Game PC < €800,-

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Na mijn eerdere poging die mislukte heb ik nu maar een iets uitgebreidere versie gemaakt van mijn vraag.

Mijn huidige computer heb ik al een jaartje of 4. Ik kan net mee met de nieuwste games. Mijn plan was om het zootje eens te vernieuwen.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen. Daarnaast gebruik ik hem ook wel eens om audio en video's te bewerken. Maar dit is slechts een neventaak.
Ik heb puur alleen een PC-Systeem nodig. Muis, toetsenbord, beeldscherm en/of geluidsapparatuur zijn niet nodig.

Ik heb vrij weinig verstand van allerlei technische termen. In grote lijnen begrijp ik het, maar wat bij elkaar past; don't ask me!

Het maximale bedrag dat ik wil uitgeven aan mijn pc is €800,-. Minder mag altijd, maar meer zeker niet!

Wat had ik zelf in gedachte? (Ge-edit)
Na wat speurwerk heb ik dit in elkaar getovert:
- Behuizing: Recom Backdraft: Zwart : €69,-
- Processor: Intel Core 2 Duo E6300 : €189,-
- Moederboard: GigaByte 965P-DS3 : €119,-
- Dvd Speler: Samsung SH-D162C: Zwart : €19,-
- Dvd Brander: Samsung SH-S182D: Zwart : €39,-
- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10, 16MB, 250GB, S-ATA2: €85,-
- Videokaart: Club3D X1950 PRO : €189,-
- RAM Geheugen: Kingston 1024 MB DDR2 PC5300 667Mhz : €95,-
- Voeding: OCZ ModStream 450W : €69,-

Dit zou neerkomen op een totaal van €874,-

3 Puntjes die ik nog even wil aanstippen:
- De behuizing staat voor mij vast, mits alles erin past natuurlijk (waar ik wel vanuit ga).
Ik wil ook perse 2 DVD readers. Waarvan 1 dus kan branden. Dat komt omdat ik vaak beide lades gebruik.
- Over de harddisk, dat maakt me weinig uit. Wel hoeft er wat mij betreft geen 500 GB op te kunnen. 100/160 GB is meer dan zat.
- De Videokaart... Ik heb een nVidia gekozen omdat ik vrij tevreden ben met mijn huidige nVidia kaart. Van ATI kaarten heb ik weinig verstand, welke goed en welke slecht is...

Vragen
- Wat zijn jullie bevindingen hierover?
- Wat kan ik het beste weglaten of nog toevoegen?
- Wat zouden jullie anders doen?

Tot slot
Alle prijzen (op die van de behuizing na) zijn van alternate.nl gehaald. De prijs van de case is op basis van de site ct-systemen.nl. Ik ben niet van plan mijn pc hier aan te schaffen, maar heb dit enkel gedaan om een indicatie van de prijzen te krijgen.

Hopelijk weten jullie genoeg, mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik het wel! O-)

[ Voor 5% gewijzigd door ExPlanE op 24-01-2007 11:46 ]

Verwijderd

En je voeding? of zit die in de kast..

• Nock372
  • Laatst online: 13:48
ik zou gaan voor een 1900pro kaart van ati die is veel sterker voor iet wat meer geld

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
X1950Pro misschien? Zoek daar eens wat benchmarks over. Presteert over het algemeen toch ietsje beter.
En waarom DDR800 geheugen?
Ik zou trouwens qua hdd voor een 7200.10 van Seagate gaan. Presteren over het algemeen het beste.
En ik snap de keuze voor een SLI-bord ook niet. In de toekomst kun je beter upgraden naar een DX10 kaart oid dan voor een verouderde X1950Pro te gaan.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:20:
En je voeding? of zit die in de kast..
Aha... niet aan gedacht. Bedankt! Kan iemand me adviseren over welke voeding ik nodig heb?
RoD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:21:
X1950Pro misschien? Zoek daar eens wat benchmarks over. Presteert over het algemeen toch ietsje beter.
En waarom DDR800 geheugen?
Ik zou trouwens qua hdd voor een 7200.10 van Seagate gaan. Presteren over het algemeen het beste.
En ik snap de keuze voor een SLI-bord ook niet. In de toekomst kun je beter upgraden naar een DX10 kaart oid dan voor een verouderde X1950Pro te gaan.
Ok, een X1950 Pro. Heb net een review van Guru 3D gelezen. Ze schijnen vrij positief te zijn over de prijs/kwaliteit verhouding. Heb je nog een bepaald merk dat goed werkt? Of zit hier weinig verschil in?

DDR 800, eigenlijk valt hier niks aan te onderbouwen. Ik heb simpelweg gekeken naar hoeveel geheugen. 1 GB leek me wel genoeg. En aangezien er bij de specificaties van het moederboard stond dat DDR800 het hoogste was dat ze ondersteunde.

HDD 7200.10 zal ik ertussenzetten. Ik neem aan dat deze goed genoeg is?!

SLI Moederboard is misschien wat overbodig. Zeker als ik een ATI Kaart erin stop. Heeft iemand suggesties voor een ander goed moederboard? Want ook hiervan weet ik heel weinig tot niets :D .

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Laatste had ik nog een <800 samengesteld voor iemand. Die config zal stukken sneller zijn dan die je nu hebt samengesteld. Echter heeft die ook een paar minpunten, maar die kan je zelf wel iets aan passen. Dit was hem:

Intel Core 2 Duo E6300
TwinMos 2x 512MB DDR2 PC5300 667Mhz
Seagate Barracude 7200.10 250GB 16MB SATA300
Asus P5n-E SLI
Sapphire Radeon X1950 Pro
NEC ND-4571
MS-Tech LC180
OCZ ModStream 450W

(via http://www.azerty.nl)

[ Voor 3% gewijzigd door Saturnus op 21-01-2007 19:38 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 18:21
Ik ben het met RoD eens: je hebt met een X1950Pro betere prestaties dan met een GF7900GT. Misschien niet al te veel maar met spellen zoals Oblivion merk je het zeker wel. [VGA Charts]
Als je een X1950Pro neemt, neem dan GEEN Sapphire, die kaart schijnt nogal warm te worden. Sapphire heeft nu wel een Ultimate uitgebracht waarmee dat verholpen is, maar das je geld niet echt waard.

SLI is alweer achterhaald. Je kan beter later je oude kaart verkopen en dan een nieuwe betere kaart erin schuiven, dan upgraden met een extra, meestal toch al verouderde kaart. Door een non-SLI bord te kopen kan zo toch weer een paar knaken besparen ;)

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ok, bedankt voor alle reacties.

Alles nog even op een rijtje van wat er nu zeker is:

- Behuizing: Recom Blackdraft: Zwart : €69,-
- Processor: ? **
- Moederboard: ? ***
- Dvd Speler: Samsung SH-D162C: Zwart : €19,- *
- Dvd Brander: Samsung SH-S182D: Zwart : €39,- *
- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 : €62,-
- Videokaart: ?? X1950 Pro : ??? ****
- RAM Geheugen: ? (TwinMos 2x 512MB DDR2 PC5300 667Mhz) *****

* Even over de DVD Speler/Brander. Ik heb hier gelezen dat Samsung op dit moment de beste keus is. Wat is het verschil met de door Saturnus gekozen speler/brander?

** Zoals ik begrijp is de Intel Core 2 Duo beter dan een AMD X2. Maar het scheelt ook nogal behoorlijk in prijs. Is de prijs/kwaliteit van Intel Core 2 Duo echt zoveel beter dan de AMD X2?

*** Eerlijk gezegt zit ik ook niet echt te wachten op het hele SLI gedoetje. Zo te horen is SLI niet nodig. Dus dan bespaar ik daar graag weer wat centen op. Welk moederboard is dan aan te raden?

**** De sapphire moet ik dus niet nemen als ik Bitage mag geloven. Een oververhitte kaart zit niemand op te wachten! Welk merk heeft hier geen last van? Of anders: Welke kaart kan ik beter nemen?

***** De TwinMos 2x 512MB DDR2 PC5300 667Mhz is mij al eerder aangeraden. Volgens mij een goede keus dus. Maar... wat is het verschil tussen 800 en 667 Mhz? En is 2x 512 MB beter dan 1x 1024 MB?

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Saturnus schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:38:
Laatste had ik nog een <800 samengesteld voor iemand. Die config zal stukken sneller zijn dan die je nu hebt samengesteld. Echter heeft die ook een paar minpunten, maar die kan je zelf wel iets aan passen. Dit was hem:

Intel Core 2 Duo E6300
Asus P5n-E SLI
NEC ND-4571
MS-Tech LC180
OCZ ModStream 450W

Dit is een hele nette config. Zeker voor een <800 euro game systeempje. De SLI feature op het bord is verder zinloos vanwege die ati kaarts, maar het werkt verder prima.
***** De TwinMos 2x 512MB DDR2 PC5300 667Mhz is mij al eerder aangeraden. Volgens mij een goede keus dus. Maar... wat is het verschil tussen 800 en 667 Mhz? En is 2x 512 MB beter dan 1x 1024 MB?
800 Mhz heb je niet nodig, is alleen voor als je zwaar gaat overclokcen. En 2x512 is ervoor dat het geheugen dan in dual channel kan draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 21-01-2007 20:11 ]

• Saturnus
  • Niet online
@ExPlanE

*Je moet die 2 maar even vergelijken. Het enige wat ik deed is de config posten, die Samsung kan best beter zijn.
**Het scheelt inderdaad erg veel.
***Het maakt niet uit dat het board SLI is, het gaat erom dat het een zeer goede chipset heeft voor een mooie prijs.
****Sapphire is 1 van de beste ATI-based merken, als er genoeg flow is in je systeem heb je geen problemen.

• RoD
  • Niet online

RoD

ExPlanE schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:04:
** Zoals ik begrijp is de Intel Core 2 Duo beter dan een AMD X2. Maar het scheelt ook nogal behoorlijk in prijs. Is de prijs/kwaliteit van Intel Core 2 Duo echt zoveel beter dan de AMD X2?
www.tomshardware.com
*** Eerlijk gezegt zit ik ook niet echt te wachten op het hele SLI gedoetje. Zo te horen is SLI niet nodig. Dus dan bespaar ik daar graag weer wat centen op. Welk moederboard is dan aan te raden?
Eisen? Wat heb je zelf al gevonden?
**** De sapphire moet ik dus niet nemen als ik Bitage mag geloven. Een oververhitte kaart zit niemand op te wachten! Welk merk heeft hier geen last van? Of anders: Welke kaart kan ik beter nemen?
Kaarten van andere merken schijnen beter te koelen. Oa Club3D heb ik gehoord. In het X1950Pro topic zul je ongetwijfeld meer informatie vinden.
Het verschil tussen 800 en 667mhz is 133mhz :P Prestatiegewijs gezien is het verschil (afgerond) 0, tenzij je gaat overklokken. 2x512MB vs. 1x1GB... = dual channel vs. 1 bankje bezet dus makkelijk upgradebaar naar 2x1GB. Moet je voor jezelf bepalen.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Haha ok... weer een handje vol met antwoorden.

Ik ga dus voor de Intel Core 2 Duo. Dat lijkt me overduidelijk.

De eisen aan het moederboard zijn eigenlijk heel simpel. De gekozen videokaart moet er goed op draaien. Datzelfde geld voor het geheugen. En verder de basic dingen zoals een geluidsoutput (standaard lijkt me...) en een of meerdere USB 2.0 aansluitingen.
Maarja, dan is dat SLI maar overbodig. Als die Asus P5n-E gewoon meer heeft dan zo'n moederboard voor dezelfde prijs dan neem ik SLI wel voor lief... :)

Club3D had ik zelf ook gezien op alternate. Daar zat een behoorlijke cooler op. Maar... de sapphire is dus beter dan die van Club3D? Of zit daar ook weinig verschil in? Als de prijs/kwaliteit verhouding erg verschilt in het voordeel van de Sapphire zal ik daarvoor gaan.

Overclocken met mijn geheugen zie ik niet zo zitten. Dat risico neem ik niet. 667 Mhz is dus zat.
Als ik RoD mag geloven zit er dus geen verschil tussen 2x512 of 1x1024 qua prestaties. Dan ga ik denk ik eerder voor 1x1024, omdat ik later er dan nog zo'n dingetje bij kan prikken. Met het oog op Vista die geloof ik minstens 2 GB RAM nodig heeft.

Daarmee kom ik op de volgende 'tussenstand':

- Moederboard: Asus P5n-E SLI : €119,-
- Videokaart: ?? X1950 Pro : ???
- RAM Geheugen: TwinMos 1024 MB DDR2 PC5300 667Mhz : €80,-

[ Voor 16% gewijzigd door ExPlanE op 21-01-2007 20:33 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

ExPlanE schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:25:
Haha ok... weer een handje vol met antwoorden.

Ik ga dus voor de Intel Core 2 Duo. Dat lijkt me overduidelijk.

De eisen aan het moederboard zijn eigenlijk heel simpel. De gekozen videokaart moet er goed op draaien. Datzelfde geld voor het geheugen. En verder de basic dingen zoals een geluidsoutput (standaard lijkt me...) en een of meerdere USB 2.0 aansluitingen.
Maarja, dan is dat SLI maar overbodig. Als die Asus P5n-E gewoon meer heeft dan zo'n moederboard voor dezelfde prijs dan neem ik SLI wel voor lief... :)
Kijk dan eens naar de MSI P965 Neo-F, Gigabyte GA-965P-DS3 of de Aus P5B(-E, voor Raid). Allemaal redelijk basic bordjes met alles erop en eraan.
Club3D had ik zelf ook gezien op alternate. Daar zat een behoorlijke cooler op. Maar... de sapphire is dus beter dan die van Club3D? Of zit daar ook weinig verschil in? Als de prijs/kwaliteit verhouding erg verschilt in het voordeel van de Sapphire zal ik daarvoor gaan.
Als je het nu hebt over de kwaliteit van de koeler is het dus andersom.
Overclocken met mijn geheugen zie ik niet zo zitten. Dat risico neem ik niet. 667 Mhz is dus zat.
Als ik RoD mag geloven zit er dus geen verschil tussen 2x512 of 1x1024 qua prestaties.
Nee dat begreep je verkeerd :P Het verschil tussen sneller geheugen qua mhz is verwaarloosbaar, maar dual channel (dubbele geheugenbandbreedte) levert wel degelijk wat winst op. Al is het verschil niet gigantisch, als je het pakken kan, kan je het pakken.
Tenzij je dus in de toekomst wilt upgraden naar 2x1GB (lijkt mij wel, het is immers een gamepc, en 2GB geheugen is geen luxe meer tegenwoordig) dan kun je nu beter 1x1GB pakken.
Dan ga ik denk ik eerder voor 1x1024, omdat ik later er dan nog zo'n dingetje bij kan prikken. Met het oog op Vista die geloof ik minstens 2 GB RAM nodig heeft.
Nee hoor, om het redelijk soepel te draaien, is 1GB toch wel echt aan te raden, 2GB is beter. Maar "minstens" 2GB is onwaar.

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 18:47

InSanex

serenity now!

Even geknipt en geplakt van de best buy guide :

Processor: Core 2 Duo E6300 (1,86GHz) - € 164,90
Moederbord: MSI P965 Neo-F - € 93,50
Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair) - € 101,19
Videokaart: Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent - € 146,08
Harddisk: Maxtor DiamondMax 10, 250GB - € 64,31
Dvd-brander: Samsung SH-S182M 18x - € 29,-

Nou, de videokaart is inwisselbaar, en er zou nog een dvd spelertje van €19 bijkomen, maar verder denk ik dat dit prima aan je eisen voldoet.

Het weer in Halfweg

• RoD
  • Niet online

RoD

InSanex schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:35:
Even geknipt en geplakt van de best buy guide :

Processor: Core 2 Duo E6300 (1,86GHz) - € 164,90
Moederbord: MSI P965 Neo-F - € 93,50
Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC5400 DDR2, CL4 (Corsair) - € 101,19
Videokaart: Asus GeForce 7600 GT 256MB Silent - € 146,08
Harddisk: Maxtor DiamondMax 10, 250GB - € 64,31
Dvd-brander: Samsung SH-S182M 18x - € 29,-

Nou, de videokaart is inwisselbaar, en er zou nog een dvd spelertje van €19 bijkomen, maar verder denk ik dat dit prima aan je eisen voldoet.
Waar is je onderbouwing? Ik vind het systeem van de TS eigenlijk beter.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Haha, ik wordt met de post wijzer! :P

Ik zal eens wat 'research' doen naar de door jou genoemde moederboards... En oja... wat is dat RAID precies (ik zal daar ook zelf nog wel even wat research naar doen :P)

Over die videokaarten, even voor de duidelijkheid. Hoeveel verschil zit er tussen de prijs en prestaties van de Sapphire en de Club3D? (Even de temperatuur daar gelaten...)

1 GB wordt het dus :p ...

Dat vista 2 GB nodig had heb ik ergens een tijd terug gelezen. 'Minstens' is misschien wat overdreven. Maar om vista toch goed te laten werken is 2 GB wel aan te raden geloof ik. Maar even voor nu. Als vista er daadwerkelijk is, dan zien we tegen die tijd wel verder. :p

Het gaat nu dus voornamelijk nog om het moederboard, en de videokaart.

[ Voor 6% gewijzigd door ExPlanE op 21-01-2007 20:41 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

ExPlanE schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:38:
Haha, ik wordt met de post wijzer! :P

Ik zal eens wat 'research' doen naar de door jou genoemde moederboards...

Over die videokaarten, even voor de duidelijkheid. Hoeveel verschil zit er tussen de prijs en prestaties van de Sapphire en de Club3D? (Even de temperatuur daar gelaten...)
Prestaties zullen nagenoeg gelijk zijn. Sommige merken klokken hun kaarten wat hoger, maar dat is hier geloof ik niet het geval. Vaak zit het verschil alleen in de gebruikte koeler (ook vaak weinig verschillend overigens) en de accessoires die je er bij krijgt. Sommige fabrikanten leveren er games bij ed....
Dat vista 2 GB nodig had heb ik ergens een tijd terug gelezen. 'Minstens' is misschien wat overdreven. Maar om vista toch goed te laten werken is 2 GB wel aan te raden geloof ik. Maar even voor nu. Als vista er daadwerkelijk is, dan zien we tegen die tijd wel verder. :p

Het gaat nu dus voornamelijk nog om het moederboard, en de videokaart.
2GB zal zeker niet onaardig zijn met bijvoorbeeld Aero oid. Kun je tegen die tijd inderdaad nog wel eens bekijken :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Voor je videokaart moet je hier even naar kijken:

http://www23.tomshardware...=529&model2=607&chart=196

Zo'n 1950pro is voor jou denk ik de beste keuze.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Even om jou mening vragen, welke zou jij kiezen?

- MSI P965 Neo-F
- Gigabyte GA-965P-DS3
- Aus P5B(-E, voor Raid) (Wat is raid? :P )
- Asus P5n-E SLI
kutkip schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:43:
Voor je videokaart moet je hier even naar kijken:

http://www23.tomshardware...=529&model2=607&chart=196

Zo'n 1950pro is voor jou denk ik de beste keuze.
1950 Pro, dat is het probleem niet (meer). Het gaat er nu om welk merk het beste is...

[ Voor 55% gewijzigd door ExPlanE op 21-01-2007 20:45 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Raid? Lees even de Raid-FAQ in OM, staat een hele berg informatie in :) Ik zou zelf voor de Gigabyte gaan. Heeft alle features die je nodig hebt, is goedkoop (goedkoper dan de P5B) en heeft als voordeel over de MSI dat je er nog mee kunt overklokken. Nu zul je dat waarschijnlijk niet gaan doen, maar het prijsverschil is dermate klein dat ik toch de Gigabyte zou nemen
Zeg ik, terwijl ik een MSI P965 Neo-F heb

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Hartstikke bedankt. Ik ben weer heel wat opgeschoten met al deze informatie. Ik zal zeker even een kijkje nemen bij de Raid-FAQ.

Weer een nieuwe tussenstand:

- Videokaart: ?? X1950 Pro : ??? *

Het gaa tnu dus nog puur om de videokaart. Welk merk is het beste? Qua prijs/kwaliteit?

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk dat je over het merk videokaart het best even in het desbetreffende topic in VB kunt kijken.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Zal ik doen... in ieder geval bedankt voor alle hulp :)

• blaguy
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01-2023

blaguy

Computer says no...

ExPlanE schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:50:
Hartstikke bedankt. Ik ben weer heel wat opgeschoten met al deze informatie. Ik zal zeker even een kijkje nemen bij de Raid-FAQ.

Weer een nieuwe tussenstand:

- Videokaart: ?? X1950 Pro : ??? *

Het gaa tnu dus nog puur om de videokaart. Welk merk is het beste? Qua prijs/kwaliteit?
Ik weet niet meer hoe hij heet maar hij was rond de €150 en van ATI. Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
Dom-Dom-Dom 8)7

• RoD
  • Niet online

RoD

blaguy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:56:
[...]

Ik weet niet meer hoe hij heet maar hij was rond de €150 en van ATI. Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
Denk het niet. Hij vraagt immers welk merk X1950Pro het beste is. Dat ie van Ati is mag duidelijk zijn....

Verwijderd

Hm, wat ik nog steeds niet snap, is dat er mensen zijn die denken dat ze fatsoenlijk kunnen gamen met een budget < 1250 euro.

"Ik wil een Ferrari Enzo! Hij mag niet meer kosten dan 40.000 euro!"

Net als de Ferrari, dat gaat niet :)

Ook "slechts" 1GB RAM in je "game-pc" is echt iets wat je niet wil. De meeste games van tegenwoordig weten wel raad met 2GB.

Ik zou dus even doorsparen als ik jou was.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 20:59 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:57:
Hm, wat ik nog steeds niet snap, is dat er mensen zijn die denken dat ze fatsoenlijk kunnen gamen met een budget < 1250 euro.

offtopic:
Waarom jat jij mijn icon? :?

Gamen bestaat in verschillende gradaties. Een spel spelen op 1024x768 en het niet erg vinden om alles op low te zetten kan perfect met 800 euro. Een X1950Pro doet het prima in games hoor, kijk maar eens naar benchmarks.

Verwijderd

1 gig is zat voor de meeste spellen , er zijn maar enkele spellen die meer nodig hebben dus je zwamt uit je nekt :O

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:03:
1 gig is zat voor de meeste spellen , er zijn maar enkele spellen die meer nodig hebben dus je zwamt uit je nekt :O
Dat klopt ook niet. Het is niet zo dat 2GB een vereiste is, maar 2GB ga je wel baat bij hebben bij de nieuwste games. Games lusten tegenwoordig wel een extra GB. Maar dat betekent niet dat je games onspeelbaar zijn met 1GB geheugen.

• Saturnus
  • Niet online
@linuxserver
Dat is nou ook weer niet waar. 2GB komt zeker tot zijn recht als je dit combineert met een X1900-series of betere GPU + een goede A64 of C2D.

* Saturnus is het eens met RoD.

offtopic:
Moet ik hem nu ook jatten? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Saturnus op 21-01-2007 21:06 ]

Verwijderd

RoD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:59:
[...]
offtopic:
Waarom jat jij mijn icon? :?
offtopic:
Omdat ik het met je eens ben :P

Verwijderd

Als 2 gig erin heb in dual channel of 1 gig in dual channel merk ik geen verschil hoor in de spellen die ik op dit moment speel , nfs carbon , flatout 2 , unreal t. 2004 ..

• Saturnus
  • Niet online
Komt omdat die 2GB niet echt in vergelijking is met de rest van je specs...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:06:
Als 2 gig erin heb in dual channel of 1 gig in dual channel merk ik geen verschil hoor in de spellen die ik op dit moment speel , nfs carbon , flatout 2 , unreal t. 2004 ..
Dan zou ik je HDD activiteit eens checken als je er 1GB in hebt zitten ipv 2GB :w

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter

Ook "slechts" 1GB RAM in je "game-pc" is echt iets wat je niet wil. De meeste games van tegenwoordig weten wel raad met 2GB.

offtopic:
Dan neem je iets dat goedkoper is, maar alsnog snel rijd. Een corvette Z06. Het is dan wel geen ferrari. Het doet waar het goed in is! Hard rijden, en er goed uitzien...

Ok... weer ontopic.

Naja, heb even rondgekeken. Ben mede dankzij dit topic eruit gekomen. Ik ga denk ik voor de Club3D X1950 PRO. De Sapphire Ultimate is me wat duur met zn €220,-. En deze kost 3 tientjes minder. Dat vind ik al veel schelen. Daarnaast komt dat de Ultimate volgens deze site het beste is, mits je hem overclockt. En aangezien ik niet van plan ben mijn kaart over te gaan clocken denk ik dat ik genoeg heb aan de Club3D kaart.

De normale Sapphire x1950pro heb ik afgedaan omdat ik op verschillende topics lees dat deze kaart heel heet wordt en dat dit nogal wat systemcrashes veroorzaakt. Hier zit ik niet (en eigenlijk niemand) op te wachten.

Heeft iemand ervaring met de Club3D 1950Pro? Ik kan er vrij weinig over vinden... :?

edit:

Ik lees hier trouwens net dat de PowerColor met vlag en wimpel is geslaagd. Is deze kaart niet precies hetzelfde als de Club3D kaart? Er zit volgens mij precies dezelfde cooler op!?

[ Voor 6% gewijzigd door ExPlanE op 21-01-2007 21:16 ]

Verwijderd

Saturnus schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:07:
Komt omdat die 2GB niet echt in vergelijking is met de rest van je specs...
en hoe weet jij dat ? mijn siq die klopt niet hoor :O :w

de sapphire x1950 pro kun je gerust kopen is een perfecte kaart speel de hele dag games geen 1 crash gehad dus B)

eh de normale sapphire te heet in games ? right ..

Afbeeldingslocatie: http://www.hwupgrade.com/articles/video/12/temperatura.png

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 00:37 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

En waarom zou dit niet kunnen? Je moet wel even meerekenen dat alle randapparatuur reeds aanwezig is.

Je maakt mij niet wijs dat er niet goed valt te gamen met een :

Core 2 Duo E6600 (evt. oc'ed)
Ati X1950 Pro
2GB RAM

En ja, samen met moederbord, kast en hdd is dit gemakkelijk voor minder als € 1250 te vinden. Je zal zo rond de € 1000 uitkomen gok ik, ruim onder die € 1250 van jou.

Je kan het beter zien als: "Hmm die Enzo lukt me niet, dan maar een 360 Modena" Wil ik jou horen klagen dat je die te langzaam vindt om goed mee te rijden :)

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:33:
[...]

de sapphire x1950 pro kun je gerust kopen is een perfecte kaart speel de hele dag games geen 1 crash gehad dus B)

eh de normale sapphire te heet in games ? right ..
Volgens de tabel zou het moeten kunnen ja. Maar als ik reviews op Alternate.nl lees dan heb ik daar zo mn twijfels over. Dan betaal ik wel een tientje meer, en dan koop ik de X1950Pro van Club3D, met een andere koeling.
kingrichard47 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 02:06:
[...]
Core 2 Duo E6600 (evt. oc'ed)
Ati X1950 Pro
2GB RAM

En ja, samen met moederbord, kast en hdd is dit gemakkelijk voor minder als € 1250 te vinden. Je zal zo rond de € 1000 uitkomen gok ik, ruim onder die € 1250 van jou.
Is het misschien een id om de topictitel nog een keer te lezen? Ik heb helaas geen budget van €1250, maar maximaal €800,- :P .

(Hopelijk) Laatste Tussenstand:

- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 : €79,-
- RAM Geheugen: TwinMos 1024 MB DDR2 PC5300 667Mhz : €92,-
--------------------------------------------------------------------------------------
Totaal: €864,-

Helaas komt het al met al wel boven de €800,- uit. Maarja, bij mijn eerdere prijs heb ik ook geen rekening gehouden met de voeding. En ik heb een duurdere processor erin gezet.

Zijn er nog mensen die op of aanmerkingen hebben bij het gekozen systeem?

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-01 18:47

InSanex

serenity now!

RoD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:37:
[...]

Waar is je onderbouwing? Ik vind het systeem van de TS eigenlijk beter.
'
Voor de onderbouwing van de keuze voor de onderdelen kan je in de best buy guide kijken, ging me wat te ver om het geheel te knippen en te plakken.
Daarbij wou ik TS puur wijzen op het feit dat de best buy guide in eerste instantie een prima leidraad is voor de keuze van een systeem.

Het weer in Halfweg

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:53
he gasten, ik ben zelf ook bezig met een soortgelijk systeem samen te stellen. en ik heb ook al gekeken in de bestbuyg guide. ik kwam toen op een athlon x2 systteem uit. maar een e6300 lijkt me qua prestaties toch iets beter.
ik zag ergens staan dat je deze vaak goed kunt overklokken. echter heb ik me de laatste tijd niet meer zo verdiept in moedeborden. ik heb net de lijst ook gezien met de vier moederborden in dit topic.

ik hoef geen raid, maar wel een moderbord dat goed kan overklokken, en veel usb poorten en evt firewire is wel handig.

wel bord zouden julie me aanraden?? kan ik beter voor een intel chipset gaan of toch een nvidia chipset?

alvast bedankt

edit: even opgezocht, na de biosupdat lijkt de asus p5n-e een goede overklokker te zijn die verder ook goede opties heeft qua aansluitingen.

excuses was neit de bedoeling om topioc te kapen, ging al voer het moederbord dus stelde de vraag ertussendoor

[ Voor 15% gewijzigd door dangerpaki op 22-01-2007 14:15 ]

• antipode
  • Laatst online: 07-12-2025

antipode

-=Got is in the details=-

In plaats van een losse kast en voeding voor 140 euro kun je bijvoorbeeld ook de antec sonata lifestyle II kopen. Die beschikt over een prima 450 watt voeding en is vier tientjes goedkoper.
Ook de productsurvey hier op tweakers vindt het een goede kast.
Kijk maar wat je ermee doet.
Weet je trouwens zeker dat het moederbord en het geheugen goed samen gaan? Dat is ook altijd een punt waarop je moet letten.

@dangerpaki: anders begin je even een eigen topic. Wat je nu aan het doen bent is andermans topic kapen; wat hier op tweakers niet erg op prijs wordt gesteld...

[ Voor 13% gewijzigd door antipode op 22-01-2007 12:48 ]

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
antipode schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:46:
In plaats van een losse kast en voeding voor 140 euro kun je bijvoorbeeld ook de antec sonata lifestyle II kopen. Die beschikt over een prima 450 watt voeding en is vier tientjes goedkoper.
Bedankt voor je advies. Het zou inderdaad een goede oplossing zijn. Maar ik wil persee deze kast. :p (Lekker koppig ben ik weer :P ). Dus die paar tientjes heb ik er wel voor over!
Weet je trouwens zeker dat het moederbord en het geheugen goed samen gaan? Dat is ook altijd een punt waarop je moet letten.
Van dit soort dingen heb ik 0,0 verstand. Ik zal het moeten doen met de deskundigheid van anderen. Als ik de mensen mag geloven die me dit systeem aanraden dan zou het goed samen moeten kunnen?!
Als jij denkt dat het niet samengaat dan hoor ik het graag van je!

• RoD
  • Niet online

RoD

Compatibiliteit van het geheugen en moederbord check je op de site van de fabrikant van je moederbord. Ik heb even gekeken en het reepje Twinmos geheugen staat er niet tussen. Je hebt dus de kans dat het niet compatible is. Hoewel die kans erg klein is.
Als je echt op zekerheid wilt spelen zou je een reepje Kingston kunnen nemen.

• Hellsystem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-01 21:20
Neem anders een AMD CPU ..die is wat goedkoper en volgens mij is een AMD ook sneller met gamen..

of heb ik dit verkeerd;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Hellsystem schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:51:
Neem anders een AMD CPU ..die is wat goedkoper en volgens mij is een AMD ook sneller met gamen..

of heb ik dit verkeerd;)
Heb jij uberhaubt wel eens een benchmark van een C2D processor in vergelijking met wat AMD processors gezien?

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
RoD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:47:
Compatibiliteit van het geheugen en moederbord check je op de site van de fabrikant van je moederbord. Ik heb even gekeken en het reepje Twinmos geheugen staat er niet tussen. Je hebt dus de kans dat het niet compatible is. Hoewel die kans erg klein is.
Als je echt op zekerheid wilt spelen zou je een reepje Kingston kunnen nemen.
Ok... das mooi dat ik dit even weet. Dat risico ga ik dus mooi niet lopen. Ik zag toevallig laatst (ook op tweakers) een topic waarbij iemand met een X1950 Pro problemen had. Hij had ook TwinMos geheugen. Dus dat zou een hoop verklaren.
Dat worden Kingston 'reepjes' :P

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Dus nog even tot slot... dit gaat het worden?! Dit is goed zo?

- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 250 GB : €79,-

Dit zou neerkomen op een totaal van €867,-

Heeft hier iemand nog op of aanmerkingen bij? Dan hoor ik het graag! :)

Verwijderd

neem 2 x 512 kingston pc5300 die kan je dan mooi in dual channel draaien wat sneller is dan singel channel modus .
En waarom wil je nog een losse dvd speler erbij ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 14:12 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:11:
neem 2 x 512 kingston pc5300 die kan je dan mooi in dual channel draaien wat sneller is dan singel channel modus .
Dit is natuurlijk sneller maar, als je van plan bent te upgraden naar 2 gb geheugen, helemaal niet handig. Dan is het makkelijker eerst 1 gb bankje aan te schaffen, als dat maar binnen het budget past :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• dangerpaki
je zou ook voor een arctic silentium pro kast kunnen gaan. die hebben standaard een 500watt voeding die redelijk kan trekken. voor 84 euro te krijgen. volgens de arctic website is die met de volgende systemen getest.

Power Supply
The AX-500F is a power supply optimized for high end PC's and complies with Intel's ATX12V version 2.0. The continuous output power fulfils gaming system requirements based o­n multiple VGA boards.

The AX-500F was tested with the following configurations:

AMD Athlon FX-62 CPU
2 GB Ram
2x ATI X1950 XTX (Cross Fire)

Intel Core 2 Extreme CPU
2 GB Ram
2x NVIDIA 7950 Gx2
Excellent Efficiency of up to 80%
- Low heat generation
- Lower energy consumption
- Lowest electricity costs

Active PFC
- Apparent power = real power
- No additional power bill cost because of higher apparent power consumption

waarom neem je neit de msi versie van de videokaart http://tweakers.net/price...0PRO-T2D256E-prijzen.html

die is en goedkoper en standaard al hoger geklokt. of wil je alles bij dezelfde winkel halen?

[ Voor 73% gewijzigd door dangerpaki op 22-01-2007 14:24 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vergeet even niet dat in maart al de goedkopere geforce 8 modellen uitkomen nieuws: 'Budgetvarianten GeForce 8800-familie in maart' ik weet niet of je dit wist maar ik noem het maar even.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dan ga ik denk ik eerder voor 1x1024, omdat ik later er dan nog zo'n dingetje bij kan prikken.
Dat punt hebben we dus al gehad...
Gianni Rombios schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:18:
Vergeet even niet dat in maart al de goedkopere geforce 8 modellen uitkomen nieuws: 'Budgetvarianten GeForce 8800-familie in maart' ik weet niet of je dit wist maar ik noem het maar even.
En in Juni komen er weer snellere en goedkopere modellen uit, en zo kun je wel blijven wachten.

[ Voor 62% gewijzigd door RoD op 22-01-2007 14:19 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nee dit is 1 maand wachten voor een DX10 kaart. Ik zou het wel weten en gewoon 1 maand wachten.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:11:
En waarom wil je nog een losse dvd speler erbij ?
Een losse dvd speler wil ik graag erbij omdat ik vaak cd-tjes/dvd-tjes brand. Dan is het makkelijk 1tje te gebruiken voor af te spelen. Daar laat ik gewoon mn game-cd'tje in zitten. En die andere kan ik dan makkelijk gebruiken om te branden, zonder de cdtjes telkens om te wisselen.
dangerpaki schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:18:
waarom neem je neit de msi versie van de videokaart http://tweakers.net/price...0PRO-T2D256E-prijzen.html

die is en goedkoper en standaard al hoger geklokt. of wil je alles bij dezelfde winkel halen?
Ok... uit je verhaal begrijp ik dat die MSI dus beter is voor minder geld. Hoe zit het met de temperatuur? Zit hier wel een cooler op die voldoende koelt, en niet zorgt voor oververhitting?

En alles bij dezelfde winkel? Ik bestel het niet online. Ik ken iemand die besteld het dan voor me, en zet het in elkaar. Het is puur even om een indicatie te geven hoeveel het kost...
Gianni Rombios schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:21:
Nee dit is 1 maand wachten voor een DX10 kaart. Ik zou het wel weten en gewoon 1 maand wachten.
Bedankt voor je tip. Ik was zowieso niet van plan dit systeem binnen een maand aan te schaffen, omdat eerst de financien nog wat op pijl moeten worden gebracht. Ik zal het in de gaten gaan houden. Want een DX10 Kaart is altijd mooi meegenomen!!!

[ Voor 29% gewijzigd door ExPlanE op 22-01-2007 15:28 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ExPlanE schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:34:

Is het misschien een id om de topictitel nog een keer te lezen? Ik heb helaas geen budget van €1250, maar maximaal €800,- :P .
Is het misschien een id om mijn post nog een keer te lezen? Ik quote de post van ...Piet... , tjah lichtelijk offtopic, i admitt :X

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

voor zover ik gelezen heb is er nog niet gemeld dat 533mhz geheugen sneller is dan 667mhz.
Vanwege het 1:1 met de FSB. Dit was bij de release van de C2D getest en bleek dat je OF 533, OF 800mhz moest nemen als je NIET gaat overclocken.
Als je WEL gaat overclocken KUN je 667mhz overwegen maar hier kun je ook weer beter kijken naar 800+.
iig conclusie: 667 is geen verstandige keuze..

• RoD
  • Niet online

RoD

ExPlanE schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:24:
Bedankt voor je tip. Ik was zowieso niet van plan dit systeem binnen een maand aan te schaffen, omdat eerst de financien nog wat op pijl moeten worden gebracht. Ik zal het in de gaten gaan houden. Want een DX10 Kaart is altijd mooi meegenomen!!!
Waarom open je dit topic dan? 8)7 Over een maand kan de situatie er heel anders voorstaan. Die DX10 kaarten zijn daarvan een mooi voorbeeld. Beetje zinloos zo.

• RoD
  • Niet online

RoD

MrDrako schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:19:
voor zover ik gelezen heb is er nog niet gemeld dat 533mhz geheugen sneller is dan 667mhz.
Vanwege het 1:1 met de FSB. Dit was bij de release van de C2D getest en bleek dat je OF 533, OF 800mhz moest nemen als je NIET gaat overclocken.
Als je WEL gaat overclocken KUN je 667mhz overwegen maar hier kun je ook weer beter kijken naar 800+.
iig conclusie: 667 is geen verstandige keuze..
Laat daar maar eens een bron van zien, volgens mij is dit niet waar. Ik heb verscheidene artikelen gelezen waaruit bleek dat sneller geheugen weinig verschil maakte, maar het is niet zo dat 667mhz langzamer is dan 533mhz.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
RoD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:28:
[...]

Waarom open je dit topic dan? 8)7 Over een maand kan de situatie er heel anders voorstaan. Die DX10 kaarten zijn daarvan een mooi voorbeeld. Beetje zinloos zo.
Had van te voren geen id dat dit binnen een paar dagen al zo duidelijk kon zijn. Uit eerdere ervaringen dacht ik slim te zijn door wat eerder te beginnen met rondvragen. Toch denk ik dat er na een maandje niet heel veel verschil in zit. Maar ik heb nu in ieder geval een goede impressie van wat ik met mijn saldo kan doen.
RoD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:32:
[...]

Laat daar maar eens een bron van zien, volgens mij is dit niet waar. Ik heb verscheidene artikelen gelezen waaruit bleek dat sneller geheugen weinig verschil maakte, maar het is niet zo dat 667mhz langzamer is dan 533mhz.
Dus met andere woorden, ik kan net zogoed een 533 Mhz RAM Geheugen kopen ipv 667 Mhz? Qua prijs maakt he tniet zoveel uit... Maar eerder in dit topic is gezegt dat 800 Mhz juist geschikter is om mee over te clocken en 533 en 667 niet...?

[ Voor 6% gewijzigd door ExPlanE op 22-01-2007 17:39 ]

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het is maar een tip he, maar wacht nog een of twee weken voordat je je pc koopt.
Het gerucht gaat namelijk dat de E6600 op de prijs van een E6400 komt, en de andere C2D's gaan ook in prijs dalen :)

www.koopeendroom.nl

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ok, dat wordt dus al een duurdere processor voor minder :p ! :)

• dangerpaki
ExPlanE schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:24:

[...]

Ok... uit je verhaal begrijp ik dat die MSI dus beter is voor minder geld. Hoe zit het met de temperatuur? Zit hier wel een cooler op die voldoende koelt, en niet zorgt voor oververhitting?

En alles bij dezelfde winkel? Ik bestel het niet online. Ik ken iemand die besteld het dan voor me, en zet het in elkaar. Het is puur even om een indicatie te geven hoeveel het kost...
als je op de website kijkt van salland dan zie je dat erbij gezegd wordt dat de msi kaart hoger geklokt is 600mhz core (ipv 575) en 1600mhz memory (ipv 1400). dus die draait inderdaad iets sneller.
maar goed hoe het met de koeling zit weet ik niet precies. maar ik neem aan dat als ze vanuit de fabriek al hoger geklokt zijn dat het met de koeling dan wel goed zal zitten. anders meot je even in het 1950pro topic rondneuzen daar staat veel in. ik meen te herinneren dat ik niets tegen kwam met msi en koelingproblemen, maar weet het neit 100% zeker.

• Saturnus
  • Niet online
Maarten-NForce schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:40:
Het is maar een tip he, maar wacht nog een of twee weken voordat je je pc koopt.
Het gerucht gaat namelijk dat de E6600 op de prijs van een E6400 komt, en de andere C2D's gaan ook in prijs dalen :)
Opzich is het niet een gerucht, het is meer een feit.
nieuws: Nieuwe dual- en quadcore Core 2-processors in 2007

• Yaguznal
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2019
Dit is natuurlijk sneller maar, als je van plan bent te upgraden naar 2 gb geheugen, helemaal niet handig.
Google verteld me dat het mobo in je config 4 ramsloten heeft waar je dus vier maal 512mb ram plaatjes in kan steken.
Als ik het goed heb kan je alsnog uitbereiden naar 2 gig als je al 2 van 512 hebt. Of 4 plaatjes ineens minder efficient loopt dan 2 in dualchannel mode weet ik niet. Misschien kan iemand anders dat voor jou verduidelijken
Ik heb in ieder geval 4 Corsair plaatjes van 512@200Mhz dual channel mode en die werken prima (zei het iets trager).

• RoD
  • Niet online

RoD

ExPlanE schreef op maandag 22 januari 2007 @ 17:36:
[...]

Had van te voren geen id dat dit binnen een paar dagen al zo duidelijk kon zijn. Uit eerdere ervaringen dacht ik slim te zijn door wat eerder te beginnen met rondvragen. Toch denk ik dat er na een maandje niet heel veel verschil in zit. Maar ik heb nu in ieder geval een goede impressie van wat ik met mijn saldo kan doen.
Nouja wellicht dat je dan met dit topic wat handige tips gekregen hebt en over een maand in staat bent om zelf je systeem samen te stellen. :)
Dus met andere woorden, ik kan net zogoed een 533 Mhz RAM Geheugen kopen ipv 667 Mhz? Qua prijs maakt he tniet zoveel uit... Maar eerder in dit topic is gezegt dat 800 Mhz juist geschikter is om mee over te clocken en 533 en 667 niet...?
Je gaat dus niet overklokken, begrijp ik uit je posts. Dan kun je evengoed voor 533mhz geheugen gaan. Ik zou gewoon het goedkoopste pakken. Je pakt met sneller geheugen nagenoeg geen winst, dus is het zonde van het geld (al is goedkoop 667mhz geheugen ongeveer net zo duur als 533mhz geheugen). Cas latencies zijn belangrijker dan de snelheid waarop het geheugen draait. Al is hier het verschil ook niet echt noemenswaardig.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Naja waar ik dus een beetje mee zit is: 667 en 533 zijn gelijk. En even duur. Welke zou ik dan nemen? 667, omdat mocht ik dan ooit het willen overclocken dat het dan mogelijk is?

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
ExPlanE schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:04:
Naja waar ik dus een beetje mee zit is: 667 en 533 zijn gelijk. En even duur. Welke zou ik dan nemen? 667, omdat mocht ik dan ooit het willen overclocken dat het dan mogelijk is?
Als ze even duur zijn natuurlijk voor de snelste. Je weet maar nooit.

• RoD
  • Niet online

RoD

Inderdaad, dan zou je net zo goed voor het snellere kunnen gaan. Baat het niet dan schaadt het niet.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Toevallig heb ik net deze review op x-bit labs gelezen. Hier kwam als conclusie uit, zoals RoD volgens mij ook al meldde, dat DDR2-800 (en hoger) alleen voor zware overklokkers interessant is. DDR2-533 zijn de 'optimale' bankjes voor een Core2Duo E6300. Wel kun je een DDR2-667 nemen als je van plan bent een klein beetje over te klokken (naar een FSB van 333 bijvoorbeeld). Anders loopt je DDR2-533 ('FSB' = 266) geheugen dus achter op je processor :)

Zelf ben ik net ook bezig met het samenstellen van een upgrade kit waarbij ik de info uit dit topic ook helemaal ter harte genomen heb. Ik neem dus ook een Gigabyte GA-965P-DS3 met een C2D E6300 en hetzelfde DDR2-667 geheugen (alleen dan 2 bankjes) :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ok, bedankt!

Het lijkt me logisch om dus voor DDR2-667 Mhz te gaan. Aangezien de prijs nagenoeg hetzelfde is. Mocht ik willen overclocken dan kan dat, wat natuurlijk nooit verkeerd is.

Het enige waar ik nu nog een beetje mee zit is de videokaart. Welk merk X1950 Pro ik zal kiezen. Ik twijfel tussen MSI, Club3D, Asus en misschien nog de Sapphire...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ExPlanE schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:42:
Het enige waar ik nu nog een beetje mee zit is de videokaart. Welk merk X1950 Pro ik zal kiezen. Ik twijfel tussen MSI, Club3D, Asus en misschien nog de Sapphire...
Veel verschil zit er volgens mij niet tussen de kaarten. Al klinkt Club3b mij altijd iets B-merk achtig in de oren, maar dat kan een vertekend beeld zijn van mijn kant :) Zelf zou ik gewoon een goed merk uitzoeken, dat ook een nette prijs heeft. Voor de rest kun je uit die groep merken in elk geval géen slechte keus maken ;)

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Sapphire is eigenlijk al afgevallen vanwege de cooler. Genoeg mensen die er problemen mee hebben. Dus die gok neem ik niet. Voor een tientje meer heb je een MSI of een Club3D. Die van Club3D spreekt mij in eerste instantie het meeste aan vanwege de cooler. Volgens mij koelt de ArcticCooling Accelero X2 perfect. Het enige wat me nog aan het twijfelen brengt is de 'snellere' MSI X1950 Pro.

Volgens Alternate:
Club3D: Snelheid Chip: 575 MHz, Geheugen: 1380 Mhz
MSI: Snelheid Chip: 600 Mhz, Geheugen: 1400 Mhz

Ik vraag me af of dit nou zoveel scheelt. En of de MSI koeler minstens net zo goed koelt als de Club3D versie. Ik wil wel zekerweten dat mijn systeem zodirect niet oververhit raakt. Ik heb hier in het verleden nogal wat problemen mee gehad...

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
RoD schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:32:
[...]

nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten
Op sommige gebieden is 667mhz dus wel trager, door het asynchroon lopen van het geheugen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Nu online

PauseBreak

derp!

Quacka schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:27:
[...]

nieuws: Effect snel geheugen op prestaties Core 2 gemeten
Op sommige gebieden is 667mhz dus wel trager, door het asynchroon lopen van het geheugen.
Wat dus de reden is dat je het in je bios op 1:1 moet zetten. Da's ook niet al te lastig.
Betreffende de VGA kaart koeler zou ik zeggen dat die MSI ook voldoende gekoeld is, anders zou je er wel veel over lezen dat dit niet zo is, neem ik aan.

Nee, merp!

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Wat betreft het geheugen... ik heb geen flauw id waar het over gaat. Maar ik geloof het allemaal wel. Zelf hoef ik weinig in te stellen omdat ik mijn pc door iemand anders laat inbouwen, drivers erop zetten etc...

Over de videokaart, die MSI is inderdaad sneller. En ik heb nog weinig gelezen over dat deze te warm wordt. Maar zekerheid voor alles. Dat wordt dus een MSI kaart... meer voor minder, lijkt me logisch! :p

Dus dan wordt dit het definitief:

- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10 16MB 250 GB: €79,-
- Videokaart: MSI X1950 PRO : €185,-

Totaal: €863,-

[ Voor 36% gewijzigd door ExPlanE op 23-01-2007 12:02 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ExPlanE schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:58:
Wat betreft het geheugen... ik heb geen flauw id waar het over gaat. Maar ik geloof het allemaal wel. Zelf hoef ik weinig in te stellen omdat ik mijn pc door iemand anders laat inbouwen, drivers erop zetten etc...
Dat hoeft ook niet. Zolang je niet benchmarks gaat vergelijken, zal het verschil bijna niet eens merkbaar zijn. Het is natuurlijk wel altijd beter om de memory divider (als dat zo heet) 1:1 te zetten, i.v.m. asynchroon lopen. Of natuurlijk je processor overklokken van een FSB van 266 naar 333. :P

Maar dat zijn details, voor jou inderdaad niet interessant :) Je kunt altijd het 'mannetje' dat em samenstelt melden dat de divider op 1:1 gezet mag worden.

edit:

Goede keus! d:)b

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Wat werkt sneller? Processor overclocken of de divider goedzetten? :p (ik neem aan overclocken :P)

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ExPlanE schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:58:
Wat werkt sneller? Processor overclocken of de divider goedzetten? :p (ik neem aan overclocken :P)
Processor overclocken naar de geheugensnelheid levert natuurlijk performance winst op :) Als je de divider naar 1:1 zet, klok je effectief je geheugen terug naar de snelheid van je processor.

Of je het zult merken, buiten de benchmarks, ik zou het niet weten ;) Maar als je je processor overklokt naar de 333 MHz voor je geheugen, draait je processor dus op (uit mijn hoofd) (7 x 333 =) 2,3 GHz ipv (7 x 266=) 1,86 GHz :)
dangerpaki schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:11:
what about the processor koeler. neem je de standaard koeler... bedoel de e6300 klokt makkelijk over... maar weet niet zeker of de standaard koeler genoeg is.. als je dan toch voor de snellere memory gaat kan je misschien net zo goed een 10tje meer geven voor bv een goede koeler...
Dat is natuurlijk waar. Echter schijnt het dat je zelfs met de boxed koeler van Intel al heel ver kunt komen. Zie hier AnandTech. Een FSB van 370 MHz met stock spul :) Dus echt nodig is het niet hoor.

[ Voor 34% gewijzigd door Cloud op 23-01-2007 13:15 ]

• dangerpaki
what about the processor koeler. neem je de standaard koeler... bedoel de e6300 klokt makkelijk over... maar weet niet zeker of de standaard koeler genoeg is.. als je dan toch voor de snellere memory gaat kan je misschien net zo goed een 10tje meer geven voor bv een goede koeler...

Verwijderd

ik heb hier een E6600 met STOCK KOELER en hij loopt netjes op 3.6Ghz hoor :) (standaard loopt hij op 2.4ghz ik heb dus de fsb moeten verhogen van 267 naar 400 fsb mijn multiplier is wel 9 en die van jouw 7) Alleen hij moet dan toch wel hard draaien, en dat maakt nogal een "ratelend" geluid. Dus als je geluid niet erg vind is de stock koeler goed te doen ;) Maar als je geluid _wel_ erg vind dan moet je b.v. een zalman 9700 cu led nemen o.i.d. En dan ben je niet voor "een tientje" klaar. Als je echt een beetje goede lucht koeling wilt ben je eerder 40 á 50 euro kwijt !

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 13:42 ]

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
In eerste instantie ben ik niet echt bezig met het overclocken. Als mijn systeem eenmaal lekker draait ga ik misschien eens kijken of ik hem wat kan versnellen... Maarja, dat ziei k tegen die tijd wel!
Een koeler is voor nu echt fftjes te duur. Ik zit al €50,- boven mn maximum, daar ga ik niet nog een schepje bovenop doen.

Ik bedankt bij deze iedereen die me geholpen heeft! :)

Verwijderd

ExPlanE schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:24:
Sapphire is eigenlijk al afgevallen vanwege de cooler. Genoeg mensen die er problemen mee hebben. Dus die gok neem ik niet. Voor een tientje meer heb je een MSI of een Club3D. Die van Club3D spreekt mij in eerste instantie het meeste aan vanwege de cooler. Volgens mij koelt de ArcticCooling Accelero X2 perfect. Het enige wat me nog aan het twijfelen brengt is de 'snellere' MSI X1950 Pro.

Volgens Alternate:
Club3D: Snelheid Chip: 575 MHz, Geheugen: 1380 Mhz
MSI: Snelheid Chip: 600 Mhz, Geheugen: 1400 Mhz

Ik vraag me af of dit nou zoveel scheelt. En of de MSI koeler minstens net zo goed koelt als de Club3D versie. Ik wil wel zekerweten dat mijn systeem zodirect niet oververhit raakt. Ik heb hier in het verleden nogal wat problemen mee gehad...
Volgens de Club3D site loopt ie ook op 600/1400...

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Saturnus schreef op zondag 21 januari 2007 @ 19:38:

Intel Core 2 Duo E6300
Asus P5n-E SLI
NEC ND-4571
MS-Tech LC180
OCZ ModStream 450W

Zo'n zelfde soort systeem pas terug ook nog bij elkaar gesprokkelt voor een klant van mij, echter ipv de X1950 een 7600GT en de ModStream + LC180 was een Asus kast inc. 450watt Coolermaster
Seagate vervangen met eenzelfde schijft van WD.

totaal prijs (via 4launch) 760 euro inc. BTW :)

Wabbawabbawabbawabba

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:50:
[...]

Volgens de Club3D site loopt ie ook op 600/1400...
Ok! Bedankt! Als ik die website mag geloven dan ga ik toch eigenlijk wel voor een Club3D :+ . Omdat daar een betere cooling opzit voor maar een paar euri's meer. Dat heb ik er wel voor over. Neem liever het zekere voor het onzekere!
KatirZan schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 14:52:
[...]

Zo'n zelfde soort systeem pas terug ook nog bij elkaar gesprokkelt voor een klant van mij, echter ipv de X1950 een 7600GT en de ModStream + LC180 was een Asus kast inc. 450watt Coolermaster
Seagate vervangen met eenzelfde schijft van WD.

totaal prijs (via 4launch) 760 euro inc. BTW :)
'We' hebben expres een ATI genomen omdat dat de gameprestaties ten goede komt. Daarnaast wacht ik toch nog eventjes maart af omdat ATI dan met DX10 kaarten komen. Maar in iedergeval laat je zien dat er nog wat knaken vanaf kunnen :p !!

[ Voor 40% gewijzigd door ExPlanE op 23-01-2007 20:07 ]

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Voor alle volledigheid zal ik tot slot nog eventjes mijn hele systeem posten.

- Behuizing: Recom Backdraft: Zwart : €69,-
- Harddisk: Seagate Barracuda 7200.10, 16MB, 250GB, S-ATA2: €85,-
Totaal: €873,-

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ok... ik heb alles nog even zitten overdenken, maar ik denk toch dat ik iets teveel boven mn budget zit... Tsja, ik ben een beetje een draaikont, ik weet het. Maar mn max zit eigenlijk echt op €800,-.

Waar kan ik het beste op besparen?

Ik had zelf in mn hoofd ipv een GigaByte 965P-DS3 van €119,- moederboard te kopen een MSI P965 Neo-F €105,- aan te schaffen. Dat scheelt al 15 euros. Voor de rest heb ik eigenlijk geen id waar nog een beetje op bespaard kan worden.

Heeft iemand suggesties voor deze draaikont? :P

• RoD
  • Niet online

RoD

Moederbord inderdaad. Maar dan kun je eventueel overklokken wel vergeten, daar kan het bordje namelijk niet zo goed tegen. Verder kun je als kast + voeding een Antec Sonata II nemen. Kost in totaal 100 euro en is dus goedkoper dan jou kast+voeding samen. Scheelt weer bijna 40 euro.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
hm ja, ik denk dat de kast en de voeding een beetje teveel van het goede is. Toch wil ik erg graag die kast hebben. Dus dan zal ik maar wat extra moeten betalen.
En dat moederboard, ach.. overclocken was ik toch niet van plan. Wel las ik net in de reviews van Alternate dat je erop moet letten dat de bios v1.5 is. Anders wil die niet erg vlotten met Duo 2 Core.

• RoD
  • Niet online

RoD

Van de MSI P965 Neo-F? Ik draai die bios niet eens en het werkt hier prima. Benchmarks en prestaties zijn allemaal goed.
Maar je wilt dus besparen... maar wel extra uitgeven op het punt waarop je flink kan besparen? Tsja, dan wordt het lastig.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Als je het moederbord weg doet inderdaad, kun je niet echt lekker meer overklokken. Dan zou je ook kunnen overwegen om DDR2-PC4200 geheugen te nemen. Dat zal misschien ook wel iets schelen :)

Losse brander én speler vond ik wat overdreven, dus daar zou je de speler ook nog weg van kunnen doen. Maar das je eigen voorkeur natuurlijk.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
PC4200, hoeveel trager is dat vergeleken met PC5300?

Losse brander en speler.. tsja... ik gebruik heel vaak 2 spelers. Dus als ik er maar 1 neem, dan blijf ik verwisselen. Dan heb ik die €20,- voor een extra dvd-speler er wel voor over. Anders betaal ik straks meer aan ziektekosten :p ...

@RoD: Ja, het is wel een beetje zo. Besparen op belangrijke dingen, en niet besparen op minder belangrijke dingen. Dan zal ik het hier toch mee moeten doen :p . Maarja, ik smokkel er misschien alsnog een paar tientjes af door dat andere moederboard en misschien ander geheugen...

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

In principe als je niet overklokt, zal het verschil tussen 4200 en 5300 niet merkbaar zijn.
Zoals ik al eerder vertelde zet je in feite 5300 geheugen terug naar de snelheid van 4200 als je niet je pc overklokt :)

Kortom: Ga je niet overklokken? Neem dan gewoon 4200, misschien scheelt het twee tientjes.

Verwijderd

Modbreak:Dit is je 3e van een totaal van 4 replies die weggeëdit wordt, graag je in het vevolg aan Het algemeen beleid houden

[ Voor 90% gewijzigd door Turkish op 24-01-2007 14:52 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Het is inderdaad zo dat je de E6400 voor 189 in de pricewatch ziet en de E6300 voor 165. Waarom niet de E6400?

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Scheelt weer 25 euro? :P ...

Bedankt in ieder geval voor je attend making Gianni, ik zal eens kijken wat ik ermee doe.

Edit:

Op alternate staat het volgende:
E6300 €189,-
E6400 €229,-

Niet dat ik mijn systeem bij alternate ga kopen. Maar het geeft wel aan dat er iets meer verschil in zit dan jij dacht...

[ Voor 44% gewijzigd door ExPlanE op 24-01-2007 14:49 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Gianni Rombios schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:45:
Het is inderdaad zo dat je de E6400 voor 189 in de pricewatch ziet en de E6300 voor 165. Waarom niet de E6400?
Nog even ongeacht de prestaties van beide processoren, ben je misschien vergeten dat de TS geld wil besparen ipv meer uitgeven...

En de E6300 is qua prestaties al lang snel genoeg voor datgeen wat de TS ermee wil gaan doen.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
offtopic:
TS = TopicStarter?

Nog even hierop terugkomen:
wolkje schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:04:
Als je het moederbord weg doet inderdaad, kun je niet echt lekker meer overklokken. Dan zou je ook kunnen overwegen om DDR2-PC4200 geheugen te nemen. Dat zal misschien ook wel iets schelen :)
Het scheelt helemaal niets. 3 euro misschien. Nou daarvoor hoef ik het niet te laten denk ik ;) .

[ Voor 88% gewijzigd door ExPlanE op 24-01-2007 14:53 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ExPlanE schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:50:
offtopic:
TS = TopicStarter?

Nog even hierop terugkomen:

[...]

Het scheelt helemaal niets. 3 euro misschien. Nou daarvoor hoef ik het niet te laten denk ik ;) .
offtopic:
TS = afhankelijk van de context TopicStarter of TopicStart ja ;)

Als het maar 3 euro scheelt zou ik het ook niet laten nee :) Gelijk heb je. Tja dan blijven de twee mogelijke besparingen, de Case+Voeding en je moederbord. Voor de rest ben je dan denk ik nu klaar.

• ExPlanE
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Topicstarter
Ojee... naja. Er zit niets anders op. Dan nog maar even doorsparen/werken. :P Misschien dat ik ga kijken voor een andere case+voeding, maar dat zie ik tegen de tijd wel als ik echt mijn systeem ga aanschaffen.
Ik denk dat ik zowieso eventjes maart afwacht, en dan de Direct X 10 kaarten van ATI bekijk. Aan de andere kant kan ik ook zeggen ik koop gewoon nu mn systeem. En als direct X 10 dan op dreef is, en vista er eenmaal is dan koop ik wel een upgrade...

Btw... is het verstandig er een 64 Bits besturingssysteem op te zetten? :P (Ik kom nog uit het 128MB RAM tijdperk geloof ik...)

[ Voor 14% gewijzigd door ExPlanE op 24-01-2007 15:09 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

ExPlanE schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:06:
Ik denk dat ik zowieso eventjes maart afwacht, en dan de Direct X 10 kaarten van ATI bekijk. Aan de andere kant kan ik ook zeggen ik koop gewoon nu mn systeem. En als direct X 10 dan op dreef is, en vista er eenmaal is dan koop ik wel een upgrade...
Dx10 kaarten van Ati zullen nog wel even wat op zich laten wachten. En Ati kennende komen er de eerste tijd alleen maar dure high-end kaarten uit met Dx10. Dus dan moet je wel even wachten. Aan de andere kant heeft Nvidia al high-end kaarten met Dx10 en zitten de mid-range kaarten er aan te komen. Zie ook deze nieuwspost :)

In elk geval geen dank want zoals ik al eerder vermeldde, heeft dit topic erg bijgedragen aan de upgrade die ik nu besteld heb :)

edit:

64-bit is leuk maar op dit moment nog totaal oninteressant. Je haalt er geen betere prestaties mee (misschien zelfs slechtere) dus ik zou even wachten totdat 64-bit wat meer aan gaat trekken. Misschien dat de komst van Vista 64-bit daar wat in gaat helpen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cloud op 24-01-2007 15:10 ]

Pagina: 1 2 Laatste