Hierbij het nieuwe Geforce 7900GTO topic, dit omdat de vorige vol is.
Het vorige topic vind je overigens hier
Na het succesvolle tweede 7900GTO-topic vind je hier alweer de derde. Hou het weer lekker ontopic net als in de vorige. Ik zag wel dat de laatste paar pagina's al een beetje vervuilt begonnen te raken. Dus dit lijk me een goed moment om weer met een schone lei te beginnen.
Als je nieuw bent in dit topic lees dan eerst even de topicregels aub. Dit zorgt ervoor dat niemand zich irriteert en het houdt ook het topic schoon.
Veel plezier!
Topicregels
In dit topic gelden een aantal regels om het lekker knus en gezellig te houden met zijn allen, namelijk:
• Dit is een discussietopic. Het is de bedoeling dat hier gediscussieerd wordt over enkel de 7900 GTO videokaarten. Dat mag best uitgebreid, van problemen/vragen tot voltmods en overclocken.
Not done is:
• Vermelden waar kaarten beschikbaar zijn.
• Vermelden wanneer jij je kaart hebt of wanneer je hem hebt besteld
• Simpele vragen stellen die je terug kan vinden in de startpost (hoe je moet overclocken bijvoorbeeld!)
• Je score in 3DMark tegenvalt en je afvraagt wat je hieraan kan doen.(zie de 3DMark-FAQ)
• Vragen hoe deze kaart tegen kaart X presteert, hiervoor heb je google en reviews!
Uitermate not done is:
Flames, ernstige beledigingen, trollen, bedreigingen, en al dat soort ongerief horen in dit topic niet thuis. Weet je niet zeker hoe je je dient te gedragen in een topic als deze, raadpleeg dan de GoT-FAQ, een aanrader voor de beginnende GoTter
Als iedereen zich aan deze regels houdt dan wordt dit een harstikke gezellig topic.
Want zoals je waarschijnlijk weet is dit kaartje
Oude topic(s)
MSI 7900GTO
Het 7900GTO Discussietopic
Dé 7900GTO kaart
[URL=http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/3498/2223.jpg[/IMG][/URL]
De Geforce 7900GTO is gebasseerd op de G71 core. Daarom heb ik het volgende stukje even geleend uit het algemene nVidia topic:
Inmiddels zijn er zo een vijftal kaarten beschikbaar, te weten:Over de G71 die op 9 maart op CeBit werd geïntroduceerd valt (zeker ten opzichte van zijn voorganger G70), weinig nieuws te melden. De enige grote verandering zit hem in het productie-procédé, het oude (lang gebruikte) 110nm-proces is vervangen door het nieuwe 90nm-proces waar ook Low-K beschikbaar op is. De voordelen hiervan zijn legio:
- er kunnen veel meer cores uit één wafer gehaald worden omdat de G71 kleiner is dan de G70, hij zal dus goedkoper te produceren zijn.
- de kloksnelheden kunnen, omdat de chip kleiner is dan zijn voorganger, flink opgeschroefd worden.
- omdat de chip kleiner is geworden hoeft er ook minder voltage doorgepompt te worden om die hogere kloksnelheden te halen.
- en omdat de chip kleiner is geworden produceert hij dus ook minder warmte.
- 7900GS
- 7900GT
- 7950GT
- 7900GTX
- 7950GX2
Daarnaast is dus nu de 7900GTO verkrijgbaar. Het schijnt dat dit een tijdelijke oplage is, alhoewel dit nog steeds niet zeker is. Wat wel zeker is, is dat de 7900GTO in Nederland alleen beschikbaar is van MSI. EVGA heeft ook kaarten, maar deze zijn alleen voor de Amerikaanse markt beschikbaar gesteld.
Wat is het verschil tussen de allerhande kaarten?
Om deze vraag te beantwoorden vergelijk ik de GTO met de 7900GT, 7950GT en de 7900GTX.
Tussen al deze kaarten zijn er namelijk dezelfde verschillen. Ze hebben allemaal een andere core-frequentie en geheugen-frequentie:
| Naam | Core-frequentie | Geheugen-frequentie | Verschil met GTO (core/mem) |
| 7900GT | 450 Mhz | 1.32 Ghz | 200/0 Mhz |
| 7950GT | 550 Mhz | 1.4Ghz | 100/-80 |
| 7900GTX | 650 Mhz | 1.6 Ghz | 0/-280 |
| 7900GTO | 650 Mhz | 1.32 Ghz |
Zoals je ziet heeft de GTO dezelfde core-frequentie als de GTX. Maar niet dezelfde geheugenfrequentie, deze loopt op 1.32Ghz.
Het mooiste van deze kaart zijn niet zozeer de "standaard" snelheden. Het grote voordeel is namelijk dat deze kaart hetzelfde PCB deelt als de GTX én dezelfde koeler. Dit gecombineerd levert een zeer mooi overclockpotentieel. Voor resultaten kun je ook het vorige topic openslaan.
Dit alles wordt overigens verkocht voor een hele mooie prijs van rond de 240€.
Kortom een prachtige kaart voor een superprijs
Zie voor prijzen: MSI-GeForce-7900-GTO-512MB
Reviews
Review hardware.info
Review Overclockers New Zealand
Mijn eigen review:
http://tweakers.net/productsurvey/survey/3498
Review van Goku33:
http://tweakers.net/productsurvey/survey/3352
Veel gestelde vragen
- Welk programma kan ik het beste gebruiken om te overclocken?
- Elk programma heeft zijn voor- en nadelen, voor een overzicht zie de overclocksectie. - Hoe ver kan ik mijn kaart overclocken?
- Dat is voor elke kaart verschillend, dus daar is onmogelijk antwoord op te geven.
Een goede indicatie kun je krijgen door op "detect optimal frequenties" te klikken als je
coolbits hebt geïnstalleerd. (voor coolbits zie overclocksectie) - Kan ik de GTO ook in SLI gebruiken?
- Jazeker! Dit is gelukkig ook het geval bij deze kaart. Als je 2 kaarten hebt heb je alleen nog een
moederbord nodig dat SLI ondersteunt en een SLI-brug. - Welke drivers kan ik het beste gebruiken?
- Dit is een moeilijke vraag om te beantwoorden. Elke driver presteert weer anders op een verschillend systeem. Dus het is voornamelijk testen. Waar veel over drivers wordt gesproken is op het guru3d forum, dus neus daar eens rond naar de ervaring die mensen hebben met bepaalde drivers. Ook voor driver downloads kun je terecht op guru3d
Overclocken
Overclocken is het sneller laten lopen van je videokaart dan waar hij eigenlijk voor bedoelt is. In het geval van de GTO kun je redelijk safe een beetje overclocken. Dit omdat hij over het pcb en de koeler van de GTX variant beschikt.
Let op! Noch GOT, noch ik of andere gebruikers zijn verantwoordelijk mocht je kaart stuk gaan.
Om simpel je kaart wat te overclocken kun je het beste één van de onderstaande programma's gebruiken:
ATiTool 0.0.25 beta 10
ForceWare Coolbits 2.0
nV HardPage SE 3.4
PowerStrip 3.63
RivaTuner 2.0 RC 16.1
Krijg je hier niet genoeg Mhz'en mee uit je kaart, dan is er altijd nog de voltmod
Zie hiervoor de voltmod-sectie (volgend kopje).
Ook kun je proberen om er een ander bios in te flashen. Er zijn biossen met strakkere timings voor het geheugen. Ook kun je natuurlijk biossen gebruiken van de GTX, maar pas wel op of je geheugen de GTX snelheid aankan. Tot dusver heeft een handjevol GOT'ers zijn bios geflashed met niet echt overtuigende resultaten. Scores werden niet echt hoger en de clocks gingen ook niet hoger. Mijn advies: Alleen uitproberen als je echt hopeloos bent
edit: Inmiddels zijn er verschillende GOT'ers die het 0.09 bios in hun kaart hebben geflashed (de meeste hebben het 0.15 bios), hiermee konden ze hun geheugen een stuk hoger clocken.
Voor verschillende biossen kun je terecht op mvktech.net
Voltmods
Voor de diehards die aan het gewone overclocken niet genoeg hebben zijn er natuurlijk de voltmods.
Je kan 2 type voltmod doen. Je kan je geheugen van wat extra voltage voorzien, bijvoorbeeld net zoveel zodat hij evenveel volt krijgt als de GTX-broer. Of je kan nog wat extra voltage over de core laten lopen.
Voordat ik verder ga wil ik iedereen er op wijzen dat een voltmod een hardwarematige aanpak is. Dus niet met een programmaatje iets instellen ofzo. Dit gaat over verbindingen leggen op de videokaart zelf m.b.v. solderen etc. Dit betekent dus dat je garantie definitief vervalt (zover dat nog niet gebeurt was ). Ook is de kans dat je je videokaart sloopt aanwezig. Dus als je niet precies weet wat je gaat doen en je hebt hier totaal geen ervaring mee, denk dan nog eens goed na voordat je dit gaat doen.
Niemand hier is verantwoordelijk voor een kaart die jezelf hebt gesloopt
Om jullie van voltmod guides te voorzien wil ik hier onder een lijstje posten. Het heeft namelijk geen zin om hele guides te gaan zetten in de startpost. Heb je nog goede guides, laat het even weten!
Voltmod voor de Core
http://sg.vr-zone.com/?i=3330&s=3
Bovenstaande mod weet ik niet 100% zeker of dit ook voor de GTO werkt. Als iemand dit 100% zeker weet, laat het even weten aub.
Voltmod voor het Geheugen
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=120029
GOT 3dMark05/06 Challenge GTO
Om jullie een beetje uit te dagen is het de bedoeling dat hier een top tien komt met de hoogste 3dmark scores. Zowel 3dmark 2005 als 2006 worden getest.
| Plaats | Username | Snelheden (core/mem) | Koeling: water/lucht | Voltmod: ja/nee | SLI: ja/nee | Processortype + snelheid | 3dMark05 score | 3dMark06 score |
| 1 | Gurneyhck | 703/1680 | stock (lucht) | nee | ja | Athlon 64 X2 @ 2600Mhz | 13524 (forceware 91.92) | 8795 (forceware 97.02) |
| 2 | Drammer | 720/1860 | stock (lucht) | Vmem pencilmod | nee | Core2 duo @ 3611Mhz | 13431 (forceware 93.81) | 7366 (forceware 93.81) |
| 3 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 6 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 7 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 8 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 9 | - | - | - | - | - | - | - | - |
| 10 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Wil je ook een vermelding krijgen. Mail me dan op gurneyhck@gmail.com met het bewijs. Vergeet ook niet alle gevraagde gegevens erbij te zetten. Succes!!
Ik wil even Cybersteef, Pollewob en Jejking bedanken voor hun medewerking aan deze startpost, danku!
[ Voor 18% gewijzigd door Gurneyhck op 07-03-2007 21:19 . Reden: update ]