Retaliator schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:48:
[...]
nice
ik heb ze gewoon op 650/800 draaien. ik zal eens kijken of ik zo'n GTX bios erin geflashed krijg. ik ga er vanuit dat ik niks hoef te veranderen aan de bios en dat ik deze zonder problemen in de kaart kan flashen. of is dat te "makkelijk" gedacht?
Het geheugen van jouw GTO moet GTX speeds kunnen draaien! Anders kan je wel problemen krijgen

Het is beter om gewoon jouw GTO over te clocken aangezien een normale GTX-bios geen echte meerwaarde is. Tenzij je de timings verlaagd. Zie mijn verhaal hieronder

Er is inderdaad een verschil in timings. De GTO heeft strakkere en dus betere timings maar het geheugen draait wel op een lagere kloksnelheid dan de GTX. Vandaar ook de strakkere timings. Wanneer je er een GTX-bios in flasht, draait het geheugen op een hogere snelheid maar zijn de timings minder strak. De specificaties van de chips van de GTO en de GTX zijn wel dezelfde dus in theorie moet het gaan. Er is wel het verhaal dat de geheugenchips van de GTO niet van zo'n goede kwaliteit zijn en dat deze niet allemaal overweg kunnen met de GTX-speeds. Dit wil ik best geloven aangezien de overclockresulaten soms ver uit elkaar liggen en sommige GTO's niet op GTX speeds kunnen draaien.
Wat ik heb gedaan, is een GTX bios genomen en daarvan de timings verlaagd zodat deze dezelfde zijn als van een GTO. En wat blijkt? Dat de GTX bios iets beter presteert op dezelfde timings en snelheid als de GTO bios. Ik dacht toch dat ik het goed had uitgelegd in m'n post
Ik heb nu dus een GTX-bios in mijn kaartje met GTO-timings en op de snelheid 660/700. Hoger heb ik nog niet echt geprobeerd omdat mijn SG01 geen perfecte airflow had en ik wat bang was voor de temperaturen. Er staat echter een nieuw minikastje in bestelling met een betere airflow dus binnenkort kan ik eens proberen hoe hard die echt gaat

wimpie007 schreef op maandag 12 november 2007 @ 14:34:
[...]
650/800 maar?
Mijne doet 720/890 artifactloos.
Zit daar zoveel verschil in?
Ik zou trouwens alleen een bios laden voor wellicht nog hogere clocks, anders gewoon erbij clocken, wel zo veilig. Wellciht heeft de GTX bios meer volt naar de core/mem ofzo?
Het voltage wordt niet geregeld door de bios. Het verhaal gaat dat de GTO's eigenlijk de eerste GTX'en waren maar dat een deel van de geheugenchips van de videokaarten problemen hadden met de snelheid en dus niet aan de specificaties voldeden. Men is dan overgeschakeld op andere chips en die deden het wel goed. Alleen lag er nog een hoop geproduceerde GTX'en met de "slechte" chips. Een groot deel deed het wel perfect maar aangezien het teveel tijd/geld zou kosten om uit te vogelen welke chips het wel goed deden op GTX-speeds, heeft men in die kaartjes een andere bios geflasht met een lagere geheugensnelheid. Die kaartjes zijn dan de GTO's geworden en zo kon men er toch nog geld voor krijgen

De lagere timings zijn ook te verklaren, als je kijkt naar de datasheet van de geheugenchips, zijn dat de normale timings voor die snelheid.
[
Voor 51% gewijzigd door
D-Three op 12-11-2007 18:48
]