Je kan erg lang over lootsystemen praten. Persoonlijk vind ik een open systeem het best (dus met een vorm van punten, die op een website oid staat en geen council die kan overrulen). Als een council kan beslissen/overrulen zal die (en terecht) de schuld krijgen als er vage beslissingen worden genomen.
Met een cijfersysteem kan je zeggen 'tsja, iedereen kan het zien op de website, jij hebt zoveel punten en hij zoveel, hij heeft echt meer gedaan... volgende keer beter.' Hier ligt de 'schuld' dus bij de persoon zelf. Dat geeft meestal een stuk minder problemen.
Ik heb zelf trouwens heel lang in een guild gezeten die werkte met uren+council, en daar ben ik dus meermalen genaaid. Ik kwam er later achter dat de guildleader zelfs heeft voorkomen dat ik een classleader werd (hij veto'de) omdat hij vond dat ik niet op de lootcouncil mocht zitten omdat ik 'een lootwhore' zou zijn. Grappig genoeg was ik diegene die de meeste loot had gepassed in de guild, waaronder goede upgrades, omdat ik 'onofficieel' dus wel classleader was en ik iedereen wel mocht. Ook kwam ik achter het feit dat de guildleader niet heel erg oplette op hoe de DKP op items werd vastgesteld.
Ik kwam er pas heel laat achter dat dit allemaal speelde, en het was (..is) een van de meest gerespecteerde guildleaders op de server, en onze guild werd altijd geprezen omdat het zo casual maar toch succesvol is. Blijkt dus maar weer dat er een hoop schijn is als je gesloten forums hebt en een gesloten manier om loot te verdelen.
Anyway, de moraal; zelfs de meest vriendelijke en gerespecteerde mensen hebben vooroordelen en dus is een objectief, open, puntensysteem het beste.
Ff een hele stomme vraag, in de eerste raid bestaat die lijst niet hoe begin je dan? door rollen? want dan ben je de eerste maand so ie so niet netjes bezig denk ik? wij werken zelf met dkp en als je dus voor het eerst mee gaat krijg je dus gewoon 50 DKP in je broek zak het zou zonde zijn om items te sharden terwijl die gene zonder dkp het goed zou kunnen gebruiken.
Wij werken trouwens niet met bidding die gene die boven aan de lijst staat en het item wil hebben krijgt het voor het vaste aantal DKP, ik vond dit persoonlijk eerlijker omdat de volgende de raid dat item misschien weer dropt en iemand het voor veel minder dkp krijgt.
Als je met dat systeem werkt zou het niet erg zijn om mensen een negatief DKP saldo te laten hebben. Je moet alleen van tevoren goed de DKP waarden van de items vaststellen (door classleaders/iedereen voten laten bepalen). Je kan dan dus na een paar raids een paar mensen hebben die negatief staan, maar die zullen mettertijd wel weer in de plus komen. Je hanteert gewoon weer 'hoogste DKP krijgt het'.
[
Voor 23% gewijzigd door
Anoniem: 114186 op 25-01-2007 15:54
]