Toon posts:

Nieuw moederbord, oude voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem. Ik heb mijn nieuwe moederbord geinstalleerd in de oude pc. Toen ik de pc aanzette, gebeurde er niet veel. De ventilatoren gingen draaien, de harde schijven startten op enzo, maar het beeld bleef zwart. Ook kon ik de pc niet meer met de power switch uitzetten, alleen maar met de schakelaar aan de achterkant.

Toen zag ik dat ik een aansluiting mistte, de 4-pins 12v ATX aansluiting. Ik heb aan mijn oude voeding alleen maar de 20-pins aansluiting zitten.

Wat ik wil weten is, of het probleem van het niet booten komt doordat ik die aansluiting mis. Ik las namelijk ergens dat de aansluiting optioneel is. Als het daar niet aan ligt, waar mogelijk dan wel aan?

Alvast bedankt.

Verwijderd

je heb als het goed is
20-24pins voeding aansluiting (optie is dan 20pins aansluiting mog je geen 24pins hebben)
en je heb een losse 4pins aansluiting op het bord zitten. (als deze niet aangesloten is kan je het vergeten)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, op het bord zit een 20-pins aansluiting en een 4-pins aansluiting. Mijn voeding heeft dus alleen maar de 20-pins aansluiting.

Ik zal dus een verloopstekkertje moeten kopen, of een nieuwe voeding.

Maar je zegt dus dat het probleem inderdaad veroorzaakt wordt door het niet hebben van die aansluiting? Dat scheelt, dat is iig makkelijk op te lossen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 19:46:
Ja, op het bord zit een 20-pins aansluiting en een 4-pins aansluiting. Mijn voeding heeft dus alleen maar de 20-pins aansluiting.

Ik zal dus een verloopstekkertje moeten kopen, of een nieuwe voeding.

Maar je zegt dus dat het probleem inderdaad veroorzaakt wordt door het niet hebben van die aansluiting? Dat scheelt, dat is iig makkelijk op te lossen.
er bestaat geen verloop stekker
Word een nieuwe voeding
leuke voedingen zijn
coolermaster (heb ik zelf ook)
hec voeding
aopen

dit zijn goeie betaalbaren voedingen

Verwijderd

Topicstarter
Hier een verloopstekker:

http://www.conrad.nl/goto/?product=981147

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 20:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verloopstekkerjes bestaan idd wel, maar een nieuwe voeding is vaak een betere oplossing.
Atlan, post eens WAT voor voeding je nu hebt en wat eraan komt te hangen. Het kan geod zijn dat je een oude high-end voeding hebt, maar ik vermoed eigenlijk dat het gewoon een goedkoop ding is die je huidige systeem niet zal kunnen trekken.

zie: Welke voeding heb ik nodig? Deel 16

[ Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 09-01-2007 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Welke voeding weet ik niet, ik heb er geen doos meer van. Het systeem heb ik destijds (oktober 2000) gekocht voor 4700 gulden, ik heb niet bespaard op de voeding.

Het moederbord dat ik er nu in wil zetten is wel een budgetmodel van Asus: P5PE-VM

Verwijderd

Er bestaan wel verloop stekkers van de molex stekkers naar de 4 pin P4 aansluiting op het moederbord. Ik denk dat je zoiets bedoeld:

http://www.monarchcompute...ry_Code=case_power_supply

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 14:39
Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:06:
Welke voeding weet ik niet, ik heb er geen doos meer van. Het systeem heb ik destijds (oktober 2000) gekocht voor 4700 gulden, ik heb niet bespaard op de voeding.

Het moederbord dat ik er nu in wil zetten is wel een budgetmodel van Asus: P5PE-VM
Prijs maakt zeker op deze leeftijd niet echt meer uit. De voeding voldeed toen aan de aansluiteisen

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:06:

Die voeding is dus 6 jaar oud nu. Grote kans dat die echt niet voldoende op de 12V lijn kan leveren en je systeem niet gaat trekken.
Verder staat er op de voeding zelf gewoon wat voor iets het is (daar heb je echt geen doos voor nodig). Kijk eens wat er op de PSU zelf vermeldt staat (ook kwa wattage e.d.).

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Powerman FSP300-60BT van 300 Watt.

Ik kan me herinneren dat 300 Watt toen het maximum was dat je kon aanschaffen, nu is het het minimum volgens de eisen van het moederbord.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:35:
Het is een Powerman FSP300-60BT van 300 Watt.

Ik kan me herinneren dat 300 Watt toen het maximum was dat je kon aanschaffen, nu is het het minimum volgens de eisen van het moederbord.
:X jeuh, Powerman.
Ze zijn niet heel erg slecht, maar ik zou er geen nieuwe pc aanhangen. Trek liever even 50 - 100 euro uit voor een goede voeding die wel alle aansluitingen heeft die je nodig hebt :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan tegenwoordig bij een computer toko om de hoek voor minder dan €40 een 380 Watt Coolermaster voeding kopen.
Maar je kan ook voor €4 een verloopstekkertje bij Conrad halen. Maar met verzend en administratie kosten kom je dan ongeveer op hetzelfde bedrag uit.
Wanneer je echt een goede voeding wil hebben moet je toch rond de €100-150 betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 09-01-2007 20:40 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dat kabeltje natuurlijk niet bij Conrad halen. Als een zaakje bij mij in de buurt het niet heeft, koop ik sowieso een nieuwe voeding.

En niet zo denigrerend over Powerman, he. Mijn systeem draait er wel al 6 jaar op zonder problemen. ;)

Nog even dit: Ik ben niet van plan er nieuwe hardware op aan te sluiten. Er zit dus een geluidskaart in uit 2000, en een videokaart uit 2004. Maakt dat nog uit voor de voedingskeuze?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:47:
Ik ga dat kabeltje natuurlijk niet bij Conrad halen. Als een zaakje bij mij in de buurt het niet heeft, koop ik sowieso een nieuwe voeding.

En niet zo denigrerend over Powerman, he. Mijn systeem draait er wel al 6 jaar op zonder problemen. ;)

Nog even dit: Ik ben niet van plan er nieuwe hardware op aan te sluiten. Er zit dus een geluidskaart in uit 2000, en een videokaart uit 2004. Maakt dat nog uit voor de voedingskeuze?
Vertel even WAT voor een hardware je hebt. En Powerman is op zich prima, maar voldoet niet als je er een zwaarder systeem aan gaat hangen, zo simpel is het.

Verwijderd

nee maak niet uit
Een leuke coolerman is voor 40euro (430watt) is een goeie voeding .
gebruik hem zelf ook
hardware wat er in zit

5xharddisk
1dvd fikker
1xamd 64 x2 3800+@2,5g
abit sli bord met 2x extra voeding aansluitin (24pin en 1x4pins plus 4pins harddisk stekker voor sli)
2xsli kaarten (kaarten krijgen voeding van anderen voeding speciaal voor sli) (voeding kan ook zo de kaarten aansturen zonder problemen)

voeding heeft dus genoeg power)

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: Asus P5PE-VM
Processor: Intel Pentium 4 541+ 3,20 GHz
Video: Asus v9520 Magic
Audio: Creative Soundblaster pci 128

Verder nog 2 HD's, 2 DVD-writers, 1 disk drive.

Verwijderd

doe dan ook koop geen rommle

sweex
q-tec
trust
oem
is rommel
What the...voeding vliegt in brand!

dit zal kunnen gebeuren met goedkope zooi

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 20:59:
Moederbord: Asus P5PE-VM
Processor: Intel Pentium 4 541+ 3,20 GHz
Video: Asus v9520 Magic
Audio: Creative Soundblaster pci 128

Verder nog 2 HD's, 2 DVD-writers, 1 disk drive.
Een P4 lust nogal wat op de 12V lijn en als jij dezelfde powerman 300W had als dat ik hier had liggen zou ik zeker een nieuwe voeding kopen, die 12V lijn was namelijk niet zo heel erg sterk iirc

Verwijderd

Topicstarter
Loop ik dan risico mijn voeding op te blazen, of het moederbord?

Want als de voeding stuk is, moet ik evengoed een nieuwe kopen, dan kan ik het net zo goed eerst met een verloopkabeltje proberen.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wanneer je voeding niet genoeg vermogen kan leveren zal die niet direct kapot gaan. Maar als je moederbord en CPU meer voeding nodig hebben dan ze krijgen gaan ze staken ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de hulp allemaal. Ik weet genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 21:17:
[...]

Een P4 lust nogal wat op de 12V lijn en als jij dezelfde powerman 300W had als dat ik hier had liggen zou ik zeker een nieuwe voeding kopen, die 12V lijn was namelijk niet zo heel erg sterk iirc
Nog even dit dan, ik stond er eerst niet zo bij stil. Mijn voeding heeft 11A op de 12v lijn. Lijkt me niet meer genoeg tegenwoordig. Weet iemand wat tegenwoordig acceptabel is?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2007 01:48 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat je research hebt gepleegd eer je dit topic startte, aangezien hier vrij veel informatie over te vinden is in de FAQ:
PMG FAQ » 20pins en 24pins ATX, welke moet ik gebruiken? en er staat ook zat info in de PMG Beleid » Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Verder loopt er in Overige Hardware een "Welke voeding moet ik nemen?" topic. Neem daarvan de topicstart aandachtig door :)

Gebrek aan aantoonbare inzet en research, topic dicht dus. Zie verder ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.