Deze week bij m'n ouders ook het volledige @home pakket aangesloten (DTV, Internet Regelmatig en Telefonie 24u). Pakket was na een week na aanvragen al binnen.
Ging allemaal vrij redelijk, nieuwe wandcontactdoos gemonteerd etc, Samsung DTV ontvanger (werkte prima) en het internet/telefonie modem (Arris TM501B) werkte ook meteen na aansluiten. Goed, PC aangesloten d.v.m. UTP (rechtstreeks op het modem), PC-naam even gewijzigd en de PC krijgt netjes een IP. Alleen de snelheid is érg laag, via
bbdned wordt maar een 100 ~ 150 kb/s gehaald.
De netwerktests van @home gingen allemaal prima, alle 'servers' (mail, dns, web, news etc) waren allemaal te bereiken, dus het lag hoogstwaarschijnlijk niet aan de aansluiting thuis. Helpdesk maar gebeld (vrijdagavond; > 20 minuten wachten), die het natuurlijk eerst gooide op verkeerd aangesloten, software die bandbreedte opslokt e.d. Meteen maar duidelijk gemaakt dat ik zelf vrij goed geinformeerd was m.b.t. networking etc, en dat alle problemen aan mijn kant vrijwel uitgesloten waren.
Er restte volgens de HD'er dan nog maar één oplossing: update sturen voor het modem. Modem moest 2 uur van het stroom waarna de update werd binnengehaald. Hier heb ik niet meer op gewacht, maar de volgende ochtend belde m'n vader dat alles weer werkte en dat ie nu een snelheid had van circa 1000 kb/s (via bbned en speedtest). Modem nog een paar keer weer van de stroom gehad, maar download snelheid is nog gelijk. Upload is wel 'normaal', 100 kb/s.
Kortom: hij heeft nu de DL-snelheid van het 8000-abbo en de upload van de 4000. Iemand een idee hoe dit komt of dat dit vaker gebeurd? Het contract geeft heel duidelijk 'Regelmatig 4000' aan, dus dat zit wel goed. Misschien verkeerde software/instellingen gestuurd door de HD?