Toon posts:

het nieuwe NOS FAQ topic deel 3

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Introductie

Welkom op het non-Windows OS (NOS) subforum, hier worden besturingssystemen (operating systems in het Engels, afgekort OS's) anders dan Windows en Mac OS besproken. Die OS's hebben hun eigen subforum, respectievelijk Windows Operating Systems en Apple Talk.

Hoe en waarom in NOS gemodereerd wordt, is te lezen in de NOS policy - updated 22/09/2004.

Zie je iets wat volgens jou gesloten of verplaatst moet worden? Plaats dan een topic-report (klik op het handje 'Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif' bovenaan elk topic). Als het om urgente dingen gaat als flamen, spam e.d. wat niet kan blijven liggen, meldt het dan in Schop een Modje of probeer via ICQ een van de moderators te pakken te krijgen.

Hoewel er zeer veel verschillende OS's bestaan wordt er op het NOS subforum wordt vooral gediscussieerd over het besturingssysteem Linux, omdat dit het populairste non-Windows OS is. Deze FAQ gaat daarom ook vooral over Linux.

Waarschijnlijk wil jij meer over Linux weten. Deze FAQ is geen boekwerk en heeft niet als doel om alles uit te leggen, indien je meer over Linux wilt weten, lees dan eerst dit artikel in de Engelse Wikipedia voordat je vragen stelt. Dit geldt ook voor alle andere dingen waar je meer informatie over wilt hebben, zoek het op in Wikipedia. Bij voorkeur de Engelse versie van Wikipedia, de Nederlandse Wikipedia heeft vaak minder informatie dan de Engelse.

Om het makkelijk te maken zal ik in de rest van de FAQ de naam 'Unix' gebruiken als verzamelnaam voor alle Unix-achtigen, en 'Linux' voor complete Linux distributies. Soms kan met 'Linux' echter alleen de Linux kernel bedoeld worden.

Ik geef iedereen toestemming te doen met deze FAQ wat zij willen, ik heb er geen problemen mee als deze FAQ gekopiëerd wordt of iets dergelijks.

Inhoudsopgave

Welk OS kan ik het beste kiezen?
Welke Linux distributie kan ik het beste kiezen?
Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?
Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?
Wat betekenen termen als i386 en x86-64 die ik tegenkom als ik een Linux distributie of Unix-achtige wil downloaden?
Wat is het voordeel van de 64-bit versies van Unix OS's boven de 32-bit versies?
Wat is een window manager en desktop environment en welke moet ik kiezen?
Hoe installeer ik software onder Linux?
Welke Unix programma's kunnen mijn Windows programma's vervangen?
Kan ik Windows programma's onder Linux gebruiken?
Kan ik ook gamen onder Linux?
Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?
Sommige applicaties zien er vreemd uit onder KDE, wat is daar aan te doen?
Hoe installeer ik Linux naast Windows XP?
Hoe kan ik mijn Windows partitie in Linux gebruiken, en andersom?
Kan ik ook ergens een CD of DVD van een Linux distributie of BSD kopen?
Wat zijn open formaten en standaarden, en waarom zijn ze belangrijk?
Als ik zelf een programma probeer te compileren krijg ik een foutmelding, wat is daar aan te doen?
Ik kan een aantal video en muziekbestanden niet afspelen, wat is daar aan te doen?
Hoe herstel ik mijn Linux systeem?
Interessante links

Welk OS kan ik het beste kiezen?

Er bestaan zeer veel verschillende OS's. Om een beknopt antwoord te geven op de vraag zal ik daarom slechts de populairste en bekendste OS's behandelen.

Open Source Unix-achtigen:

• Linux
• BSD
• OpenSolaris

Deze OS's hebben een aantal dingen gemeen, ze voldoen geheel of gedeeltelijk aan de Unix standaarden en lijken veel op het originele Unix. Dit heeft als gevolg dat software die geschreven is voor bijvoorbeeld Linux vaak ook onder andere Unix-achtigen te gebruiken is. Daarnaast zijn deze OS's open source, ook wel "free" genoemd, en vaak gratis te downloaden van het internet. Free wil echter niet zeggen dat het ook in alle gevallen gratis te krijgen is, free wil zeggen dat het vrij is van beperkingen als in open source. Open source houdt in dat de gebruiker het recht heeft software aan te passen, de broncode (source) van software is vrijgegeven (open).

Linux

De populairste Unix achtige. Linux heeft het voordeel dat het vanwege zijn populariteit beter ondersteund wordt qua hardware en software dan de andere Unix-achtigen. Beginners zijn waarschijnlijk het beste af met een Linux distributie voor de desktop.

BSD

BSD is tegenwoordig een verzamelnaam voor de moderne afstammelingen van de Berkeley Software Distribution, een afgeleide van Unix. De drie populairste BSD's die wij in deze FAQ behandelen zijn FreeBSD, NetBSD en OpenBSD, maar er bestaan meer BSD's. Omdat Linux en de BSD's beide Unix afgeleiden zijn kan je ongeveer dezelfde dingen met beide doen. Er zijn ook BSD's gericht op de desktop, maar op dat gebied zijn Linux distributies vaak fijner om mee te werken. De BSD's zijn vooral populair om te gebruiken op servers.
FreeBSD wordt vaak gezien als de concurrent van Linux op servergebied. Qua software en hardwareondersteuning is FreeBSD iets verder gevorderd dan de andere twee. OpenBSD staat bekend om zijn secure-by-default policy. NetBSD staat bekend om zijn portabiliteit, wat wil zeggen dat het op tientallen architecturen te gebruiken is, waaronder i386.

OpenSolaris

OpenSolaris is de open source versie van Solaris, een Unix afgeleide van het bedrijf Sun. Waarschijnlijk is OpenSolaris het best te gebruiken op servers, maar er zijn ook distributies zoals Nexenta die zich richten op desktop gebruik. Het doel van OpenSolaris is volgens de FAQ op de OpenSolaris website "innovation, collaboration and the extension of OpenSolaris technology", het is dus meer gericht op ontwikkelaars dan eindgebruikers. Desondanks is het misschien leuk om het eens uit te proberen.

Overigen: Haiku, ReactOS en GNU/Hurd

Zoals gezegd bestaan er zeer veel andere OS's, maar Linux, BSD en OpenSolaris zijn dominant. Andere OS's zijn veel kleinschaligere projecten en veel minder bekend en niet zo volwassen/bruikbaar. Bekenden uit het verleden zoals BeOS en OS/2 worden niet meer doorontwikkeld. Maar wellicht vind je het leuk om eens een keer iets anders te proberen dan Linux of BSD, in dat geval zijn er enkele interessante OS's die het noemen waard zijn. Haiku is een project om een nieuwe open source versie van BeOS te ontwerpen. ReactOS is een project om een open source OS te ontwerpen dat compitabel is met Windows NT/XP applicaties en drivers. GNU/Hurd vormt samen met de GNU Mach of L4 microkernel de kernel van het GNU OS. GNU/Hurd is ook een Unix achtig OS, het heeft als doel om de bestaande Unix kernels te overtreffen in functionaliteit, beveiliging en stabiliteit en ook nog compitabel met ze te zijn. Alle drie projecten hebben nog geen stabiele versie uitgebracht.

Welke Linux distributie kan ik het beste kiezen?

Net als met de keuze van een OS is dit afhankelijk van jouw eisen. Wij kunnen daarom op deze vraag geen eenduidig antwoord geven. Wij geven hier een overzicht van de distributies, en voor welke soort gebruikers deze distributies het meest aantrekkelijk zijn.

Er zijn vele honderden Linux distributies, het is voor de beginner daarom moeilijk om overzicht te krijgen en een keuze te maken. Dat Linux verkrijgbaar is in de vorm van zoveel verschillende distributies is zowel een nadeel als een voordeel. Voor iedere groep gebruikers is er wel een Linux distributie te vinden. Of jij nou een distributie voor de desktop wilt of voor een server, voor een nieuw systeem of voor een systeem van 10 jaar oud, het kan allemaal. De website Distrowatch brengt nieuws over veel Linux distributies en BSD, geeft informatie over distributies en houdt de populariteit van de verschillende distributies bij. Om een indruk te geven welke distributies populair zijn voor welke gebruiksdoeleinden, volgt hier een korte opsomming.

Indien je na het lezen van deze tekst nog steeds geen keuze kan maken over welke distributie je wilt gaan gebruiken, is het raadzaam om de "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel X" topics door te lezen. Je kunt in die topics specifieke vragen stellen.

Distributies voor de desktop

Ubuntu, Mandriva, SUSE en Fedora staan respectievelijk op de eerste t/m vierde plaats op distrowatch. Allemaal zijn ze primair gericht op de desktop, maar ze kunnen ook de optie bieden voor een kale installatie indien je deze distributies op een server wil gebruiken. Deze distributies zijn erg geschikt voor de beginner, het gebruiksgemak is ongeveer gelijk aan dat van Windows, zo niet beter. Als jij een beginner bent of als je graag wilt dat het gewoon werkt, zonder veel gedoe, dan zijn deze distributies voor jou.

LiveCD distributies

Een LiveCD is een CD, DVD of eventueel een USB key met een Linux distributie er op. Een LiveCD laat de harde schijf ongemoeid en installeert niets, het intern geheugen van de PC wordt gebruikt. Omdat deze LiveCD's niets installeren zijn deze handig om Linux mee uit te proberen, met Linux te werken wanneer het niet mogelijk is om het permanent te installeren op de harde schijf of om een Windows installatie te redden. LiveCD's zijn echter wel wat trager dan een distributie die permanent is geinstalleerd omdat ze dus alleen het RAM geheugen kunnen gebruiken en omdat elke keer wanneer een LiveCD opstart de hardware weer opnieuw geconfigureerd moet worden. Er zijn distributies die alleen meer LiveCD zijn, er zijn LiveCD distributies die ook de optie bieden om permanent op de harddisk te installeren, en er zijn normale distributies die ook een LiveCD versie hebben. LiveCD's zijn trouwens niet alleen beperkt tot Linux distributies, er zijn er ook die gebaseerd zijn op de BSD's en andere OS's. Populaire Linux LiveCD distributies zijn Damn Small Linux, Knoppix en SLAX

Distributies voor de geavanceerde gebruiker

Debian, Slackware, Arch Linux en CentOS zijn goede kandidaten. Dit zijn meer "doe-het-zelf" distributies, ze zijn meer basic en je hebt meer kennis nodig dan voor de desktop distributies. Veel distributies in deze categorie zijn ook populair voor gebruik op servers. Als jij graag zelf wat meer controle wilt hebben, dan zijn deze distributies voor jou.

Distributies voor de fanatiekeling

Wil je echt leren hoe Linux in elkaar steekt en nog meer controle hebben over jouw distributie, dan is Gentoo een populaire keuze. In Gentoo wordt alle software zelf gecompileerd indien je dat wenst, maar als jij alles zelf wilt compileren is het wel te adviseren om een redelijk krachtige PC te gebruiken, anders duurt compileren erg lang. In principe kan een beginner ook met Gentoo aan de slag, omdat de documentatie van Gentoo erg goed is, maar je moet dan wel bereid zijn veel te leren en veel tijd te investeren. Ook is er Linux From Scratch, dit is eigenlijk geen distributie. Het is documentatie met instructies hoe je zelf een werkend Linux systeem kan bouwen uit broncode. Het kost heel veel tijd, maar het is wel erg leerzaam.

Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?

Jazeker. Maar misschien ook niet, want het is afhankelijk van waar jij je PC voor gebruikt onder Windows. Lees verder voor een beschrijving van mogelijke problemen en voordelen van overstappen naar Linux.

Probeer Linux uit en oordeel zelf, veel Linux distributies zijn immers gratis te downloaden, en Live CD's zijn te gebruiken zonder dat er iets wordt geïnstalleerd op je harde schijf. Ook al kom je tot de conclusie dat Linux Windows niet compleet kan vervangen, dan kan het nog een goed idee zijn om Linux naast Windows te installeren op dezelfde PC.

De dominante positie van een aantal gesloten formaten is een probleem bij het overstappen naar Linux. Deze formaten zijn niet vrij te implementeren en/of niet open source, en/of beschermd door patenten, en/of niet beschikbaar voor Linux.
Voorbeelden zijn het gesloten bestandsformaat van MS Office, het gesloten protocol van MSN Messenger, gesloten bestandsformaten en codecs voor video en audio bestanden. Desondanks zijn deze formaten en standaarden toch te gebruiken onder Linux. Ondersteuning is standaard aanwezig in het geval van bijvoorbeeld MS Office documenten en MSN Messenger, maar in het geval van bijvoorbeeld ondersteuning van bestandsformaten en codecs voor audio en video is het eenvoudig om handmatig wat extra software te downloaden. Het zal echter misschien niet 100% vlekkeloos werken.

Veel software wordt vaak alleen voor Windows of Mac OS ontworpen omdat Linux niet zo'n groot marktaandeel heeft. Hoewel open source software vaak van goede kwaliteit is, zullen applicaties zoals bijvoorbeeld GIMP of Krita de veeleisende gebruiker van het commerciële Adobe Photoshop misschien niet tevreden kunnen stellen, en Photoshop is niet beschikbaar voor Linux. Dit geldt ook voor games, deze zijn vaak alleen beschikbaar voor Windows. Het is wel mogelijk om Windows software en games onder Linux te draaien, maar dit werkt niet zo goed. Als het een groot probleem voor jou is, luidt het advies om Linux naast Windows te installeren, een zogenaamde dual boot. Lees daar meer over veder op in deze FAQ.

Ook hardware wordt door veel producenten matig of niet onder Linux ondersteund. Voor hardware zijn er praktisch altijd wel Windows drivers geschreven, maar voor Linux is dat soms niet het geval. Desondanks is er dankzij het werk van de open source gemeenschap vaak toch wel ondersteuning voor hardware die door de producent zelf niet officieel wordt ondersteund onder Linux. Over het algemeen mag je er van uit gaan dat hardware onder Linux zal werken, maar soms kan je pech hebben. Lees voor meer informatie verder in deze FAQ.

Het positieve van Linux is dat distributies veel meer applicaties meeleveren dan bijvoorbeeld Microsoft met Windows XP. Deze applicaties zijn vaak ook van hoge kwaliteit. Linux is pluriform, er zijn veel verschillende distributies en er is dus voor iedereen wel iets te vinden. Veel open source software kan concurreren met commerciele software. Ook is Linux veel veiliger.
Concluderend, Linux is een goed OS voor de desktop waar in het algemeen net zo veel mee mogelijk is als Windows of Mac OS.

Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?

Linux en de andere Unix'en zijn te gebruiken op zeer veel verschillende hardware, variërend van embedded systemen met 4 MB RAM en de CPU-power van een rekenmachine tot supercomputers. De eisen die aan de hardware gestelt worden zijn dus afhankelijk van wat jij met een computer wilt doen.

Een zeer oude 486 is voldoende als jij bijvoorbeeld die machine wilt inzetten als router voor jouw thuisnetwerk en het niet erg vindt om met de command line te werken. Voor de modale thuisgebruiker die met een moderne Linux distributie voor de desktop wil werken is een gemiddeld systeem of zelfs een al wat ouder systeem prima. Een Pentium 3/Celeron of Athlon/Duron met 256 MB RAM is voldoende. Als je een oudere PC hebt waar je Linux op wilt installeren, ben je vaak gebaat bij een geheugenupgrade als je toch graag GNOME of KDE wilt gebruiken op een oude PC, 256-512 MB is een leuke hoeveelheid. Voor weinig geld scheelt dit veel performance.

GNOME en KDE zijn de populairste DE's, maar zij stellen in verhouding met andere DE's en WM's de hoogste eisen aan de hardware van een PC. Gelukkig werken de developers van GNOME en KDE er aan om het geheugengebruik te verminderen. De resultaten van dat werk zijn te merken vanaf GNOME 2.14 en KDE 4.

Of Linux goed werkt op jouw hardware is natuurlijk niet te beantwoorden in deze FAQ omdat er zoveel verschillende hardware is. Over het algemeen zal Linux goed werken, soms heb je pech en moet je misschien wat moeite doen om het alsnog te laten werken, en in een zeer klein aantal gevallen werkt hardware misschien helemaal niet.

Daarom is het verstandig om voordat je een nieuw systeem/hardware koopt, eerst te zoeken op het internet naar ervaringen van anderen met de werking van de betreffende hardware onder Linux. Op het internet zijn er websites te vinden die informatie geven over de compatibiliteit van Linux distributies met laptops, zoals TuxMobil.org en Linux on Laptops. Ook kunnen de websites van distributies informatie geven over de compatibiliteit met hardware.

De gemakkelijkste methode om naar informatie te zoeken is zonder twijfel Google. Voer de naam van jouw hardware in in combinatie met de term 'Linux' of de naam van jouw distributie. Bijvoorbeeld "inspiron 630m linux" geeft al gelijk nuttige resultaten bij Google.

Wanneer je zelf onderzoek hebt gedaan en je nog steeds problemen hebt met hardware die dienst weigert, probeer dan eens op het forum, mailing list of IRC kanaal van de distributie die je gebruikt (of op dit NOS forum natuurlijk)om hulp te vragen.

Wat betekenen termen zoals x86 die ik tegenkom als ik een Linux distributie of Unix-achtige wil downloaden?

Deze geven de architectuur van de processor aan. Een processor kan alleen werken met software, als de software ook voor de architectuur van die processor gecompileerd is, het is daarom belangrijk dat jij de versie van de Linux distributie installeert die bedoeld is voor jouw processorarchitectuur. Om niet in de problemen te komen, is het voor beginners verstandig de volgende (versimpelde) richtlijnen aan te houden.

• Als je niet weet welke architectuur je nodig hebt, is het de beste keuze om voor de versie voor de x86 architectuur te kiezen. Bijna alle processoren zijn compitabel met de x86 architectuur. Soms wordt er ook wel eens geschreven over i386, i486, i586 of i686, hier wordt ook de x86 architectuur mee bedoeld.
• Tegenwoordig is er ook een groot aantal 64-bit processors, deze gebruiken de x86-64 (ook wel amd64) architectuur, maar ze zijn ook compitabel met x86.
• De powerpc/ppc architectuur wordt gebruikt door oudere computers van het bedrijf Apple, deze hebben namelijk een PowerPC processor. De nieuwste Apple computers hebben echter ook een x86 processor.

Meer informatie dan dit heeft een beginner waarschijnlijk niet nodig. Er zijn natuurlijk nog veel meer architecturen, maar als je daar meer over wilt weten kun je daar zelf onderzoek naar doen.

Wat is het voordeel van de 64-bit versies van Unix OS's boven de 32-bit versies?

Wellicht is het mogelijk om in bepaalde situaties een snelheidswinst te behalen met applicaties die speciaal voor 64 bit processors zijn gecompileerd.

Echter, sommige dingen zoals bijvoorbeeld de officiële Flash applicatie van Macromedia en de beschermde video en audio codecs van Microsoft zijn 32-bit. En de 64-bit Java van Sun schijnt niet zo lekker te werken, de 32-bit versie wel. Het is wel mogelijk om 32-bit applicaties te gebruiken in een 64-bit OS, maar het kan wat moeite kosten om te regelen. 64-bit zal in het algemeen geen serieuze snelheidswinsten geven, dus waarschijnlijk kun je het beste bij 32-bit OS's blijven als je 64-bit niet echt nodig hebt.

Wat is een window manager en desktop environment en welke moet ik kiezen?

Een window manager (WM) zorgt voor het weergeven van de grafische gebruikersinterface, en maakt het dus mogelijk om op een gemakkelijke manier een computer te gebruiken zoals bij MS Windows of Mac OS X. Het alternatief is de command line waar tekst commando's worden gebruikt om een computer te besturen. Een desktop environment (DE) bundelt een WM met extra applicaties. Hoewel Mac OS X en Windows XP dus ook een WM/DE hebben, denken we vooral aan Unix bij het gebruik van deze termen, omdat er bij Unix in tegenstelling tot Mac OS X en Windows XP een keuze mogelijk is over welke WM of DE jij wilt gebruiken.

Voor Linux op de desktop zijn tegenwoordig de DE's het populairst, omdat ze meer bieden dan WM's. Als je een PC hebt die aan de eisen voldoet en graag een vergelijkbaar systeem wilt gebruiken als Mac OS X of Windows XP dan is dit voor jou de beste keuze.
Het enige nadeel is dat DE's, vooral KDE en GNOME relatief veeleisend zijn wat betreft systeemeisen. Vooral de hoeveelheid werkgeheugen is belangrijk, minstens 128 MB RAM maar liever 256 MB RAM. Xfce is een lichtgewicht DE, die met minder geheugen goed kan werken. Vanwege de systeemeisen van de DE's zijn er mensen die er voor kiezen een WM te gebruiken omdat deze minder hoge systeemeisen hebben.

De populairste DE's zijn:

KDE
GNOME
Xfce

Populaire WM's zijn:

Fluxbox
Window Maker
Enlightenment

Hoe installeer ik software onder Linux?

De manier waarop software geinstalleerd onder Linux en andere Unix'en is radicaal anders in vergelijking met hoe dat onder Windows en Mac OS gaat. Als software niet al op de installatie CD of DVD staat, wordt software gedownload via het Internet van een centrale locatie (repository) van de distributiemaker. Als je wilt kan je ook extra repositories toevoegen, en je kunt ook handmatig een package downloaden en dat installeren. De precieze procedure die wordt gevolgd verschilt per distributie, maar in de recente, populaire distributies voor de desktop gebeurd dat via een grafische applicatie die aangeeft welke software te downloaden of te verwijderen is en wat die software doet. De gebruiker geeft aan wat hij wil installeren en het word gedownload, dit is zeer eenvoudig.

Er zijn echter problemen die het wat vervelender maken om software te installeren. Helaas hebben veel distributies hun eigen package manager om software te verwerken in installeerbare packages voor de betreffende Linux distro, er is geen standaard. SUSE, Fedora en Mandriva gebruiken bijvoorbeeld RPM (Redhat Package Manager) en Debian en de vele andere distributies afgeleid van Debian gebruiken DPKG (Debian Package Manager). Deze verschillen hebben tot gevolg dat een RPM package niet onder Debian te installeren is. Sterker nog, vaak is het zo dat een RPM die voor Fedora Core 4 is gecompileerd niet zal werken onder SUSE Linux 10.0, laat staan Fedora Core 3. Als je dus geen repository gebruikt en handmatig packages download, let er dan op dat een package speciaal voor jouw distributie is gecompileerd.
Omdat er zoveel verschillende package managers en distributies zijn is het dus niet te doen voor developers van software om zelf packages te compileren. Dat werk laten zij over aan de distributies zelf over. Dit heeft weer tot gevolg dat de packages van de distributie vaak niet de meest recente versie zijn.

Als je distributie niet de meest recente versie levert, en jij wilt dat wel, dan zal je zelf de software moeten compileren. Dit is af te raden voor newbies omdat het vervelend en moeilijk werk kan zijn waar je jouw installatie mee kan verzieken als je niet weet wat je doet.
Gelukkig zijn er wel alternatieven. klik en Autopackage. Echter zijn ook deze niet ideaal, omdat deze methoden niet de package manager van de distributie gebruiken. Indien mogelijk, probeer altijd op de normale manier voor jouw distributie software te installeren.

Welke Unix programma's kunnen mijn Windows programma's vervangen?

In bijna alle gevallen wel, de gemiddelde gebruiker zal geen problemen hebben. Enkel wanneer jij programma's gebruikt voor zeer specifieke taken zoals bijvoorbeeld geluidsbewerking, of wanneer jij verwacht dat GIMP alles kan wat Photoshop kan, is het mogelijk dat Unix programma's jouw Windows programma's niet kunnen vervangen.

In de tabel hieronder volgen voorbeelden van applicaties onder Windows, en wat hun vervangers zijn onder Linux. Vaak worden de Linux applicaties die hier genoemd zijn al meegeïnstalleerd met jouw Linux distributie, of heb je de optie ze tijdens de installatie van de distributie mee te installeren.

Software onder Unix kan speciaal ontworpen zijn voor een van de twee belangrijkste Desktop Environments, KDE en GNOME. Vaak is een applicatie die speciaal voor KDE of GNOME is ontworpen beter geïntegreerd wanneer je het in combinatie met dat Desktop Environment gebruikt. Het is echter ook mogelijk om programma's die speciaal voor KDE zijn ontworpen onder GNOME te draaien, en andersom, maar dan zal je misschien wat integratie of functionaliteit missen. Ook zijn er programma's die niet voor een speciale Desktop Environment ontworpen zijn, deze zijn genoemd onder "overig".

Er zijn ook een aantal Unix programma's zoals bijvoorbeeld OpenOffice.org, Firefox en Thunderbird die onder Windows en Mac OS werken.

taakWindowsKDEGNOMEoverig
music playerWinampamaroKRhytmbox
video playerMedia PlayerKaffeineTotem
IMMSN MessengerKopeteGaim
officeMS OfficeKOfficeGNOME OfficeOpenOffice.org
web browserInternet ExplorerKonquerorEpiphanyFirefox
e-mail/PIMOutlook (Express)KontactEvolutionThunderbird

Dit is een erg kort overzicht, zie hier een uitgebreid overzicht.

Kan ik Windows programma's onder Linux gebruiken?

Standaard is dat niet mogelijk, maar het is mogelijk met behulp van Wine, een gratis beschikbaar open source programma. Wine is niet zomaar een emulator, het implementeert een zogenaamde compatibility layer wat positief is voor de snelheid van applicaties onder Wine. Wine is echter verre van ideaal, en het zou goed kunnen dat er iets niet werkt.
Als je Windows-only games onder Linux wilt spelen kan Wine ook uitkomst bieden, maar het programma Cedega is dan waarschijnlijk een betere keus, hier moet echter wel voor worden betaald. Andere betaalde alternatieven zijn Crossover Office, Win4Lin en VMWare.

Jazeker, maar een zeer groot deel van de commerciele games werken alleen onder Windows vanwege het kleine marktaandeel van Linux, en omdat ontwikkelaars vanwege de monopoliepositie van Microsoft hun games ontwikkelen met DirectX (Application Programming Interface). DirectX is van Microsoft en is niet beschikbaar voor Linux, onder Linux wordt de OpenGL API gebruikt. Je kunt wel Wine of Cedega gebruiken om Windows games te spelen, maar dat is verre van ideaal. Gelukkig is er ook een klein aantal ontwikkelaars die hun games voor Linux beschikbaar maken. Omdat commerciele ontwikkelaars niet zo geinteresseerd zijn in Linux, moet Linux het voornamelijk hebben van open source en gratis games. In vergelijking met commerciele games zijn deze games vaak wat minder aantrekkelijk, maar er zijn een aantal uitzonderingen. Er is een kort overzicht van Linux games verderop in deze FAQ.

Goede nieuws sites over gamen op Linux zijn linuX-gamers.net en LinuxGames. Ook is er de Linux Gamer Guide, maar er zijn nog veel meer websites te vinden met Google.

Hoe kan ik het uiterlijk van mijn Linux desktop aanpassen?

Ten eerste kun je het beste een moderne DE gebruiken zoals KDE, GNOME of Xfce omdat die mooie looks hebben, en antieke WM's niet. Het uiterlijk - het "theme" - is in deze DE's erg makkelijk aan te passen. Van een aantal websites, KDE-Look.org, GNOME-Look.org, Xfce-Look.org zijn voor deze DE's veel verschillende themes te downloaden, als je een andere DE of WM gebruikt zou je op het internet ook wel ergens themes moeten kunnen vinden. Ook worden SuperKaramba en gDesklets vaak gebruikt om informatie op de desktop te laten zien. Als je screenshots wilt zien, zoek dan eens naar de "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel X" topics in dit forum.

Sommige applicaties zien er vreemd uit onder KDE, wat is daar aan te doen?

Veel applicaties zijn ontworpen met de GTK toolkit, deze toolkit wordt gebruikt door GNOME en andere applicaties om een GUI te ontwerpen. KDE gebruikt de Qt toolkit. Wil jij dus GTK applicaties gebruiken onder KDE dan zal jij GTK moeten installeren. Maar dan nog zien GTK applicaties er vreemd uit in verhouding met KDE applicaties. Gelukkig is er de GTK-Qt theme engine om dat probleem op te lossen. Installeer het en open vervolgens het KDE Control Center om het te activeren, vervolgens gebruiken jouw GTK applicaties het Qt theme dat jij gebruikt.

Hoe installeer ik Linux naast Windows XP?

In principe is het installeren van Linux niet moeilijker dan Windows XP, vaak zelfs makkelijker. het wordt iets complexer wanneer je Linux naast Windows wilt installeren. ik neem aan dat je een moderne distributie wilt installeren. Ik ga hier uit van twee situaties

1. Je hebt een PC met een lege harddisk waar je Windows XP en Linux op wilt installeren.
2. Je hebt een PC waar Windows XP al op voorgeinstalleerd is.

In situatie 1 is het simpel. Eerst installeer je Windows XP, daarna Linux. Belangrijk, want indien je het omkeert zal Windows XP je MBR overschrijven en kan je Linux niet meer opstarten. Tijdens de installatie van Windows XP kun je aangeven hoe groot de partitie moet zijn waar je Windows XP op gaat installeren. Standaard wil de installer je hele harddisk gebruiken, maar kies er hier voor om maar een deel van te gebruiken, zodat je een aantal Gigabytes aan ongepartitioneerde ruimte overhoudt. Na de installatie van Windows XP installeer je Linux, tijdens de installatie wijs je Linux gewoon op die ongepartitioneerde ruimte en zou de installatie verder geen problemen opleveren.

In situatie 2 is het wat moeilijker, de hele harddisk is waarschijnlijk al bezet door Windows XP. In dit geval zal je de Windows XP partitie moeten verkleinen. Veel moderne distributies voor de desktop, zoals Ubuntu, Fedora en SUSE kunnen de Windows XP partitie tijdens de installatieprocedure verkleinen, maar andere distributies misschien weer niet.
Deze oplossing is misschien wat omslachtig, maar het is wel zeker weten eenvoudig. Download de laatste versie van Knoppix, een LiveCD. Een alternatief is de LiveCD van GParted, de download van deze LiveCD is maar 40 MB groot in tegenstelling tot de 700 MB van Knoppix. Start Knoppix op, en start dan QTparted. Hiermee kan je de Windows XP partitie verkleinen. Nadat de partitie verkleind is, hou je waarschijnlijk weer ongepartitioneerde ruimte over, en zou de installatie verder moeten lukken.

Voor meer infomatie zie de website van het Linux-NTFS project, de FAQ die daar te vinden is, en de Ntfsresize FAQ.

Hoe kan ik mijn Windows partitie in Linux gebruiken, en andersom?

Het probleem is dat Windows en Linux verschillende bestandssystemen voor partities gebruiken. Onder Linux wordt bijvoorbeeld ext2, ext3 of ReiserFS gebruikt, onder Windows XP is NTFS de standaard. De ondersteuning voor NTFS is echter nog niet zo goed, op dit moment is het alleen mogelijk om NTFS partities te lezen en niet te schrijven tenzij je Captive NTFS gebruikt, maar dat is niet een ideale oplossing want het schijnt traag en onveilig te zijn. De mensen van het eerdergenoemde Linux-NTFS project zijn ondertussen wel bezig om een echte oplossing te realiseren.
Het FAT bestandssysteem wordt wel door beide OS's ondersteund. Daarom is het wellicht een goed idee om een speciale FAT32 partitie te maken als je bestanden wilt overzetten, of Windows XP op een FAT32 partitie installeert. Enige probleem met FAT32 is dat het geen bestanden groter dan 4 Gigabyte aankan.
Je kunt je Windows partitie handmatig toegankelijk maken - "mounten" in Linux - maar je kunt ook instellen dat een partitie automatisch tijdens het opstarten wordt gemount. Sommige distributies detecteren en mounten jouw Windows partitie zelfs automatisch. Om te weten te komen wat je precies moet doen om dit in te stellen kun je waarschijnlijk het beste zoeken naar informatie specifiek voor jouw distributie.
Andersom is het ook mogelijk om Linux partities onder Windows te benaderen. Je kunt bijvoorbeeld Explore2fs gebruiken voor ext2 en ext3 partities, en YAReG voor ReiserFS partities. Verder zal je met Google wel meer informatie kunnen vinden.

Kan ik ook ergens een CD of DVD van een Linux distributie of BSD kopen?

Sommige van de bekende distributies zijn met handboek en al in de winkel te koop, maar dan ben je meestal een aardig bedrag kwijt van ongeveer 50 Euro. Daar staat tegenover dat je dan wel alles netjes compleet op CD of DVD hebt staan, en vaak recht hebt op telefonische en email support. Bovendien is een goede handleiding best handig als je net begint! Op de website van de Ubuntu Linux distributie kun je zelfs gratis CD's bestellen.

Op kooplinux.nl en munnikes.nl kun je tegen een kleine vergoeding CD's kopen van de meeste gangbare distributies (en ook FreeBSD CD's) - uiteraard zonder de handboeken en support! Wij hebben alleen positieve verhalen gehoord over de betrouwbaarheid van deze 'bijverdieners', maar uiteraard kunnen wij geen garanties geven.

Wat zijn open formaten en standaarden, en waarom zijn ze belangrijk?

In tegenstelling tot gesloten formaten en standaarden zijn open formaten en standaarden vrij te implementeren, zonder dat er royalties betaald moeten worden. Ook is het mogelijk om de broncode van die open standaarden en formaten in te zien. Voorbeelden van belangrijke open standaarden en formaten zijn:

Het Jabber protocol voor instant messaging.
Het OpenDocument formaat voor office documenten.
De Theora en Vorbis codecs voor video en audio.

Open standaarden en formaten zijn belangrijk omdat ze vrijheid garanderen. Wat bijvoorbeeld Microsoft doet om haar monopolie te behouden is de bestandsformaten voor MS Office gesloten houden om een vendor lock-in te creeeren en het gebruik van bijvoorbeeld Linux te bemoeilijken. Zo wordt jouw de vrijheid ontnomen om te kiezen welk OS en tekstverwerker jij wilt gebruiken. Als jij vrijheid belangrijk vindt, gebruik dan zoveel als mogelijk open formaten en standaarden.

Als ik zelf een programma probeer te compileren krijg ik een foutmelding, wat is daar aan te doen?

Bestudeer eerst aandachtig de foutmelding die gegeven word. Vaak is het zo dat er libraries niet gevonden kunnen worden, dit zijn zogenaamde dependencies. Als je software met de package manager van jouw distributie installeert worden deze dependencies automatisch afgehandeld, maar als je zelf gaat compileren moet je er zelf rekening mee houden dat deze al geinstalleerd zijn. Depencies zijn er omdat applicaties afhankelijk zijn van de aanwezigheid van andere applicaties voor hun functioneren, bijvoorbeeld een KDE applicatie is afhaneklijk van de library kdelibs om te kunnen functioneren.

Zoek altijd eerst zelf uit wat de dependencies van een applicatie zijn voordat je gaat compileren. Dan moet je die libraries installeren met de package manager van jouw distributie. Het kan zijn dat je de 'development' versie van een library nodig hebt, in plaats van de 'gewone' versie. De 'gewone' versie bevat de feitelijke library files die programma's bepaalde functionaliteit verschaffen, terwijl de development versies daarnaast allerlei extra bestanden bevatten (zoals C header files bijvoorbeeld) die van belang zijn bij het compilen, maar niet bij het gebruiken van een programma. Daarom worden ze gewoonlijk niet geinstalleerd.

Vrijwel alle distributies bieden development versies aan van de libraries die ze aanbieden. Vaak zijn deze te herkennen aan de toegevoegde "-dev" of "-devel" aan hun naam. Zo heb je bijvoorbeeld om een GTK programma te draaien libgtk nodig, maar om een GTK programma te compilen heb je libgtk-dev of libgtk-devel nodig.

Ik kan een aantal video en muziekbestanden niet afspelen, wat is daar aan te doen?

Zoals eerder geschreven is in deze FAQ kan ondersteuning voor deze formaten worden toegevoegd door na de installatie wat software te downloaden. Hoe je dat kunt doen verschilt per distributie, daarom zal je zelf naar informatie moeten zoeken voor jouw distributie. Hier volgen de instructies voor de meest populaire distributies: Ubuntu, SUSE en Fedora.

Hoe herstel ik mijn Linux systeem?

Je Linux installatie start niet meer op door wat voor reden dan ook. Geen paniek, meestal komt dit doordat je spelender wijs ergens een fout gemaakt hebt. Zolang je in je systeem kan komen ben je prima in staat dit op te lossen.

Met behulp van 'chroot' kan je het systeem als nog kan laden om daarna de fout te herstellen. Het enige wat je nodig hebt is een CD die Linux start. Het makkelijkste is natuurlijk een Live CD maar het kan ook met je installatie CD. Je laadt je eigen systeem met behulp van de CD. waarna je in je eigen systeem zit om de boel te herstellen. Probeer dit te onthouden want als je dit een keer nodig hebt zit je mischien zonder internet.

Start je pc doormiddel van de linux cd en open een command-line shell als root. Bij installatie CD's is er altijd een optie voor een shell anders moet je alt-F1/ F2/ F3 proberen. Voer de volgende commando's in:

mkdir /system
mount <root partitie> /system
chroot /system
bash
mount -a

Hierna kan je fout herstellen.

Interessante links

Nieuws m.b.t. GNOME en KDE

KDE Dot News
Planet KDE
GNOME Desktop
Planet GNOME

Nieuws algemeen

OSNews.com
NewsForge

Radio shows

LugRadio
The Linux Link Tech Show

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitgebreid overzicht van software voor Unix systemen

In dit overzicht wordt een opsomming gegeven van de beste/populairste applicaties voor een bepaalde taak. Het is geen compleet overzicht, het is bedoeld om een indicatie te geven van wat voor applicaties er allemaal te vinden zijn. Alle applicaties zijn gratis, en met uitzondering van Skype en Opera ook open source.

Muziekspelers

Beep Media Player
Audacious
BMPx
Rhythmbox
Muine
Banshee
Quod Libet
Listen
JuK
amaroK

Videospelers

Totem
Kaffeine
MPlayer
KMPlayer
VLC media player.

Instant messaging

Kopete
Gaim
WengoPhone

Office suites

OpenOffice
Abiword Gnumeric
GNOME-DB
KOffice

Web browsers

Mozilla Firefox
Opera
Konqueror
Epiphany
Galeon

E-mail en PIM

Evolution
Kontact
Mozilla Thunderbird

Beeldbewerking

GIMP
Krita

Vector tekenen

Inkscape
Karbon14

Desktop publishing

Scribus

Foto management

F-Spot
digiKam

CD's/DVD's branden

GnomeBaker
K3b

Geluidsbewerking

Audacity
Sweep
Jokosher (work in progress)

Videobewerking

PiTiVi (work in progress)
Diva (work in progress)
Cinerella
Kino
Avidemux

3D modeling

Blender

IDE's en text editors

KDevelop
Anjuta
Eclipse
MonoDevelop
Kate
gedit

Web development

Quanta Plus
Bluefish
Nvu

PVR/media center functionaliteit

MythTV
Freevo

Notities nemen

Tomboy
BasKet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2006 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uitgebreid overzicht van games voor Unix systemen

Hier volgt een opsomming van de beste voorbeelden van games voor Unix. Het zijn vooral open source games, maar er zijn ook freeware en commerciële games vermeld. Ook deze opsomming is niet compleet, het dient om een indicatie te geven.

Shooters

Doom 1/2/3
Quake 1/2/3/4 (de engines van Q1/2/3 en D1/2 zijn vrijgegeven onder de GPL, en zijn inmiddels drastisch verbeterd door vrijwilligers, een voorbeeld is icculus Quake 3, er zijn zeer veel verschillende Quake engines en veel games die er gebruik van maken)
Unreal Tournament/UT 2003/UT 2004
Enemy Territory
Tremulous
Warsow
Nexuiz
Cube/Sauerbraten
The Hunted Chronicles

Strategy

OpenTTD (heeft originele TTDLX content nodig, die is op internet te vinden)
Glest
Battle for Wesnoth
TA Spring
Freeciv
Globulation 2
Darwinia

Simulatie

Freespace SCP (heeft originele Freespace content nodig, die is op internet is te vinden)
Celestia
FlightGear
Danger from the Deep
Simutrans
Vega Strike

Overig

Frozen Bubble
Planet Penguin Racer

Emulators

WINE
Cedega
ZSNES

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
werk aan een nieuwe FAQ voor dit subforum, feedback graag - deel 1
tweede voorstel nieuwe FAQ voor NOS - deel 2

De reden dat ik een nieuw topic postte is omdat ik graag alle drie posts onder elkaar wou hebben, dat maakt het voor mij iets overzichtelijker om te editen. Ik heb een aantal delen van de FAQ trouwens wel aangepast.

Verder ben ik een beetje teleurgesteld omdat de mod(s) een maand geleden hadden toegezegd - zomertje in "tweede voorstel nieuwe FAQ voor NOS" - mijn FAQ eens te lezen, maar nog niets gedaan hebben.

Verder ga ik hier mijn FAQ nog wat editen, maar het is nu wel grotendeels af IMO. De feedback uit deel 1 en 2 heb ik daarnet nog even gelezen. Als ik feedback niet heb opgevolgd, neem dan aan dat ik het niet met feedback eens ben. Maar ga gerust verder met feedback geven op de FAQ en verbeteren, iedereen.

EDIT: toch nog even iets waar ik meer meningen over wil horen, een deel terug werd er geschreven door FirePuma142 in "tweede voorstel nieuwe FAQ voor NOS" dat het gebruik van "OS's" irritant zou zijn. het lijkt mij echter dat Operating System = OS, dus het meervoud Operating Systems = OS's, net zoals bijvoorbeeld "taxi's". Is dat nou echt zo irritant, en wat voor woord zou ik dan wel moeten gebruiken?

@ Breepee: bedankt voor je compliment :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-10 16:35
Kan zo een sticky worden, top werk van je, salamander!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
idd, erg duidelijk!

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik lees 'em net even door, en heb toch wat aanmerkingen:
Vervolgens noem je een hele rits nadelen die je nogal omslachtig probeert te ontkrachten. Dit is de paragraaf voor een potentiele nieuwe Linux-gebruiker. Hier moet je je punt maken, en ik denk niet dat dit de optimale manier is. Zo'n vraag moet je op een positieve, maar realistische manier benaderen. Begin dus met een volmondige ja, en vervolg dan met je "misschien wel misschien niet" verhaal:
Voor de een wel, voor de ander misschien niet. Het is afhankelijk van wat jij met je PC doet onder Windows. Lees verder voor een beschrijving van mogelijke problemen en voordelen. Probeer Linux uit en oordeel zelf, veel Linux distributies zijn immers gratis te downloaden. Ook al kom je tot de conclusie dat Linux Windows niet compleet kan vervangen, dan kan het nog een goed idee zijn om Linux naast Windows te installeren op dezelfde PC.
Echter, daarna komen drie paragrafen aan nadelen, en zonet zei ik al dat dat niet handig is. Een standaard argumentatie-opbouw is over het algemeen opgezet met pro-argumenten vooraan, dan een stel ontkrachtingen en dan een krachtig eind-offensief. Vergeet ook niet dat je contra-sectie hier +/- 10x zo lang is als de pro-sectie onderaan. Dat zou ik wijzigen.

Waarom zou je Linux kiezen?
• veiligheid. Voor Windows is bijvoorbeeld elke dag wel een nieuwe exploit, worm, virus of scam te vinden die je computer en privacy-gevoelige informatie zoals wachtwoorden, creditcard- en bankrekeningnummers, adresboeken, foto's en documenten in gevaar brengen. MacOS heeft recent ook vele aanvallen gekend. Onder Linux is dit door verschillende redenen (verschillen per distributie, lager aantal exploits per code (plak hier evt. een link naar dat Gardner rapport in), open code = meer ogen = betere review, etc.) niet het geval.
• Keuze en verscheidenheid aan software, feitelijk veel groter dan voor andere OSen, waar software van de OS-bouwer (Apple, Microsoft) de dienst uitmaakt en software van vele alternatieve aanbieders weggeconcurreerd wordt en/of de stabiliteit van het systeem ernstig schaadt (het probleem met DLLs, etc.). De beschikbare software is veelal van hoge kwaliteit, alhoewel toegegeven moet worden dat voor specialistische taken soms nog geen concurrerende (fatsoenlijke) software beschikbaar is.
• "Freedom of Speech requires Free Software". (Hier zijn vele essays over. Het is een prachtige, pakkende kernzin over vrijheid, je kan ook anderen pakken, maar dit is een kernpunt van Free Software. Speel ermee!)

Enzovoorts. Maak daar iets moois van. Zorg dat men na deze paragraaf genoeg heeft gelezen en Linux wil uitproberen, via jouw eerdere "welke linux is het beste voor mij" vraag. Hieronder kun je dan ingaan op negatieve punten en die proberen te weerleggen (maar maak ze korter! De tekst is veel te lang, en veel mensen zullen dat niet lezen maar eruit concluderen dat Linux nog niet klaar is).
Dominantie van gesloten standaarden/formaten en juridische problemen

Linux kent een aantal problemen die niet aan Linux te verwijten zijn
Dat laatste stukje is irrelevant voor eindgebruikers, en zal worden opgevat als ontduikings-tactiek.
, maar aan de dominante positie van een aantal de facto standaarden en formaten. Deze standaarden en formaten zijn niet vrij te implementeren en/of niet open source, en/of beschermd door patenten, en/of niet beschikbaar voor Linux. Veel van deze de facto standaarden en gesloten formaten zijn het eigendom van Microsoft, maar er zijn ook andere partijen.
... voorbeelden hiervan zijn het MS Office formaat, het MSN messenger protocol, websites die afwijken van de W3C-standaard voor HTML (en die desondanks werken in IE, maar niet in alternatieve browsers), audio- en video-bestandsformaten zoals WMA, WMV, MPEG-2, DivX, H.264, MP3 en AAC of extensies zoals Java en Flash.
Support is soms aanwezig in de standaard-installatie, en kan anders meestal achteraf handmatig worden gedownload. Uiteindelijk zal al deze functionaliteit ook op je Linux-systeem met weinig moeite kunnen werken. Zie onder voor meer informatie...
[..]
(Te) veel verschillende distributies
[..]
Helaas is het voor Linux niet een kwestie van het downloaden van een installer en gaan, zoals bij Windows.
Ik snap niet waar je naartoe wilt hiermee. geef voorbeelden dat het juist wel zo is! Voorbeeldje: Voor Fedora zijn vele alternatieve software-repositories beschikbaar (Fedora.us, livna, nforge, freshrpms, etc.). Deze kun je met weinig moeite installeren, en vervolgens kun je volledig grafisch software-beheer doen. Via deze repositories krijg je toegang tot gigantische hoeveelheden software, ik hoef nauwelijks daarbuiten te gaan, en ik ben nota bene ontwikkelaar van van alles en nog wat. Voor Ubuntu is het zelfs nog simpeler, Ubuntu World is een eitje om op te zetten. Software-beheer is simpeler (maar anders) dan onder Windows. Je moet er even aan wennen.

Maar hou het positief!

En vervolgens nog een krachtige conclusie dat het niet 100% compatible is, dat sommige dingen misschien (nog) niet mogelijk zijn, maar dat het een krachtig desktop-platform is waarmee net zoveel mogelijk is als onder commerciele aanbieders zoals Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Ik vind Gentoo karakteriseren als distributie voor de freak een beetje scheef. De documentatie van Gentoo is zo uitgebreid dat het juist een van de leerzaamste distributies is voor een beginner. Ja, het kost zeker meer tijd, maar het kost minder tijd om de basis van linux te begrijpen. Iets wat bij de `desktop''-distro's veel minder is. Je kan er redelijk makkelijk mee overweg, maar als je iets anders wilt doen dan zit je met de gebakken peren. Ik kwam altijd problemen tegen in Mandrake of Suse die ik zelf niet kon oplossen. Toen ik Gentoo ging gebruiken werd ik gedwongen alles te begrijpen (en dat begrijpen gaat makkelijk aangezien de documentatie je mooi bij het handje neemt) en kon ik alle problemen overkomen. Ik wil het stukje over Gentoo en LFS best wel een beetje herschrijven, omdat het nu klinkt alsof een beginner daar helemaal niks te zoeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 06:37

zomertje

Barisax knorretje

We gaan er achter de schermen ook even naar kijken :) Keep up the good work

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Typo onder "Hoe installeer ik software onder Linux?"

De precieze procedure die wordt gevolgd verschildt per distributie

Verder goed werk :)

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

De link naar Diva doet het niet, maar wanneer Main_Page weg wordt gehaald doet ie het wel.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dude, pitivi en diva zijn diepe alfa producten, die kun je gewoon niet aanraden! Misschien over een jaar of twee ofzo.

edit:
Kino is een goede DV editor. Misschien kun je cinelerra ook noemen, veel mensen gebruiken dit omdat het zoveel effecten kent. Helaas kent het veel ruwe zijdes. Beiden zijn zonder twijfel erg oud en aan vervanging toe, ze kunnen absoluut niet concurreren met iets als Adobe Premiere, en zelfs iMovie werkt veel lekkerder. Maar dit is wat we momenteel hebben...

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
_/-\o_ voor dit werk. Gebruiken gaan we het sowieso, het zal w.m.b. meer gaan over toevoegingen en kleine wijzigingen, van het soort waarvan Beelzebubu er al enkele noemt :)

Zo betwijfel ik bv. of een P2 met 128 MB RAM voldoet voor "doorsnee gebruik" (dwz. office/email/internet). Misschien als je heel erg geduldig bent, maar een realistischer schatting lijkt me een P3/Athlon 1 GHz+ met 256+ MB RAM. Denk er bv. aan dat je OpenOffice wilt kunnen gebruiken (lijkt me zo), en dat gaat echt niet werken met de genoemde systeemspecs.

Maar dat zijn kleine dingetjes, het valt me in ieder geval op dat de topics die er in staan zinvol zijn en op dit soort details na een heel goed begin om dat oude ding eindelijk een broodnodige update te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 22:53:
Uitgebreid overzicht van games voor Unix systemen

Hier volgt een opsomming van de beste voorbeelden van open source games. Ook zijn er een aantal commerciele games vermeld. Ook deze opsomming is niet compleet, het dient om een indicatie te geven.
Strategy

OpenTTD (heeft originele TTDLX content nodig)
Glest
Battle for Wesnoth
TA Spring
Freeciv
Hoe zit het met die link achter OpenTTD? De TTDLX link dus, de rode link? Ik heb die link ook al een x geplaatst op GoT en ik kreeg een modbreak dacht ik. Tijd later stond er een update van OpenTTD in de meuktracker en daar heb ik ook die link geplaatst. Toen kreeg ik een officiele waarschuwing dat ik die link niet mag plaatsen. Het mag dan wel abandonwarez zijn maar het mag strict niet op GoT/T.net.

Ik vind het prima dat die link er staat, maar ik vind het niet eerlijk dat als ik zelf die link gebruik in een bericht dat ik waarschuwing/modbreak krijg maar als die in een FAQ staat mag het wel. Beetje consequent blijven, toch? Dus ik zou hier graag een oordeel over hebben, al dan niet deze post afgesplitst en geplaatst in Lieve Adjes, of gewoon die link verwijderen want ik mag hem ook niet plaatsen :)

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 12-05-2006 12:59 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
webfreakz.nl schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 12:57:
Toen kreeg ik een officiele waarschuwing dat ik die link niet mag plaatsen. Het mag dan wel abandonwarez zijn maar het mag strict niet op GoT/T.net.
Als je het niet eens bent met een waarschuwing kun je (zoals het bericht wat je toen hebt gekregen zonder twijfel ook heeft vermeld) gewoon degene terugmailen en zeggen dat je dat wel erg overdreven vind, mocht je er niet uit komen dan is er het doktersteam die dit soort conflicten oplossen.

Anyway, als het al tijden terug was dan kun je je sowieso de moeite wel besparen, we proberen hier echt wel redelijk te blijven (en meestal lukt dat vrij aardig ;) ) en we gaan dus echt niet zeggen "zo zo, die gast heeft 3 jaar geleden iets stompzinnigs kleins fout gedaan en nu alweer, snel, waar is de ban button!". Dat soort ellende heb je pas als je consequent hetzelfde probleem blijft veroorzaken, en reken maar dat je dan wel een aantal mails hebt gehad die uitleggen waarom het zo toch echt niet de bedoeling is.

Anders dan dat, is het gewoon een waarschuwing dat iets niet de bedoeling is. Heeft verder weinig te betekenen tenzij je die dingen te vaak krijgt (en, wel in het bijzonder, met dezelfde oorzaak).

Verder lijkt het me dan idd wel zo netjes om de link weg te halen, en in plaats daarvan te vermelden "(vereist de content van het originele spel)". Hoe mensen daar dan aan komen kan me werkelijk niet interesseren.

Trouwens Simutrans mag in dezelfde categorie dan ook zeker niet ontbreken (niet open source, wel voor Linux en gratis downloadbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Nou die officiele waarschuwing kreeg ik 19 April dus is niet zo lang geleden...

Het gaat mij erom dat als ik die link plaats dan krijg ik een waarschuwing maar in deze FAQ mag het blijven staan...

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 12-05-2006 13:41 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthesix
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09-2017
America's Army moet eigenlijk ook wel bij de games onder linux imho ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
webfreakz.nl schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 13:35:
Nou die officiele waarschuwing kreeg ik 19 April dus is niet zo lang geleden...

Het gaat mij erom dat als ik die link plaats dan krijg ik een waarschuwing maar in deze FAQ mag het blijven staan...
^^ zie boven wat je er aan kunt doen, moet je dus niet bij mij zijn.

Btw. even lezen, ik zeg dat het dus ook niet in de FAQ hoeft wat mij betreft. Maar ik ga die post niet editen want dan kan salamander er daarna zelf niet meer bij, lijkt me een beetje onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 18-10 18:51
Ik vind het een hele mooie FAQ!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even reageren op iedereen, sorry dat ik dat niet eerder heb gedaan:

@ Beelzebubu: bedankt voor je commentaar, ik zal er wat mee doen. Ik ga vandaag of morgen wat aanpassingen doen, ik reageer dan uitgebreid op je advies.

@ Ivo: ik zal 'freak', wat iets ongelukkig gekozen is, veranderen naar 'fanatiekeling' (of 'enthousiast'), ok? Verder zal ik dan ook schrijven dat het in principe te doen is voor een beginner m.b.v. de docs als deze bereid is veel tijd te investeren.

@ Sallin: bedankt, zal ik aanpassen.

@ bacterie: bedankt, zal ik aanpassen.

@ Beelzebubu: maar PiTiVi en DIVA hebben toch al releases gehad? Dan functioneren ze in ieder geval, ook al staan ze nog in de kinderschoenen. Verder geef je al aan dat Kino en Cinerella weinig voorstellen, des te meer reden om 'alfa' software als PiTiVi en DIVA onder de aandacht te brengen. Kino en Cinerella zal ik overigens wel een link naar geven. Verder is het niet mijn doel om iets aan te raden in het overzicht, het doel is om een indicatie te geven van wat er zoal beschikbaar is aan software. En is een jaar of twee niet wat overdreven?

@ Wilke: bedankt voor de toezegging dat jullie het gaan gebruiken. Systeemspecs zal ik aanpassen, ik had die direct overgenomen uit de oude FAQ, maar die zijn idd waarschijnlijk niet realistisch meer. Hoewel het in de toekomst misschien nog zal veranderen, GNOME en KDE gaan door met optimaliseren en verlagen van geheugengebruik.

@ webfreakz.nl en Wilke: lijkt mij dat het abandonware is, en ook al is het nog beschermd, ik betwijfel sterk dat T.net problemen zou krijgen door het plaatsen van deze link omdat het een oude game is waar de rechthebbenden niet meer in geinteresseerd zijn. Maar ok, als het een probleem is zal ik de link weghalen. Is het dan wel ok als ik schrijf "google voor de originele TTDLX content" of "google op download transport tycoon deluxe voor de originele content"? Simutrans zal ik toevoegen.

@ synthesix: http://icculus.org/cgi-bi...=2006-04-24&time=18-23-48 het is jammer, maar America's Army voor Mac en Linux gaat binnekort dus dood. Dus lijkt mij niet zoveel zin meer hebben om het nog in het overzicht te plaatsen. En op dit moment is 2.6 de nieuwste versie voor Windows, maar de Mac en Linux releases lopen achter met 2.5, op dit moment ben je als AA speler op Linux/Mac dus al ernstig benadeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:03:
@ webfreakz.nl en Wilke: lijkt mij dat het abandonware is
Abandonware "bestaat niet"; in die zin dat het geen legale status heeft. Als de fabrikant heeft gezegd: ok die oude zooi boeit ons niet meer, hier heb je het als freeware, dan zou het kunnen (dat is bv. met Quake 1, 2 en 3 het geval dacht ik). Dat iemand het "abondonware" verklaart omdat het een paar jaar oud is, het vervolgens op internet zet en iedereen daar blij & gelukkig mee is en er geen haan naar kraait, is natuurlijk leuk maar daarmee wordt het niet meer of minder legaal.
en ook al is het nog beschermd, ik betwijfel sterk dat T.net problemen zou krijgen door het plaatsen van deze link omdat het een oude game is waar de rechthebbenden niet meer in geinteresseerd zijn.
Ik betwijfel het ook, maar aangezien het "officieel" niet zo de bedoeling is op het forum (check maar de huisregels of kijk eens in de Spielerij FAQ's), is het wel erg onhandig als zo'n link dan bij ons wel ineens in een FAQ staat.
Maar ok, als het een probleem is zal ik de link weghalen. Is het dan wel ok als ik schrijf "google voor de originele TTDLX content" of "google op download transport tycoon deluxe voor de originele content"?
1. als mensen dat zelf niet kunnen bedenken, tja... 2. als de rechtstreekse link een probleem is, dan is vermelden hoe je het met 1 eenvoudige tussenstap kunt vinden dat ook. Daarom mijn voorstel, zet er gewoon bij dat je de originele content er bij nodig hebt. Hoe je daar aankomt kan iedereen met een IQ > schoenmaat zelf wel bedenken volgens mij 8)7

offtopic:
Volgens mij heb ik dat spel trouwens nog ergens op CD...legaal en wel...woei!

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 15-05-2006 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-10 21:19

Cyphax

Moderator LNX
Ik had eigenlijk de volgende opmerking over deze mooie nieuwe FAQ:
Ik zou proberen dingen als "het toekomstige KDE4" niet zo op te schrijven. Straks is KDE4 er, en dan klopt je FAQ niet meer echt (dan komt ie al gauw gedateerd over), of je moet 'm steeds bij willen werken.

Bij de games mis Vega strike een beetje. :)
Dat is een space simulator.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Afgelopen LinuxMag hadden ze het over Darwinia en Globulation2 (Glob2). Ook toevoegen bij games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:03:
@ Beelzebubu: maar PiTiVi en DIVA hebben toch al releases gehad? Dan functioneren ze in ieder geval, ook al staan ze nog in de kinderschoenen. Verder geef je al aan dat Kino en Cinerella weinig voorstellen, des te meer reden om 'alfa' software als PiTiVi en DIVA onder de aandacht te brengen. Kino en Cinerella zal ik overigens wel een link naar geven. Verder is het niet mijn doel om iets aan te raden in het overzicht, het doel is om een indicatie te geven van wat er zoal beschikbaar is aan software. En is een jaar of twee niet wat overdreven?
Ik ben lange tijd erg actief in die sectie geweest, en heb een erg pessimistische kijk op de vooruitgang. De basis van Pitivi (gnonlin) is rond 2001 ofzo al gelegd. Het duurde tot 2004 om het zover te krijgen dat je video heen en weer kon knippen met een grafische interface, en na 2 jaar zijn ze de helft van de features kwijt om een beetje stabieler te worden. 8)7. Serieus, wat de ** heb je aan een editor als je niet eens samples in een timeline kan moven? |:(. Dat kan mijn Linux Video Editor nog! :o. Ze hadden een 3-wekelijkse release schedule in gedachten, ik heb sinds april niks gezien. Blijkbaar kost het ze meer moeite dan gedacht.

Nee, dan Diva. De P&R van dat project is werkelijk magnifiek, maar de release notes van de hoofdontwikkelaar liegen er niet om. Ik herinner me ook nog ergens een lijst van ergernissen van de auteur over GStreamer, maar kan die helaas niet meer vinden. Het kwam erop neer dat het ding nog steeds regelmatig crasht vanwege vage foutmeldingen in GStreamer, en dat zelfs voor de meest basale features geen support aanwezig was omdat dat simpelweg niet kon in GStreamer. Overigens, die timeline widget is very cute, maar multimediaal gezien heb ik zo mijn twijfels over de featureset.

Iets als Kino kan in elk geval effecten toevoegen, text-over frame, image-over-frame, etc. Het is niet zo gelikt als iMovie (of Diva), maar het heeft de meeste basis-features ervan wel. Ik zou het in elk geval bovenaan vermelden, en dan bij Pitivi/Diva iets van 'dit is work-in-progress' ofzo. Het zou kut zijn als iemand die twee downloadt, ze gecompileerd krijgt (wat idioot veel moeite kost) en dan vervolgens klaagt dat Linux suckt omdat het ding niks kan en continue crasht, terwijl er veel betere oplossingen voorhanden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 13:52

DeMoN

Pastafari

Ok, even wat anders en kort door de bocht, maar waarom staat Xine niet in de lijst?
Ik heb dit in het vorige topic ook al gevraagd maar geen antwoord gehad.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
Kan je dit niet beter 'het nieuwe linux FAQ topic deel 3 ' van maken ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Michael schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:27:
Kan je dit niet beter 'het nieuwe linux FAQ topic deel 3 ' van maken ? :+
Je plaatst een " :+ " smiley maar je hebt wel degelijk een punt vind ik. Beetje een belediging voor BSD en andere platformen dit eigenlijk :P NOS == Linux, zo komt het nu over :)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
In de praktijk gaat hetzelfde deel van de topics over Linux in NOS dus wat dat betreft is het wel reeel. ;)
Neemt niet weg dat er best meer info in zou mogen over andere besturingssytemen, maar ik zou de grens wel een beetje leggen bij OSen die toch door een hoop (rekbaar begrip.. I know) mensen gebruikt worden. Linux en *BSD zijn dat, maar een sectie over iets als Solaris hoeft niet echt uitgebreid, als je het er al in wilt hebben.

Wat WEL leuk zou zijn is wat meer linkjes naar artikelen over besturingssystemen, ik heb al heel wat tijd op Wikipedia doorgebracht. Een lijstje met linkjes lijkt me dan wel een leuk iets eigenlijk. (je moet ook maar op het idee komen om informatie op te zoeken over een of ander exotisch OS, maar dan is het ook wel interessant ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb naar aanleiding van bijna alle opmerkingen aanpassingen verricht.

Behalve de eerste post van Beelzebubu, ik zal zeker nog eens naar mijn tekst kijken, maar ik heb op dit moment zo veel te doen dat ik daar misschien pas over een week tijd voor heb. De rest van de aanpassingen waar je om gevraagd had heb ik al wel ingevoegd.

Ivo, is de tekst over Gentoo en LFS zo goed? Als je het nog steeds wilt herschrijven, post jouw tekst dan a.u.b.

En DeMoN, sorry dat ik de vorige keer je post gemist heb. Maar Xine is een multimedia playback engine, geen speler. Of bedoel je xine-ui? Verder zie ik de meerwaarde er eigenlijk niet zo van in om het toe te voegen, omdat Kaffeine en Totem volgens mij betere spelers zijn die ook Xine als backend kunnen gebruiken.

Wilke, ik heb de link verwijderd, maar ik laat er toch liever de tekst "te vinden op internet" bij staan. Kunnen jullie hier mee leven, of willen jullie het echt niet zien?

Michael, ik denk dat veel vragen die van toepassing zijn op Linux ook van toepassing zijn op BSD. Daarnaast is Linux natuurlijk het populairst. En het zijn juist de Linux gebruikers die FAQ's nodig hebben, tussen de Linux gebruikers kom je vaak groentjes tegen, BSD gebruikers zijn meer ervaren en kunnen zichzelf wel helpen. Mij lijkt het niet zo nodig om meer aandacht aan BSD te schenken. Desondanks wil ik best wel wat toevoegen over BSD. Maar wat? Ik weet het niet, ik gebruik geen BSD. Dus kom met constructieve kritiek, en doe suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:16:
Michael, ik denk dat veel vragen die van toepassing zijn op Linux ook van toepassing zijn op BSD. Daarnaast is Linux natuurlijk het populairst. En het zijn juist de Linux gebruikers die FAQ's nodig hebben, tussen de Linux gebruikers kom je vaak groentjes tegen,
Maar als 95% van de FAQ over linux gaat kan er beter worden gekozen om hier dus een linux FAQ topic van te maken. En daarnaast dus een FAQ voor non-windows/non-linux os'en.
BSD gebruikers zijn meer ervaren en kunnen zichzelf wel helpen. Mij lijkt het niet zo nodig om meer aandacht aan BSD te schenken. Desondanks wil ik best wel wat toevoegen over BSD. Maar wat? Ik weet het niet, ik gebruik geen BSD. Dus kom met constructieve kritiek, en doe suggesties.
Ik, en ik denk vele andere, wil hier inderdaad best mee help.

Dus gewoon 2 FAQ's, één specifiek voor linux en één voor BSD/Solaris etc.
Andere optie is om een FAQ te maken voor KDE/Gnome op UNIX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Ik weet niet of het handig is om per OS een FAQ te maken. Ik werk zelf met AIX en heb ook Solaris en HP-UX in handen gehad. Deze OS-sen verschillen onderling niet zoveel en er zit veel in wat ook in linux zit. (ok, je moet geen killall doen :+ ) Het commando heet vaak anders, maar het idee/gevoel is gelijk imho. Ik heb bovenstaande makkelijker geleerd door mn Linux kennis.

Een leuke site over wat verschillen is misschien leuk om te vermelden:
http://bhami.com/rosetta.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 21:16:

En DeMoN, sorry dat ik de vorige keer je post gemist heb. Maar Xine is een multimedia playback engine, geen speler. Of bedoel je xine-ui? Verder zie ik de meerwaarde er eigenlijk niet zo van in om het toe te voegen, omdat Kaffeine en Totem volgens mij betere spelers zijn die ook Xine als backend kunnen gebruiken.
Ok, maar dan moet je ook geen MPlayer neerzetten in je lijst maar GMPlayer :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

De FAQ zou over *BSD misschien de volgende dingen kunnen bevatten:
- het verschil in licentiemodel en ontwikkelingsmodel tussen linux en *BSD
- een verwijizing naar het handboek van FreeBSD waar je het meeste uit kunt leren wat je met FreeBSD wil doen.
- verschil in bestandssytemen (linux gebruikt ext3, reiserfs, etcetera en FreeBSD gebruikt alleen UFS2)
- verschil tussen de soorten BSD's. Zo schijnt FreeBSD makkelijker voor de beginner te zijn en zijn openbsd en netbsd wat exotischer.
- de poortcollecties van de BSD-systemen en de hoeveelheid packages
- redenen waarom linux geschikter is voor de desktop dan de BSD-systemen

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beelzebubu: naar aanleiding van je advies heb ik de tekst aangepast. Maar of het er zo beter op geworden is weet ik niet, ik had met dat de deel van de tekst toch vooral het doel om mogelijke problemen aan te wijzen die zich zouden kunnen voordoen bij een overstap, het was niet de bedoeling om Linux te 'verkopen'.

Ik ben nu al zo lang aan deze FAQ aan het schrijven dat ik er nu wel genoeg van begin te krijgen. Daarnaast heb ik er geen tijd meer voor. Daarom mijn verzoek aan de moderators, kunnen jullie verder werken aan mijn FAQ (als jullie vinden dat er nog wat veranderd moet worden?), en uiteindelijk de oude FAQ vervangen met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
* Cyphax wil er ook wel wat tijd in steken als daar behoefte aan is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 16:19

nzyme

terror

bacterie schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 15:50:
De FAQ zou over *BSD misschien de volgende dingen kunnen bevatten:
- het verschil in licentiemodel en ontwikkelingsmodel tussen linux en *BSD
- een verwijizing naar het handboek van FreeBSD waar je het meeste uit kunt leren wat je met FreeBSD wil doen.
- verschil in bestandssytemen (linux gebruikt ext3, reiserfs, etcetera en FreeBSD gebruikt alleen UFS2)
- verschil tussen de soorten BSD's. Zo schijnt FreeBSD makkelijker voor de beginner te zijn en zijn openbsd en netbsd wat exotischer.
- de poortcollecties van de BSD-systemen en de hoeveelheid packages
- redenen waarom linux geschikter is voor de desktop dan de BSD-systemen
waarom bsd beter is voor de server zou denk ik ook niet verkeerd staan ;)

iig: (nogal offtopic dit ) waarom is er voor de mac een eigen sub sectie, voor windows servers een eigen sub sectie en zit in NOS eigelijk "de rest"... En daar mee doel ik eigelijk op Linux, want NOS is eigelijk gelijk aan Linux en daardoor raken zaken over Solaris of BSD geloof ik ietwat ondergesneeuwd.... Gewoon maar even een ideetje, mss dat er eens een splitsing kan komen richting Linux en Unix-achtigen (jaja dat is linux ook maar het is wel duidelijk toch :P)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hellraizer schreef op maandag 29 mei 2006 @ 13:23:
[...]

waarom bsd beter is voor de server zou denk ik ook niet verkeerd staan ;)

iig: (nogal offtopic dit ) waarom is er voor de mac een eigen sub sectie, voor windows servers een eigen sub sectie en zit in NOS eigelijk "de rest"... En daar mee doel ik eigelijk op Linux, want NOS is eigelijk gelijk aan Linux en daardoor raken zaken over Solaris of BSD geloof ik ietwat ondergesneeuwd.... Gewoon maar even een ideetje, mss dat er eens een splitsing kan komen richting Linux en Unix-achtigen (jaja dat is linux ook maar het is wel duidelijk toch :P)
Dan krijg je ontzettend leeg forum over OSen die weinig gebruikt worden. Vergelijkbaar heb je ook geen Windows-XPspecifiek forum (terwijl het merendeel van de vragen toch wel gaat over XP), WOS gaat over de familie van Windows-besturingssystemen. :)
En zo gaat NOS over de Unices. Eigenlijk is het jammer dat NOS NOS heet en niet UNIX ofzo. :)
Dat laatste is niet helemaal waar, er zijn nog andere OSen als BeOS die in NOS thuishoren, daarom heet het vast NOS en daarmee is dat ook de betere naam.

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 29-05-2006 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:15

Surfer

~

Ik heb nog een paar kleine taalkundige wijzigingen die ik in ieder geval even op wil schrijven. Ik weet niet of de TS het nog aanpast, of dat een mod het overneemt en het verwerkt, maar bij deze:
in Overigen: Haiku, ReactOS en GNU/Hurd:
Maar wellicht vind je het leuk om eens een keer iets anders te proberen dan Linux of BSD.[punt] in dat geval zijn er enkele interessante OS's die het noemen waard zijn.
in Wat zijn de systeemvereisten voor Linux, en zal mijn hardware werken onder Linux?
GNOME en KDE zijn de populairste DE's [Desktop Environments], maar zij stellen in verhouding met andere DE's [Desktop Environments] en WM's [Window Managers]...
En dan een zinnetje erbij "Voor de uitleg over DE's en WM's zie verderop in deze FAQ.
Jazeker, maar een zeer groot deel van de commerciele games werken alleen onder Windows vanwege het kleine marktaandeel van Linux, en omdat ontwikkelaars vanwege de monopoliepositie van Microsoft hun games ontwikkelen met DirectX API (Application Programming Interface).
Misschien kan dit verder uitgediept worden:
In Kan Linux Windows vervangen, m.a.w. is Linux klaar voor de desktop?
Ook is Linux veel veiliger.
Ik denk dat het zinvol is om dit zinnetje verder uit te breiden. Security is één van de grootste voordelen van het gebruiken van een NOS. Het zou zonde zijn om dit met 1 zinnetje af te kaarten.
Eventueel kan ik dit wel wat verder uitwerken. Ik ga er vanavond nog wel even voor zitten...

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Eventjes een ander voorstel. In plaats van neer te zetten "Voor de uitleg over DE's en WM's zie verderop in deze FAQ", zet er anchors in en maak er linkjes naartoe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surfer schreef op maandag 29 mei 2006 @ 15:44:
Ook is Linux veel veiliger.
Ik denk dat het zinvol is om dit zinnetje verder uit te breiden. Security is één van de grootste voordelen van het gebruiken van een NOS. Het zou zonde zijn om dit met 1 zinnetje af te kaarten.
Eventueel kan ik dit wel wat verder uitwerken. Ik ga er vanavond nog wel even voor zitten...
Ik heb hierboven daar al iets over geschreven, evt. kun je dat erbij betrekken. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer

Surfer

~

Verwijderd schreef op maandag 29 mei 2006 @ 19:21:
[...]
Ik heb hierboven daar al iets over geschreven, evt. kun je dat erbij betrekken. :).
Vandaag is het even niet gelukt, maar morgen kom ik er wel aan toe denk ik.
Ik zal het erbij gebruiken. Een beginnetje is altijd handig, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

Ivo, is de tekst over Gentoo en LFS zo goed? Als je het nog steeds wilt herschrijven, post jouw tekst dan a.u.b.
Ik ben het er volledig mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer

Surfer

~

Even een fatsoenlijke kick. Dit topic is een beetje in de vergetelheid geraakt, en dat komt deels ook een beetje door mij. Ik zou een stukje schrijven over Linux security. Daar is de afgelopen maand door omstandigheden niets van terecht gekomen. Ik heb nu echter een voorzetje geschreven. Als iemand zijn/haar licht er even op wil laten schijnen, graag.

Op het punt van security, en dan met name de vergelijking tussen Windows en Linux, is in bijna elk vakblad en elke technische website al iets gezegd en geschreven. In sommige rapporten komt Windows beter uit de bus, en in andere onderzoeken wint Linux weer. Wat is de waarheid?

Het is erg lastig om je weg te vinden tussen de tientallen, misschien wel honderden claims van allebei de kampen (Windows vs. Linux). 1 van die vele rapporten heb ik er uitgelicht vanwege zijn overzichtelijkheid en duidelijkheid. Dit rapport (PDF) gaat in op de “Get the facts” campagne van Microsoft, en vergelijkt de cijfers uit dat rapport met andere onderzoeken. Ook probeert het rapport een aantal hardnekkige mythes te ontkrachten.

Het rapport stelt onder andere dat Linux vanaf de basis beter bestand is tegen aanvallen. Het modulaire design (in vergelijking tot het monolithische design van Windows) helpt daar al veel bij. Ook is het RPC (Remote Procedure Call) model van Windows een erg gevaarlijk gegeven. Het RPC model staat toe dat een andere machine ergens in het netwerk (of het nu je eigen lokale netwerk of het internet is) jouw Windows machine gaat vertellen wat hij moet doen.

Maar wat is nu het voordeel van een veiligere omgeving op je eigen PC? Het is soms erg makkelijk om de mate van security op je eigen computer te bagatelliseren (het is toch geen belangrijke server? Wat hebben ‘ze’ nu bij mij te zoeken?). Maar als je er eens over nadenkt: Er komen steeds belangrijkere zaken op je computer te staan zoals prive-foto’s, schoolwerk en bankgegevens. het zou toch erg vervelend zijn als dat weg is (of misschien nog wel erger, als dat op straat komt te liggen). Ook is het allang niet meer zo dat een cracker specifiek jouw PC gaat proberen te kraken, om jouw te pesten. Bijna alle aanvallen vinden nu geautomatiseerd plaats (met bots, worms, crawlers, scanners, noem maar op). Het is dus wel degelijk van belang om goed na te denken over security op je eigen desktop PC, En Linux kan daarin al veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 10:44

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

surfer. Ik denk dat je meer globaal in moet gaan wat er in dat raport staat.
In 1 alinia kan je al vertellen wat de grote verschillen in linux en windows zijn.
Als je alleen de twee onderwerpen
multiuser ontwerp en kernel/userland scheiding neemt heb je het leeuwen deel van dat raport te pakken. en is ook voor een desktop van belang.

Ik doe wel even een gooi om een kort verhaaltje te maken.

Veiligheid.
Linux is ontworpen met veiligheid in het achterhoofd. Opties in applicaties om deze op afstand te benaderen (De grooste bedreiging voor het systeem) staan per definitie uit.
Ook heeft linux altijd een multiuser ontwerp gehad dit houdt in dat elke user zijn eigen gedeelte op het systeem heeft en geen toegang heeft tot het gehele systeem. Ook services draaien op hun eigen user. Indien een user geinfecteerd wordt door een virus zal deze nooit het gehele systeem kunnen besmetten of bestanden van andere users kunnen verwijderen. (Tenzij deze lokaal door andere fouten administator rechten kan verkrijgen)

Een ander grote plus is de goede scheiding tussen de kernel (motor van het systeem) en de rest van het systeem. Als de kernel geinfecteerd wordt kan het hele systeem besmet worden.
Bij linux zitten alleen de essenciele delen in de kernel.

Windows daar integen is pas sinds XP multi user en is niet 100% doorgevoerd.
en stopt heeft zo veel mogelijk onderdelen in de kernel om het systeem sneller te maken. Dit resulteerd in meer mogelijkheden om het systeem te infecteren. ook resulteerd dit in meer mogelijke vastlopers van het gehele systeem.

Dit is een samenvatting van Dit rapport [pdf] een raport van Linux(Redhat) vs Windows Server 2003 als reactie op Microsofts Get the Facts campagne

toch wat langer geworden dan ik dacht. veiligheid is lastig :)

Ik denk dat zo'n opzet beter is voor de howto. De howto is een korte inleiding van linux in hoe het werkt en wat het kan. Ik heb veel moeten aanpassen omdat men er te snel te diep in duikt.

Nog een edit.
Mischien moeten we ons ook richten op de snelle groei van mogelijkheden in linux.
doordat een paar enorme geeks weer iets in de kernel zetten en je met een echo kan bedienen. er na een half jaar je overspoeld wordt met de meest geniale applicaties.

[ Voor 255% gewijzigd door daft_dutch op 03-07-2006 23:32 ]

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer

Surfer

~

Je hebt gelijk Daft_Dutch. Maar zoals je ook zelf al zei: Een klein verhaaltje over security schrijven is erg lastig. Maar misschien moeten we toch meer de verhaallijn van jouw verhaaltje nemen. Alhoewel het misschien erg handig is om mensen te wijzen op het belang van security op de desktop zoals ik in de laatste alinea geprobeerd heb te doen (alhoewel ik wel een beetje FUD jeuk krijg van die alinea nu ik het zo terug lees, misschien toch op een iets andere manier formuleren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Ik vraag me af of we het wel over rapporten en vergelijkingen Windows/Linux moeten hebben. Ik zou het meer gooien op 'elk systeem kan onveilig zijn en hoe kun je je non-windows/linux systeem het beste beveiligen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-10 10:44

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

zomertje
We kunnen met grote zekerheid zeggen dat bijna alle gebruikers die dit lezen om een indruk van nos/linux te krijgen windows gebruiken.
We zeggen niet dat linux 100% veilig is. Maar geven aan waarom linux lastig is om in te breken.
en vergelijken is het makkelijkste om iets uit te leggen.

hoe kun je je non-windows/linux systeem het beste beveiligen?
1) Niet kloten.
2) geen vreemde users toe voegen aan je systeem.
3) draai je updates

Natuurlijk kan je gaan praten over firewalls/iptables Maar deze zijn niet nodig voor een standaard out of the box systeem. Dit omdat er toch niets luisterd. Op ssh na dan wat bijna elke distro aan heeft staan maar het is weer een lange tijd geleden dat daar een grove abuse voor was.

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1