Dit was met de release van Windows XP idem, sterker nog, veel erger omdat de overgang van Win 9x naar Windows (XP)NT ervoor zorgde dat vrijwel het gros van de drivers en programmas niet meer werkte. Op Windows Vista kun je ruim 75% van voormalige Windows XP programma's draaien en ook drivers doen het vaak nog.
Omdat je nu toevallig een boem ziet aan topics wil niet zeggen dat het een slecht OS is. Iedereen waarbij het goed draait zal geen hoera topic openen immers.
Even wat ik zelf wou melden na anderhalve week Vista gedraait te hebben:
1. Installatie: uitstekend, zeer snel.
2. Overall Performance: Goed, mits je uitstekende hardware hebt.
3. Stabiliteit: Uitstekend, geen problemen met drivers of software gehad.
4. Aero:

Ik ben van mening dat het oog ook wat wil en sta daarom altijd open voor grafische hoogstandjes.
5. Sidebar: Leuk, maar na 3 dagen had ik hem nog steeds niet gebruikt en heb ik hem uitgezet.
6. Security: Als Tweaker vind ik de nieuwe gebruikersaccount policy zwaar klote. Een system32 dir waar ik niks in mag doen is wat mij betreft niet iets voor mij. Voor de leek is dit zeer nuttig. Ik kan niks anders zeggen dat het zeker goed is, het brengt de beveiliging voor "domme" thuisgebruikers op een hoger niveau. Tja, wij Tweakers zullen dit maar moeten uitzetten.
Ik ben iemand die veranderingen toejuicht en switch vrij snel over naar nieuwe besturingssystemen en applicaties. Toch heb ik het gisteravond verwijderd en Windows XP er weer opgezet. Reden hiervoor was dat ik in spellen zon 30-40% performance verlies had. Gamen is wat ik op deze PC hoofdzakelijk doe, ik koop geen Core 2 Duo, 2GB DDR800, 7900GTX met Raptor HD om in een spel maar 40FPS te krijgen.
Dat was voor mijn de reden om terug te keren naar XP. Mocht ik niet gegamed hebben of minder hoge eisen gesteld hebben aan gameperformance, dan had ik zeker wel bij Vista gebleven.