Tot mn grote verbazing zag ik vanmorgen dat alles nog werkte

Maaruh het lastigste is dus om je TCCD geheugen heelhuids van je rambankjes af te halen. Ik zou het zo doen: Gebruik een soldeerbout met een niet al te grote punt, maar die wel goed heet en schoon is, leg dan een stukje lytze over alle pootjes heen en dan de bout erop en goed verhitten en n wat bewegen en flink drukken. Als het goed is zuigt het lytze dan al het tin op en kun je voorzichtig stuk voor stuk de pootjes los maken van de pcb door er met een heel dun mesje eronder te schuiven.
Mocht het toch niet goed loszitten dan kun je het beste de pootjes vastsolderen met lekker veel soldeer (maakt niet uit als je pootjes aan elkaar soldeerd) en dan de lytze procedure opnieuw proberen. Meestal gaat het met meer soldeer wat beter dan met weinig.
Als je veel geduld hebt dan is het best wel goed te doen. Maar je moet vooral niet teveel kracht zetten om ze eraf te krijgen.
Het erop zetten is een stuk makkelijker. Zorg van te voren dat je pcb eilandjes waar je de pootjes opzet goed schoon en vlak zijn (lytze methode weer gebruiken). Zet dan met de soldeerbout 2 van de buitenste pootjes de chip al vast op de pcb.
Dan smeer je alle pootjes in met een beetje flux. En doe je wat soldeer op de punt van je bout. Door het flux vloeit het soldeer vanzelf op de juiste plek. De kans dat je pootjes niet vastzet of aan elkaar soldeerd is dan minimaal! Je kunt meestal 3 a 4 pootjes doen voordat je weer nieuw soldeer op de punt van de bout moet doen.
Zorg trouwens continu dat je punt van je soldeerbout goed schoon houdt. Je kunt die doen door een oude washand vochtig te maken en iedere keer de punt even schoon te vegen. Pas wel op voor je vingers natuurlijk

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat graag! Lijkt me tof als iemand het wil proberen

(of mij een paar tccd wil aanbieden

)
[
Voor 5% gewijzigd door
savale op 07-01-2007 12:43
]