Nog even over die FSB termination voltage, ik heb het nu in het bios op auto staan en dit geeft exact dezelfde voltages als toen ik het handmatig had ingevoerd.
Verwijderd
Maar als ik het goed begrijp is dit dus de "processor of choice at the moment" voor diegenen die niet vies zijn van een beetje overklokken?
En zal dit een goede combinatie zijn met de Shuttle XPC SD37P2 barebone?
Ja.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 06:23:
Maar als ik het goed begrijp is dit dus de "processor of choice at the moment" voor diegenen die niet vies zijn van een beetje overklokken?
Ja en nee, wat wil je er mee doen? In die Shuttle zou 3195 Mhz de max zijn (9x355, maar sommige reviews komen niet boven de 315), en qua warmte is het natuurlijk ook niet echt een goed idee. Sommigen hebben problemen met de voeding. Tevens kun je er geen highend videokaart in stoppen (wel twee Ati midends). En voor 20 euro meer kun je ook een goed bord (€148,5 - Gigabyte DS4) en een goede voeding (€97 - Tagan TG500-U25) en een goede kast (€187 - Coolermaster Stacker 832) en goede cpu koeler (€37,5 - Zalman CNPS9500 AT) kopen. Dan is het stiller, koeler en heb je meer mogelijkheden. Alleen kost het je meer ruimte. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf twee barebones gehad (MSI en Soltek), maar de herrie en warmte (onderdelen gaan verdacht snel stuk, alles wat normaal 25 graden is, wordt in zo'n kast gauw 45 graden) zijn het toch niet helemaal. Geluid wat je in eerste instantie nog wel mee valt is na een paar maanden zeer irritant.
Maar wil je persé klein, vind je een beetje herrie niet erg en heb/koop je een 7600gs, oid en vind je een overklok naar 2.8 Ghz voldoende dan heb je er natuurlijk een erg fraai systeempje aan.
We liked the Shuttle SD37P2 a lot. The new P2 front bezel adds a touch of class to the existing P chassis. The build quality and materials are excellent as expected from Shuttle small form factor systems. Interior improvements are welcomed too as they increase the solidity of the hard drives.
Performance is respectable and on-par if not better than the reference Intel D975XBX. Cooling performance isn’t too shabby either. Noise levels are kept to a minimum with a quiet video card too. Overclocking isn’t too bad topping out at 321 MHz before SATA becomes flakey.
There are some negatives with the SD37P2 however. The BIOS while robust enough for your average consumer fails to please enthusiasts and those seeking to max out their shiny new Core 2 Duo processor. While Shuttle touts CrossFire support it’s a bit disappointing to see only single-slot cards such as the X1600XT and X1900GT supported. It’d be nice if Shuttle would develop a specific heat pipe graphics card cooler for some X1900XT CrossFire love. Audio performance is also quite disapointing too.
Overall the Shuttle SD37P2 is an excellent solution for those looking to build a Core 2 Duo small form factor system. Where it lacks in BIOS overclocking options it makes up for it in size and quietness. Pricing hasn’t been set yet but expect the SD37P2 to retail in the $400-450 price range which is quite a hefty chunk of change. Those willing to shell out the money for an SD37P2 will have to wait though as it won’t be available till August.
The overclocking wasn’t without its drawbacks however. In my first attempt, the system ran for approximately 6hrs, and initiated an auto-shutdown. After some investigation, it seems that the board took out the 6600GT video card I was using in the system, most likely due to power fluctuations. After putting another 6600GT in to the system, it came back up fine and ran with the same overclocking settings without issue. I did witness an unexpected power reduction that was evident when the graphics related stress test started though. The CPU and system fans noticeably reduced in both speed and pitch upon start of those the app, and that’s with a not so power hungry 6600GT in the system. This fan speed reduction did not occur with only the Prime95 instances running. One other peculiarity occurred after the auto-shutdown event - the system never fully powers down. Even after initiating a Windows shutdown, and the monitor and power LED going dark, the system fans continue to run, meaning that active power is still supplied in some capacity to the board. The only way to get the board to fully power off is by physically turning off the power switch located on the PSU. This odd power behavior did not occur prior to my little power issue occurring.
offtopic:
Alle onderdelen liggen te wachten, alleen het geheugen is er nog niet. Dit terwijl de levertijd er van nog steeds op 26-01-2007 staat. Grrr...
Alle onderdelen liggen te wachten, alleen het geheugen is er nog niet. Dit terwijl de levertijd er van nog steeds op 26-01-2007 staat. Grrr...
[ Voor 100% gewijzigd door |sWORDs| op 29-01-2007 09:16 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
ik heb een asus p5b, maar in de bios zie ik alleen de temp van de core die idle is(tijdens gamen)....kan ik de andere core niet zien in de bios?
Tempting....Ik heb een C2 6300 in bestelling staan met een P5B, als ik dit zo lees moet het geen probleem zijn om daarmee 3Ghz te halen zonder al te veel te doen aan de koeling (Arctic Freezer 7 pro). Geheugen is 6400
Een 4300 is wel verleidelijk maar slecht 19 euro goedkoper bij "mijn" shop, echt zwaar overclocken hoef ik ook weer niet (maar de snelheidswinst van een 6300 op 2,5-3Ghz vind ik wel leuk!), dus ik laat deze maar even voorbij gaan. Heb eigenlijk ook niet zo'n zin om het weer te wijzigen want zo goed als alles voor mn bestelling is binnen. Wellicht wordt het deze voor mijn HTPC over een paar maanden.
Een 4300 is wel verleidelijk maar slecht 19 euro goedkoper bij "mijn" shop, echt zwaar overclocken hoef ik ook weer niet (maar de snelheidswinst van een 6300 op 2,5-3Ghz vind ik wel leuk!), dus ik laat deze maar even voorbij gaan. Heb eigenlijk ook niet zo'n zin om het weer te wijzigen want zo goed als alles voor mn bestelling is binnen. Wellicht wordt het deze voor mijn HTPC over een paar maanden.
Verwijderd
Bedankt voor deze verhelderende post!|sWORDs| schreef op maandag 29 januari 2007 @ 08:32:
[...]
Ja.
Ja en nee, wat wil je er mee doen? In die Shuttle zou 3195 Mhz de max zijn (9x355, maar sommige reviews komen niet boven de 315), en qua warmte is het natuurlijk ook niet echt een goed idee. Sommigen hebben problemen met de voeding. Tevens kun je er geen highend videokaart in stoppen (wel twee Ati midends). En voor 20 euro meer kun je ook een goed bord (€148,5 - Gigabyte DS4) en een goede voeding (€97 - Tagan TG500-U25) en een goede kast (€187 - Coolermaster Stacker 832) en goede cpu koeler (€37,5 - Zalman CNPS9500 AT) kopen. Dan is het stiller, koeler en heb je meer mogelijkheden. Alleen kost het je meer ruimte. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf twee barebones gehad (MSI en Soltek), maar de herrie en warmte (onderdelen gaan verdacht snel stuk, alles wat normaal 25 graden is, wordt in zo'n kast gauw 45 graden) zijn het toch niet helemaal. Geluid wat je in eerste instantie nog wel mee valt is na een paar maanden zeer irritant.
Maar wil je persé klein, vind je een beetje herrie niet erg en heb/koop je een 7600gs, oid en vind je een overklok naar 2.8 Ghz voldoende dan heb je er natuurlijk een erg fraai systeempje aan.
Zo erg vind ik het ruimte gebrek ook niet
Verwijderd
Ik dacht dat dit topic over de E4300 ging maar ik lees alleen maar geblaat over moederborden.
Waar blijven die overclock resultaten?
Iemand al 450-500 fsb gedraaid met een E4300?
Het zijn erg mooie systeempjes om te zien en ook prima in bepaalde gevallen, maar voor de echte tweakers is het niet zo handig.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:44:
[...]
Bedankt voor deze verhelderende post!
Zo erg vind ik het ruimte gebrek ook niet
offtopic:
Nou is het geheugen er, maar de betaling nog niet, krijg ik alles pas woensdag.
* |sWORDs| is loosing it
Nou is het geheugen er, maar de betaling nog niet, krijg ik alles pas woensdag.

[ Voor 3% gewijzigd door |sWORDs| op 29-01-2007 16:09 ]
Niemand hier weet hoe ze de multi in de bios instellenVerwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 16:06:
Ik dacht dat dit topic over de E4300 ging maar ik lees alleen maar geblaat over moederborden.
Kom op jongens! Gewoon even op 6 zetten en booten op 500FSB, dat gaat vast wel
zou wel willen maar heb helaas geen geheugen dat 500Mhz doet, dus als iemand wat uit wil lenenR-O-Y schreef op maandag 29 januari 2007 @ 18:34:
[...]
Niemand hier weet hoe ze de multi in de bios instellen![]()
Kom op jongens! Gewoon even op 6 zetten en booten op 500FSB, dat gaat vast wel![]()
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2007 19:21 ]
Misschien dat een van jullie mij defintief over de streep kan trekken. Zit ook te denken over een nieuw PC'tje.... of eigenlijk m'n ouders, maar ik mag mijn "oude bak" doorschuiven. Dit komt er in elk geval in:
Asus Commando
2GB PC 6400 OCZ 2p800r22gk
Dan is de vraag een E4300 of een E6600.
Ikzelf neig meer na die E4300 9*400 moet voor deze combinatie van moederbord en geheugen makkelijk te halen zijn dacht ik zo, misschien denkt die E4300 er anders over maar dat zien we dan wel weer
Volgens mij knal ik met die E6600 veel sneller tegen een limiet aan van m'n geheugen.Misschien nog iemand die het totaal niet met me eens is
maargoed dan toch maar een E4300 , ga toch niet de hele dag lopen Pi-en. En nu heb ik dan nog een beetje budget voor een fatsoenlijke TFT. Samsung 226BW d'r dan maar bij
Asus Commando
2GB PC 6400 OCZ 2p800r22gk
Dan is de vraag een E4300 of een E6600.
Ikzelf neig meer na die E4300 9*400 moet voor deze combinatie van moederbord en geheugen makkelijk te halen zijn dacht ik zo, misschien denkt die E4300 er anders over maar dat zien we dan wel weer
Volgens mij knal ik met die E6600 veel sneller tegen een limiet aan van m'n geheugen.Misschien nog iemand die het totaal niet met me eens is
Ik zat me net te bedenken dat dat verhaal van die limiet van het geheugen natuurlijk complete onzin isR-O-Y schreef op maandag 29 januari 2007 @ 20:10:
@copycat, ik zou zelf een 4300 halen. Veel mensen met een overgeklokte 6600 halen ook maar 3,6 GHz oid. Hier is denk ik wel gebleken dat de 4300 dat ook wel wil doen. Het enige verschil is 2MB cache erbij. In superpi scheelt dat misschien net een seconde oid. Ik vind dat iig niet opwegen tegen een cpu die 2-3x zo goedkoop is

[ Voor 36% gewijzigd door Copycat op 29-01-2007 20:30 ]
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
als je nou bij mij in de straat woonde had ik even langs gekomenVerwijderd schreef op maandag 29 januari 2007 @ 19:21:
[...]
zou wel willen maar heb helaas geen geheugen dat 500Mhz doet, dus als iemand wat uit wil lenenMaar ik denk dat ik van het weekend weer zoon run ga doen met die dikke coolers. doel is nu 3.6/3.7GHz.
Mijn vermoeden is dat je verder weg woont, dus........

@copycat, ik zou zelf een 4300 halen. Veel mensen met een overgeklokte 6600 halen ook maar 3,6 GHz oid. Hier is denk ik wel gebleken dat de 4300 dat ook wel wil doen. Het enige verschil is 2MB cache erbij. In superpi scheelt dat misschien net een seconde oid. Ik vind dat iig niet opwegen tegen een cpu die 2-3x zo goedkoop is
Ik heb mijn E4300 op 2400mhz gehad en toen werd hij 61 graden. Nu op 2520Mhz zelfs 65 graden. Ik heb er een thermaltake big typhoon op zitten maar dat valt mij toch een beetje tegen.
Idle ligt de temperatuur tegen de 30 graden.
Y'24
Ik had dit probleem ook heb mijn cooler gelapt als je een paar posts naar boven kijkt kan je een goed guide vinden. zat eerst tegen de 70graden aan met stock vcore en nu op 1.4V en een fsb van 390 kom ik niet boven de 55graden uit met TAT. mischien ga ik later ook nog wel mijn E4300 doen maar dat weet ik nog niet omdat dan ook de garantie komt te vervallen.RvV schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 09:36:
Ik heb mijn E4300 op 2400mhz gehad en toen werd hij 61 graden. Nu op 2520Mhz zelfs 65 graden. Ik heb er een thermaltake big typhoon op zitten maar dat valt mij toch een beetje tegen.![]()
officieel is die nu al vervallen hè, overclocken mag niet van Intel....Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:40:
[...]
mischien ga ik later ook nog wel mijn E4300 doen maar dat weet ik nog niet omdat dan ook de garantie komt te vervallen.
dan moeten ze ze zelf maar ol 3 GHz klokken, elke cpu van hun haalt dat namelijk wel
Maar niet elk moederbord en elk geheugen 
Als je fsb al standaard 1333 mhz is 333*9= 3 Ghz
Moet je 667 mhz geheugen hebben.
En laat nou niet iedereen dat hebben
Als je fsb al standaard 1333 mhz is 333*9= 3 Ghz
Moet je 667 mhz geheugen hebben.
En laat nou niet iedereen dat hebben
[ Voor 72% gewijzigd door Maarten-NForce op 30-01-2007 20:15 ]
www.koopeendroom.nl
Verwijderd
Eh, ik bedoelde eigenlijk meer gewoon met multi 9 hoor.R-O-Y schreef op maandag 29 januari 2007 @ 18:34:
[...]
Niemand hier weet hoe ze de multi in de bios instellen![]()
Kom op jongens! Gewoon even op 6 zetten en booten op 500FSB, dat gaat vast wel![]()
Dan gaan we praten.
Na het schuren met korrel 400 > 800 en daarna polijsten met brasso is de temp van 65 naar 58 gegaan. Daar ben ik nog steeds niet helemaal gelukkig mee maar het is sowieso al beter.
Y'24
Is het voor hun mogelijk om na te gaan of je em overgeklokt gedraait hebt?-ErikE- schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:54:
[...]
officieel is die nu al vervallen hè, overclocken mag niet van Intel....
Garantie krijg je toch alleen als je de boxed koeler gebruikt? Als je een andere gebruikt vervalt de garantie toch ook.
Wees blij, anders vroegen ze waarschijnlijk 3 keer zoveel voor een processor.R-O-Y schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 18:43:
dan moeten ze ze zelf maar ol 3 GHz klokken, elke cpu van hun haalt dat namelijk wel
Ik zou zelf eerst kijken of het op 6 uberhaupt gaat werken. Daarna uiteraard op multi 9. Ik ben alleen bang dat je koeling dan wel een probleem wordt. Mijn waterkoeling trekt het dan denk ik niet meer. In ieder geval niet voor 24/7Verwijderd schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 21:03:
[...]
Eh, ik bedoelde eigenlijk meer gewoon met multi 9 hoor.
Dan gaan we praten.
Ik kreeg mijn 4300 niet boven de 420 FSB (qua overclocken en dan booten), m'n geheugen draait nu op 500 4-4-4-10 dus dat is het probleem niet.
Ook op multi 6 wilde dit niet hoger dan 420.
Ik lees veel dingen over straps enzo, maar wat is dat nu precies.
400 strap 533 strap??
Ook op multi 6 wilde dit niet hoger dan 420.
Ik lees veel dingen over straps enzo, maar wat is dat nu precies.
400 strap 533 strap??
Verwijderd
Nope
1066, 1333 en 1667 (nog niet ontdekt alleen.. lol)
1333 strap gaat ie in als je boot op 401FSB en hoger. Als je op 400FSB boot of daaronder en je gaat met Clockgen verder dan blijf je de 1066-strap houden, die sneller is. Want dan zijn de MCH-timings wat strakker (dacht ik..).
In ieder geval is 400-430FSB volgens sommigen hier een performance-drop area. Stel me er niet voor aansprakelijk omdat ik zelf ook denk dat 422x9 sneller is dan 400x9 maargoed, ik weet dat dus gewoon niet (in SPi is 420FSB echt sneller hoor).
1333 strap gaat ie in als je boot op 401FSB en hoger. Als je op 400FSB boot of daaronder en je gaat met Clockgen verder dan blijf je de 1066-strap houden, die sneller is. Want dan zijn de MCH-timings wat strakker (dacht ik..).
In ieder geval is 400-430FSB volgens sommigen hier een performance-drop area. Stel me er niet voor aansprakelijk omdat ik zelf ook denk dat 422x9 sneller is dan 400x9 maargoed, ik weet dat dus gewoon niet (in SPi is 420FSB echt sneller hoor).
offtopic:
Barcode : 3SXXXXXXXXXXXX1
Postcode : XXXXXX
De volgende gegevens zijn over uw zending gevonden:
Statusinformatie Datum Locatie
Afhaalzending opgehaald en in sorteerproces
30-01-2007 Zwolle , intern transport pakketten
Barcode : 3SXXXXXXXXXXXX2
Voorgemelde zending niet aangetroffen: manco
31-01-2007 Zwolle , intern transport pakketten
Het zit me ook echt niet mee...
De ene zending zal het scherm wel zijn, de andere de rest. Met mijn pech van de laatste tijd komt straks het scherm wel en de rest niet. Als het scherm er morgen of overmorgen pas zou zijn is niet zo'n ramp. Dan jat ik de e431s wel even van mijn vriendin.
Barcode : 3SXXXXXXXXXXXX1
Afhaalzending opgehaald en in sorteerproces
30-01-2007 Zwolle , intern transport pakketten
Barcode : 3SXXXXXXXXXXXX2
Voorgemelde zending niet aangetroffen: manco
31-01-2007 Zwolle , intern transport pakketten
Het zit me ook echt niet mee...
[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 31-01-2007 08:06 ]
Uhm hier word ik niet wijzer van.Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:56:
Nope
1066 / 4 = 266 strap 400?
1333 / 4 = 333 hoezo 401 en hoger, dit is toch 333?
1600 / 4 = 400 en deze dan?
1667 / 4 = 416,7 hoe kom je bij 1667?
9x422 is ~200mhz meer voor CPU he. Probeer eens 8x450 en 9x400.Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 07:56:
Nope
hoi zoals ik eerder al zei.
misschien handig als we een poll maken in de startpost. over hoe ver je de processor stabiel hebt overgeklockt. hoe warm hij wordt onder stress en welke koeler je gebruikt.
is wel goed om te weten toch neem ik aan?
trouwens wat zouden jullie aanraden als geheugen? ik wil de processor wel lekker overklokken. maar wel voor langdurig gebruik. dus wil niet dat deze te warm wordt. zat zelf te denken aan een big typoon koeler.
wat voor memory zouden jullie me aanraden.. pc5300 (tot 3 ghz) of pc6400 (tot 3.6 ghnz)
nou lijkt 3 ghz mij redelijk haalbaar met een beetje voltage increase en zonder al te veel warmte. maar 3.6 erg onrealistisch zonder veel warmte en veel voltage increase. dus dan heb ik eigenlijk dat in mijn situatie de pc6400 onnodige kosten zijn.
wt vinden jullie? of zeggen jullie 3+ghz is wel goed haalbaar zonder veel warmte en voltage increase?
misschien handig als we een poll maken in de startpost. over hoe ver je de processor stabiel hebt overgeklockt. hoe warm hij wordt onder stress en welke koeler je gebruikt.
is wel goed om te weten toch neem ik aan?
trouwens wat zouden jullie aanraden als geheugen? ik wil de processor wel lekker overklokken. maar wel voor langdurig gebruik. dus wil niet dat deze te warm wordt. zat zelf te denken aan een big typoon koeler.
wat voor memory zouden jullie me aanraden.. pc5300 (tot 3 ghz) of pc6400 (tot 3.6 ghnz)
nou lijkt 3 ghz mij redelijk haalbaar met een beetje voltage increase en zonder al te veel warmte. maar 3.6 erg onrealistisch zonder veel warmte en veel voltage increase. dus dan heb ik eigenlijk dat in mijn situatie de pc6400 onnodige kosten zijn.
wt vinden jullie? of zeggen jullie 3+ghz is wel goed haalbaar zonder veel warmte en voltage increase?
[ Voor 57% gewijzigd door dangerpaki op 31-01-2007 14:26 ]
Als je nou pc5300 geheugen haalt met een beetje speling erin, dan kan je in iedergeval tot de 3Ghz mocht er nog wat meer inzitten kan je altijd je geheugen nog wat overklokken.
thnx lijkt me inderdaad handiger om daarvoor te gaan. kan ik nog wat investeren in de rest van het systeembassie_ schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 14:44:
[...]
Als je nou pc5300 geheugen haalt met een beetje speling erin, dan kan je in iedergeval tot de 3Ghz mocht er nog wat meer inzitten kan je altijd je geheugen nog wat overklokken.
Ik snap echt geen ruk van die temperatuur. Omdat hij op 2610mhz weer rond de 70 graden zat, moest ik gewoon ff kijken wat die intel boxed cooler deed. Nou, 74 graden! Nu heb ik de TT Big Typhoon weer terug gezet en zit ik op 71 graden. Dat kan toch niet juist zijn?
Iets anders vreemds... Idle staat hij op 38 graden, dan druk ik op "start" load ofzo in TAT, en binnen 1 seconde is hij 68 graden! Voorheen duurde het altijd 5 minuten voordat een P4 of AMD64 cpu een beetje op temperatuur was.
Iets anders vreemds... Idle staat hij op 38 graden, dan druk ik op "start" load ofzo in TAT, en binnen 1 seconde is hij 68 graden! Voorheen duurde het altijd 5 minuten voordat een P4 of AMD64 cpu een beetje op temperatuur was.
Y'24
Stock 4300 en 8800gts vs 4300@3.2Ghz (voor nu) en GTS op z'n max in 3dmark06 op 1280x1024.
Maar ben nog niet klaar met de 4300!
Multiplier | FSB | Vcore | CoreGPU | MEMGPU | SM2 | SM3 | CPU | TOTAL |
9 | 200 | 1.325 | 513 | 792 | 3545 | 3631 | 1596 | 7555 |
9 | 357 | 1.45 | 660 | 1000 | 4762 | 4695 | 2667 | 10597 |
Maar ben nog niet klaar met de 4300!
6300 haalt opzich de 3 Ghz makkelijk. Ik heb deze proc nu, maar ik had achteraf liever de 4300 gehad. Meer waar voor je geld. Ik ken namelijk iemand die 3,5 Ghz heeft gehaald met een 4300.stefijn schreef op maandag 29 januari 2007 @ 11:44:
Tempting....Ik heb een C2 6300 in bestelling staan met een P5B, als ik dit zo lees moet het geen probleem zijn om daarmee 3Ghz te halen zonder al te veel te doen aan de koeling (Arctic Freezer 7 pro). Geheugen is 6400
Screens:

E4300 @ 3420.3MHz 1,4750v
Asus P5B Deluxe unmodded
OCZ Platinum DDR2 PC6400 2GB @ 2.15v
Ik weet dat deze persoon de proc nog op 3,5 Ghz heeft gekregen, maar daar heb ik even geen screens van. Dit alles op luchtkoeling.
Dit is mijn eigen systeem:

E6300 L629B750 @ 3500.0MHz 1,5125v
Asus P5B Deluxe unmodded
Corsair CM2X1024-6400C4D (Dominator) @ 2.15v
Allemaal luchtgekoelt overigens
Ik ga van het weekend weer eens spelen met m'n 4300.
Multi op 6 en dan flink met de voltages spelen en kijken wat z'n echte max FSB is.
Ik heb m'n Whitewater gelapt en dit scheelde zo'n 1°! idle en stressed.
Al die moeite eigenlijk voor niets
En idd zoals hierboven al geschreven is.
Hoe komt het dat het voor m'n AMD 2500+ zo'n 15min duurt voordat deze op 100% load echt de maximale temperatuur heeft bereikt en dat de C2D echt binnen 2 seconden op de maximale temp zit? (in TAT en in Asus probeII)
Multi op 6 en dan flink met de voltages spelen en kijken wat z'n echte max FSB is.
Ik heb m'n Whitewater gelapt en dit scheelde zo'n 1°! idle en stressed.
Al die moeite eigenlijk voor niets
En idd zoals hierboven al geschreven is.
Hoe komt het dat het voor m'n AMD 2500+ zo'n 15min duurt voordat deze op 100% load echt de maximale temperatuur heeft bereikt en dat de C2D echt binnen 2 seconden op de maximale temp zit? (in TAT en in Asus probeII)
Waar wordt die temperatuur gemeten?RvV schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:13:Iets anders vreemds... Idle staat hij op 38 graden, dan druk ik op "start" load ofzo in TAT, en binnen 1 seconde is hij 68 graden! Voorheen duurde het altijd 5 minuten voordat een P4 of AMD64 cpu een beetje op temperatuur was.
Probe leest trouwens een andere temp dan TAT.
TAT: idle 40° stressed 71°
Probe: idle 34° stressed 58° <- dit lijkt me reëel.
Ook vind ik mijn temps veel te hoog voor de h2o setup die ik heb.
Misschien heb ik ook wel last van die IHS problemen.
M'n waterblokje zit strak en goed op mijn e4300, zit een klein laagje AS tussen en nochtans heb ik zulke waardeloze temperaturen.
M'n waterblokje zit strak en goed op mijn e4300, zit een klein laagje AS tussen en nochtans heb ik zulke waardeloze temperaturen.
Ik heb gisteren toevallig iets gelezen over IHS problemen maar dan ging het geloof ik alleen over de bovenkant van de cpu. Deze is bij mij mooi vlak en de pasta vloeit netjes uit als ik de koeler erop druk. Daarom denk ik dat de core geen goed contact maakt met de heat spreader in de cpu!Frag1le schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 08:32:
Probe leest trouwens een andere temp dan TAT.
Trouwens, hier op het werk geven TAT en CoreTemp exact dezelfde temperatuur aan terwijl er bij mij thuis 10 graden verschil tussen zit. Temps op mijn werk met E6300 zijn idle 30, load 53. Een stuk beter dan wat ik thuis met de TT Big Typhoon haal op een langzamere cpu met minder spanning.
Y'24
Yep ik denk dat dat bij mij ook het geval is.RvV schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:08:
[...]
Ik heb gisteren toevallig iets gelezen over IHS problemen maar dan ging het geloof ik alleen over de bovenkant van de cpu. Deze is bij mij mooi vlak en de pasta vloeit netjes uit als ik de koeler erop druk. Daarom denk ik dat de core geen goed contact maakt met de heat spreader in de cpu!![]()
Trouwens, hier op het werk geven TAT en CoreTemp exact dezelfde temperatuur aan terwijl er bij mij thuis 10 graden verschil tussen zit. Temps op mijn werk met E6300 zijn idle 30, load 53. Een stuk beter dan wat ik thuis met de TT Big Typhoon haal op een langzamere cpu met minder spanning.
Ik ga denk m'n cpu ook lappen. Al vloeit de AS wel netjes gelijkmatig over m'n IHS heen.
Misschien gebruik je te veel koelpasta. Je kunt beter te weinig dan te veel gebruiken.Frag1le schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:15:
[...]Yep ik denk dat dat bij mij ook het geval is.
Ik ga denk m'n cpu ook lappen. Al vloeit de AS wel netjes gelijkmatig over m'n IHS heen.
Ik zie dat je de big typhoon met schoefjes vast hebt gezet, hoe heb je dat gedaan? Misschien is dit leuk om te proberen?Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:48:
---update---
[afbeelding]
Op de Big typhoon gezet.
Voor zover weer even. Ik ga binnenkort Proberen het mem op 400mhz te krijgen en daarna de Fsb ook.
Verwijderd
vraagje... ik krijg mijn E4300 niet hoger dan FSB 333 * 9
om deze FSB te halen met ik de vcore ook verhogen.. laat ik hem staan op 1.32 dan boot hij wel maar krijg reboot als windows opstart..
op 1.4 geen probleem met 333 FSB en geheugen 667...
nu heb ik wel 800mhz memory...
en alle andere settings heb ik op auto laten staan....
maar wanneer ik de FSB op 335-340-350 zet.. dan boot hij niet en dan boot hij met de standaardwaarden... dus FSB 200....
Heeft iemand raad?? oh ja.. 't is een gigabyte DS3
thx
om deze FSB te halen met ik de vcore ook verhogen.. laat ik hem staan op 1.32 dan boot hij wel maar krijg reboot als windows opstart..
maar wanneer ik de FSB op 335-340-350 zet.. dan boot hij niet en dan boot hij met de standaardwaarden... dus FSB 200....
thx
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 10:19 ]
Nee.joopv schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:56:
[...]
Misschien gebruik je te veel koelpasta. Je kunt beter te weinig dan te veel gebruiken.
Dat weet ik.
Welke bios gebruik je? Ik krijg mijn ds3 niet geboot op 450 met f10 met f9 weer wel. Probeer F7 is blijkt de beste voor oc te zijn. Probeer ook is wat extra V op de fsb. Kijk is of je wel 400*7 kan booten, als dat wel lukt moet je meer Vcore geven voor 350*9.Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 10:10:
vraagje... ik krijg mijn E4300 niet hoger dan FSB 333 * 9
thx
Verwijderd
't is de F6.. dat ik heb...
heb voltage verhoogd van FSB +0.2 en heb voltage van cpu verhoogd tot 1.5v (veel hoger wil ik niet gaan... maar op 1.45v bootte hij wel in windows maar reboot bij super pi... )
PCIE op 100 gezet.. geheugen op 1:1..
draait nu op 3150 mhz
25 graden in idle... maar ik vroeg me af.. is die 1.5v niet teveel??
en wat is er anders in de F7?
heb voltage verhoogd van FSB +0.2 en heb voltage van cpu verhoogd tot 1.5v (veel hoger wil ik niet gaan... maar op 1.45v bootte hij wel in windows maar reboot bij super pi... )
PCIE op 100 gezet.. geheugen op 1:1..
draait nu op 3150 mhz
25 graden in idle... maar ik vroeg me af.. is die 1.5v niet teveel??
en wat is er anders in de F7?
Verwijderd
Ik ben ook van plan deze cpu aan te schaffen. Heb op het moment een X2 4600. Nu heb ik dit topic een beetje door gekeken en alle positieve reply's hebben me overgehaald.
Nu ben ik van plan om een Gigabyte GA-965P-DS3 te kopen omdat deze in de Best Buy Guide staat op tweakers. Ik las dat de meeste reactie's hier ook positief waren over dit bord. Alleen zag ik dat sommige probleempjes begonnen te krijgen als ze de 3Ghz passeerde i.v.m. met de FSB. Zou ik misschien dan toch beter een Asus p5b moederbord kunnen nemen, of liggen deze kwalitatief toch zo dicht bij elkaar dat het niet uitmaakt?
Nu ben ik van plan om een Gigabyte GA-965P-DS3 te kopen omdat deze in de Best Buy Guide staat op tweakers. Ik las dat de meeste reactie's hier ook positief waren over dit bord. Alleen zag ik dat sommige probleempjes begonnen te krijgen als ze de 3Ghz passeerde i.v.m. met de FSB. Zou ik misschien dan toch beter een Asus p5b moederbord kunnen nemen, of liggen deze kwalitatief toch zo dicht bij elkaar dat het niet uitmaakt?
Verwijderd
Bij mij lijkt de FSB in elk geval een probleem te zijn... maar moet nog testen of het effectief de FSB is op de CPU... dus ik ga direct eens fsb 400 * 7 proberen.... maar over keuze van mobo kan ik niet echt helpen.. 't is maar een ervaringVerwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:08:
Ik ben ook van plan deze cpu aan te schaffen. Heb op het moment een X2 4600. Nu heb ik dit topic een beetje door gekeken en alle positieve reply's hebben me overgehaald.
Verwijderd
Ja dat bedoel ik, de FSB, ik las dat iemand problemen kreeg bij de 333Mhz . . mss toch maar gaan voor een Asus P5B, hoewel ik niet erg tevreden ben over me huidige Asus bord. Maar ja, erop achteruit gaan is het laatste wat we willen
Even een noob vraagje voor de beginnende overklokker.
Welk mobo raden jullie aan icm deze proc. Dus beste prijs kwaliteit verhouding om lekker ver over te klokken.
Heeft je ddr en je videokaart er mee te maken hoe ver je deze proc kan overklokken, of hebben zei minimale invloed?
Welk mobo raden jullie aan icm deze proc. Dus beste prijs kwaliteit verhouding om lekker ver over te klokken.
Heeft je ddr en je videokaart er mee te maken hoe ver je deze proc kan overklokken, of hebben zei minimale invloed?
Verwijderd
video kaart niet denk ik... aangezien je de pcie bus speed apart kan instellen...DaannO schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:40:
Even een noob vraagje voor de beginnende overklokker.
ddr wel.. in die zin dat je *goed* geheugen kan clocken tot 1100mhz ongeveer... maar ik ben allesbehalve een expert hierin
Verwijderd
het is dus de fsb... 400*7 lukt nietVerwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 18:57:
[...]
Bij mij lijkt de FSB in elk geval een probleem te zijn... maar moet nog testen of het effectief de FSB is op de CPU... dus ik ga direct eens fsb 400 * 7 proberen.... maar over keuze van mobo kan ik niet echt helpen.. 't is maar een ervaring
Kan je misschien een indicatie geven met pc3200 2x 512mb wat ik dan zou kunnen halen?Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:45:
[...]
video kaart niet denk ik... aangezien je de pcie bus speed apart kan instellen...
ddr wel.. in die zin dat je *goed* geheugen kan clocken tot 1100mhz ongeveer... maar ik ben allesbehalve een expert hierin
En welk mobo raden jullie aan icm deze proc?
[ Voor 5% gewijzigd door DaannO op 03-02-2007 20:03 ]
Verwijderd
He daanno, ik heb vandaag een soort gelijke vraag gesteld in het DDR/DDR2 O/C topic. De topic starter gaf een goed en duidelijk antwoord. Neem een kijkje zou ik zeggen 
En bedankt voor de info over het Gigabyte bord. Ik ga denk ik voor een Asus P5B, of heeft die ook z'n beperkingen? Ik dacht van niet, hij is ook wat duurder.
En bedankt voor de info over het Gigabyte bord. Ik ga denk ik voor een Asus P5B, of heeft die ook z'n beperkingen? Ik dacht van niet, hij is ook wat duurder.
Verwijderd
Oops, per ongeluk quote ipv edit

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2007 20:56 ]
Verwijderd
pc3200 = 200mhz, dus 9*200=1,8ghz. Kan je net de processor op stock snelheid mee draaien, en misschien een héél kleine overclock.DaannO schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:53:
[...]
Kan je misschien een indicatie geven met pc3200 2x 512mb wat ik dan zou kunnen halen?
En welk mobo raden jullie aan icm deze proc?
Duidelijk, bedankt.Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 20:56:
[...]
pc3200 = 200mhz, dus 9*200=1,8ghz. Kan je net de processor mee draaien, en misschien een héél kleine overclock.
Ik lees net dat het mobo mijn geheugen niet aankan: r00n in "Het DDR/DDR2 Informatie- en Overklokresu..." dus dat hele verhaal gaat niet op voor me.
[ Voor 23% gewijzigd door DaannO op 03-02-2007 21:17 ]
Verwijderd
Ik had eerst ook niet verwacht dat DDR2 PC3200 bestond, maar kijk eens hier: http://tweakers.net/price...+pc3200&x=0&y=0&catID=545
Maar ik neem aan dat je DDR hebt? Dan kan dat inderdaad niet.
Maar ik neem aan dat je DDR hebt? Dan kan dat inderdaad niet.
In het thema van budget overklokken ben ik ook maar eens begonnen. Ik heb voor iets meer dan 100 euro een nForce 650i bordje van asus gehaald, hij bevalt me overigens prima. En heb er dus de welbekende E4300 opgeprikt. Ben meteen maar begonnen met overklokken, en het stelt me zeker neit teleur voor zo weinig geld
hij loop nu te dual primen op 3GHz!! 

Hoe ver denken jullie dat ik er nog kan komen door voltage op te krikken? Dan denk ik aan naar 1.6v of zo. Dit is trouwens nog op de BOXED cooler, ik krijg volgende week een Thermalright SI-128 met een blazertje erop

Hoe ver denken jullie dat ik er nog kan komen door voltage op te krikken? Dan denk ik aan naar 1.6v of zo. Dit is trouwens nog op de BOXED cooler, ik krijg volgende week een Thermalright SI-128 met een blazertje erop
Verwijderd
ik heb een vraag.
Ik heb op dit moment een Asus A8N-SLI Deluxe. Deze heeft nforce chipset en ik gebruik dus ook de nvidia raid controller. Als ik nu een Asus P5B koop met een Intel chipset, raak ik dan al mijn gegevens kwijt, omdat deze raid controller de boel dan opnieuw moet instellen ofzo aangezien die niet van nvidia is?
Ik heb op dit moment een Asus A8N-SLI Deluxe. Deze heeft nforce chipset en ik gebruik dus ook de nvidia raid controller. Als ik nu een Asus P5B koop met een Intel chipset, raak ik dan al mijn gegevens kwijt, omdat deze raid controller de boel dan opnieuw moet instellen ofzo aangezien die niet van nvidia is?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 04:38 ]
Probeer is een andere bios, je weet maar nooit. F7 blijkt de beste voor overklokken te zijn weet alleen niet meer waar het stond. Zelf heb ik goede ervaring met F9 iig beter dan F10. Maar ik denk dat even een ander bios erop zeker het proberen waard is.Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:46:
[...]
het is dus de fsb... 400*7 lukt nietmax wat ik eruithaal is 3.150mhz (350*9) aan 1.5v en fsb +0.2
Iemand die duidelijk kan uitleggen waarom de ene bios beter oced dan een andere? Zelf heb ik het nooit kunnen vinden, maar kan het wel merken.
Verwijderd
vraagje voor de mensen die hun cpu rond de 3.4Ghz hebben grkregen??
is dat met stock cooler???
Ik heb dit ook, 360*7 lukt niet, 357x9 (3.2GHz) wel. Bij mij hoeft ook alleen de processor omhoog de andere voltages maken niets uit.Verwijderd schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 19:46:
[...]
het is dus de fsb... 400*7 lukt nietmax wat ik eruithaal is 3.150mhz (350*9) aan 1.5v en fsb +0.2
3.4GHz had ik niet met de stockcooler gedaan maar met de typhoon met vier delta fans er op. Dit was wel een beetje overdreven. maar zolang je temps het toelaten zou het ook moeten kunnen op de stockooler.Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:00:
vraagje voor de mensen die hun cpu rond de 3.4Ghz hebben grkregen??
Hier iemand die zijn E4300 op 4Ghz heeft gekeregen met air cooler;
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=132586

Op 1.65v!Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:46:
[...]
3.4GHz had ik niet met de stockcooler gedaan maar met de typhoon met vier delta fans er op. Dit was wel een beetje overdreven. maar zolang je temps het toelaten zou het ook moeten kunnen op de stockooler.
Hier iemand die zijn E4300 op 4Ghz heeft gekeregen met air cooler;
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=132586
[afbeelding]
Verwijderd
hmm wat ik gemist had, is dat de e4300 maar 2mb cache heeft (het plaatje was ook te mooi om waar te zijn ^^)
anyway wat ik dus las in vorige posts is dat het zo'n 20% scheelt in performance . .
Als ik nu een e6600 heb op 3.5Ghz die in een game 100 FPS haalt. Als ik daarnaast dan een e4300 zet op 3.5 Ghz haal ik k dan 20% van die 100 FPS? dus 80 FPS?
Of werkt dit niet zo? Het blijft alsnog erg goed gezien het prijs verschil van de 2 cpu's, maar ik wou wel graag willen weten wat ik nu qua performance mis loop.
anyway wat ik dus las in vorige posts is dat het zo'n 20% scheelt in performance . .
Als ik nu een e6600 heb op 3.5Ghz die in een game 100 FPS haalt. Als ik daarnaast dan een e4300 zet op 3.5 Ghz haal ik k dan 20% van die 100 FPS? dus 80 FPS?
Of werkt dit niet zo? Het blijft alsnog erg goed gezien het prijs verschil van de 2 cpu's, maar ik wou wel graag willen weten wat ik nu qua performance mis loop.
Tja dit is geen retail, maar een ES. Tevens was dit ook met koude lucht van buiten.
Ik vind al die extreme OC's wel geinig om te lezen, maar ik vind de 24/7 OC's veel interessanter.
Dit weekend heb ik helaas toch geen tijd om verder te spelen met m'n e4300.
Tuurlijk werkt dit niet zo. frames per second heeft meer met de kracht van je videokaart te maken dan met je CPU.Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 15:28:
hmm wat ik gemist had, is dat de e4300 maar 2mb cache heeft (het plaatje was ook te mooi om waar te zijn ^^)
In benchmarks die alleen kijken naar de prestaties van je CPU kan dit 20% schelen.
Over het algemeen zal je dit in games niet merken.
Als je nu veel videos encodeert en andere cpu intensieve processen hebt kan dit dus 20% schelen.
Verwijderd
met games bedoel ik simpel weg een progamma.
Als dit programma dus met een e6600 op "snelheid" 100 kan coderen. (Dit programma, wat bestaat in mijn fantasie, gebruikt amper ram en amper je gfx)
Presteerd deze dan op "snelheid" 80 met een e4300 op dezeflde clocksnelheid??
of werkt het dan nog steeds niet zo, gezien de andere componenten zoals RAM en GFX, hier een te grote rol in spelen?
**edit**
Laat ik het zo zeggen:
Als je met een e6600 op 3.5Ghz 3000 cpu punten scored in 3dMark, haal je dan met een e4300 @ 3.5 Ghz ook 3000 punten? of zou je hier dus het verschil zien, aangezien het cache kleiner is.
zoja, wat is dan een schatting qua performance? de 20% waar men het eerder over had?
De cpu test heb ik het dus over . .
*edit2**
kwam er net acher d.m.v. de faq, dat als ik van chipset verwilles ik me data verlies.
Nu heb ik beetje rond gekeken en las ik dat de nforce 570 chipsets niet erg aan te raden zijn.
Nu vraag ik me af of ik gewoon de gok moet wagen en die Nforce 650i chipset moet proberen, of gewoon alles eraf gooien en een Asus P5b kopen? Denken jullie dat die P5N-E met Nforce 650i een slechte keus is? Paar post hierboven zag ik 1 iemand die wel positief was, maar veel meer kon ik niet vinden. Zelfs op de Asus website vind ik em niet.
Als dit programma dus met een e6600 op "snelheid" 100 kan coderen. (Dit programma, wat bestaat in mijn fantasie, gebruikt amper ram en amper je gfx)
Presteerd deze dan op "snelheid" 80 met een e4300 op dezeflde clocksnelheid??
of werkt het dan nog steeds niet zo, gezien de andere componenten zoals RAM en GFX, hier een te grote rol in spelen?
**edit**
Laat ik het zo zeggen:
Als je met een e6600 op 3.5Ghz 3000 cpu punten scored in 3dMark, haal je dan met een e4300 @ 3.5 Ghz ook 3000 punten? of zou je hier dus het verschil zien, aangezien het cache kleiner is.
zoja, wat is dan een schatting qua performance? de 20% waar men het eerder over had?
De cpu test heb ik het dus over . .
*edit2**
kwam er net acher d.m.v. de faq, dat als ik van chipset verwilles ik me data verlies.
Nu heb ik beetje rond gekeken en las ik dat de nforce 570 chipsets niet erg aan te raden zijn.
Nu vraag ik me af of ik gewoon de gok moet wagen en die Nforce 650i chipset moet proberen, of gewoon alles eraf gooien en een Asus P5b kopen? Denken jullie dat die P5N-E met Nforce 650i een slechte keus is? Paar post hierboven zag ik 1 iemand die wel positief was, maar veel meer kon ik niet vinden. Zelfs op de Asus website vind ik em niet.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 16:27 ]
In die zelfde test kun je ook zien dat een paar MHz extra omgeveer dezelfde performance winst geeft als 2mb meer cache (gem. 3.5%). Dus een 4300 op 2.8/3 GHz haalt iets betere prestaties als een e6600.
Op 3.4 GHz kan hij zelfs stuivertje wisselen met een x6800.
http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2903&p=3
3Dmark hoef je je helemaal niet druk om te maken. De cpu score is zo laag en telt maar voor een derde mee, het verschil is misschien 50 punten in 3dmark06. (op gelijke klok)
[ Voor 31% gewijzigd door |sWORDs| op 04-02-2007 17:08 ]
Verwijderd
bedankt voor de info beide!!
het ging mij echter niet echt op 3dmark zelf, en zeker niet om de score, maar om gewoon een goed beeld te krijgen over de performance van deze cpu tegen over bijv. een e6600, want das een leuke cpu om mee te vergelijken.
Mij werd vandaag verteld dat het dom was de e4300 te kopen in plaats van de e6600, vanwege de cache. Maar tis nu duidelijk dat die €150 euro extra voor die 2mb cache het niet echt waard zijn als je het mij vraagt.
Hopen nu dat ik woensdag me huidige systeempje kwijt kan en dan gelijk de e4300 bestellen
hebben jullie overigens nog enig advies voor het kopen van een Asus P5N-E met Nforce chipset en plaats van de P5B? Is dat een Go or a No?
Ik wil wel graag als het ff kan boven de 3ghz uitkomen . . 3.2/3.3/3.4 als het ff mee zit, gaat dat bordje mij daarin limiteren of zou die hetzelfde moete kunnen als zijn P5B broertje?
het ging mij echter niet echt op 3dmark zelf, en zeker niet om de score, maar om gewoon een goed beeld te krijgen over de performance van deze cpu tegen over bijv. een e6600, want das een leuke cpu om mee te vergelijken.
Mij werd vandaag verteld dat het dom was de e4300 te kopen in plaats van de e6600, vanwege de cache. Maar tis nu duidelijk dat die €150 euro extra voor die 2mb cache het niet echt waard zijn als je het mij vraagt.
Hopen nu dat ik woensdag me huidige systeempje kwijt kan en dan gelijk de e4300 bestellen
hebben jullie overigens nog enig advies voor het kopen van een Asus P5N-E met Nforce chipset en plaats van de P5B? Is dat een Go or a No?
Ik wil wel graag als het ff kan boven de 3ghz uitkomen . . 3.2/3.3/3.4 als het ff mee zit, gaat dat bordje mij daarin limiteren of zou die hetzelfde moete kunnen als zijn P5B broertje?
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2007 17:57 ]
Verwijderd
p5n-e sli is een goed moederbord met lekkere oc's als je het mij vraag
alleen de northbridge word ontzettend warm let daar wel op
nu weer over de e4300
alleen de northbridge word ontzettend warm let daar wel op
nu weer over de e4300
Ik ben overgins van plan om dit mobo te kopen icm de E4300: pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Heeft iemand misschien ervaring met deze comibantie en oc`en of raden jullie mij een andere aan. Ik wil zelf de 3ghz proberen te halen.
Heeft iemand misschien ervaring met deze comibantie en oc`en of raden jullie mij een andere aan. Ik wil zelf de 3ghz proberen te halen.
Verwijderd
wat ik heb begrepen is dat een heel goed moederbord. Alleen bij een hoge FSB zou die problemen gaan geven. Maar als ik me niet vergis wil jij tot ongeveer 3Ghz clocken, dat zou die zonder problemen moet kunnen.
Inderdaad, ik heb even wat reviews opgezocht (oa bbguide) en hij is idd goed over te klokken. Ik ben voor 99% zeker dat ik voor deze ga.Verwijderd schreef op zondag 04 februari 2007 @ 19:34:
wat ik heb begrepen is dat een heel goed moederbord. Alleen bij een hoge FSB zou die problemen gaan geven. Maar als ik me niet vergis wil jij tot ongeveer 3Ghz clocken, dat zou die zonder problemen moet kunnen.
Core 2 duo en dus de E4300 is toch gewoon een 64bit proc. 
Ja dus: http://www.komplett.nl/k/ki.asp?sku=330167
edit:
[ Voor 35% gewijzigd door DaannO op 04-02-2007 22:25 ]
Kom op zeg...DaannO schreef op zondag 04 februari 2007 @ 22:18:
Core 2 duo en dus de E4300 is toch gewoon een 64bit proc.
edit:

Verwijderd
Ik heb de volgende onderdelen besteld bij Azerty.
Asus P5N-E SLI
(geen P5B aangezien ik nu op een nforce4 chipset zit en ik dus all me gegevens op me HDD kwijt raak vanwege de raid controller, dus ik heb voor een nvidia chipset gekozen)
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed
Zal het waarschijnlijk pas na donderdag binnen krijgen,
heeft iemand misschien nog op of aanmerkingen? Heb nu nog de kans om het te wijzigen :x
Ik dacht zelf dat ik hiermee (als ik een goede stepping heb) ik wel boven de 3Ghz moet uitkomen.
Asus P5N-E SLI
(geen P5B aangezien ik nu op een nforce4 chipset zit en ik dus all me gegevens op me HDD kwijt raak vanwege de raid controller, dus ik heb voor een nvidia chipset gekozen)
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x
Zal het waarschijnlijk pas na donderdag binnen krijgen,
heeft iemand misschien nog op of aanmerkingen? Heb nu nog de kans om het te wijzigen :x
Ik dacht zelf dat ik hiermee (als ik een goede stepping heb) ik wel boven de 3Ghz moet uitkomen.
Volgens mij moet je het nog steeds formateren en een nieuwe raid array maken.Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 00:26:
Ik heb de volgende onderdelen besteld bij Azerty.
Asus P5N-E SLI
Geloof het of niet, maar het staat nergens in dit topic vermeld.
Verwijderd
Hier staatKakulukia schreef op maandag 05 februari 2007 @ 09:00:
[...]
Volgens mij moet je het nog steeds formateren en een nieuwe raid array maken.
zelfde merk, ene type > andere type = geen probleem, meestal alleen "forward compatible"
RAID FAQ
Als ik dat goed begrijp is dat bij mij van toepassing. Ik blijf bij nvidia (zelfde merk) en ik ga "forward", want ik ga van een nforce4 chipset naar een nforce6 chipset.
Zou graag willen weten of ik dit goed heb, want anders koop ik liever een P5B gezien de goede reviews, want het niet verliezen van me data op mijn HDD's is de belangrijkste reden waarom ik dit mobo neem.
En weet iemand of de standaard geleverde bios op de Asus P5N-E 650i de e4300 wel support? Heb net een mail van Azerty gekregen dat zij adviseren om de zooi in elkaar te zetten om zo onnodige kosten (voor mij rekening, mocht het allemaal niet compatible zijn) te voorkomen. Nu heb ik zelf hier al een Scythe Ninja liggen, dus moet ik zo ie zo zelf de boel opnieuw installeren, omdat de Scythe Ninja ze eigen bracket heeft voor het mobo.
Maar als de e4300 dus niet werkt met de standaard bios heb ik geen keus, want ik heb geen andere proc om te flashen. Ik heb dit toen der tijd al gehad met me huidige hardware . . Asus A8N-SLI Deluxe die supporte en me cpu niet en me gfx niet . . dus kon het weer terug sturen . . duurde weer een week etc etc . . Dus kan iemand mij met 100% zekerheid zeggen dat deze 2 werken?
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2007 12:08 ]
Ja, maar dan nog... Als zelfs een Pentium 4 in 64-bit mode kan werken (vraag niet naar de performance ten opzichte van een AMD64 in 64-bit mode), denk je dan dat ze zomaar zo'n belangrijke feature zullen schrappen? Qua features: nieuwer model -> beter model.DaannO schreef op maandag 05 februari 2007 @ 09:37:
[...]
Imho vind ik dit inderdaad een GoT-onwaardige vraag, pak Google er dan ook bij ofzo

En www.intel.com deed het niet? Aangepaste startpost, incl. mouseover verklaringen voor als de intel site het niet doet.DaannO schreef op maandag 05 februari 2007 @ 09:37:
[...]
-> verplaatst naar startpost
[ Voor 255% gewijzigd door |sWORDs| op 05-02-2007 23:31 ]
Had ik ook gedaan als ik me niet vergis.Jejking schreef op maandag 05 februari 2007 @ 12:57:
[...]
Ja, maar dan nog... Als zelfs een Pentium 4 in 64-bit mode kan werken (vraag niet naar de performance ten opzichte van een AMD64 in 64-bit mode), denk je dan dat ze zomaar zo'n belangrijke feature zullen schrappen? Qua features: nieuwer model -> beter model.
Imho vind ik dit inderdaad een GoT-onwaardige vraag, pak Google er dan ook bij ofzo
Netjes hoor |sWORDs| ook leuk die vergelijkingen onderin.
En deze vergelijkingen zullen zeker kloppen als je het artikel op anandtech hebt gelezen.
En deze vergelijkingen zullen zeker kloppen als je het artikel op anandtech hebt gelezen.
Startpost is Vernieuwd met dank aan |sWORDs|. Startpost wordt nog uitgebreider met resultaten en coolers enz.
Misschien is het handig om ook dit mobo in de ts te verwerken als OC mobo: Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringenVerwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:33:
Startpost is Vernieuwd met dank aan |sWORDs|. Startpost wordt nog uitgebreider met resultaten en coolers enz.
Er worden erg goede resulateten mee gezet en hij wordt ook geprezen voor zijn stabaliteit en in de BBguide komt hij goed naar voren.
Heb je die acronym's gezien? (beweeg je muis maar eens over de termen) Ik was door de ubb faq aan het bladeren en die vond ik wel grappig.Frag1le schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:08:
Netjes hoor |sWORDs| ook leuk die vergelijkingen onderin.
Tnx, voor t gebruiken. Ik zou de reviews onderaan zetten en de tabel voor de borden "er tussen plakken", dan blijft 't één geheel. De DS3/DS4/DQ6 zal ik een stukje overschrijven, aangezien ik deze week mijn tweede ga ontvangen. Misschien dat ik morgen wel een table maak met een vergelijking tussen de features van de meest populaire c2d borden en linkjes naar de reviews, als ik me morgen een beetje redelijk voel, zijn er nog meer boeiende zaken dan deze?Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:33:
Intel P965 Moederborden |
Merk/Type | Asus P5B, P5B-E, P5B Plus, P5B Deluxe | Gigabyte GA-965P-S3,DS3,DS3P,DS4,DQ6 |
Chipset | P965 / ICH8(R bij E,Plus,Deluxe) | P965 / ICH8(R bij DS3P,DS4,DQ6) |
Raid | 0,1,JBOD ext (+1,5,10 int bij E,Plus,Deluxe) | 0,1,JBOD int (+1,5,10 int bij DS3P,DS4,DQ6) |
Form Factor | ATX | ATX |
Firewire | 0(2 voor E,Plus, Deluxe) | 0(1 voor DS3P,DS4,DQ6) |
Soundchip | ADI AD1988(B bij E,Deluxe) | ALC 883(888 S3,DS3,DS3P & DS4 rev2+,888D DQ6) |
Passief | Ja | Ja |
Heatpipes | Nee (Ja Deluxe) | Nee (Ja DS4,DQ6) |
Solid Capacitors | Nee (Ja Plus) | Nee (Ja DS3,DS3P,DS4,DQ6) |
Bios Voltage Veranderbaar (NB,SB,FSB,CPU) | Ja,Ja,Ja,Ja | Ja,Ja,Ja,Ja |
Bios Max Voltage (NB,SB,FSB,CPU) | ?,?,?,? | ?,?,?,? |
Bios Frequence (PCI,PCIE,FSB,Multiplier) | Ja,Ja,Ja,Ja | Ja(PCIE/3),Ja,Ja,Ja |
Bios Max bus (#) | ? | 700 |
Negatieve Punten | ? | ? |
Positieve Punten | ? | ? |
Prijs | €108.41, €117.41, €140.40, €159.46 | €102.35, €107.90, €142.67, €148.89, €190.00 |
Reviews | Neoseeker - P5B Deluxe | ? |
Intel 975X Moederborden |
Merk/Type | Asus P5W DH Deluxe | DFI Infinity 975X/G |
Chipset | Intel 975X +Intel ICH7R | Intel 975X +Intel ICH7R |
Raid | 0,1,5,10 via 3 controllers | 0,1,5,10 |
Form Factor | ATX | ATX |
Firewire | 1 | 1 |
Soundchip | Realtek ALC882M | Realtek ALC882 |
Passief | Ja | Ja |
Heatpipes | Ja | Nee |
Solid Capacitors | Nee | Nee |
Bios Voltage Veranderbaar (NB,SB,FSB,CPU) | Ja,Ja,Ja,Ja | ?,?,?,? |
Bios Max Voltage (NB,SB,FSB,CPU) | ?,?,?,? | ?,?,?,? |
Bios Frequence (PCI,PCIE,FSB,Multiplier) | Ja,Ja,Ja,Ja | ?,?,?,? |
Bios Max bus (#) | ? | ? |
Negatieve Punten | ? | ? |
Positieve Punten | ? | ? |
Prijs | ? | ? |
Reviews | Neoseeker - P5WDH Deluxe | ? |
Nvidia nForce 6x0 Moederborden |
Merk/Type | Asus Striker Extreme | Asus P5N32-E SLI Plus | Asus P5N-E SLI |
Chipset | ? | ? | ? |
Raid | ? | ? | ? |
Form Factor | ? | ? | ? |
Firewire | ? | ? | ? |
Soundchip | ? | ? | ? |
Passief | ? | ? | ? |
Heatpipes | ? | ? | ? |
Solid Capacitors | ? | ? | ? |
Bios Voltage Veranderbaar (NB,SB,FSB,CPU) | ?,?,?,? | ?,?,?,? | ?,?,?,? |
Bios Max Voltage (NB,SB,FSB,CPU) | ?,?,?,? | ?,?,?,? | ?,?,?,? |
Bios Frequence (PCI,PCIE,FSB,Multiplier) | ?,?,?,? | ?,?,?,? | ?,?,?,? |
Bios Max bus (#) | ? | ? | ? |
Negatieve Punten | ? | ? | ? |
Positieve Punten | ? | ? | ? |
Prijs | ? | ? | ? |
Reviews | ? | ? | ? |
edit:
Nog lang niet klaar.
[ Voor 137% gewijzigd door |sWORDs| op 11-02-2007 15:33 ]
Ja had ik gezien, alleen wordt de tekst niet volledig weer gegeven. Als je dus over die stippeltjes hovert komt er een regel tekst die afgebroken wordt halverwege een woord. Hoe kan je de volledige text laten zien? (Anders dan op properties te moeten klikken en de beschrijving te lezen)|sWORDs| schreef op maandag 05 februari 2007 @ 23:32:
[...]
Heb je die acronym's gezien? (beweeg je muis maar eens over de termen) Ik was door de ubb faq aan het bladeren en die vond ik wel grappig.
Moet je natuurlijk wel zorgen dat het klopt.Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 20:33:
"Een E4300 op 1.86 Ghz (7x266) is even snel als een E6300" Een E4300 is trager dan een E6300. Buiten het feit om de FSB op 200 loopt en niet 266.
< dit stukje webruimte is te huur >
Je moet die zin nog 3x doorlezen.aex351 schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:25:
[...]
Moet je natuurlijk wel zorgen dat het klopt.
"Een E4300 op 1.86 Ghz (7x266) is even snel als een E6300" Een E4300 is trager dan een E6300. Buiten het feit om de FSB op 200 loopt en niet 266.
E4300@1.86GHz(7x266)=E6300@1.86GHz(7x266).
??? Hier (IE7, 1280x1024, tekengrootte normaal) doen ze het prima, ik heb ze juist zo veranderd dat ze niet afgebroken worden... Misschien verschilt dit per resolutie/browser?Frag1le schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 00:14:
[...]
Ja had ik gezien, alleen wordt de tekst niet volledig weer gegeven. Als je dus over die stippeltjes hovert komt er een regel tekst die afgebroken wordt halverwege een woord. Hoe kan je de volledige text laten zien? (Anders dan op properties te moeten klikken en de beschrijving te lezen)
[ Voor 61% gewijzigd door |sWORDs| op 06-02-2007 01:13 ]
offtopic:
Firefox, 1680x1050, tekengrootte normaal, ligt dus aan de browser
Firefox, 1680x1050, tekengrootte normaal, ligt dus aan de browser
Ik ben van plan om deze 4300 te gaan kopen en ocen naar 3 ghz
maar.....
Als ik oc dan gaat de levensduur dan toch omlaag dus in plaats van 4 jaar gaat hij na 1.5 jaar kapot ?
(oc met een goed koeling dus normaal temp)
Ik hoop van niet
Als ik oc dan gaat de levensduur dan toch omlaag dus in plaats van 4 jaar gaat hij na 1.5 jaar kapot ?
Ik hoop van niet
Je geheugen of je mobo zal eerder de geest geven dan je cpu.ALPACINO schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:53:
Ik ben van plan om deze 4300 te gaan kopen en ocen naar 3 ghz![]()
maar.....
Ik hoop van niet
Wanneer je het voltage op je CPU niet verhoogd zal voor zover ik weet de levensduur niet afnemen van een CPU. de 3ghz kan je op standaard voltage draaien.
Zelf vind ik de zorgen over het afnemen van de levensduur van een CPU totaal overbodig omdat ik bij m'n ouders nu 2 oude pc's heb draaien. Duron 600 @ 1000mhz (stockkoeling) en een Thunderbird 1000 @ 1333mhz (met iets betere koeling dan stock). En deze draaien nu al ?6? jaar overclockt zonder problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Frag1le op 07-02-2007 16:36 ]
Van het weekend gaat het waarschijnlijk weer vriezen en heb ik tijd. Dus ga ik proberen om stabiel op 3.6GHz te komen. Ook heb ik nu een container maar die durf ik eerst nog niet op mijn spul te zetten want dat is allemaal nog nieuw voor mij. later krijg ik ook een container die volledig van koper is gemaakt en die gaat mischien wel op de E4300
. maar dat duurt nog wel even. Maar eigenlijk had ik wel wat meer resultaten verwacht.......

Ok thnx.
Nu nog wachten tot hij rond €110 komt en dan eindelijk van mijn pentium III
naar de 4300 wat zeker een tijdje mee zal gaan.
Nu nog wachten tot hij rond €110 komt en dan eindelijk van mijn pentium III
Asus P5L 1394, Retail
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x
(Western Digital Caviar Special Edition, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300
(?)Nvidia 8600 Ultra 500MhZ 512 MB (?) €160 ?
Aspire X-Dreamer II, Zwart 420 W
Lite On LH-20A1P, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM)
Na beetje rond zoeken heb ik de volgende systeem samengesteld. prijs in mei rond €650
Mijn vraag is of de Asus p5l 1394 en Kingston geheugen wel goed overweg kan met de Intel 4300 en natuurlijk met OCen (van 1.8 rond 3 GHZ)
PS: Is de 420 Watt die standaard met de (Aspire X-Dreamer II, Zwart 420 W) wel genoeg ?
Is mijn eerste pc die ga zelf bouwen vandaar zoveel vragen
Asus P5L 1394, Retail
Na beetje rond zoeken heb ik de volgende systeem samengesteld. prijs in mei rond €650
Mijn vraag is of de Asus p5l 1394 en Kingston geheugen wel goed overweg kan met de Intel 4300 en natuurlijk met OCen (van 1.8 rond 3 GHZ)
PS: Is de 420 Watt die standaard met de (Aspire X-Dreamer II, Zwart 420 W) wel genoeg ?
Neem eens een kijkje naar dit mobo: Gigabyte GA-965P-DS3/DS4/DQ6 ervaringenALPACINO schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:50:
Asus P5L 1394, Retail
Hiermee zal oc`en wel gaan lukken en het is een stabiel bord!
Stel deze vraag anders hier even: Welke voeding heb ik nodig? Deel 16PS: Is de 420 Watt die standaard met de (Aspire X-Dreamer II, Zwart 420 W) wel genoeg ?
Het zal echter wel genoeg zijn, denk ik.
Beetje nutteloos om te gaan kijken voor mei. Wie weet wat er dan allemaal is en wat het dan kost? En voor goed werkend geheugen kun je toch zo op de asus lijst kijken? En 9 x 333 = 3 GHz, 2 x 333 = 666 MHz. Een 8800 gtx met een 4300 oc-ed komt niet boven de 250 Watt. Met een 8600 hoef je je dus niet druk te maken om voedingen boven de 350 watt.ALPACINO schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 19:50:
Asus P5L 1394, Retail
[ Voor 6% gewijzigd door |sWORDs| op 10-02-2007 00:54 ]
Verwijderd
wat mij mateloos iriteert aan dit topic is mensen die het zelfde
willen kopen hier op dit forum dit is een oc topic geen buy topic
ik snap ook wel dat jij graag je informatie wil hebben maar
waarom nouw juist dit topic er voor verknallen
ontopic:
heel in het begin had iedereen met een 6600 en een scheve chip
dat dit via de gerantie konden omwisselen mits die boven de norm
van intel uitkwam mischien een tip voor mensen met een 4300 die