700 of de X6800 gaan, dat zijn de extreem versies.

verder wil je duidelijk een gamepc maar kiest een kast waar geen 8800 of x1950 in past. daarnaast zit je met je huidige moederbord vast aan of een enkele kaart of crossfire. nvidia's sli kun je vergeten op je huidige moederbord keuze.

door je huidige keuze voor een kast zul je voor een mid-range videokaart moeten gaan omdat meer gewoon niet in je kast past. dus zelfs high-end graphics, laat staan 'extreeme' graphics gaat al niet door. dit wordt dus eerder een mid-high gamers pc met een zeer snelle hd-raid.

verder klopt het dat je met raid0 een dubble kans hebt je data kwijt te raken. hier een voorbeeld.
schijf 1 heeft een gebrek waardoor deze over 4maand al faalt. de eerste 12 maanden zijn kritiek.
schijf 2 heeft geen enkel gebrek en zal de volledige 8jaar wel halen.
schijf 1 en schijf 2 draaien in raid0.
schijf 1 faalt en de raid0 is dus gebroken.
je bent nu op zowel schijf 1 als schijf 2 alle data kwijt. ondanks dat schijf 2 goed functioneert.

raid5 is ook een optie. hierbij wordt een parity bit berekend welke op 1 van de schijf wordt wegschreven. als 1 schijf faalt kun je uit de andere schijven de data berkenen en herstellen.
je hebt hiervoor minimaal 3 schijven nodig waarbij de harschijfruimte het aantal schijven -1 is.
dus met 3 schijven kun je 2 schijven gebruiken en 1 voor de paritybit. bij 4 schijven kun je 3 schijven gebruiken en 1 voor de paritybit. bij 5 schijven etc etc. etc.

wikipedia heeft nog een heel verhaal over hdd-raids. maar
RAID is NOOIT een VERVANGING voor REGELMATIGE BACKUPS.
Ik denk dat ik toch wel over kan gaan naar de extreme (deze keer dan echt), nu ik net na doorvragen vernomen heb dat ik "geen limiet" heb, al zal ik het best wel niet te bont maken :) (sorry voor de onduidelijkheid hieromtrent!)
Weet je misschien ook nog een goeie winkel waart ze dit verkopen (of is alternate prima ?) en ze verzenden naar België ?
Ik zal ook eens de wikipedia-info doorlezen ivm de RAID opties en daaruit beslissen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 23:37 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:29:
[...]

Ik denk dat ik toch wel over kan gaan naar de extreme, nu ik net na doorvragen vernomen heb dat ik "geen limiet" heb, al zal ik het best wel niet te bont maken :) (sorry voor de onduidelijkheid hieromtrent!)
Weet je misschien ook nog een goeie winkel waart ze dit verkopen (of is alternate prima ?) en ze verzenden naar België ?
Geen limiet?

Verwijderd

Topicstarter
ivm geld, geen limiet is wel wat veel gezegd, maar ik kan toch wel zeker hoger gaan dan 1800 euro en er een echte extreme van maken, zolang ik niet overdrijf :)

Verwijderd

foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2007 23:44 ]

• bassie
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:38:
[...]

ivm geld, geen limiet is wel wat veel gezegd, maar ik kan toch wel zeker hoger gaan dan 1800 euro en er een echte extreme van maken, zolang ik niet overdrijf :)
quad core
p5b deluxe
3-4GB pc5300 geheugen
8800GTX
4*320GB Raid5
Areca raidkaart
Enermax liberty 500w / antec neohe 500w.
En nog wat overige zooi.

€3000 ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
bassie_ schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:44:
[...]

quad core
p5b deluxe
3-4GB pc5300 geheugen
8800GTX
4*320GB Raid5
Areca raidkaart
Enermax liberty 500w / antec neohe 500w.
En nog wat overige zooi.

€3000 ongeveer.
Zit zo ongeveer op jouw golflengte te denken :)
enkel ondersteunt die p5b volgens mij geen quad core als ik zo kijk op alternate...

• bassie
Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 23:51:
[...]

Zit zo ongeveer op jouw golflengte te denken :)
enkel ondersteunt die p5b volgens mij geen quad core als ik zo kijk op alternate...
Quad's met een 1066fsb bus worden ondersteund bios update waarschijnlijk wel nodig. 1333fsb quad's worden officieel niet ondersteund, maar volgens mij is dat na een bios update wel mogelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door bassie op 10-02-2007 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal een 500W voeding nog voldoende zijn ? en zou er nog een extra koeling op de processor moeten (of is dat inbegrepen ofzo ?)

Ik hoop dat ik hiermee toch wel wat langer dan 1 jaartje voortkan :P

edit: net gezien dat ik bij Alternate zeker niet het best ben, zie dat ik bij Azerty voor bv. mijn processor bijna 50 euro goedkoper ben !

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 00:30 ]

Verwijderd

Ik zou bij alternate de volgende dingen bestellen;

Sharkoon Rebel 9 Past je 8800 met gemakt in.
Arctic Freezer Pro voor je processor (of een duurdere met iets minder geluid scheelt niet veel).
Hyper 580W voeding modulair echt een super voeding is iets duurder dan wat je nu hebt maar is ook wel een stukje beter.
En ga dan voor raid 10 dat is sneller dan raid 5 als je budget toch hoger is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 00:43 ]

Verwijderd

je zit nog steeds met een enkele 8800GTX. nou is dat wel een snelle kaart maar niet zo snel 2 x1950XTX in crossfire. verder is een quad-core nog helemaal geen behoefte en kun je volgensmij ook beter op de native quad-core's wachten. de K8L van AMD of de (ben de naam even kwijt) opvolger van de huidige kentsfield. wat feitelijk 2dualcores onder 1 dak is.

bij games is je GPU power op dit moment de beperkende factor en je HD de overall-perfomance breaker. op dit moment is de E6600 ruim voldoende voor elke game en kun je beter investeren in 2 goede videokaarten dan een extreme CPU in je pc te stoppen.

als geld geen probleem blijkt te zijn kun je kwa HDD's denk ik het beste 4 raptors in RAID0+1 zetten. dat levert de hoogste snelheid met de beste seek-times en de minste overhead. is alleen wel duur.

tja februari is een beetje een slechte tijd om en pc te kopen omdat je net tussen 2 belangrijke periodes in zit, nammelijk december en mei. dit is wanneer veel nieuw spul uitkomt en je het meeste waar voor je geld krijgt. ik denk dat het wachten op de R600 en ook de op de RD690 gebasseerde moederborden welke elk moment in de winkel kunne verschijnen, het waard is.

waarom? omdat de 8800, de X1950 en de E6600 alweer meer dan een half-jaar op de markt zijn en dus op het punt staan te worden opgevolgd. je zei zelf al dat je vaak na een jaar teleurgesteld was over je aankoop dat is omdat deze producten al weer een half-jaar oud zijn waardoor je aankoop eigenlijk al weer ander-half jaar oud is. oftewel bijna de helft van de verwachte levensduur.

wat moet ik dan?
optie 1) wacht een maandje en kijk of er al moederborden zijn met een RD690 chipset en AM2+ socket. hier kun je dan over een tijdje een K8L native quad-core in zetten en een R600 crossfire.
optie 2) zoek een andere kast. koop dan nu nog niet een High-end graphics maar een < 100 euro kaartje en upgrade zodra de R600 uitkomt. ook worden rond die tijd een revisie van Nvidia verwacht welke mischien ook nog wel interessant zijn. kies dan nu voor een E6400 en upgrade dan naar what-ever intel als antwoord voor de K8L presenteert.
optie3) wacht zet het geld opzij en kijk in mei of juni wat er dan op de markt is.

als je serieus next-gen graphics wil waar je ook 3 jaar me vooruit kunt zul je een andere kast met vooral meer breedt onderin moeten kiezen. want de high-end kaarten zullen huge zijn.

*disclaimer voordat je hier een flamewar uitbreekt tussen intel<=>amd/ait<=>nvidia. ik probeer hier een objectief punt te belichten wat zijn voor en tegens heeft. februari is gewoon een rot maand om je pc te kopen.

Verwijderd

ik weet niet of ze al genoemd zijn, maar ik heb laatst een 2.1 setje van Bose staan beluisteren in een winke, en was daarvan diep onder de indruk... veel betere kwaliteit geluid dan de logitechs, Philips en JBL dingetjes die ik gehoord heb... kosten wel ruim 100 euro, maar dan heb je ook wat... mocht je het belangrijk vinden...
Ik ben voornemens die te gaan kopen, omdat ik nu van die goedkope logitech bolletjes heb staan...

Verwijderd

Topicstarter
Je zult idd wel gelijk hebben, ik stop nu een moment met kijken en zal terug contact opnemen als we zover zijn in mei/juni.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 01:01:
Je zult idd wel gelijk hebben, ik stop nu een moment met kijken en zal terug contact opnemen als we zover zijn in mei/juni.
Tja dan zul je altijd bezig blijven, die R600 zal misschien wat iets sneller zijn maar verwacht nou niet meteen 200% snelheidswinst. Koop op dit moment gewoon een systeem met een 8800GTX, en wil je later upgraden dan koop je er gewoon nog 1 bij en dan zet je ze in SLI.

Verwijderd

tja

januari is de tijd van bijkomen
februari is de tijd van dromen
maart is de tijd van plannen
mei is de tijd van kopen
juni is de tijd van puntjes op de i zetten
juli is de tijd van genieten
augustus is de tijd van wakker worden
september is de tijd van naar de toekomst kijken
oktober is de tijd van plannen
november is de tijd van kopen
december is de tijd van feesten en vergeten dat je een maand geleden een nieuwe pc had gekocht.

computer fabrikanten weten dit lijstje ook en zetten daar hun release datums op gelijk. dus gewoon sparen en in mei een goei nieuwe pc kopen waar je trots op kunt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 01:51:
[...]

Tja dan zul je altijd bezig blijven, die R600 zal misschien wat iets sneller zijn maar verwacht nou niet meteen 200% snelheidswinst. Koop op dit moment gewoon een systeem met een 8800GTX, en wil je later upgraden dan koop je er gewoon nog 1 bij en dan zet je ze in SLI.
Ik denk dat ik beter naar Docey luister :P
Februari is niet echt de maand om een pc te kopen, mei/juni zal veel beter zijn (of mss hetzelfde maar een heel stuk goedkoper door de concurrentie).
In ieder geval, ik zal geduldig wachten en blijven dromen :D

Verwijderd

Als je geen geld hebt, mag je dat wel toegeven hoor.

• power_user
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11-2024
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:33:
Looooooooooooooooooooooool _/-\o_

PSN: Oldzkoel

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 10:09:
[...]

Ik denk dat ik beter naar Docey luister :P
Februari is niet echt de maand om een pc te kopen, mei/juni zal veel beter zijn (of mss hetzelfde maar een heel stuk goedkoper door de concurrentie).
In ieder geval, ik zal geduldig wachten en blijven dromen :D
Als jij nu een pc wilt, moet je gewoon nu een pc kopen. Je kunt altijd wel blijven wachten, zoals al zo vaak gemeldt is. Als je liever blijft dromen kan dat natuurlijk altijd.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:33:
Lol xD
Nee, maar ik kan waarschijnlijk toch beter wachten tot mei, momenteel zijn we toch in de bouw en dan gaan alle computers verhuizen naar een ander deel van het huis en heb ik meer plaats. Zal dan toch waarschijnlijk handiger zijn...
En ik vermoed dat mei zowiezo een betere maand is dan februari.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2007 19:06 ]

• sontax
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 10:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:03:
[...]

Lol xD
Nee, maar ik kan waarschijnlijk toch beter wachten tot mei, momenteel zijn we toch in de bouw en dan gaan alle computers verhuizen naar een ander deel van het huis en heb ik meer plaats. Zal dan toch waarschijnlijk handiger zijn...
En ik vermoed dat mei zowiezo een betere maand is dan februari.
Waarom verspil je onze tijd en open je dan een topic als je dat toch al vermoed?

Verwijderd

Topicstarter
Ik verspil jullie tijd toch niet -_-, ik ben veel te weten gekomen en daaruit heb ik beslist dat het toch beter is nog even te wachten...
Die R600 ziet er trouwens ook wel veelbelovend uit en dat betekend dat Nvidia ook wel met iets bezig zal zijn om die te overtreffen en dat wordt rond mei verwacht.

Verwijderd

en in juli komt ook wel weer iets uit.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:09

ChUcKiE

Dus........

En anders wel in een maand erna!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Topicstarter
Laten we nu alsjeblieft ophouden met het wanneer :P, ik zal wel zien wat ik doe, ondertussen blijf ik gewoon aanpassen tot ik er perfect tevreden over ben.

Heb het nu nogmaals herzien, dus bekijk het misschien even.

Zou er nog een geluidskaart bijmoeten of is die van het moederbord een goeie ?
Is mijn case allright ? (lijkt me ruim genoeg in elk geval, ook volgens de reviews hier op tweakers en op andere sites)

edit: de totaalprijs wijzigt ook voortdurend wegens het veranderen van winkels.

edit2: weet iemand waar ik dit toetsenbord kan verkrijgen in belgisch punt ?

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 07:19 ]

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ga je nu voor de raptor als OS harde schijf of een andere keus?

Seagate 7200.10 is prima schijf, heb er zelf ook 2 van.

Verwijderd

//Foutje

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
---RRR--- schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:34:
Ga je nu voor de raptor als OS harde schijf of een andere keus?

Seagate 7200.10 is prima schijf, heb er zelf ook 2 van.
Ik denk nu toch voor volgende raptor te gaan : Western Digital Raptor (Bulk, WD740ADFD, TCQ)
welke opstelling gebruik je voor die 2 seagate schijven ?

en ivm met de processor, ik heb wat rondgekeken op de site van tom's hardware en wat vergeleken en video's bekeken. Blijkt dat die quadcore eigenlijk helemaal niet nodig is, zeker niet voor games (zal voor de meeste (bijna) geen verschil maken ivm de E6700, voor bepaalde zaken zou hij zelfs slechter blijken...

Ik denk dat ik dan beter toch die E6700 neem, aangezien de QX6700 dubbel zo duur is en zijn prijs niet waardig volgens mij.

Tuurlijk sta ik open voor andere meningen, moesten er mensen zijn die er niet zo over denken !

Ook ivm de hardeschijven (opstelling) ben ik echt nog aan het twijfelen, geen enkele opstelling geeft me echte voldoening, ze hebben allemaal zo hun minpunten...
Gaat RAID eigenlijk echt zoveel sneller ? Zoja, wat zouden jullie kiezen/wat hebben jullie ?

Ook de ram, 2 gig lijkt me toch voldoende als ik het internet erop nasla, of zou 4 gig toch enorm veel verschil uitmaken ? Tuurlijk kan ik er later altijd nog bijplaatsen.

edit: nu ook de review op tweakers erop nageslagen en nu ben ik volledig ervan overtuigd dat het voor mij eigenlijk totaal geen nut heeft de QX6700 te kopen en ik beter af ben met de E6700.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2007 22:38 ]

• bassie
Op dit moment is een e6700 zonde van het geld, maar als die prijs verlagingen erzijn is het wel een leuke.

Begin met 2GB ram in dual channel als het niet genoeg is kan er altijd wat bij.

Raid, ik ben geen raid expert. Maar ik denk dat je met een goede controller + 5 seagate schijven in RAID 5 wel een snelle en veilige opslag hebt. Maar dit kost al snel 5*90+500=900 euro.

Verwijderd

Topicstarter
bassie_ schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:49:
[...]

Op dit moment is een e6700 zonde van het geld, maar als die prijs verlagingen erzijn is het wel een leuke.

Begin met 2GB ram in dual channel als het niet genoeg is kan er altijd wat bij.

Raid, ik ben geen raid expert. Maar ik denk dat je met een goede controller + 5 seagate schijven in RAID 5 wel een snelle en veilige opslag hebt. Maar dit kost al snel 5*90+500=900 euro.
wanneer prijsverlagingen en welke geen zonde :P

Verwijderd

quad-core's zijn nu nog wat overdreven. maar als de nieuwe high-end modellen de lat hoger legt wordt worden ook de dual-cores die in het midden segment zitten een stuk interesanter. daar gaat het om.

februari is zeg maar het oog in de storm. straks in april waait de wind weer aan en in mei of juni kun je orkaan sterke verwachten om het zo maar even te zeggen. gewoon de ontwikkeling volgen en dan in mei met een mooi bijelkaar gespaart budget een mooie computer kopen die je de meeste bangs-for-buck geeft.

hoewel een enkele seagate schijf maar net iets sneller is dan een enkele raptor. zijn ze groter en goedkoper. waardoor een opstelling met 4 schijven een zeer interessante optie wordt. al zullen 4 raptors sneller zijn dan 4 seagate's. ze zijn dan ook bijna 2x zo duur en hebben maar de helft van het aantal GB te bieden.

veel onboard geluidskaarten voldoen, zeker op de deluxe-versie's zijn zeer goeien te vinden. hoewel ze niet zo hoog als een loose X-Fi kaart kunnen tippen, is het verschil soms zeer klein en de meerprijs niet waard. het hangt er dus net van af waar je de lat legt, en omdat je zelf al geen stereo van 300+ euro koopt zal een onboard kaartje denk ik wel voldoen.

wat geheugen betreft is het interessant om met 1 reepje van 1GB te beginnen of om een 2GB dual-channel kit te kopen omdat je dan makkelijk er een reepje bij te zetten mocht 2GB in de toekomst niet voldoen. nu kopen veel mensen 2x 512MB en als je dan naar 3 of 4GB wilt upgraden over een anderhalf jaar ofzo moet je al je geheugen vervangen wat er een erg kostbare aangelegenheid maakt.

zo ben ik zelf in mei 2005 met 1x 1GB begonnen en heb ik afgelopen november er nog eens 1GB bij gezet. let wel op dat je het zelfde merk of bij voorkeur zelfde model geheugen er bij zet. maar dat is vaak geen probleem omdat fabrikanten vaak wel 3 jaar het zelfde model blijven voeren. wat toen high-end was is nou mid-end en morgen budget.

en ik denk dat wanneer AMD de K8L lanceert intel of met een mooie tegenhanger komt of de prijsen nog verder drukt(straks kun je E6700 voor onder de honder euro kopen :9~ )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2007 00:29 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik scroll er ff doorheen en raad aan:

Geen sli/crossfire nemen meer ellende als plezier.
geen dure speakerset zet ze liever wat dichterbij en plopkes wil je ook niet lijkt me dus dat wordt zouten creative. Mijn setje kostte me een geeltje en daar kan je ook goed doof van worden en de bass staat altijd op ong het laagst.(was wel 2e hands btw)
quadcore hm wel leuk maar, gamen blijft vga afhankelijk, dus investeer daarin.
Raptors ook leuk, maar ga mee met anderen die zeggen neem grotere schijven in raid0. Ik heb zelf een raptor en dat ding is een stuk veeleisender (qua indeling, fragmentatie), als mijn opslag schijf. VB: deed vorige week een testje na een paar maand geen defrag en mijn raptor was retetraag en mijn samsung was nog net zo snel als eerst ook al stond ie tjokkie vol (en die was al 9mnd niet gefragt of iets dergelijks).

Dx10 zou ook minder cpu eisend worden dus nog meer vga eisend zegmaar.

hdd heeft wel lekker veel cache geheugen maar heeft wel een slechte response tijd, volgens storagereview. Samsung, hitachi en Seagate zijn sneller wdb.

gheugen zag net 2x1gb pc5300 voor 137E lijkt me prima (((^(^** bijna net zo duur als 2ehands zo krijg ik me fileserver nooit goedkoop :S :S)

Nukezone FTW

• ---RRR---
Verwijderd schreef op maandag 12 februari 2007 @ 22:13:
[...]
Ik denk nu toch voor volgende raptor te gaan : Western Digital Raptor (Bulk, WD740ADFD, TCQ)
welke opstelling gebruik je voor die 2 seagate schijven ?

Ook ivm de hardeschijven (opstelling) ben ik echt nog aan het twijfelen, geen enkele opstelling geeft me echte voldoening, ze hebben allemaal zo hun minpunten...
Gaat RAID eigenlijk echt zoveel sneller ? Zoja, wat zouden jullie kiezen/wat hebben jullie ?

Ook de ram, 2 gig lijkt me toch voldoende als ik het internet erop nasla, of zou 4 gig toch enorm veel verschil uitmaken ? Tuurlijk kan ik er later altijd nog bijplaatsen.
Ik gebruik die raptor die je noemt als opstartschijf. Voor mij is dit snel zat. Die raptor heeft lage access times en dat zie je terug in de snelheid van windows. Sneller is natuurlijk 2x raptor in RAID maar ook erg duur. De accestimes blijven nagenoeg gelijk maar het lezen en schrijven van de bestanden gaat ongeveer dubbel zo snel.

Maar aangezien windows niet uit grote bestanden bestaat heb je eigenlijk meer aan de lage access times dan aan de lees en schrijfsnelheid. De meerprijs is het mij in ieder geval niet waard.

Ga je echter gamen op een opstelling van 2 raptors in RAID dan zal je dat verschil wel duidelijk merken. Een bestand lezen van de harde schijf van 2 gigabyte gaat dan opeens dubbel zo snel!

Mijn mening over 2 of meer 300gb schijven in RAID, wat moet je met zoveel snelheid aan schijven? Een enkele schijf vor dataopslag is snel zat en nog veiliger ook, ivm crashen. Mijn 2 seagates gebruik ik dus los voor dataopslag (net zoals mijn andere disks).

Neem nu 2GB aan RAM en koop wanneer het nodig is 2GB erbij, OF!! Tip: koop 4GB snellere RAM wanneer je meer nodig hebt en verkoop dan je 'tragere' 2GB.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele info, bekijk misschien mijn nieuwe case nog eens ;)

Verwijderd

Topicstarter
een goeie vriend van me heeft me nogal in de war gebebracht, hij zei me dat ik beter die E6700 niet zou nemen.

hij raad mij de D960 aan
Argumenten:
- Als je maar 2.6 Ghz hebt, draait windows maar aan 2.6 Ghz en dat is traag, er is niets beter aan
- De games die nu uitkomen werken niet, die vragen minstens 2.8 Ghz (volgens hem zie Free record shop er is er zelfs 1 die 3.0 Ghz vraagt)
- Als je nu die E6700 zul je binnen een jaar de games er niet meer op kunnen spelen
- Waarom er dan voor high-end game pc's een E6600 gebruikt wordt ? Wel, omdat wij dan binnen het jaar een nieuwe zouden kopen
- Waarom zouden ze je een andere aanraden als de meeste games nog op 2.0 Ghz draaien
- Wat telt is de bits, de kloksnelheid en de cache
- bits en cache zijn hetzelfde en de kloksnelheid is 1Ghz hoger, dus is hij beter
- Waarom de D960 dan goedkoper is ? Wel, omdat hij niet zo zuinig is en veel energie gebruikt.
Zo kunnen de mensen dan een slechtere voeding kopen.
- en het zal wel niet op die paar euro per maand meer elektriciteit komen.

voila dit zijn zijn argumenten, reacties alsjeblieft :)
Want eerlijkgezegd kan ik dit niet echt geloven...

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:47
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:12:
een goeie vriend van me heeft me nogal in de war gebebracht, hij zei me dat ik beter die E6700 niet zou nemen.

hij raad mij de D960 aan
Argumenten:
- Als je maar 2.6 Ghz hebt, draait windows maar aan 2.6 Ghz en dat is traag, er is niets beter aan
- De games die nu uitkomen werken niet, die vragen minstens 2.8 Ghz (volgens hem zie Free record shop er is er zelfs 1 die 3.0 Ghz vraagt)
- Als je nu die E6700 zul je binnen een jaar de games er niet meer op kunnen spelen
- Waarom er dan voor high-end game pc's een E6600 gebruikt wordt ? Wel, omdat wij dan binnen het jaar een nieuwe zouden kopen
- Waarom zouden ze je een andere aanraden als de meeste games nog op 2.0 Ghz draaien
- bits en cache zijn hetzelfde en de kloksnelheid is 1Ghz hoger, dus is hij beter
- Waarom de D960 dan goedkoper is ? Wel, omdat hij niet zo zuinig is en veel energie gebruikt.

Die vriend is echt niet goed wijs..

Kort antwoord: performance en aantal megeherzen zijn NIET hetzelfde (die E6700 pwned die D960).

Verwijderd

Topicstarter
zoiets vermoedde ik al :P

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
hm blijf wel de cpu te duur vinden voor de geringe extra perfomance over de e6600.
Het is het wel waard als je echt niet overklokken gaat, maar je zit op tweakers en die paar mhzen erbij is echt geen kunst.

Bij de kast vind ik vooral het raam top. Eindelijk een raam die niet de hele zijkant laat zien (alle draadje en de hdd drives etc), maar 1 die alleen het moederbord showt.

Verder niets meer aan te merken, alleen is het extreme er wel een beetje vanaf :9.
Ben wel jaloers op je schijven, ik heb een Rauimte tekort :p

Nukezone FTW

• hello_moto
  • Laatst online: 27-01 16:14
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:12:

hij raad mij de D960 aan
Argumenten:

Dat slaat nergens op :z .

Kijk maar eens naar reviews, de E6700 is een heel stuk sneller. Overigens zou ik de E6600 nemen :) .

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor de reacties kzal hem de link eens doorgeven :)
Het is niet zo dat ik echt niet wil overclocken ben eerder bang voor de gevolgen, heb geen zin in een smeltend moederbord of VGA of ik weet niet wat... Of is dat niet direct zo'n gevaar ? Weet iemand anders goeie links in verband hiermee ?

Verwijderd

Topicstarter
Powrskin schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:10:
hm blijf wel de cpu te duur vinden voor de geringe extra perfomance over de e6600.
Het is het wel waard als je echt niet overklokken gaat, maar je zit op tweakers en die paar mhzen erbij is echt geen kunst.

Bij de kast vind ik vooral het raam top. Eindelijk een raam die niet de hele zijkant laat zien (alle draadje en de hdd drives etc), maar 1 die alleen het moederbord showt.

Verder niets meer aan te merken, alleen is het extreme er wel een beetje vanaf :9.
Ben wel jaloers op je schijven, ik heb een Rauimte tekort :p
kun je niet gwn een schijfje bijnemen ?

• bassie
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 16:39:
thanks voor de reacties kzal hem de link eens doorgeven :)
Het is niet zo dat ik echt niet wil overclocken ben eerder bang voor de gevolgen, heb geen zin in een smeltend moederbord of VGA of ik weet niet wat... Of is dat niet direct zo'n gevaar ? Weet iemand anders goeie links in verband hiermee ?
[quote=http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnY2pvZGaa/Core_2_Duo_overklok_tutorial/]klikk[/url]

Een smeltend mobo of vga gebeurt niet zo snel. Het is belangrijk dat je al je onderdelen goed koel houdt, maar dat moet ook als je niet overklokt ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de site, zou ik nog iets van men hardware moeten veranderen of toevoegen voor overclocking ? wat is er verder nog te overclocken en bestaan er daar ook zo'n mooie sites voor ?

edit: diezelfde vriend heeft nu als antwoord "koop dan de xeon, die is snel"
Is dit inderdaad een betere oplossing ? of toch maar die gewone dual core ?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2007 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan het dat je topic plotseling niet meer in de lijst van topics staat en ik hem enkel terug kon vinden via myreact :s

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
[Discussie] Dual core Intels: Pentium D, Core (2) Duo, Xeon

en ik zou gewoon lekker voor de E6600 gaan. De E6700 zal je weinig van merken behalve in je portemonnee. Misschien dat je iets meer voor een betere voeding wilt uitgeven, die is toch wel heel belangrijk en zeker wanneer je een 8800GTX neemt. Daarnaast wil je misschien nog wat budget over houden nadat je kast klaar is en eventueel meer/andere/stillere koeling erin doen, ledjes plaatsen etc.
Verder ziet het er netjes uit

Asus P5N32-E SLI, Retail
Dit moederbord staat onder de highlights van alternate en is zeker en vast een uistekend moederbord voor mijn quadcore processor

dit is dus een duo core. Daarnaast kan je ook de P5b deluxe nemen. Scheelt je ook weer, en zit alles op wat je nodig hebt.

Asus P5B Deluxe (Mobo)
2x Seagate Barracuda 7200.10 (HDD)
Tagan TG600-U25 (voeding)
Intel® Core™ 2 Duo E6600 (proc)
MSI NX8800GTX (VGA) of andere merk
Kingston HyperX 2GB DDR2-800 Kit (geheugen)
totaal 1600 euro.

Hier komt dus nog je kast bij, vista, speakers, koeling, tobo + muis, dvd speler, mousepad (ongeveer 500 euro). Alternate is niet de goedkoopste zaak dus je kan de onderdelen voor <1500 bestellen. Dit scheelt je in totaal weer bijna 300 euro.
Verder kan je misschien een setje kopen van tobo + muis die goedkoper zijn en ook goede prestaties bieden. Maar als je graag een lcd schermpje wilt, en macros op wilt slaan, dan zijn er weinig andere opties :)
succes

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Topicstarter
zal mijn toetsenbord toch niet online kopen, ik vind enkel querty's...

• ---RRR---
Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:35:
.., zou ik nog iets van men hardware moeten veranderen of toevoegen voor overclocking ? wat is er verder nog te overclocken en .... ?
Zoiets lijkt me wel handig. Heb nog geen reviews ervan gelezen maar het lijkt me een super ding:
nieuws: Cooler Master komt met cpu- en moederbordkoeler

Goede koeling is de basis van het overklokken.

Verwijderd

De Scythe Infinity is beter.

Verwijderd

Topicstarter
en die lijkt me ook wel heel groot en duur :P

edit: nog iemand een idee voor een goed surround systeen, dan vooral voor films of als ik de enige thuis ben, ik zit in een ruimte met nog 2 computers naast me dus het zal niets worden om die voortdurend aan te zetten. Ik zou hem ook graag op de tv kunnen aansluiten. Voor games gebruik ik een erg goeie headset die aangeraden wordt bij de high-end game pc in de best-buy guide van tweakers.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2007 18:55 ]

• hello_moto
  • Laatst online: 27-01 16:14
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 06:46:
Hoe kan het dat je topic plotseling niet meer in de lijst van topics staat en ik hem enkel terug kon vinden via myreact :s
Omdat er al een tijdje niet meer op gereageerd is en dan zakt hij weg :> .

Verwijderd

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=28304&ref=2
Scheelt tien euro, en hij is echt veel beter.
Firingsquad.com

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
en in een "extreme gamerpc" is zo'n scythe ding (ninja of infinity, ontloopt elkaar niet zoveel) of soortgelijke andere koeler toch bijna wel vanzelfsprekend...

Verwijderd

Topicstarter
Daarom ook dat ik hem erin gestoken heb :)

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand nog een recent artikel over het bouwen van pc's, het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is zeer oud...
Ik vermoed dat er al het een en het ander veranderd is tussen 2000 en nu ?

• ---RRR---
mousepad
Cyber Snipa Mousepad Zwart

Lijkt me een zeer goeie mousepad en aangezien een goeie mousepad zeer belangrijk is voor het spelen van games.
Mijn ervaring met metalen mousepads is dat ze enorm veel herrie maken als je er met de muis overheen gaat. Dit is wel zeer persoonlijk, wilde je er alleen aan laten denken.

Zelf heb ik een corepad van glas, deze maakt geen herrie maar is eigenlijk wel te klein.

Verwijderd

Topicstarter
---RRR--- schreef op zondag 18 februari 2007 @ 11:57:
[...]

Mijn ervaring met metalen mousepads is dat ze enorm veel herrie maken als je er met de muis overheen gaat. Dit is wel zeer persoonlijk, wilde je er alleen aan laten denken.

Zelf heb ik een corepad van glas, deze maakt geen herrie maar is eigenlijk wel te klein.
Raad je dan iets aan ?

is dit een goeie handleiding ? http://www.pcwereld.be/node/4984

• ---RRR---
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 11:59:
[...]

Raad je dan iets aan ?

is dit een goeie handleiding ? http://www.pcwereld.be/node/4984
Ik kan je verder niks aanraden, ik heb een paar metalen pads gewonnen ooit maar daar was ik totaal niet tevreden mee. Mijn corepad is wel oke maar is eigenlijk te klein. Een vriend van me heeft zo'n supergrote stoffen mat, die is wel super. Weet niet meer hoe die heeft.

@handleiding: wel oke.

1. plaatsen voeding in kast
2. plaatsen harde schijven in kast
3. cpu+koeler+geheugen bevestigen op moederbord
4. plaatsen moederbord in kast
5. bedrading regelen.

zoiets ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
---RRR--- schreef op zondag 18 februari 2007 @ 11:57:
[...]

Rubberized under-pad is a silicone mat for improved grip

is dus blijkbaar geen metalen.

Verwijderd

---RRR--- schreef op zondag 18 februari 2007 @ 12:13:
[...]
@handleiding: wel oke.

1. plaatsen voeding in kast
2. plaatsen harde schijven in kast
3. cpu+koeler+geheugen bevestigen op moederbord
4. plaatsen moederbord in kast
5. bedrading regelen.

zoiets ongeveer.
bijna goed,

1. plaats de voeding in de kast
2. plaats de cpu en koeler en evt geheugen op het moederbord.
3. plaats het moederbord in de kast.
4. plaats de hardeschijven en cdrom drives in de kast.
5. plaats de vga en etv andere pci kaarten in de kast/moederbord.
6. kabels etc aansluiten.

waarom? omdat tenzij je een zeer ruime kast hebt je anders erg aan het klooien bent om je cpu en koeling te bevestigen waardoor je weer onodig risico loopt de pinnetjes etc te verbuigen. ook hebben veel custom cpu-koelers een speciale backplate die je aan de achterkant van je moederbord moet bevestigen. als die al in de kast zit kun je dus niet je cpu-koeling aansluiten en moet je je moederbord er weer uit halen en kun je opnieuw beginnen.

ook kun je beter de kabels op je moederbord al aansluiten voordat je je videokaart inbouwt omdat nieuwe kaarten erg groot zijn en vaak over de aansluitingen heen hangen en dan kan het erg lastig zijn om je ide-kabel van de dvd-drive nog aantesluiten.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je goeie raad :)

Nog een vraagje over die hardeschijven:
Zou het niet beter zijn (als het mogelijk is) om 3 hardeschijven te nemen, waarvan ik er 2 in raid 0 steek om zo snel te kunnen gamen en over het algemeen een snel besturingssysteem te hebben en dan op die ene regelmatig backups maken van mijn belangrijke data en savegames. Zodat moest er zich een probleem voordoen dat ik toch geen probleem heb met de dataloss.
Blijft de garantie voor de schijf eigenlijk geldig als je hem in raid 0 plaatst ?

• Yaguznal
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2019
Zou het niet beter zijn (als het mogelijk is) om 3 hardeschijven te nemen, waarvan ik er 2 in raid 0 steek om zo snel te kunnen gamen en over het algemeen een snel besturingssysteem te hebben en dan op die ene regelmatig backups maken van mijn belangrijke data en savegames. Zodat moest er zich een probleem voordoen dat ik toch geen probleem heb met de dataloss.
Dat is inderdaad de beste setup. Moest het topic net begonnen zijn zou ik jou dat advies gegeven hebben. Zet 2 kleine raptortjes in RAID0 en een trage backup schijf voor je data en backups van 500 gig ofzo, daarnaast.
Als al je install bestanden en je "my documents" en "desktop" met TweakUI (my computer/special folders) op die 2de grote schijf zet, heb je al je data nog bij de hand mocht een van je raidschijven het begeven.
Blijft de garantie voor de schijf eigenlijk geldig als je hem in raid 0 plaatst ?
Tuurlijk :) die garantie is uiteraard enkel geldig op defecte hardware en niet op verloren bits.

Ik heb een eXactMatX van Razer in combinatie met een Razor Diamondback Plasma. Dat dure muizen beter zijn is een fabeltje. De meeste knopjes van die nieuwste logitech muizen gebruik je nooit(eigen ervaring). De muis heeft een kabeltje dat zo licht en soepel is dat je het niet eens merkt. Baterijen zijn zo een geklooi, dat zal je nog wel merken (eigen ervaring). De meeste gamers komen na een tijd gewoon terug naar muizen met draad (eigen ervaring).
De mat is van aluminium met langs beide zijden een coating. Een groffe voor betere muiscontrole en een fijne voor snelheid. Hij is ook zo groot dat ik een stuk of 7 keer de breedte van mijn scherm kan doen.

K"hoop dat je hier wat mee bent :) veel succes

[ Voor 24% gewijzigd door Yaguznal op 23-02-2007 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
en mijn games installeren op die raptortjes ? of zullen ze evensnel werken als ik ze op die grote dataschijf zet ?

Zijn er eigenlijk nadelen aan die raptors behalve de prijs ?

Verwijderd

ik zou voor Vista een oem versie op de kop tikken, scheelt je weer 80 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:55:
ik zou voor Vista een oem versie op de kop tikken, scheelt je weer 80 euro.
Als je gekeken had, had je gezien dat het de oem-versie is :)

• Yaguznal
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:53:
en mijn games installeren op die raptortjes ? of zullen ze evensnel werken als ik ze op die grote dataschijf zet ?

Als je 2 Raptortjes van 74 gig hebt in raid0 heb je uiteindelijk 148gig als rootdrive. Installeer alles gewoon in program files op de raptortjes. Aangezien de meeste spellen van tegenwoordig de savegames in "my documents" zetten en my docs toch op de andere schijf staat, staan ze safe. Als je de cd bijhoud, kan je altijd terug opnieuw instaleeren he, moest een raptor crashen.

Als je echt geld over hebt, kan je misschien 2 grote trage harde schijven in RAID1 zetten. Dan ben je heel zeker dat je data safe is!

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me een perfect idee met die raptors in raid 0, als je het op die manier bekijkt is data-loss helemaal niet erg.

• Yaguznal
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:53:
Ik heb een 37gig raptortje. Ze worden iets warmer en ze zijn iets minder stil maar dat blijft allemaal erg binnen de perken. Als je genoeg ram hebt om niet heel de tijd te moeten swappen, hoor je alleen maar een beetje gerammel als je een programma opstart.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 12:03:
lijkt me een perfect idee met die raptors in raid 0, als je het op die manier bekijkt is data-loss helemaal niet erg.
kdoe net hetzelfde met men enkel raptortje. Tis inderdaad erg handig ook als er iets misgaat als je prult aan settings en je het niet meer rechtkrijgt. Gewoon format c: zonder een geintje spijt :)

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij liggen mijn hardeschijven nu vast, nu ben ik zeker van mijn stuk hierover :)
Waarschijnlijk zal ik hem ergens tussen half en eind maart bestellen uiteindelijk.

Verwijderd

vergeet niet dat de eerste generatie raptors, de 36GB versie langzamer is dan de nieuwere seagate baracuda's. dus als je voor de raptors gaat ga dan wel voor de 76GB versie anders betaal je meer voor iest wat langzamer is. die seagate baracuda 7200.10 schijven zijn nog altijd een stuk goedkoper.

je moet je je bestanden voorstellen als een lange stroom bytes. je schijf heeft allemaal hokjes, sectors genaamd. die stroom bytes wordt in stukjes gehakt en in die hokjes gestopt. wat een raid setup doet is de hokjes van 2 schijven samenvoegen en als 1 virtueleschijf aan het moederbord presenteren. het moederbord ziet dus 1 grote schijf en behandelt die net als elke andere fysieke schijf. als je dus 3 schijven gebruikt, 2x raptors en 1x grote 500GB schijf en je zet die 2 raptors in raid0. dan ziet het moederbord dus 1 virtuele schijf en 1 500GB schijf.

dus in raid0 worden de hokjes van 2 schijfen om-en-om samengevoegd tot 1 grote virtuele schijf. als het moederbord dus bijvoorbeeld sector 24 op die virtueleschijf leest dan wordt bijvoorbeeld sector 12 op de eerste raptor gelezen. en als het moederbord sector 25 op die virtueleschijf leest dan wordt sector 11 op de tweede raptor gelezen. maar als het moederbord sector 26 op de 500GB schijf leest dan wordt sector 26 op de 500GB schijf gelezen. die staat immers los van dat hele raid gedoe.

je kunt dan ook al snel zien wat er gebeurd als 1 schijf uit een raid0 niet meer werkt. de bytes die in die hokjes stonden zijn dan niet meer beschikbaar. het is dus niet zo dat je een paar bestanden kwijt bent maar dat je van elke bestand de helf kwijt bent. de even of oneven hokjes zegmaar. daarom is het een goed advies om er een lose schijf bijtezetten en daar regelmatig backups op te zetten en die dan een keer in de zoveel tijd op dvd te branden of op een andere medium overtezetten want ook die 500GB schijf kan net zoals die raptor/baracuda gewoon kapot gaan.

alleen bij raid0 is dan niet alleen die ene schijf kapot maar ook de informatie op de andere schijf is dan niet meer compleet. raid1 werkt precies andersom daar is elke hokje gekopieerd en als je zo'n schijf uit een raid1 haalt is het gewoon weer een lose schijf. als je daar dan wat hokjes op aanpast zit je wel in de problemen omdat die dan niet meer consistent is met de andere schijf uit de raid1.

daarnaast wordt het dan ook duidelijk dat bestanden die dus van de virtueleschijf worden gelezen veel sneller zijn dan die van de lose 500GB schijf. je moet dus proberen om de bestanden die deze snelheid nodig hebben op je virtueleschijf te zetten zoals je windows install en de installatie folders van je spellen. andere programma's zoals de output-folder van je bittorent client zullen er niet veel aan hebben en kun je dus makkelijk op je 500GB laaten uitkomen.

tevens denk ik dat de 320GB schijven een betere prijs-per-gigabyte hebben en zijn voor de meeste groot genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Is het een goed idee die nieuwe microsoft muis te nemen ipv de MX518

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 21:27:
Is het een goed idee die nieuwe microsoft muis te nemen ipv de MX518
Nee. Neem de G5.. is onlangs in prijs verlaagd en is zijn geld dubbel en dwars waard. Ik heb er nou al een jaar plezier van, werkt nog steeds heel goed, in combinatie met een Steelpad QCK+ (iets van 40x30 cm).. perfect voor FPS.
Als je gaat besparen op dingen als een muis mis je uiteindelijk wel veel :*) :*)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Verwijderd

G5 kwam maar matig uit de test die een tijd geleden op tweakers stond. MX510 was 1e, MX518 2e. Dus ik zou zeggen neem de MX518. (heb hem zelf, heerlijke muis)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een muis is nogal persoonlijk. Ga naar de Mediamarkt en probeer het uit zou ik zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Computer is voor eind deze maand, zodat ik hem tijdens de paasvakantie kan samensteken. De windows verander ik nog naar 32-bit.

Moet er voor de rest nog iets veranderd worden (mss nieuwe interessante dingen die uitgekomen zijn sinds de laatste post)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu bijna alle stukken ontvangen, wacht enkel nog op de kast en geheugen.
Moederbord moet ik enkel nog gaan ophalen vandaag. Terwijl ik toch in de stad ben om mijn moederbord te gaan halen zal ik kabels moeten meenemen die niet bijgeleverd zijn en eventuele schroeven.

Ik weet dat ik nog 2 s-ata kabeltjes nodig heb en nog kabels voor mijn cd-romstation.
Weet iemand of ik anders nog extra kabels nodig zal hebben voor moederbord ? Of of er kabels en/of schroeven bij het moederbord/case zijn geleverd ?

• Yotta
  • Laatst online: 08-01 16:45

Yotta

0110101001111010

Worden dergelijk bevestingings materialen niet bij de kast geleverd?

0110101001111010

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Nog even de vraag van de P5B deulxe, waarom dit bord? Het is namelijk een sloom bord die weinig voor zijn geld bied. Snellere borden zijn er voor minder geld met evenveel opties:

Gigabyte Ds3/4
MSI P965Platinum/P6N SLi

Wij goedkoper veel sneller en wil je veel oc functies ga voor de gigabyte of de P6N SLi van MSI.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Solid_Aapie schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 11:17:
Nog even de vraag van de P5B deulxe, waarom dit bord? Het is namelijk een sloom bord die weinig voor zijn geld bied. Snellere borden zijn er voor minder geld met evenveel opties:

Gigabyte Ds3/4
MSI P965Platinum/P6N SLi

Wij goedkoper veel sneller en wil je veel oc functies ga voor de gigabyte of de P6N SLi van MSI.
Het werd me hier op tweakers aangeraden, dus...
Moest ik dit eerder geweten hebben zou ik waarschijnlijk voor die P6N gegaan zijn

Verwijderd

Topicstarter
Klein probleem, normaal zou er bij de processorkoeling koelpasta moeten zitten, maar dit zit er niet bij...
Moet ik dit ergens in een winkel gaan halen ?

edit: bij een goeie vriend gaan halen, nu zijn de schroefjes ook nog tekort -_-
edit2:schroefjes van een prehistorisch model een beetje bijgeschaafd en gebruikt :P
Hopelijk loopt er nu niets meer mis

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2007 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb dan uiteindelijk 2 gig heugen besteld, maar ik lees overal dat 4 toch wel eerder een vereiste is voor vista als gamesysteem...
Hebben ze gelijk of laat ik het beter gewoon op 2 gig ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

Mijn inziens is 2GB voorlopig wel voldoende :). Wat je nu moet doen? Dat hangt af van jou ;).
• Heb je er geld voor over: Neem 4GB; ben je meteen klaar en zit alles snor.
• Ontoereikend saldo? Laat die 4GB voor wat het is en neem 2GB. Voer - indien nodig - later een upgrade naar 4GB door. 2x1GB is nl. snel bijgekocht.
• Teveel twijfel? Neem gewoon 2GB, upgraden kan altijd nog.

Meteen even een titelfix: GamerPC, € 1800,-.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 10-04-2007 19:01 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11-2025
Nee, ik heb onlangs een review gelezen over 4GB vs 2GB in gaming, met wat benchmarks. Het scheelde eigenlijk niks, pas in de hoge resoluties misschien een paar frames p/s meer. Snelheid van het geheugen maakte ook niet uit, als het maar 1:1 loopt met je processor. Ik (en vele anderen) verwachten echter wel dat het nodig zal zijn in de nabije toekomst, denk aan 4-5 maanden. Voorlopig is 2GB gewoon goed...

En zoals hierboven al is gepost, waarom die P5B-Deluxe? de Gigabyte DS4 heeft een even goede Raid controller, en clocked beter over. Je kan ook de Coolermaster Gemini II (of was het GeminII) overwegen. Hij koelt nét iets beter dan zijn concurrenten als de Scythe Infinty en is ongeveer 30 tot 35 Euro. Tevens is het niet alleen een CPU koeler, de twee 120mm fans zorgen ook voor extra koeling voor je mobo.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 08:40
Let er bij die DS4 wel op dat je mobo een rev 3.3 exemplaar is. 1333 MHz FSB wordt middels een BIOS update wel ondersteund, maar dus alleen op rev 3.3 en hoger... (link)

Een dergelijke beperking zag ik voor de 1333 MHz BIOS update voor de P5B (deluxe) niet staan, weet zo niet of dat ook betekent dat die beperking er ook niet is... Iemand ervaring hiermee?

Dit i.v.m. mogelijke CPU upgrades in de (nabije) toekomst...

[ Voor 22% gewijzigd door The_Big_Easy op 10-04-2007 19:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yaguznal schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:46:
Als al je install bestanden en je "my documents" en "desktop" met TweakUI (my computer/special folders) op die 2de grote schijf zet, heb je al je data nog bij de hand mocht een van je raidschijven het begeven.
Klein probleempje, TweakUI werkt niet op Vista :'(

edit: nog een vraagje over backuppen met vista. Kun je bepaalde bestanden kiezen voor de backup, of echt enkel die bestandstypen ? (ik zou nl graag ook mijn savegames opslaan enzo...)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 15:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu inderdaad 4 gigabyte genomen, maar pc wil enkel 3 gigabyte herkennen. Ik heb getest en ondervonden dat het niet aan de ram ligt en ook niet aan mijn ramsloten. MB kan 8 gig aan (asus P5B deluxe met Kingston ram (PC 6400 - 800 Mhz).
Iemand een idee hoe dit aan te pakken ?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
UTFS :+ 10sec met google http://channel9.msdn.com/ShowPost.aspx?PostID=42545

boven de 3GiB RAM begint de adresruimte voor je PCIkaarten en dergelijke, daardoor is er een geheugen'gat' boven de 3GiB waardoor je gewoon geen adresruimte voor de rest hebt.

de oplossing? 64bits OS installeren.

zolang je op 32bits blijft zitten blijf je AFAIK dat probleem houden.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu net 32-bit windows gekocht in de veronderstelling dat 32-bit tot 4 gig aankon, dus voorlopig zal ik nog niet overschakelen (Windows vista ultimate is nu ook weer niet zo goedkoop :'()
Niets aan te doen dan zeker, moest het ooit nodig zijn zal ik weer ergens geld moeten vinden om die 64-bit versie te kopen :P

• Pumanike
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-01 15:57
Je 32 bits key werkt gewoon op de 64 bits ultimate hoor. Ookal is het OEM.
Gewoon 64 bits van iemand lenen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ken alleen niemand die zelfs nog maar Vista heeft, ik woon hier ook weer helemaal in the middle of nowhere :P
Maar misschien toch nog even wachten met die 64 bit, 3 gig zal voorlopig ook wel volstaan...
Vooral als ik deze conclusie lees:http://www.computertotaal...id=815059/contentid=66147

edit: hier ook nog een beetje gelezen op tweakers en naast meer geheugen zijn er voor mij niet echt veel meer voordelen aan verbonden, ik denk dat ik dus nog even wacht tot ik die 4 gig echt nodig zal hebben (alles loopt perfect vloeiend zoals ik het wens in zelfs de zwaarste games :P)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens bedankt voor al jullie hulp ! Wat het uiteindelijk allemaal geworden is kun je in mijn systeemspecs zien :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik het niet kon laten bij die laatste post, maar ik moet echt nog iets vragen.
Niet dat ik pumanike niet geloof, maar ik zou graag nog van iemand bevestiging hebben...
Ik heb hier iets gevonden bij azerty, ik heb het er zeker voor over om nog eens 30 euro te betalen, anders ben ik ook niet veel met die RAM en dat zou zonde zijn...
http://www.azerty.nl/prod...-bit-disk-kit-vol-nl.html

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 21:20:
Heb nu inderdaad 4 gigabyte genomen, maar pc wil enkel 3 gigabyte herkennen. Ik heb getest en ondervonden dat het niet aan de ram ligt en ook niet aan mijn ramsloten. MB kan 8 gig aan (asus P5B deluxe met Kingston ram (PC 6400 - 800 Mhz).
Iemand een idee hoe dit aan te pakken ?
Physical Address Extension aanzetten. In Windows XP is dit in je boot.ini /PAE toevoegen achteraan het lijntje dat je OS boot. Ik weet niet of dit anders is in VIsta. Dan kan je mooi meer dan 3 GiB adresseren met een 32-bits processor (mits hij PAE ondersteunt, wat de meeste moderne CPUs wel doen).

Verwijderd

Topicstarter
Dat is nog beter natuurlijk :D

edit: een beetje gelezen in de andere topic over meer dan 3 gig met asus moederbord en blijkbaar moet ik hiervoor remapping aanzetten wat mijn systeem bij een 32 bit windows onstabiel zou maken. Bovendien is er bij vista geen boot.ini dacht ik...

[ Voor 157% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2007 18:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal dan toch die 64-bit moeten kopen... Kan er mij nog iemand alsjeblieft bevestigen dat ik mijn serial bij mijn 32-bit OEM kan gebruiken op een 64-bit "disk kit" (link zie vorige post)
Pagina: 1 2 Laatste