Samsung 226BW review
Gisteren bij de MM in Middelburg gekeken. Na wat dubben maar de knoop doorgehakt en de Samsung 226BW aangeschaft. Het was de eerste dag dat hij te koop was, maar ik had alweer de laatste in de voorraad!
Het is mijn eerste TFT monitor en ik heb afscheid genomen van mijn brakke onscherpe oude 17" CRT. Voor mij de reden om dus toch snel een besluit te nemen over de aanschaf, er was niet meer naar te kijken en ik was het echt beu.
Uitpakken
De voet moest nog gemonteerd worden, niet echt een probleem maar 2 paar handen extra is niet verkeerd. De stelschroef voor de voet zit aan de onderkant.
Zowel de DVI als een D-sub kabel zijn inclusief. Voor mijn 6600GT de DVI gebruikt. Achterop de monitor zit een kap die je kan verwijderen om de kabels aan te sluiten, daarna kan je die weer netjes terug zetten.
Het ontbreken van een toeter aan zo'n monitor scheelt wel heel veel ruimte.. ik heb geen moeite om de monitor op een halve meter afstand te zetten op mijn niet al te grote bureau.
De kast vind ik schitterend, smaken verschillen maar de glanzende zwarte omlijsting met dito voet vind ik fraai. Sommigen maakten zich wat zorgen over de zilveren rand onderaan de omlijsting. Ik heb hier geen last van. De rand is verdiept in de monitor en heeft een matte kleur. Het is uitgesloten dat het beeld hierop wordt weerkaatst.
De hele constructie is stevig en solide, de kwaliteit van de afwerking en bouw is prima in orde.
In hoogte is de monitor niet verstelbaar.
De knopjes voor de instellingen zitten onder het scherm en dat is niet helemaal handig om te bedienen, maar wel mooi weggewerkt.
XP-Ready
Op een CD-rom staat de handleiding en is snel en makkelijk door te nemen, de driver voor de monitor staat er ook op. Met een setup programma op de CD-ROM wordt automatisch de driver geinstalleerd, gelijk daarna is de resolutie van de monitor (1680x1050) ook beschikbaar in de eigenschappen van de desktop. Ik heb niet hoeven te experimenteren met handmatige NVIDIA-instellingen, etc.
Beeldkwaliteit
Ik was heel slecht gewend, maar dit is wel heel erg goed! Ongekend scherp en mooie kleuren ook.
Net zoals veel anderen heb ik de brightness enorm omlaag gezet (van 100 naar 55); het is anders niet urenlang uit te houden. Een witte achtergrond met tekst is dan toch nog wel Fel/flets. Naast de handmatige brightness instellingen zijn er ook voorgeprog. instellingen: de "Text"-instelling is dan prima om het fletse licht te laten verdwijnen en het maakt het prettig te lezen.
Een stuk film kijken is een verademing, wat een genot! Omdat ik dan een stuk verder weg van de monitor zit vind ik de normale felheid erg mooi. Voor hier is de "Movie" of "Dynamic Contrast" brightness-setting geschikt. De extra felheid geeft ook mooiere kleuren.
De "Dynamic Contrast" is voor normaal gebruik te fel en dat is best jammer.. want juist alleen in de ze modus wordt de Back light gedimd bij een donkere achtergrond of scene, in "Movie"-mode is dat niet zo en daar is zwart minder zwart. De "Dyn. Con." is qua felheid niet handmatig bij te sturen en dat is mijn eerste kleine puntje van kritiek dus.
Er zijn nog andere brightness modi: Sport, internet en Game. Ook de internet modus is goed, de modi zijn dus goed in balans afgesteld om nuttig te zijn.
Verder valt het op dat het beeld verandert als je meer of minder afstand neemt of wat meer onderuit gezakt zit of rechtop. Als je hoger tegen het scherm aankijkt is het beeld een stuk feller, en van onderen donkerder en contrastrijker.
Ook kan je doordat de monitor zo groot is wat kleurverschillen zien bij een effen achtergrond, dit heeft te maken met de inkijkhoek die dan toch begint mee te spelen.
Het is dus nog even wennen, maar hinderlijk is het ook weer niet.
Back light Bleeding
Gevoelig punt heb ik begrepen bij zijn voorganger 225BW. Iemand zei hij dat hij toch best wel last had bij de 226BW ook.
Mijn ervaring is dat ik hier geen last van heb. Het is niet zo dat het er niet is, maar in heel beperkte mate. Bij mijn monitor is er wat bleeding aan de rechterkant en rechtsonder. Bij de rechterkant is het wat meer, maar dat zit in het weergave-gedeelte van bijv. een film. Rechtsonder is het minder. Ik heb er geen last van en ik denk dat niemand erover zal vallen. Met de "Dyn. Contrast" instelling is het overigens helemaal weg en is zwart echt zwart. In andere modi kan dat niet helemaal gezegd worden maar het is wel behoorlijk egaal en dus weinig Bleeding. Bij een CRT is het trouwens ook wel eens zo dat zwart toch niet helemaal zwart werd weergegeven.
Kortom geen problemen bij mij op dit vlak!
Ghosting
Ongeveer hetzelfde verhaal als bij de back light bleeding. Het is er wel onder bepaalde omstandigheden, maar ik heb er geen last van.
Bij een fel verlichte achtergrond zie ik het veel makkelijker. Als je met je MSN-scherm snel van links naar rechts beweegt zie je het goed. In games is niet alles wit en fel, en is het eigenlijk niet goed te zien. Wie het verschijnsel niet kent zal je de persoon duidelijk moeten maken hoe hij/zij moet kijken.
Gamen
Hier was ik wat huiverig voor: van 1152x864 naar 1680x1050 vraagt toch een heleboel meer van de videokaart (6600GT)... maar toch valt dit mee. Bij veel games had ik eerst 85Hz ingesteld en dat is nu nog maar 60Hz, dat geeft de videokaart toch wel lucht!
Bij een spel als Toca Race driver 3 werkt het fantastisch en is de resolutie ondersteund. In BF2 is het wat anders, met een tweak in de command-line kan je widescreen en een resolutie forceren, maar dit is toch wat veel voor mijn videokaart. 1280 gaat wel prima.
Films
Zoals al eerder gezegd.. geweldig! Echt mooi en een aanrader voor iedereen die zo'n soort scherm overweegt en wel eens films kijkt.. je wordt niet teleurgesteld!
Een gewone DVD is prima naar te kijken. Heel dichtbij zie je wel dat de resolutie van de DVD eigenlijk te laag is, maar kijken doe je toch van een afstandje en dan is het erg mooi.
Het kan nog mooier als je de WMV-HD promo filmpjes bekijkt. Hierdoor kan je echt zien wat de monitor in huis heeft en dat is indrukwekkend.
Nadelen en minpuntjes
De blauwe led van de Power-knop is fel en groot, dit kan toch wel een nadeel zijn. Het is ook een kwestie van wennen, maar het had wel minder gemogen.
De instelknopjes zitten onder de monitor en is ergonomisch gezien onhandig.
Ik moet nog wennen dat het veranderen van de zitpositie ook de weergave doet veranderen. De grootte van de monitor speelt hier ook een rol in omdat je niet overal t.o.v. recht ervoor zit.
Een zitafstand van 60 cm is toch wel aan te raden, dan is dat effect wel vrijwel weg.
Conclusie
Al met al ben ik dus heel veel vooruit gegaan en is deze monitor een prima produkt te noemen. De prijs bij de MM was helaas niet mis (€399) maar ik wou niet meer wachten en ik heb de gok gewaagd en naar mijn mening goed gegokt.
De monitor is een echte aanrader als je op zoek bent naar een breedbeeld 22" monitor.
ps ik ben hier niet zo handig in het neerzetten van foto's, als iemand me ff helpt dan komen die later vandaag nog.