Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 14

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 7.577 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cambach schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:18:
[...]

Ik weet niet wat het probleem is? Ik wil graag een overweging kunnen maken tussen de kosten van een nieuw systeem en de kosten van een upgrade. Ik vraag dus om advies. Daarnaast vragen ze om de bijbehorende webshop te vermelden dus ik neem aan dat men graag direct onderdelen post vanuit de webshop.

Gegroet!

PS. Bedankt Reinman voor het advies!
Het probleem is dat we ze niet specifiek voor jouw gaan uit kiezen. :P.

Opzich is je 3800+ niet eens zo heel erg traag. Maar je hebt echt meer geheugen nodig. Ik denk opzich dat die 2900pro overkill is, maar dat je wel veel prestaties in huis haald. Denk dat als je je proc overclockt de bottelnek(je) hier van eigenlijk minimaal is.

(als je je Direct Messages aan zet, kan ik je wel wat sturen)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:22:
[...]

Opzich is je 3800+ niet eens zo heel erg traag. Maar je hebt echt meer geheugen nodig. Ik denk opzich dat die 2900pro overkill is, maar dat je wel veel prestaties in huis haald. Denk dat als je je proc overclockt de bottelnek(je) hier van eigenlijk minimaal is.

Als je ziet dat hij Crysis en dergelijke wil spelen en een redelijk budget heeft, lijkt het me verstandiger om gelijk de hele set te upgraden dan het half te doen (DDR1 geheugen, socket zonder uitbreidingsmogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambach
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:22:
[...]

Oke dat staat aan.

@Rod: het probleem is dat ik er niet heel veel verstand van heb, ik wil me best verdiepen maar heb ik nu even geen tijd voor. En ik dacht dat jullie het zeg maar leuk vinden om mensen te adviseren over producten (vat het niet verkeerd op) en dat daar deze topic een beetje voor bedoeld was. Dus ook een beetje voor noobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:26:
[...]
Als je ziet dat hij Crysis en dergelijke wil spelen en een redelijk budget heeft, lijkt het me verstandiger om gelijk de hele set te upgraden dan het half te doen (DDR1 geheugen, socket zonder uitbreidingsmogelijkheden)
Jah, maar dan ben je nog een grotere smak geld kwijt. Zeker als je dan crysis op heel hoog wil gaan spelen. Met een upgrade van minder dan 600 euro(250 voor videokaart 70 voor geheugen en 30 voor koeler), kan je crysis echt wel spelen. Natuurlijk geen 1650xiets groots met alles op ultra high, maar mogelijk zeker wel. Anders moet ik ook al weer upgraden en ik heb mijn pc pas een paar maanden.

Wel heb je gelijk over de uitbreidings mogelijkheden, maar dit is toch gewoon een laatste upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Cambach schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:30:
[...]

Oke dat staat aan.

@Rod: het probleem is dat ik er niet heel veel verstand van heb, ik wil me best verdiepen maar heb ik nu even geen tijd voor. En ik dacht dat jullie het zeg maar leuk vinden om mensen te adviseren over producten (vat het niet verkeerd op) en dat daar deze topic een beetje voor bedoeld was. Dus ook een beetje voor noobs.
Adviseren kan best leuk zijn, maar we zijn geen helpdesk die setups voor mensen in elkaar knutselen :)
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:30:
[...]

Jah, maar dan ben je nog een grotere smak geld kwijt. Zeker als je dan crysis op heel hoog wil gaan spelen. Met een upgrade van minder dan 600 euro(250 voor videokaart 70 voor geheugen en 30 voor koeler), kan je crysis echt wel spelen. Natuurlijk geen 1650xiets groots met alles op ultra high, maar mogelijk zeker wel. Anders moet ik ook al weer upgraden en ik heb mijn pc pas een paar maanden.

Wel heb je gelijk over de uitbreidings mogelijkheden, maar dit is toch gewoon een laatste upgrade.
Het kán wel, maar dan zit je wel met een verouderd socket en geheugen wat je systeem eigenlijk op een dood spoor zet. Dat is imo een tussenoplossing. Ik zou zelf liever de boel helemaal vervangen omdat je daar zeker baat bij hebt bij dergelijke high-end games en je kunt in de toekomst nog het een en ander vervangen.
Maargoed, omdat er niet specifiek aangegeven wordt wat de eisen zijn is dit zo ook een beetje een zinloze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:33:
[...]

[...]

Het kán wel, maar dan zit je wel met een verouderd socket en geheugen wat je systeem eigenlijk op een dood spoor zet. Dat is imo een tussenoplossing. Ik zou zelf liever de boel helemaal vervangen omdat je daar zeker baat bij hebt bij dergelijke high-end games en je kunt in de toekomst nog het een en ander vervangen.
Maargoed, omdat er niet specifiek aangegeven wordt wat de eisen zijn is dit zo ook een beetje een zinloze discussie.
Dat klopt, maar je kan in de toekomst ook een nieuw systeem kopen. :+ . De vraag is nu, is de 400 euro uitgegeven die 400 euro waard om uit eindelijk crysis te kunnen spelen en een tijdje voor uit te kunnen. Persoonlijk zeg ik ja een jaartje of anderhalf moet nog kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambach
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:37:
[...]

Dat klopt, maar je kan in de toekomst ook een nieuw systeem kopen. :+ . De vraag is nu, is de 400 euro uitgegeven die 400 euro waard om uit eindelijk crysis te kunnen spelen.
In principe twijfel ik erg om een compleet nieuw systeem te kopen. Maar eigenlijk wil ik deze kast gewoon houden met dvd drives en poorten etc.

En ik speel op een resolutie van inderdaad iets van 1680x1050 geloof ik. Wat ik goed zou vinden is gewoon een nieuw moederbord erin met een nieuwe processor en videokaart en geheugen want ik begrijp dat dit moederbord beperkt is?

Ik ben bereid om voor deze complete update iets van 1000 euro dan uit te geven maar heb ik dan echt het nieuwste van het nieuwste (bijna dan want ik zie bij salland al videokaarten van 560 euro ofzo). En kan ik met deze pc over een half jaar ook nog games op ultra high spelen? Of kan je met een update van 1000 euro nog steeds geen crysis op ultra high spelen?

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan je drives en kast altijd houden(bijna dan). Wat voor voeding heb je?

Ik zou kijken voor een volledige upgrade naar:

Gigabyte P35-DS3P
A merk 2GB PC6400
Intel E6750
AMD HD2900pro 1GB

Dan zit je op +/- 700 euro.

Het probleem is dat we eigenlijk nog niet weten wat crysis nodig heeft voor ultra high. De specs zijn niet mals, maar ik denk dat een HD2900pro dat toch wel moet redden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Cambach schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 12:41:
[...]

In principe twijfel ik erg om een compleet nieuw systeem te kopen. Maar eigenlijk wil ik deze kast gewoon houden met dvd drives en poorten etc.
Kan dat niet?
En ik speel op een resolutie van inderdaad iets van 1680x1050 geloof ik. Wat ik goed zou vinden is gewoon een nieuw moederbord erin met een nieuwe processor en videokaart en geheugen want ik begrijp dat dit moederbord beperkt is?
Dat hangt van je eisen af. Beperkt? Ja. Té beperkt? Wellicht.
Ik ben bereid om voor deze complete update iets van 1000 euro dan uit te geven maar heb ik dan echt het nieuwste van het nieuwste (bijna dan want ik zie bij salland al videokaarten van 560 euro ofzo). En kan ik met deze pc over een half jaar ook nog games op ultra high spelen? Of kan je met een update van 1000 euro nog steeds geen crysis op ultra high spelen?
Zoek eens rond naar wat het nieuwste van het nieuwste is en zoek de prijzen daarvan op in de Pricewatch. Verder, het is niet zo dat het gespendeerde bedrag evenredig is met de prestaties.

Nogmaals, je zult toch eerst voor jezelf specifiek op een rij moeten zetten wat je nou precies wilt en het een en ander uit moeten zoeken qua componenten. Dat betekent dus benchmarks, reviews en ervaringen lezen. Mocht je dán nog vragen hebben kun je hier je voorgestelde setup posten met je specifieke vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambach
Reinman. Bedankt voor de PM's en de bovenstaande samenstelling.

Ik bestel het en laat het dan inbouwen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 14:44
Halo Allemaal,

Ik denk erover om mijn processor te vervangen, misschien kunnen jullie mij een beetje helpen

mijn huidige pc-tje:
Moederbord : ASUS A8N-SLI
Processor : AMD Athlon 64 939 3000+ 1800Mhz + Zalman CNPS7000B-AlCu
Geheugen : Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit
Videokaart : XFX PCI-e 128Mb 6600GT TV/DVI + Zalman VF700-Cu Vga Cooler
Harde Schijf : MAXTOR 200.0Gb 7200RPM 6B200MO SATA
SAMSUNG 80.0GB spinpoint SATA

div. : LG DVD 16x dvd 52x cd
NEC ND-3520 Dual Layer Zwart

Bezigheden:
Office, gamen (Oblivion, Sacred, overlord) en leechen.

Problemen:
(Geen geld om een nieuwe te kopen)
Overlord en Oblivion zijn speelbaar, kwaliteit in minimaal
S939 word niet meer gemaakt
Zou bruikbaar moeten zijn (in een andere behuizing) als HTPC.

Upgrade mogelijkheden:
AMD Athlon 64 X2 4200+ Toledo (S939, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz, 89W)
Of
AMD Opteron 165 (939, 1.8GHz, 400MHz, 2MB)
X2 is ongeveer 70 euro en de Opteron ongeveer 80 euro

Twinmos 1GB DDR400 2x512 ongeveer 46 euro

Misschien een nieuwe videokaart i.v.m. HTPC gebruik
Alleen dan wel voor echt HD (ik dacht h.264 codec)
Ik meen ook dat de ATI’s dat aankunnen 2400 en 2600 serie

Te investeren:
Hangt een beetje af van de antwoorden
Het budget is ingepikt door de baas, een nieuw huisje, dus behangetje etc.
Je kent het misschien wel.
Als het met een processor upgrade te gebruiken is als HTPC dan komt er over 2 jaar uiterlijk een nieuwe pc (en een videokaart + behuizing voor deze)

Ik hoop dat jullie kunnen en willen helpen

Gr Frutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambach
Hallo. Ik zou jullie mening willen hebben van de volgende upgrade.

Origineel:

Kast: Sunbeam Trio Zwart
Moederbord: Asus A8N-E
Geheugen: TwinMos DDR 1GB/PC400-3200 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5
Harde schijf: WD Caviar SE 320 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Videokaart: Asus VGA EAX80 XT/ 2DHTV 256 MB
Voeding: Asus 450W Power Supply 450 Watt, Zwart, Blue Leds, 24-pins
DVD1: Lite-On DVDRW SHM-165P6S
DVD2: Lite-On DVD-ROM 16P9S
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy Retail
Geluid: Logitech z-5500
Monitor: HP W2207

En dan de volgende upgrade:

Moederbord: Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Geheugen: Kingston HyperX Dual Channel 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Videokaart: Saphire HD2900PRO (1024 MB)
Processor: CPUs Socket 775 Core™ 2 Duo E6850 (2x 3000 MHz)
Voeding: ZM600-HP (600 Watt)

Update van ongeveer 1100.

2 vragen. Werkt dit met elkaar? En zouden jullie het anders doen?

Edit:
Het doel: Nieuwste games kunnen spelen op ultra high (bijv crysis) op een resolutie van 1680x1050.

[ Voor 4% gewijzigd door Cambach op 06-10-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Frutter schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 13:15:
Halo Allemaal,

Ik denk erover om mijn processor te vervangen, misschien kunnen jullie mij een beetje helpen

mijn huidige pc-tje:
Moederbord : ASUS A8N-SLI
Processor : AMD Athlon 64 939 3000+ 1800Mhz + Zalman CNPS7000B-AlCu
Geheugen : Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit
Videokaart : XFX PCI-e 128Mb 6600GT TV/DVI + Zalman VF700-Cu Vga Cooler
Harde Schijf : MAXTOR 200.0Gb 7200RPM 6B200MO SATA
SAMSUNG 80.0GB spinpoint SATA

div. : LG DVD 16x dvd 52x cd
NEC ND-3520 Dual Layer Zwart

Bezigheden:
Office, gamen (Oblivion, Sacred, overlord) en leechen.

Problemen:
(Geen geld om een nieuwe te kopen)
Overlord en Oblivion zijn speelbaar, kwaliteit in minimaal
S939 word niet meer gemaakt
Zou bruikbaar moeten zijn (in een andere behuizing) als HTPC.

Upgrade mogelijkheden:
AMD Athlon 64 X2 4200+ Toledo (S939, 2x2.2GHz, 512KB, 400MHz, 89W)
Of
AMD Opteron 165 (939, 1.8GHz, 400MHz, 2MB)
X2 is ongeveer 70 euro en de Opteron ongeveer 80 euro

Twinmos 1GB DDR400 2x512 ongeveer 46 euro

Misschien een nieuwe videokaart i.v.m. HTPC gebruik
Alleen dan wel voor echt HD (ik dacht h.264 codec)
Ik meen ook dat de ATI’s dat aankunnen 2400 en 2600 serie

Te investeren:
Hangt een beetje af van de antwoorden
Het budget is ingepikt door de baas, een nieuw huisje, dus behangetje etc.
Je kent het misschien wel.
Als het met een processor upgrade te gebruiken is als HTPC dan komt er over 2 jaar uiterlijk een nieuwe pc (en een videokaart + behuizing voor deze)

Ik hoop dat jullie kunnen en willen helpen

Gr Frutter
Als je de processor en het geheugen gaat upgraden moet je de videokaart ook meenemen, anders wordt deze een behoorlijke bottleneck in je games, denk ik. Wat dat betreft kun je je ook afvragen of het nog zinvol is om deze setup te upgraden, of niet meteen voor een heel nieuw setje te gaan (cpu, gpu, mobo, ram) Misschien is het beter om nog even door te sparen. Mocht je toch echt iets willen upgraden zou ik de videokaart doen. Die is in deze setup niet echt de bottleneck, verwacht ik, en een PCI-E kaart kan mee naar een volgend systeem.
Cambach schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 11:01:
Hallo. Ik zou jullie mening willen hebben van de volgende upgrade.

Origineel:

Kast: Sunbeam Trio Zwart
Moederbord: Asus A8N-E
Geheugen: TwinMos DDR 1GB/PC400-3200 1024 MB, PC3200, 400 MHz, 2,5
Harde schijf: WD Caviar SE 320 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.0 GHz, 2000 MHz, Boxed
Videokaart: Asus VGA EAX80 XT/ 2DHTV 256 MB
Voeding: Asus 450W Power Supply 450 Watt, Zwart, Blue Leds, 24-pins
DVD1: Lite-On DVDRW SHM-165P6S
DVD2: Lite-On DVD-ROM 16P9S
Geluidskaart: Creative Soundblaster Audigy Retail
Geluid: Logitech z-5500
Monitor: HP W2207

En dan de volgende upgrade:

Moederbord: Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Geheugen: Kingston HyperX Dual Channel 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Videokaart: Saphire HD2900PRO (1024 MB)
Processor: CPUs Socket 775 Core™ 2 Duo E6850 (2x 3000 MHz)
Voeding: ZM600-HP (600 Watt)

Update van ongeveer 1100.

2 vragen. Werkt dit met elkaar? En zouden jullie het anders doen?

Edit:
Het doel: Nieuwste games kunnen spelen op ultra high (bijv crysis) op een resolutie van 1680x1050.
Compatibility is iets wat je zelf moet checken, en of wij het anders zouden doen is niet echt een vraag waar je een zinnig antwoord op krijgt. Waar zijn je specifieke vragen? Waar is trouwens je onderbouwing voor je componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik een Gigabyte P35-DS3R of P nemen. 1 goeie raid controller. 2. hoge qualiteit onderdelen. 3. Er zijn wat probleempjes met de P5K series.
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Als je 4GB neemt, moet je wel een 64bit OS nemen.

Persoonlijk zou ik de E6750 nemen en deze overclocken. Je geheugen is er snel genoeg voor en de c2d's clocken allemaal erg goed over.

Voeding zou ik kijken naar de corsair van 520watt. Modulair, stil en goed aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambach
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:07:
[...]

Persoonlijk zou ik een Gigabyte P35-DS3R of P nemen. 1 goeie raid controller. 2. hoge qualiteit onderdelen. 3. Er zijn wat probleempjes met de P5K series.
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Als je 4GB neemt, moet je wel een 64bit OS nemen.

Persoonlijk zou ik de E6750 nemen en deze overclocken. Je geheugen is er snel genoeg voor en de c2d's clocken allemaal erg goed over.

Voeding zou ik kijken naar de corsair van 520watt. Modulair, stil en goed aan de prijs.
Oke. Dat moederbord dus. Waarom is bij 4GB geheugen en 64bit os vereist? Werkt het geheugen anders niet?

Van overklokken heb ik niet veel verstand. En het prijsverschil is toch niet heel erg groot tussen de 67 en 68.

Edit: Ik lees dat een 32bit os maar 3 gig geheugen kan herkennen/gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Cambach op 06-10-2007 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cambach schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:54:
[...]
Oke. Dat moederbord dus. Waarom is bij 4GB geheugen en 64bit os vereist? Werkt het geheugen anders niet?
Daar is de PMG FAQ voor (Abbadon in "RAM FAQ").
Van overklokken heb ik niet veel verstand.
En daar is de Frequently Asked Questions TCA voor.

Nofi, maar als je iets niet weet, zoek het dan eerst op. Al deze dingen zijn al vaker gevraagd, en daar is de zoekfunctie voor.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Cambach schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:54:
[...]

Van overklokken heb ik niet veel verstand. En het prijsverschil is toch niet heel erg groot tussen de 67 en 68.

Edit: Ik lees dat een 32bit os maar 3 gig geheugen kan herkennen/gebruiken?
PMG FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik wil binnenkort mijn 4 jaar oude ;) systeem eens gaan upgraden.

Wat ik nu heb:
Ik heb nu nog een P4 2,6C, Asus P4P800se, 2x512MB TwinMos PC3700, ATi 9600XT, Creative Audigy 2ZS, Seasonic S12-500 PSU, Seagate 120GB Pata en 300GB SATA.

Wat ik er nu mee doe:
Ik ben veel bezig met photoshoppen, films maken, gamen (UT2004 e.d. games), audio mixen en voor de rest de basics die iedereen doet. Mijn nieuwe systeem moet goed over te clocken zijn ;)

Zelf tot nu toe uitgezocht:
Aangezien het budget beperkt is op het moment zat ik te denken om op dit moment het mobo, cpu, geheugen en videokaart te upgraden

Mobo: Asus P5K. Hoe dan ook wil ik een P35 chipset, betrouwbaar moederboard, goede overclocker en algemeen goede performance. Ik "denk" dat de P5K daar wel aan voldoet.
CPU: Intel E2160. Extreem goede overclocker en erg zuinige chip!

Geheugen: ? Geen idee... het moet dus goed overclockbaar zijn en daarnaast niet te duur. Ik zat te denken aan 2x 1GB Corsair PC6400C4, maar lees ook slechte verhalen over dit geheugen

Videokaart: dit is een lastige aangezien ik wel de nieuwe games wil kunnen spelen op in ieder geval 1024x768 high detail. Maar aan de andere kant zijn er naar mijn idee nog geen interessante videokaarten (DX10.1) die snel, goedkoop en ZUINIG zijn. De huidige generatie DX10 gaat gewoon nergens over... dus misschien dat er tijdelijk een cheap ass kaartje dan in komt waar ik wel enigszins mee kan gamen. Zoals een ATi X1650pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
n00bs schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 11:56:
Ik wil binnenkort mijn 4 jaar oude ;) systeem eens gaan upgraden.

Wat ik nu heb:
Ik heb nu nog een P4 2,6C, Asus P4P800se, 2x512MB TwinMos PC3700, ATi 9600XT, Creative Audigy 2ZS, Seasonic S12-500 PSU, Seagate 120GB Pata en 300GB SATA.

Wat ik er nu mee doe:
Ik ben veel bezig met photoshoppen, films maken, gamen (UT2004 e.d. games), audio mixen en voor de rest de basics die iedereen doet. Mijn nieuwe systeem moet goed over te clocken zijn ;)

Zelf tot nu toe uitgezocht:
Aangezien het budget beperkt is op het moment zat ik te denken om op dit moment het mobo, cpu, geheugen en videokaart te upgraden
Het budget is beperkt dus je upgrade alle basiscomponenten maar? :P
Mobo: Asus P5K. Hoe dan ook wil ik een P35 chipset, betrouwbaar moederboard, goede overclocker en algemeen goede performance. Ik "denk" dat de P5K daar wel aan voldoet.
CPU: Intel E2160. Extreem goede overclocker en erg zuinige chip!
Goed plan.
Geheugen: ? Geen idee... het moet dus goed overclockbaar zijn en daarnaast niet te duur. Ik zat te denken aan 2x 1GB Corsair PC6400C4, maar lees ook slechte verhalen over dit geheugen
PC6400 inderdaad. Geeft je genoeg bandbreedte om een heel eind over te klokken. Merk maakt dan niet zoveel uit. Kijk gewoon in de QVL wat er compatible is en dan zit je wel goed.
Videokaart: dit is een lastige aangezien ik wel de nieuwe games wil kunnen spelen op in ieder geval 1024x768 high detail. Maar aan de andere kant zijn er naar mijn idee nog geen interessante videokaarten (DX10.1) die snel, goedkoop en ZUINIG zijn. De huidige generatie DX10 gaat gewoon nergens over... dus misschien dat er tijdelijk een cheap ass kaartje dan in komt waar ik wel enigszins mee kan gamen. Zoals een ATi X1650pro
Welke spellen wil je precies spelen? Verder is DX10(.1) op het moment niet zo interessant nee, met een beperkt budget. Je kunt ook voor een snelle DX9 kaart gaan. DX9 zal nog wel geruime tijd mainstream blijven. Echter, als je voorlopig tevreden bent met het kunnen spelen van UT2k4 dan is een goedkope tussenoplossing ook mogelijk. Hou alleen wel in de gaten dat zodra je weer gaat upgraden de andere componenten mogelijk ook al te verouderd zijn om het maximale uit een stevige DX10.1 kaart te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambach
Beste tweakers.

Ik heb een vraag over geheugen icm een moederbord. Eigenlijk moet dit bij mobos geheugen en processors maar ik vond het een beetje overbodig om daar een topic te openen.

De vraag:

Past het volgende geheugen

http://www.naarsa.nl/?pid=32927

in dit moederbord

http://www.naarsa.nl/?pid=34598

Ik heb er niet veel verstand van maar volgens mij past dat. Maar voordat ik het bestel wil ik het wel graag zeker weten. Wellicht zien jullie het in 1 oog opslag.

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Staat allemaal in de PMG FAQ. Zoek gewoon de QVL-lijst op van het mobo. Een topic openen erover was inderdaad niet nodig, een post hier ook niet, want dit is echt zoekwerk wat je zelf kunt doen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb een vraag met betrekking tot de aanschaf van een upgrade of het aanschaffen van een nieuwe pc.

Ik heb nu de volgende pc 2x:

asus AN8e moederbord 939
amd 3500+
1 gb ddr 400 mhz (2x 512)
XFX 7800 GT

Nu ben ik bang dat deze pc de nieuwe cod4 niet goed gaat trekken, aangezien cod2 op directx 9 ook al niet super loopt. Mijn vraag is dan ook of ik beter kan upgraden naar een x2 processor bijv een 4200+ X2 op dit moederbord met een 8800 GTS en 1 gb intern extra. Of kan ik beter alles verkopen en gewoon een nieuwe pc kopen. Bijv een intel core 2 duo 6750 iets in die richting? Alleen ben ik dan wel veel meer geld kwijt.

Mijn 2e vraag is of ik het maximum aan performance zou halen met de eerdergenoemde 8800 GTS op mijn huidige moederbord en 2 gb intern en een 4200+ x2?

Wat ik ook kan doen is een sli moederbord kopen en daar 2x een 7800GT op plaatsen. aangezien ik nu 2 pc's heb met dezelfde specs, oftewel deze samenvoegen tot 1 goede.dan kan ik later alsnog een keer 8800GTS kopen.

oh en cod 4 moet speelbaar zijn op een res van het liefst 1920 x 1200

wat raden jullie mij aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Cambach schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:42:
Beste tweakers.

Ik heb een vraag over geheugen icm een moederbord. Eigenlijk moet dit bij mobos geheugen en processors maar ik vond het een beetje overbodig om daar een topic te openen.

De vraag:

Past het volgende geheugen

http://www.naarsa.nl/?pid=32927

in dit moederbord

http://www.naarsa.nl/?pid=34598

Ik heb er niet veel verstand van maar volgens mij past dat. Maar voordat ik het bestel wil ik het wel graag zeker weten. Wellicht zien jullie het in 1 oog opslag.

Bij voorbaat dank
Voor de zoveelste keer... lees nou eens de topicwaarschuwing.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:06:
Hallo, ik heb een vraag met betrekking tot de aanschaf van een upgrade of het aanschaffen van een nieuwe pc.

Ik heb nu de volgende pc 2x:

asus AN8e moederbord 939
amd 3500+
1 gb ddr 400 mhz (2x 512)
XFX 7800 GT

Nu ben ik bang dat deze pc de nieuwe cod4 niet goed gaat trekken, aangezien cod2 op directx 9 ook al niet super loopt. Mijn vraag is dan ook of ik beter kan upgraden naar een x2 processor bijv een 4200+ X2 op dit moederbord met een 8800 GTS en 1 gb intern extra. Of kan ik beter alles verkopen en gewoon een nieuwe pc kopen. Bijv een intel core 2 duo 6750 iets in die richting? Alleen ben ik dan wel veel meer geld kwijt.
Voor beide valt wat te zeggen. Omdat je high end games wilt spelen is voor een nieuwe basis gaan imo het beste. S939 is toch al behoorlijk uit, en met een nieuwe basis zoals je voorsteld kun je er ten eerste weer geruime tijd tegenaan en heb je verder nog de mogelijkheid tot upgrades.
Mijn 2e vraag is of ik het maximum aan performance zou halen met de eerdergenoemde 8800 GTS op mijn huidige moederbord en 2 gb intern en een 4200+ x2?
Heb ik zo niet echt een eenduidig antwoord op. Wel is het zo dat die 4200+ niet geweldig snel is en je verder ook zo'n beetje aan het plafond zit wat betreft dat socket. Verder, als je er geheugen bijplant kan dat ook niet weer mee naar een systeem met een nieuw socket (DDR2/3) dus wellicht een beetje zonde van het geld.
Wat ik ook kan doen is een sli moederbord kopen en daar 2x een 7800GT op plaatsen. aangezien ik nu 2 pc's heb met dezelfde specs, oftewel deze samenvoegen tot 1 goede.dan kan ik later alsnog een keer 8800GTS kopen.
SLI haal je nooit 100% extra performance mee, en 2x een langzame kaart blijft langzaam. Bovendien heb je dan niet het voordeel van DX10 en andere nieuwe features. SLI is imo behoorlijk onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:37

KroeT

[...]

Nu in bezit:

Antec Sonata met 1 120mm casefan - haast geruisloos
Athlon XP 3000+ met haast geruisloze koeler
Asus A7N8X Deluxe
1.25 GB RAM, geen idee welke specs, maar gezien de vraag irrelevant denk ik (nieuw moederbord moet toch...)
XFX GeForce 6800LE (128MB), deels geunlockt, met straaljagerkoeling
Voeding: Zalman ZM-460 APS

Gebruik:

70% films en muziek, 20% browsen en tekstverwerken, 10% games. En in dit geval is het enkelvoud, want ik wil slechts TF2 goed kunnen spelen. Verder kunnen games me gestolen worden. Nou ja, misschien wordt Portal nog leuk.

Probleem:

Systeem wordt gekenmerkt door algehele sloomheid. Na verse XP installatie loopt het wel redelijk, maar films afspelen terwijl Newsleecher e.e.a. aan het downloaden is is zeer problematisch. Daarnaast is HD-content onmogelijk af te spelen, zelfs 720p niet. Dit laatste vind ik erg jammer.
Tot slot draait TF2 als een natte krant, zelfs met de details op Laag/Medium.

Wensen:

Probleemloos afspelen HD content
Probleemloos spelen van TF2 op 1280*1024 met alle willekeurige schuifjes op hoog ivm toekomstgerichtheid
Algehele versnelling
SILENCIO! Stilte dus.

Eigen initiatief:

Kast, harde schijf, dvd-brander en dvd-speler zijn nog prima. Monitor (Acer Al19xx, type nu even niet bij de hand, maar dat == irrelevant) idem, net als de speakerset. Wat dus vervangen moet worden is het volgende (inclusief suggesties en prijsindicatie):

Processor: Intel Core 2 Duo E6750 € 161,-
Moederbord: Asus P5K, Intel P35 € 96,-
Cpu-koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro € 15,-
Geheugen: 2GB (1GB x 2) PC5300 CL5 Kingston € 67,-
Videokaart: Asus GeForce 8600 GTS DDR3 Silent € 181,57 ???

Jullie zien, identiek aan de BBG Multimedia, maar de videokaart weet ik niet zo goed. De BBG geeft als advies de Asus GeForce 8600 GTS DDR3 Silent a € 181,57, maar ik vraag me af of dat geen overkill is. Het gaat immers 'slechts' om TF2. Afgaande op bovenstaande prijzen vind ik de 8600 GTS zo'n 50 euro te duur, ik wil eigenlijk onder de 450 euro blijven. Als ik op de processor nog wat kan beknibbelen vind ik dat ook uitstekend, maar daar komt de prijs-kwaliteitverhouding om de hoek kijken. Kan het goedkoper zonder direct relatief te veel trager te worden?

Mijn lijstje kost 339 euro. Ik wil onder de 450 blijven, maar liever nog onder de 400. Ik wil een systeem dat algehele vlotheid vertoont en TF2 goed speelt, alsmede HD films goed weg weet te werken, maar ik zoek niet meer dan dat. Is mijn bovenstaande lijstje, uitgaande van de 8600 GTS Silent, overkill? En trekt mijn huidige 460 Watt Zalman voeding het nog wel?

[ Voor 3% gewijzigd door KroeT op 09-10-2007 15:06 ]

Peace is not simply the absence of war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Goede setup opzich. Wat betreft de videokaart is het vrij simpel. Wat beveelt TF2 aan? Daar zou je je videokaart op aan kunnen passen. In de andere onderdelen kan ik me prima vinden. Zal goed voldoen voor jouw eisen. Ook qua upgradability zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Tja, de 'Recommended' zaken zijn als volgt: Pentium 4 processor (3.0GHz, or better), 1GB RAM, DirectX® 9 level Graphics Card. Dat heeft me dus niet echt verder gebracht. Ik had dat ook even in de post moeten vermelden bedenk ik me nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Dat zegt inderdaad behoorlijk weinig. Heb even gezocht met Google en vond dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.amdzone.com/pics/gaming/tf2/1280.jpg
Dat moet je wel een indicatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Dat geeft me zeker een indicatie, dankjewel :)

Heb het plaatje even opgezocht, het staat op http://www.amdzone.com/mo...warticle&artid=320&page=1

Alle instellingen stonden bij de test op maximaal, het gebruikte systeem was:

Mother Board: Asus Crosshair
CPU: AMD Athlon X2 6400+
Memory: Corsair XMS 2GB
Power Supply: Thermaltake Toughpower W0132RU 1000W
Hard Drive: Western Digital Raptor
Display: Samsung 204T Westinghouse W4207

Ik mag er dus wel van uitgaan dat een 8600GTS naast de Core 2 Duo E6750 uit m'n lijstje wel toereikend is voor TF2. Mogelijk is zelfs een HD 2600 XT, als die passief gekoeld te vinden is, dan ook toereikend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Ja, dat lijkt mij ook wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KroeT schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 16:02:
Dat geeft me zeker een indicatie, dankjewel :)

Heb het plaatje even opgezocht, het staat op http://www.amdzone.com/mo...warticle&artid=320&page=1

Alle instellingen stonden bij de test op maximaal, het gebruikte systeem was:

Mother Board: Asus Crosshair
CPU: AMD Athlon X2 6400+
Memory: Corsair XMS 2GB
Power Supply: Thermaltake Toughpower W0132RU 1000W
Hard Drive: Western Digital Raptor
Display: Samsung 204T Westinghouse W4207

Ik mag er dus wel van uitgaan dat een 8600GTS naast de Core 2 Duo E6750 uit m'n lijstje wel toereikend is voor TF2. Mogelijk is zelfs een HD 2600 XT, als die passief gekoeld te vinden is, dan ook toereikend.
Waarom geen X1950pro, die is nog sneller ook nog. DX10 kan je op die mid end kaartjes toch wel vergeten(zoals het er nu uit ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroeT

KroeT

[...]

Goed idee, en even goedkoper. Tevens een passief gekoelde variant gevonden:

Club3D X1950 Pro Silent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 09:46

DoubleJ

Een ninjja!

3 jaar oud systeem van de HCC dagen.

Systeem?
ASRock dual-SATA2 939
AMD Athlon64 3200+
2048MB DDR400
nVidia Geforce 6800GT

Doel?
Grafische bewerkingen (Adobe CS, After Effects, 3dsmax), Audio (Audition, Traktor, Acid Pro), Games (Company of Heroes, Battlefield 2 en in de toekomst natuurlijk veel zwaardere games).
Ik draai altijd veel applicaties naast elkaar dus een Dual Core is geen overbodige luxe denk ik.

Wat wil ik hebben?
Voor nu nog even niet zoveel. Een grafische kaart wil ik later aan gaan schaffen maar voor nu wil ik een goede basis voor de huidige/toekomstige generatie games (de applicaties draaien wel...). Moederbord, CPU en Geheugen (Geheugen mee upgraden kom ik niet onderuit ben ik bang... allemaal DDR2 tegenwoordig, toch?). Ik heb altijd AMD gehad maar sta open voor Intel. Graag een Dual Core dus.

Budget
Het liefst rond de 300 euro. Ben bereid iets uit te wijken naar de 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je zelf al gevonden?

Als je niet vies bent van overclocken.

Intel Pentium dual core 2160. 70,-
pricewatch: Intel Core 2 Duo E2160 (S775, 2x1.80 GHz, 1MB, 800 MHz FSB)
Gigabyte P35-DS3R 100,-
pricewatch: GigaByte GA-P35-DS3R, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Kingston 2GB dualchannel 70,-
pricewatch: Kingston KVR800D2N5K2/2G
Coolermaster HyperTX2 20,-
pricewatch: Cooler Master Hyper TX 2

Totaal ongeveer 260,-

Heb je nog ruimte voor een videokaart ook. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:29

Khaine

Python liefhebber

Ondertussen heb ik een nieuwe PC in onderdelen aangekocht, maar heb helaas een moederbord gekocht in combinatie met een processor die niet echt ondersteund wordt.

Ik wil dus een nieuw moederbord aan gaan schaffen, en ditmaal van Asus (heb afgelopen paar jaar Asus gehad en nooit ook maar iets mee gehad). Mijn overige hardware ziet er overigens zo uit:

- AMD X2 6000+ socket AM2 (135 Watt versie)
- Zalman koeler voor AM2 (9500)
- 2x Seagate SATA 2 320 GB
- 1x NEC DVD-DL RW SATA
- Zalman 460 Watt voeding
- Asus 8600GT Silent (PCIe)

Mijn budget is rond de 80 euro inc. verzending indien dat nodig is. Vereisten zijn:
- minimaal 4 SATA aansluitingen
- Socket AM2 uiteraard
- WEL ondersteuning voor mijn X2 6000
- minimaal 1 IDE-aansluiting

Nu heb ik begrepen van de Asus site dat het met de ondersteuning vrijwel in orde is, bij ongeveer alle modellen, maar ik kom niet zo snel op een bord wat 4 SATA-aansluitingen heeft, en nog beschikt over een IDE aansluiting.

Kent er iemand een bord wat deze eisen wel heeft?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Khaine schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:28:
Ondertussen heb ik een nieuwe PC in onderdelen aangekocht, maar heb helaas een moederbord gekocht in combinatie met een processor die niet echt ondersteund wordt.

Ik wil dus een nieuw moederbord aan gaan schaffen, en ditmaal van Asus (heb afgelopen paar jaar Asus gehad en nooit ook maar iets mee gehad). Mijn overige hardware ziet er overigens zo uit:

- AMD X2 6000+ socket AM2 (135 Watt versie)
- Zalman koeler voor AM2 (9500)
- 2x Seagate SATA 2 320 GB
- 1x NEC DVD-DL RW SATA
- Zalman 460 Watt voeding
- Asus 8600GT Silent (PCIe)

Mijn budget is rond de 80 euro inc. verzending indien dat nodig is. Vereisten zijn:
- minimaal 4 SATA aansluitingen
- Socket AM2 uiteraard
- WEL ondersteuning voor mijn X2 6000
- minimaal 1 IDE-aansluiting

Nu heb ik begrepen van de Asus site dat het met de ondersteuning vrijwel in orde is, bij ongeveer alle modellen, maar ik kom niet zo snel op een bord wat 4 SATA-aansluitingen heeft, en nog beschikt over een IDE aansluiting.

Kent er iemand een bord wat deze eisen wel heeft?
Zo iets dus? pricewatch: Asus M2N-E SLI, nForce 500 SLI MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
SATA I en II zijn backwards compatible he!
http://www.driverheaven.n..._am2_motherboard_roundup/

Edit: Is het eens met ROD hier onder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Waarom persé Asus? Beetje onzinnig om je blind op één merk te staren. Er zijn voldoende alternatieven die echt niet slechter zijn. Ook met Asus kun je eens last hebben van een DOA-model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:29

Khaine

Python liefhebber

RoD schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:53:
Waarom persé Asus? Beetje onzinnig om je blind op één merk te staren. Er zijn voldoende alternatieven die echt niet slechter zijn. Ook met Asus kun je eens last hebben van een DOA-model.
Het gaat mij ook niet om een DOA, want daar kun je niets aan doen.

MIJN persoonlijke ervaring met Asus is gewoon erg goed. Ik heb ook AsRock gehad, maar van de 2 bordjes begaf 1 het binnen een jaar (bij normaal gebruik). De ander draait overigens nog perfect na 4 jaar. Mijn A7V600 van Asus is al van de tafel af gevallen en zelfs die gebruik ik nog dagelijks! ECS heb ik 3 bordjes van gehad, die allemaal aan reparatie toe zijn, maar eerder zijn weggegooid/vervangen.

Mijn huidige bord is mijn 2e MSI bord en ondanks de goede reviews heb ik er dus toch problemen mee. Hoe kun je een moederbord bouwen en sommige processors die wel passen niet eens ondersteunen?

Let wel: voor de rest is het volgens mij een alleraardigst bord, maar ik wil gewoon geen gezeur. Andere merken wil ik ook best proberen, maar omwille van ervaring weet ik dat ik met dit merk goed zit :). Dus nogmaals, andere merken mogen best, maar met dezelfde voorwaarden, en in ieder geval geen gezeik.

@reinman: bedankt voor het speurwerk

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle merken hebben slechte series en sommige mensen hebben meer pech dan andere. Wat ik juist vaak hoor van ASUS is dat ze bekende problemen met hun moederborden vaak niet oplossen. Persoonlijk gaat mijn huidige voorkeur uit naar gigabyte. Ook de manier waarop ze op hun fora in discussie gaan met hun klanten vind ik erg goed.

Heeft die MSI niet gewoon een biosupdate nodig???

En het speuren was niet zo moeilijk, gewoon die waardeloze asus site vergeten en gewoon gaan googlen naar AM2 socket review's.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 23:16
Mijn vriendin heeft een PC met de volgende specs:
-ASUS P5K
-E6600
-2GB geheugen

Ik heb hier nu zelf nog 2 grafische kaarten over en twijfel welke grafische kaart ik het beste zou houden:

* x1900xt met 512MB (ati)
* 7900gtx met 512MB (nvidia)

Mijn vriendin speelt hedendaagse games als Lord of the Rings Online, Overlord, Neverwinter Nights 2, Enemy Territory Quake Wars (voor mezelf dan ), Titan Quest etc...

Ik weet dat oudere spellen geen enkel probleem vormen voor beide kaarten, maar als je de nieuwere games wilt spelen op high met AF en AA ingeschakeld...

Dit alles op een resolutie van 1650*1080.

Met andere woorden; welke kaart installeren en welke wegdoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fretzie schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:35:
* x1900xt met 512MB (ati)
* 7900gtx met 512MB (nvidia)
Benchmarks zoeken, die zijn er zat van deze kaarten. Dit heeft niets met upgraden te maken, maar met zelf aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fretzie
  • Laatst online: 10-09 23:16
Ik heb al benchmarks zat gezocht. Het is ongeveer een gelijkstand.
De ATI heeft meer shaders, dus dat is best handig, evenals de mogelijkheid tot HDR+AA.

Maar wilde gewoon weten hoe de huidige stand van zaken is. Driver improvements etc. De reviews dateren allemaal van meer dan één jaar geleden, vandaar men vraag ook. Enkele persoonlijke ervaringen zijn altijd een goede aanvulling op reviews vind ik. Zeker als deze laatste al wat gedateerd zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:45:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?

Als je niet vies bent van overclocken.

Intel Pentium dual core 2160. 70,-
pricewatch: Intel Core 2 Duo E2160 (S775, 2x1.80 GHz, 1MB, 800 MHz FSB)

Totaal ongeveer 260,-

Heb je nog ruimte voor een videokaart ook. :+
Nice... Vies van overklokken ben ik niet. Maar ik vind de 1MB cache wat mager. Dan geef ik liever wat meer uit voor een E6320 (4MB) ofzo, goed idee? Of is het dan een beter idee er weer 15 euro op te leggen en voor de E6550 te gaan?

[ Voor 26% gewijzigd door DoubleJ op 10-10-2007 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fretzie schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:01:
De ATI heeft meer shaders, dus dat is best handig, evenals de mogelijkheid tot HDR+AA.

Maar wilde gewoon weten hoe de huidige stand van zaken is. Driver improvements etc. De reviews dateren allemaal van meer dan één jaar geleden, vandaar men vraag ook. Enkele persoonlijke ervaringen zijn altijd een goede aanvulling op reviews vind ik. Zeker als deze laatste al wat gedateerd zijn. :)
Dan zul je moeten gaan zoeken, en dingen uitproberen. Maak een image, plaats de beide kaarten na elkaar in de computer met tussendoor het terugzetten van de image, en test het. Zie verder de topicwaarschuwing waar dit topic wel en niet voor bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
DoubleJ schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:26:
[...]

Nice... Vies van overklokken ben ik niet. Maar ik vind de 1MB cache wat mager. Dan geef ik liever wat meer uit voor een E6320 (4MB) ofzo, goed idee? Of is het dan een beter idee er weer 15 euro op te leggen en voor de E6550 te gaan?
Benchmarks, benchmarks, benchmarks.
Fretzie schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:01:

Als je in het algemeen wilt weten hoe het met videokaarten staat moet je in VB zijn, dit topic is bedoeld voor upgradevragen. Echter, ik zie niet in waarom het een probleem zou zijn dat de laatste reviews een jaar oud zijn. De kaarten die je opnoemt zijn ook niet meer de nieuwste dus het is logisch dat deze inmiddels niet meer gereviewed worden.
Wat de ervaringen zijn met de laatste drivers kun je hier op GoT ook wel vinden. Dus, even zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoubleJ schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 15:26:
[...]

PC6400=800mhz ddr= 400bus.Dat is de max van je de pc6400 geheugen. Het fijna aan een 2160 is dat deze een multi heeft van 9. Dus je kan hem naar het max van je geheugen clocken das 3,6GHZ(9x400=3,6GHZ). Dit is opzich wel te doen met een goeie lucht koeler.
http://www.insidehw.com/content/view/190/9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ

DoubleJ

Een ninjja!

Interessant artikel, ben om... thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:54
Momenteel in bezit:
Aopen H600b kast met standaard 350Watt voeding
Asus A8Ne MOBO
AMD X2 3800+
2x512MB Kingston Valueram ddr400
Asus X700le
3 HDD's

Wat is mijn "probleem":
Fotobewerking (lightroom en Photoshop) gebruiken veel geheugen. Samen met Azureus kom ik te kort.
Spellen als Oblivion, race 2007, Test drive unlimited zijn wel te spelen, maar niet op 1680X1050 en de meeste settings op low en medium en dan een framerate van ~25fps.

Wat wil ik, en denk ik zelf te doen
2x512MB Kingston Valueram ddr400 bijkopen (2048mb totaal) ~€ 50,-
ATI X1950PRO ~€130,-

Mijn vraag:
Is het wel slim om dit te doen en dan met name de videokaart. Moet ik nu zo'n €200,- uitgeven om mijn pc weer redelijk bij de tijd te krijgen of kan ik beter volgend jaar ook een ander mobo,processor,RAM,graka kopen.
Of anders gesteld kan ik met een X1950PRO de komende 2 a 3 jaar de nieuwste spellen blijven spelen. (eventueel met lagere resolutie en lagere settings)?
Ik ben ook meer zo dat ik liever nu €150 euro uitgeef en er 2 jaar mee doe dan dat ik nu €300,- uitgeef en er 4 jaar mee doe.

[ Voor 5% gewijzigd door silencedead op 10-10-2007 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Aangezien ik ook voor iemand anders zijn pc upgrade heb ik nogal wat probleempjes.

Ik wil graag een Asus P5K mobo oid gebruiken, als ik het goed heb, heb je hier toch alleen een 4 polige ATX12V stekker voor nodig en niet een 8 polige? waarvoor zijn die 8 polige eigenlijk?

Ook komt er in het systeem een nieuwe videokaart, waarschijnlijk een Ati X1650pro. Ook hier zit ik weer met het probleem van de power stekker. De ene kaart gebruikt Molex, de ander 6 polig PCI-E en de ander 8 polig. Dit is erg belangrijk gezien de aankoop van de voeding!!!

En wat is de standaard voor de aankomende DX10.1 videokaarten? 6 polig? 8? of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 12:07
Die 4/8 pollige stekkers zijn er voor extra stroom op het moederbord wat sinds de P4 is gekomen. Daarom noemen veel mensen het ook nog een "P4-stekker". Bij de meeste moederborden inclusief de Asus P5K heb je slechts een 4 pollige nodig. Voor de echte stroomvreters 8 pollige. De ATX stekkers zijn tegenwoordig op bijna alle moederborden wel 24 pollig i.p.v. 20 wat eerst altijd was.

PCI-E stekkers zijn toch meestal wel op moderne (snellere) videokaarten aanwezig. Ook in de toekomst zal dit zo blijven. Veel nieuwe voedingen hebben 6 en 8 pollige PCI-E stekkers. Je kunt ook gewoon een verloopje kopen voor een paar euro.
n00bs schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 22:22:
Aangezien ik ook voor iemand anders zijn pc upgrade heb ik nogal wat probleempjes.

Ik wil graag een Asus P5K mobo oid gebruiken, als ik het goed heb, heb je hier toch alleen een 4 polige ATX12V stekker voor nodig en niet een 8 polige? waarvoor zijn die 8 polige eigenlijk?

Ook komt er in het systeem een nieuwe videokaart, waarschijnlijk een Ati X1650pro. Ook hier zit ik weer met het probleem van de power stekker. De ene kaart gebruikt Molex, de ander 6 polig PCI-E en de ander 8 polig. Dit is erg belangrijk gezien de aankoop van de voeding!!!

En wat is de standaard voor de aankomende DX10.1 videokaarten? 6 polig? 8? of iets anders?

[ Voor 21% gewijzigd door Barre_Code op 10-10-2007 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil er nog even aan toevoegen dat je vaak bij je videokaart PSU(molex) naar 6 pins geleverd krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pciexpress.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ok dat is mooi :) dank voor de antwoorden.

Het is namelijk zo dat ik meerdere system in elkaar moet zetten en ik wil voor allen gebruik maken van de Seasonic S12-II PSU. Maar de verschillende varianten in vermogen hebben ook verschillende aansluitingen. En enkel de 500Watt versie heeft een 8 polige PCI-e voeding aansluiting. Het zou zonde zijn als men dus op een later tijdstip besluit een andere videokaart aan te schaffen waarbij geen 6 polige maar 8 polige aansluiting nodig is en dit niet mogelijk is omdat men kiest voor de 430Watt uitvoering.

Ik neem dus aan dat er een ook verloopstukje zal zijn om 8 polig te kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 6 pins kan in een 8 pins. Je kan een HD2900 met 2x 6 of 1x6 en 1x8 aansluiten. Waarbij met de 1x 8 extra overclock mogelijkheden zijn.

Ik zou toch voor die gene gaan met een 8 pins verbinding. Dit is voor de toekomst natuurlijk alleen maar handig. Voedingen en kasten kunnen vaak wel meerdere upgrades mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Bij Quibus heb ik al weer best een tijd geleden een kant en klaar MediaCenter gekocht. In de tussentijd heb ik er zelf aardig wat aan gesleuteld, van nieuwe DVD drive, tot extra geheugen tot een andere videokaart. De performance van de machine loopt duidelijk achter, wat al duidelijk werd door Vista, maar nog eens extra duidelijk nu ik er graag HD video's op af wil spelen.

Configuratie
Casing: D-Vine 5
Moederbord: Intel Rocklake (D865PERL)
Processor: 2,6Ghz Celeron
Geheugen: 2 x 1GB DDR 3200
Videokaart: Nvidia GeForce 7600GS (AGP)
Geluidskaart: Creative X-Fi Gamer
Harde schijf: Hitachi 500GB (SATA)

Eigen bevindingen
Naar mijn idee is de processor hard toe aan vernieuwing. Om deze te vervangen zal ik al gauw een nieuw moederbord moeten hebben. Bij een nieuw moederbord komt dan (vanwege PCI Express) een nieuwe videokaart en (vanwege DDR2) nieuw geheugen kijken. Of mijn PSU vervangen moet worden heb ik geen idee van. De Creative geluidskaart kan ik houden (deze gebruik ik voor Optical out, Vista ondersteunt de Optical van mijn moederbord niet), alhoewel ik video + audio over HDMI helemaal een prachtoplossing zou vinden, mijn versterker accepteert volledig HDMI (dan zit ik voor HD audio ook helemaal goed). Een must is minimaal 1 firewire poort, ivm mijn twee FireDTV boxen, voor satellietontvangst in MCE.

Hoe kan ik dit systeem het beste upgraden?
Welke componenten zal ik behouden en wat kan ik het beste vervangen?

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Wat zijn nou je eisen? Alleen HD-content afspelen? Je merkt zelf al terecht op dat je al je basiscomponenten zal moeten vervangen, daar zit weinig rek meer in. Maar om goed advies te kunnen geven is het wel handig om precies te vermelden wat nou je eisen zijn, evenals je budget. Verder, aan wat voor setup zat je zelf te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Met het huidige systeem merk ik dat ik vaak tegen hoge CPU belasting aanzit.
Situaties waarbij mijn CPU nu spiked, die ik graag soepel zou zien lopen:
- HD materiaal
- FFDShow Postprocessing en andere filters (ik kan weinig selecteren zonder flinke CPU spike)
- Tijdens opnames wordt MCE duidelijk iets trager (zeker bij twee opnames)

Om de opmerking te voorkomen ;), dit ligt niet aan Codecs of configuratie, ik heb diverse dingen geprobeert bij diverse (her)installaties.

Ik mis alleen goed advies in "hoe groot de stap is die ik moet nemen". Ik heb erg het idee dat als ik 1 onderdeel, zoals de CPU ga vervangen, al gauw het moederbord vervangen moet worden en dat ik eindig met het vervangen van het complete systeem. Daarnaast graag jullie advies in het direct aansluiten van het systeem via HDMI (ipv optisch), ik heb hier al behoorlijk wat over gelezen, maar het stokt meestal op videokaarten die (net als nu in mijn situatie) met een DVI -> HDMI verloop, waardoor audio al geen optie is.

Het belangrijkste vind ik een verbetering van de performance. Zelf dacht ik aan een budget van rond de 300 euro, maar vraag me al of dat te doen is voor die prijs. Minder is natuurlijk altijd meegenomen, al weer 2000 euro net uitgegeven aan een versterker plus boxen...

[ Voor 6% gewijzigd door Zyphrax op 12-10-2007 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Een C2D lijkt me wel zinvol voor zulke eisen, een E6750 bijvoorbeeld. Verder zou je ook eens naar de multimedia-BBG kunnen kijken, die is gebouwd op deze eisen. Videokaart kun je aanpassen tot de allergoedkoopste met HDMI, aangezien je grafisch gezien verder weinig eisen hebt, volgens mij.

En ja, als je dus een dergelijke cpu neemt, dan betekent dat dat je alle basiscomponenten moet upgraden. Het is ook nog mogelijk om een snelle P4 op het bord te plakken, wat je ook zeker een grote boost gaat geven. Ik weet echter niet of dat genoeg (voor jou) is. Je zou eens naar wat HD-benchmarks kunnen kijken. Als je echter alleen voor het upgraden van de cpu kiest mis je sowieso een berg performance en is er geen verdere upgrademogelijkheid meer voor jou pc. Die C2D's zijn toch een heel stuk sneller zoals je ook op THG kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:54
silencedead schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:36:
Momenteel in bezit:
Aopen H600b kast met standaard 350Watt voeding
Asus A8Ne MOBO
AMD X2 3800+
2x512MB Kingston Valueram ddr400
Asus X700le
3 HDD's

Wat is mijn "probleem":
Fotobewerking (lightroom en Photoshop) gebruiken veel geheugen. Samen met Azureus kom ik te kort.
Spellen als Oblivion, race 2007, Test drive unlimited zijn wel te spelen, maar niet op 1680X1050 en de meeste settings op low en medium en dan een framerate van ~25fps.

Wat wil ik, en denk ik zelf te doen
2x512MB Kingston Valueram ddr400 bijkopen (2048mb totaal) ~€ 50,-
ATI X1950PRO ~€130,-

Mijn vraag:
Is het wel slim om dit te doen en dan met name de videokaart. Moet ik nu zo'n €200,- uitgeven om mijn pc weer redelijk bij de tijd te krijgen of kan ik beter volgend jaar ook een ander mobo,processor,RAM,graka kopen.
Of anders gesteld kan ik met een X1950PRO de komende 2 a 3 jaar de nieuwste spellen blijven spelen. (eventueel met lagere resolutie en lagere settings)?
Ik ben ook meer zo dat ik liever nu €150 euro uitgeef en er 2 jaar mee doe dan dat ik nu €300,- uitgeef en er 4 jaar mee doe.
kick
En als aanvulling de vraag, ik zie elke keer verhalen voorbij komen over voedinsstekkers voor grafische kaarten, heb ik die voedingsstekker ook? De enige vrije stekkers vanuit mijn voeding zijn die standaard stekkers voor hdd's e.d. en een vergelijkbare stekker met wat andere kleurtjes.

[ Voor 16% gewijzigd door silencedead op 12-10-2007 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Of je met een X1950Pro de komende 2-3 jaar de nieuwste spellen kunt blijven spelen is natuurlijk koffiedikkijken. Ik kan in ieder geval niet zien wat er over 2-3 jaar te krijgen is. Wel vind ik dit een logische upgrade als je nog even vooruit wil en kunt met je huidige systeem. Met de voorgestelde upgrade heb je wel balans in je systeem en kun je zeker even vooruit. Of het ook 2-3 jaar zal zijn is twijfelachtig, maar ik denk dat deze upgrade je voldoende bang for the buck geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zyphrax
Bedankt voor de informatie.

Puur alleen de CPU upgraden lijkt me niet zo zinnig, overal wordt minimaal een dualcore geadviseerd in het geval van HD materiaal. Een Core Duo lijkt me een goed idee.

Twee kleine vragen nog:
= Zijn er al videokaarten beschikbaar die ook audio over HDMI uitsturen of moet ik dan onboard gaan zoeken? Optisch schiet te kort in HD-audio, op deze manier moet dat wel mogelijk zijn.

= Aan wat voor upgrade prijs moet ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik zit te twijfelen om een nieuw systeem te kopen (eerst nog even sparen) of mijn CPU te upgraden.

Spec.
AMD3500+
Gigabyte GA-K8NF-9.
4 x 512 Kingston DDR400 (dual channel).
X1900XT.
WD Raptor 35GB.
Maxtor 300GB.

Zoals jullie kunnen zien is het al een vrij oud beestje en heb ik mijn mobo al een keer vervangen. Het meeste jammerlijke is dat mijn videokaart dus een DX9 is en geen DX10 kan, verder met de shaders en dergelijk is het geen probleem. Ook mis ik dus een Dual Core CPU.

Ik zat dus aan een simpele upgrade van mijn CPU te denken. Maar ik heb de harware scene al een poosje niet meer gevolgd, wat zijn de belangrijkste punten voor maken van een keus tussen verschillende dual core cpu's?

Wat ik vooral met mijn pc doe is gamen. En er komen straks wat erg goede games uit die wil ik wel soepel hebben draaien maar de grafische pracht hoeft niet.

//edit.

Ik lees veel goede dingen over de AMD Athlon 64 X2 4200+, wat benchmarks opzoeken en die maar bestellen denk ik :).

Waarom is het prijsverschil tussen de AMD Athlon 64 X2 4200+ en de AMD Athlon 64 X2 4800+ zo groot? Bijna 4 x zo duur!

[ Voor 23% gewijzigd door MrVegeta op 16-10-2007 13:50 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Zyphrax schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:42:
Bedankt voor de informatie.

Puur alleen de CPU upgraden lijkt me niet zo zinnig, overal wordt minimaal een dualcore geadviseerd in het geval van HD materiaal. Een Core Duo lijkt me een goed idee.
Dat betekent dus ook een ander moederbord. Je gaat dus voor een geheel nieuwe set?
Twee kleine vragen nog:
= Zijn er al videokaarten beschikbaar die ook audio over HDMI uitsturen of moet ik dan onboard gaan zoeken? Optisch schiet te kort in HD-audio, op deze manier moet dat wel mogelijk zijn.
Geen idee, maar kijk eens in de Pricewatch, of in VB :)
= Aan wat voor upgrade prijs moet ik denken?
Eveneens, de Pricewatch. Dat weet je natuurlijk pas als je al je componenten uitgezocht hebt.
MrVegeta schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:27:
Ik zit te twijfelen om een nieuw systeem te kopen (eerst nog even sparen) of mijn CPU te upgraden.

Spec.
AMD3500+
Gigabyte GA-K8NF-9.
4 x 512 Kingston DDR400 (dual channel).
X1900XT.
WD Raptor 35GB.
Maxtor 300GB.

Zoals jullie kunnen zien is het al een vrij oud beestje en heb ik mijn mobo al een keer vervangen. Het meeste jammerlijke is dat mijn videokaart dus een DX9 is en geen DX10 kan, verder met de shaders en dergelijk is het geen probleem. Ook mis ik dus een Dual Core CPU.
DX10 is niet iets waar je je zorgen om zou moeten maken met een dergelijk systeem.
Ik zat dus aan een simpele upgrade van mijn CPU te denken. Maar ik heb de harware scene al een poosje niet meer gevolgd, wat zijn de belangrijkste punten voor maken van een keus tussen verschillende dual core cpu's?
Euh, snelheid?
Wat ik vooral met mijn pc doe is gamen. En er komen straks wat erg goede games uit die wil ik wel soepel hebben draaien maar de grafische pracht hoeft niet.

//edit.

Ik lees veel goede dingen over de AMD Athlon 64 X2 4200+, wat benchmarks opzoeken en die maar bestellen denk ik :).

Waarom is het prijsverschil tussen de AMD Athlon 64 X2 4200+ en de AMD Athlon 64 X2 4800+ zo groot? Bijna 4 x zo duur!
Lijkt me opzich een prima keus die X2 4200+. Prima prijs/kwaliteitverhouding en je zult er wel wat op vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
  • Laatst online: 12-09 14:31
@MrVegeta:
Goede keuze, die X2 4200+. Heb zelf deze upgrade ook gedaan (kom zelf van een Opteron 144) en met nieuwere games is deze processor toch aanzienlijk sneller.

Hij draait hier nu stabiel @ 2.5GHz, dus een lichte overclock is ook geen probleem voor deze processor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Cpt.Iglo schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:03:
@MrVegeta:
Goede keuze, die X2 4200+. Heb zelf deze upgrade ook gedaan (kom zelf van een Opteron 144) en met nieuwere games is deze processor toch aanzienlijk sneller.

Hij draait hier nu stabiel @ 2.5GHz, dus een lichte overclock is ook geen probleem voor deze processor. :)
Okay, nieuwere games zoals CoD4, Unreal 3, Crysis? Of nieuwe games zoals Bioshock etc. Maakt wel verschil.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
Onder andere die games inderdaad. Vooral Crysis schijnt veel gebruik te maken van dualcore CPU's.

UT3 en COD4 heb ik allebei nu op de pc uit mijn signature staan en die draaien allebei perfect in 1440x900 @ hoogste details. Heb dit alleen niet getest met mijn oude Opteron 144, dus ik kan niet zeggen hoeveel prestatiewinst je ermee haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Iglo op 16-10-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Okay top, bedankt. Ik zal een bestelling plaatsen, voor ~75 euro kan het nooit een hele miskoop zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Iglo
MrVegeta schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:30:
Okay top, bedankt. Ik zal een bestelling plaatsen, voor ~75 euro kan het nooit een hele miskoop zijn lijkt mij.
NP :)

Bij Komplett hebben ze overigens deze CPU's nog voor €65,-. Scheelt weer een tientje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pap3rclip
  • Laatst online: 07-08 16:07
Ik heb nu dus een oud systeem (3800+, 1GB, 6600GT) en wil dus nieuwere games spelen maar dit kan dus niet/moeilijk. Ik mag geen nieuwe pc kopen omdat deze "nog goed genoeg" is maar daar ben ik dus niet mee akkoord. Wat ik dus ga doen is een manier vinden om het moederbord te sabotteren zonder dat iemand erachter kan komen dat het express gedaan is (ideën zijn trouwens welkom :)). Ik heb al eens rond gekeken en kom op volgend systeempje uit (510 euro):

MSI P31 NEO-f Intel P31 Express Socket 775 € 69,68 1 € 69,68
INTEL Core 2 DUO E6750 2.66 Socket 775 € 178,90 1 € 178,90
ASUS EN8600GT Silent Htdp 512MB PCI Express Nforce 8600GT € 159,00 1 € 159,00
OCZ OCZ2G8002GK 2048MB KIT (2X1024MB) 800MHZ DDR2 Gold EL XTC Dual Channe... € 99,90 1 € 99,90

Zou dit interessant zijn en goed samenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-08-2024
Hallo Allemaal,

Hierbij even een vraag over de eventuele upgrade van mijn monsterlijk oude PC.

AMD Athlon XP, 1100 MHz (11 x 100)
512 MB (PC2100 DDR SDRAM)
ECS K7S5A Pro (5 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM, Audio)
NVIDIA GeForce2 Ti 64 MB
MAXTOR 6L040J2 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133) (2 partities, 1 OS, 1 File)

Wat doe ik ermee:
Internetten, Films kijken/opslaan 720p/ DVD, Office

Budget:
Het liefst wil ik er zo min mogelijk aan verspijkeren en een zo hoog mogelijk snelheids resultaat.
Ergens Januari wil ik een compleet nieuwe computer aan gaan schaffen en deze moet tot die tijd weer even op orde zijn. Daarna gaat hij richting Oma voor een internet cursus.

Waar dacht ik zelf aan?
  • AMD Athlon XP 3000 of meer. [T.e.a.b. op marktplaats of hier op V/A]
  • 2 x 512 PC4300
  • En een extra hardeschijf die ik in mijn nieuwe PC ga overzetten.
Wat is volgens jullie de meeste economische oplossing met oog op de speed?

Specifiek wil ik dat de computer sneller wordt met het bekijken van veel foto's in 1 frame (of met een grote galarie in IE niet blijft hangen) en dat DVD's en 720p films niet tussendoor haperen. Daarom leek me de increase of intern geheugen ook het meest belangrijk.. en aangezien een Socket A XP processor alleen op dit moederbord kan zou ik tot een 3200+ kunnen gaan..

Edit: Even wat uitgebreider gemaakt

[ Voor 19% gewijzigd door 3mph op 17-10-2007 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Pap3rclip schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:20:
Ik heb nu dus een oud systeem (3800+, 1GB, 6600GT) en wil dus nieuwere games spelen maar dit kan dus niet/moeilijk. Ik mag geen nieuwe pc kopen omdat deze "nog goed genoeg" is maar daar ben ik dus niet mee akkoord. Wat ik dus ga doen is een manier vinden om het moederbord te sabotteren zonder dat iemand erachter kan komen dat het express gedaan is (ideën zijn trouwens welkom :)). Ik heb al eens rond gekeken en kom op volgend systeempje uit (510 euro):

MSI P31 NEO-f Intel P31 Express Socket 775 € 69,68 1 € 69,68
INTEL Core 2 DUO E6750 2.66 Socket 775 € 178,90 1 € 178,90
ASUS EN8600GT Silent Htdp 512MB PCI Express Nforce 8600GT € 159,00 1 € 159,00
OCZ OCZ2G8002GK 2048MB KIT (2X1024MB) 800MHZ DDR2 Gold EL XTC Dual Channe... € 99,90 1 € 99,90

Zou dit interessant zijn en goed samenwerken?
Lees de topicstart + waarschuwing eens.
3mph schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:20:
Hallo Allemaal,

Hierbij even een vraag over de eventuele upgrade van mijn monsterlijk oude PC.

AMD Athlon XP, 1100 MHz (11 x 100)
512 MB (PC2100 DDR SDRAM)
ECS K7S5A Pro (5 PCI, 1 AGP, 1 AMR, 2 SDR DIMM, 2 DDR DIMM, Audio)
NVIDIA GeForce2 Ti 64 MB
MAXTOR 6L040J2 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133) (2 partities, 1 OS, 1 File)

Wat doe ik ermee:
Internetten, Films kijken/opslaan, Office

Budget:
Het liefst wil ik er zo min mogelijk aan verspijkeren en een zo hoog mogelijk snelheids resultaat.
Ergens Januari wil ik een compleet nieuwe computer aan gaan schaffen en deze moet tot die tijd weer even op orde zijn. Daarna gaat hij richting Oma voor een internet cursus.

Waar dacht ik zelf aan?
  • AMD Athlon XP 3000 of meer. [T.e.a.b. op marktplaats of hier op V/A]
  • 2 x 512 PC4300
  • En een extra hardeschijf die ik in mijn nieuwe PC ga overzetten.
Wat is volgens jullie de meeste economische oplossing met oog op de speed?
Dat hangt er vanaf wat je specifieke eisen zijn. Wat is film kijken? Dvd's? HD-content? Wat is er op dit moment te traag?
En het allerbelangrijkste, wat zijn je specifieke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
Specifiek wil ik dat de computer sneller wordt met het bekijken van veel foto's in 1 frame (of met een grote galarie in IE niet blijft hangen) en dat DVD's en 720p films niet tussendoor haperen. Daarom leek me de increase of intern geheugen ook het meest belangrijk.. en aangezien een Socket A XP processor alleen op dit moederbord kan zou ik tot een 3200+ kunnen gaan..

Op dit moment hangt windows af en toe 5 tellen stil als ik een film start, kan ook de eerste 10 seconden van de film niet zien. En bij veel afbeeldingen hapert hij ook.
Een stukje sneller zou ik hem ook wel willen hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
3mph schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:46:
Prima keus, ben het met je eens. Je pakt zo de twee grootste bottlenecks aan dus je zult er een flink stuk op vooruit gaan.
Ik zou alleen wel nog even kijken naar je geheugen. Het is niet bepaald compatible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
je hebt gelijk, max PC3200 DDR.

Ik heb al een leuke bij Alternate uitgezocht, dus die zal ik morgen ff oppikken.

Nu de XP 3200+ nog voor een mooi prijsje...

Cheers

Alhoewel ik zie dat dual channel niet supported is kan ik net zo goed de 1 bank 1 gig nemen..

[ Voor 18% gewijzigd door 3mph op 18-10-2007 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Nouja, meer dan 1GB zul je er waarschijnlijk toch niet in zetten, aangezien je in januari een nieuwe pc gaat kopen. Dus ga gewoon voor het goedkoopste zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb nog steeds wat punten waarmee ik zit voor een aantal systemen die ik moet upgraden. Deze systemen zijn allemaal "budget" systemen waarmee toch nog redelijk 3D games te spelen moet zijn.
Nu is de X1950 pro in het algemeen een erg goede keuze, maar ik was toch ook op zoek naar een nieuwer alternatief die ook met HD content overweg kunnen. Bij NVidia zijn alle snellere kaarten dan de X1950pro een stuk duurder en bij ATi blijf je dan hangen bij de 2600XT.
Maar vele benchmarks in HQ zijn teleurstellend en ik vraag mij af of dit enkel driverproblemen waren ten tijde van de benchmarks of dat de hardware gewoon minder snel is dan de X1950?
http://hardware.gotfrag.com/portal/story/39683/?spage=3

UT3: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3128&p=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik wil de pc van iemand een beetje upgraden, al is niet echt veel mogelijk.
Het gaat om een pc met een P4 2000Mhz processor, met 256MB (DDR266) intern. Videokaart stelt ook niet zoveel voor.

Doel: pc sneller laten draaien en indien mogelijk Sims2 beter speelbaar krijgen.

Ik denk zelf dat de videokaart upgraden een beetje zinloos is, omdat de procesor dan de beperkende factor gaat worden.
Het geheugen upgraden is wel erg zinvol. Dat ga ik dan ook doen.

Nu mijn vraag: Ik heb thuis nog een oud stripje 256MB geheugen liggen (ook DDR266), alleen dit geheugen ligt al een tijdje stil in de kast en ik weet niet of het nog goed is. Stel dat het geheugenstripje wel kapot is: kan het kwaad als ik het in het systeem plaats?
Naar mijn mening zal het gewoon werken, of het gaat niet werken. (of de pc wordt onstabiel, dat kan natuurlijk ook). Maar ik denk niet dat het verdere gevolgen heeft. Maar dat weet ik dus niet zeker... Wie wel?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Quacka schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:23:
Ik wil de pc van iemand een beetje upgraden, al is niet echt veel mogelijk.
Het gaat om een pc met een P4 2000Mhz processor, met 256MB (DDR266) intern. Videokaart stelt ook niet zoveel voor.

Doel: pc sneller laten draaien en indien mogelijk Sims2 beter speelbaar krijgen.

Ik denk zelf dat de videokaart upgraden een beetje zinloos is, omdat de procesor dan de beperkende factor gaat worden.
Het geheugen upgraden is wel erg zinvol. Dat ga ik dan ook doen.

Nu mijn vraag: Ik heb thuis nog een oud stripje 256MB geheugen liggen (ook DDR266), alleen dit geheugen ligt al een tijdje stil in de kast en ik weet niet of het nog goed is. Stel dat het geheugenstripje wel kapot is: kan het kwaad als ik het in het systeem plaats?
Naar mijn mening zal het gewoon werken, of het gaat niet werken. (of de pc wordt onstabiel, dat kan natuurlijk ook). Maar ik denk niet dat het verdere gevolgen heeft. Maar dat weet ik dus niet zeker... Wie wel?
Je vraag is dus of het reepje geheugen wat je nog hebt kunt gebruiken? Dit topic gaat over upgraden van pc's dus ik vraag me af waarom je die vraag hier stelt?

Maargoed, om je even op weg te helpen: Memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
RoD schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 15:56:
[...]

Je vraag is dus of het reepje geheugen wat je nog hebt kunt gebruiken? Dit topic gaat over upgraden van pc's dus ik vraag me af waarom je die vraag hier stelt?

Maargoed, om je even op weg te helpen: Memtest.
Tja, Rod, om nu een heel draadje in 'geheugen' op te starten... Het heeft met upgraden te maken.
Het is de keuze tussen een nieuw stripje kopen, of gewoon mijn oude stripje gebruiken. (het is voor een pctje van familie)

Memtest is inderdaad een goede om te testen of het naar behoren werkt, maar dat is niet echt de vraag. Als het geheugen slecht werkt, dan merk ik het snel genoeg.
De vraag is meer of kapot geheugen eventueel andere hardware kapot kan maken. (kortsluiting of weet ik veel wat er kan gebeuren) Ik denk niet dat dit zo is, maar wellicht heb ik het wel helemaal mis.

[ Voor 7% gewijzigd door Quacka op 23-10-2007 16:12 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
Quacka schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:07:
[...]

Tja, Rod, om nu een heel draadje in 'geheugen' op te starten... Het heeft met upgraden te maken.
Het is de keuze tussen een nieuw stripje kopen, of gewoon mijn oude stripje gebruiken. (het is voor een pctje van familie)
Het hoort hier in ieder geval niet thuis, maargoed.
Memtest is inderdaad een goede om te testen of het naar behoren werkt, maar dat is niet echt de vraag. Als het geheugen slecht werkt, dan merk ik het snel genoeg.
De vraag is meer of kapot geheugen eventueel andere hardware kapot kan maken. (kortsluiting of weet ik veel wat er kan gebeuren) Ik denk niet dat dit zo is, maar wellicht heb ik het wel helemaal mis.
Ik ben geen expert op dat gebied, maar volgens mij merk je dit alleen doordat je pc niet wil opstarten of dat je foutmeldingen en dergelijke krijgt. Heb zelf het nodige gepruts gehad met kapot geheugen (en fouten maken zoals het geheugen verkeerd om erin drukken :X ) en daarbij is er nooit fysiek iets kapotgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
RoD schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:58:
[...]

Prima keus, ben het met je eens. Je pakt zo de twee grootste bottlenecks aan dus je zult er een flink stuk op vooruit gaan.
Ik zou alleen wel nog even kijken naar je geheugen. Het is niet bepaald compatible.
Nog even een kleine vraag, nu is mijn oog op een Athlon XP-M 3000 (fsb 400)gevallen aangezien deze unlocked zijn kan ik hem beter overclocken lijkt me..
Echter betaal ik er € 80,- voor en kan ik de Athlon XP 3200 voor € 50,- krijgen.. wat is wijsheid?

Edit: Wel lees ik net in de manual van de ECS website dat het board een fsb ondersteund tot 266MHz en 100/133 MHz DDR/SDR wil dit dan zeggen dat een 3200+ of 3000 XP-M zou moeten terugclocken?

[ Voor 24% gewijzigd door 3mph op 24-10-2007 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Quacka schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 10:23:
Wat is dan de huidige graka? Ik had een Athlon XP 1800+, 512MB, GF2MX. Upgrade gedaan naar 1GB + ATI Radeon 9600Pro. Heb het zeker gemerkt en naar mijn idee was de CPU ook niet te traag voor die videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
3mph schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:24:
[...]

Nog even een kleine vraag, nu is mijn oog op een Athlon XP-M 3000 (fsb 400)gevallen aangezien deze unlocked zijn kan ik hem beter overclocken lijkt me..
Echter betaal ik er € 80,- voor en kan ik de Athlon XP 3200 voor € 50,- krijgen.. wat is wijsheid?

Edit: Wel lees ik net in de manual van de ECS website dat het board een fsb ondersteund tot 266MHz en 100/133 MHz DDR/SDR wil dit dan zeggen dat een 3200+ of 3000 XP-M zou moeten terugclocken?
De max van je bord is 266mhz, dus zal de processor ook op max 266mhz fsb lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3mph
Dus kan ik beter naar een 2400+ kijken? die wel op 266mhz loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Topicstarter
3mph schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:27:
Dus kan ik beter naar een 2400+ kijken? die wel op 266mhz loopt.
Wat scheelt het in prijs? Wat denk je zelf? Beetje eigen inzet mag hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:21

Thandor

SilverStreak

Het 'Wat kan ik het beste hieraan upgraden"-topic gaat bij deze op slot daar het niveau van de vragen in veel gevallen vrij laag was. Dit rijmt niet met het beleid omtrent 'welke moet ik nemen?'-topics.
Zie CSL FAQ - Ik wil mijn PC upgraden, hoe? voor verdere instructies :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Willen mensen de topicstart goed doornemen?
Daar staat veel informatie in. Naast informatie, links en tips ook een opmerking:

We verwachten dus enige inzet van de vragenstellers en niet een klakkeloos lijstje met specs. We zijn hier allemaal tweakers, dus een beetje eigen initiatief wordt gewaardeerd.

Probeer dus eerst zelf even de vraag te beantwoorden a.d.v. benchmarks, reviews en ervaringen.