Ik beweer nergens dat ik het effect van global warming ontken. Global warming is een feit, wetenschappelijk gezien, en het spreekt vanzelf dat de mens de oorzaak is. Dit valt niet te ontkennen. Argumentatie die het tegendeel beweert is idd lezen wat je wíl lezen.
Hoef je er als individu rekening mee te houden? Imo niet. De bijdrage aan de CO2 uitstoot van verkeer is eerder klein. Zeker als je weet wat het equivalent aan wagens is tov bvb één vrachtwagen. Je maakt het jezelf als individu ook onnodig moeilijk door zélf met die problematiek bezig te zijn. uiteindelijk zal een overheid de tendenzen moeten keren door allerlei maatregelen en belastingen zodat de bevolking de juiste richting opgaat... Dat is dan ook een taak van de overheid, niet van het individu.
Zelf overdreven 'groen' denken is redelijk belachelijk. En wat ik al aanhaalde, sociaal gezien vaak niet mogelijk. Het is allemaal heel fijn als je budgetaire ruimte hebt om pricincipieel te zijn en neer te kijken op wie dat niet doet. Maar voor de arbeider op minimumloon zal het hem allerminst kunnen schelen hoeveel z'n wagen uitstoot. Als het verbruik maar laag is. De prius gekte is iets voor de celebs van deze wereld die graag politiek correct willen wezen. (en dan incoginito gaan scheuren met de db9) De prius is voor jan modaal een onzin auto.
De eerste bekommernis zal bij een wagen altijd zijn wat die verbruikt en wat de daarmee samenhangende verbruikskosten zijn. (als in Euro/ liter / kilometer) En als dat niet echt een probleem is, dan maakt het al helemaal niets meer uit.
De problematiek zal zichzelf trouwens oplossen door steeds duurder wordende prijzen van fosiele brandstof. Op een bepaald moment zal er ook helemaal geen fosiele brandstof meer zijn om CO2 bij verbranding te laten vrijkomen. En tot dan adviseer ik iedereen om gewoon van uw mobiliteit en wagen te genieten zonder allerlei overpeinzingen te doen en het jezelf moeilijk te maken. Wie weet is over 20 jaar (en waarschijnlijk zal dat zo zijn) benzine twee maal zo duur. Wel, dan wil ik NU nog genieten van autorijden zolang het betaalbaar is. Benzine is vanwege de energie-inhoud het aandrijfproduct bij uitstek (voorlopig). Alle elektrische wagens zijn vooralsnog nonsens. En als je het omrekent naar euro / kilometer (in kwh dan) ook nauwelijks goedkoper.
Wanneer ik afstudeer zal ik zonder scrupules de auto kiezen die ik op dat moment kan betalen, zonder me zorgen te maken over uitstoot, tenzij de overheid uitstoot niveaus gaat belasten. Dan is het weer iets anders natuurlijk. Als die wagen 9/10 liter per 100 km verbruikt, neem ik er dat als autoliefhebber graag bij. Het is gewoon een prijs die je betaalt voor het plezier of de hobby van autorijden. (zoals iemand anders evenzeer grote bedragen kan uitgevan aan bvb 'vliegvissen' of zo)
De klimaatlobby wordt steeds sterker nu ook politici in de westerse wereld het licht beginnen te zien: overigens niet gedreven door altruisme of langetermijnvisie, maar door de oplopende prijs van fossiele brandstoffen en de als bedreigend ervaren directe afhankelijkheid van dubieuze regimes in het midden-oosten, zuid amerika en in rusland. Dat is een veel krachtigere motivatie dan een langetermijnsvisie.
Zoals je zegt, de overheden zijn ook niet zo altruistisch ingesteld. Waarom zou ik dan zelf moeten doordrongen zijn van één of andere nobere langetermijnvisie. Hippies zijn uitgestorven in de '80

Voor de materialistische sjonnie zal er maar 1 keuze overblijven: aanpassen of dokken. En dat komt in dit geval bijzonder goed uit.
Toekomst muziek. En sjonnie vind ik weer wat denigrerend. Alsof iedereen die niet 'groen' en zuinig denkt meteen sjonnies zijn. Nee, ik ben geen sjonnie, en ook niet overdreven materialistisch. Alleen heb ik het moeilijk met de opoffering van het individu in deze.
En wanneer effectief belast zal worden op uitstoot zullen de tendenzen vanzelf wel evolueren tot wat jij wil.