[NOS] FAQ update draadje

Pagina: 1
Acties:
  • 303 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Als feut hier in het forum ga ik het spits afbijten :+

Beste NOSers,

Zoals jullie weten is de FAQ van dit forum nodig aan een revisie toe en tijdens het borrelen op de SG meet werkoverleg zijn we tot de conclusie gekomen dat het ons slim lijkt de update in kleine stapjes te laten plaats vinden.
We hebben de afgelopen tijd geprobeerd het hele FAQ in één keer te verbouwen maar dat bleek gewoon ondoenlijk.

Wat willen we dan doen ??

• de opbouw van de FAQ vaststellen
• jullie input over wat mag blijven, wat weg moet en wat er nieuw in moet
• als de hoofdpunten zijn vastgesteld een leuke discussie over hoe de tekst van de onderdelen die in de FAQ komen / blijven er uit moeten zien
• het updaten van dát stukje FAQ en door naar het volgende onderwerp

Voor de beeldvorming is het wel goed om in de gaten te houden wat een FAQ is, namelijk de antwoorden op vaak gestelde vragen. Dit houdt in dat er geen complete tutorials in kunnen maar wel weer een verwijzing naar een tutorial met een stukje tekst over de basis principes van dat onderwerp

Op dit moment staat er in de FAQ:

* Wat is de moderatie policy in Non-Windows Operating Systems?
* Welke Linux distributie moet ik nemen?
* Wat voor hardware heb ik nodig om Linux te kunnen draaien?
* Waar kan ik algemene informatie vinden over Linux?
* Linux is gratis te downloaden, maar dat duurt zo lang! Kan ik niet gewoon ergens een CD kopen?
* FreeBSD, NetBSD, OpenBSD... wat is nu het verschil?
* Ik wil Linux graag proberen, maar wil Windows niet kwijt! Hoe krijg ik dat naast elkaar geinstalleerd?
* Ik zie op internet mooie screenshots, maar bij mij ziet Linux ziet er heel anders uit! Hoe verander ik dat?
* In Windows gebruik ik [programma], wat kan ik hiervoor onder Linux/BSD gebruiken?
* Hoe kan ik mijn (windows-)partities benaderen onder Linux?
* Ik wil een programma downloaden, maar moet kiezen uit .rpm, .deb, .tar.gz... wat zijn dat voor bestanden en welke moet ik hebben?
* Hoe installeer ik software onder Linux?
* Draaien Windows programmas onder Linux?
* Kan ik ook gamen onder Linux?
* Hoe brand ik CD's onder Linux?
* Ik probeer een programma zelf te compileren, maar hij kan sommige libraries niet vinden?
* Mijn computer is instabiel. Linux of Linuxprogramma's crashen steeds. Wat doe ik er aan?
* Ik vind Linux toch maar niks, dus heb het er weer af gegooid. Hoe krijg ik LILO/grub nu weg?
* Dit is toch 'Non-Windows Operating Systems'? Waarom lees ik niks over Netware, OS/2, BeOS, ... ?
* Mijn vraag staat hier niet bij. Wat nu?

We hopen dan binnen enkele weken de faq weer zo up to date te hebben dat we weer een paar jaar niets hoeven te doen het bijhouden dan makkelijk blijft :P

Dus mensen ik zou zeggen, voorstellen voor hoofdpunten ?

[ Voor 3% gewijzigd door Pim. op 06-02-2007 18:59 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• Pim.

Pim.

Topicstarter
En post !

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02 17:11
Is eer ook een beginners-versie voor Linux

oid in die trant?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Als basis hebben we ook nog deze:

het nieuwe NOS FAQ topic deel 3

Een beginnersdeel met een advies voor een beginnersdistro zie ik zeker zitten :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28

Cyphax

Moderator LNX
maarud schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:04:
Is eer ook een beginners-versie voor Linux

oid in die trant?
Dat is eigenlijk "welke distributie moet ik hebben?".
Ik zou dat zeker onderverdelen:

Welke distributie kan voor mij geschikt zijn?
• Serversystemen
[onderbouwing]
• Desktops
[onderbouwing]

Heel grappig, hier ligt een balletje. Ik gooi 'm even op. :)

Welke desktopomgeving past het best bij mij?
Gnome/KDE/XFce/etc.
Mensen vragen zich nog weleens af of ze nu beter Ubuntu kunnen proberen of KUbuntu of zelfs XUbuntu.

Misschien een vraag als "Kan ik een Linuxdistributie ook proberen zonder mijn hardeschijf aan te moeten passen?"
• LiveCD's
Korte uitleg, opsomming evt?
• Virtualisatie
Uitleg VMWare, linkje naar gratis VMWare Player, linkje naar gratis VM's van enkele distro's.

Ik heb filmpjes gezien met 3D desktops, en ik heb mijn emmertje nu helemaal volgekwijld. Hoe werkt dat?
• Beryl
• XGL
• Compiz
(iets in die geest)
zomertje schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:21:
Een beginnersdeel met een advies voor een beginnersdistro zie ik zeker zitten :)
Jaaa! Of we maken er een soort van groot verzameltopic van!

Nee, wacht..

:+
(/pest)
Maar een linkje naar die reeks van topics is misschien ook handig.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 06-02-2007 19:30 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 21:49
misschien iets in de richting van:

Waar vind ik goede documentatie voor mijn distro?
;) goede documentatie lost imho al heel wat vragen op :P

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

och jezus het zoveelste initiatief.

wie organiseert het?
* Boudewijn herinnert zich nog een nosmeet in october waarin iedereen graag wilde werken maar er weer bijna niets van terecht kwam.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ah! Mooi om te zien dat er nu eindelijk echt werk van is/wordt gemaakt door de Modjes! Het idee van MDtje is ook zeker goed, het is zeer belangrijk te weten waar je goede info kan halen. Zaken als de Gentoo-wiki of ubuntuguide zijn dingen die iedere gebruiker moet kennen.

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Boudewijn schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:54:
och jezus het zoveelste initiatief.

wie organiseert het?
* Boudewijn herinnert zich nog een nosmeet in october waarin iedereen graag wilde werken maar er weer bijna niets van terecht kwam.
* Pim. organiseert het en mijn plan is binnen twee weken een behoorlijke vooruitgang te hebben gemaakt :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay ik wil best meedoen.
er was afgelopen october ook even een heel kort initiatiefje en een PM draad (met oa. zomertje en dion_b, heb je die gelezen?).

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Goed jongens, het initiatief wordt goed opgenomen en er is een volle discussie aan de gang!

Toevallig las ik een stukje FAQ en er miste iets. Na Pim. gePM'ed te hebben is hij er nu van op de hoogte, maar toen ben ik ook de rest maar even gaan nalopen. Het lijstje is gemaakt, dit zijn alleen nog de linkjes en wat puntjes in de structuur die mij opvielen. Hier komt ie:

Verbeteringen voor de NOS FAQ
De (link) verwijst elke keer naar het kopje van het betreffende puntje.
  1. Link naar FIPS werkt niet meer. De juiste url kan ik niet achterhalen (link)
  2. Ik geloof dat 99% van de distributies tegenwoordig met grub uitgerust wordt. Het verhaal van LILO is dus niet helemaal relevant en het zou mooi zijn om een stukje over grub toe te voegen (link)
  3. Link naar Gnome site is verkeerd, het moet http://gnome.org zijn (link)
  4. Link naar Enlightenment site is verkeerd, het moet http://www.enlightenment.org zijn (link)
  5. Link naar Window Maker site is verkeerd, het moet http://www.windowmaker.info zijn (link)
  6. Link naar screenshot-topic is verkeerd, het moet Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 zijn (link)
  7. Voor handige programma's (waar je voorheen $windows_programma gebruikte) wellicht ook handig om http://gnomefiles.org en http://www.kde-files.org toe te voegen (link)
  8. Opera is tegenwoordig wel gratis te downloaden (link)
  9. Hoewel de mozilla browser volgens mij nog wel bestaat, is het voor de "herkenning" hadig om Mozilla te vervangen door Firefox (link)
  10. Wellicht Thunderbird nog bij het rijtje van mailclients zetten?
    (link)
  11. Opera is tegenwoordig wel gratis te downloaden (link)
  12. Part 2 van de Linux hardware stability guide is niet meer toegankelijk (juiste url kon ik niet vinden) (link)
  13. Microsoft is Linux al wat aardiger gaan vinden. How to Remove Linux and Install Windows on Your Computer werkt niet meer (link)
  14. Misschien dat FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen ook in het nieuwe html format jasje gestoken moet worden
  15. Waarom is de NOS - Informatie en documentatie als aparte post onderaan de FAQ gezet? Er wordt verder niet naar verwezen, dus het staat een beetje zielig alleen.
  16. Waarom staat Ubuntu niet in het lijstje van Linux distributies :( Hij moet helemaal bovenaan staan!
  17. In "Hardware (probleemoplossing & compabiliteit)" werkt het linkje naar Part2 ook niet (maar is hierboven al genoemd).
  18. Ben ik nog vergeten te zeggen dat Ubuntu bovenaan moet?
Goed, dit was me het lijstje wel :p Ik heb ze maar expres genummerd, zodat je het lijstje kan afwerken en makkelijker kan onthouden waar je bent gebleven >:)

Ik zal binnenkort het tekstuele gedeelte nalopen, want ik heb nu alleen snel gelet op de structuur en linkjes :)

Verwijderd

Naar aanleiding van dit topic ben ik ook is het faq gaan overlezen, hier zijn dan ook wat puntjes die ik zou toevoegen/veranderen.
  • Dit & Hardware supported by MadWifi toevoegen aan de lijst van welke hardware ondersteund is.
  • vlc in de lijst zetten met de vervangende programmas voor windows en natuurlijk ook firefox en thuderbird
  • Misschien is het ook handig de bekendste package manager's op te noemen. bv synaptic voor ubuntu.
  • Onder: "Mijn computer is instabiel ...". Het kan handig zijn om te vermelden om het programma op starten via de terminal om de foutmelding(en) te zien.
Zou het ook niet handig zijn om iets te vertellen over wifi? Zodat ze weten waarnaar ze moeten zoeken (ndiswrapper/madwifi).

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Cyphax schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 19:29:
[...]

Welke desktopomgeving past het best bij mij?
Gnome/KDE/XFce/etc.

[...]
Xfce :>

(Dit is tot het einde van dagen te verbeteren, totdat het weer een betekenis heeft) :P

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Wellicht is het handig om hem in secties onder te gaan verdelen: Algemene GoT-NOS-info, distro, DE, en programma-keuze, installatie, algemene linux-kennis/tips, veelvoorkomende problemen, etc.

Het viel me ook op dat-ie zo hier en daar een beetje verouderd is: wineX is tegenwoordig cedega, met wine kun je tegenwoordig net zo goed gamen, en er staat niet eens info in over de vele opensource-spellen :o . En het brand-deel is gewoonweg overbodig geworden.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Verwijderd

Ik zou de vraag "Linux is gratis te downloaden, maar dat duurt zo lang! Kan ik niet gewoon ergens een CD kopen?" iets meer algemeen maken: "Waar haal ik linux vandaan?". En dan verwijzen naar download locaties, gratis te bestellen cd's en te kopen cd's/dvd's.

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 21:50:
Ik zou de vraag "Linux is gratis te downloaden, maar dat duurt zo lang! Kan ik niet gewoon ergens een CD kopen?" iets meer algemeen maken: "Waar haal ik linux vandaan?". En dan verwijzen naar download locaties, gratis te bestellen cd's en te kopen cd's/dvd's.
Kort en krachtig: in de grotere boekhandel. (en dat is geen grap)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

Voor de applicatie-lijst, gebruik ook wat andere mensen al hebben gemaakt, bijvoorbeeld de (recente) lijst van Rich Burridge.

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Gisteren de hele FAQ weer aangepast en toe erachter gekomen dat mijn verbinding weg was :(

Ik ga de eerste aanpassingen vandaag doen

• Pim.

Pim.

Topicstarter
mithras schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:35:

Verbeteringen voor de NOS FAQ
De (link) verwijst elke keer naar het kopje van het betreffende puntje.
[list=1]• Link naar FIPS werkt niet meer. De juiste url kan ik niet achterhalen (link)
• Ik geloof dat 99% van de distributies tegenwoordig met grub uitgerust wordt. Het verhaal van LILO is dus niet helemaal relevant en het zou mooi zijn om een stukje over grub toe te voegen
(link)
• Link naar Gnome site is verkeerd, het moet http://gnome.org zijn (link)
done
• Link naar Enlightenment site is verkeerd, het moet http://www.enlightenment.org zijn (link)
done
• Link naar Window Maker site is verkeerd, het moet http://www.windowmaker.info zijn (link)
Done
• Link naar screenshot-topic is verkeerd, het moet Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6 zijn (link)
done

rest volgt :)

Verwijderd

Fijn dat mijn topic het nieuwe NOS FAQ topic deel 3 nog herinnerd wordt. Daar heb ik flink wat werk aan besteed, maar uiteindelijk hebben de mods er niets mee gedaan. Omdat er zo weinig mee gebeurde had ik ook nog eens een keer een e-mail naar een mod/de mods verstuurt, maar daar heb ik ook nooit antwoord op gekregen. Dat is inmiddels ook al weer maanden/een half jaar geleden.

Daarom is er bij mij eigenlijk geen animo meer om nog langer aan een nieuwe FAQ te werken. Sowieso heb ik nu te veel andere dingen te doen.

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Dat is je goed recht, we zijn nu wel bezig en volens mij gaat het soepel zo.
Jammer dat je gedemotiveerd bent maar ik denk dat het nu wel goed komt ;)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Pim.

Pim.

Topicstarter
mithras schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 16:35:
• Voor handige programma's (waar je voorheen $windows_programma gebruikte) wellicht ook handig om http://gnomefiles.org en http://www.kde-files.org toe te voegen (link)
• Opera is tegenwoordig wel gratis te downloaden (link)
• Hoewel de mozilla browser volgens mij nog wel bestaat, is het voor de "herkenning" hadig om Mozilla te vervangen door Firefox
(link)
• Wellicht Thunderbird nog bij het rijtje van mailclients zetten?
(link)
• Opera is tegenwoordig wel gratis te downloaden (link)
Part 2 van de Linux hardware stability guide is niet meer toegankelijk (juiste url kon ik niet vinden)
(link)
• Microsoft is Linux al wat aardiger gaan vinden. How to Remove Linux and Install Windows on Your Computer werkt niet meer (link)
Done
• Waarom staat Ubuntu niet in het lijstje van Linux distributies :( Hij moet helemaal bovenaan staan!
• Ben ik nog vergeten te zeggen dat Ubuntu bovenaan moet?
Stond er wel ;)
Done :)

Nog te doen:
• Misschien dat FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen ook in het nieuwe html format jasje gestoken moet worden
• Waarom is de NOS - Informatie en documentatie als aparte post onderaan de FAQ gezet? Er wordt verder niet naar verwezen, dus het staat een beetje zielig alleen.
• In "Hardware (probleemoplossing & compabiliteit)" werkt het linkje naar Part2 ook niet (maar is hierboven al genoemd).

[ Voor 7% gewijzigd door Pim. op 30-03-2007 21:02 ]

Verwijderd

Misschien 1 iets voor de beginners:

- Wat is Linux?

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Of deze... ook voor beginners:

- Ik heb nu een soort van 'DOS-box', wat nu?

My weblog

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik denk dat die linkjes niet heel veel helpen met de FAQ. "Wat Linux is" is wel heel makkelijk te vinden ([google=linux]) en over de terminal werkt het vaak net andersom: je moet erop gewezen worden om dingen in te tikken. Veel mensen komen er niet spontaan achter en gaan zich afvragen wat ze met dat ding moeten.

Wat me wel handig lijkt is om een duidelijkere splitsing te maken:
Introductie
Over verschillende NOS systemen (Linux, *BSD, Solaris etc). Verschillende distributies (en de filosofie achter de distro's: gemakkelijk of configureerbaar).
Desktop gebruik
Vergelijkbare Windows apps, wat is een desktop environment, wat is een window manager. Hoe verander ik het thema (voor Gnome: Theme dialoog voor gtk, metacity en icons; aanmeldvenster voor gdm). Wat zijn al die leuke effecten (Kort over Composite, aanzetten via Nvidia driver, aiglx of xgl; over Beryl & Compiz).
De vragen over software installeren, verschillende packages e.d. kunnen hier ook.
Advanced gebruik
Grub/lilo configuratie, compileren, instabiliteit. Ik denk dat de vragen over deze onderwerpen in de huidige FAQ best naar de FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen mogen.

Mijn "idee" is nu als volgt: je hebt een FAQ, met de eerste zes puntjes die er nu zijn. Ook de introductievragen hierboven genoemd kunnen daar een plaatsje krijgen. Dan komt er een nieuw topic "FAQ - Desktop gebruik", waar een groot deel van de huidige faq in opgenomen wordt. Dan heb je de "FAQ - Die-hard NOS'er", waar de overige vragen in staan en de vragen over het "advanced" gebruik hierboven.

Zal ik anders dit weekend / komende week een indeling gaan maken voor de vragen? * mithras kijkt naar Pim. Dan hoef je in eerste instantie alleen nog te schuiven met vragen. Ik weet niet hoeveel werk het is om FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen om te zetten naar het FAQ html geval, maar dan kunnen er ook al een aantal vragen richting dat topic. Dan kunnen we later met een nieuw topic het dekstopgebruik gaan faq'en (leuk ww :p ).
Eg nie! NOS policy - updated 22/09/2004 }:| En nu wel bovenaan zetten he :p
En je moet in de changelog de quotes uit de link naar mijn uber geile geweldige post halen. /flauw

/edit: huh, heb je delen van de policy geinclude ofzo, de linkjes verwijzen naar de policy, maar ik heb ze uit de faq gehaald :?

Anyway, nu ik toch aan het controleren was: het linkje in de policy verwijst nog naar het oude topic FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004, terwijl de nieuwe faq op een ander plaatsje staat: NOS FAQ :)

[ Voor 8% gewijzigd door mithras op 31-03-2007 00:02 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 22:44:
Misschien 1 iets voor de beginners:

- Wat is Linux?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Linux ; http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3#8234 ?

[ Voor 12% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 31-03-2007 11:53 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-01 20:46
Misschien handig om bijv. er bij te zetten hoe je de HD onder linux het beste kan inrichten.. (bijv. je /root op een andere partitie dan je /usr en /home)
Met eventueel een poll waarin gevoted kan worden wat mensen het liefst/meest gebruiken.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou ja dat zal sowieso per toepassing moeten verschillen.
/boot en /var wil ik op een server los, op mijn desktop niet.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

In deze faq wordt ook nog steeds verwezen naar Gaim, dit is onlangs Pidgin geworden (nieuws: Gaim gaat verder als Pidgin) .
Verder vind ook ik dat VLC bij "In Windows gebruik ik [programma], wat kan ik hiervoor onder Linux/BSD gebruiken?" moet worden opgenomen.
De reden waarom ik bij deze faq uitkwam was een speurtocht naar een linuxbak als router, waarbij in de Hoe deel ik Internet ?FAQ naar deze faq werd gestuurd (BTW, met een verkeerde link, nu is de link: http://forum/list_messages/163843#10, waarbij ik op een niet bestaand SNT forum terecht kom (zal wel liggen aan mijn UT-verbinding) iig niet ergens op GoT)

Dus, ik was op zoek naar routering met een linuxbak in de NOS Faq, maar ik kan hier niets meer over vinden. Een tip, stem de faq's onderling ook wat beter af. ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

"In Windows gebruik ik VLC, wat kan ik hiervoor onder Linux/BSD gebruiken?"
}:O
* Jungian op z'n flauwst

0.0

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:57

Bravo

Second Best

Jungian schreef op maandag 07 mei 2007 @ 22:17:
[...]

}:O
* Jungian op z'n flauwst
Je wil niet weten hoe vaak ik die vraag al heb moeten beantwoorden. Gewoon omdat men verwacht dat programma's OS-specifiek zijn. :O

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Verwijderd

Ik denk dat er zeker moet worden opgenomen:
  • Mijn draadloos internet doet het niet in linux, wat nu?
  • Wat zijn de standaard dos codes binnen linux (en dan als eerst uitleggen dat het geen dos maar bash is?
  • Ik probeer in de terminal iets aan te passen, maar nu zegt die dat ik een rootwachtwoord moet invullen. Ik heb helemaal geen root ingesteld wat nu? (ubuntu specifiek?)
  • Ik heb de lokatie van grub startmenu gevonden ( /boot/grub/menu.lst ) maar als ik daar heen blader en ik pas het bestand aan, dan mag ik het niet aanpassen. Wat nu?
  • Als ik in de terminal sudo /boot/grub/menu.lst type dan doet die niks. Wat nu?

Verwijderd

Boudewijn schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 12:08:
nou ja dat zal sowieso per toepassing moeten verschillen.
/boot en /var wil ik op een server los, op mijn desktop niet.
Mensen die servers opzetten gebruiken die FAQ niet. ;)

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 11:33

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:54:
[...]

misschien is het juist een idee om ook een server gedeelte in de FAQ neer te zetten. Antwoorden op vragen als:
"Welke MTU's zijn er voor Linux?"
"Waar kan ik meer informatie vinden om deze te installeren/configureren?"
"Waar moet ik op letten als ik een linux server installeer?"
"Welke FTP servers zijn er voor Linux?"

Info over SSH, SSH keys, file systems, RAID, FTP, mail, SAMBA, IPTables en ga zo maar door

(Dit zijn een beetje de begin problemen waar ik tegenop liep)

[ Voor 13% gewijzigd door Mysteryman op 08-05-2007 15:53 ]

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 13:54:
[...]

gossie wat een beargumentatie.
omdat er ook niets over servers instaat lezen die mensen het niet he ;)

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Ik ga het er in verwerken :)

Wat betreft de anderen, natuurlijk ben ik altijd blij als mensen onderwerpen aanbrengen welke in de FAQ kunnen, maar natuurlijk wordt ik nog blijer als je hier een compleet stukje neerzet waar we met zijn allen op kunnen schieten en die dan de FAQ in gaat :Y (ook ik heb verder een leven zeg maar :+ )

• Pim.

Pim.

Topicstarter
Even een rottrap tegen dit topic aan :)

Door de inspanning van Jungian is de FAQ weer een stuk geupdated, als jullie nog toevoegingen hebben, ik zeg: werk het uit een mail het door :)

Verwijderd

Boudewijn schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 15:52:
[...]

gossie wat een beargumentatie.
omdat er ook niets over servers instaat lezen die mensen het niet he ;)
Ik bedoelde eerder dat mensen die een server opzetten zich al genoeg verdiept hebben in de materie. (Een mens mag hopen, nietwaar? :P)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:26:
[...]

Ik bedoelde eerder dat mensen die een server opzetten zich al genoeg verdiept hebben in de materie. (Een mens mag hopen, nietwaar? :P)
Tenzij het je eerste keer is. Dan is het vast wel een klooibakje natuurlijk :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• filenox
  • Laatst online: 31-07-2025
In het huidige FAQ, bij "Linux distributies" staat er nog altijd Mandrake,
terwijl die toch al een hele tijd een nieuwe naam heeft, namelijk Mandriva :)

Mandriva homepage
Mandriva documentatie
Mandriva forum
Hardware compability list

[ Voor 49% gewijzigd door filenox op 19-06-2007 12:41 . Reden: links erbij gedaan ]

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Jungian schreef in NOS FAQ Fixes 2 op maandag 17 juni 2007 @ 13:00:
[...]

!> Met behulp van de package manager die bij jouw distributie is geleverd en de CD's/DVD's met software pakketten (natuurlijk staan op het internet vaak nieuwere versies).De twee bekendste package managers zijn RPM en DPKG. RPM (RedHat Package Manager) wordt gebruikt in o.a. RedHat, Fedora, CentOS, Suse en Mandriva. DPKG (Debian Packager) wordt o.a. gebruikt in Debian en Ubuntu.
Schijnt nog niet te zijn verwerkt (je wilt niet weten hoe vaak er eerst Mandrake stond trouwens).

0.0

Pagina: 1