Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dubbel mobo in 1 kast met 1 voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb dus al gesearched en wat gevonden maar de topics waren tamelijk oud en ik kon er ook geen duidelijk antwoord op vinden.

Dit is dus de situatie:
Ik wil 2 moederborden in 1 kast maken, deze wil ik afzonderlijk aan en uit kunnen zetten en afzonderlijk gebruiken. Hiervoor wil ik 1 voeding gebruiken die ik in de voeding zelf splits. Ze moeten OOK tegelijk kunnen draaien (ja ik weet dat ik dan een hele zware voeding nodig heb). Ik dacht dan aan een normale pc en bijvoorbeeld een pc die je als firewall oid gebruikt. Dit zou dus bijvoorbeeld een pentium 2 oid kunnen zijn. Wanneer dit mogelijk is wil ik dit binnenkort een keer gaan proberen maar dat kan ook pas deze zomer zijn :)...

Is dit mogelijk? en zo ja, zijn er foto's van het splitten van de voeding, ik ben namelijk niet heel erg thuis in die elektrotechniek. Ze moeten dus afzonderlijk en tegelijk kunnen werken.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-11 22:53
Dit is niet echt handig... Beide pc's moeten de voeding aan kunnen zetten en de voeding mag pas uit als beide pc's uit staan. Dit is niet echt makkelijk. kan je niet gewoon 2 voedingen in die kast modden?

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Topicstarter
ja tuurlijk kan dit alleen dat neemt nogal veel plek in en het is in principe niet makkelijk. Bovendien moet het toch mogelijk zijn om de aansluiting van de voeding op mun mobo te splitten...

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:53

Metten

ik hou het graag simpel

ik denk dat dat nog vies tegen kan vallen door o.a. het ACPI gebeuren: windows kan zelf de voeding uitzetten enzo.

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
Klinkt heel leuk natuurlijk maar lijkt me idd niet te doen(tenzij je er veel verstand van hebt natuurlijk :) , dan kan het nog een leuk topic worden)
Mijn lekenverstand zegt dat je dan het power signaal van het mobo moet afvangen en pas moet doorgeven op het moment dat jij het wilt. Ik denk dat je ook moet zorgen dat op het moment dat de voeding aangaat je geen stroom geeft aan het verkeerde mobo en hd en dergelijke.

Dus je zou dan een hele nieuwe schakeling moeten maken. Ik kan het iig niet maar misschien jij wel!

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb hier het afgelopen jaar op Tweakers een patent van zien langs komen. 2pc's in 1 kast. 1'tje die niet gekoppeld was aan internet of wat voor netwerk dan ook en 1'tje gekoppeld aan internet.

De stille kracht van dit patent was dat je hiermee een veilige werkplek kon maken.

Zal wel ff gaan zoeken.

Gevonden : nieuws: Computerhobbyist krijgt patent voor uitvinding

Ik heb het patent nog ff doorgenomen, maar er wordt helaas niks vermeld over een oplossing met 1 voeding. Wat je kan doen is het zelf uitpuzzelen en vervolgens een patent op jouw oplossing nemen en vervolgens de patenthouder van boven genoemd patent om roalty's vragen, omdat hij jouw patent nodig heeft om zijn patent uit te voeren. >:)

[ Voor 46% gewijzigd door Luppie op 05-01-2004 15:40 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• RefleCs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:41
Ik moet zeggen dat ik dit wel een interessant onderwerp vind. Ik koester ook al langer zulke plannen. Alleen gaat het er bij mij om dat die 2 machines aan die ene voeding 24/7 blijven draaien. Stukje stroombesparing dus eigenlijk. Ik bouw er zelf wel een kast omheen dat zal niet zo'n probleem zijn.

Bij deze gebookmarked!!

De wetenschappers komen uit het westen,
De Bourgondiërs komen uit het zuiden.
Maar de wijzen komen nog altijd uit het oosten.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Technisch is het best te doen, maar je hebt echt een Giga zware voeding nodig omdat sommige onderdelen aardig wat vermogen opslurpen en voedingen hierop niet gedimensioneerd worden. Je zal dan wel heel goed de specs moeten nalopen om te kijke of je niet in de problemen komt. Bij zwaardere voedingen zijn vaak de +5 en +12 volt veel groter gedimensioneerd terwijl de 3.3 volt nauwelijks meer vermogen erbij krijgt.

2 voedingen is echt een simpelere en veel goedkopere oplossing, mits je een grote kast hebt, maar met 2 moederborden heb je dat toch wel nodig.

Ook zal je mogelijk wat extra relais aan moeten sluiten. Je zit met het probleem dat als het moederbord aangeeft dat de voeding aan moet, dat de voeding op dat moment de 3.3/5/12/-5/-12 volt op de juiste draden zet waardoor je moederbord gaat werken. Bij het moederbord dat uit moet blijven moeten die spanningen dus niet actief worden. Mbv een relais is dat wel te doen. Er zit een signaal op het moederbord dat aangeeft aan de voeding dat hij aan moet. icm wat logische poortjes, transistor en een relais, kan je dat wel afvangen en zelf regelen.

Maar het is een hoop werk.

Waarom eigenlijk 1 voeding op 2 borden?

Senile! Senile Oekaki

• RefleCs
Waarom eigenlijk 1 voeding op 2 borden?
Stroombesparing?

• -=bas=-
Stukje stroombesparing dus eigenlijk.
Zoveel stroom gaat er niet verloren bij het aan hebben staan van een voeding volgens mij?
Een 250 watt voeding verbruikt in de meeste gevallen enkel wat nodig is.
Op een P120 was dat bij mij iets van 80 watt. Pas als je hem maximaal belast gaat hij die 250 watt gebruiken.

Als je dus 2 PC's aan zou sluiten op 1 voeding dan belast je hem gewoon dubbel zo zwaar als die 2 losse voedingen. In de praktijk zal het je wat extra stroom kosten maar echt extreem veel besparen zal je niet (volgens mijn inschatting althans).

Echt stroombeparen is lastig, behalve dat je je PC in een slaapstand kan zetten, maar met een server of downloadbak is dat lastig. Een simpele ouwe PC bespaart dan meer.

Senile! Senile Oekaki

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

Het kan zijn dat het technich haalbaar is maar dan moet je voor elk mobo per voedingslijn een relais gebruiken.
De hdd`tjes en de cd spelers zorgen wel dat de voeding belast is als hij ingeschakeld word.
Je moet 3 dingen onderzoeken:
* kan mijn voeding die 2 mobo`s aan (en je hdd`s e.d.)
* Gaan de 2 mobo`s niet flippen als de 3.3v 12v enz. op elkaar worden aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
BJD schreef op 05 januari 2004 @ 16:00:
Het kan zijn dat het technich haalbaar is maar dan moet je voor elk mobo per voedingslijn een relais gebruiken.
De hdd`tjes en de cd spelers zorgen wel dat de voeding belast is als hij ingeschakeld word.
Je moet 3 dingen onderzoeken:
* kan mijn voeding die 2 mobo`s aan (en je hdd`s e.d.)
* Gaan de 2 mobo`s niet flippen als de 3.3v 12v enz. op elkaar worden aangesloten.
offtopic:
3 dingen? ik zie er maar 2 :)

Is het niet mogelijk om IN de voeding die dingen te splitten en bijvoorbeeld een AT voeding te gebruiken, die zet windows namelijk niet zelf uit. Bovendien kun je alle ACPI zooi zelf uitzetten he... das gewoon softwarematig. Maar is het niet mogelijk om een switch te maken met 3 standen:
stand 1, mobo 1 krijgt stroom
stand 2, mobo 2 krijgt stroom
stand 3, mobo 1 EN 2 krijgen stroom

IMO kan dit wel met een 3-wegschakelaar, die moet dan als een mobo geen stroom mag krijgen de verbinding verbreken.....

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Als jij een AT-voeding gaat gebruiken dan zal je dus ook AT-moederborden nodig hebben.

Voor ATX voeding geldt denk het volgende.
de voeding gaat alleen werken als deze detecteerd dat er een moederbord op zit aangeloten.
je kan dit by-passen door pin 11 aan 17 te verbinden
(!! zoek dit ff op weet het niet zeker !!)

Daarnaast heeft de voeding altijd een belasting nodig wil deze goed gaan werken.
heb wel eens voedingen gezien die opgeblazen waren om dat er niets aan hing.

Dus als jij twee AT moederborden kan vinden is het perfect. Gewoon simpele relais schakeling per mobo zou voldoende moeten zijn.
Dus dan ook echt alles schakelen (inclusief de voeding van de HD en CDROM enzo)

[edit]
Als jij een 3 weg schakelaar kan vinden die alle lijnen van de voeding kan schakelen dan zou het moeten werken ja.

[ Voor 10% gewijzigd door SimplyMe op 05-01-2004 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
SimplyMe schreef op 05 januari 2004 @ 16:44:
Voor ATX voeding geldt denk het volgende.
de voeding gaat alleen werken als deze detecteerd dat er een moederbord op zit aangeloten.
je kan dit by-passen door pin 11 aan 17 te verbinden
(!! zoek dit ff op weet het niet zeker !!)
het gaat erom of hij met 2 moederborden KAN werken he, het lijkt me sterk dat als je er 2 aan zou sluiten dat een voeding geen enkele van de 2 moederborden meer zou detecteren...

Verwijderd

Als je al je spullen nog moet kopen, is misschien een epia iets voor jou...weinig stroom

Verder denk ik dat je met ATX vast gaat lopen als het gaat om 2 systemen op 1 voeding. Een mobo start namelijk op als je er stroom op zet. Als je het dus weer uitzet, zonder dat hij de stroom uitschakelt, wat denk ik wel moet kunnen, krijg je m niet meer aan.
Bovendien, als je een voeding zwaarder belast neemt het rendement en de stabiliteit af. Als je voeding op z'n zwaarst belast, is zijn prestatie het slechtst.
Maar zo'n voedinkje van een epia neemt niet zoveel ruimte in beslag, en zoveel extra stroom kost ie dan ook niet.

Als je aan stroombesparing wilt doen, koop dan een laptop hdd, laptop cdrom en dergelijke. Als je aan stroombesparing wilt doen, neem je niet twee pc's.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 16:54:
[...]

het gaat erom of hij met 2 moederborden KAN werken he, het lijkt me sterk dat als je er 2 aan zou sluiten dat een voeding geen enkele van de 2 moederborden meer zou detecteren...
De detectie gebeurd HW-matig Dus "is er contact" zo ja "ga aan".
Dus ook bij twee mobo's.

Jou probleem is dat je de mobo apart wil schakelen. Een ATX voeding kan dit NIET tenzij je hem modificeerd.
ik denk dat je hem dan moet by-passen dat de voeding altijd aan staat en je daarna de met je 3-weg schakelaar de verschillende moederborden van spanning kan voorzien.

Dus
code:
1
2
3
4
       ByPass
         |               -> Mobo + CDROM + HD + rest
Voeding---> Schakelaar |
                         -> Mobo + CDROM + HD + rest

[edit]
zoals DCL_Redhead zegt moet je inderdaad je PC niet uitzetten met windows maar dan gewoon de schakelaar omhalen en dan is gelijk de spanning er vanaf.

[ Voor 12% gewijzigd door SimplyMe op 05-01-2004 17:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar dat kan toch als je gewoon een 3 weg schakelaar gebruikt

dan doe je gewoon dit:

stand 1: mobo 1 aan
stand MIDDEN: mobo 1 & 2 aan
stand 2: mobo 2 aan
dan kan je de een dus uitzetten terwijl je de ander aan laat....

Of zie ik nou weer iets over het hoofd, het is dus niet mogelijk om op een of andere manier gewoon die kabel te splitten en daar waar je hem split er een switch tussen te zetten. Als ik simpel denk vraag ik me namelijk af OF een voeding merkt dat er 2 moederborden aangesloten zijn als je die 2e niet aansluit (onderbreekt dus dmv die schakelaar)....

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik zou 2 voedingen gebruiken.
Het is gewoon niet haalbaar om de harde schijven ook pas aan te laten gaan als het mb aangaat waar ze bijhoren.
Bovendien levert het geen stroombesparing op imho
Het enige zou ruimte zijn... kan je niet een voeding gewoon bovenop je kast monteren dan?
Je garantie vervalt ook als je dit soort dingen moet doen en het zou zonde zijn van zo'n zware nieuwe voeding mocht er kortsluiting oid onstaan. (ervanuitgaand dat jij niet zo een antec 550W over hebt ofzo)
Bovendien heb je zo het risico dat je 2 mb's killed ipv 1.

• Bware81
  • Laatst online: 24-01-2022
Het kan ook met ATX voeding en helemaal niet zo moeilijk. Je moet zorgen dat je ATX aanblijft door de Power-on draad door te verbinden met nul. (wel zorgen dat er Harddisks enzo aanhangen i.v.m. Belasting.) De Power-on draad niet verbinden met de mobo's en dan gewoon een keuze schakeling maken voor de rest van de Voedingen.

Er zit één nadeel aan je hard-disk en drive's blijven onder spanning.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08
maar zit je niet met een probleem als je een 3-wegschakelaar gebruikt?

ALs je namelijk van de ene stand naar 1 van de 2 andere standen zet onderbreek je de stroomkring even. Dit is misschien maar 1/100 sec, maar wordt wel onderbroken.

Ik dacht (maar kan het goed mis hebben) dat deze 1/100 sec zonder stroom jou comp doet crashen/rebooten. Als dit zo is, dan is zo'n schakelaar geen optie.

Misschien kun je er twee schakelaars aanzetten. Daar bedoel ik mee: elk moederbord een eigen schakelaar. Dan zou het bovenstaande probleem opgelost zijn.

Verwijderd

Waarom niet gewoon een redundante voeding?
2x350 watt in het formaat van een gewone voeding...

Afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.rackmount.com/pcwsupport/PowerSupply/RP8300/RP8300%20Redundant%20Power%20Supply%20Installation%20Sheet_files/image010.gif

• kered
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 15:21
stroombesparing? als t hele zootje 100watt zuipt, maakt t toch niet uit of dat door 1 of 2 voedingen gaat?

jah prop er lekker 2 psu's in ;) waarom moeilijk doen :P

hmmz zo'n drieweg schakelaar gaat dus niet werken...
je moet iig 2 aan/uit schakelaars hebben

[ Voor 48% gewijzigd door kered op 05-01-2004 20:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
LuukNouwen schreef op 05 januari 2004 @ 19:05:
ALs je namelijk van de ene stand naar 1 van de 2 andere standen zet onderbreek je de stroomkring even. Dit is misschien maar 1/100 sec, maar wordt wel onderbroken.
Dit onderbreekt de stroomkring toch niet, omdat in die andere setting de stand onderbroken/niet onderbroken nog steeds hetzelfde is daardoor zal hij ook niet veranderen en zal de stroom niet wegvallen.

En anders kan idd altijd nog die oplossing met 2 schakelaars, elk mobo 1 ja...

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik weet niet of dit gaat lukken; maar stel deze vraag maar ff:

Ik heb 2 atx boarden met 1atx voeding van 300 watt. Deze wil ik samen voegen @ die voeding, hoe ik dat doe zie ik verder wel in dit topic. Alleen heb ik hier een hoop at voedingen nog liggen. Is het misschien mogelijk dat ik die 300 watt en die at 200 watt samenvoeg tot een 500 watt 8)7 Of kan ik die atx voor de mobo`s (P2 350 en celly 333) en de cd-roms/hdd @ die at dat zal wel kunnen denk :+

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Topicstarter
300 watt is VEEL te weinig voor 2 mobo's......

en dat samenvoegen gaat denk ik niet of je moet weer dingen op een losse voeding gaan hangen oftewel de load verdelen...

• -=bas=-
Is het niet mogelijk om IN de voeding die dingen te splitten
Het maakt niet veel uit of je het intern of extern splitst want intern zit alles toch al aan elkaar.

Een AT voeding is geen oplossing want die mist de 3.3Volt :)

Mbv een draadje en een weerstand maak je van een ATX voeding ook een niet-geschakelde voeding (dwz stekker erin en hij gaat aan) Zie meer hierover in de FAQ
Waarom niet gewoon een redundante voeding?
2x350 watt in het formaat van een gewone voeding...
Da's iets heel anders. Dat is als het ware 1 mobo op 2 voedingen. (Even simpel gezegd :) )
Of kan ik die atx voor de mobo`s (P2 350 en celly 333) en de cd-roms/hdd @ die at dat zal wel kunnen denk
2 voedingen in 1 systeem is al meer gedaan. Maar meestal neemt met 2x een ATX of 2x een AT want die schakelen dan tegelijk aan/uit. Terwijl met een AT+ATX je met het probleem zit dat de AT niet automatisch mee aan gaat. Ook dat is wel te verhelpen mbv een relais op bv de 12v die die AT aanzet.

Wat je eigenlijk wil is het volgende
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
        _________> ATX-stekkermobo 1 : +5V Standby Voltage + GND
       |_________> ATX-stekkermobo 2 : +5V Standby Voltage + GND
       |
   voeding ----->relais 1------>ATX-stekker mobo1 : rest+gnd
     /     |
      |     |        /
      |     |         |______________________________________PS-ON mobo 1
      |     |                                               |
      |     ---->relais 2----->ATX-stekker mobo 2 :rest+gnd |
      |               /                                    |
      |               |____________________ PS-ON mobo2     |
      |                        _____    |                   |
      |----<poweron voeding>--|or   |<__|                   |
                              |poort|<_____________________ |
                               -----

Op de ATX stekker moet dan de 3.3/5/12/-12/-5 volt + GND + powergood signaal staan.

Daarnaast moet je op de ATX stekkers verder altijd de standby-spanning hebben staan die vanuit de voeding komt. Anders krijg je een mobo niet aan.
De PS-ON moet ook een relais aanschakelen zodat het moederbord alleen spanning krijgt als het erom vraagt.
Maar om een relais te schakelen moet je wel weer een voeding gebruiken, maar dat kan ook een losse blok-adapter zijn. De Standby voltage is er mogelijk niet sterk genoeg voor.

Verder moet je een relais hebben dat voldoende vermogen kan schakelen, iets wat ook niet echt goedkoop zal zijn.

Als met al best een lastig project om te maken.

Senile! Senile Oekaki

• RefleCs
Misschien ook wel spannend... maar om een uitdaging toe te voegen aan de 2 mobo's op 1 voeding.... Wat dachten jullie van 2 mobo's met gedeelde hardware... beide mobo's gebruiken bijvoorbeeld dezelfde cd-rom speler... iemand hier al eens over nagedacht? (8>

• -=bas=-
RefleCs schreef op 05 januari 2004 @ 22:24:
Misschien ook wel spannend... maar om een uitdaging toe te voegen aan de 2 mobo's op 1 voeding.... Wat dachten jullie van 2 mobo's met gedeelde hardware... beide mobo's gebruiken bijvoorbeeld dezelfde cd-rom speler... iemand hier al eens over nagedacht? (8>
Met SCSI is het absoluut geen probleem, mits je de controllers maar een ander ID geeft. Met IDE is het niet mogelijk omdat dat heel anders in elkaar zit.
Alles wat je dan aan de SCSI-bus hangt, kan je delen. Ook al zou je er 3 of mee PC's aan willen hangen, het is absoluut geen probleem. Je kan gelijktijdig files benaderen en rommelen. Alleen is een losse windowsschijf wel aan te bevelen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door -=bas=- op 05-01-2004 22:28 ]

Senile! Senile Oekaki

• RefleCs
Heb he er toevallig ook een schematje van? Want 2 connectoren bij elkaar opprikken gaat ook zo moeilijk....

---

Of lus je de kabel: controler mobo 1 -> cd-rom speler <- controler mobo 2?

[ Voor 29% gewijzigd door RefleCs op 05-01-2004 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar WAT zou er gebeuren, als ik het gewoon zo doe (buiten dus vermogen problemen enzow...):

ik split de kabel voor de power die naar mun mobo gaat, daar zet ik een schakelaar tussen (stel dat het 1 kabel zou zijn) en als ik die schakelaar omzet dan moet hij het andere bord pakken. Als ik de schakelaar in het midden zet dan pakt hij ze allebei...

OFTEWEL

VOEDING____/ _____ mobo 1
.............|___/ _____ mobo 2

de slashes zijn hierin zoals gebruikelijk de schakelaars
als ik hem op stand 1 zet is het zo (sorry van de puntjes maar anders lijnt hij kut uit):

VOEDING__________ mobo 1
.............|___/ _____ mobo 2

Stand 2

VOEDING__________ mobo 1
.............|_________ mobo 2

Stand 3

VOEDING____/ _____ mobo 1
.............|_________ mobo 2

dit kan toch, ik zie het probleem iig niet maar als jullie mij dat kunnen vertellen zou dat heel fijn zijn....

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 22:55 ]

Verwijderd

- Heb pas gemeten - een standaard office-PC'tje (Duron 800 + diskje + CDRW, zonder monitor) bleek niet meer dan 90 W te verbruiken.
Let wel op dat je voeding voldoende stroom kan leveren op alle uitgangsspanningen, ff rekenen dus.

Volgens mij zijn de PSU_ON en PWR_OK in de ATX-standaard open collector uitgangen ? Of niet ?

[edit]
Dan nog zou ik erg uitkijken met schakelaars.. Zware modellen die etterlijke amperes kunnen schakelen (en daar gaat het al snel over !) hebben vaak te grote overgangsweerstanden. Als je schakelaar b.v. 0.2 ohm is en er loopt 10 A @ 3.3 V doorheen houd je nog maar 3.1 over op het mobo (zonder extra kabelverliezen etc).
Lijkt me vragen om moeilijkheden.

Ik zou persoonlijk gewoon twee kleine voedingkjes gebruiken. Dat is waarschijnlijk net zo efficient kwa energie.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 23:23 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

2 voedingen is beter ja.
Redunante voeding heeft weinig zin, omdat het bedoeld is om aan te blijven als ene voeding begeeft. Het heeft maar 1 stroomtak aan uitgang, dus niet twee stroomtakken.

Je kan wel met 1 knop beide mobo's aanzetten. Dat is met dubbelpolige drukknop. Met elke mobo aan 1 schakeldeel. Krijg je geen gekke spannigen ;)

Hd aan flatcable kun je niet delen over 2 mobo's. Zinloos. In feite kun je net zo goed twee ATX kasten aan elkaar schroeven (wel es gezien elders).
Het is dit of dat. Niet tegelijk.
Je kan beide computers wel via netwerk (1GHz netwerkkaart of zo) in cluster laten werken :)

Maar voor de rest blijft het twee aparte computers. Met 1 monitor moet je toch kvm switch voor hebben...

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat zal best, maar daar gaat het niet om he.. Het is nou juist de kunst om het op 1 voeding te doen omdat dat heel veel ruimtebesparing oplevert en een dubbele voeding is gewoon nix nieuws. Het gaat juist om de mod van het hebben van 2 mobo's op 1 voeding.

Verwijderd

Oei, dit kan om problemen gaan vragen. Ik zou het nooit doen ookal kost het ruimte.
Als beide pc's tegelijk onder spanning mogen staan zou het niet zo moeilijk zijn. Je moet opzoeken hoe een pc de voeding uit kan schakelen. Deze moet je combineren met de aan/uit schakelaar zodat je eigelijk een AT voeding krijgt die je zelf handmatig aan/uit zet.
Wat nog een mogelijkheid is: de voeding altijd aan laten staan en met 2 meerpolige relais (heel veel contacten dus:) ) beide mobo's schakelen. Dan zou je het ATX principe wel kunnen behouden.
Maar ik zou als 't kan gewoon 2 voedingen pakken. Desnoods sloop je de behuizing eraf en zet je ze zo dicht mogelijk bij elkaar (je zou naar schatting de ruimte van een halve voeding kunnen besparen). Eventueel kun je er ook aan denken de transitroren/fets gezamelijk op een dikke koelplaat te monteren. Als je dat doet kun je een zeer compacte voeding maken!!!

Maar een hele tijd geleden heb ik eens een koffermod gezien op tweakers met 2 mobo's erin. Ik weet niet of daar ook maar 1 voeding in zat. En ik meen zelfs dat er meerdere projecten waren met 2 mobo's in 1 kast/koffer.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb dus een flightcase gemaakt waarin 2 pc's in 1 case zitten. wel is waar met 2 voedingen.. maar ik raad je dat toch echt aan.. dit is ook makkelijker en veiliger denk ik..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 22:23:
300 watt is VEEL te weinig voor 2 mobo's......

en dat samenvoegen gaat denk ik niet of je moet weer dingen op een losse voeding gaan hangen oftewel de load verdelen...
Dat slaat dus echt nergens op. 300W is _veel_ alleen zijn de meeste pc voedingen zo brak en instabiel dat ze bij 50% belasting al zo veel gaan afwijken in spanning dat je pc vastloopt. Of erger, de voeding verbrand (lees ook een die PSU test op TH)

Een "echte" 300W voeding, die dus echt langdurig 300W kan leveren (bijvoorbeeld een Enermax of Antec) moet makkelijk 2 moederborden aankunnen.

Het soort moederbord scheelt natuurlijk ook, 2 1400Mhz Thunderbirds kunnen stoken al samen dik 200W aan warmte, en dan komen de moederborden ed er nog bij, dat lukt dus nooit.

De topicstarter praat over een firewall als extra pc, dit hoeft maar een p1/p2 te zijn zonder harddisk of videokaart. Die is dus lekker zuinig.

Conclusie, zolang er maar een stabiele voeding wordt gebruikt, en het 2e mobo niet zo zoveel vermogen trekt dan moet het prima gaan.

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
ehh..LeonM, dan heb je nog wel t probleem dat je P1 waarschijnlijk een AT voeding heeft, en je andere pc die sneller is waarschijnlijk een ATX.

Wat mij slimmer lijkt is je voedingen dusdanig te modden dat ze kleiner worden. Je koelribben bijv losmaken en de torren met draden doortrekken. Zo kan je 2 voedingen best klein krijgen.

LET OP, GEBRUIK WEL DIKKE DRADEN VOOR HET VERLENGEN VAN JE TORREN, ANDERS FIKT T ZOOITJE DOOR
* Rein_stein heeft dit zelf ondervonden :P

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:13 ]

• savale
  • Laatst online: 22:03
nog even een leuk nieuwtje: probeer maar eens terwijl je pc aanstaat een verder niet aangesloten cdrom drive oid van een voedingstekkertje te voorzien. de pc zal uitvallen omdat hij eventjes een "kortsluiting" ziet...
zeker als jij opeens nog een pc erbij schakelt zakt de voeding zodanig even in (alle elcotjes opladen enzo) dat het hele zaakje uitvalt...

ps. 2 voedingen slopen en in 1 behuizing proppen moet wel lukken volgens mij :) heb ooit een voeding de helft zo laag weten te maken. gewoon een stukje van je koelblokken van de torren afzagen zal voldoende zijn denk ik. dan gebruik maken van 1 ac ingang en 1 fan... succes!

[ Voor 30% gewijzigd door savale op 06-01-2004 15:56 ]

Verwijderd

hallo, de oplossing is allang gegeven... Afbeeldingslocatie: http://www.rackmount.com/pcwsupport/PowerSupply/RP8300/RP8300%20Redundant%20Power%20Supply%20Installation%20Sheet_files/image010.gif

zal vast niet super duur zijn in ieder geval niet duurder dan die uberzware voeding die jij nodig denkt te hebben. En bespaart een hoop moeite met bekabeling in 1 voeding.

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Cobra_Lup schreef op 05 januari 2004 @ 15:32:
Ik heb hier het afgelopen jaar op Tweakers een patent van zien langs komen. 2pc's in 1 kast. 1'tje die niet gekoppeld was aan internet of wat voor netwerk dan ook en 1'tje gekoppeld aan internet.

De stille kracht van dit patent was dat je hiermee een veilige werkplek kon maken.

Zal wel ff gaan zoeken.

Gevonden : nieuws: Computerhobbyist krijgt patent voor uitvinding
Omg, krijg je daar een patent voor :X.

Dat idee had ik al veel eerder bedacht (behalve dat dat goed werkt tegen virussen, maar dat is natuurlijk een logisch gevolg).

Sterker nog ik heb er een uitgebreide post (ja dat is later) over gedaan in CM-idee topic. Maar niks over een 2in1 voeding.

• RefleCs
Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 18:17:
hallo, de oplossing is allang gegeven... [afbeelding]

zal vast niet super duur zijn in ieder geval niet duurder dan die uberzware voeding die jij nodig denkt te hebben. En bespaart een hoop moeite met bekabeling in 1 voeding.
Dat zijn 2 voedingen voor 1 mobo niet 1 voeding voor 2 mobo's!! En ook dat is al eerder verteld! |:(

Verwijderd

RefleCs schreef op 06 januari 2004 @ 20:17:
[...]

Dat zijn 2 voedingen voor 1 mobo niet 1 voeding voor 2 mobo's!! En ook dat is al eerder verteld! |:(
Maar je kunt ze ook gewoon prima als 2 losse voedingen gebruiken... geen probeem.

• RefleCs
Maar goed dat zou dan kunnen... maar we zitten hier in Casemodding en Elektronica.... ik vind het wel een uitdaging om dit zelf te bouwen. Als ik wat tijd heb ga ik eens wat uitpluizen tot die tijd hou ik in ieder geval dit draadje in de gaten misschien dat daarin al wegen naar oplossingen worden geboden.

Leuk project dacht ik zo!!

Pagina: 1