Waarom zit er op de "Asus P5W DH Deluxe" ook zo'n JMicron controller?
Wat dacht je van het feit dat het een ranzig overcompleet uitgeruste Deluxe-editie is met meer toeters en bellen dan de carnivalsoptochten die je vandaag in veel zuidelijke streken tegen had kunnen komen...?
Of wat concreter, zoek eens op hoeveel PATA kanalen de ICH7R heeft, vraag je af of er mensen zouden zijn die meer zouden willen en vraag je vervolgens af of jij ook zo'n persoon bent.
Allicht kan het ook geen kwaad om eindelijk eens verder te kijken dan je neus lang is en misschien op zoek te gaan naar non-Deluxe edities van borden en misschien zelfs naar andere merken te kijken als je geen JMicron wilt. Maar zelfs dat is in dit geval niet nodig. En precies wat ik hiermee bedoel mag je zelf uitzoeken, je mag ook enige eigen inzet tonen ipv schijnbaar te verwachten dat je alles 100% voorgekauwd krijgt
Of wat concreter, zoek eens op hoeveel PATA kanalen de ICH7R heeft, vraag je af of er mensen zouden zijn die meer zouden willen en vraag je vervolgens af of jij ook zo'n persoon bent.
Allicht kan het ook geen kwaad om eindelijk eens verder te kijken dan je neus lang is en misschien op zoek te gaan naar non-Deluxe edities van borden en misschien zelfs naar andere merken te kijken als je geen JMicron wilt. Maar zelfs dat is in dit geval niet nodig. En precies wat ik hiermee bedoel mag je zelf uitzoeken, je mag ook enige eigen inzet tonen ipv schijnbaar te verwachten dat je alles 100% voorgekauwd krijgt
Oslik blyat! Oslik!
Zo slecht kan die JMicron controller dan toch niet zijn?
Als ze het zelfs op een highend moederbord plaatsen...
Als ze het zelfs op een highend moederbord plaatsen...
Verwijderd
er zijn genoeg alternatieven voor de jMicron controller, enkele voorbeelden:
*Biostar Tforce P965 gebruiken een Via IDE controller (schijnt een top controller te zijn)
*MSI P965 Neo 2 gebruikt een Marvell controller
*abit IB9 heeft een ITE controller
keus te over me dunkt
*Biostar Tforce P965 gebruiken een Via IDE controller (schijnt een top controller te zijn)
*MSI P965 Neo 2 gebruikt een Marvell controller
*abit IB9 heeft een ITE controller
keus te over me dunkt
Ik snap het gezeur over de jMicron niet. Oke het werkte in het begin niet echt goed maar na de update werkt het zonder problemen. Ik heb meerder moederborden gebruikt met een jMicron chippie en had geen last van lage snelheden of andere problemen. Als de moederbord fabrikant een goed update beleid heeft is de jMicron geen slechte keus.
@dion_b,
Ik begrijp je mening over de "toeters en bellen". Je hebt gelijk wat betreft het nut voor de meeste gebruikers. Maar sommige mensen willen nu eenmaal een Deluxe en hebben het geld ervoor over. dan zie ik het probleem niet. Als ik het voorbeeld van Asus nog even vasthou met de Deluxe versie vindt ik de meerprijs en de extras wel het overwegen waard.
Het is misschien zonde van het geld maar er is een kans dat je ooit zo`n toeter gaat gebruiken en dan heb je het al. Verder hechte sommige waarde aan de naam en zo`n bord wordt vaker verkocht. Het voordeel van een bord dat veel verkocht wordt is dat er meer informatie over te vinden is.`
Dus als men voor een Deluxe gaan betekend het niet direct dat ze geld over de balk gooien. Het leeuwen deel hier valt onder de noemer Tweaker en de kans dat een Tweaker een toeter gaat gebruiken is vele malen groter dan een gemiddelde thuisgebruiker.
PS, dit is niet als aanval bedoelt.
@dion_b,
Ik begrijp je mening over de "toeters en bellen". Je hebt gelijk wat betreft het nut voor de meeste gebruikers. Maar sommige mensen willen nu eenmaal een Deluxe en hebben het geld ervoor over. dan zie ik het probleem niet. Als ik het voorbeeld van Asus nog even vasthou met de Deluxe versie vindt ik de meerprijs en de extras wel het overwegen waard.
Het is misschien zonde van het geld maar er is een kans dat je ooit zo`n toeter gaat gebruiken en dan heb je het al. Verder hechte sommige waarde aan de naam en zo`n bord wordt vaker verkocht. Het voordeel van een bord dat veel verkocht wordt is dat er meer informatie over te vinden is.`
Dus als men voor een Deluxe gaan betekend het niet direct dat ze geld over de balk gooien. Het leeuwen deel hier valt onder de noemer Tweaker en de kans dat een Tweaker een toeter gaat gebruiken is vele malen groter dan een gemiddelde thuisgebruiker.
PS, dit is niet als aanval bedoelt.
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Ik denk dat ik voor de "Asus P5B Deluxe" ga. 
Hoewel de prijs niets uitmaakt, zie ik niet echt de meerwaarde van de P5W t.o.v. de P5B.
Morgen bestel ik; wees dus vlug als je me nog wil overhalen.
Hoewel de prijs niets uitmaakt, zie ik niet echt de meerwaarde van de P5W t.o.v. de P5B.
Dat laatste vind ik een interessante. 5 jaar terug (ja, ik ben GoT dinosaurus) kwam je continu topics tegen van Tweakers die juist per se een 'kaal' moederbord wilden omdat ze zelf wilden weten welke uitbreidingskaarten ze gingen gebruiken voor alle uitgebreide functionaliteit. Er werd neergekeken op mensen die "onboard meuk" gebruiktenMentox schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:46:
[...]
@dion_b,

Maar goed, je hebt absoluut gelijk dat er mensen zijn die mogelijk een of meerdere van de functies van een 'Deluxe' uitvoering zouden kunnen gebruiken. Maar in dit specifieke geval heb straalt r00t nu niet bepaald enige begrip uit van wat dat precies behalve een mooi woord inhoudt en lijkt wat zijn eisen betreft een non-Deluxe versie (nota bene met een andere PATA controller erop) veel passender te zijn (het scheelt hier trouwens maar EUR 4, dus om de prijs hoeft hij het niet te laten).
Zoals je al een paar keer gezegd is wordt een Tweaker geacht zelf te kunnen kiezen. Dit is jouw keuze...r00t schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:07:
Ik denk dat ik voor de "Asus P5B Deluxe" ga.
Ondertussen gaan wij hier gewoon verder met een discussie over de So775 C2D chipsets
[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 20-02-2007 16:19 ]
Oslik blyat! Oslik!
De 965 chipset bestaat er in drie varianten:¨P965, G965 en Q965.NUM9 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:47:
Jullie praten hier over 965... is dit anders dan G965? Zo ja, wat is hier het verschil in?
De P965 chipset heeft geen geïntegreerde videokaart, de G965 en Q965 hebben dat wel.
De Q965 is verder geoptimaliseerd voor zakelijke PC's en biedt de mogelijkheid om twee monitoren aan te sluiten op de geïntegreerde graphics.
Die biostar, is die wel leverbaar in Nederland, vind hem iig niet terug in de pricewatch.Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2007 @ 12:06:
er zijn genoeg alternatieven voor de jMicron controller, enkele voorbeelden:
keus te over me dunkt
wel goede reviews
Sowieso is men in NL (zowel gebruikers als leveranciers) overdreven gefixeerd op een klein aantal merken 
Maar zo obscuur hoef je niet eens te gaan om op P965 planken alternatieven voor de JMicron te zoeken - MSI heeft de P965Neo2 met een Marvell chip, Abit heeft de IB9 met een ITE chip etc...

Maar zo obscuur hoef je niet eens te gaan om op P965 planken alternatieven voor de JMicron te zoeken - MSI heeft de P965Neo2 met een Marvell chip, Abit heeft de IB9 met een ITE chip etc...
Oslik blyat! Oslik!
Nou, die abit staat ook wel bij 3 winkels in de pricewatch 
Ik zie bij Azerty wel een andere Biostar, kan tzt altijd vragen of ze aan de Tforce kunnen komen, mocht ik hem willen hebben
Ik zie bij Azerty wel een andere Biostar, kan tzt altijd vragen of ze aan de Tforce kunnen komen, mocht ik hem willen hebben
Ik snap nog altijd niet waarom men in de BBG altijd de "Asus P5W DH Deluxe" (975X) aanraadt, ondanks dat de P965 speciaal gemaakt is voor Core 2 Duo...
Is dat dan alleen omwille van de features die erop zitten?
1 persoon zegt "dit bord is het beste" en iedereen volgt zijn sporen....r00t schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:55:
Ik snap nog altijd niet waarom men in de BBG altijd de "Asus P5W DH Deluxe" (975X) aanraadt, ondanks dat de P965 speciaal gemaakt is voor Core 2 Duo...
er bestaat geen bord wat het beste is. (bestaat wel natuurlijk maar even niet te letterlijk nemen)
Je moet kijken naar
- wat je WILT van je mobo
- en wat je NIET gebruikt van features
- en wat je MISSCHIEN wilt gaan gebruiken in de toekomst
en van dat lijstje ga je een keuze maken tov je budget en je interesses/voorkeur (merk) etc etc
zit nu zelf te piekeren met mijn toekomstige config en tis idd niet makkelijk en weet zelf nog steeds niet of ik nu voor de 965 of de 975 ga
heb gemerkt dat de meeste 965 chipsets maar 1x PCIe x16 hebben en de 975 allen zowat 2x PCIe x16
dan moet je weer gaan kijken lijkt crossfire/sli je interessant etc of zou het in de toekomst mogelijk zijn dat het wilt gaan gebruiken
allemaal eisen waar ik op dit moment ook mee bezig ben en langzaam ga je richting een bepaalde reeks mobos
Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H
Wat te doen
ik twijfel nog aan het chipset voor mijn nieuwe systeem.
kan een Asrock ConXFire (socket 775) nemen met Intel 945PL chipset.
Of toch gaan voor de P5B met de P965 chipset...De asrock kost ongeveer 80 en de intel iets van 130...Eventueel een tussenstap zou natuurlijk de Gigabyte DS3 bord, deze zal ik dan wel ergens appart moeten bestellen..
Systeem zal als volgt samengesteld zijn:
Moederbord (?)
Intel Core2Duo E6400
2 x 1Gb Pc4200 533Mhz
Asus GeForce 9700GS 256Mb DDR3
ik twijfel nog aan het chipset voor mijn nieuwe systeem.
kan een Asrock ConXFire (socket 775) nemen met Intel 945PL chipset.
Of toch gaan voor de P5B met de P965 chipset...De asrock kost ongeveer 80 en de intel iets van 130...Eventueel een tussenstap zou natuurlijk de Gigabyte DS3 bord, deze zal ik dan wel ergens appart moeten bestellen..
Systeem zal als volgt samengesteld zijn:
Moederbord (?)
Intel Core2Duo E6400
2 x 1Gb Pc4200 533Mhz
Asus GeForce 9700GS 256Mb DDR3
De 945 chipset doet het prima als je niet aan crossfire/sli gaat doen (tweede pci-e slot op de ConroeXfire-esata2 is een PCI-e 4x slot). Doet vrijwel niet onder voor de P965 in benchmarks. 4xSATAII was voor mij ook genoeg, dus heb ik voor dit bord gekozen
Hier stond een dode link.
Het grootste voordeel van Raid van Intel zelf vind ik persoonlijk de compabiliteit, nu op het moment is Jmicron weer even in trek maar dat kan zo maar weer ineens over zijn. Dan is het heel erg lastig als je via de RMA een ander board krijgt met een totaal andere controller (spreek uit ervaring).
Aan de ene kant kun je gaan zeuren van ik wil er weer 1 hebben met zo'n zelfde controller, maar aan de andere kant het was wel weer een betere, dus dan wordt het echt een lastig verhaal.
Intel ICHR is in vele gevallen upwards compatible, dus je kunt een raid array van ich7 naar bijvoorbeeld ich8 overzetten, terug wordt vaak iets lastiger, maar kan soms ook gewoon.
Verder heb je ook nog matrix raid op ich chipsets zitten, kan ook handig zijn. Zo kun je raid0 met raid1 combineren.
Ik vind de Asus p5b-e wel een goed alternatief op de p5b, die heeft net wat meer doordat deze wel ich8r heeft, en is niet zo gek veel duurder.
Aan de ene kant kun je gaan zeuren van ik wil er weer 1 hebben met zo'n zelfde controller, maar aan de andere kant het was wel weer een betere, dus dan wordt het echt een lastig verhaal.
Intel ICHR is in vele gevallen upwards compatible, dus je kunt een raid array van ich7 naar bijvoorbeeld ich8 overzetten, terug wordt vaak iets lastiger, maar kan soms ook gewoon.
Verder heb je ook nog matrix raid op ich chipsets zitten, kan ook handig zijn. Zo kun je raid0 met raid1 combineren.
Ik vind de Asus p5b-e wel een goed alternatief op de p5b, die heeft net wat meer doordat deze wel ich8r heeft, en is niet zo gek veel duurder.
[knip] Gaat naar aparte topic SATA-PATA adapters.... dan kan er over gepraat worden.
[ Voor 92% gewijzigd door MrDummy op 04-03-2007 08:48 ]
Leuk hoor die P965 chipset, maar binnen nu en ongeveer 2 maanden staat de opvolger op de stoep. De P35 dus. Deze is i.t.t. de P965 op een 65nm procede gebakken, en biedt officiele ondersteuning voor de komende 1333MHz FSB CPU's. (oke dat is misschien niet zo heel bijzonder... dat doen de P965 en de 650/680 van Nvidia over het algemeen ook wel). Maar omdat 'ie dus op 65nm is gebakken i.p.v. 90nm is de kans groter dat de chipset met een hogere FSB overweg kan. Daardoor zit je dan gelijk op een beter upgrade-path lijkt mij. Verder is nog de nieuwe ICH9 aanwezig met PCI-e 2.0 en standaard 6 sata-poorten, waar je als het goed is met de port-multiplier ook nog eens meerdere apparaten aan 1 port kan hangen. Verder is er nog DDR3 support. Maar goed... daar heb je dus nog niks aan, maar wie weet dat het met een combo-bordje toch nog leuk is voor later.
Het is natuurlijk afwachten of het echt een betere performance biedt t.o.v. de P965... Maar als je nu van plan bent een P965 bord (of evt. een 975X) te kopen is het misschien wijs om nog even te wachten. Ik ben het i.i.g. wel van plan. Ben er mee eens dat altijd maar wachten zonde van je tijd is, maar 2 maandjes ofzo kan nog wel
Het is natuurlijk afwachten of het echt een betere performance biedt t.o.v. de P965... Maar als je nu van plan bent een P965 bord (of evt. een 975X) te kopen is het misschien wijs om nog even te wachten. Ik ben het i.i.g. wel van plan. Ben er mee eens dat altijd maar wachten zonde van je tijd is, maar 2 maandjes ofzo kan nog wel
Verwijderd
de g985 bearleake chipset die in q2 komt heeft alleen ddr2 ondersteuning, de X985 en de G985E die wss in q3 komen hebben ondersteuning voor ddr2 en ddr3
Ik heb in ieder geval slechte ervaringen met de 945G chipset.
Mijn Asus P5LD2 VM DH kan ik niet verder clocken omdat de PCI-e bus niet gelockt is. De optie in de bios is er, maar hij werkt niet. Wil ik ver overclocken zal ik dus de PCI-e bus moeten opvoeren. Dat gaat helaas maar tot 120, vanaf dat punt herkent de s-ata controller geen schijven meer.
Voor zover ik weet hebben alle mAtx C2D moederborden dit probleem.
Uitzondering op de regel is een pas uitgekomen moederbord van Abit:
http://forums.anandtech.c...did=2013135&enterthread=y
Mijn Asus P5LD2 VM DH kan ik niet verder clocken omdat de PCI-e bus niet gelockt is. De optie in de bios is er, maar hij werkt niet. Wil ik ver overclocken zal ik dus de PCI-e bus moeten opvoeren. Dat gaat helaas maar tot 120, vanaf dat punt herkent de s-ata controller geen schijven meer.
Voor zover ik weet hebben alle mAtx C2D moederborden dit probleem.
Uitzondering op de regel is een pas uitgekomen moederbord van Abit:
http://forums.anandtech.c...did=2013135&enterthread=y
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-03-2007 09:12 ]
Let wel op dat je daar een 'G' versie, dus met integrated VGA, te pakken hebt. Zodra je je FSB OCt, OC je ook je VGA, wat er vaak slecht tegen kan - ook al gebruik je het niet 
Voor non-OC gebruik is er geen verschil in prestaties tussen de de chipsets met integrated VGA en zonder, maar als je wilt OCen is het sterk af te raden om integrated VGA te nemen.
Als je de P965 (of 650i) te duur vindt is het dus veel beter de 945P te pakken dan de 945G als je wilt OCen. Zo niet boeit het niets. Overigens valt het nog redelijk mee met de prijzen van P965 borden, als je geen SLI en andere overbodige features wilt heb je voor EUR 90-100 al aardige keuze (borden van ECS, Intel, MSI, Abit, Gigabyte en Asus). Dat is nog steeds 50% meer dan de 945P borden, maar nog altijd een stuk minder dan de EUR 130 die ik hierboven hoorde noemen
Voor non-OC gebruik is er geen verschil in prestaties tussen de de chipsets met integrated VGA en zonder, maar als je wilt OCen is het sterk af te raden om integrated VGA te nemen.
Als je de P965 (of 650i) te duur vindt is het dus veel beter de 945P te pakken dan de 945G als je wilt OCen. Zo niet boeit het niets. Overigens valt het nog redelijk mee met de prijzen van P965 borden, als je geen SLI en andere overbodige features wilt heb je voor EUR 90-100 al aardige keuze (borden van ECS, Intel, MSI, Abit, Gigabyte en Asus). Dat is nog steeds 50% meer dan de 945P borden, maar nog altijd een stuk minder dan de EUR 130 die ik hierboven hoorde noemen

Oslik blyat! Oslik!
Iemand al iets tegengekomen over de VIA P4M890 die op de ABIT IP-95 zit?
Dit bord kan net als de Asrock zowel DDR als DDR2 aan. De ABIT heeft echter geen AGP 8x/PCI-e 4x maar een PCI-e 16x voor graphics (als je de onboard niet wilt gebruiken).
Icm een E4300 heb je voor €200 een Core2Duo upgrade
Heb echter geen reviews gevonden over overclocken van dit chipsetje, wel gebruikers die helemaal lyrisch zijn.
Dit bord kan net als de Asrock zowel DDR als DDR2 aan. De ABIT heeft echter geen AGP 8x/PCI-e 4x maar een PCI-e 16x voor graphics (als je de onboard niet wilt gebruiken).
Icm een E4300 heb je voor €200 een Core2Duo upgrade
Heb echter geen reviews gevonden over overclocken van dit chipsetje, wel gebruikers die helemaal lyrisch zijn.
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de VIA P4M900 chipset. Ik heb nergens kunnen vinden of deze wel dual-channel geheugen ondersteunt (dus dat zal dan wel niet). Hij is redelijk goedkoop (50 euro). Een review ervan vinden is echter onmogelijk, ook van de onboard grafische kaart.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Als je echt een moderator bent hier (en ik het niet verkeerd begrepen heb) dan vind ik de toon waarmee je deze persoon aanspreekt eigenlijk niet echt gepast. Een moderator hoort, bij uitstek, zelf het goede voorbeeld te geven. Als moderators ook al mensen zo af gaan zeiken, dan lijkt me het einde snel zoek.dion_b schreef op zondag 18 februari 2007 @ 18:26:
Allicht kan het ook geen kwaad om eindelijk eens verder te kijken dan je neus lang is en misschien op zoek te gaan naar non-Deluxe edities van borden en misschien zelfs naar andere merken te kijken als je geen JMicron wilt. Maar zelfs dat is in dit geval niet nodig. En precies wat ik hiermee bedoel mag je zelf uitzoeken, je mag ook enige eigen inzet tonen ipv schijnbaar te verwachten dat je alles 100% voorgekauwd krijgt![]()
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
De VIA P4M900 ondersteunt geen dual-channel.wcduck schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:15:
Wat ik hier nog niet langs heb zien komen is de VIA P4M900 chipset. Ik heb nergens kunnen vinden of deze wel dual-channel geheugen ondersteunt (dus dat zal dan wel niet). Hij is redelijk goedkoop (50 euro). Een review ervan vinden is echter onmogelijk, ook van de onboard grafische kaart.
specificaties van een ECS P4M900T-M moederbord:
Single-channel DDR2 memory architecture
2 x 240-pin DDR2 DIMM socket support up to 4 GB
Support DDR2 667/533/400 DDR2 SDRAM
Aangezien ik met exact dezelfde vraag zit en inmiddels de P35 chipset en de X38 chipset erbij zijn gekomen, wil ik dit topic een rotschop verkopen.
Mijn bedoeling is om eind deze maand een PC te kopen met de volgende ingredienten:
E8400 C2D CPU
8600GT Nvidia graka (merk en type nog onbekend)
2 Gb RAM
kast
SATA DVDbrander
en vanuit mijn huidige systeem een DVDrom en 300Gb HardDisk meenemen.
De enige vraag die ik heb is welk moederboard ik moet gaan gebruiken.
Ik zou nu gaan voor de Asus P5K, vanwege de P35 en verder alle aansluiting e.d. heeft die ik wil hebben.
Mijn bedoeling is om eind deze maand een PC te kopen met de volgende ingredienten:
E8400 C2D CPU
2 Gb RAM
kast
SATA DVDbrander
Ik zou nu gaan voor de Asus P5K, vanwege de P35 en verder alle aansluiting e.d. heeft die ik wil hebben.
"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)
Ik zou voor de P35 gaan, enige voordeel bij de X38 zou PCI-E 2.0 zijn.
maar waarom, mijn enige argument om voor de P35 te gaan is omdat dat de laatst uitgekomen BETAALBARE chipset is. Maar ik heb geen idee waarom ik voor de P35 ipv een willekeurige andere zou moeten gaan zoals een ATI of een Nvidia chipset. Een chipset is voor zover ik begrijp de verbinding tussen al je componenten, waarbij de northbridge de snelste is en daarom dus de CPU en de Graka verbind. Ik zoek meetbare redenen en argumenten ipv de mijne.
"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)
Dat gaat niet meevallen, die processoren komen pas op z'n vroegst in januari...its_Muppet schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:59:
Aangezien ik met exact dezelfde vraag zit en inmiddels de P35 chipset en de X38 chipset erbij zijn gekomen, wil ik dit topic een rotschop verkopen.
E8400 C2D CPU
ik weet, maar ik hoop alvast alles zonder die CPU te kunnen bestellen en dan in januari die te kunnen krijgen, terwijl de CPU wel op de factuur van 2007 komt te staan. Ik moet een uitgave doen tbv aftrekposten,
Dan hier een vraag van mij? Waarom een 8600 en geen 8800GT of HD3850. Vele malen sneller en niet eens gek veel duurder. Als je nu een bord koopt zou ik een X38 halen. Heb je tenminste pci-e 2.0 en nog wat andere dingen die met vervolg upgrades best handig kunnen zijnits_Muppet schreef op maandag 03 december 2007 @ 17:59:
E8400 C2D CPU
2 Gb RAM
kast
SATA DVDbrander
budget is ong E600. Ik ben geen Die Hard gamer, maar LOTR:BFME2 en C&C3 mogen best op hoge resolutie. Een X38 begint bij E200, terwijl ik daar ong. E100 voor had uitgetrokken.
grove berekening:
E8400: E175
Mobo E100
Graka E125
2Gb DDR2 E 75
Kast+voeding E100
SATA DVDrw E25
----------------------------------------
Totaal E600
Maar dit allemaal is heel erg off-topic; Mijn vraag blijft staan: Waar moet ik op letten bij een chipset?
grove berekening:
Mobo E100
Graka E125
2Gb DDR2 E 75
Kast+voeding E100
SATA DVDrw E25
Totaal E600
Maar dit allemaal is heel erg off-topic; Mijn vraag blijft staan: Waar moet ik op letten bij een chipset?
Ik zou voor jouw situatie hetvolgende doen;
X38 bied niet zoveel voordelen, op dit moment. X48 al helemaal niet.
Voordelen X38 tov P35;
PCI-Express 2.0: Meer snelheid, en meer stroomdoorgang. Dat wilt zeggen; bij een 8800GT zul je bijvoorbeeld geen extra stroomconectoren moeten verbinen met je 3D kaart.
2X PCI-ex 16X; Hierdoor kun je een Crossfire -opstelling maken, met 2 ATI-3D kaarten.
That's it zo'n beetje.
Je ziet het; X38 voegt niet zoveel waarde toe. Daarom zou ik voor;
P35: Asus P5k-E Goed bordje, voor maar 125 Euro
P35: Asus P5K-Premium: Hét beste P35 bord, voor 165 Euro.
X38: WIl je echt een X38-mobo, ga dan voor de Asus P5E. 180 Euro.
De X38 verbruikt ook nog eens meer stroom. De P5K-Premium is heel erg zuinig.
3D: Kies geen ander 3D kaart op dit moment dan de ATI 3850/3850 / 8800GT / 8800GTS-V2.
P5E / P5K-Premium
Samsung HDD F1 320/640/500GB
8800GT
X38 bied niet zoveel voordelen, op dit moment. X48 al helemaal niet.
Voordelen X38 tov P35;
PCI-Express 2.0: Meer snelheid, en meer stroomdoorgang. Dat wilt zeggen; bij een 8800GT zul je bijvoorbeeld geen extra stroomconectoren moeten verbinen met je 3D kaart.
2X PCI-ex 16X; Hierdoor kun je een Crossfire -opstelling maken, met 2 ATI-3D kaarten.
That's it zo'n beetje.
Je ziet het; X38 voegt niet zoveel waarde toe. Daarom zou ik voor;
P35: Asus P5k-E Goed bordje, voor maar 125 Euro
P35: Asus P5K-Premium: Hét beste P35 bord, voor 165 Euro.
X38: WIl je echt een X38-mobo, ga dan voor de Asus P5E. 180 Euro.
De X38 verbruikt ook nog eens meer stroom. De P5K-Premium is heel erg zuinig.
3D: Kies geen ander 3D kaart op dit moment dan de ATI 3850/3850 / 8800GT / 8800GTS-V2.
-----
P5E / P5K-Premium
Samsung HDD F1 320/640/500GB
8800GT
Gulfstream G650
Ik zou zelf ook voor de P35 chipset gaan. Ik heb namelijk een aantal jaren geleden een Asus P4C800E Deluxe moederbord gekocht (voor veel geld). Daar zat een 875P chipset op die sneller/beter zou zijn dan de 865P. Ik heb er niets van gemerkt. Daarom zou ik nu altijd voor een "mainstream" chipset gaan.its_Muppet schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:55:
budget is ong E600. Ik ben geen Die Hard gamer, maar LOTR:BFME2 en C&C3 mogen best op hoge resolutie. Een X38 begint bij E200, terwijl ik daar ong. E100 voor had uitgetrokken.
grove berekening:
Mobo E100
Graka E125
2Gb DDR2 E 75
Kast+voeding E100
SATA DVDrw E25
Totaal E600
Je moet vooral ook kijken naar wat het betreffende moederbord je allemaal te bieden heeft. De een heeft bijvoorbeeld maar 3 Sata poorten, de ander 6 of 8. Ook het aantal PCI(e) sloten en andere aansluitingen wisselt nogal (Sound, RAID, Firewire, Parallel, Serieel, etc).
MSI levert al P35 bordjes die in de pricewatch beginnen bij ~73 euro. Gigabyte levert voor ~90 euro een P35-DS3 bordje waar alle condensatoren van een beter type zijn, waardoor de levensduur langer zal zijn. Helaas las ik over de Gigabyte veel problemen op het forum. De Asus P5KR begint bij ~100 euro.
Geheugen wat aansluit bij de bussnelheid van je processor is PC5300 (667MHz DDR2). Dat is er al te vinden voor 35~40 euro (Kinston/Corsair). Ik zou zeker aanbevelen om te kijken of je o.a. met dit vrijgekomen geld uit je budget de videokaart kan veranderen in een 8800GT van 200 euro. Je krijgt zo veel meer prestatiewinst ten opzichte van de 8600 serie dat het de investering zeker waard is. Je kunt dan wat langer games spelen op leuke settings.
Succes!