Toon posts:

x1950 pro pci-e keuze dilemma

Pagina: 1
Acties:
  • 78 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
bij voorbaat:
ik heb forums, informatiesite, andere topics en sites als tomshardware geraadpleegd, maar ik blijf met een aantal grote onduidelijkheden zitten.

Ik heb een nieuwe pc besteld, echter de videokaart moet nog volgen. Ik heb mijn keuze laten vallen op de X1950 pro, echter onderling hebben de verschillende merken een aantal kleine verschillen.
graag hoor ik van jullie kenners :D hoe belangrijk deze verschillen zijn en wat de winst is.

achtergrondinfo:
aangeschafte pc is core 2 duo 6400, 1 gig 6400 geheugen op een asus P5B moederbord.

mijn vragen:

1. geheugen
de x1950 wordt aangeboden in 256 en 512 versies. je betaald zo;n beetje 40 euro voor dit dubbele geheugen, maar op welk vlak is hier winst te behalen? heft deze winst de prijs op?

2. geheugen snelheid.
De sapphire ultimate edition met de schitterende zalman koeler heeft 1600 Mhz geheugen snelheid ten opzichte van de rest, welke voornamelijk 1400 Mhz zijn. Is dit grote winst los van de zalman waar je vast voor betaald?

3. merk
voor vrijwel dezelfde specs verschillen de prijzen nogal. Zo betaal je bij msi een kleine 165 euro ten opzichte van asus, waar je 185 euro neertelt. Prijzen haal ik van sallandautomatisering. Waar zit bij deze A-merken het verschil in?

Ik hoop dat jullie mij de doorslag kunnen geven voor een goede aankoop. Is het waard om iets meer neer te tellen voor de 512 mb versie of voldoet 256 mb en moet ik iets meer neerleggen voor een goede koeling?

graag uw mening.

Verwijderd

Er zit verschil tussen het software aanbod, mischien zit er bij asus wel een extra game en bij msi niet.
mischien is de asus wel hoger geclockt dan de msi. qwa mb maakt het geen fuck uit het gaat meer op de speed. je hebt kaarten van 64 mb vroeger die 2x zo snel waren als de 256 mb kaart, dus mb zegt echt hellemaal niks.

Kwa koeling ik heb geen ervaring met deze kaart, ik zou eerst even aankijken wat deze kaart doe met de warmte je bent ook je garantie kwijt met een zalman er op. je kan dat wel weer omzeilen sommige fabriekanten doen daar niet moeilijk over. maar dat is fraude zulken dingen mag je eigelijk niet bespreken op het got.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 14:33 ]

• DoomSayerSantos
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 14:59
als je een 19" scherm hebt is het niet echt nodig om een 512 mb kaart tekopen.
verder 200mhz verschil in geheugen snelheid is wel een goed verschil.
maar als je die zelfde van het andere merk wat oc'ed zal er ook wel nog wat ruimte zijn.

Verwijderd

Ik denk dat bij een x1950 512 Mb zeker wel zin heeft.. want deze kaart is snel genoeg om hier gebruik van te maken. Bij bijvoorbeeld een X1600 zou het niks uitmaken maar bij deze kaart dus wel. Ga anders is opzoek naar benchmarks waar de 512 MB en de 256 MB versie allebei inzitten. dan kun je zelf beslissen of je de meerprijs van 512 MB het waard vindt.

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-01 11:37
1. geheugen scheelt idd heel weinig, misschien als je alles op maximaal draait, dat je enkele fps winst hebt.

2. geheugen snelheid is wel te merken, dit is namelijk een OC die al voor je gedaan wordt met een zalman cooler erbij. Als geld geen probleem is zal ik de sapphire UE halen.

3. Verschil in prijs zit hem meestal in hoe compleet hij is, A-merken hebben meestal betere coolers erop en een paar spellen erbij.

40 euro neerleggen voor een 512 kaart ipv 256, is in princiepe niet nodig. Ik zal het niet doen, maar als hij het mooier vindt is aan jou de keus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd een 19 inch tft scherm waar ik toch meestal de 1280x1024 zal draaien.
bedankt voor je antwoord.

wat de zalman betreft, op de genoemde kaart is deze standaard, dus van garantieverval is geen sprake.

Ik heb helaas nog nergens een benchmarks gevonden waar ze beiden inzitten, vandaar deze topic ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2007 14:41 ]

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

1) 512MB heeft alleen nut bij resoluties van 1600x1200 of hoger

2) De ultimate edition kost gemiddeld rond de 15-20 euro meer. Dat is het zeker waard

3) Mijn voorkeur gaat altijd naar Sapphire omdat die alleen kaarten voor ATI levert en die ze precies hetzelfde laat als die bedoeld zijn. Andere fabrikanten willen nog weleens slechter geheugen of aangepaste PBC gebruiken waardoor de drivers iets minder werken en eventueel flashen onmogelijk zou zijn. Maar dat is misschien voor jou niet van toepassing. Sapphire heeft in ieder geval wel veel accesiores erbij in de meeste gevallen en het is vaak goedkoper :)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Sapphire VGA Radeon X1950 Pro Ultimate Edition 256 MB gekocht...

dank voor uw reactie ;)

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:12
Interessant artikel - 256 mb vs 512mb @ Pureoverclock.com

Dit gaf voor mij de doorslag om een 512mb versie te kopen, AGP dan wel.

512 lijkt mij meer future proof, zolang je maar met een 256bit bus en DDR3 blijft werken lever je nergens op in, in tegenstelling tot goedkopere kaarten waarbij ze meer geheugen geven dat stukken trager is.

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb ook interesse in een X1950 Pro maar weet ook nog niet welke. Bedankt daarom voor dit topic.
Mijn voorkeur ging voorlopig uit naar de versie van Powercolor, omdat die geleverd wordt met een zo goed als stille AC Accelero X2. Enige nadeel van deze vond ik tot nu toe dat de koeler altijd op een vast aantal toeren draait (link). Ook al maakt hij dan weinig geluid, het betekent wel dat er andere kaarten zijn die idle nog stiller zijn.
Bovendien schijnen er nogal wat kaarten te zijn die last hebben van oververhitting van bepaalde delen van de kaart, zie bijvoorbeeld dit topic. En in deze link lees ik dat sommige onderdelen van de Powercolor ook bijhoorlijk heet worden. Dit zou een goed argument zijn om voor de Sapphire Ultimate versie te gaan. Alleen deze heeft het nadeel dat hij geen video-in heeft. Sowieso kan ik maar weinig kaarten vinden die de video-in functie hebben.

Waar heb jij jouw kaart gekocht eigenlijk? Ik zie hem bij veel winkels op pre-order staan.

Verwijderd

Topicstarter
salland... dus ik sta ook op status onbekend :(
overweeg de overstap naar de XT versie

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

1) kijk naar benchmarks waarin je de versies kunt vergelijken
2) idem
3a) als je verstandig bent haal je prijzen van www.tweakers.net/pricewatch
3b) verschillen? je betaalt voor marketing, soms voor andere koeling en voor extras. Kijk gewoon wat je erbij krijgt en bepaal of het de moeite waard is.

Sowieso horen "Wat moet ik kopen?"-topics niet thuis op GoT, een Tweaker kan zelf kiezen en hoeft niet aan het handje vastgehouden te worden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.