Mijn situatie is precies gelijk aan de jouwe. Ook ik heb aan mijn kant maatregelen genomen om te voorkomen dat ik te veel verbindingen maak en dat ik daardoor problemen met telefonie hebt. Overigens werken die maatregelen bij mij redelijk goed. Ik ben alleen denk ik iets kritischer dan jij: ik vind persoonlijk dat het product niet goed functioneert OMDAT ik die maatregelen al moet nemen. En met alle respect voor Tasslehoff , met de opmerking "als iedereen continu de box dicht blijft trekken met UDP verkeer etc houdt het op" ben ik het dus absoluut niet eens. Zoals ik eerder heb opgemerkt biedt KPN het product Internet + bellen aan zonder voorbehoud. Als het technisch niet mogelijk is om internet + voip dezelfde prestaties te leveren als internet + analoog dan is dat het probleem van KPN en niet van de klant. Zolang KPN het niet voor elkaar krijgt om de problemen op te lossen blijf ik dan ook mijn geld terug eisen. Zeker omdat er nog meer problemen met IPB zijn zoals niet werkende UPnP, regelmatig vastlopende EB (ik was voorheen een rocksolid Draytek router gewend) en support die ondanks de grote inzet van veel helpdeskmedewerkers volkomen te kort schiet, als je kijkt naar responsetijden en geboden oplossingen (tot nu toe heb ik nog geen enkele oplossing mogen ontvangen, alleen work arounds die inhielden dat ik mijn gebruik van mijn verbinding moest beperken).boukej schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:15:
[...]
Wat ik bedoel is dat KPN het niet prettig vindt dat er veel klanten vertrekken. Wanneer enkele klanten vertrekken, zal KPN hier niet wakker van liggen.
Ik begrijp van je dat er een firmware in ontwikkeling is die de telefonieproblemen verminderd. Wat ik van KPN wil is dat ik kan internetten en bellen zonder dat ik mij druk hoef te maken over het dichtslibben van mijn internetverbinding waardoor telefonie weg- of uitvalt.
Ik heb aan mijn zijde er alles aan gedaan om een juiste werking te bevorderen. De programma's waarmee ik bestanden uitwissel, zijn beperkt in het opzetten/maken van verbindingen. Overige opties die meer verbindingen/verkeer genereren heb ik uitgeschakeld. Ik zou het niet meer dan billijk (rechtvaardig en redelijk) vinden dat mijn installatie vervolgens goed functioneert.
Dat mijn installatie vervolgens niet goed functioneert, ervaar ik als een gebrek aan het product. Ik heb meerdere langere perioden (meer dan een week) getest of er verbetering optreedt wanneer ik geen programma's gebruik waarmee ik bestanden uitwissel. Helaas heb ik moeten constateren dat zelfs dan telefonie geregeld niet goed functioneert (wegvallen gesprekken binnen 15 minuten of niet kunnen bellen).
Ik ben mij bewust dat KPN de conclusie trekt dat IPB bij veel klanten goed werkt. Hierbij vraag ik mij overigens af hoe dit gemeten wordt. Ik kan mij voorstellen dat KPN klanten heeft die weinig bellen. Klanten die bijna nooit bellen of gebeld worden zullen minder (snel) klagen. Dit komt doordat ze - mocht er (zo nu en dan) een probleem zijn met hun telefonie - dit simpelweg niet (snel) opmerken. Daarnaast zal de tolerantiegrens van dit soort klanten nog niet bereikt zijn.
[...]
Ach... wanneer ik mijn bek aan een bak soep brand dan laat ik de volgende portie toch ook niet staan terwijl ik honger heb? Ik zal wat beter op moeten passen door minder gulzig te zijn en te kijken hoe heet ik de soep kan eten.
Dit principe geldt ook bij het overstappen naar een andere leverancier van DSL en VOiP. Mijn vetrouwen in KPN was groot. Dit (blinde) vertrouwen was de reden om de overstap naar InternetPlusBellen te maken. Ik heb uitgezocht welke aanbieders beter aansluiten op mijn wensen. Hierbij heb ik navraag gedaan bij enkele klanten van die aanbieders. Hier zitten ook ex-klanten van KPN bij die net zoals mij op het verkeerde paard gewed hadden en nu naar tevredenheid internetten en bellen bij een andere aanbieder.
Wat mij betreft mag KPN opschieten met een werkbare oplossing, want deze klant staat op het punt om te vertrekken.
Ook bij mij was de overweging om voor IPB te kiezen de reputatie (in ieder geval in mijn ogen) van KPN. Omdat ik een tijd in het buitenland had gewoond had ik in mijn huis in NL geen ADSL aansluiting meer. Daardoor leek het me handig om dan maar gelijk voor IPB te kiezen. Had ik geweten dat KPN had besloten alle kwaliteitsstandaarden had laten varen en een product vol met kinderziektes op de markt te gooien, dan was ik er nooit aan begonnen. Helaas is dat wijsheid achteraf.
Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen boukej als je besluit om een andere provider te zoeken. Vooral in de periode dat je zonder internet komt te zitten. Zelf heb ik geen kabelalternatief dus de verbinding met de centrale zal ik altijd te maken hebben met KPN. Geldt dat ook voor jou?