Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuzes in vervoer: Leon TDI FR versus Smart ForTwo

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Crap verkeerde knop

[ Voor 90% gewijzigd door 911GT2 op 09-12-2008 17:24 ]

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op welke manier kun je een Smart beter parkeren dan een normale middenklasser hatchback?
Zover ik weet hebben ze overal parkeerplekken voor normale auto's. En de keren dat ik een Smart dwars heb zien staan is op een hand te tellen.
Bij inparkeren is het wat makkelijker ja, maar om het alleen daarvoor te doen.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is toch op de fles?
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 22:32:
Voordat het linkse front het aanval opent op mijn post:
Zoek eens voor de gein op wat China en Amerika uitstoten en wat de hele wereld bespaart op het gebied van CO2/roet/etc-uitstoot met het rijden van die belachelijke auto's als de Prius (die allang achterhaald is op het gebied van milieu vriendelijkheid) en Smart's etc.
De Chinezen leren heel goed bij, bijster snel ook nog eens :)
De Amerikanen ook :)

[ Voor 56% gewijzigd door Chevy454 op 09-12-2008 20:25 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Tom schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:52:
Op welke manier kun je een Smart beter parkeren dan een normale middenklasser hatchback?
Als er maar een klein gaatje over is bv. Vanavond (ik had toevallig plek op een normale manier) bijvoorbeeld zag ik alweer een plekkie waar een Smart makkelijk in had gekund. Een of andere figuur had zijn MPV een end verderop in het vak geparkeerd (misschien stond er iets toen hij ging staan), waardoor er nu een gat is waar een 'normale' auto niet in zou passen. Blijkbaar gelden er hier in Gorinchem andere regels of een andere mores vwb parkeren, want hoewel ook hier geldt dat je in de vakken moet staan, staan de auto's altijd een beetje shabby.

Eigenlijk is dat wel het laatste wat ik erover wil zeggen. Wie nog steeds denkt dat ik maar wat uit mijn nek lul; kom gerust eens kijken in hartje Gorinchem. Men parkeert hier als een stel mango's: half in een vak, bang om ingebouwd te worden blijkbaar. Ik neem iig waar dat er zat plekjes zijn om een Smartie neer te zetten waar ik met een normale auto niet in kom. Wie dat niet gelooft, prima, maar ik wil die discussie niet steeds weer aan gaan. Ik heb er al genoeg over gezegd. Kom kijken!

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

GreenSky schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:04:
Ik zie het genoeg mensen doen tegenwoordig, blijkbaar normaal?
Als het mijn auto is zeg ik er ook wat van. Maar als het echt heel zachtjes gebeurd dan ben ik niet boos. Ik vind die figuren die deuren gewoon open flikkeren tegen de auto die ernaast staat veel erger.
In beide gevallen raakt de lak beschadigd, als ik het zie gebeuren, dan ben ik dus wel pissed off. Het overspuiten van een bumper kost grof geld als het een paar keer gebeurt en de blanke lak is door. We leven hier niet in Frankrijk of Griekenland, mensen hebben gewoon van een auto af te blijven :)

Anyway, als je naar de Citybug kijkt, dan is de Aygo ogenschijnlijk iets duurder. De Aygo heeft echter wel de basisopties die je er bij Citroen bijv op mag zetten én hij heeft drie jaar garantie.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 11:55
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:32:
[...]

'Hier' is België. Ik weet er ook het fijne niet van, maar mijn bovenstaand voorbeeldje klopt gewoon in België.

Een full option C4 van 20.000+ euro kost haar 120 euro netto per maand met tankkaart. En dan ken ik nog iemand met een focus 'break', ook full option (gps, boordcomputer,...) voor ongeveer hetzelfde, iets van 150-160 euro met tankkaart.

Vond het een opvallend verschil. Daarom hoop ik ook zo snel mogelijk een bedrijfswagen te hebben, want dat kost in verhouding met het hebben van een particuliere wagen absoluut geen hol. En dan kan m'n budget naar vrijetijdsvoertuigen gaan, zodat ik sneller een motor/vrijetijdswagen kan aanschaffen.
120€ voor een C4 of 150€ voor een focus break is nog altijd veel naar Belgische normen, of een auto full option is of niet doet er niks toe.
Of je nu een Citroën C4 of Mercedes S klasse rijdt doet niks aan de kostprijs voor de werknemers bij gelijkblijvende motor.

De variabelen zijn de fiscale pk's en de woon-werk afstand (<25km of <25km).

Ik (in België) heb als bedrijfswagen een Astra GTC enjoy met de 1.9 CDTI 120pk (6 versnellingen) met een boel opties. Het is geen full option maar heb toch dubbele metallic lak, boordcomputer, cruise control, gps met kleurenscherm, 7 luidsprekers, licht- en regensensor, parkeersensoren, volumetrisch en perimetrisch alarm, alles gelakt, volwaardig reservewiel, alles wat je maar nodig hebt dus....
Hij heeft een catalogusprijs van 25.5k€, in Nederland net 30k€ met de lopende promoties.
Ik betaal netto een kleine 80€, het was altijd rond de 70€ maar ben door een loonsverhoging een belastingsschaal opgeschoven.

Maar 80€ is niks vergeleken met de werkelijke kost.
Ik doe tussen de 45 en 50k km per jaar wat nogal hoog oploopt in kosten als je een privé wagen hebt.

Ik betaal mijn 'bijdrage' via de belastingen, maar het kan zijn dat het bedrijf een eigen bijdrage vraagt. Dan kan je idd op 120€ of meer uitkomen

Een goed voorbeeld is mijn volgende wagen, deze zit in dezelfde klasse maar is van een 'beter' merk. Het zou een A3 sportback moeten worden en deze is 7000€ duurder dan de opel, toch ga ik minder moeten betalen omdat deze maar 9 fiscale pk's heeft en de opel 10.

*Ohja @ mphilipp*
Een auto duwen tijdens het parkeren is gewoon NOT DONE, niet tegen 1km/h en ook niet tegen 1mm/h. Autolakken zijn tegenwoordig zo fragiel dat je praktisch altijd schade hebt, ook al zie je het niet, de blanke lak zal toch beschadigd zijn.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Engineer Stewie schreef op woensdag 10 december 2008 @ 08:59:
[...]

Ik (in België) heb als bedrijfswagen een Astra GTC enjoy met de 1.9 CDTI 120pk (6 versnellingen) met een boel opties. Het is geen full option maar heb toch dubbele metallic lak, boordcomputer, cruise control, gps met kleurenscherm, 7 luidsprekers, licht- en regensensor, parkeersensoren, volumetrisch en perimetrisch alarm, alles gelakt, volwaardig reservewiel, alles wat je maar nodig hebt dus....
Wat? 8)7 Wat is dubbele metallic lak?

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
Dat is speciaal voor Belgen, zodat ze bij het inparkeren lekker tegen elkaar aan kunnen rijden zonder de lak kwijt te raken :+.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:21

JT

VETAK y0

mphilipp schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 13:53:
[...]

Kom me eens een lesje geven dan... Ofwel je kunt niet lezen, of je wilt niet lezen. Jij - en iedereen die hier zo nodig op moet reageren - snappen niet helemaal wat ik precies doe. Bovendien doe ik dat ook niet dagelijks. Ik kan best parkeren, maar als het plekje heeeeel erg krap is, ga ik wel eens met 1cm/u zachtjes naar achteren en als je dan voelt dat je er tegen zit, ben ik er. Als er toevallig een kelderruit is waarin ik kan kijken hoever ik ben, helpt dat ook natuurlijk. Er gaan niets stuk, dus waar je je over opwindt is me onduidelijk.
Misschien moet je gewoon de spullen van een ander niet kapot maken. Denk je nou echt dat de lak onbeschadigd blijft? Komt een flinke spanning op te staan. Gewoon van andermans spullen afblijven. Dat je dat niet kan onder het motto van "anderen weten niet wat ik doe" en dat mensen commentaar hebben op wat je doet....joh! Je zit aan andermans spullen, gewoon afblijven! Is toch niet zo moeilijk?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Laat maar. Ik wou dat ik niets gezegd had zeg. Wat een stompzinnige reacties kun je hier op twiekers toch krijgen! Alsof ik elke dag auto's total loss rijdt tijdens het inparkeren... Ongelooflijk. Ik meen toch dat ik al voldoende heb aangegeven dat ik dit écht niet dagelijks doe. Een plekje vinden waar je auto precies in past is hoogst zelfdzaam. Misschien dat ik 1 of 2 keer per jaar heeeeeeeeeeeeeeeel zachtjes een auto aantip.
Bovendien zijn de de bumper en het lakwerk écht niet zo zwak zijn als jullie zeggen. Wat een onzin, alsof je de boel meteen onherstelbaar beschadigt als je er een beetje tegenaan komt. Denk aub eens na! Waar is die bumper dan gvd voor? Sjonge jonge zeg. Ik rij in een lease auto, dus ik moet evengoed dokken als er iets stuk of beschadigd is.

Ooit een keer in een duffe bui bij een afrit (glad, niet goed opletten, te laat remmen....boem) tegen iemand aan gereden. Niet echt hard, hooguit 5kmh. Even uitstappen, kijken, niets aan de hand. Geen kras, beschadiging of wat dan ook. Dus waar jullie het dan vandaan halen dat als ik een auto op de koppeling (geen gas) laat kruipen en dan zodra ik weerstand voel stop, ik de bumper zou beschadigen is te bespottelijk voor woorden.

Helaas is dit weer een tiepies voorbeeld van twiekers in de bocht, forum hysterie en napraterij. Ik kap ermee. Jammer dat door één opmerking de oorspronkelijke discussie verwaterd is in een nondiscussie over een nonissue. Dank daarvoor. Ik lees overigens niet meer mee. Toedeledokie. |:( 8)7 :?

[ Voor 98% gewijzigd door mphilipp op 11-12-2008 08:27 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Verwijderd

Ik vind het anders een typisch gevalletje van onverschilligheid. Al doe je het een keer per jaar, je doet het bewust en door het te doen beschadig je andermans spullen waar je gewoon vanaf hebt te blijven.

Maar al zou hij van beton of titanium zijn: het is iemand anders zijn auto, blijf er vanaf.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Ach ik me er niet zo druk om maken. Dit stelt allemaal niet zo veel voor. Hij lijkt me niet het type die deuren tegen andermans auto aan flikkert (doorgaans meer kans op schade), en hij doet dit maar een paar keer per jaar. Ik geloof ook wel dat er niks beschadigd. Onverschilligheid is echt wel wat erger dan dat.
Verder heeft ie gelijk, het is een hele andere discussie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
mphilipp schreef op donderdag 11 december 2008 @ 08:18:
Laat maar. Ik wou dat ik niets gezegd had zeg. Wat een stompzinnige reacties kun je hier op twiekers toch krijgen!
Dat je het er niet mee eens bent maakt het niet stomzinnig.
Misschien dat ik 1 of 2 keer per jaar heeeeeeeeeeeeeeeel zachtjes een auto aantip.
Het lakwerk KAN beschadigen, hoeft niet, kan. Zeker is dat als het gebeurd jij, de dader, op het spreekwoordelijke kerkhof licht, goedzo!
Helaas is dit weer een tiepies voorbeeld van twiekers in de bocht, forum hysterie en napraterij. Ik kap ermee. Jammer dat door één opmerking de oorspronkelijke discussie verwaterd is in een nondiscussie over een nonissue. Dank daarvoor. Ik lees overigens niet meer mee. Toedeledokie. |:( 8)7 :?
Het is een typisch voorbeeld van een persoon met een uitgesproken mening zeer afwijkende van de gangbare opvattingen, die NIET wil luisteren naar argumenten. Dan krijg je precies dit resultaat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:37:
Sim-pel. Op je eentje ga je het klimaat niet veranderen. Of de kyoto normen halen of zo.
Wat een kul argument. Juist dit soort opmerkingen zorgen ervoor dat niemand ooit wat onderneemt. Nee in je eentje redt je het klimaat niet en ja als iedereen dit denkt redden we het klimaat wel.
Een beter milieu begint bij jezelf, en dat geldt echt nog steeds hoor.

Hulde voor de TS dat hij wat wil doen voor het milieu. Ik zou zelf geen smart kopen maar bv wel een Hybride auto (honda civic of prius). Lage uitstoot en niet zo'n klein hondenhok als een smart.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 11-12-2008 10:03 ]

• !null
Metro2002 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:02:
[...]

Hulde voor de TS dat hij wat wil doen voor het milieu. Ik zou zelf geen smart kopen maar bv wel een Hybride auto (honda civic of prius). Lage uitstoot en niet zo'n klein hondenhok als een smart.
Toch is het denk ik nuttiger om een kleine auto te rijden (niet perse een smart, maar een Daihatsu Cuore of een Aygo oid) dan een Prius of Civic hybride. Minder verbruik en minder uitstoot dan die hybrides en ook een simpeler en minder milieu belastend productie en sloop proces. Maar je lever alsnog in op de ruimte natuurlijk.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

Volgens mij zijn er hier nog nooit mensen in Frankrijk of [de meeste andere Europese landen] geweest met de auto, waar bij het inparkeren gerust gebruik gemaakt mag worden van de bumpers.

Dan vind ik mphilip nog zeer beschaafd met slechts een zacht aaitje.

Nee, ik heb dat nog nooit hoeven doen. Maar mijn favoriete auto is dan ook de Suzuki WagonR+, nog zo'n wagen waarmee je in een redelijke Nederlandse stad tenminste normaal en snel kan inparkeren.

* unclero vind de Smart Roadster er trouwens ook fantastisch uitzien O+

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• RobertJ
unclero schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:18:
Volgens mij zijn er hier nog nooit mensen in Frankrijk of [de meeste andere Europese landen] geweest met de auto, waar bij het inparkeren gerust gebruik gemaakt mag worden van de bumpers.

Dan vind ik mphilip nog zeer beschaafd met slechts een zacht aaitje.
in sommige landen is eerwraak ook een volkomen normaal fenomeen... |:(

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Ramzzz schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:24:
De Smart rijdt ook lang niet zo zuinig als overal wordt gesuggereerd en klakkeloos aangenomen. Die 1:20 waar men over repte heb ik nooit gehaald met dat ding...

Overigens lijkt het verhaal dat Daihatsu roept over hun 'ultrazuinige gebakjes' ook erg suggestief en bezijden de waarheid.

Wie heeft er - met droge ogen - ooit 1:20 gereden met een 4-wieler? :)
Ik heb nog wel zuiniger gereden dan 1 op 20.

Mijn citroen Saxo 1.1 doet zonder enig probleem 1 op 17 en als ik lange stukken rij is 1 op 20 echt geen probleem als gemiddeld verbruik.

En de suzuki alto 800cc van een exvriendin van me haalde zonder problemen 1 op 22, en die reed altijd digitaal maar :P :+ (gas aan, gas uit)

Verwijderd

Als ik in een Aygo gemiddeld 1:20 kan halen, dan lukt me dat in een Cuore (=zelfde blok, lichtere wagen, lager gespecificeerd brandstofverbruik) ook :) Bij alleen snelwegcruisen bij 130 haal ik alsnog 1:19 - 1:20. Het aantal keren dat ik onder de 1:20 ben gekomen is op twee handen te tellen en meestal zat of alles tegen of ik reed als een idioot. Hoewel dat laatste geen garantie is voor een hoog verbruik 8)7

Verwijderd

Een aygo mag dan ook iets zwaarder zijn, hij is ook nieuwer en de motor zal wel efficiënter en beter zijn dan die van een cuore van tien jaar oud.

Dus 'als die het kan, kan ik het ook' is op zich nog niet zo logisch.

Wat ook een geweldig bakje wordt in het kader van die smart is een toyota iQ. Maar ik heb geen idee wanneer die op de markt komt, echt lang kan het echter niet meer duren. Misschien is 'em al genoemd hoor. Hij wordt wel duurder dan een aygo omdat het een beter afgewerkt autootje wordt. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.salonauto.be/graphics/newsletters/200809/450/01042008_toyota-iq-1.jpg

• !null
Als ie duurder dan de afwerking wordt zie ik er in NL niet heel veel markt voor. Tenzij hij extreem (veel) zuinig(er) is natuurlijk.

Edit: dat gekke ding heeft nog een achterbank ook:
Afbeeldingslocatie: http://i215.photobucket.com/albums/cc25/celicamadnest/toyota-iq-8.jpg

Hij komt in de UK in Januari 2009 uit, misschien ook hier dan?

[ Voor 43% gewijzigd door !null op 11-12-2008 13:42 ]

Verwijderd

GreenSky schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:38:
Als ie duurder dan de afwerking wordt zie ik er in NL niet heel veel markt voor. Tenzij hij extreem (veel) zuinig(er) is natuurlijk.
Zuiniger, luxer, kleiner en extreem makkelijk te parkeren (draaicirkel 7,8m :P ). Ze gaan hem zelfs met de 1.3L leveren als ik het goed heb gezien. Da's toch een leuk blok op zo'n klein wagentje :) Ik zie hier zeker wel een markt in, aangezien hij zuiniger wordt dan de Aygo en luxer.is.

http://www.toyota.nl/cars/coming_soon/iq/index.aspx
http://data.toyota.nl/hom.../pdf/iq_specificaties.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 13:50 ]

• !null
Maar als je die prijzen ziet ga je toch twijfelen of het wat wordt:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10488

Een Aygo kost minder dan 10K, deze kost 13K. Het zal vast een betere auto zijn uiteraard.

• RobertJ
Tsja, 't zal allemaal wel, maar d'r gaat niemand 3k meer betalen dan voor vergelijkbare auto's in dezelfde klasse, hoe goed zo'n ding ook is. Dan moet het dus een niche-product worden, maar of daar een markt voor is? Ik betwijfel het :+

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:21

JT

VETAK y0

Metro2002 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 10:02:
[...]

Wat een kul argument. Juist dit soort opmerkingen zorgen ervoor dat niemand ooit wat onderneemt. Nee in je eentje redt je het klimaat niet en ja als iedereen dit denkt redden we het klimaat wel.
Een beter milieu begint bij jezelf, en dat geldt echt nog steeds hoor.

Hulde, voor de nobele intenties. Ga echter eens uitrekenen hoeveel procent CO2 de autorijders bij elkaar kunnen besparen als iedereen die het kan betalen, er aan zou denken. Laat ze maar eens wat aan de uitstoot doen van bijv zeevaart. En als je buiten het verkeersplaatje stapt, dan blijkt energieopwekking en industrie verreweg de grootste uitstoot te hebben. Daar bestaat zeer slechte regulering voor. Totdat daar echt iets aan gedaan wordt, is CO2 uitstoot verminderen middels andere personenauto's echt een druppel op een kokende plaat.

Om er maar even wat cijfers bij te pakken:
Totale CO2 emissie stationaire bronnen: 142 200 mln kg
Totale CO2 emissie mobiele bronnen: 43 500 mln kg

Personenauto's hebben een aandeel van 18 876 mln kg. Stel dat hier een, zeer optimistische, 25% minder CO2 uitstoot wordt gerealiseerd. Dan kom je uit op een besparing van grofweg 4719 mln kg. Dat is een geweldige 2,5% besparing. En daar moet ik dan krom voor liggen? No way. Vooropgesteld dat we die 25% al gaan halen. Want de doelstelling van de regering is 10-20 procent minder en die doelstellingen worden meestal niet eens gehaald. Dus reeel zal je het hebben over een besparing van 1-1,5%. Waarvoor jij en ik grof moeten lappen als we een leuke sportkar willen.

Conclusie: zelfs met z'n allen red je het klimaat niet als de regering niks doet aan de grootste uitstoters. Industrie en energieopwekking nemen 50% van de CO2 uitstoot voor hun rekening. als zij 2-3% minder CO2 uitstoot realiseren dan doen ze hetzelfde qua resultaat als datgene wat jij en ik kunnen halen door zeer strikte regelgeving ten koste van autorijdend Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 11-12-2008 18:05 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1 2 Laatste