Nou voor een lang verhaal kun je een Direct Message sturen, voor een verhaal in het (beetje

) kort:
Ik had altijd een verschrikkelijke hekel aan het lawaai dat mijn A6Va fan maakt.
Toen ik eens ging kijken wat dat veroorzaakte zag ik dat de CPU altijd op volle snelheid loopt zelfs terwijl je office draait. Dat is natuurlijk nergens voor nodig dus die moest downgeklokt worden.
Standaard bij Asus zit Power4gear maar dat vind ik een vrij waardeloos programma. Je kunt er eigenlijk niets mee.
Waarom zit die W00fer nu zo te zeuren denk je misschien, nou ik vind het gewoon irritant als je lekker een filmpje zit te kijken en continue zit die fan te blazen. Verschillende mensen vinden dat niet storend, ik wel. Bovendien zijn er veel verschillende A6Va's zelfs ! Denk maar aan andere moederborden, andere gebruikte fans, andere batches die stiller zijn, zelfs tussen identieke met dezelfde bios zit nog verschil.
Bij een gewone pc heb ik geen hoorlast, maar bij een laptop wel, want dan zit je bijna met je neus op de fan.
Ik zocht dus naar een tooltje en ik vond Rightmark CPU control. Heel lang gebruikt maar dat hielp nog niet genoeg.
Dus een videokaart downklok tool gezocht. Na veel uitproberen (o.a. Ati-tool) uitgekomen bij Ati Tray tools.
Deze klokt mooi down alleen zit ik nog steeds met een fan die om de 5 min aanslaat. Handmatig kun je hem wel uitgooien, door op je batterij icoontje te klikken en een beetje te friemelen met Presentatie en Minimaal Energieverbruik.
Echter als de laptop op de accu draait, werkt bovenstaande oplossing wel goed, Rightmark CPU utility en ATi Tray tools. Tijdens het hele verstookproces van je accu (2 uur en 45 min) van je laptop is hij doodstil, alleen de laatste 20 min gaat hij jammeren omdat hij bijna leeg is.
======VOLGENDE STAP========
Dit vond ik niet genoeg, ik wilde de laptop nog stiller, toen las ik dat je ergens een oude bios vandaan kon plukken die de fan minder aan liet gaan, maar inmiddels weet ik wel beter.
Je fan gaat aan omdat je ACPI (Advanced Configuration and Power Interface) dat zegt dat hij dat moet doen. De standaard ACPI van Asus is eigenlijk helemaal gestoord, want die gooit je fan al aan op 43 graden, wat dus gewoon veel te laag is. Hij gooit hem weer uit op 41

Dus maar 3 graden verschil, en die 3 graden worden dus binnen no-time bereikt.
Eigenlijk wilden we (andere A6va bezitters van over de hele wereld, zie officiële Asus forum) hem pas aan laten gaan op 55 graden ofzo.
Speedfan van Almico bied geen uitkomst. Deze is meer gericht op desktop computers en kan de fan van je A6Va nog steeds niet goed aansturen, ondanks verzoek.
De auteur van Speedfan krijgt namelijk 1000'en van die verzoeken en tja zonder downclocken kom je nergens.
=====
Oplossing vandaag de dag:
Manni, de auteur van het jullie wel bekende Notebook Hardware Control heeft een nieuwere versie uitgebracht die de ACPI van je notebook kan aansturen.
Zijn software kan ook de functie van Ati Tray tools overnemen om je videokaart down te klokken.
MAAR: standaard zit dat niet ingebouwd. Aangezien er 100'en verschillende laptop types zijn van heel veel merken zul je dus zelf aan den programmeer moeten om een ACPI aansturing te moeten maken. Gelukkig was dat al gedaan voor de A6Va en die file heb ik dus ingeladen.
Dat was een oude en sinds gisteren heb ik een gloednieuwe van een andere auteur, Stingbyte.
Voordelen:
-Zelf je fan speed instellen, ik zet hem op speed 80 rpm (minimum is 80), 255 is het hoogste.
-Instellen wanneer je fan aan moet gaan.
-Zelf warmte in de gaten houden.
-
====
Mankementen:
-Kans op oververhitting van je laptop, eigen risico als je niet oplet of je laptop alleen laat.
-Je officieele Asus ACPI wordt totaal overgenomen, dus als je NHC afsluit om een spel te gaan spelen moet je eerst rebooten, want de fan springt eigenlijk niet meer aan. Zou wel moeten maar dat moet ik nog uitvinden.
-Rightmark CPU kan veel meer intel gericht: dus thermal zones, cpu timing etc. Dit is voor de echte tweakers.
-Doordat de fan niet meer aangaat wordt je laptop wel warmer, dit is een leuk kacheltje voor in de winter misschien, maar voor in de zomer is het toch niet zo fijn. Zie hiervoor screenshot hierboven.
-Geen profiles instellen in de gratis versie van NHC.
=====
Conclusie, ik ben EINDELIJK van mijn fan lawaai af, nouja ik hoop het

Voor meer info: stuur een Direct Message.