Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste
Acties:
  • 7.588 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn huidige systeem wordt brak, onstabiel en onbetrouwbaar... Tijd om dus het een en ander te vervangen...

Huidige systeem:
AMD XP2400+ processor
MSI KT3 moederbord
2x 256MB DDR266
1x 512MB DDR266
ASUS V9999 Nvidia 6800 256MB videokaart
200GB WD harde schijf
300GB Maxtor harde schijf
en nog wat andere onbelangrijke zooi...

Mijn idee was om hiervoor te gaan:
Antec NSK4400 (ATX, 380W, Zilver⁄Zwart)
Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Intel Core 2 Duo E6300 (1,86GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 2MB L2, Boxed)
Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC5300 667MHz CL5 (KVR667D2N5K2⁄1G)
Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M

Wat ik met mijn systeem doe:
- Dagelijkse dingen, mail lezen, internetten, etc.
- Audiobewerking
- Fotobewerking (Photoshop e.d.)
- Af en toe een spelleke... T mag er wel mooi uit zien, maar ik ben geen FPS monster...

Belangrijke wens... STIL, maar niet tegen elke prijs :)

Wordt ik gelukkig met bovenstaande upgrade of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Ik zou toch voor 2GB geheugen gaan. Tegenwoordig geen overbodige luxe meer, en zoveel meerprijs is het niet. Voor de rest prima setup, maar hoe zit het met het aantal IDE kanalen wat je nodig hebt en de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De voeding die bij de kast hoort is 380W, waarschijnlijk komt de 300GB (van de oude setup) erin met een DVD brander.... Maar euh... wat the... heeft dat moederbord helemaal geen IDE meer??? Zal toch wel? Volgens mij zie ik een IDE poort zitten. Dus dat zou net kunnen. Zou de voeding van 380W dit allemaal kunnen behapstukken?

.....

En een update, zojuist besteld:

Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
Twinmos 1024MB DDR2 (2X512MB) PC5300 667MHz CL5 Dual Channel Kit
Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent⁄HTD⁄256M
Intel Core 2 Duo E6400 (2,13GHz. , 1066MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 2MB L2, Boxed)
Antec NSK4400 (ATX, 380W, Zilver⁄Zwart)

Toch mijn oude IDE spulletjes blijven gebruiken, nog iets snellere processor (als het toch al geld moet kosten). Ik hoop dat het een beetje naar mijn zin zal zijn....

[ Voor 46% gewijzigd door wolly_a op 26-03-2007 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Huidige specs:
Afbeeldingslocatie: http://file01.uploaddump.nl/~file01/uploads/kkmpaakwpoeao-naamloos.JPG
3 screens uit CPU-Z

Wat doe ik met m'n PC
Veel beeldbewerking (Photoshop en Lightroom, niet tegelijk) en tegelijkertijd was MSN en internetten.

Wat mist er
Vooral met het beeldbewerken merk ik dat de PC traag is. Er mist dus wat snelheid.

Zelf bedacht?
512 MB DDR Intern geheugen erbij.

Budget
Ik denk (en hoop) dat het voor < €50,00 wel moet kunnen... Ik weet niet hoe betrouwbaar dat CPU-Z is maar die geeft aan dat m'n moederbord een ASUSTek A7N8X-LA is.

De vraag is eigenlijk wat voor soort geheugen ik erbij kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Siparti schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:33:
Huidige specs:
[afbeelding]
3 screens uit CPU-Z

Wat doe ik met m'n PC
Veel beeldbewerking (Photoshop en Lightroom, niet tegelijk) en tegelijkertijd was MSN en internetten.

Wat mist er
Vooral met het beeldbewerken merk ik dat de PC traag is. Er mist dus wat snelheid.

Zelf bedacht?
512 MB DDR Intern geheugen erbij.

Budget
Ik denk (en hoop) dat het voor < €50,00 wel moet kunnen... Ik weet niet hoe betrouwbaar dat CPU-Z is maar die geeft aan dat m'n moederbord een ASUSTek A7N8X-LA is.

De vraag is eigenlijk wat voor soort geheugen ik erbij kan nemen.
Je moederbord kan dual channel geheugen aan. Je FSB is 400 MHz. Dual channel PC3200 DDR geheugen zou dus het best passen.
Je hebt echter nu een reepje PC2700 erin zitten. Als je die wilt houden zou ik er een 2e reep van 512Mb PC2700 bij zetten ( € 36 )
Anders 2x512 ( € 68 ) of 2x1Gb ( € 135) PC3200 DDR dual channel setje erin.

[ Voor 1% gewijzigd door M411007 op 27-03-2007 15:51 . Reden: prijzen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
M411007 schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 15:45:
[knip]
Je hebt echter nu een reepje PC2700 erin zitten. Als je die wilt houden zou ik er een 2e reep van 512Mb PC2700 bij zetten ( € 36 )
Anders 2x512 ( € 68 ) of 2x1Gb ( € 135) PC3200 DDR dual channel setje erin.
Als ik dat 2e reepje 512MB bij mn PC2700 (?) zet, was is dat het verschil met 2x nieuw 512 erin?

[ Voor 0% gewijzigd door Siparti op 27-03-2007 15:55 . Reden: MB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
PC 2700 geheugen draait op 166 MHz. PC 3200 op 200 MHz. Aangezien het DDR geheugen is gaat het effectief op 333 MHz en 400 MHz respectievelijk.
Je processor draait ook op 400 MHz FSB, dus met PC 3200 zou het synchroon lopen en dus is je systeem dan sneller.

Met PC 2700 loopt het geheugen iets trager dan de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Lees anders even de RAM FAQ want dit is toch wel vrij basic...
Kun je trouwens even gewoon een lijstje met specs neerzetten? Dit is wat onhandig zo.

Verder ben ik het met de keus van 512MB extra geheugen. Ik zou er gewoon PC2700 bijzetten, aangezien ik het een beetje zonde van het geld vind om voor PC3200 te gaan. Zoveel zal dat qua performance niet schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Oke, das duidelijk. Ik ga voor de PC2700 van 512 MB. (Nieuwprijs: +/- €45).
In die RAM FAQ staat niets over ervaringen met verschillende merken. Kan iemand me hier misschien meer over vertellen, voordat ik met een of ander crappy product de winkel uit loop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Siparti schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 16:56:
Oke, das duidelijk. Ik ga voor de PC2700 van 512 MB. (Nieuwprijs: +/- €45).
In die RAM FAQ staat niets over ervaringen met verschillende merken. Kan iemand me hier misschien meer over vertellen, voordat ik met een of ander crappy product de winkel uit loop ;)
Compatibility is je enige zorg. Daarvoor hebben de meeste fabrikanten een QVL opgesteld waar je kunt zien wat wel en wat niet compatible is. Maar als je gewoon een reepje Kingston koopt dan zal dat wel werken. Ik heb zelf nog nooit incompatibiliteit met Kingston gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09
Ha, het perfecte topic voor mij. Ook ik sta voor een dure upgrade (mn broertje overigens ook). We hebben allebei vergelijkbare computers. Ik een athlon xp2500@3000+, 2gb ram, asus a7n8x-x moederbord en een x800xt grafische kaart.

Nu is het gewoon heel duur om ineens alles overboord te gooien dus zat ik er aan te denken om de grafische kaart aan te houden. Helaas is hij agp. Nu vroeg ik me af of er ook nog goede overgang mobos zijn welke beide agp en pci-e functionaliteit bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Als dat je enige vraag is dan hoort ie hier niet thuis, het gaat hier over upgrade-vragen.

Om je toch maar even te helpen. Ze zijn er wel, echter, of ze voor jou socket te krijgen zijn betwijfel ik, en dan moeten ze ook nog maar net leverbaar zijn. In ieder geval is de Pricewatch je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
RoD schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:39:
Als dat je enige vraag is dan hoort ie hier niet thuis, het gaat hier over upgrade-vragen.

Om je toch maar even te helpen. Ze zijn er wel, echter, of ze voor jou socket te krijgen zijn betwijfel ik, en dan moeten ze ook nog maar net leverbaar zijn. In ieder geval is de Pricewatch je vriend.
het is een upgrade vraag, leek me toch vrij duidelijk. Ik wil alleen de oude vid kaart behouden, de rest vervangen --> dus nieuw geheugen/nieuwe proc/nieuw moederbord, lijkt mij wel een upgrade :P

pricewatch is idd handig, maar er staat verder weinig over het product zelf en de namen zijn vaak zo nietszeggend dat ik niet direct zie of hij agp/pci-e beide ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08 17:24
Ik heb een A8n SLI met een GT6800 (enkel), AMD3500, 1.5 gig ddr400
Ik wil rond de 300/350 uitgeven voor een mobo, geheugen, processor upgrade, maar ik heb moeite te beslissen:

AM2 4400 of 4600
Gigabyte GA-M57SLI-S4
2048 pc 5400 of 6400.

of

Intel E4300
Gigabyte GA-8N SLI Pro
2048 pc 5400 of 6400

SLI is een vereiste, daar ik een knappe kaart heb en over een jaar ofzo makkelijk 1 kan bijzetten.
En ik wil zeker een gigabyte mobo, zeer goede ervaringen in tegenstelling tot Asus.

Wie duwt me over de streep?
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
DarkShadow schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 17:45:
[...]

het is een upgrade vraag, leek me toch vrij duidelijk. Ik wil alleen de oude vid kaart behouden, de rest vervangen --> dus nieuw geheugen/nieuwe proc/nieuw moederbord, lijkt mij wel een upgrade :P

pricewatch is idd handig, maar er staat verder weinig over het product zelf en de namen zijn vaak zo nietszeggend dat ik niet direct zie of hij agp/pci-e beide ondersteund.
Dat lees ik niet echt terug in je post. Verder, waar zijn je budget, eisen en eigen idee? :) Die zijn absoluut noodzakelijk om goed advies te kunnen geven.
Matthe schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 22:21:
Ik heb een A8n SLI met een GT6800 (enkel), AMD3500, 1.5 gig ddr400
Ik wil rond de 300/350 uitgeven voor een mobo, geheugen, processor upgrade, maar ik heb moeite te beslissen:

AM2 4400 of 4600
Gigabyte GA-M57SLI-S4
2048 pc 5400 of 6400.

of

Intel E4300
Gigabyte GA-8N SLI Pro
2048 pc 5400 of 6400

SLI is een vereiste, daar ik een knappe kaart heb en over een jaar ofzo makkelijk 1 kan bijzetten.
En ik wil zeker een gigabyte mobo, zeer goede ervaringen in tegenstelling tot Asus.

Wie duwt me over de streep?
Thanks
Geen eisen, dus hier kunnen we niks mee.
Verder maak je mij niet wijs dat je over een jaar er nog een (nu al) verouderde 6800 kaart bij gaat zetten. SLI is echt totaal overbodig en onzinnig voor jou.
Als ik zo naar de mogelijke opties kijk, dan is het gewoon een kwestie van afwegen welke processor je wilt. En dat kun je prima zelf vinden op www.tomshardware.com in combinatie met de prijzen uit de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
RoD schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 23:51:
[...]

Dat lees ik niet echt terug in je post. Verder, waar zijn je budget, eisen en eigen idee? :) Die zijn absoluut noodzakelijk om goed advies te kunnen geven.

[...]
excuse moi :)

Mijn eigen idee was dus een mobo met een agp slot en een pci-e slot. Verder een proc (duo core van intel of de X2 serie van AMD) en passend geheugen (PC5300). Het budget ligt ongeveer rond de 300 euro max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
2GB PC5300 geheugen icm een E4300 (en die een beetje oprekken) lijkt me een redelijke keus. Moet je dus wel nog een bijpassen moederbord bij hebben met AGP en PCI-E. Asrock heeft er eentje met hun Dual-VSTA bordje, wat wel een goede en goedkope keus is. Past wellicht niet helemaal binnen je budget, maar moet er in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
Die Asrock kan zowel DDR als DDR2 geheugen aan, dus je kunt er ook je oude geheugen in plaatsen.
De AGP is 8x, maar de PCI-e is maar 4x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
M411007 schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:48:
Die Asrock kan zowel DDR als DDR2 geheugen aan, dus je kunt er ook je oude geheugen in plaatsen.
De AGP is 8x, maar de PCI-e is maar 4x.
hmm, PCI-e dus maar 4x, wat is de performance hit dan als ik een nieuwe kaart hier later voor koop? (tegenover 16x)

En zijn er nog andere alternatieven buiten Asrock om?

En dan nog direct een vraag, wat voor FSB heeft de core 2 duo dan? Het lijkt me sterk dat ik hier nog oud PC3200 geheugen naast kan laten lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door DarkShadow op 28-03-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben bezig met het updaten van mijn asus systeem

asus a8v-deluxe wifi
amd 64 Athlon 3200
2 x 512 mb kingston geheugen
Nvidia Geforce 5600 fx 128 mb
seagate 160 gb sata drive
Samsung 226bw

Ik gebruik de pc voornamenlijk voor:
Audio (cubase sx 3.0)
Games
Internet

Wat ik mis? Ik wil iig mijn systeem flink upgraden alvorens ik de overstap naar pci-e maak. Volgens mij moet dat wel kunnen. Ik wil het liefst games zoals fear, rainbow 6 en test drive op de meest hoge settings kunnen spelen. Dus mij lijkt dat mijn interne geheugen naar de 2 gb moet. Maar welke kan ik het beste nemen?

Ook denk ik dat ik er goed aan doe mijn processor te vervangen. Maar ik loop een beetje stuk op welke het beste is. Ik wil het liefst dualcore ivm audiobewerking maar ik weet niet of dit een negatieve invloed heeft op de performance in spellen?

Budget:
geheugen : 200 euro
Processor 200- 300 euro.

Ik heb inmiddels de HIS Radeon 1950pro 512 mb AGPvideokaart besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
DarkShadow schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 10:58:
[...]

hmm, PCI-e dus maar 4x, wat is de performance hit dan als ik een nieuwe kaart hier later voor koop? (tegenover 16x)

En zijn er nog andere alternatieven buiten Asrock om?

En dan nog direct een vraag, wat voor FSB heeft de core 2 duo dan? Het lijkt me sterk dat ik hier nog oud PC3200 geheugen naast kan laten lopen.
De C2D heeft een FSB van 266mhz quad pumped (wat je overigens ook zelf even kan opzoeken). Je hebt dus te weinig bandbreedte met PC3200. Maar benchmarks en reviews wijzen uit dat het prestatieverschil helemaal niet zo groot is met geheugen wat wel gewoon synchroon loopt met de FSB. Het kan dus lonen om gewoon je geheugen te laten zitten. Met een beperkt budget wel een optie in ieder geval.
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:31:
Ook ik ben bezig met het updaten van mijn asus systeem

asus a8v-deluxe wifi
amd 64 Athlon 3200
2 x 512 mb kingston geheugen
Nvidia Geforce 5600 fx 128 mb
seagate 160 gb sata drive
Samsung 226bw

Ik gebruik de pc voornamenlijk voor:
Audio (cubase sx 3.0)
Games
Internet

Wat ik mis? Ik wil iig mijn systeem flink upgraden alvorens ik de overstap naar pci-e maak. Volgens mij moet dat wel kunnen. Ik wil het liefst games zoals fear, rainbow 6 en test drive op de meest hoge settings kunnen spelen. Dus mij lijkt dat mijn interne geheugen naar de 2 gb moet. Maar welke kan ik het beste nemen?

Ook denk ik dat ik er goed aan doe mijn processor te vervangen. Maar ik loop een beetje stuk op welke het beste is. Ik wil het liefst dualcore ivm audiobewerking maar ik weet niet of dit een negatieve invloed heeft op de performance in spellen?

Budget:
geheugen : 200 euro
Processor 200- 300 euro.

Ik heb inmiddels de HIS Radeon 1950pro 512 mb AGPvideokaart besteld.
Annuleer die videokaart en besteed je dan je budget + geld van de videokaart aan een C2D setje met PCI-E kaart. Nu nog investeren in verouderde technieken is gewoon zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:41:
[...]

De C2D heeft een FSB van 266mhz quad pumped (wat je overigens ook zelf even kan opzoeken). Je hebt dus te weinig bandbreedte met PC3200. Maar benchmarks en reviews wijzen uit dat het prestatieverschil helemaal niet zo groot is met geheugen wat wel gewoon synchroon loopt met de FSB. Het kan dus lonen om gewoon je geheugen te laten zitten. Met een beperkt budget wel een optie in ieder geval.

[...]

Annuleer die videokaart en besteed je dan je budget + geld van de videokaart aan een C2D setje met PCI-E kaart. Nu nog investeren in verouderde technieken is gewoon zonde.
ik heb het systeem net 1 1/2 jaar. Om helemaal over te stappen naar pci-e wordt me te kostbaar. Niet dat je niet gelijk heb, want het is in feite misschien zonde, maar ik ben wel blij met mijn systeem. D enieuwe processor zou ik toch wel mee kunnen nemen als ik weer upgrade naar pci-e?

ps wat is c2d?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 13:15:
[
...]
ik heb het systeem net 1 1/2 jaar. Om helemaal over te stappen naar pci-e wordt me te kostbaar. Niet dat je niet gelijk heb, want het is in feite misschien zonde, maar ik ben wel blij met mijn systeem. D enieuwe processor zou ik toch wel mee kunnen nemen als ik weer upgrade naar pci-e?

ps wat is c2d?
C2D = Intel Core 2 Duo, goedkoopste hiervan is de E4300. Passen in socket 775.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had uiteraard zelf op google gezocht maar zag diverse verschillende beschrijvingen. De 4e hit heb ik ook geopend maar vond de website zo onduidelijk dat ik die weer weg geklikt heb.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08 17:24
Verder maak je mij niet wijs dat je over een jaar er nog een (nu al) verouderde 6800 kaart bij gaat zetten. SLI is echt totaal overbodig en onzinnig voor jou.
Als ik zo naar de mogelijke opties kijk, dan is het gewoon een kwestie van afwegen welke processor je wilt. En dat kun je prima zelf vinden op www.tomshardware.com in combinatie met de prijzen uit de Pricewatch.
[/quote]

Wrom sli overbodig..?
Voor weinig heb ik dan een kaart erbij, terwijl de rest alles nog makkelijk aankan...
En toms en pricewatch heb ik uitvoerig bekeken, daarom sta ik in tweestrijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een beetje een luxe probleem, maar toch....

een dik jaar geleden kocht ik de volgende configuratie:
ASUS A8R-MVP
AMD Athlon 64 X2 4400+ (S939)
ASUS Ati radeon x1900xtx
2x 1GB Corsair DDR SDRAM pc3200 CL2.0
2x Hitachi Deskstar HDD 250GB Sata300 8MB
en de bijbehorende randapparatuur en tierelantijntjes.

Wat ik ermee doe
gamen, internetten, gamen, stukje typen, nog meer gamen. Vooral veel gamen iig.

Mijn probleem
Ik kocht het systeem met het oog op de toekomst, maar werd al snel ingehaald door de realiteit. Mijn A8R-MVP werd al zeer rap vervangen door de A8R32-MVP, die veel betere crossfire scores haalt.
Intell kwam al rap met de snellere C2D procs en de GPU´s gaan over op dx10, maar nog veel erger is dat AMD de socket939 heeft laten vallen als een baksteen.
Ondertussen ben ik het afgelopen half jaar verwend met high-end prestaties, dus ik wil hier in de (nabije) toekomst toch aan gaan upgraden. Ik heb geen zin om weer een echt enorme bak geld ineens uit te geven, vanaf nu gaat dat gefaseerd (kan ik ook beter verkopen aan mijn vriendin >:) )
Ik heb mijn opties even op een rijtje gezet:

optie 1. Dx10
Deze optie heeft in beginsel mijn voorkeur, omdat het mij het meest verstandige lijkt. Lijkt ja, ik ben er niet zeker van.
Ik wacht nog een kleine periode tot de dx10 videoplanken-oorlog goed is begonnen en maak een keuze tussen de geforce en de radeon. Dat wordt de enige upgrade dit jaar, verder wacht ik het volgende jaar af voor een nieuwe CPU.

Optie 2. nieuwe cpu, dan later pas de GPU vervangen
OMdat de proc mogelijk de bottleneck gaat vormen bij een GPU upgrade, schaf ik eerst een nieuwe CPU aan. Het grote nadeel zit hem in mijn mobo: de nieuwe CPU zal hoe dan ook niet meer op een s939 passen. Ook mijn mobo moet dus vervangen. Verder weet ik niet of mijn huidige reepjes pc3200 het ook lekker doen in combinatie met andere CPU´s. Dit kan dus een erg duur grapje worden. Het vervangen van de CPU/mobo zal een nieuwe videokaart richting eind dit jaar schuiven.

optie 3. Uitbouwen huidige systeem
De derde optie is zeker niet permanent, maar meer een soort tussenstop.
Ik koop een tweedehands extra radeon voor crossfire. Als ik het nog snap kan dat met een X1950 zonder crossfire mastercard. Om het extra goed te laten lopen zoek ik nog ergens een A8R32-MVP voor betere prestaties.
Het nadeel is natuurlijk wel dat ik dan geen echte toekomstgerichte stap zet. Bovendien dwing ik me op die manier wat meer richting de radeon hoek voor de toekomst, aangezien mijn volgende mobo dan wel crossfire ondersteuning moet hebben.

Al met al ben ik er dus nog niet uit. Het heeft ook geen haast, dus ik heb nog wat tijd om alles op een rijtje te zetten. Ben benieuwd naar het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Matthe schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:08:
[/quote]

Wrom sli overbodig..?
Voor weinig heb ik dan een kaart erbij, terwijl de rest alles nog makkelijk aankan...
En toms en pricewatch heb ik uitvoerig bekeken, daarom sta ik in tweestrijd...
Omdat je maar zéér weinig winst gaat pakken met een tweede kaart. Pak dan liever een nieuwe, met nieuwere features. Dat levert veel en veel meer op. Hier is trouwens ook al veel over gezegd op GoT.
Edmin schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 17:37:
Een beetje een luxe probleem, maar toch....

een dik jaar geleden kocht ik de volgende configuratie:
ASUS A8R-MVP
AMD Athlon 64 X2 4400+ (S939)
ASUS Ati radeon x1900xtx
2x 1GB Corsair DDR SDRAM pc3200 CL2.0
2x Hitachi Deskstar HDD 250GB Sata300 8MB
en de bijbehorende randapparatuur en tierelantijntjes.

Wat ik ermee doe
gamen, internetten, gamen, stukje typen, nog meer gamen. Vooral veel gamen iig.

Mijn probleem
Ik kocht het systeem met het oog op de toekomst, maar werd al snel ingehaald door de realiteit. Mijn A8R-MVP werd al zeer rap vervangen door de A8R32-MVP, die veel betere crossfire scores haalt.
Intell kwam al rap met de snellere C2D procs en de GPU´s gaan over op dx10, maar nog veel erger is dat AMD de socket939 heeft laten vallen als een baksteen.
Ondertussen ben ik het afgelopen half jaar verwend met high-end prestaties, dus ik wil hier in de (nabije) toekomst toch aan gaan upgraden. Ik heb geen zin om weer een echt enorme bak geld ineens uit te geven, vanaf nu gaat dat gefaseerd (kan ik ook beter verkopen aan mijn vriendin >:) )
Ik heb mijn opties even op een rijtje gezet:

optie 1. Dx10
Deze optie heeft in beginsel mijn voorkeur, omdat het mij het meest verstandige lijkt. Lijkt ja, ik ben er niet zeker van.
Ik wacht nog een kleine periode tot de dx10 videoplanken-oorlog goed is begonnen en maak een keuze tussen de geforce en de radeon. Dat wordt de enige upgrade dit jaar, verder wacht ik het volgende jaar af voor een nieuwe CPU.

Optie 2. nieuwe cpu, dan later pas de GPU vervangen
OMdat de proc mogelijk de bottleneck gaat vormen bij een GPU upgrade, schaf ik eerst een nieuwe CPU aan. Het grote nadeel zit hem in mijn mobo: de nieuwe CPU zal hoe dan ook niet meer op een s939 passen. Ook mijn mobo moet dus vervangen. Verder weet ik niet of mijn huidige reepjes pc3200 het ook lekker doen in combinatie met andere CPU´s. Dit kan dus een erg duur grapje worden. Het vervangen van de CPU/mobo zal een nieuwe videokaart richting eind dit jaar schuiven.

optie 3. Uitbouwen huidige systeem
De derde optie is zeker niet permanent, maar meer een soort tussenstop.
Ik koop een tweedehands extra radeon voor crossfire. Als ik het nog snap kan dat met een X1950 zonder crossfire mastercard. Om het extra goed te laten lopen zoek ik nog ergens een A8R32-MVP voor betere prestaties.
Het nadeel is natuurlijk wel dat ik dan geen echte toekomstgerichte stap zet. Bovendien dwing ik me op die manier wat meer richting de radeon hoek voor de toekomst, aangezien mijn volgende mobo dan wel crossfire ondersteuning moet hebben.

Al met al ben ik er dus nog niet uit. Het heeft ook geen haast, dus ik heb nog wat tijd om alles op een rijtje te zetten. Ben benieuwd naar het advies!
Je hebt nu een redelijk gebalanceerd systeem. Ga je de GPU upgraden, krijg je last van de CPU als bottleneck. Wil je een significante winst uit een processorupgrade halen, moet er overgestapt worden naar een C2D, en dus moet het moederbord en geheugen ook vervangen worden. Aangezien de X1900XTX nog gewoon een high end kaart is, zal ook een 2e niet erg goedkoop zijn. Verder haal je met SLI nooit 100% winst, en in sommige games zelfs helemaal geen winst, dus een tweede kaart erbij zetten vind ik een beetje zonde. Verder geef je aan persé high end te willen, dus zul je over niet al te lange tijd ook wel naar DX10 over willen stappen. Dan kun je niks meer met die 2 videokaarten. Zonde dus imo.

Mijn mening: Het nog een tijd uithouden totdat je het hele zwikje kunt upgraden en je huidige hardware voor een leuk prijsje weg kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 28 maart 2007 @ 12:41:
maar goed, als ik een amd x2 proc erin zet en 2 gb aan geheugen dan kan hij toch wel even voort. Ik heb namenlijk toch even gekeken naar een c2d set, nav vanje advies. Maar ik kom dan toch helaas duurder uit. Ik wil mijn audiokaarten ook meenemen en die werken dan niet helaas :(

pc4000 geuheugen lijtk mij het snelste voor mijn asus a8v, zijn er nog bepaalde merken die de voorkeur hebben?

Front Side Bus

2000 MT/s
Memory

- 4 x 184-pin DIMM Sockets support max. 4GB DDR400/DDR333/DDR266 ECC/non-ECC un-buffered DDR SDRAM memory
- Dual Channel Memory Architecture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 10:28:
[...]

maar goed, als ik een amd x2 proc erin zet en 2 gb aan geheugen dan kan hij toch wel even voort. Ik heb namenlijk toch even gekeken naar een c2d set, nav vanje advies. Maar ik kom dan toch helaas duurder uit. Ik wil mijn audiokaarten ook meenemen en die werken dan niet helaas :(
2GB PC5300 + een E6400 + een Gigabyte DS3 past niet in je budget? Afaik wel hoor... Dat zit onder de 500 euro. Je bespaart dan ook nog eens op de videokaart als je de PCI-E versie neemt.
pc4000 geuheugen lijtk mij het snelste voor mijn asus a8v, zijn er nog bepaalde merken die de voorkeur hebben?

Front Side Bus

2000 MT/s
Memory

- 4 x 184-pin DIMM Sockets support max. 4GB DDR400/DDR333/DDR266 ECC/non-ECC un-buffered DDR SDRAM memory
- Dual Channel Memory Architecture
Er staat dat DDR400 maximaal ondersteund wordt, dat is dus PC3200. Qua merk moet je maar even in de QVL kijken, die je op de site van de fabrikant kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Op dit moment heb ik nog een goedwerkend s939 AMD AGP systeem, welke nog best goed mee kan komen in de nieuwste games. Alleen zit ik nu een beetje met de vraag of het misschien ook zinvol is om te upgraden naar s939 PCI-e, omdat ik dan alleen het moederbord en de videokaart hoef te vervangen. Waarom upgraden? Een snellere videokaart lijkt me wel wat, en een X1950PRO AGP is net zo duur als een X1950PRO PCI-e met een aardig PCI-e bordje. Inclusief de verkoop van de oude onderdelen misschien zelfs goedkoper!

Ik heb nu dus:
AMD Athlon 64 3200+ (werkt prima @ 2,4 GHz)
MSI K8N Neo2-54G (~€45 waard)
MSI ATi Radeon X800PRO AGP (leuke kaart en kan er nu nog wat voor krijgen; ~€90)

Ik zit te denken aan:
Asus A8N-SLI, MSI K8N Neo4 of DFI NF4 Ultra-D mobo (tweedehands ga ik die dan zoeken) ~€50
ATi Radeon X1800XT, X1950PRO of XT (tweedehands of nieuw) €120 - 200

Is dit een zinnige upgrade, of kan ik beter een keer een AM2 X2 (of Core2) upgradekit aanschaffen? Crysis, Quakewars en UT3 zullen vast nog wel te spelen zijn met mijn oude onderdelen, maar meer eyecandy is altijd leuk :). Vooral vraag ik me af wanneer SM 3.0 echt 100% nodig is om alle games überhaupt nog op te kunnen starten (zoals brakke ports a la R6 Vegas en SC4). O ja, ik game meestal op 1024*768.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Je huidige systeem doet het nog aardig (imo). Zo'n X800Pro kan nog aardig mee. Aangezien je in een verouderd socket investeert met je upgrade zou ik (omdat je huidige systeem echt niet traag is) wachten tot je een C2D setje kunt betalen. Imo haal je dan meer rendement dan nu voor nog een S939 oplossing te gaan.
Tenzij je echt persé nu meer performance wilt... dan kun je de door jou gekozen upgrade uitvoeren. Maar dan zou ik geen SLI bord nemen, beetje onzinnig. Neem dan liever een nog goedkoper (tweedehands) bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Zit ernstig te twijfelen of ik er nog geld in moet steken, of het zo nog een jaartje uitzingen tot ik genoeg cash heb voor een C2D systeem (of wat dan ook maar value for money is), heb nu het volgende staan:

MSI KT4V
AMD Athlon XP2000+ @ 1666mhz
Sapphire ATI X1600Pro 256mb (was voorheen een 9200vivo)
2x512mb Corsair XMS Pro @ 2-2-2-5 timings (was voorheen 512mb VData oid)
Q-Tech 650watt voeding (ja, moest toen snel een voeding hebben, en hij is nog steeds niet doorgebrand :+ )

Dit alles gebruik ik voor wat gamen (BF2, Company of Heroes, C&C3, OpenTransportTycoon ;) ), wat audiobewerking, filmpjes kijken, berichten op nieuwsgroepen lezen en wat surfen. Output is dualscreen (21 en 17" CRT's)

De vraag is, zal ik nog proberen een 2e hands processor wat op dit mobo past (meen dat een xp2600+ nog kan (met juiste fsb), en een goede koeler te vinden en die erop te drukken, of is dat zonde van de tijd en geld? (dat het beestje nog steeds draait is een wonder op zich _/-\o_ )

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huidige specs:
PD805 @ 3,8 Ghz
Asus P5ND2-SLI
2x 512 MB DDR2 PC5300 geheugen van Twinmos
7600GS videokaart van XFX
2x 80 Gb schijfje van WD in raid 0

Wat is het probleem?
Te weinig kracht. En een te hoog verbruik dat vooral veroorzaakt word door mijn processor

Wat doe ik met mijn pc?
Spelletjes, Downloaden, Rarren, Parren en chat/office dingen. Verder wil ik wel kunnen overclocken met het systeem. Hoeft niet extreem. Maar al het extra wat niks meer kost is mee genomen! :+

Wat had ik in gedachten?
Een nieuwe moederbord en processor.
2 eisen waaraan het moederbord moet voldoen:
Raid 0
Mogelijkheid tot overclocken

Nou zijn er nogal wat keuzes. Daarom hebben we ook een budget. Dat bedraagt maximaal 250 euro.

Daarvoor kan ik de volgende setjes bestellen:

Aan de ene kant een AMD setje:
DFI Infinity nF570 M2 € 99,00
AMD Athlon 64 X2 4200+ BOXED (Socket AM2) *65W* € 117,00
Totaal: € 216,00

En aan de andere kant een intel setje:
Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed € 149,94 € 149,94
GigaByte GA-965G-DS3, Retail € 112,66 € 112,66
Totaal € 262,60

Afsluitend
Nou weet ik dat het C2D setje sneller is. Maar is hij zijn meer prijs waard?
Verder denken jullie waarschijnlijk van.. Hee die videokaart kan ook beter. Ik ben in onderhandeling over een 2e hands 7900gs. Mooie upgrade toch? Of zeggen jullie niet doen wacht liever op low/mid-end dx10 kaarten?

In iedergeval bedankt voor het lezen :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Wachten tot de 22e (intel prijsverlaging), dan de goedkoopste Core 2 Duo & budget mobo. Mijn ECS 945P-A doet 320 FSB zonder geklooi, 377 met wat externe meuk en 388 met heel veel moeite. Combi kost dan tussen de 180 en 200 euro denk ik. 320x9 = 2880MHz, 377x9 = 3393.

Setje komt me bekend voor btw ;) vandaar dat je geen haast had om het weg te doen

Ik zou nog even wachten met de videokaart totdat de midrange DX10 kaartjes van zowel ATi als Nvidia uitzijn. Dit zal prijzen behoorlijk drukken, zowel nieuw als 2e hands.

[ Voor 19% gewijzigd door Cio op 10-04-2007 18:41 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cio schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:40:

Setje komt me bekend voor btw ;) vandaar dat je geen haast had om het weg te doen

Ik zou nog even wachten met de videokaart totdat de midrange DX10 kaartjes van zowel ATi als Nvidia uitzijn. Dit zal prijzen behoorlijk drukken, zowel nieuw als 2e hands.
Er kwam geen goed bod.. dus waarom dan weg doen.. dan zit ik zonder ;)
En zou eerst een am2 setje van iemand overnemen.. Waardoor deze set wegkon... Maarja dat werd hem niet voor een mijn inziens redelijke prijs..

Verder dank voor de tip! Even afwachten dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat een volledige upgrade inclusief CPU & Geheugen me iets te duur wordt, heb ik toch iets samengesteld waarmee ik voorlopig wel vooruit kan.

pricewatch: Gigabyte GA-K8NE, nForce4-4X (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

K8N-e S754. Nforce 4, 4xS-ata, PCI-E. 85+ Euro.

pricewatch: Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-20R

Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB / PCI-E voor ongeveer 200 euro/

Ook neem ik mijn Qtec niet meer mee ( ;( ) en komt er iets echts voor in de plaats terug:
pricewatch: Antec SmartPower 2.0 SP-500, 500W (ATX12V v2.0)

Antec SmartPower 2.0 500Watts. Ongeveer 67 Euro.

En om gelijk maar het plankjes S-ata aansluitingen te vullen 3x Seagate 200GB , pricewatch: Seagate Barracuda 7200.7, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB)

3x65 euro, ongeveer 205 euro (zonder verzendskosten nog).

Bij elkaar is dat dan ongeveer 600 euro.

Als aanvulling wou ik dan een onderdeeltje hier en daar aanschaffen, zoals een VGA waterblock voor m'n VGA. De Cpu uit het huidige Systeem (AMD Athlon 64 3000+ @ 2500MHz) neem ik mee. Zijn hier nog aan & opmerkingen over? Kon niet veel vinden over het plankje, belangrijkere is / was is dat de HTT iig hoger wilt dan 255+ zoals dat met mijn plankje nu is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 06:45:
Omdat een volledige upgrade inclusief CPU & Geheugen me iets te duur wordt, heb ik toch iets samengesteld waarmee ik voorlopig wel vooruit kan.

pricewatch: Gigabyte GA-K8NE, nForce4-4X (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID)

K8N-e S754. Nforce 4, 4xS-ata, PCI-E. 85+ Euro.

pricewatch: Sapphire Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 21097-00-20R

Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB / PCI-E voor ongeveer 200 euro/

Ook neem ik mijn Qtec niet meer mee ( ;( ) en komt er iets echts voor in de plaats terug:
pricewatch: Antec SmartPower 2.0 SP-500, 500W (ATX12V v2.0)

Antec SmartPower 2.0 500Watts. Ongeveer 67 Euro.

En om gelijk maar het plankjes S-ata aansluitingen te vullen 3x Seagate 200GB , pricewatch: Seagate Barracuda 7200.7, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB)

3x65 euro, ongeveer 205 euro (zonder verzendskosten nog).

Bij elkaar is dat dan ongeveer 600 euro.

Als aanvulling wou ik dan een onderdeeltje hier en daar aanschaffen, zoals een VGA waterblock voor m'n VGA. De Cpu uit het huidige Systeem (AMD Athlon 64 3000+ @ 2500MHz) neem ik mee. Zijn hier nog aan & opmerkingen over? Kon niet veel vinden over het plankje, belangrijkere is / was is dat de HTT iig hoger wilt dan 255+ zoals dat met mijn plankje nu is :P
Tja wat doe je met je systeem?
Verder vind ik 600 eu investeren in een oud systeem beetje zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo oud? De CPU en het geheugen gaat anders prima mee nog hoor :)

De doelstelling ermee is een beetje gamen, maar vooral bewerking met foto's, webpagina's, en het reguliere werk wat elk ander mens met een computer doet. De extra opslag, gaat me juist om een ruime hoeveelheid aan opslag :P Ik download nogal veel (400GB per maand) en met opdrachten zoals quickpar / winrar is het wel fijn om gebruik te maken van 2 schijven.

Mocht ik er een CPU bijwillen, dan is dat waarschijnlijk S939 wat behoorlijk prijzig gaat worden met daarbij een 939 Plank. De reden waarom ik overstap op een andere plank is omdat deze al bijna 1.5 jaar oud is en z'n beste tijd wel gehad heeft. Ik kom dan uit op ruim 800 euro wat me net iets te veel is ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 07:35:
Hoezo oud? De CPU en het geheugen gaat anders prima mee nog hoor :)

De doelstelling ermee is een beetje gamen, maar vooral bewerking met foto's, webpagina's, en het reguliere werk wat elk ander mens met een computer doet. De extra opslag, gaat me juist om een ruime hoeveelheid aan opslag :P Ik download nogal veel (400GB per maand) en met opdrachten zoals quickpar / winrar is het wel fijn om gebruik te maken van 2 schijven.

Mocht ik er een CPU bijwillen, dan is dat waarschijnlijk S939 wat behoorlijk prijzig gaat worden met daarbij een 939 Plank. De reden waarom ik overstap op een andere plank is omdat deze al bijna 1.5 jaar oud is en z'n beste tijd wel gehad heeft. Ik kom dan uit op ruim 800 euro wat me net iets te veel is ;)
Mijn hudig systeem, een C2D, kostte me maar 600 euro. Hiervoor heb ik dus wel een kompleet systeem. Misschien is een C2D ook wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar met die 600 euro heb ik geen 2x1GB ofwel een x1950 of soortgelijk, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 07:56:
Maar met die 600 euro heb ik geen 2x1GB ofwel een x1950 of soortgelijk, right?
En vergeet de 3 harde schijven niet :P Als je je geheugen en cpu al hebt, vind ik het een prima upgrade. De enige investering die een beetje zonde is, is het moederbord, S754. Maar de rest kan prima mee naar een toekomstig systeem. Wel vraag ik het me af of er niet een goedkoper bord te krijgen is, wellicht tweedehands... Toch wel veel geld voor een dergelijk verouderd bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me ook afgevraagd of ik iets anders in die trend kan halen. Er zijn genoeg 939/754's maar over het algemeen zijn de Nforce's (vanaf 3) op 754 platform het snelst. Zoek het maar in benchmarks, reviews etc, nforce 3/4 komt er vaak bovenuit :) Je hebt ook die Asrock Dual Z combo, waar je een 754 CPU in kan prikken en eventueel later nog een 939, maar dat bord presteert bijzonder slecht, dankzij de Uli chipset. Ik heb liever iets dat lekker vlot werkt en genoeg keus biedt.

De reden waarom ik her-investeer in een 754 is omdat m'n eigen plank (Asus k8n-nforce 3) redelijk beperkt & 1.5 jaar al oud is. Ik heb meer gekeken naar Oc'baarheid, en S-ata poorten (wat ik overigens ook gewoon via een insteek-pci kaart had kunnen doen) en dat het PCI-e had/heeft.

Ik kan natuurlijk ook een AGP X1950 kaart aanschaffen, en het moederbord eventueel links laten liggen, maar dat is niet naar waar ik streef :P Mocht ik in de toekomst op 939 / am2 of Intel gaan zitten, dan is de Videokaart, PSU, Geheugen (mits dat gaat lukken) & HD mee-neembaar in het nieuwere systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:12:
Ik kan natuurlijk ook een AGP X1950 kaart aanschaffen, en het moederbord eventueel links laten liggen, maar dat is niet naar waar ik streef :P Mocht ik in de toekomst op 939 / am2 of Intel gaan zitten, dan is de Videokaart, PSU, Geheugen (mits dat gaat lukken) & HD mee-neembaar in het nieuwere systeem :)
Daarom vind ik het ook wel een goed systeem. Het alternatief is alles upgraden, en dat kost nog meer. Dan is dit wel een goede tussenstap imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:25:
[...]

Daarom vind ik het ook wel een goed systeem. Het alternatief is alles upgraden, en dat kost nog meer. Dan is dit wel een goede tussenstap imo :)
Daarom. Ben blij dat je het met me eens bent hier RoD O+ ( :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens, mischien is het wel handig om 2x1GB PC4000+ te nemen, aangezien ik dan het geheugen 1:1 kan laten lopen? Is dat de snelheids/prijsinvestering waard wat ik erin steek? Momenteel draait het op 166/250 (210MHz effectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Tip, neem een kijkje op www.ibood.com Daar is 1GB DDR2 667MHz nu nog slechts 40 eetjes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AJ1815 schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:08:
Tip, neem een kijkje op www.ibood.com Daar is 1GB DDR2 667MHz nu nog slechts 40 eetjes!!!
Naja aangezien mijn keus op S754 / DDR valt heb ik natuurlijk niets aan DDR2 he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
2x1GB PC4000 geheugen is vrij duur. PC6400 geheugen DDR2 is zelfs nog een stuk goedkoper. Ik vind dat wel een beetje zonde van het geld. Koop dan meteen een C2D setje met PC6400 geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:34

Raphaelo

boeiend!!

Aangezien ik problemen heb met bepaalde games(lees:oblvion), moet ik ook maar weer eens aan de upgrade.

eerst mijn specs:

P4 3.0 ghz
1 GB DDR2 667 single channel
X1950 GT
Asus P5Pl2

Ik speel dus voornamelijk oblivion op deze computer maar de framerates zijn gewoon slecht. ik heb framedrops (in steden en buiten) zelfs als ik de resolutie helemaal naar beneden schroef en de grafische instellingen op z'n laagst zet.

Wat ik dus eigenlijk wil weten:
Wat moet ik upgraden om oblivion zonder framedrops te kunnen spelen. (speel nu op 1280x1024, HDR, view distance maximaal en distant trees uit)

Ik dacht zelf aan een nieuwe C2D processor, maar nu komt het probleem. Mijn moederbord ondersteunt maar een fsb van 800, een E6300 of hoger zou dus al langzamer draaien. en mijn moederbord klokt erg slecht over. (echt heel slecht)

Dus zou een E4300 @stock voldoende zijn om mijn oblivion ervaring vloeiender te kunnen maken? of kan ik er beter een gigabyte ram bijzetten en dualchannel gaan draaien? Of gewoon gek doen, een E6600 kopen en de fsb van 800 mhz accepteren?

[ Voor 3% gewijzigd door Raphaelo op 11-04-2007 19:53 ]

originele signatures zijn top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 22:33
@raphaelo: denk dat je meer hebt en geodkoper uitbent met 1 gig extra geheugen. Verder zou ik dan wel gaan kijken voor een ander moederbord en later alsnog c2d erop zetten (na de prijsdaling moet dat wel lukken) maar als je niet zoveel geld in 1x hebt zou ik voor het geheugen gaan, dat heb je met die c2d uiteindelijk toch nog nodig....
een e6600 met 800mhz heeft niet erg veel zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 06:45:
Ik zou besparen op de videokaart, een x1950pro zal ook voldoen lijkt me zo en die 50 euro zal het niet om gaan. Een stevige voeding is wel nodig met zoveel schijven, maar ik vind 'm wel wat aan de prijzige kant. Ook hier valt op te besparen dus, zonder kwaliteit/prestatieverlies.

Je single-channel memory setup zal game preformance trouwens behoorlijk onderuit halen. Wellicht dat een nog goedkopere videokaart (7600GS?) een beter optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Raphaelo schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:35:
Aangezien ik problemen heb met bepaalde games(lees:oblvion), moet ik ook maar weer eens aan de upgrade.

P4 3.0 ghz
X1950 GT
Asus P5Pl2
Je mobo kan helemaal geen Core procs aan, dus dat houd snel op. Ik zou zeggen koop na 22 april (prijsdalingen) een E4300, Gigabyte DS3 & reepje geheugen met zelfde specs (liefst zelfde chippies voor dual channel, hoewel dit niet altijd nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Raphaelo schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:35:

eerst mijn specs:

P4 3.0 ghz
X1950 GT
Asus P5Pl2

Ik speel dus voornamelijk oblivion op deze computer maar de framerates zijn gewoon slecht. ik heb framedrops (in steden en buiten) zelfs als ik de resolutie helemaal naar beneden schroef en de grafische instellingen op z'n laagst zet.

Wat ik dus eigenlijk wil weten:
Wat moet ik upgraden om oblivion zonder framedrops te kunnen spelen. (speel nu op 1280x1024, HDR, view distance maximaal en distant trees uit)

Ik dacht zelf aan een nieuwe C2D processor, maar nu komt het probleem. Mijn moederbord ondersteunt maar een fsb van 800, een E6300 of hoger zou dus al langzamer draaien. en mijn moederbord klokt erg slecht over. (echt heel slecht)

Dus zou een E4300 @stock voldoende zijn om mijn oblivion ervaring vloeiender te kunnen maken? of kan ik er beter een gigabyte ram bijzetten en dualchannel gaan draaien? Of gewoon gek doen, een E6600 kopen en de fsb van 800 mhz accepteren?
Zou handig zijn als je je budget postte, dan kunnen we wat beter hierop inhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cio schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:12:
[...]

Ik zou besparen op de videokaart, een x1950pro zal ook voldoen lijkt me zo en die 50 euro zal het niet om gaan. Een stevige voeding is wel nodig met zoveel schijven, maar ik vind 'm wel wat aan de prijzige kant. Ook hier valt op te besparen dus, zonder kwaliteit/prestatieverlies.

Je single-channel memory setup zal game preformance trouwens behoorlijk onderuit halen. Wellicht dat een nog goedkopere videokaart (7600GS?) een beter optie is.
Dualchannel gaat niet werken op s754Platform. Dat ondersteund de processor helemaal niet (geheugencontroller zit in elke S754 Cpu).

Opzich zou de Voeding het aantal (5x) schijven moeten trekken, aangezien het hier gaat om een dual-rail met elk 18+ Ampere op de 12V lijn. Gemiddeld trekt een schijf ook niet meer dan 1Ampere op 12V lijn, en minder dan 1 op de 5V lijn. Ik ga het dus gewoon proberen en mocht het niet lukken dan kan ik 'm altijd inruilen / zwaarder model nemen.

Qua videokaart hou ik in gedachte dat ik straks wel een AM2 of 939/C2D platform eventueel wil nemen, en dat ik dus de bestaande onderdelen wil meenemen op de Cpu / plank na.

Dus ruim 600 euro is mischien ook wel teveel, maar het begin is er iig al mee gelegd voor later :)
RoD schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:51:
2x1GB PC4000 geheugen is vrij duur. PC6400 geheugen DDR2 is zelfs nog een stuk goedkoper. Ik vind dat wel een beetje zonde van het geld. Koop dan meteen een C2D setje met PC6400 geheugen...
Nja daar heb je wel gelijk in. Maar alsnog blijf ik mijn keus houden op S754, en ook op het feit dat ik m'n CPU naar 2.5GHz wil doortrappen. Op het moment draait het geheugen nu ook 210MHz (devider van 2/3) en bij oc'en had ik toch liever dat ook het geheugen op 250MHz draait. Of het de investering waard is, weet ik niet. Zou het wel eventueel mee kunnen nemen naar het volgend systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn systeem:
AMD A64 3700+ @2,4 (wil niet verder)
2Gb PC3200
X1950Pro
MSI K8N Neo4-F

Wat doe ik ermee:
Gamen, Downlooien, beetje overclocken, en Office.

Nou, mijn probleem is dus, dat ik het idee heb dat mn proc het soms bijna niet meer bij kan houden.
kan via via een Opteron 144 goedkoop krijgen, zou dat verstandig zijn (wil hem wel gaan overclocken tot ~2.6) en, ik weet dat het nu allemaal dual-Core enzo is, maar dat hou ik liever voor een latere update, als het pas echt nodig is ;)
Budget: E80
dus dan heb ik nog 40,- over, wat zou ik hier mee kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-09 21:42
Met die Opteron zal je geen verschil merken, misschien klokt hij zelfs minder. Heb je zelf al gegoogled naar de prestaties?
Naar mijn mening is het het trouwens echt niet waard om up te graden naar een single core CPU. Kan je beter voor die dual core upgrade sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-09 13:19
Ik denk ook niet dat je veel vooruit gaat als je zo'n Opteron erin prikt. Vind het in ieder geval zonde van het geld, spaar het dan beter op zodat je wat meer ruimte hebt straks als je wat meer wilt gaan upgraden.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vanmiddag naar de Benelux Computerdiscount, dus ik kan de kans niet laten liggen om daar goedkoop eens wat hardware in te kopen.

Huidige specs
AMD 64 Athlon 3000+
1024 MB DDR RAM (2x 512)
160 GB S-ATA - 200 GB IDE
ATI X800 PRO 256 MB
Esi Maya44 (geluidskaart)
+ CD/DVD brander + floppydrive..

Wat doe ik met de PC?
Photoshoppen, scripten, en het belangrjkste; audio opnemen. Ik heb hier een condensatormicrofoon aangesloten op mijn geluidskaart, en dat is vooral de hoofdtaak van de PC. Dus ook het afmixen, exporteren, bewerken, etc. Laten we het samenvatten onder audio-bewerking.

Wat is er mis mee?
Het is traag, het renderen gaat niet vlot bij audio, multi-tasken gaat niet echt snel meer, moet vaak wachten.

Wat heb ik zelf bedacht?
Aangezien ik toch de overstap naar dualcore wil maken, dacht ik aan een s939 boardje met een nieuwe CPU, iets als een x2 3600+. Of een Opteron, wegens hun stabiliteit. Deze bijvoorbeeld? Geheugen, harddisks en videokaart wil ik nog graag meenemen, aangezien die nog allemaal prima is. Is dat een slim idee?

Hoeveel geld wil ik er aan uitgeven?
Niet zo heel veel, ik wou er rond de 200 - 250 euro aan uitgeven.

Graag jullie mening.. wijze keuze, of is het slimmer wat anders aan te schaffen? Alvast bedankt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:51:
Ik ga vanmiddag naar de Benelux Computerdiscount, dus ik kan de kans niet laten liggen om daar goedkoop eens wat hardware in te kopen.

Huidige specs
AMD 64 Athlon 3000+
1024 MB DDR RAM (2x 512)
ATI X800 PRO 256 MB

Wat doe ik met de PC?
Photoshoppen, scripten, en het belangrjkste; audio opnemen. Ik heb hier een condensatormicrofoon aangesloten op mijn geluidskaart, en dat is vooral de hoofdtaak van de PC. Dus ook het afmixen, exporteren, bewerken, etc. Laten we het samenvatten onder audio-bewerking.

Wat is er mis mee?
Het is traag, het renderen gaat niet vlot bij audio, multi-tasken gaat niet echt snel meer, moet vaak wachten.

Wat heb ik zelf bedacht?
Aangezien ik toch de overstap naar dualcore wil maken, dacht ik aan een s939 boardje met een nieuwe CPU, iets als een x2 3600+. Geheugen, harddisks en videokaart wil ik nog graag meenemen, aangezien die nog allemaal prima is. Is dat een slim idee?

Graag jullie mening.. wijze keuze, of is het slimmer wat anders aan te schaffen? Alvast bedankt. :)
het beste zou zijn als j enog een socket 939 kunt vastkrijgen. Dan kun jeje ram geheugen & videokaart behouden.

Ik zou meer in de aard gaan van
X2 4000+ en een algemeen moederbordje. Dan zou je nog even voort moeten kunnen. (een moederbord met AGP, of als je toch mss een nieuwe vidkaart wilt PCIE)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik zelf ook wel in gedachten ja. Maar is een Opteron bijvoorbeeld geen wijzere keus (stabilieit)? Of gewoon voor de X2 3800/4000 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 07:36:
[...]
Dualchannel gaat niet werken op s754Platform. Dat ondersteund de processor helemaal niet (geheugencontroller zit in elke S754 Cpu).

Qua videokaart hou ik in gedachte dat ik straks wel een AM2 of 939/C2D platform eventueel wil nemen, en dat ik dus de bestaande onderdelen wil meenemen op de Cpu / plank na.

Dus ruim 600 euro is mischien ook wel teveel, maar het begin is er iig al mee gelegd voor later :)

Maar alsnog blijf ik mijn keus houden op S754, en ook op het feit dat ik m'n CPU naar 2.5GHz wil doortrappen. Op het moment draait het geheugen nu ook 210MHz (devider van 2/3) en bij oc'en had ik toch liever dat ook het geheugen op 250MHz draait. Of het de investering waard is, weet ik niet. Zou het wel eventueel mee kunnen nemen naar het volgend systeem.
Ja, dat bedoelde ik met single channel setup :) Als de videokaart moet meegroeien, zeker niet op besparen. Wellicht zelfs even wachten en een DX10 kaart kopen.

Geheugen moet je zeker niets aan upgraden, S939 is dood op sterven na en DDR is dus nutteloos want je kan het niet meer meenemen.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 11:51:
Huidige specs
AMD 64 Athlon 3000+
1024 MB DDR RAM (2x 512)
ATI X800 PRO 256 MB
En is dat dan S754 of 939? Want je mobo ontbreekt, en daarme ook direct het PCI-e of AGP gedeelte van je videokaart
Wat doe ik met de PC?

Wat is er mis mee?
Vereist nogal veel geheugen & een veel schijfactiviteit lijkt me. Beetje stevige dual-core zal beide kanten bevorderen.
Wat heb ik zelf bedacht?
Aangezien ik toch de overstap naar dualcore wil maken. Geheugen, harddisks en videokaart wil ik nog graag meenemen, aangezien die nog allemaal prima is. Is dat een slim idee?

Geheugen kan je wel meenemen maar je zal er toch wat bij moeten zetten denk ik zo. Je specs zijn een beetje mager (geheugensnelheid+timings/merk schijven/geen mobo) dus das moelijk.

Kan je wel vast vertellen dat Opteron v.s. X2 qua stabiliteit geen verschil maakt (tis niet zo dat je PC opeens gaat crashen als je er een X2 in doet). Wel zal je bij een upgrade naar dual-core windows opnieuw moeten installeren!

Ik denk zelf aan 2x 512MB erbij voor ~65 euro & een X2 4200+ van 130 euro

[ Voor 44% gewijzigd door Cio op 14-04-2007 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor in de incompleetheid van mijn vorige bericht. Het huidige moederbord is een ASUS K8N SE Deluxe, socket 754. Hier even een uitdraai van Sandra voor de volledigheid:
Processor
Model : AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+
Speed : 2.00GHz
Model Number : 3000 (estimated)
Performance Rating : PR3605 (estimated)
Cores per Processor : 1 Unit(s)
Threads per Core : 1 Unit(s)
Internal Data Cache : 64kB Synchronous, Write-Back, 2-way set, 64 byte line size
L2 On-board Cache : 512kB ECC Synchronous, Write-Back, 16-way set, 64 byte line size

Mainboard
Bus(es) : ISA AGP PCI IMB USB FireWire/1394 i2c/SMBus
MP Support : 1 Processor(s)
MP APIC : Yes
System BIOS : American Megatrends Inc. 1001.005
System : To Be Filled By O.E.M. To Be Filled By O.E.M.
Mainboard : ASUSTeK Computer Inc. K8VSEDX
Total Memory : 1023MB DDR-SDRAM

Chipset 1
Model : ASUSTeK Computer Inc Apollo K8T800 CPU to PCI Bridge
Front Side Bus Speed : 2x 800MHz (1600MHz data rate)

Chipset 2
Model : Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64 / Opteron HyperTransport Technology Configuration
Front Side Bus Speed : 2x 800MHz (1600MHz data rate)
Total Memory : 1GB DDR-SDRAM
Memory Bus Speed : 2x 200MHz (400MHz data rate)

Memory Module 1
Manufacturer : Kingston
Model : K
Serial Number : 88094967
Type : 512MB DDR-SDRAM
Technology : 16x(32Mx8)
Speed : PC3200U
Standard Timings : 2.5-3-3-8 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Date of Manufacture : donderdag 26 februari 2004
Set Timing @ 200MHz : 2.5-3-3-8 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 167MHz : 2.0-3-3-7 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)

Memory Module 2
Manufacturer : Kingston
Model : K
Serial Number : 88092067
Type : 512MB DDR-SDRAM
Technology : 16x(32Mx8)
Speed : PC3200U
Standard Timings : 2.5-3-3-8 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Date of Manufacture : donderdag 26 februari 2004
Set Timing @ 200MHz : 2.5-3-3-8 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 167MHz : 2.0-3-3-7 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)

Video System
Desktop Monitors/Panels : 2
Monitor/Panel : Dell D1226H
Monitor/Panel : Plug and Play Monitor
Adapter : RADEON X800 PRO/GTO
Adapter : RADEON X800 PRO/GTO Secondary
Imaging Device : CanoScan LiDE 25

Physical Storage Devices
Removable Drive : Floppy disk drive
Hard Disk : Maxtor 6L200P0 (190GB)
Hard Disk : SAMSUNG SP1614C SCSI Disk Device (149GB)
CD-ROM/DVD : LITE-ON COMBO SOHC-5232K (CD 52X Rd, 52X Wr) (DVD 7X Rd)
CD-ROM/DVD : _NEC DVD_RW ND-2510A (CD 40X Rd, 32X Wr) (DVD 5X Rd, 4X Wr)
CD-ROM/DVD : MH5008O SHM560F SCSI CdRom Device (CD 32X Rd) (DVD 4X Rd)

Logical Storage Devices
Hard Disk (C:) : 148GB (134GB, 91% Free Space) (NTFS)
Hard Disk (F:) : 190GB (48GB, 25% Free Space) (NTFS)
CD-ROM/DVD (D:) : N/A
CD-ROM/DVD (E:) : N/A
OFFICE2003 (G:) : 619MB (CDFS)
3.5" 1.44MB (A:) : N/A

MultiMedia Device(s)
Device : ESI MAYA44 Controller

Windows System : Microsoft Windows XP/2002 Professional 5.01.2600 (Service Pack 2)

Network Services
Adapter : Marvell Yukon Gigabit Ethernet 10/100/1000Base-T Adapter, Copper RJ-45
Dus jullie zeggen, een S939 boardje halen met AGP, DDR, zodat ik mijn videokaart + geheugen + hdd + etc over kan zetten, AMD X2 + 1 GB DDR erbij halen? Zal dat veel prestatiewinst opleveren ivm de prijs? Bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:14
Ik zou met het oog op de toekomst juist een socket AM2 nemen. Kan je voorlopig nog een lange tijd vooruit! Nadeel daarvan is dat je dan niet je geheugen kan meenemen, dus dan moet je 2gb nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Hallo lieve tweakers,

Het is weer tijd voor een kleine systeem upgrade, eigenlijk was ik daar al aan toe toen ik me huidige systeem kocht daarom ga ik nu iets meer geld uitgeven.

Huidige systeem specs:
Processor: AMD Athlon 64 3200+ (S939, 2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 67W)
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Intern Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos)
Videokaart: Asus GeForce 6600 GT 128MB (PCIe, DVI), Extreme N6600GT TD
Harde schijf: Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ, RoHS)
Voeding: Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)

Wat doe ik ermee?

Eigenlijk alleen maar gamen, natuurlijk ook internet/email en studie gerelateerde dingen maar dat kan ook op een office pceetje :)

Waar zat ik aan te denken?
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 90,66
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 13,90
Club3D Geforce 8600 GTS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) CGNX-GTS866 € 182,65
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 214,76
MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 91,81
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal € 593,78 excl verzendkosten

2GB geheugen wordt langzamerhand het minimum voor een beetje game PC. Volgens Kingston werkt het geheugen met de Mobo.

De koeling wordt door best buy aangeraden, niks speciaals hierover.

De Geforce 8600 GTS niet de allersnelste DX10 kaart maar ook niet de traagste. Ik vind de GTS er mooi tussen hangen qua prijs-prestatie. De 8800 is beter maar direct een stuk duurder en zoveel wil ik niet uitgeven voor een videokaart. Ik zeker niet ontevreden geweest over mijn 6600GT maar ik merk al met games zoals Lord of the Rings Online dat het arme beestje het zwaar begint te krijgen.

DeC2D E6600, (De boxed versie is goedkoper dan de unboxed?) nog een beetje duur maar straks komt er een prijsverlaging. Nog even geduld dus :)

Het moederbord is voor het grootste struikelblok. Mijn ASRock is in één woord klote. Volgens mij hebben ze echt niet nagedacht over de indeling. Geen B merk meer voor mij.
Ik eis niet veel van een moederbord, het moet alleen stabiel draaien en geen vreemde problemen geven. De weinige extra's (zoals geen SLi) scheelt gelukkig in de prijs. Ik heb altijd Asus gehad maar deze mobo stond in de best-buy guide, ik ga er dan vanuit dat de MSI goed getest is.

Vragen:

Werkt het geheugen goed in de combinatie met het moederbord?
Komt er een prijsverlaging voor videokaarten binnenkort?
Wanneer is de prijsverlaging van Intel processoren?
Is het moederbord de goeie keuze als je kijkt naar me eisen.

Budget:

Wat ik dus eigenlijk zoek is maximale prestatie winst tegenover minimale kosten :) (Wie wil dat nou niet)
500 - 600 euro (zeker niet meer)

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Loev op 18-04-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
Komt er een prijsverlaging voor videokaarten binnenkort?
Ligt er aan wat je onder binnenkort verstaat. Voor de 8600gts waarschijnlijk niet, maar de X1950pro zal waarschijnlijk op het prijsniveau van de 8600gt worden gebracht. Lijkt me een stuk betere keuze; dx10 games duren nog wel even en een midrange kaart van nu voor de nieuwste games van over een jaar lijkt me geen goede combinatie. Je zou ook kunnen wachten op de midrange-dx10 kaarten van AMD; deze zullen ook binnenkort uitkomen en waarschijnlijk beter presteren dan de 8600's.
Wanneer is de prijsverlaging van Intel processoren?
Als je even had gezocht had je dit gevonden. 22 april dus, maar de prijs die je gaf is waarschijnlijk de prijs van na de verlagingen, ik denk niet dat de E6600 binnenkort nog goedkoper wordt.
Is het moederbord de goeie keuze als je kijkt naar me eisen.
Ik weet zelf niks van Intel moederborden, maar de Gigabyte 965P-DS3 wordt hier heel vaak aangeraden, dus misschien kan je daar even naar kijken.

Edit: Als je de maximale prestatie voor de minimale kosten wilt, kan je misschien beter voor AMD gaan. De 4800+ en 5600+ bijvoorbeeld zijn een stuk goedkoper (mede omdat een goed AMD moederbord wat goedkoper is), en presteren niet zo gek veel slechter dan de E6600 in de huidige games.
Je kan ook een goedkopere C2D processor kopen, en deze overklokken naar het niveau van de E6600. Kan goed met die koeler. De Intels klokken veel beter over dan de AMD's.

[ Voor 17% gewijzigd door Xzorby op 18-04-2007 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

djidee schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 09:56:
Zit ernstig te twijfelen of ik er nog geld in moet steken, of het zo nog een jaartje uitzingen tot ik genoeg cash heb voor een C2D systeem (of wat dan ook maar value for money is), heb nu het volgende staan:

MSI KT4V
AMD Athlon XP2000+ @ 1666mhz
Sapphire ATI X1600Pro 256mb (was voorheen een 9200vivo)
2x512mb Corsair XMS Pro @ 2-2-2-5 timings (was voorheen 512mb VData oid)
Q-Tech 650watt voeding (ja, moest toen snel een voeding hebben, en hij is nog steeds niet doorgebrand :+ )

Dit alles gebruik ik voor wat gamen (BF2, Company of Heroes, C&C3, OpenTransportTycoon ;) ), wat audiobewerking, filmpjes kijken, berichten op nieuwsgroepen lezen en wat surfen. Output is dualscreen (21 en 17" CRT's)

De vraag is, zal ik nog proberen een 2e hands processor wat op dit mobo past (meen dat een xp2600+ nog kan (met juiste fsb), en een goede koeler te vinden en die erop te drukken, of is dat zonde van de tijd en geld? (dat het beestje nog steeds draait is een wonder op zich _/-\o_ )
Of hij is tussen al het geweld over het hoofd gezien, of zitten alle tweakerts net als mij te twijfelen...?

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
Dus als ik het goed begrijp dan raad jij het onderstaande systeem aan:
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 90,61
AMD Athlon 64 X2 6000+ (AM2, 2x3.0GHz, 2MB, 1000MHz FSB, 125W, boxed) € 208,69
Gigabyte GA-M55 SLI-S3, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 68,99
Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R € 144,27
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2) € 13,90
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal: € 525

En dan later een betere DX10 videokaart kopen. Dan heb ik één vraag.
Gaat AMD verder in het ontwikkelen van de AM2 sockets? Zodat ik later ook een snellere processor kan kopen?

[ Voor 49% gewijzigd door Loev op 18-04-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
Ja, maar begin volgent jaar komt geloof ik AM3.

In het geval van de X2 6000+ is de E6600 met een goed moederbord trouwens nog maar zo'n 40 euro duurder, en misschien toch weer een betere keus. De E6600 is een hele goede processor, en in zijn prijsklasse met gemak de beste. Ik bedoelde alleen te zeggen dat de 5600 bijvoorbeeld een stuk goedkoper is, en niet zo gek veel minder presteert.

Wat betreft videokaart zou (en ga, trouwens) ik inderdaad die x1950pro kopen, dx10 upgrade later.

Edit: je kan ook een X2 4800+ EE nemen, dan bespaar je 90 euro op de processor en heb je voor iets meer dan die 90 euro extra de goedkoopste 8800gts (of je wacht op de mid- tot highend dx10 van AMD/ati).

[ Voor 17% gewijzigd door Xzorby op 18-04-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
djidee schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:41:
[...]

Of hij is tussen al het geweld over het hoofd gezien, of zitten alle tweakerts net als mij te twijfelen...?
Ligt er net aan voor hoeveel geld je die athlon 2600+ kan krijgen. Als je die voor een leuk prijsje, zeg <45 euro oid, kan overnemen zou ik het wel doen. Meer geld is zonde, dan zou ik wachten tot je de hele pc vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Xzorby schreef op woensdag 18 april 2007 @ 13:32:
Ja, maar begin volgent jaar komt geloof ik AM3.

In het geval van de X2 6000+ is de E6600 met een goed moederbord trouwens nog maar zo'n 40 euro duurder, en misschien toch weer een betere keus. De E6600 is een hele goede processor, en in zijn prijsklasse met gemak de beste. Ik bedoelde alleen te zeggen dat de 5600 bijvoorbeeld een stuk goedkoper is, en niet zo gek veel minder presteert.

Wat betreft videokaart zou (en ga, trouwens) ik inderdaad die x1950pro kopen, dx10 upgrade later.

Edit: je kan ook een X2 4800+ EE nemen, dan bespaar je 90 euro op de processor en heb je voor iets meer dan die 90 euro extra de goedkoopste 8800gts (of je wacht op de mid- tot highend dx10 van AMD/ati).
Voordeel van een E6600 op socket 775 is dat je daarmee nog minimaal 1x kan upgraden. De nieuwe Intel's die voor eind dit jaar gepland staan zullen op datzelfde voetje werken afaik.

Koop je nu een AMD cpu op socket AM2 dan is dat in het geval van de 5600+ of 6000+ meteen zo'n beetje het hoogste dat je erop kan prikken. Over een paar maanden komt de AM2+ uit (met de bijbehorende nieuwe moederborden), welke compatibel zijn met de gewone AM2 mobo's maar wel afgeknepen worden. Dat wil je natuurlijk niet.
Loev schreef op woensdag 18 april 2007 @ 12:54:
[...]Dan heb ik één vraag.
Gaat AMD verder in het ontwikkelen van de AM2 sockets? Zodat ik later ook een snellere processor kan kopen?
Nee dus, zie bovenstaand.

[ Voor 9% gewijzigd door B-Buster op 18-04-2007 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Even een aanvulling: Mocht je voor een upgradable S775 setje gaan, let er dan wel even op dat je moederbord toekomstige 1333mhz FSB processoren aankan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Belangrijke aanvulling inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
RoD schreef op woensdag 18 april 2007 @ 14:21:
Even een aanvulling: Mocht je voor een upgradable S775 setje gaan, let er dan wel even op dat je moederbord toekomstige 1333mhz FSB processoren aankan :)
Bedankt voor alle tips.
Tot zo ver heb ik één FSB 1333 moederbord kunnen vinden. De Striker Extreme van Asus en die kost 250 euro, dat is natuurlijk veel te veel. Als iemand een goedkoper weet dan wil ik dat graag horen.

Even me winkelmandje opgefrist.
1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) € 90,60
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 13,90
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 222,86
MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 91,81
Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R € 144,27
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Totaal: € 563,44 excl verzendkosten.

Het kopen van een AMD X2 4800+ systeem is geen optie. Want dan moet ik over een jaar weer upgraden en nu kan zeker weer twee jaar door met dit systeem.

[ Voor 13% gewijzigd door Loev op 18-04-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik zou ipv het bord wat je nu hebt de DS3 van Gigabyte pakken, die ondersteund namelijk gewoon 1333mhz bordjes met de laatste bios. Bovendien leent dat bord zich uitstekent voor wat overklokken, wat makkelijk kan met een E6600 en PC5300 geheugen.
Voor de rest ziet het er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
Loev schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:32:
Bedankt voor alle tips.
Tot zo ver heb ik één FSB 1333 moederbord kunnen vinden. De Striker Extreme van Asus en die kost 250 euro, dat is natuurlijk veel te veel. Als iemand een goedkoper weet dan wil ik dat graag horen.
Hier drie van rond de 100 euro:
http://www.azerty.nl/prod...sus-p5n-e-sli-retail.html
http://www.azerty.nl/prod...0islit-a-v1-0-retail.html
http://www.azerty.nl/prod...si-p6n-sli-fi-retail.html
Zijn alle 3 gebaseerd op de nForce 650i chipset. Ik heb geen idee of dit een goede chip is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
RoD schreef op woensdag 18 april 2007 @ 15:37:
Ik zou ipv het bord wat je nu hebt de DS3 van Gigabyte pakken, die ondersteund namelijk gewoon 1333mhz bordjes met de laatste bios. Bovendien leent dat bord zich uitstekent voor wat overklokken, wat makkelijk kan met een E6600 en PC5300 geheugen.
Voor de rest ziet het er prima uit.
Huh ik had nog gezocht bij Gigabyte maar geen bordje kunnen vinden die 1333 FSB heeft.
Bedankt voor de tip, even kijken wat die kost.

Kleine edit:

Ik heb twee mobo gevonden:

Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II € 106,78
Gigabyte GA-945P-DS3, iP945 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II € 75,49

De mobo's hebben dus twee verschillende chipsets. Nu nog uitzoeken welke beter is.
Bedankt voor alle informatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Loev op 18-04-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ik weet ook niet of dat er duidelijk bijstaat, aangezien de functionaliteit met een bios update toegevoegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
RoD schreef op woensdag 18 april 2007 @ 18:36:
Ik weet ook niet of dat er duidelijk bijstaat, aangezien de functionaliteit met een bios update toegevoegd is.
Bij die van 70 euro is het idd een upgrade bij die van 106 is het standaard. Misschien alleen daarom al een reden om die te nemen. Beetje moeilijk upgraden als de processor nog niet werkt :+

[ Voor 20% gewijzigd door Loev op 18-04-2007 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Als je met een E6600 begint is dat geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg RoD :>

Is de pricewatch: AMD Athlon 64 X2 4200+ (AM2, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, Boxed) (AMD 4200+ X2) icm pricewatch: Asus M2N-SLI Deluxe, nForce 570 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, en 2maal pricewatch: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (TwinMos, DC-001-800-TWI-240-U-16-H-5.0) een goede combinatie?

Ik steek dus 800mhz geheugen in een bord dat bedoeld is voor 400mhz, doel is om er ook mee te oc'en.

En nu vond ik bij de specs van dat moederbord dat het Sli compatible was voor NVidia,, geldt dat ook voor Ati? niet dat ik dat van plan ben, maar eventueel ooit in de toekomst een zelfdekaart erbij prikken... kan dat op dat plankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Wat is goed? :P
SLI compatible betekent dat het met SLI-geschikte Nvidiakaarten werkt, niet met ATi, daar moet je Crossfire-borden voor hebben. Bovendien is imo SLI/CF nogal onzinnig. Een nieuwere kaart met nieuwere features kopen levert meer winst op dan er een tweede verouderde kaart bijzetten. De winst is vaak maar erg marginaal. Bespaar het geld dan wat je in een SLI bord steekt, en koop er een betere proc voor oid.

Ansich gaat het prima werken, maar ik zou toch het SLI-bordje eruit schoppen en een wat goedkoper alternatief nemen. Als er ruimte voor is in het budget, is een E4300 een betere keus. Veel meer overklokpotentieel en meer toekomstgericht door het upgradebare S775 socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
RoD schreef op woensdag 18 april 2007 @ 20:07:
Als je met een E6600 begint is dat geen probleem :)
Ja dat bedacht ik me later ook :)

Ik neem dat de P645 de nieuwere chipset is en daarom ook beter? Heb al gezocht op GoT maar kwam alleen vergelijkingen tussen P645 en P675 tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op woensdag 18 april 2007 @ 20:26:

Ansich gaat het prima werken, maar ik zou toch het SLI-bordje eruit schoppen en een wat goedkoper alternatief nemen. Als er ruimte voor is in het budget, is een E4300 een betere keus. Veel meer overklokpotentieel en meer toekomstgericht door het upgradebare S775 socket.
Ik wil geen intel :) Niet omdat ik fanboy ben oid, maar AMD prijst ook prima. En het gewissel van plank / moederbord zie ik niet zo zitten :P Ik heb eigenlijk jaren met AMD gewerkt en ben daar ook bekend mee.

Ik heb dan ook het volgende gekozen : pricewatch: Asus M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Dus dezelfde plank maar dan zonder Sli functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:34:
[...]

Ik wil geen intel :) Niet omdat ik fanboy ben oid, maar AMD prijst ook prima. En het gewissel van plank / moederbord zie ik niet zo zitten :P Ik heb eigenlijk jaren met AMD gewerkt en ben daar ook bekend mee.

Ik heb dan ook het volgende gekozen : pricewatch: Asus M2N-E, nForce 570 Ultra MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Ik ben vooral Readonly in dit topic, aangezien ik ook ga upgraden.
En ik heb ook besloten om een Asus M2N-E bord te gaan kopen. Heeft naar mijn idee een goede prijs voor een mooi bord! Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb lijkt hij me prima.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:34:
[...]

Intel prijst ook prima ;) Waarom zie je het wisselen niet zitten? Je moet er toch sowieso een ander moederbord en proc inzetten. Of er nou AMD of Intel op de proc staat maakt dan ook niet veel meer uit... Feit is wel dat je met de door mij voorgestelde Intelsetup veel meer upgrademogelijkheden en overklokpotentiaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik had al juist voor AM2 gekozen, dan mijn eerste keus in 939 of zelfs nog een rondje 754! :P

En nu lees ik weer, dat ook AMD weer gaat wisselen in AM2 naar AM2+ zover ik begreep (zover dat ging was het alleen zinvol voor het gebruik van minimaal 4 Cores).

Naja... Het gaat erom dat ik straks een prima systeem heb draaien, en er voorlopig ook mee vooruit kan. Vooral opslag is waar het om draait, en af en toe even lekker knallen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
AM2+ en zelfs AM3 processors zullen gewoon op een AM2 moederbord kunnen draaien, maar dan zonder de extra's (efficientere powermanagement, ofzoiets, en een snellere hyperthreading). Voor AM2+ moederborden die die functies (of in ieder geval AM2+ functies) ondersteunen moet je tot minimaal juni wachten.

[ Voor 25% gewijzigd door Xzorby op 18-04-2007 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:19
hyperthreadende AMD procs? persoonlijk zie ik ze dat ook op een AM3 bordje nog niet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xzorby schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:22:
AM2+ en zelfs AM3 processors zullen gewoon op een AM2 moederbord kunnen draaien, maar dan zonder de extra's (efficientere powermanagement, ofzoiets, en een snellere hyperthreading). Voor AM2+ moederborden die die functies (of in ieder geval AM2+ functies) ondersteunen moet je tot minimaal juni wachten.
Maar het lijkt mij niet dat de support om AM2 dan maar meteen stilgezet wordt Na Juni. Ik schat dat er nog heel wat CPU's worden gemaakt voor het AM2 platform zelf.

Ook de 6000+ X2 (3.0GHz) ligt voor 208+ euro pricewatch: AMD Athlon 64 X2 6000+ (AM2, 2x3.0GHz, 2MB, 1000MHz FSB, 125W, boxed)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2007 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:31:
[...]

Maar het lijkt mij niet dat de support om AM2 dan maar meteen stilgezet wordt Na Juni. Ik schat dat er nog heel wat CPU's worden gemaakt voor het AM2 platform zelf.

Ook de 6000+ X2 (3.0GHz) ligt voor 208+ euro pricewatch: AMD Athlon 64 X2 6000+ (AM2, 2x3.0GHz, 2MB, 1000MHz FSB, 125W, boxed)
Specifiek voor het AM2 platform zullen er vast geen nieuwere, snellere CPU's komen.

Het kunstje van AMD is straks dat de AM2+ cpu's compatible zijn met de oude AM2 socket. Ze zullen zich dus op die nieuwe versie gaan richten. Vooral ook omdat díe CPU's tegenwicht moeten gaan bieden tegen intel. Een hele productielijn ophouden voor de oude AM2 zit er dan echt niet in. Kijk maar hoe snel s939 uiteindelijk eruit is geknikkerd toen AM2 beschikbaar was. Geen enkele vernieuwing meer voor geweest.

Dit alles neemt uiteraard niet weg dat de keuze voor een AM2 setup nu een slechte keuze is. Upgradepotentieel is wel gelimiteerd en uiteindelijk kom je daarbij voor de keuze te staan of je het mobo er wel of niet bij mee gaat vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
iceheart schreef op woensdag 18 april 2007 @ 23:27:
hyperthreadende AMD procs? persoonlijk zie ik ze dat ook op een AM3 bordje nog niet doen :+
HyperTransport. Het was al laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

B-Buster schreef op donderdag 19 april 2007 @ 00:56:
[...]

Specifiek voor het AM2 platform zullen er vast geen nieuwere, snellere CPU's komen.

Het kunstje van AMD is straks dat de AM2+ cpu's compatible zijn met de oude AM2 socket. Ze zullen zich dus op die nieuwe versie gaan richten. Vooral ook omdat díe CPU's tegenwicht moeten gaan bieden tegen intel. Een hele productielijn ophouden voor de oude AM2 zit er dan echt niet in. Kijk maar hoe snel s939 uiteindelijk eruit is geknikkerd toen AM2 beschikbaar was. Geen enkele vernieuwing meer voor geweest.

Dit alles neemt uiteraard niet weg dat de keuze voor een AM2 setup nu een slechte keuze is. Upgradepotentieel is wel gelimiteerd en uiteindelijk kom je daarbij voor de keuze te staan of je het mobo er wel of niet bij mee gaat vervangen.
Waarom vind je de keuze voor een am2 socket een slechte keuze? Omdat ie toekomstige feautures niet ondersteunt? Dat is toch altijd al zo geweest.
Socket A - Socket 939 - Socket Am2. Steeds (logisch natuurlijk) verbeteringen en snellere procs.
Zo bij Intel hetzelfde verhaal.

Maar ik blijf nieuwsgierig waarom je nou een AM2 setup een slechte keuze vindt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
Het is op dit moment een slechte keuze omdat er voor AMD geen nieuwe AM2 processorlijn meer te verwachten is en voor Intel wel.

Als je nu een s775 E6600 koopt en je wilt over anderhalf jaar wat meer snelheid, kan je overstappen op de E6850.

Bij AMD is dat een heel ander verhaal. Dat is nu wel voldoende uitgelegd neem ik aan.

Neemt natuurlijk niet weg dat AMD nog steeds prima kan als je steevast 3 of 4 jaar met een systeem doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

B-Buster schreef op donderdag 19 april 2007 @ 10:53:
Het is op dit moment een slechte keuze omdat er voor AMD geen nieuwe AM2 processorlijn meer te verwachten is en voor Intel wel.

Als je nu een s775 E6600 koopt en je wilt over anderhalf jaar wat meer snelheid, kan je overstappen op de E6850.

Bij AMD is dat een heel ander verhaal. Dat is nu wel voldoende uitgelegd neem ik aan.

Neemt natuurlijk niet weg dat AMD nog steeds prima kan als je steevast 3 of 4 jaar met een systeem doet.
En over 3 of 4 jaar is er vast PCI-E2 en ddr3 ofzo. Dan kun je net zo goed tzt een nieuwe mobo kopen als je gaat upgraden. Want dan kun je wel een E6850 hebben, maar als de rest wel door gaat met ontwikkelen loop je alsnog achter. Of kijk ik nu te kort zichtig?

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 19-04-2007 14:52 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet van plan een systeem voor 3 jaar te gebruiken. Meestal is de bedoeling dan ook om elk jaar te vernieuwen / vervangen, bottomline is dus dat het voor een jaar mee zou moeten gaan, en dan is AM2 toch een ideaale keus?

Overigens is de 6000+ x2 in prijsverlaging, voor 212 euro ligt hij te koop. Ik zou vast en zeker een lagergeklokt model ook tot een 6000+ rating kunnen pushen, maar dan heb ik de 6000+ rating er niet bij :P

Zover ik begreep kwam de 6000+ ongeveer in de buurt van de C2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Buster
urnie538 schreef op donderdag 19 april 2007 @ 14:50:
[...]

En over 3 of 4 jaar is er vast PCI-E2 en ddr3 ofzo. Dan kun je net zo goed tzt een nieuwe mobo kopen als je gaat upgraden. Want dan kun je wel een E6850 hebben, maar als de rest wel door gaat met ontwikkelen loop je alsnog achter. Of kijk ik nu te kort zichtig?
Blijkbaar ben je niet in staat de essentie uit mijn posts te halen. Ik zal t nog wat proberen te verduidelijken:

Met de laatste zin bedoelde ik dat het minder van toepassing is of een platform nog upgrademogelijkheden heeft als je toch maar 1x per 3 a 4 jaar een nieuw systeem koopt. Dan is zoals je zegt nog veel meer veranderd, dus dan zul je toch meer / alles gaan upgraden in plaats van slechts de CPU.

We zijn hier echter wel op tweakers waar mensen vaker dan de gemiddelde pc gebruiker hun systeem upgraden (zie post hierboven mij). Daarom hou ik daar dus rekening mee als ik iemand iets adviseer, tenzij diegene duidelijk aangeeft dat het een systeem wordt voor de komende 4 jaar.

Een AM2 6000+ is een prima systeem (wel hoog qua stroomverbruik ivm een E6600 bijv) dus ik zou hem zeker niet zomaar aan de kant schuiven. Toch is de E6600 nu een interessantere keuze, daar kan ook ik als groot AMD fan niet omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Oke, over een week ga ik een nieuwe pc kopen.
Eigenlijk was mijn keus al gemaakt. Ik ging voor een AMD AM2.
Maar de posts van B-Buster (en de rest) hebben mij toch aan het denken gezet.

Het gaat op een upgrade. Ik heb een mooie kast, goede voeding, hd's, dvd writers etc.

Ik ga de pc gebruiken voor videobewerking, photoshop, office etc. Overcloken? Misschien een beetje. Maar niet die-hard in ieder geval. Een sli/crossfire mobo hoef ik niet per sé. Raid 0 is trouwens wel een vereiste.

Ik heb nu nog een Socket A mobo, een Gforce 6200 AGP, 2x512mb ddr.
Mijn budget is +- 550 euro voor alleen een Graka,Proc,Mobo en geheugen. Ik hoop hier wel weer een paar jaar mee voor uit te kunnen.

De setup die ik als eerst in gedachten had:
TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2
€ 95,85

Asus Moederbord M2N-E
4 x PC6400 DDR2 1000 MHz
nVidia nForce 570 Ultra MCP

€88,00

Ik zat vooral te twijfelen over de videokaart:
Asus VGA GeForce EN8600GT/2DHT 256 MB
€ 146,00
of
Asus VGA GeForce EN7600GT /HTDI 256 MB
€ 149,55

Thermaltake CPU Koeler Big Typ 120
€ 38,85

AMD CPU Athlon 64 X2 5600+ 89 Watt 2.80 GHz, 1000 MHz, 2x 1MB , Boxed
€ 171,00

Dit komt totaal uit op: +- €540

Maar nu twijfel ik over een Intel.
De setup zou dan zijn:

TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Kit Of 2
€ 95,85

Asus Moederbord P5N-E SLI 1333 mhz
€ 109,00
of
Asus Moederbord P5B 1000mhz
€ 101,00

Weer hetzelfde:
Asus VGA GeForce EN8600GT/2DHT 256 MB
€ 146,00
of
Asus VGA GeForce EN7600GT /HTDI 256 MB
€ 149,55

Thermaltake CPU Koeler Big Typ 120
€ 38,85

Intel Core 2 Duo E6320 1.86 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
160,00

Totaalbedrag: +- €550

De vragen:
1. Moet ik voor de Directx 10 graka gaan of voor de Directx9?
2. Als ik voor Intel kies, wil ik dan een 1333mhz mobo?
3. Wat zou jij veranderen aan mijn setup, en vooral waarom?
3. Het geheugen: Twinmos, kit van 2, Cas van 5. Goede keus?
4. Voor welke optie zou jij gaan (Amd of Intel, als je mijn eisen had), en vooral waarom?
5. Is het niet zo dat de proc van de AMD veel harder loopt, of lijkt dat maar zo?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xzorby
1. Moet ik voor de Directx 10 graka gaan of voor de Directx9?
Aangezien er nu geen DX10 spellen zijn, en de DX10 spellen misschien niet eens genoeg hebben aan een 8600 als ze eenmaal uitkomen, kan je nu misschien beter voor een DX9 kaartje gaan. Ik raad je trouwens een x1950pro aan, stuk sneller dan een 7600gt.
Mocht je toch voor DX10 gaan, dan zou ik geen 8600 nemen, kan je beter even wachten op de budget-DX10 kaarten van Ati/AMD die waarschijnlijk voor dezelfde prijs een stuk sneller zijn.
2. Als ik voor Intel kies, wil ik dan een 1333mhz mobo?
Wel zo toekomstgericht, ja. Kan je er later een quadcore inzetten.
3. Het geheugen: Twinmos, kit van 2, Cas van 5. Goede keus?
Sure, maar er zijn nog veel meer goede setjes. Deze van OCZ heeft een mooie heatspreader, en is in totaal goedkoper (is wel CL5 ipv CL4 wat er in de pricewatch staat). Is geen 2gb setje, maar als je er 2 koopt kan dat best in dual-channel. Dit setje is PC6400 voor niet zo veel meer.
4. Voor welke optie zou jij gaan (Amd of Intel, als je mijn eisen had), en vooral waarom?
De 5600+ is out-of-the-box sneller, maar de E6320 klokt beter over en als je een goed moederbord koopt kan die ook de volgende generatie Intels nog aan zonder dat je je mobo hoeft up te graden. AMD komt binnenkort met AM2+ en AM3 die welliswaar gewoon op een AM2 moederbord zullen werken, maar dan heb je niet alle functies van de nieuwe sockets (betere powermanagement, betere HT geloofik). Misschien is dit bij de Intel ook wel zo.
Als je gaat wilt overklokken: sowieso Intel.
Als je niet gaat overklokken zou ik persoonlijk voor de AMD gaan, maar 't scheelt niet zo heel veel (zeker omdat Intel voor videobewerking enzo vaak beter presteert).
5. Is het niet zo dat de proc van de AMD veel harder loopt, of lijkt dat maar zo?
Volgens mij is die inderdaad wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Xzorby schreef op donderdag 19 april 2007 @ 18:31:
[...]

Aangezien er nu geen DX10 spellen zijn, en de DX10 spellen misschien niet eens genoeg hebben aan een 8600 als ze eenmaal uitkomen, kan je nu misschien beter voor een DX9 kaartje gaan. Ik raad je trouwens een x1950pro aan, stuk sneller dan een 7600gt.
Mocht je toch voor DX10 gaan, dan zou ik geen 8600 nemen, kan je beter even wachten op de budget-DX10 kaarten van Ati/AMD die waarschijnlijk voor dezelfde prijs een stuk sneller zijn.
Te eerste bedankt voor je reply.
Ik ga dan denk ik voor aan Ati kaart (hoewel ik toch fan ben van Nvidia).
Wel zo toekomstgericht, ja. Kan je er later een quadcore inzetten.

[...]

Sure, maar er zijn nog veel meer goede setjes. Deze van OCZ heeft een mooie heatspreader, en is in totaal goedkoper (is wel CL5 ipv CL4 wat er in de pricewatch staat). Is geen 2gb setje, maar als je er 2 koopt kan dat best in dual-channel. Dit setje is PC6400 voor niet zo veel meer.

[...]

De 5600+ is out-of-the-box sneller, maar de E6320 klokt beter over en als je een goed moederbord koopt kan die ook de volgende generatie Intels nog aan zonder dat je je mobo hoeft up te graden. AMD komt binnenkort met AM2+ en AM3 die welliswaar gewoon op een AM2 moederbord zullen werken, maar dan heb je niet alle functies van de nieuwe sockets (betere powermanagement, betere HT geloofik). Misschien is dit bij de Intel ook wel zo.
Als je gaat wilt overklokken: sowieso Intel.
Als je niet gaat overklokken zou ik persoonlijk voor de AMD gaan, maar 't scheelt niet zo heel veel (zeker omdat Intel voor videobewerking enzo vaak beter presteert).

[...]
Wat is een goede mobo om te overclocken en die de "volgende generaties Intels nog aan kan zonder dat ik mijn mobo hoef up te daten"?
Volgens mij is die inderdaad wat sneller.
Iemand nog meer suggesties?

Hoi!

Pagina: 1 ... 3 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Willen mensen de topicstart goed doornemen?
Daar staat veel informatie in. Naast informatie, links en tips ook een opmerking:

We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. We zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd.

Probeer dus eerst zelf even de vraag te beantwoorden a.d.v. benchmarks, reviews en ervaringen.