Toon posts:

2 moederborden.....1 computer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

misschien een stomme vraag maar ik zat te brainstormen om een leuk kastje te maken en wilde eens wat nieuws proberen (kweetniet of dit het goeie topic is) nu vroeg ik me af of ik niet twee moederborden kan combineren om er 1 pc van te maken.

(heb nog geen specifiek moederbord in gedachten)

maar bijv. twee pentium moederborden met beiden 3.xx ghz dual threatening processor derop
en beiden leuke geheugenbankjes aangesloten op 1 beeldscherm, muis, toetsenbord enz.

nu zal je je afvragen wat is hiervan de meerwaarde...weet ik eigenlijk ook niet maar lijkt me leuk om te proberen. (kan er persoonlijk ook niet veel over vinden op internet maar dat kan ook aan mij liggen.

ik ben nieuwsgierig of hier iemand een idee heeft.

gr. Vloeivaar

• SymenGT
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-05 05:45
In performance zou het geen zin hebben. Ik weet niet wat je precies wilt, maar ik zou gewoon geld steken in 1 krachtig systeem en niet 2 halve. Want die 2 moederborden cq.pc's in een kast zullen geen extra performance boost geven.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:39:
Hoi,

misschien een stomme vraag maar ik zat te brainstormen om een leuk kastje te maken en wilde eens wat nieuws proberen (kweetniet of dit het goeie topic is) nu vroeg ik me af of ik niet twee moederborden kan combineren om er 1 pc van te maken.
Nee, onmogelijk.
maar bijv. twee pentium moederborden met beiden 3.xx ghz dual threatening processor derop
Een tweeledige bedreiging? :P

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
Is je bedoeling dat de computers gaan samenwerken of niet? Als ze niet hieven te samenwerken zou ik eens kijken naar de http://thermaltake.com/pr...er/mozart_tx/MozartTX.htm Mozart TX.

Daarin kun je twee moederborden kwijt. Voor zover ik weet is het alleen niet mogelijk om deze aan elkaar telinken als 1 super pc. Daarvoor zou je moeten kijken naar linux met node ondersteuning.

Als je de pc's wilt gaan gebruiken voor een werkstation en een webserver is het wel eventueel een oplossing

Carpe Diem

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:15
Het zou kunnen met AMD hypertransport als verbinding, maar ja dan ben je niet echt orgineel meer. Ik zou dan zelf voor 2 pc's gaan, waarvan 1 bediend word door Remote Desktop met een 1 Gbit verbinding. Op beide een Dual-Core CPU, kan je op de een PC zware taken doen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
D'r zijn moederborden die het toelaten; industriele moederborden. Ik geloof dat je bijvoorbeeld de IWILL H8501 zou kunnen gebruiken. Moet je wel aan 10K euro denken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
Termi schreef op zondag 10 december 2006 @ 23:47:
. Ik zou dan zelf voor 2 pc's gaan, waarvan 1 bediend word door Remote Desktop met een 1 Gbit verbinding.
1 gbit is ongeveer 80mb/sec...toch ?

Over zo'n verbinding verbruik je je 2e pc maar voor 5% oid |:(

Een beetje p4 3 gig met dualchannel pc3200 geheugen haalt al gauw 4000mb/sec doorvoersnelheid :|

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

2 PC's in een kast kan best, als je maar zelf een kast maakt oid.
Je zou een grote servercube kunnen verbouwen voor zoiets (zo'n kast met 2 compartmenten).
Je moet gewoon beide machines gescheiden houden.
Dan bouw je nog ff een KVM switch inbouwen en je hebt 2 PC's in 1 kast met 1 scherm, tobo en muis ;)

edit:
en het is trouwens Hyperthreading ;) De nieuwe Dualcore Core2Duo's hebben elfs 2 losse processorkernen in 1 chip, en dan krijg je volwaardige SMP (Simultaneous Multi Processing).

[ Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 11-12-2006 01:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

@ mr detonator:

je gebruikt natuurlijk die pc niet voor maar 5%, intern werkt hij nog net zo snel. Alleen je invoer (tobo + muis) en je beeld komen over dat gigabit lijntje en eventueel n x wat data overzetten. Harde schijf is nog wel van die pc alleen, en geheugen en chipset ook.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:22
Er is in de loop der jaren wel vaker deze vraag gesteld zie: Dual cpu, dual system , Dubbel mobo in 1 kast met 1 voeding , vraagje 2 mobo's op elkaar aansluiten en moederborden linken
Volgensmij is dit niet echt haalbaar/efficient (economisch en praktisch gezien)
Je kunt wel een zgn cluster gaan bouwen dmv Linux, zie http://www.mosix.org/ http://openmosix.sourceforge.net/ en http://lcic.org/

My favorite programming language is solder.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 17:39
er zitten veel conectoren op moederborden, maar geen om er twee aan elkaar te koppellen dus dat is onmogelijk. inderdaad met clustering is wat te doen, maar dan heb e wel erg rekenintensieve zaken nodig om het verdelen ervan over 2 pc's nuttig te maken. een cluster zou je kunnen gebruiken voor load balancing, maar dat gebruik je dus als je meerder pc hebt die hetzelfde moeten zijn en als min of meer in oc moeten werken -vanaf buitenaf- gezien.

aldus weer geen voordeel.
er zijn wel moederborden waar je 2 processor kwijt kunt, dan kom je uit bij de xeon processors, of powerpcs. serevr zaken dus met server prijzen.
misschien kun je een oude sevre op de kop tikken met een dual pIII eriin, of hoger
maar wat is daar de lol van. tis hetzelfde als een normale pc, maar dan met 2 processors er in.

het enieg wat ik me er bij voorkan stellen is dat je het -compact- maakt dus twee mini atx-en of zo in 1 kast
zelfs het delen van een harde schijf of cd drive gaat al niet. usb kun je ook niet zo delen. een printerpoort als in ouderwets, ook niet ( ok, er zijn switches. maar dat wil je natuurlijk ook weer niet tegenwoordig)

dus dat ej twee pc kunt meenemen voor het gedoe van 1 zelfs een voeding delen is niet zo makkelijk als je zou delen, dus je zou fitelijk allesdubbel moeten nemen in 1 kast.
er zijn mesnen diue dat wel hebben gedaan, maar dan krijg je heel grote kubusvormige kasten.

het is maar waar je van houdt
\
leuker zou misschien zijn om een systeem te maken met meerder beeldschermen er aan, ( en dan bedoel ik dus meer dan de twee die er meestl al standaard op een videokaart kunnen worden aangesloten)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Clustering" is het sleutelwoord dat je moet hebben. Daarmee kun je op Google en GoT-search een hoop info terugvinden. Voor de rest ben ik niet overtuigd van je [faq]inzet en research[/]. Technisch is het in ieder geval niet mogelijk zonder dat je gaat husselen met high-speed netwerkkaarten en kabels.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 11-12-2006 06:26 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.