Wat is de beste chipset voor Core 2 Duo?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet ook zeggen dat dus mobo bakkers ook echt alles doen om alleen bepaalde chip goei bios functies te geven.

Kleinen voor beeld.
nforce serie kan je alles instellen kwa voltage locks.
intel serie kan je alles instellen kwa voltage en locks
sis serie kan je geen moer instellen.
via chips kan tegenwoordig ook minder mee overklokken kwa voltage (meer dan sis)
ati chip zelfde als via (meestal mis je net iest of gaat het niet hoog genoeg met voltage)
ali chip is ook een probleem.

Nu praat ik over merken zoals asus msi en enzz.
Lowbudget merken is het normaal dan je geen voltage kan instellen of bijna niks kan instellen.

Maar we zijn tweakers zoals sommige zeggen ? die kopen juist overklok borden
Wel echte tweakers gaan volt modden en anderen dingen doen met lowbudget borden.

Meeste performence on low price (bcc you now)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is er maar een klein aantal tweakers die aan overklokken doet.
De meeste tweakers doen dat volgens mij niet; deze groep wil gewoon een stabiel en snel bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Signed :) Ik persoonlijk zie het niet zitten om een goedkoop bordje van Asrock te nemen. Dan geef ik mijn geld liever uit aan een high end bord van Asus, MSI of Gigabyte.

Zoals een oud spreekwoord luid: Goedkoop is duurkoop :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartosiej
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:47
En welke chipset/mobo is het beste als je DDR geheugen wilt draaien ipv DDR2 ??? B)

[ Voor 14% gewijzigd door bartosiej op 06-02-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:38:
Signed :) Ik persoonlijk zie het niet zitten om een goedkoop bordje van Asrock te nemen. Dan geef ik mijn geld liever uit aan een high end bord van Asus, MSI of Gigabyte.

Zoals een oud spreekwoord luid: Goedkoop is duurkoop :Y)
Oh :?

Onderbouw dat eens...

Ik moet bekennen dat ik het tegendeel ook niet bijzonder goed kan onderbouwen, maar in de enige overzicht van failure rates die recent op GoT gepost is (tekortkomingen: te kleine sample, onduidelijke methodiek) kwam Asrock er beter uit dan Gigabyte en nauwelijks slechter dan Asus of MSI. Abit was grote verliezer (al scheen dat maar door een enkele totaal desastreus bord te komen).

Ik zou durven stellen dat in beginsel het leeuwendeel van borden van alle merken tegenwoordig stabiel en betrouwbaar is voor normaal gebruik en dat je dus veel meer naar individueel bord dan naar merk moet kijken. Geef mij liever een Asrock 939SLI-eSATA dan een Asus P4S8X - maar liever een Asus P4C800 dan een Asrock K7S8X. Door alles over een kam te scheren qua moederborden loop je risico in de echt brakke borden van de 'goede' merken te trappen en tegelijk ook goede borden van de goedkope merken te missen :o
bartosiej schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:44:
En welke chipset/mobo is het beste als je DDR geheugen wilt draaien ipv DDR2 ??? B)
Wat dacht je van zelf even te kijken :?

Meerdere mensen hebben hier meerdere links gegeven. Zeker twee van de mijne linken naar chipsets met DDR1. Als je even opzoekt welke chipsets DDR1 supporten weet je gelijk ook welk link je moet hebben :z

Het is hier Gathering of Tweakers, niet Gathering of Helpdeskers :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 07-02-2007 00:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het "probleem" met low-budget-merken is hun productieproces/bedrijfspolicy. Om goedkoper te werken, kan je naast massaal besparen op marketing, wekelijks een andere goedkoopste leverancier nemen. (Platinum CDR's zijn daarvoor gekend, elke week kopen ze de goedkoopste van het land in, duwen de stempel erop en verkopen maar.) Een budget-mobo-fabrikant kan ook zo werken, dan heb je condensatoren en andere onderdelen van wisselvallige kwaliteit. Kwaliteitscontrole kan ook minder uitgebreid zijn, hierdoor kan je meer kans op DeadOnArrival hebben. Vroeger had je beruchte merken zoals Pcchips, niet verwonderlijk dat er weinig mobo's van de beruchte merken in de pricewatch staan..

A-merken kopen hun onderdelen bij leveranciers die ze kunnen vertrouwen, als een condensatorenleverancier al 10 jaar goede componenten levert, dan worden de condensatoren bij dezelfde leverancier ingekocht. Kwaliteitscontrole kan beter werken zodat de kwaliteit minder wisselvallig is.

Daarnaast heb je nog ontwerpfouten die brakke of kieskeurige mobo's opleveren. En leveranciersproblemen zoals lekkende condensatoren die overal zitten (niet alleen op mobo's, ook in vliegtuigen, ADSL-modems,...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leuke vooroordelen weer, maar ook hier weer zou ik zeggen:

Lever eens wat harde feiten ter onderbouwing aan :o

Volgens dat onderzoekje dat ik hierboven citeer is MSI momenteel de meest betrouwbare merk. Toch is het uitgerekend MSI geweest waarvan zo goed als ieder moederbord tussen 2000 en 2003 na verloop van tijd defect is geraakt door slechte condensatoren. Nu zijn er in die periode genoeg ECS en Asrock borden ook aan condensatorproblemen bezweken, maar uitgerekend het condensatorissue was allerminst eentje van goedkoop vs. duur. Vraag dat maar aan de eigenaars van Abit KT7A-RAID borden...

Vergeet ook niet een andere factor: juist bij die condensatorproblemen trad het probleem sneller op als je een slechte (goedkope) voeding gebruikte. Gemiddeld genomen worden goedkope moederborden gekoppeld aan goedkope voedingen. Dus als je meer problemen in goedkopere systemen constateert kan dat meer zeggen over de gebruikte voedingen dan over de borden in kwestie.

Wederom: zelfs al zou je kunnen onderbouwen dat er gemiddeld genomen meer missers zouden zijn bij goedkope merken (wat ik totdat ik harde bewijzen zie betwist), dan nog ben je meer gebaat met per moederbord kijken ongeacht merk, dan per merk kijken en die reputatie maar als leading gebruiken :o

En voor de duidelijkheid, ik ben geen hater van "A-merk" borden, ik draai hier twee Asus en een Gigabyte naast een Asrock en PCChips - waar trouwens de nieuwse Asus wel verreweg de meeste problemen geeft...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb van de week de proef op de som genomen, en ben gaan kijken voor het goedkoopste bord dat Core 2 Duo aankon, in combinatie met PCI-e. Ik bestel veel bij Azerty, dus Azerty moest hem kunnen leveren. Al gauw werd duidelijk dat dat de Asus P5VD2-MX (VIA P4M890) moest worden. Voor minder als 50 euro een C2D moederbord, het kan wel dus wel!

Wat mis je dan? Waar ik het meest voor vrees, is het missen van Dual Channel geheugen. Daarom heb ik pc5300 geheugen gekocht, om toch voldoende bandbreedte te kunnen geven (was overigens ook erg goedkoop). Voor de rest mis je eigenlijk niets, hooguit zie je dat je iig wel 2x PATA hebt. :P

Als het goed is, komt vrijdag of zaterdag het moederbord binnen. Ik ga dan wat testjes draaien, en daarnaast ook op mijn andere moederbord (Asus P5B DeLuxe WiFi). Iemand ideeën qua tests? Het gaat hier om:

Asus P5VD2-MX (VIA P4M890)
C2D E6400
2GB PC5300 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)
GF7600GS
Windows Vista HP 32 bit NL

vs.
P5B DeLuxe/ WiFi
C2D E6600
2GB PC6400 (Corsair TWIN2X2048-6400)
GF7600GT
Windows Vista HP 64 bit NL of Windows XP Pro 32 bit NL

Eventueel kan ik hardware omwisselen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

dion_b schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 09:49:
Volgens dat onderzoekje dat ik hierboven citeer is MSI momenteel de meest betrouwbare merk. Toch is het uitgerekend MSI geweest waarvan zo goed als ieder moederbord tussen 2000 en 2003 na verloop van tijd defect is geraakt door slechte condensatoren. Nu zijn er in die periode genoeg ECS en Asrock borden ook aan condensatorproblemen bezweken, maar uitgerekend het condensatorissue was allerminst eentje van goedkoop vs. duur. Vraag dat maar aan de eigenaars van Abit KT7A-RAID borden...
Staat in mijn vorige post ook vermeld, eerst het goedkoop versus duur verhaal. Daarnaast 2 factoren gegeven, die buiten het goedkoop versus duur verhaal staan. De leveranciersproblemen zoals lekkende condensators, deze zitten zitten overal (niet alleen op mobo's van goedkope merken).
En voor de duidelijkheid, ik ben geen hater van "A-merk" borden, ik draai hier twee Asus en een Gigabyte naast een Asrock en PCChips - waar trouwens de nieuwse Asus wel verreweg de meeste problemen geeft...
Ik draai ook Asus'en, Abit's, Lex,... door elkaar en heb zelfs jaren lang ervaring met 2 PcChips mobo's. Eens een mobo een jaartje betrouwbaar draait, dan maakt het niet meer zoveel uit. Wisselvallige kwaliteit zal in dat eerste jaartje wel aan het licht komen en na een RMA is het meestal verholpen. Slechte kwaliteitscontrole wordt ook snel aan het licht komen en DeadOnArrival-bordjes kan je snel omruilen.

Hoeveelheid van ondersteuning is ook verschillend, bij budgetmerken zijn ze minder geneigd om extra biosupdates uit te brengen voor een mobo waar weinig marge opzit. Bij bv Abit blijven ze bios-updates geven tot zover een mobo processors kan ondersteunen (bij mijn KT7 en BH6 was het zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over BIOS updates heb je wel gelijk, maar verder gaat het inderdaad vooral over DOA - dat is ook waar die studie die ik citeerde over ging en Asrock er beter uitkwam dan Gigabyte of Abit. Nu is die studie op een aantal vlakken erg tekortschietend, maar totdat ik beter bewijs zie van het tegendeel acht ik het niet aannemelijk dat het vooroordeel dat goedkopere merken borden ook minder betrouwbaar zouden zijn ook maar enigszins klopt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 09:49:

Nou, ook de MSI K7T-Turbo was een berucht bordje met slechte condesatoren. Daar zijn ook al heel veel vroegtijdig van overleden. Ik zelf heb tot nog toe geluk gehad op het gebied van DOA's en RMA's betreffende mobo's. Het enige bord wat niet goed functioneerde was een MSI K8N Neo2 Platinum. Uiteindelijk had ik daar de pech, dat hoorde ik later via de technische dienst van de webshop dat een condensator niet goed was.Voor de rest werd alles netjes opgelost en kreeg weer een nieuw bord terug van de shop. Mijn ervaringen over het algemeen met A-Merk borden zijn positief. Om maar weer eens ontopic te komen, neem nu bijvoorbeeld de Asus Stiker en Asus PN532-E SLI met N'Vidia N'Force 680i chipset, op papier is dit zo;n beetje de beste chipset die verkrjgbaar is voor het C2D platform. In de praktijk zijn deze borden eigenlijk niet af, afgaande op de reacties in het nVidia nForce 680i SLI Mobo's topic alhier. Veel mensen die deze borden kopen lopen steeds tegen problemen aan. Om een paar klachten te noemen.

1. Problemen met bepaalde HDD's en Raid set-ups i.s.m. 680i MCP. Grote bestanden binnenhalen of verplaatsen gaat erg moeizaam d.m.v.niet gehaalde bandbreedte die de chipset eigenlijk zou moeten kunnen halen. (dit zou nu inmiddels verholpen moeten zijn )

2. Bios updates maken de stabiliteit van de borden alleen maar slechter.

3. De borden zijn bijzonder slecht leverbaar, maar dit geld voor alle merken op het ogenblik.

4. Der Preis ist heiss voor een exemplaar met 680i chipset. Ga maar minimaal van € 225,- uit.

Om er maar mee aan te geven, dat ook grote fabrikanten gebruikers promoveren tot beta testers of beter gezegt een half product afleveren wat in mijn optiek eigenlijk niet mag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. nVidia heeft de 680i geshipped naar de mobobakkers met voorbeeldBIOS dat gewoon niet goed werkte. Vervolgens hebben die mobobakkers dat ding de markt opgegooid zonder te wachten tot daar wat aan gedaan is...

IMHO is EUR 225 voor een non-serverbord idioot, maarja, IMHO is SLI ook idioot tenzij je een kerncentrale in de tuin hebt staan :z

Ik noemde trouwend de K7T-reeks (allemaal...) niet omdat dat juist betrekkelijk goedkope borden waren. Een Abit KT7A-RAID kostte rustig 75% meer dan een K7T-Turbo destijds, maar ging net zo hard kapot.

Wat ik tegenwoordig een beetje mis zijn betrekkelijk kale borden - borden met evt minder features, maar wel maximum aan uitbreidingssloten. Het is natuurlijk moeilijk omdat we in de overgang zijn tussen PCI en PCIe, maar als je kijkt naar de PCI-ISA overgang zag je dat borden bij elkaar gewoon 7 sloten hadden. Nu zie je full ATX borden met misschien max 5 sloten met allerlei troep ertussen. Het mag dan wel zo zijn dat veel onboard zut tegenwoordig bijna zo goed is als losse kaarten, maar als tweaker kies ik toch liefst zelf wat ik erin steek:)

Als je nu een kaal bord neemt is het letterlijk dat - een goedkopere versie van de "deluxe" editie met veel gaten op het moederbord, maar geen enkele slot meer :/

Waar zijn de goede oude tijden van borden als de Asus P3B-F, Abit BH6, Gigabyte GA-6BX, MSI-6163, AOpen AX6BC en consorten? :'(

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 07-02-2007 19:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 19:00:
Waar zijn de goede oude tijden van borden als de Asus P3B-F, Abit BH6, Gigabyte GA-6BX, MSI-6163, AOpen AX6BC en consorten? :'(
Yep, _/-\o_ vooral aan de MSI 6163-Pro heb ik veel plezier beleeft, dit is waarschijnlijk het beste bord wat ik ooit heb gehad. Al moeten we hier natuurlijk ook de credits geven aan Intel met de good old 440BX chipset. :P

Wat dat betreft is het jammer dat men niet meer zulke sterke en stabiele chipsets niet meer maakt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 09:56
Als ik het zo hoor, dan zal ik best bij mijn "Abit BH6" blijven. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt wel mee hoor, het is maar klein percentage van de moderne mobo's die geschikt zijn voor C2D CPU's die uitval hebben door defecte onderdelen op het moederbord. :) Het is gewoon een beetje topics hier op GoT en reviews van gerenomeerde hardware sites lezen over bepaalde moederborden met een bepaalde chipset. In die reviews kun je meestal wel afleiden welke aanverwante hardware onderdelen goed functioneren met een bepaald moederbord. Daarnaast geven de websites van moederbord fabrikanten wel informatie welk onderdeel wel probleemloos functioneerd en welke niet. Meestal heeft dit betrekking op de geheugen modules, dit zijn toch vaak de meest gevoelige onderdelen.

De meeste gebruikers zijn tevreden met hun aangekochte product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Welk moederbord raden jullie dan aan als opvolger voor mijn "Abit BH6"?
Zelf twijfel ik tussen de "Asus P5W DH Deluxe" (975X) en de "Asus P5B Deluxe" (P965)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua extra features zit er niet zo veel verschil tussen beide borden. Het zit hem meer in de Southbridges. De P5W DH del ondersteund nog pata, de P5B deluxe niet, zit een JMicron alternatief op. Plus de P5B deluxe is natuurlijk wat goedkoper. Dus dit is meer een gevoelskwestie van welke aan jouw eisen voldoet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Is dat JMicron alternatief evengoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een van de redenen dat ik dat lijstje hierboven gaf was dat de borden niet alleen snel en stabiel waren, maar ook lekker 'kaal' - geen onnodige poespas. De twee die je hierboven noemt zijn allesbehalve kaal en zijn overdreven dure gedrochten waarvan de prijs opgedreven wordt door 1001 extras die je toch niet nodig hebt. Kijk, integrated sound en LAN kan wel nuttig genoemd worden, maar verder gaan de meeste mensen toch echt niet meer dan 1 optical drive, 1 HDD en 1 VGA kaart erin prikken. Dan heb je niet 2 of 3 PCIe 16x slots, tig extra (RAID) controllers en dergelijke.

Heb je *ECHT* al die troep nodig, neem dan zo'n bord. Maar als je - net zoals de overige 95% - dat nooit allemaal gaat gebruiken, neem dan een bord dat zo min mogelijk shit heeft. Ik ben echt niet te spreken over de compatibility van Asus borden van de laatste tijd (geheugen is vaak een ramp, zie al die topics hier, bovendien zijn hun BIOSsen niet volledig ACPI-compliant wat bij andere OSsen dan Windows vaak gruwelijke IRQ routing issue geven), maar als je een Asus moet nemen uit deze reeks zou ik eerder de non-Deluxe versies van de twee bovenstaande aanraden. Maareh, sowieso kan een Tweaker zelf kiezen - er zijn reviews zat over C2D moederborden.

Als we het over de chipsets gaan hebben - tja, het hangt er heel erg vanaf wat je ermee wilt gaan doen...

Intel:
  • P965 is een goede optie, vooral de tweede generatie borden ermee, maar gebrek aan PATA support betekent dat het een afrader is als je nog PATA apparaten (HDD, DVDRW) hebt, gezien de buggy JMicron controllers die te pas en onpas gebruikt worden erbij.
  • 975X is snel en heeft wel PATA, maar is ranzig duur.
  • i945 wordt vaak als verouderd gezien, maar presteert als je een low-end Conroe of Allendale hebt die alleen maar 200MHz FSB heeft net zo goed als een van de bovenstaande. Plus het is goedkoop, zuinig en heeft PATA
  • i865PE/G - als je een AGP videokaart of (misschien belangrijker) veel snel DDR1 geheuegn hebt, is dit misschien een betere keuze dan de bovenstaande. Nadeel is dat je welgeteld een enkel mobo met C2D support ervoor hebt. Maar dat ene bordje is wel lekker kaal en presteert in veel dingen even snel als een 975X/P965
ATi/AMD
  • RD600 is moelijk te vinden, maar scoort voor mensen die uitgebreide features willen erg goed: 3x PCIe 16x slots (fysiek dan, want het gaat eigenlijk om een 8x/8x/2x config), crossfire support en gameperformance die zich met 680i en 975X kan meten. Daarbij komt dat het goedkoper is dan die twee en veel minder stroom zuipt (en dus warmte produceert) dan de 680i
nVidia
  • 680i is in alle opzichten een monster. De chipset slurpt meer stroom dan de CPU in sommige gevallen 8)7 Performance is wel erg goed te noemen, maar pas op voor borden met oude BIOS, aangezien de eerste "productie"BIOSsen nauwelijks uit alpha-testfase waren.
  • 650i nVidia's concurrent voor de P965. Slurpt meer stroom (dus moet actief gekoeld worden of goede airflow hebben), maar niet zoveel als de 680i. Performance is als je niet gaat SLI-en zelfde als de 680i, overige verschillen zijn eigenlijk nauwelijks relevant (wie gaat er in een gamebak *twee* Gb NICs gebruiken :? ) Interessant geval, maar eigenlijk alleen interessant als je een mid-range ding zoekt en per se PATA wilt hebben.
Via
  • PT880Pro is een chipset voor mensen die niet kunnen kiezen. AGP en PCIe en DDR1 en DDR2, maar bij alle combinaties prestaties die ruim onder i865/P965 niveau zitten. Enige reden om dit chipset te nemen is als je per se iets wilt waar je op kunt upgraden (meestal niet zinnig) of omdat je DDR1 + PCIe danwel DDR2 + AGP wilt draaien.
Dit lijstje is verre van af, maar geeft al eea wat je af kunt wegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-08 13:37
r00t schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 10:57:
Is dat JMicron alternatief evengoed?
Toen ik mijn Asus P5B Deluxe kocht, was dit bord net uit. Ik was destijds absoluut niet over de JMicron controller te spreken, aangezien mijn PATA DVD-branders met dit bord soms rare kuren vertoonden. Om er een te noemen: een partij gloednieuwe CD-RW's moesten eerst op iemand anders zijn pc eenmaal beschreven en gewist worden, voordat mijn branders er op wilden schrijven. Iets anders waar ik niet blij mee was waren de drivers. Zo had ik een tijdlang het probleem dat als ik een DVD insertte/verwijderde de muisaanwijzer een paar seconden bevroor. Ook was ik in deze periode veel met de beta's/RC's van Windows Vista aan het experimenteren; Vista-drivers voor de controller kwamen pas laat uit.

Maar... met de laatste biosupdates (waarbij de ROM van de JMicron controller een aantal maal is geüpdate) en drivers ben ik eigenlijk zeer tevreden. JMicron lijkt zijn zaken voor elkaar te hebben en alles functioneert nu zoals het hoort. Ikzelf heb althans geen klachten meer.

>>>insert witty remark here<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, imho zijn losse controllers altijd irritant - ze vertragen boottijden, vergen extra drivers en je bent nog veel sterker afhankelijk van de BIOS updates van de fabrikant van je moederbord. Ik zou aanraden om gewoon een SATA DVDRW te nemen als je een P965 overweegt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet helemaal ontopic, maar kunnen die SATA DVD, DVD-RW Devices zich een beetje meten met hun PATA equivalenten qua prestaties :?

Dit omdat ik ook overweeg om een mobo te nemen met P965 chipset, welke dat word ben ik nog niet helemaal uit. Want met al die chipsets ook al ben ik redelijk op de hoogte, zie je eigenlijk de bomen door het bos niet meer. |:(

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2007 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gek genoeg is het lastig een review van zoiets simpels als een DVDRW te vinden - maar wat bedoel je precies in dat context met "prestaties"?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met prestaties bedoel ik bandbreedte, leessnelheid, brandsnelheid van de brander/lezer. Of beter gezegt is dit merkbaar sneller, dan de gangbare PATA oplossingen, omdat de JMicron controller voor PATA aansluitingen niet echt een wereldwonder is t.o.v. Intel, N'Vidia en VIA oplossingen op dit gebied om een paar concurenten te noemen.

Ik weet dat de SATA versie van een van de Samsung DVD RW's erg positief onder de tweakers is, ik weet niet of er andere merken zo snel een SATA versie op de markt hebben. Zowiezo boeit de werking van zo'n apparaat niet zo d.w.z. ik vind de techniek van chipset's, CPU's en GPU's veel interessanter :) Het ding moet gewoon moeiteloos functioneren dan ben ik al tevreden.

En aangezien de grootste kans aanwezig is dat ik een Asus commando, P5B Deluxe of MSI P6N SLI Platinum wil gaan aanschaffen, moet ik toch met de eerste 2 het alternatief van een SATA DVD RW in mijn achterhoofd houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
Of een bepaalde SATA DVD-brander beter is dan een bepaalde PATA DVD-brander hangt niet af van de interface zelf, dus een generalisatie in de trant van "SATA DVD-RW is beter dan PATA DVD-RW" is niet te maken. Het is gewoon voor iedere brander anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan dion-b
De intel 945 ondersteunt ook 1066bus officeel (chip is aangepast)
De asrock 945conroe-dvi is een 1066bus chip

Helaas de asus bord en msi alleen met overklokken en onbourd vga uitgeschakelt. (asrock niet)

Verder de asrock jetway en ecs geven net zo veel bios updates als anderen borden.
Alleen met drivers zijn ze niet zo snel (fabrikant van de chip heeft altijd updates die je gewoon kan gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
TommyCP schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 21:26:
Of een bepaalde SATA DVD-brander beter is dan een bepaalde PATA DVD-brander hangt niet af van de interface zelf, dus een generalisatie in de trant van "SATA DVD-RW is beter dan PATA DVD-RW" is niet te maken. Het is gewoon voor iedere brander anders.
SATA is toch soieso sneller dan PATA? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
Ja, maar een DVD-brander haalt de maximale doorvoersnelheid van 133 MB/s van PATA al nooit, laat staan dat hij de 150 of 300 MB/s van SATA volledig kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom wordt er niet over de Intel 946 gesproken? Ik heb bordjes gezien van 55 euro van Gigabyte die officieel eigenlijk niet in Nederland thuis horen maar die ik wel in huis heb gekregen. Low budget maar voor de gewone gebruik goed betaalbaar. En de Intel 963 bordjes? Die zijn ook prima qua specs.

[ Voor 10% gewijzigd door itsalex op 09-02-2007 20:33 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Waarom heeft Intel eigenlijk de PATA controller laten vallen in de ICH8-reeks? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Omdat we nu allang op SATA overgestapt zijn? DVD-branders kan je op SATA krijgen en PATA-schijven kan je aan een PATA-controller hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kostenbesparing. Die chipsets worden niet voor niets steeds duurder, er worden steeds meer features in gestopt en dat maakt ze groter en maakt vooral dat ze met meer lijnen met het buitenwereld in contact moeten zijn.

PATA is wat dat betreft een van de grootste boosdoeners: omdat het een parallelle interface is moeten er daadwerkelijk 40 pins voor een enkel kanaal gereserveerd worden. Dat is meer dan alle SATA interfaces bij elkaar. Intel heeft besloten dat PATA EOL is voor high-end systemen - wat IMHO ook zo is. Dus exit PATA en de P965 kan iets goedkoper worden :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Volgens mij werkt het overgrote deel (waaronder ik) nog met PATA...
Is het dan aangeraden om een "Asus P5B Deluxe" (P965) te kopen?
Of kan ik dan beter voor de "Asus P5W DH Deluxe" (975X) gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, dat hangt er van af of je je oude PATA devices ( Hdd's CD/CD-RW/DVD/DVD-RW) meeneemt naar het nieuwe systeem. Zo niet dan dan kan je rustig een moederbord met P965 chipstet nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

dion_b schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 11:56:
Een van de redenen dat ik dat lijstje hierboven gaf was dat de borden niet alleen snel en stabiel waren, maar ook lekker 'kaal' - geen onnodige poespas. De twee die je hierboven noemt zijn allesbehalve kaal en zijn overdreven dure gedrochten waarvan de prijs opgedreven wordt door 1001 extras die je toch niet nodig hebt. Kijk, integrated sound en LAN kan wel nuttig genoemd worden, maar verder gaan de meeste mensen toch echt niet meer dan 1 optical drive, 1 HDD en 1 VGA kaart erin prikken. Dan heb je niet 2 of 3 PCIe 16x slots, tig extra (RAID) controllers en dergelijke.

Heb je *ECHT* al die troep nodig, neem dan zo'n bord. Maar als je - net zoals de overige 95% - dat nooit allemaal gaat gebruiken, neem dan een bord dat zo min mogelijk shit heeft.
dion_b schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 14:12:
Tja, imho zijn losse controllers altijd irritant - ze vertragen boottijden, vergen extra drivers en je bent nog veel sterker afhankelijk van de BIOS updates van de fabrikant van je moederbord. Ik zou aanraden om gewoon een SATA DVDRW te nemen als je een P965 overweegt ;)
Deze twee posts vormden voor mij een lastige overweging. Ik heb in eerste instantie gekozen voor een P965 moederbord, namelijk de P5B, omdat ik geen uitgebreide raid- en SLI-opstellingen hoefde. Toch begon ik na een tijdje de firewire aansluiting te missen en baalde ik ervan dat de JMicron PATA-controller mijn dvd-brander niet herkende tijdens de installatie van Vista RC2.
Voor het tweede probleem was wel een workaround door eerst XP te installeren en vanuit die installatie Vista 'clean' te installeren. Omdat ik Vista niet dagelijks hoef te installeren was dat overkomelijk.
Firewire ondersteuning miste ik toch wel. Dat zou op te lossen zijn door een losse PCI-kaart, maar in de PCI-sloten zaten m'n tv-kaart en X-Fi al. Bovendien maakte ik me zorgen over de compatibiliteit onder de verschillende besturinssystemen die ik wil kunnen draaien.
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een I975X moederbord (Intel D975XBX2) , dat alles heeft wat ik wil. Ik gebruik niet alles, maar wat ik wil gebruiken en eventueel in de toekomst zou willen gaan gebruiken is aanwezig. Mijn moederbord is waarschijnlijk behoorlijk overkill momenteel, toch heb ik geen spijt van de aanschaf, omdat ik zeker weet dat ik niet snel iets ga missen.
En ik laat me graag beïnvloeden door mooie marketing ;)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Wat is er eigenlijk mis met de JMicron PATA controller op P965 moederborden?

[ Voor 16% gewijzigd door Conroe op 11-02-2007 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je goed dit topic doorleest zul je het antwoord vinden over de JMicron PATA/SATA controller waarom dat gedrocht zo matig presteert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:54
Ik heb een vraagje met betrekking tot een nieuwe pc die ik wil gaan samenstellen. Ik heb vrij weinig verstand van compatibiliteit tussen verschillende componenten, dus daar gaat mijn vraag over.

Ik heb de BestBuy guide van januari (multimedia systeem) even als basis genomen. Daarin wordt het MSI P965 Neo-F moederbordje genomen. Echter lees ik hier niet al te positieve reacties over en dan vooral met betrekking tot PATA devices. Ik zou graag mijn 250GB PATA hardeschijf over willen zetten in dit nieuwe systeem en ook mijn PATA NEC DVD brander. Het zou dus gaan om 2 PATA devices, is dat mogelijk? Moet ik dan een extra PATA controller aanschaffen of kan ik dan beter een ander bordje nemen (zelfde prijsklasse aub)?

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je niet ga overklokken ?
neem dan een asrock met 945 chip 1066bus word officeel ondersteunt voor conroe
daar heb je gewoon pata en s-ata aansluitingen . (wel 1x pata aansluiting)
Of anders een dure met intel 975chip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Zijn er nog problemen met de G965 chipset?
Zijn die slechte exemplaren ook in de winkel beland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:18:
[...]

[...]

Deze twee posts vormden voor mij een lastige overweging. Ik heb in eerste instantie gekozen voor een P965 moederbord, namelijk de P5B, omdat ik geen uitgebreide raid- en SLI-opstellingen hoefde. Toch begon ik na een tijdje de firewire aansluiting te missen en baalde ik ervan dat de JMicron PATA-controller mijn dvd-brander niet herkende tijdens de installatie van Vista RC2.
Voor het tweede probleem was wel een workaround door eerst XP te installeren en vanuit die installatie Vista 'clean' te installeren. Omdat ik Vista niet dagelijks hoef te installeren was dat overkomelijk.
Firewire ondersteuning miste ik toch wel. Dat zou op te lossen zijn door een losse PCI-kaart, maar in de PCI-sloten zaten m'n tv-kaart en X-Fi al. Bovendien maakte ik me zorgen over de compatibiliteit onder de verschillende besturinssystemen die ik wil kunnen draaien.
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een I975X moederbord (Intel D975XBX2) , dat alles heeft wat ik wil. Ik gebruik niet alles, maar wat ik wil gebruiken en eventueel in de toekomst zou willen gaan gebruiken is aanwezig. Mijn moederbord is waarschijnlijk behoorlijk overkill momenteel, toch heb ik geen spijt van de aanschaf, omdat ik zeker weet dat ik niet snel iets ga missen.
En ik laat me graag beïnvloeden door mooie marketing ;)
een heel fijn mobo, meer hoef ik denk ik niet te zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Canaria schreef op zondag 11 februari 2007 @ 13:18:

Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een I975X moederbord (Intel D975XBX2)
Enorm fijn bord, deze heb ik ook pas aangeschaft voor mijn E6600, helemaal niks mis mee. En het mooie is, alles werkt out of the box samen met Vista. Dit is mijn eerste Intel bordje en kan niet anders zeggen dat ik dik tevreden ben. Qua verzorging, performance en stabiliteit zeker zo goed als Asus (mijn enige persoonlijke referentie) - en dat al na een week of 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Leuk topic, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe pc en zat erg te twijfelen tussen een msi P965 of de Asrock xfire (945). Leunde de laatste tijd meer naar de msi omdat het een nieuwe chipset was, maar nu weet ik het helemaal niet meer ;)
Ik zit te denken aan een E4300 en die dan wel op E6600 snelheid te laten lopen, maar dat kan volgens mij ook prima met de Asrock en de Xfire is toch 50 euro goedkoper dan de msi (ik wil firewire support voor mijn camera).
Blijft lastig dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
ik ga een E6600 processor kopen en wil die graag laten draaien in een MSI P965 Platinum. Ik heb geen verstand van RAID of iets dergelijks en wil 2 PATA apparaten (dvd brander NEC en hardeschijf Maxtor) er aan hangen. Alle andere componenten worden nieuw aangekocht.

Zal dit goed werken, of wordt een ander moederbord aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Sluuz schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 15:26:
ik ga een E6600 processor kopen en wil die graag laten draaien in een MSI P965 Platinum. Ik heb geen verstand van RAID of iets dergelijks en wil 2 PATA apparaten (dvd brander NEC en hardeschijf Maxtor) er aan hangen. Alle andere componenten worden nieuw aangekocht.

Zal dit goed werken, of wordt een ander moederbord aangeraden?
Ik heb zelf dit moederbord gekocht inclusief een E6600. De PATA controler werkt zonder problemen onder Windows Vista en ben dan ook zeer tevreden. Alles werkt gewoon zoals het moet en heb dan ook niets te klagen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sluuz schreef op zondag 11 februari 2007 @ 18:44:
Ik heb een vraagje met betrekking tot een nieuwe pc die ik wil gaan samenstellen. Ik heb vrij weinig verstand van compatibiliteit tussen verschillende componenten, dus daar gaat mijn vraag over.

Ik heb de BestBuy guide van januari (multimedia systeem) even als basis genomen. Daarin wordt het MSI P965 Neo-F moederbordje genomen. Echter lees ik hier niet al te positieve reacties over en dan vooral met betrekking tot PATA devices. Ik zou graag mijn 250GB PATA hardeschijf over willen zetten in dit nieuwe systeem en ook mijn PATA NEC DVD brander. Het zou dus gaan om 2 PATA devices, is dat mogelijk? Moet ik dan een extra PATA controller aanschaffen of kan ik dan beter een ander bordje nemen (zelfde prijsklasse aub)?
Op zich is er met dat bord niks mis mee, alleen de kwaliteit van de JMicron PATA/SATA controller is gewoonweg stukken minder t.o.v. dan bijvoorbeeld de PATA controller van Intel die nog in de ICH7/R Southbridge zit verwerkt en dus niet meer op de ICH8/R Southbridge zit en deze Southbridge zit nu eenmaal in de P965 chipset verwerkt. Dus moeten mobofabrikanten naar een andere oplossing zoeken in dit geval een niet zo goede oplossing. Want er zijn aantoonbaar betere PATA/SATA oplossingen te vinden om het probleem met van de ICH8/R Southbridge te tackelen. Tenminste zolang je alleen maar SATA devices gebruikt is dit natuurlijk geen probleem ;) Tja of je zal moeten uitwijken naar een duurdere oplossing in dit geval de i975X chipset met ICH7/R Southbridge. Alhoewel hier een kanttekening moet worden geplaatst, want als ik even de specs van de ASUS P5W DH Deluxe neem word eigenlijk ook maar èèn PATA aansluiting door de ICH7/R Southbridge aangestuurd, de andere word, je raad het al :z door JMicron aangestuurd. En dan is er natuurlijk altijd nog de 650i chipset van N'Vidia de MPC (Southbridge) zoals N'Vidia hem noemt ondersteund wel 2 PATA aansluitingen waar je 4 devices aan kan hangen. En deze chipset is niet veel duurder dan de P965 mobo's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
TommyCP schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 12:23:
[...]

Toen ik mijn Asus P5B Deluxe kocht, was dit bord net uit. Ik was destijds absoluut niet over de JMicron controller te spreken, aangezien mijn PATA DVD-branders met dit bord soms rare kuren vertoonden. Om er een te noemen: een partij gloednieuwe CD-RW's moesten eerst op iemand anders zijn pc eenmaal beschreven en gewist worden, voordat mijn branders er op wilden schrijven. Iets anders waar ik niet blij mee was waren de drivers. Zo had ik een tijdlang het probleem dat als ik een DVD insertte/verwijderde de muisaanwijzer een paar seconden bevroor. Ook was ik in deze periode veel met de beta's/RC's van Windows Vista aan het experimenteren; Vista-drivers voor de controller kwamen pas laat uit.

Maar... met de laatste biosupdates (waarbij de ROM van de JMicron controller een aantal maal is geüpdate) en drivers ben ik eigenlijk zeer tevreden. JMicron lijkt zijn zaken voor elkaar te hebben en alles functioneert nu zoals het hoort. Ikzelf heb althans geen klachten meer.
Dus geen PATA problemen meer na BIOS-update?
r00t schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:34:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik ook een MSI P965 Platinum en de JMicron controller was in het begin een echte ramp.

Ik heb een DVD-lezer en een DVD-schrijver aan deze controller hangen. Win Xp schakelde deze 2 apparaten de hele tijd terug naar PIO-modus ( de traagste overdracht ) ipv naar DMA. Ik had vanalles geprobeerd, maar niets hielp.

Ik zat op dat moment potvast, want ja, ik kon niks doen zonder dat DVD's en CD's op een aanvaardbare snelheid konden gelezen worden.

Uiteindelijk heb ik gekeken voor BIOS-updates van mijn moederbord. Er was een nieuwe versie beschikbaar en ik heb dan ge-update. En voilà, alles werkte ( en werkt nog steeds ) naar behoren.

Dus misschien werkt het, misschien niet. Je kunt zowiezo beter bij DIT moederbord een BIOS-update doen naar de laatste versie.

Hiermee wil ik niet aanduiden dat het een slecht moederbord is, integendeel zelfs, het is één van de meest degelijke moederborden die ik ooit tegengekomen ben. Maar zoals reeds vermeld: Probeer die JMicron-chips dus zo weinig mogelijk te gebruiken, als het niet echt noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
bedankt voor de tips! Ik zal in ieder geval bij problemen gelijk de BIOS even updaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 14-09 21:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyCP
r00t schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:56:
[...]
Dus geen PATA problemen meer na BIOS-update?
Nope, ik heb met de recentere BIOS-versies en drivers de laatste twee maanden geen problemen meer ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
TommyCP schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:44:
[...]

Nope, ik heb met de recentere BIOS-versies en drivers de laatste twee maanden geen problemen meer ondervonden.
Werkt de JMicron PATA controller met de recentste BIOS evengoed als de ICH7 PATA controller?
Zo ja, dan ga ik voor de "Asus P5B Deluxe". :)

[ Voor 6% gewijzigd door Conroe op 14-02-2007 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Waarom dan nog gaan voor 975X?
De P965 is nieuwer, heeft nu ook Crossfire support en heeft ook geen PATA problemen meer (evengoed als ICH7?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

hjs schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 09:06:
Leuk topic, ik ben een beetje aan het rondkijken voor een nieuwe pc en zat erg te twijfelen tussen een msi P965 of de Asrock xfire (945). Leunde de laatste tijd meer naar de msi omdat het een nieuwe chipset was, maar nu weet ik het helemaal niet meer ;)
Ik zit te denken aan een E4300 en die dan wel op E6600 snelheid te laten lopen, maar dat kan volgens mij ook prima met de Asrock en de Xfire is toch 50 euro goedkoper dan de msi (ik wil firewire support voor mijn camera).
Blijft lastig dus :+
Leuk idee, zo'n ConroeXfire-eSATA2 en een E4300 en dan op naar de 266Mhz...

Maar lees dan eerst ff dit:

OVERCLOCK

ATTENZIONE! La scheda ha un blocco per quanto riguarda l'overclock, infatti con processori con bus a 133MHz si blocca a 150MHz, con processori con bus a 200MHz si blocca a 224MHz e con processori con bus a 266MHz si blocca a 300MHz... in attesa che qualche smanettone metta in giro qualche bios moddato o che la sblocchi la AsRock stessa

Ik hoop dat je ook zonder echt de Italiaanse taal machtig te zijn kunt afleiden dat het klokken naar de 266Mhz met je E4300 je zeer waarschijnlijk niet gaat lukken... ;)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met P965-chipsets kan je serieus FSB overklokken, de review is met een E6300 gedaan. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2860&p=21

Bovenstaande tekstje door babelfish gehaald, 200MHz FSB processors kan je met een Asrock slechts tot 224MHz opschroeven. Dus een ander mobo halen.

[ Voor 35% gewijzigd door rapture op 14-02-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:58:
Met P965-chipsets kan je serieus FSB overklokken, de review is met een E6300 gedaan. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2860&p=21

Bovenstaande tekstje door babelfish gehaald, 200MHz FSB processors kan je met een Asrock slechts tot 224MHz opschroeven. Dus een ander mobo halen.
asrock kan wel hoger
alleen moet je de pci-e bus op 117mhz zetten.

Ik had dat probleem ook (asrock 945conroe-dvi)
De intel 805 op 133bus wilde niet over de 150bus draaien
tot dat ik de pci-e bus op 117mhz zetten en kon ik de bus verhogen naar 163bus.

De intel chips hebben een lock zodat je niet hoger kan dan zoveel % overklokken.
Alleen sommige fabricanten hebben dat er uit gesloopt in de bios
De lowbudget borden hebben het standaart wel actief

Zelfde probleem had mijn broertje zijn intel 915chip van foxcom.
Deze wilde niet hoger tot dat ik de pci-e bus op 117mhz zetten.

In de bios kon je overklokken via standaart overklokken in %
Op de hoogste stand ging de pci-e bus ook verhogen naar 117mhz bus. (anders starte de bord niet op)

• hjs
  • Niet online

hjs

Mars Warrior schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:44:
[...]

Leuk idee, zo'n ConroeXfire-eSATA2 en een E4300 en dan op naar de 266Mhz...

Maar lees dan eerst ff dit:

OVERCLOCK

ATTENZIONE! La scheda ha un blocco per quanto riguarda l'overclock, infatti con processori con bus a 133MHz si blocca a 150MHz, con processori con bus a 200MHz si blocca a 224MHz e con processori con bus a 266MHz si blocca a 300MHz... in attesa che qualche smanettone metta in giro qualche bios moddato o che la sblocchi la AsRock stessa

Ik hoop dat je ook zonder echt de Italiaanse taal machtig te zijn kunt afleiden dat het klokken naar de 266Mhz met je E4300 je zeer waarschijnlijk niet gaat lukken... ;)
Mooi, probleem opgelost :*)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rapture schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 22:58:

Ahum...

Met een i945-chipset halen ze niet meer dan 224MHz. Dat dat een Asrock is boeit geen steek.

Waarom weer die onnodige en onzinnige focus op het merk bord (dat niet enorm relevant is) ipv op de chipset (dat wel 100% relevant is) :?

Oslik blyat! Oslik!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

dion_b schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 08:47:
[...]

Ahum...

Met een i945-chipset halen ze niet meer dan 224MHz. Dat dat een Asrock is boeit geen steek.

Waarom weer die onnodige en onzinnige focus op het merk bord (dat niet enorm relevant is) ipv op de chipset (dat wel 100% relevant is) :?
Je hebt gelijk, maar ook weer niet:

It seems, according to extensive tests of the owners of this motherboard and ASrock support, that the FSB wall has to do with the clock generator (and the 945P chipset, perhaps internal dividers) and not with the BIOS.
As we know the FSB hits a:
-300 MHz wall for FSB1066 CPUs like E6x00
-224 MHz wall for FSB800 CPUs like E4300 (that's my case)
-150 MHz wall for FSB533 CPUs like Pentium D 805

I found another board from Abit (Abit AL8 with 945P chipset) that hits 224 FSB wall with FSB800 CPUs.
Like others Abit board, it features the uGuru tweaking utility for advanced overclocking.
Users managed to break the 224 FSB wall with FSB800 CPUs and could reach the upper wall at 300 FSB by changing the changing the "N/B Strap CPU as" setting to PSB1066 - which is available through uGuru.
See article here (in "Overclocking"): http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=4425

Although no such option is available in the ASrock BIOS, to me, this seems to be kind of hope, at least for owners of FSB800 CPUs:
If we could manage to find a way to fool the motherboard so that it handles FSB800 CPUs as FSB1066 CPUs, this couls leads to a potential good overclock (300x9=2700 Mhz) for E4300 Core 2 Duo for instance.

Dus JA, het heeft te maken met de chipset, maar kan dus door de BIOS omzeilt worden, en dat is toch echt weer afhankelijk van het merk bord...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Graag antwoord op volgende vragen a.u.b:
r00t schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 09:40:
[...]
Werkt de JMicron PATA controller met de recentste BIOS evengoed als de ICH7 PATA controller?
Zo ja, dan ga ik voor de "Asus P5B Deluxe". :)
r00t schreef op zondag 11 februari 2007 @ 19:34:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:01:
[...]

Je hebt gelijk, maar ook weer niet:

It seems, according to extensive tests of the owners of this motherboard and ASrock support, that the FSB wall has to do with the clock generator (and the 945P chipset, perhaps internal dividers) and not with the BIOS.
As we know the FSB hits a:
-300 MHz wall for FSB1066 CPUs like E6x00
-224 MHz wall for FSB800 CPUs like E4300 (that's my case)

I found another board from Abit (Abit AL8 with 945P chipset) that hits 224 FSB wall with FSB800 CPUs.
Like others Abit board, it features the uGuru tweaking utility for advanced overclocking.
Users managed to break the 224 FSB wall with FSB800 CPUs and could reach the upper wall at 300 FSB by changing the changing the "N/B Strap CPU as" setting to PSB1066 - which is available through uGuru.
See article here (in "Overclocking"): http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=4425

Although no such option is available in the ASrock BIOS, to me, this seems to be kind of hope, at least for owners of FSB800 CPUs:
If we could manage to find a way to fool the motherboard so that it handles FSB800 CPUs as FSB1066 CPUs, this couls leads to a potential good overclock (300x9=2700 Mhz) for E4300 Core 2 Duo for instance.

Dus JA, het heeft te maken met de chipset, maar kan dus door de BIOS omzeilt worden, en dat is toch echt weer afhankelijk van het merk bord...
Tja ik hat er al een antwoord op
Als je de pci-e op 117mhz is die wal weg
Die van mij loopt op 163mhz max (geen voltage aanpassing) door de pci-e bus op 117mhz te zetten.
En ja dit is een asrock 945conroe bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Ik kan echt niet kiezen tussen de "Asus P5W DH Deluxe" en de "Asus P5B Deluxe". |:(
Langs de ene kant heb ik die Digital Home meuk niet nodig, maar langs de andere kant wil ik toch een deftige PATA controller...
Wat zouden jullie doen in mijn plaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op man, een Tweaker wordt geacht zelf te kiezen...

Het is hier geen helpdesk, dit is een discussietopic :o

Bovendien zeg je langs de ene kant geen meuk nodig te hebben, maar zit je wel twee Deluxe uitvoeringen van een merk te vergelijken.

Wat ik zou doen in jouw plaats is simpelweg beginnen bij het begin en eerst je eisen opstellen, dan chipset kiezen op basis daarvan, dan kijken naar moederborden die daaraan voldoen en dan pas naar merk en model kijken. Allicht dat je dan wat minder problemen hebt :Z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ErikE-
  • Laatst online: 11-09 22:45
r00t schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:48:
Ik kan echt niet kiezen tussen de "Asus P5W DH Deluxe" en de "Asus P5B Deluxe". |:(
Langs de ene kant heb ik die Digital Home meuk niet nodig, maar langs de andere kant wil ik toch een deftige PATA controller...
Wat zouden jullie doen in mijn plaats?
haal gewoon dat DFI infinity 975x bord. Even duur als een P5B deluxe en als het goed is native PATA support. ;) Er is gelukkig meer dan Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of indien je geen DFI wilt: de Foxconn 975X7AB-8EKRS2H. Niet echt HET overclock bord, maar op stock draait dit plankje prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Waarom zit er op de "Asus P5W DH Deluxe" ook zo'n JMicron controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van het feit dat het een ranzig overcompleet uitgeruste Deluxe-editie is met meer toeters en bellen dan de carnivalsoptochten die je vandaag in veel zuidelijke streken tegen had kunnen komen...?

Of wat concreter, zoek eens op hoeveel PATA kanalen de ICH7R heeft, vraag je af of er mensen zouden zijn die meer zouden willen en vraag je vervolgens af of jij ook zo'n persoon bent.

Allicht kan het ook geen kwaad om eindelijk eens verder te kijken dan je neus lang is en misschien op zoek te gaan naar non-Deluxe edities van borden en misschien zelfs naar andere merken te kijken als je geen JMicron wilt. Maar zelfs dat is in dit geval niet nodig. En precies wat ik hiermee bedoel mag je zelf uitzoeken, je mag ook enige eigen inzet tonen ipv schijnbaar te verwachten dat je alles 100% voorgekauwd krijgt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Zo slecht kan die JMicron controller dan toch niet zijn?
Als ze het zelfs op een highend moederbord plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn genoeg alternatieven voor de jMicron controller, enkele voorbeelden:
*Biostar Tforce P965 gebruiken een Via IDE controller (schijnt een top controller te zijn)
*MSI P965 Neo 2 gebruikt een Marvell controller
*abit IB9 heeft een ITE controller

keus te over me dunkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
Ik snap het gezeur over de jMicron niet. Oke het werkte in het begin niet echt goed maar na de update werkt het zonder problemen. Ik heb meerder moederborden gebruikt met een jMicron chippie en had geen last van lage snelheden of andere problemen. Als de moederbord fabrikant een goed update beleid heeft is de jMicron geen slechte keus.

@dion_b,
Ik begrijp je mening over de "toeters en bellen". Je hebt gelijk wat betreft het nut voor de meeste gebruikers. Maar sommige mensen willen nu eenmaal een Deluxe en hebben het geld ervoor over. dan zie ik het probleem niet. Als ik het voorbeeld van Asus nog even vasthou met de Deluxe versie vindt ik de meerprijs en de extras wel het overwegen waard.

Het is misschien zonde van het geld maar er is een kans dat je ooit zo`n toeter gaat gebruiken en dan heb je het al. Verder hechte sommige waarde aan de naam en zo`n bord wordt vaker verkocht. Het voordeel van een bord dat veel verkocht wordt is dat er meer informatie over te vinden is.`

Dus als men voor een Deluxe gaan betekend het niet direct dat ze geld over de balk gooien. Het leeuwen deel hier valt onder de noemer Tweaker en de kans dat een Tweaker een toeter gaat gebruiken is vele malen groter dan een gemiddelde thuisgebruiker.

PS, dit is niet als aanval bedoelt.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
Ik denk dat ik voor de "Asus P5B Deluxe" ga. :)
Hoewel de prijs niets uitmaakt, zie ik niet echt de meerwaarde van de P5W t.o.v. de P5B.
Morgen bestel ik; wees dus vlug als je me nog wil overhalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mentox schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:46:
[...]

@dion_b,
Ik begrijp je mening over de "toeters en bellen". Je hebt gelijk wat betreft het nut voor de meeste gebruikers. Maar sommige mensen willen nu eenmaal een Deluxe en hebben het geld ervoor over. dan zie ik het probleem niet. Als ik het voorbeeld van Asus nog even vasthou met de Deluxe versie vindt ik de meerprijs en de extras wel het overwegen waard.

Het is misschien zonde van het geld maar er is een kans dat je ooit zo`n toeter gaat gebruiken en dan heb je het al. Verder hechte sommige waarde aan de naam en zo`n bord wordt vaker verkocht. Het voordeel van een bord dat veel verkocht wordt is dat er meer informatie over te vinden is.`

Dus als men voor een Deluxe gaan betekend het niet direct dat ze geld over de balk gooien. Het leeuwen deel hier valt onder de noemer Tweaker en de kans dat een Tweaker een toeter gaat gebruiken is vele malen groter dan een gemiddelde thuisgebruiker.
Dat laatste vind ik een interessante. 5 jaar terug (ja, ik ben GoT dinosaurus) kwam je continu topics tegen van Tweakers die juist per se een 'kaal' moederbord wilden omdat ze zelf wilden weten welke uitbreidingskaarten ze gingen gebruiken voor alle uitgebreide functionaliteit. Er werd neergekeken op mensen die "onboard meuk" gebruikten :z

Maar goed, je hebt absoluut gelijk dat er mensen zijn die mogelijk een of meerdere van de functies van een 'Deluxe' uitvoering zouden kunnen gebruiken. Maar in dit specifieke geval heb straalt r00t nu niet bepaald enige begrip uit van wat dat precies behalve een mooi woord inhoudt en lijkt wat zijn eisen betreft een non-Deluxe versie (nota bene met een andere PATA controller erop) veel passender te zijn (het scheelt hier trouwens maar EUR 4, dus om de prijs hoeft hij het niet te laten).
r00t schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:07:
Ik denk dat ik voor de "Asus P5B Deluxe" ga. :)
Hoewel de prijs niets uitmaakt, zie ik niet echt de meerwaarde van de P5W t.o.v. de P5B.
Morgen bestel ik; wees dus vlug als je me nog wil overhalen. ;)
Zoals je al een paar keer gezegd is wordt een Tweaker geacht zelf te kunnen kiezen. Dit is jouw keuze...

Ondertussen gaan wij hier gewoon verder met een discussie over de So775 C2D chipsets :)

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 20-02-2007 16:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NUM9
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10-2020
Jullie praten hier over 965... is dit anders dan G965? Zo ja, wat is hier het verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conroe
NUM9 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:47:
Jullie praten hier over 965... is dit anders dan G965? Zo ja, wat is hier het verschil in?
De 965 chipset bestaat er in drie varianten:¨P965, G965 en Q965.
De P965 chipset heeft geen geïntegreerde videokaart, de G965 en Q965 hebben dat wel.
De Q965 is verder geoptimaliseerd voor zakelijke PC's en biedt de mogelijkheid om twee monitoren aan te sluiten op de geïntegreerde graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:06:
er zijn genoeg alternatieven voor de jMicron controller, enkele voorbeelden:
*Biostar Tforce P965 gebruiken een Via IDE controller (schijnt een top controller te zijn)
keus te over me dunkt
Die biostar, is die wel leverbaar in Nederland, vind hem iig niet terug in de pricewatch.
wel goede reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sowieso is men in NL (zowel gebruikers als leveranciers) overdreven gefixeerd op een klein aantal merken :/

Maar zo obscuur hoef je niet eens te gaan om op P965 planken alternatieven voor de JMicron te zoeken - MSI heeft de P965Neo2 met een Marvell chip, Abit heeft de IB9 met een ITE chip etc...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nou, die abit staat ook wel bij 3 winkels in de pricewatch :+
Ik zie bij Azerty wel een andere Biostar, kan tzt altijd vragen of ze aan de Tforce kunnen komen, mocht ik hem willen hebben ;)

• Conroe
Ik snap nog altijd niet waarom men in de BBG altijd de "Asus P5W DH Deluxe" (975X) aanraadt, ondanks dat de P965 speciaal gemaakt is voor Core 2 Duo...
Is dat dan alleen omwille van de features die erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje84
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 14:43
r00t schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:55:
Ik snap nog altijd niet waarom men in de BBG altijd de "Asus P5W DH Deluxe" (975X) aanraadt, ondanks dat de P965 speciaal gemaakt is voor Core 2 Duo...
Is dat dan alleen omwille van de features die erop zitten?
1 persoon zegt "dit bord is het beste" en iedereen volgt zijn sporen....
er bestaat geen bord wat het beste is. (bestaat wel natuurlijk maar even niet te letterlijk nemen)
Je moet kijken naar
  • wat je WILT van je mobo
  • en wat je NIET gebruikt van features
  • en wat je MISSCHIEN wilt gaan gebruiken in de toekomst
op basis van dit ga je kijken welke borden aan je eisen voldoen
en van dat lijstje ga je een keuze maken tov je budget en je interesses/voorkeur (merk) etc etc ;)

zit nu zelf te piekeren met mijn toekomstige config en tis idd niet makkelijk en weet zelf nog steeds niet of ik nu voor de 965 of de 975 ga
heb gemerkt dat de meeste 965 chipsets maar 1x PCIe x16 hebben en de 975 allen zowat 2x PCIe x16
dan moet je weer gaan kijken lijkt crossfire/sli je interessant etc of zou het in de toekomst mogelijk zijn dat het wilt gaan gebruiken
allemaal eisen waar ik op dit moment ook mee bezig ben en langzaam ga je richting een bepaalde reeks mobos

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42
Wat te doen
ik twijfel nog aan het chipset voor mijn nieuwe systeem.
kan een Asrock ConXFire (socket 775) nemen met Intel 945PL chipset.
Of toch gaan voor de P5B met de P965 chipset...De asrock kost ongeveer 80 en de intel iets van 130...Eventueel een tussenstap zou natuurlijk de Gigabyte DS3 bord, deze zal ik dan wel ergens appart moeten bestellen..

Systeem zal als volgt samengesteld zijn:
Moederbord (?)
Intel Core2Duo E6400
2 x 1Gb Pc4200 533Mhz
Asus GeForce 9700GS 256Mb DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:55

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De 945 chipset doet het prima als je niet aan crossfire/sli gaat doen (tweede pci-e slot op de ConroeXfire-esata2 is een PCI-e 4x slot). Doet vrijwel niet onder voor de P965 in benchmarks. 4xSATAII was voor mij ook genoeg, dus heb ik voor dit bord gekozen :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Het grootste voordeel van Raid van Intel zelf vind ik persoonlijk de compabiliteit, nu op het moment is Jmicron weer even in trek maar dat kan zo maar weer ineens over zijn. Dan is het heel erg lastig als je via de RMA een ander board krijgt met een totaal andere controller (spreek uit ervaring).

Aan de ene kant kun je gaan zeuren van ik wil er weer 1 hebben met zo'n zelfde controller, maar aan de andere kant het was wel weer een betere, dus dan wordt het echt een lastig verhaal.

Intel ICHR is in vele gevallen upwards compatible, dus je kunt een raid array van ich7 naar bijvoorbeeld ich8 overzetten, terug wordt vaak iets lastiger, maar kan soms ook gewoon.

Verder heb je ook nog matrix raid op ich chipsets zitten, kan ook handig zijn. Zo kun je raid0 met raid1 combineren.

Ik vind de Asus p5b-e wel een goed alternatief op de p5b, die heeft net wat meer doordat deze wel ich8r heeft, en is niet zo gek veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

[knip] Gaat naar aparte topic SATA-PATA adapters.... dan kan er over gepraat worden.

[ Voor 92% gewijzigd door MrDummy op 04-03-2007 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezza
  • Laatst online: 15-10-2023
Leuk hoor die P965 chipset, maar binnen nu en ongeveer 2 maanden staat de opvolger op de stoep. De P35 dus. Deze is i.t.t. de P965 op een 65nm procede gebakken, en biedt officiele ondersteuning voor de komende 1333MHz FSB CPU's. (oke dat is misschien niet zo heel bijzonder... dat doen de P965 en de 650/680 van Nvidia over het algemeen ook wel). Maar omdat 'ie dus op 65nm is gebakken i.p.v. 90nm is de kans groter dat de chipset met een hogere FSB overweg kan. Daardoor zit je dan gelijk op een beter upgrade-path lijkt mij. Verder is nog de nieuwe ICH9 aanwezig met PCI-e 2.0 en standaard 6 sata-poorten, waar je als het goed is met de port-multiplier ook nog eens meerdere apparaten aan 1 port kan hangen. Verder is er nog DDR3 support. Maar goed... daar heb je dus nog niks aan, maar wie weet dat het met een combo-bordje toch nog leuk is voor later.

Het is natuurlijk afwachten of het echt een betere performance biedt t.o.v. de P965... Maar als je nu van plan bent een P965 bord (of evt. een 975X) te kopen is het misschien wijs om nog even te wachten. Ik ben het i.i.g. wel van plan. Ben er mee eens dat altijd maar wachten zonde van je tijd is, maar 2 maandjes ofzo kan nog wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de g985 bearleake chipset die in q2 komt heeft alleen ddr2 ondersteuning, de X985 en de G985E die wss in q3 komen hebben ondersteuning voor ddr2 en ddr3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 11:50
Ik heb in ieder geval slechte ervaringen met de 945G chipset.
Mijn Asus P5LD2 VM DH kan ik niet verder clocken omdat de PCI-e bus niet gelockt is. De optie in de bios is er, maar hij werkt niet. Wil ik ver overclocken zal ik dus de PCI-e bus moeten opvoeren. Dat gaat helaas maar tot 120, vanaf dat punt herkent de s-ata controller geen schijven meer. :(

Voor zover ik weet hebben alle mAtx C2D moederborden dit probleem.
Uitzondering op de regel is een pas uitgekomen moederbord van Abit:
http://forums.anandtech.c...did=2013135&enterthread=y

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-03-2007 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel op dat je daar een 'G' versie, dus met integrated VGA, te pakken hebt. Zodra je je FSB OCt, OC je ook je VGA, wat er vaak slecht tegen kan - ook al gebruik je het niet :o

Voor non-OC gebruik is er geen verschil in prestaties tussen de de chipsets met integrated VGA en zonder, maar als je wilt OCen is het sterk af te raden om integrated VGA te nemen.

Als je de P965 (of 650i) te duur vindt is het dus veel beter de 945P te pakken dan de 945G als je wilt OCen. Zo niet boeit het niets. Overigens valt het nog redelijk mee met de prijzen van P965 borden, als je geen SLI en andere overbodige features wilt heb je voor EUR 90-100 al aardige keuze (borden van ECS, Intel, MSI, Abit, Gigabyte en Asus). Dat is nog steeds 50% meer dan de 945P borden, maar nog altijd een stuk minder dan de EUR 130 die ik hierboven hoorde noemen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
Iemand al iets tegengekomen over de VIA P4M890 die op de ABIT IP-95 zit?

Dit bord kan net als de Asrock zowel DDR als DDR2 aan. De ABIT heeft echter geen AGP 8x/PCI-e 4x maar een PCI-e 16x voor graphics (als je de onboard niet wilt gebruiken).

Icm een E4300 heb je voor €200 een Core2Duo upgrade 8)
Heb echter geen reviews gevonden over overclocken van dit chipsetje, wel gebruikers die helemaal lyrisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de VIA P4M900 chipset. Ik heb nergens kunnen vinden of deze wel dual-channel geheugen ondersteunt (dus dat zal dan wel niet). Hij is redelijk goedkoop (50 euro). Een review ervan vinden is echter onmogelijk, ook van de onboard grafische kaart.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
dion_b schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:26:
Allicht kan het ook geen kwaad om eindelijk eens verder te kijken dan je neus lang is en misschien op zoek te gaan naar non-Deluxe edities van borden en misschien zelfs naar andere merken te kijken als je geen JMicron wilt. Maar zelfs dat is in dit geval niet nodig. En precies wat ik hiermee bedoel mag je zelf uitzoeken, je mag ook enige eigen inzet tonen ipv schijnbaar te verwachten dat je alles 100% voorgekauwd krijgt :o
Als je echt een moderator bent hier (en ik het niet verkeerd begrepen heb) dan vind ik de toon waarmee je deze persoon aanspreekt eigenlijk niet echt gepast. Een moderator hoort, bij uitstek, zelf het goede voorbeeld te geven. Als moderators ook al mensen zo af gaan zeiken, dan lijkt me het einde snel zoek.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin.
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
wcduck schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:15:
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de VIA P4M900 chipset. Ik heb nergens kunnen vinden of deze wel dual-channel geheugen ondersteunt (dus dat zal dan wel niet). Hij is redelijk goedkoop (50 euro). Een review ervan vinden is echter onmogelijk, ook van de onboard grafische kaart.
De VIA P4M900 ondersteunt geen dual-channel.

specificaties van een ECS P4M900T-M moederbord:
Single-channel DDR2 memory architecture
2 x 240-pin DDR2 DIMM socket support up to 4 GB
Support DDR2 667/533/400 DDR2 SDRAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Laatst online: 07-09 13:06
Aangezien ik met exact dezelfde vraag zit en inmiddels de P35 chipset en de X38 chipset erbij zijn gekomen, wil ik dit topic een rotschop verkopen.
Mijn bedoeling is om eind deze maand een PC te kopen met de volgende ingredienten:

E8400 C2D CPU
8600GT Nvidia graka (merk en type nog onbekend)
2 Gb RAM
kast
SATA DVDbrander
en vanuit mijn huidige systeem een DVDrom en 300Gb HardDisk meenemen.

De enige vraag die ik heb is welk moederboard ik moet gaan gebruiken.
Ik zou nu gaan voor de Asus P5K, vanwege de P35 en verder alle aansluiting e.d. heeft die ik wil hebben.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29
Ik zou voor de P35 gaan, enige voordeel bij de X38 zou PCI-E 2.0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
maar waarom, mijn enige argument om voor de P35 te gaan is omdat dat de laatst uitgekomen BETAALBARE chipset is. Maar ik heb geen idee waarom ik voor de P35 ipv een willekeurige andere zou moeten gaan zoals een ATI of een Nvidia chipset. Een chipset is voor zover ik begrijp de verbinding tussen al je componenten, waarbij de northbridge de snelste is en daarom dus de CPU en de Graka verbind. Ik zoek meetbare redenen en argumenten ipv de mijne.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:43
its_Muppet schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:59:
Aangezien ik met exact dezelfde vraag zit en inmiddels de P35 chipset en de X38 chipset erbij zijn gekomen, wil ik dit topic een rotschop verkopen.
Mijn bedoeling is om eind deze maand een PC te kopen met de volgende ingredienten:

E8400 C2D CPU
Dat gaat niet meevallen, die processoren komen pas op z'n vroegst in januari... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
ik weet, maar ik hoop alvast alles zonder die CPU te kunnen bestellen en dan in januari die te kunnen krijgen, terwijl de CPU wel op de factuur van 2007 komt te staan. Ik moet een uitgave doen tbv aftrekposten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 21:16

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

its_Muppet schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:59:

E8400 C2D CPU
8600GT Nvidia graka (merk en type nog onbekend)
2 Gb RAM
kast
SATA DVDbrander
en vanuit mijn huidige systeem een DVDrom en 300Gb HardDisk meenemen.

De enige vraag die ik heb is welk moederboard ik moet gaan gebruiken.
Ik zou nu gaan voor de Asus P5K, vanwege de P35 en verder alle aansluiting e.d. heeft die ik wil hebben.
Dan hier een vraag van mij? Waarom een 8600 en geen 8800GT of HD3850. Vele malen sneller en niet eens gek veel duurder. Als je nu een bord koopt zou ik een X38 halen. Heb je tenminste pci-e 2.0 en nog wat andere dingen die met vervolg upgrades best handig kunnen zijn :)

Youtube Download ubersnel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
budget is ong E600. Ik ben geen Die Hard gamer, maar LOTR:BFME2 en C&C3 mogen best op hoge resolutie. Een X38 begint bij E200, terwijl ik daar ong. E100 voor had uitgetrokken.
grove berekening:
E8400: E175
Mobo E100
Graka E125
2Gb DDR2 E 75
Kast+voeding E100
SATA DVDrw E25
----------------------------------------
Totaal E600

Maar dit allemaal is heel erg off-topic; Mijn vraag blijft staan: Waar moet ik op letten bij een chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:28

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik zou voor jouw situatie hetvolgende doen;

X38 bied niet zoveel voordelen, op dit moment. X48 al helemaal niet.

Voordelen X38 tov P35;

PCI-Express 2.0: Meer snelheid, en meer stroomdoorgang. Dat wilt zeggen; bij een 8800GT zul je bijvoorbeeld geen extra stroomconectoren moeten verbinen met je 3D kaart.

2X PCI-ex 16X; Hierdoor kun je een Crossfire -opstelling maken, met 2 ATI-3D kaarten.

That's it zo'n beetje.

Je ziet het; X38 voegt niet zoveel waarde toe. Daarom zou ik voor;

P35: Asus P5k-E Goed bordje, voor maar 125 Euro
P35: Asus P5K-Premium: Hét beste P35 bord, voor 165 Euro.
X38: WIl je echt een X38-mobo, ga dan voor de Asus P5E. 180 Euro.

De X38 verbruikt ook nog eens meer stroom. De P5K-Premium is heel erg zuinig.

3D: Kies geen ander 3D kaart op dit moment dan de ATI 3850/3850 / 8800GT / 8800GTS-V2.

-----

P5E / P5K-Premium
Samsung HDD F1 320/640/500GB
8800GT

:>

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
its_Muppet schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:55:
budget is ong E600. Ik ben geen Die Hard gamer, maar LOTR:BFME2 en C&C3 mogen best op hoge resolutie. Een X38 begint bij E200, terwijl ik daar ong. E100 voor had uitgetrokken.
grove berekening:
E8400: E175
Mobo E100
Graka E125
2Gb DDR2 E 75
Kast+voeding E100
SATA DVDrw E25
----------------------------------------
Totaal E600

Maar dit allemaal is heel erg off-topic; Mijn vraag blijft staan: Waar moet ik op letten bij een chipset?
Ik zou zelf ook voor de P35 chipset gaan. Ik heb namelijk een aantal jaren geleden een Asus P4C800E Deluxe moederbord gekocht (voor veel geld). Daar zat een 875P chipset op die sneller/beter zou zijn dan de 865P. Ik heb er niets van gemerkt. Daarom zou ik nu altijd voor een "mainstream" chipset gaan.

Je moet vooral ook kijken naar wat het betreffende moederbord je allemaal te bieden heeft. De een heeft bijvoorbeeld maar 3 Sata poorten, de ander 6 of 8. Ook het aantal PCI(e) sloten en andere aansluitingen wisselt nogal (Sound, RAID, Firewire, Parallel, Serieel, etc).
MSI levert al P35 bordjes die in de pricewatch beginnen bij ~73 euro. Gigabyte levert voor ~90 euro een P35-DS3 bordje waar alle condensatoren van een beter type zijn, waardoor de levensduur langer zal zijn. Helaas las ik over de Gigabyte veel problemen op het forum. De Asus P5KR begint bij ~100 euro.

Geheugen wat aansluit bij de bussnelheid van je processor is PC5300 (667MHz DDR2). Dat is er al te vinden voor 35~40 euro (Kinston/Corsair). Ik zou zeker aanbevelen om te kijken of je o.a. met dit vrijgekomen geld uit je budget de videokaart kan veranderen in een 8800GT van 200 euro. Je krijgt zo veel meer prestatiewinst ten opzichte van de 8600 serie dat het de investering zeker waard is. Je kunt dan wat langer games spelen op leuke settings.

Succes!
Pagina: 1 2 Laatste