Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Help Khaine aan een auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:21

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Help Khaine aan een auto.

Mijn huidige merk.
Voorwoord

Dit topic is bedoeld om een goede keuze te kunnen maken m.b.t. een vervolg-karretje. Ik rijd nu in mijn 2e "studenten-"karretje. Een 1992-er Suzuki Swift. Het is een opperbest karretje, en totaal optieloos. Dat geeft niets want het verbruik maakt een hoop goed (gemiddeld gecombineerd 1:15/1:16). Je komt met de 750 kilotjes en 55 PK toch nog aardig vooruit, en hij ziet er voor zo'n bakje nog enigsinds sportief uit. Toch vind ik het tijd voor een nieuw karretje. Ik wil iets met wat meer toekomst in zich.
Graag heb ik daar natuurlijk de (objectieve) meingen van GoT-ers bij, om zo tot een aantal resultaten te komen, of auto's waar ik nooit aan zou hebben gedacht.

Huidige specificaties ter vergelijking.
Auto:
- Suzuki Swift 1.3 GS
- 750 Kilo's
- 1992 gemaakt
- 55 PK

Maandlasten:
- 11 euro / maand wegenbelasting
- 32 euro / maand verzekeren (WA + beperkt casco)
- 300 KM / 20 Liter benzine.
- +/- 600 KM / maand
Eisen/wensen lijstje

Eisen:
• Budget (over enkele maanden met sparen) : +/- 2000 ~ 3000 euro. Goedkoper mag ook.
• Verzekeren + wegenbelasting bij elkaar niet meer dan 100 euro .
• Normale kleuren (geen pimpelpaars/olievlek/gifgroen)
• Ongestyled/ongetuned. Ik hoef geen opgevoerde speeltuin met kerstdecoratie.
• Klein OF middenklasse auto. Geen flying spur formaat dus. Formaat Carisma / A3 is zat.
• Geen populaire racebak (golf 2/3 , civics, etc.)
• Brandstof in de vorm van Benzine OF LPG G3 (let wel .. alleen G3 .. anders is de toeslag te hoog voor mijn kilometerage)

Dan komen we nog bij de dingen die mogen, maar niet perse hoeven. Des te meer de potentiele kar van deze lijst iets heeft, des te beter.
Wensen:
• Stuurbekrachtiging
• Beetje ruim (1.90 Meter moet kunnen passen)
• Kwaliteit ( veel goede ervaring met Mitsubishi zelf)
• Handgeschakeld
• Zuinig (1:12 buiten bebouwde kom is het minimum toch echt wel)
• Geen import.
• Enigsinds goedkoop in onderhoud.

Selectie tot zover.

• Mitsubishi Colt (nog altijd een favoriet)
• Mitsubishi Carisma
• Suzuki Swift
• Suzuki Baleno
• Renault Clio
• Mazda 323(F)
• Volvo 440
• Fiat punto
• Toyota Carina E
• Toyota Corolla
• Toyota Starlet
• Citroen Xantia
• Mazda 626 (GLX)
• Peugeot 306
• Audi 80
• Diahatsu Valera
• Oude Mercedes diesel-bak Oldtimer dinges
• Ford Mondeo
• Opel Astra
• Opel Corsa
• Hyundai Lantra
• Hyundai Excel
• Nissan Almera
• Renault Twingo
Waarom dit topic?

Dit topic is niet zozeer een topic om een besluit te nemen, maar meer om jullie ervaring met auto's mee te nemen in mijn keuze. Als je daarom zelf goede ervaringen hebt met een merk, dan mag je dit altijd inbrengen. Als je zelf iets te koop hebt staan ben je ook welkom. Ga echter niet zomaar marktplaats advertentie's lopen spammen, die kan ik zelf ook vinden.

Happy searching!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 15:43
Tja, ik rijd zelf in een Volvo 440. Haal gemiddeld op een tank benzine tussen de 1 op 13 en de 1 op 14, beetje afhankelijk van de stand van de rechtervoet. Is trouwens wel een automaat, misschien niet heel eerlijk, aangezien ik in een soortgelijke, handgeschakelde auto ongeveer 2 tot 3 km minder doe met een liter...

Systemspecs

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Brede P schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:18:
Tja, ik rijd zelf in een Volvo 440. Haal gemiddeld op een tank benzine tussen de 1 op 13 en de 1 op 14, beetje afhankelijk van de stand van de rechtervoet. Is trouwens wel een automaat, misschien niet heel eerlijk, aangezien ik in een soortgelijke, handgeschakelde auto ongeveer 2 tot 3 km minder doe met een liter...
Ik zet em er gewoon bij. Heb je zelf ook nog enige adviezen/dingen te zeggen over de 440 m.b.t. de lijstjes hierboven?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

die dingen willen toch nog wel eens roesten bij de wielkasten? of heb ik dat helemaal mis?

• Tinus
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

zet toyota er ook ff bij, veruit de beste natuurlijk ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:25

SeatRider

Hips don't lie

323F is een mooie bak. Ik had een 96er 1.8GLX, maar echt zuinig was die niet. Ik meen me 1 op 10 te herinneren. Er bestaat ook een 1.5, maar dan moet je wel de airco uitzetten als je wilt inhalen anders heb je niet genoeg vermogen :).

Heb ook ooit een 89er Swift GS gehad, die was wel rap en zuinig. Mijn moeder rijdt nu in een Baleno 1.8 sport, en dat is net even wat ruimer (ik pas daar met mijn 1m90 makkelijk in). Volgens mij moet je die ook wel kunnen vinden in jouw budget.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Tinus schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:33:
zet toyota er ook ff bij, veruit de beste natuurlijk ;)
Geef me een type, en ervaring, en ik zet em erbij :D

@SeatRider: Dankje voor je toelichting! De keuze's staan er allemaal al, dat is wel droog :).

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Fiat Punto? Lijkt me zelf ook wel wat. Lekker goedkoop in belasting (16 a 20 per maand hier), verzekering ook laag. Voor 2000 moet je een hele mooie kunnen vinden. De 60 (pk) versie is lekker zuinig(1:16), maar een 75 of 90 zuipt ook nog niet veel, respectievelijk 1: 14 en 13. Die laatsten zijn echt veel minder te vinden. Wat betrouwbaarheid betreft hebben de meesten niet echt goede verhalen, maar vraag ze dan ook eens of ze er zelf één hebben gehad ;)

Klik mee voor GoT!........

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Khaine schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:43:
[...]

Zoiets: http://www.corollaforum.nl/forum/viewtopic.php?t=19323

Ik rijd zelf ook in zo'n auto, doet ook zo'n 1:16 gecombineerd (88pk) en is in de GXI uitvoering leverbaar met elektrische ramen en centrale vergrendeling. Veel betrouwbaarder dan zoiets wordt het niet. Naja, de Toyota Starlet, ook in 1.3 te krijgen en ook met wat meer luxe, maar wel kleiner. Ik weet niet of dat voor jou wat uitmaakt? Verzekering + wegenbelasting moet je zelf maar even uitrekenen, ligt aan je persoonlijke situatie.

Dat jij in een Swift past verbaast me trouwens, ik ben zelf een paar cm langer, maar ik paste met geen mogelijkheid in de Swift van m'n buurjongen: ik zat met een normale zitpositie met m'n hoofd tegen het dak. Precies boven mijn hoofd liep een verstevigingsbalk waar ik bij drempels m'n hoofd flink aan zou openhalen :X

Een Corolla is wat dat betreft echt veel ruimer. Als ik m'n Corolla naast zijn Swift parkeer is hij sowieso een stuk breder en ook wel aardig wat langer :o Goed, hij is ook zwaarder, maar als ik zo naar je verbruik kijk, is dat nog gunstiger ook 8)7
MikeyMan schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:06:
Toyota Carina E, without a doubt ;)
Tsja, als ik er een tegen was gekomen voor niet teveel, had ik die misschien ook wel genomen. Mooie auto IMO.

[ Voor 38% gewijzigd door Grrrrrene op 04-12-2006 22:09 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toyota Carina E, without a doubt ;)

• Brede P
  • Laatst online: 21-11 15:43
GoldenSample schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:33:
die dingen willen toch nog wel eens roesten bij de wielkasten? of heb ik dat helemaal mis?
Doen alle auto's naar verloop van tijd toch? Kwestie van goed onderhouden. Mijn barrel is nu 12 jaar oud, maar er is nog nagenoeg geen roest te vinden, terwijl hij altijd buiten staat enz...
Voordeel van de 440 is wel dat het zo'n enorm veel verkochte burgerbak is dat die dingen voor een paar cent te koop zijn, vaak nog in prima conditie. Ik ben 2e eigenaar van deze auto, hij was toen ik hem kocht altijd dealeronderhouden geweest.
Heb er wel wat duur onderhoud aan gehad, maar goed, voorlopig rijdt hij weer prima.
Heb trouwens wel het rare idee dat ik, naarmate de olie wat langer in gebruik is, zuiniger ga rijden. Mocht iemand daar een verklaring voor hebben, hoor ik het graag...

Systemspecs

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
@Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrene: Ik rijd in deze swift omdat ik een zonnedakje heb. Zo simpel is het. Zonder dat dakje zou ook ik er niet comfi in passen :D. Ze staan erbij allemaal iig :).

@ikke : hij staat erbij :)

@ Brede P : Ik zal er eens een blik op werpen!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Brede P schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:06:
[...]

Doen alle auto's naar verloop van tijd toch? Kwestie van goed onderhouden. Mijn barrel is nu 12 jaar oud, maar er is nog nagenoeg geen roest te vinden, terwijl hij altijd buiten staat enz...
Voordeel van de 440 is wel dat het zo'n enorm veel verkochte burgerbak is dat die dingen voor een paar cent te koop zijn, vaak nog in prima conditie. Ik ben 2e eigenaar van deze auto, hij was toen ik hem kocht altijd dealeronderhouden geweest.
Heb er wel wat duur onderhoud aan gehad, maar goed, voorlopig rijdt hij weer prima.
Heb trouwens wel het rare idee dat ik, naarmate de olie wat langer in gebruik is, zuiniger ga rijden. Mocht iemand daar een verklaring voor hebben, hoor ik het graag...
ja dat klopt wel maar de ene of de andere auto, veel hebben wel puntjes waar ze als eerst beginnen ;) (niet dat ze snel roesten maar als ze 't doen, een Colt van t model tot 1992 bijv bij de achterruiterwisser) maar zal me wel vergist hebben ;)

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Citroen Xantina. Jaaaaa het is een Citroen, maar de Xantia is zo'n beetje het betrouwbaarste model dat Citroen ooit heeft gebouwd. Ruim, comfortabel en goedkoop!

De islam kan uw vrijheid schaden

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:10

-tom-562

Oliesjeik

Als je een Carina E in je lijstje hebt staan, is een Mazda 626 Hatchback niks voor jou? Die vind ik een stuk mooier.
Dit model dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/5/83e6fb678ed6d959ead4081d2a9d0045.jpg

't zijn vergelijkbare auto's met vergelijkbare prestaties, de 626 is alleen iets duurder in belasting, maar ik vind 'm wel mooier.
Ik heb ook wel wat vergelijkingsmateriaal, mijn oom heeft een lange tijd een Carina E gehad, ik heb er een aantal keren in mogen rijden. Ik vond de auto van binnen wat kaal. Hij schakelt wel echt als boter zo'n Carina (daar staan ze ook om bekend). Verder hebben wij zelf een Mitsubishi Carisma, ik ben er zelf niet zo heel erg over te spreken, vooral het schakelen, dit gaat soms nogal haperig. Hij voelt wel vlot aan (het is een 1.6) en komt rap van zijn plek. Verder vind ik de afwerking wat minder (alhoewel ik het gevoel heb dat wij meer een maandagochtend auto hebben, bv schakelaarunit van electrische raam kan ik zo uit het portier halen).
Verder was onze vorige auto een mazda 626, alleen dan de sedan versie van de foto, een GLX uitvoering. Ik heb er zelf nog nooit in gereden (was toen geen 18), maar als ik mijn pa moet geloven (en dat doe ik graag, die heeft ruime ervaring en is zelf monteur van auto's/vrachtwagens ;)) was dat de fijnste auto die die ooit gehad heeft. Hij heeft eigenlijk nog steeds een beetje spijt dat die die 626 zo vroeg heeft weggedaan.
Verder hebben 2 vrienden van me een 626 hatchbak, en ze zijn alle 2 rond mijn leeftijd (de een is 20, de ander 22) en vinden 't alle 2 een sportieve auto, als je er een setje mooie velgen onder zet oogt hij al heel anders, en door die "geintegreerde" spoiler is hij standaard al best sportief.
Als je voor een 626 gaat, neem dan wel de GLX versie, die is standaard veel luxer uitgevoerd :)
Hopelijk heb je er wat aan :)

Vaak bu'j te bang!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Bedankt iedereen tot zover weer voor hun commentaar op de zaak :D .
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Ik neem de suggestie's op in de lijst!

Verwijderd

Nissan Primera wellicht? Of een Nissan Sunny.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-tom-562 schreef op maandag 04 december 2006 @ 22:34:
Als je een Carina E in je lijstje hebt staan, is een Mazda 626 Hatchback niks voor jou? Die vind ik een stuk mooier.
Dit model dus:
[afbeelding]

't zijn vergelijkbare auto's met vergelijkbare prestaties, de 626 is alleen iets duurder in belasting, maar ik vind 'm wel mooier.
Ik heb ook wel wat vergelijkingsmateriaal, mijn oom heeft een lange tijd een Carina E gehad, ik heb er een aantal keren in mogen rijden. Ik vond de auto van binnen wat kaal. Hij schakelt wel echt als boter zo'n Carina (daar staan ze ook om bekend). Verder hebben wij zelf een Mitsubishi Carisma, ik ben er zelf niet zo heel erg over te spreken, vooral het schakelen, dit gaat soms nogal haperig. Hij voelt wel vlot aan (het is een 1.6) en komt rap van zijn plek. Verder vind ik de afwerking wat minder (alhoewel ik het gevoel heb dat wij meer een maandagochtend auto hebben, bv schakelaarunit van electrische raam kan ik zo uit het portier halen).
Verder was onze vorige auto een mazda 626, alleen dan de sedan versie van de foto, een GLX uitvoering. Ik heb er zelf nog nooit in gereden (was toen geen 18), maar als ik mijn pa moet geloven (en dat doe ik graag, die heeft ruime ervaring en is zelf monteur van auto's/vrachtwagens ;)) was dat de fijnste auto die die ooit gehad heeft. Hij heeft eigenlijk nog steeds een beetje spijt dat die die 626 zo vroeg heeft weggedaan.
Verder hebben 2 vrienden van me een 626 hatchbak, en ze zijn alle 2 rond mijn leeftijd (de een is 20, de ander 22) en vinden 't alle 2 een sportieve auto, als je er een setje mooie velgen onder zet oogt hij al heel anders, en door die "geintegreerde" spoiler is hij standaard al best sportief.
Als je voor een 626 gaat, neem dan wel de GLX versie, die is standaard veel luxer uitgevoerd :)
Hopelijk heb je er wat aan :)
Bij mij was het ook de keuze tussen een 626 of een Carina... Vind persoonlijk de 626 van binnen niet veel beter dan een carina... Ligt natuurlijk ook aan de uitvoering... Ik heb nu een Carina E GTSi. Full option dus... Vind zelf het zwarte interieur erg mooi...
Plus dat het wat makkelijker leek een goede carina bij een dealer te vinden dan een 626.

En het onderhoud is bij toyota voor zover ik weet ook iets minder duur...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ach, kwa onderhoud zullen een 626 en een carina e elkaar weinig ontlopen, het zijn alle 2 hardstikke betrouwbare japanners.
BTW, ik denk dat 't aan je uitvoering ligt, ik vond onze 626 wel mooi van binnen, allemaal knopjes en dingetjes, de carina van mijn oom vond ik zo "kaal", maar dat kan ook weer aan zijn uitrusting/uitvoering liggen :P

Vaak bu'j te bang!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:33

Wok

Dakloos...

Ik werk het lijstje uit je topicstart gewoon even af :)

• Mitsubishi Colt (nog altijd een favoriet)
Simpel, goedkoop en betrouwbaar vervoer. Blinkt nergens echt in uit, maar doet wat-ie moet doen en is nog best comfortabel. Ik zou wel voor een GLXi uitvoering gaan, omdat die net wat leuker in de spulletjes zit en er veel beter uitziet door zijn meegespoten bumpers. Doorgaans een veilige aankoop.

• Mitsubishi Carisma
Net zo no-nonsense als de Colt, maar door zijn formaat ook comfortabel op de langere afstanden. De meeste exemplaren zijn ook leuk uitgerust. Door zijn formaat (= gewicht) zijn de maandlasten wel hoger. Motoren zijn soepel en lopen mooi. De 1.8 GDI valt echter tegen qua verbruik: de GDI-techniek maakt zijn belofte niet waar. Verbruikt bijna net zoveel als de 1.6

• Suzuki Swift
Ask dreeke ;) Goedkoop in gebruik. Prima geschikt als studentenkar wat dat betreft. Wel voor een GS-uitvoering gaan. De GA en GL-modellen zijn echt crisis qua uitrusting en uitstraling. Bovendoen heeft de GS i.t.t. de GA en GL tenminste fatsoenlijke stoelen.

Outsider en aanrader: de sedan in 1.6 GLX uitvoering. Verassend ruim voor zijn formaat, pittig en op G3 ook heel goedkoop in gebruik.

• Suzuki Baleno
Ga voor de sedan. Heeft iets hogere maandlasten, maar omdat het geen gewilde uitvoering is, vaak wel goedkoop in aanschaf. Heeft bovendien vaak een vrij pittige 1.6 onder de kap en is ook wel te vinden met een G3-installatie. Als je geen waarde hecht aan uiterlijk, heb je hiermee veel voor weinig :)

• Renault Clio
Qua uiterlijk niet onaardig. Stuurt goed, maar de meeste modellen zijn niet overdadig uitgerust. Bovendien is de 1.2 niet aan te raden. Clio's van het allereerste uur kunnen roestproblemen vertonen. Aanrader: een 1.4 van de bouwjaren 1994-1996 (Clio I Phase II). Hier zijn veel actiemodellen van uitgebracht (Be-Bop, Mexx, etc..) die wat leuker zijn aangekleed.

• Mazda 323(F)
't Is een Jap en dat zegt genoeg ;) Een F ziet er nog altijd goed uit. Toch wat sportiever getint dan de concurrentie. F-jes van het eerste uur kunnen soms wat roest hebben. Aanrader: een F van >1995 met 1.8 motor.

• Volvo 440
Kwalitatief niet het niveau van de Volvo's uit Zweden. Comfortabel en zeer goede stoelen. Heerlijk auto voor grote afstanden. Exemplaren van de eerste generatie zijn erg vatbaar voor roest en zijn motorisch niet heel betrouwbaar gebleken. De tweede generatie kreeg motoren (1.6, 1.8 en 2.0) uit eigen huis i.t.t. de 1.7 van Renault die in de eerste generatie lag. Vroege exemplaren van de tweede generatie (-1994) kunnen ook gaan roesten bij de achterste wielkasten. Dit duidt vaak op een intensief leven en gebrekkig onderhoud. Aanrader: een 1.8 van 1995 of later. Het aanbod is groot en met een beetje zoeken kun je voor €2500 een exemplaar vinden met leuke extra's (airco!) op G3 met relatief weinig kilometers. Voordeel van de 440 is zijn lage gewicht: zelfs met G3 blijft het gewicht vaak nog onder de kritische grens van 1050kg, wat een heilzame werking heeft op de wegenbelasting ;)

• Fiat punto
Bella Italia! Leuk, sportief uiterlijk, maar de 1.2 maakt dat uiterlijk niet waar ;) Het onderstel richt zich op de sportiever ingestelde automobilist met als gevolg dat het op slecht wegdek wel wat stuiterig is.

• Toyota Carina E
No-nonsense ;) Erg ruim. Door zijn formaat heb je wel hogere maandlasten. Degelijk en kampioen in betrouwbaarheid. Niet spannend, maar met stip favoriet voor betrouwbaar, praktisch en comfortabel vervoer.

• Toyota Corolla
Kleine uitvoering van de Carina E ;) Is wat kleiner en lichter en daardoor wellicht wat leuker om te rijden dan een Carina E. Bij oudere exemplaren (<1994) wel even een blik werpen onder de deurrubbers: daar wil soms wat roest ontstaan. Aanrader: een 1.6 van na 1994 in GXi of GTSi uitvoering.

• Toyota Starlet
Een icoon in de auto-industrie! Niet kapot te krijgen :P Oudere exemplaren (<1994) beginnen nu toch wel wat ouderdomsverschijnselen te vertonen, alsmede wat roestplekjes. De laatste generatie ziet er nog best goed uit en is met de 1.3 van 75pk ook nog eens verassend vlot. Die laatste is dan ook de aan te raden versie (1995>)

• Citroen Xantia
Goedkoop in aanschaf, ruim en comfortabel. Wel een typische Citroën qua rijden en daar moet je van houden. De auto is wel relatief zwaar, wat negatieve invloed heeft op de belasting. Een normaal/goed onderhouden exemplaar gaat lang mee en is nog best betrouwbaar. Motorisch zijn ze erg sterk. Ga voor een versie vanaf 1995 met 1.8 motor. Op G3 bespaar je dan ook nog eens flink op brandstof.

• Mazda 626 (GLX)
Een buitenbeentje en ondergewaardeerd. 't Is wel een behoorlijk grote auto en ook niet echt een uitblinker. Wat betreft vergelijkbaar met de Carisma. 't Is wel een oudere auto (1991) en doet daardoor ook gedateerder aan dan de overige auto's uit de lijst. Voor zijn tijd was de vormgeving vrij futuristisch, maar de tijd heeft hem wel ingehaald ;)

Op basis van deze lijst, steken de volgende modellen boven de rest uit:
- Toyota Corolla
- Toyota Starlet
- Citroën Xantia
- Volvo 440

Verder wil ik op basis van persoonlijke ervaring ook de Peugeot 306 opnemen in de lijst:
Comfortabel en praktisch, maar zeker geen dweil. Ziet er ook best aardig uit (maar dat is persoonlijke voorkeur) en de meeste modellen zijn leuk uitgerust. Bovendien is het aanbod groot, wat gunstig is qua aanschafprijs.

Mocht je iets moderners willen dan zou ik kijken naar een Citroën Xsara. Is technisch sterk verwant aan de 306, maar de verpakking is wat moderner. Wel verdient het onderstel je aandacht: de Xsara heeft namelijk een (gedeeltelijk) meesturende achteras, wat in grenssituaties een wat vreemd bochtgedrag oplevert. Veel mensen kunnen er mee leven/vinden het juist prettig, maar voor anderen kan het juist een enorme turn-off zijn.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:38

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Ik zelf heb een 323F BA 1.5 GX, zeer tevreden over de auto, enige nadeel is dat je een lage instap hebt en ik zelf heb weinig zicht (ben klein), door de 16 kleppen toch wel wat pit, maar je merkt toch net dat het niet genoeg is om een beetje leuk door te rijden :). Komt mede doordat hij vrij zwaar is 1050 kg geloof ik zo uit mijn hoofd, dat brengr ook meteen de wegenbelasting per maand op 33 euro :).

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Wow ! Goede lijst wokje :D
Bedankt!

• Grrrrrene
  • Niet online
Wat misschien ook interessant is om naar te kijken, is of er een community/club is voor je toekomstige auto. Dat heeft mij nml al erg veel geld gescheeld. Via een autoforum kun je vaak goedkoop aan onderdelen komen en krijg je gratis advies. Als het een beetje een grote community is, hebben ze bergen ervaring met alle mogelijke problemen die jouw nieuwe auto kan hebben. Zo'n forum is ook wel een aardige plek om een auto te kopen; zo'n verkoper is op het forum bekend en zal je geen prut verkopen omdat hij dan z'n goede naam direct kwijt is door al jouw probleemtopics ;)

Verwijderd

Ik heb een Mitsubishi Colt uit 97.

Hele betrouwbare auto, en ook nog een sportief en mooi uiterlijk en zeker niet traag voor een 1.3 met 75PK. Vrijwel niks kapot gegaan in 3 jaar tijd en best zuinig. Aanradertje.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Als ik al je eisen even afloop kan ik maar één conclusie trekken: Audi 80
  • Betrouwbare duitse kwaliteit
  • Goedkoop in aanschaf
  • Goedkoop in onderhoud
  • Veel aanbod
  • Geheel gegalvaniseerde body, geen roest meer !
  • etc. etc.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

mcdronkz schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:21:
Ik mis sowiezo Duitse auto's in het lijstje ;)
Maar die zijn volgens velen niet betrouwbaar dus dat zal wel de reden zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• HaaZ
  • Nu online

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Even ter aanvulling, mijn Carina E 1.8 verbruikt gemiddeld een liter op de 14,5 kilometer en ik rijd er niet echt heel zuinig mee in mijn ogen :) De 1.8 staat ook bekend om zijn lage verbruik, is zuiniger dan een 1.6.

Maar het zijn wel saaie auto's imo. Maar ja, ik wou betrouwbaarheid en niet al te veel kosten, waarbij komt, dat ik niet van die kleine autootjes houdt. Dan is dit de ideale auto.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Reley
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:10

Reley

Zoom Zoom

Wok schreef op maandag 04 december 2006 @ 23:42:
Ik werk het lijstje uit je topicstart gewoon even af :)

• Mazda 626 (GLX)
Een buitenbeentje en ondergewaardeerd. 't Is wel een behoorlijk grote auto en ook niet echt een uitblinker. Wat betreft vergelijkbaar met de Carisma. 't Is wel een oudere auto (1991) en doet daardoor ook gedateerder aan dan de overige auto's uit de lijst. Voor zijn tijd was de vormgeving vrij futuristisch, maar de tijd heeft hem wel ingehaald ;)
De 626 die op de foto is getoond een aantal posts boven je is gemaakt tot en met 1997. Het is het GE model.
Uiteraard verschillende uitvoeringen. Zelf heb ik de 1.8i GLX mogen hebben. Het ding was zeer betrouwbaar, altijd starten, lekker pittig, niet super sportief maar kwam goed mee.
En het uiterlijk vind ik persoonlijk erg mooi.
De ruimte in de auto is goed, ben zelf 1,87m en de stoel hoefde niet op het achterste standje.
Indien je 626 info wil (maakt niet uit welk jaar) DM me maar ;-)

Afbeeldingslocatie: http://www.reley.nl/media%5Cauto%5Cglimmie.JPG

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

mcdronkz schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:21:
  • Goedkoop in aanschaf
  • Goedkoop in onderhoud
  • Veel aanbod
  • Geheel gegalvaniseerde body, geen roest meer !
  • etc. etc.
gelukkig smeer je hem geen kever aan :o (-tom- van BF)

Ik vidn trouwens niet dat je een 626 kan vergelijken met een carisma, eerder gewoon een carina e, het is ook echt een concurrent daarvan. Komen alle 2 uit dezelfde bouwjaren, alle 2 japans (dus goed :P).
Ik heb nog een toevoeging, zit in de hoek van de suzuki baleno sedan, de daihatsu valera, zoek maar eens op, pitte 1.5 motor, en best ruim (vriend van me heeft er 1), en ze zijn goedkoop te krijgen

Vaak bu'j te bang!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Reley schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:19:
Indien je 626 info wil (maakt niet uit welk jaar) DM me maar ;-)
Die zal ik onthouden, mocht ik actief gaan zoeken naar een 626 :) .

@ Gunner : Ik ben niet iedereen, en ook niet velen. Als jij concrete suggestie's kunt geven van duitse bakken die in het lijstje kunnen dan gaan ze er zeker ook in! Let wel op de eisen/wensen in dat opzicht.

@HaaZ : Des te saaier, des te beter. Dat scheelt in de verzekering ook vaak, omdat totaal geen jongere (of 23-jarigen , zoals ik ) die auto ooit zou aanschaffen.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Khaine schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:56:
[...]

Die zal ik onthouden, mocht ik actief gaan zoeken naar een 626 :) .

@ Gunner : Ik ben niet iedereen, en ook niet velen. Als jij concrete suggestie's kunt geven van duitse bakken die in het lijstje kunnen dan gaan ze er zeker ook in! Let wel op de eisen/wensen in dat opzicht.

@HaaZ : Des te saaier, des te beter. Dat scheelt in de verzekering ook vaak, omdat totaal geen jongere (of 23-jarigen , zoals ik ) die auto ooit zou aanschaffen.
De meeste verzekeringen kijken toch gewoon naar het vermogen en de nieuwprijs? Een voordeel van een saaie auto is dat ze meestal niet zijn afgetrap en redelijk goedkoop zijn, persoonlijk zou ik voor een 626 gaan, het oog wil ook wat he ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Khaine schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 10:56:
[...]

Dat zal je tegenvallen... Er wordt inderdaad naar nieuwwaarde en power gekeken...

Ben zelf 23 en zou iets van 60 euro in de maand moeten betalen voor mijn carina, voor de verzekering... Maar das dan wel de zwaarste motor in meest luxe uitvoering...

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik doelde eigenlijk meer op de toeslag voor modellen die de titel "GTI" meedragen. Was een golf op je eigen naam met 18 jaar al niet te doen, dan is het met GTI-aanhangsel ineens nog 2x zo duur.

Saai is dus in die zin "niet de sport-versie".

Een 626 begint ondanks z'n gewicht toch ineens aanlokkelijk te worden. Die corolla btw ook! Die ziet er nog een beetje sportief uit ook, afhankelijk van het model uiteraard.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Khaine schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:27:
Ik doelde eigenlijk meer op de toeslag voor modellen die de titel "GTI" meedragen. Was een golf op je eigen naam met 18 jaar al niet te doen, dan is het met GTI-aanhangsel ineens nog 2x zo duur.

Saai is dus in die zin "niet de sport-versie".

Een 626 begint ondanks z'n gewicht toch ineens aanlokkelijk te worden. Die corolla btw ook! Die ziet er nog een beetje sportief uit ook, afhankelijk van het model uiteraard.
Ik zal eens kijken wat ik zou betalen voor een CarinaE gti... ;)

Maar, noem eens een pré van een 626 t.o.v. een carina... Onderdelen zijn echt een stukje duurder hoor, evenals dealer-beurten...

edit: scheelt minder dan 10 euro per maand...

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
MikeyMan schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:30:
[...]

Ik zal eens kijken wat ik zou betalen voor een CarinaE gti... ;)

Maar, noem eens een pré van een 626 t.o.v. een carina... Onderdelen zijn echt een stukje duurder hoor, evenals dealer-beurten...

edit: scheelt minder dan 10 euro per maand...
Tja japanse onderdelen zijn sowieso duur, volgens mij maakt het niet uit of je nou een toyota hebt of een mazda, ik denk dat khaine zelf wat proefritten moet maken en daarna pas oordelen welke het evt. word. Je kunt wel allemaal voordelen gaan opnoemen maar als je het gewoon k*t vind rijden heb je nog niets aan de voordelen :P

• Reley

Reley

Zoom Zoom

uhm, ik weet uit ervaring dat Toyota onderdelen idd duurder zijn dan die van Mazda....
En dealer-kosten, dat ligt gehaal aan de dealer. Daarbij, als je creatief rondzoekt kan je veel vinden voor weinig op de fora van auto merken...

edit:

Idd, gewoon zelf rijden.
Ik heb ook proefgereden in een Carina, en vond het een speelgoed auto, de Mazda reed veel lekkerder. Misschien dat MickeyMan weer het tegenovergestelde heeft. Ieder zijn eigen mening.
Gewoon proefrijden en kijken wat je zelf mooi vind!

[ Voor 37% gewijzigd door Reley op 05-12-2006 11:40 ]

Verwijderd

een volvo s70

Afbeeldingslocatie: http://www.edmunds.com/pictures/VEHICLE/2000/Volvo/7816/011092-396x249.jpg

O+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reley schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:38:
uhm, ik weet uit ervaring dat Toyota onderdelen idd duurder zijn dan die van Mazda....
andersom dus ja...

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17
Ik rij zelf sinds een maand of 2 een Mazda 323F BG uit 1990. Heb het ding gekocht met 128k op de teller en er inmiddels zo'n 7k mee gereden.
Ding heeft altijd binnen gestaan en daardoor nauwelijks roest, maar die mazzel moet je maar net hebben, net als het aantal km's voor een auto van 16 jaar oud.
Mijn verbruik is 1:15, waar ik wel bij moet zeggen dat ik 90% van de km's op de snelweg rijd. Als ik meer m'n best zou doen is 1:16 best haalbaar, maar de 1.6 16V die erin ligt reageert best lekker op het gas en af en toe kan ik die verleiding niet weerstaan...

Wat ik wel moet opmerken is dat je er 2x over na moet denken als je langer bent dan 1.90m. Ik ben zelf 1.87 en dat past net, met de stoel op de achterste stand.

Al met al ben ik aardig tevreden met dit bakje en hoop dat hij het nog een tijdje uit houdt. Als je echt wilt weten wat het ding aan onderhoud kost zou ik daar begin februari (na APK) nog eens op terug moeten komen...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
Als ik al je eisen even afloop kan ik maar één conclusie trekken: Mazda 626 GLX

* Betrouwbare japanse kwaliteit
* Goedkoop in aanschaf
* Veel aanbod
* Geen roest!
* Veel ruimte
* Veel luxe
* Veel G3 van beschikbaar.

Reley van dit forum rijdt een 626 en ik heb er zel ook 2!

Mikeyman: Ja toyota onderdelen zijn echt wel duurder als die van een mazda. Mijn 626 onderdelen zijn al goedkoper dan die van een corolla e10! Plus indien je wil kan je makkelijker op slopen onderdelen vinden omdat ale toyota's weg gaan voor export

[ Voor 28% gewijzigd door Casejunkie op 05-12-2006 12:06 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Casejunkie schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:04:
Mikeyman: Ja toyota onderdelen zijn echt wel duurder als die van een mazda. Mijn 626 onderdelen zijn al goedkoper dan die van een corolla e10! Plus indien je wil kan je makkelijker op slopen onderdelen vinden omdat ale toyota's weg gaan voor export
Over die sloop ben ik het met je eens (hoewel je bij cartoyotaparts een eind komt)... Over die nieuwe onderdelen duidelijk niet...

Als ik zie wat mijn buurman met een 626 uit 99 betaalt voor onderdelen, schrik ik daar zelfs van... Zomaar even 15 á 20 % duurder dan vergelijkbaare onderdelen voor mijn auto... En dat is al niet mals...

Maargoed... Suit yourself... d:)b

• Casejunkie
Uit welk jaar is jou auto?

Overigens zijn beide auto wel erg betrouwbaar! Toyota staat net iets hoger maar doen elkaar niet veel onder.

[ Voor 68% gewijzigd door Casejunkie op 05-12-2006 12:13 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

uit 95...

Mazda is trouwens uit 97, zie ik net...

[ Voor 70% gewijzigd door MikeyMan op 05-12-2006 12:16 ]

• Reley

Reley

Zoom Zoom

tja, ik weet wat een einddempertje van een starletje uit 95 kost en wat een einddemper van een 626 uit 94 kostte....
de 626 was goedkoper :X

Maar wat ik in mijn vorige post ook zei, TS moet gewoon kijken naar wat hij mooi vind en fijn vind rijden. Het word zijn auto, en die kunnen wij niet voor hem bepalen.
MikeyMan schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:15:
uit 95...

Mazda is trouwens uit 97, zie ik net...
Jup, dat model is van 92 tot 97.
dan heb je de 97 tot 00 en 00 tot 02
daarna kwam de 6

Ervoor heb je ook mooie 626'en. En die kunnen behoorlijk exlusief zijn. de GD Coupe 4WS bijvoorbeeld. erg mooie auto's als je er 1 kan vinden

[ Voor 39% gewijzigd door Reley op 05-12-2006 12:19 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Reley schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:16:
[...]

Jup, dat model is van 92 tot 97.
dan heb je de 97 tot 00 en 00 tot 02
daarna kwam de 6
Ja, dit is wel het nieuwe -lelijke- model... Vandaar dat ik dacht dat ie nieuwer was...

• mcdronkz
Gunner schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 09:38:
[...]

Ik mis sowiezo Duitse auto's in het lijstje ;)
Maar die zijn volgens velen niet betrouwbaar dus dat zal wel de reden zijn.
Duitse auto's zijn _juist_ betrouwbaar, over het algemeen. Mensen die dat ontkennen hebben geen ervaring met duitse auto's, klaar.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mcdronkz schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:35:
[...]

Duitse auto's zijn _juist_ betrouwbaar, over het algemeen. Mensen die dat ontkennen hebben geen ervaring met duitse auto's, klaar.
Mjah... Schoonouders hebben een passat en een transporter... En zelf hebben we een skoda gehad... Laten we het zo zeggen; hoewel ik wel fan ben van volkswagen, hebben deze auto's niet echt meegeholpen in een positieve beeldvorming...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ja of oogkleppen op
Maar laten we nou niet een duits vs japans discussie doen, want dat schiet niet op aangezien jij helemaal kever friek bent en dus tegen japanners bent.

Vaak bu'j te bang!

• Reley

Reley

Zoom Zoom

ik heb zelf de 2000 tot 2002 variant. dat is de gefacelifte versie van de 97-00 versie:

Afbeeldingslocatie: http://www.reley.nl/media/auto/626GF/foto1_klein.jpg

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
mcdronkz schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:35:
[...]

Dit is een groot en goed aangeschreven auto onderzoek in de UK.
Afbeeldingslocatie: http://www.whatcar.com/NonCar/134555445.jpg

Waar vinden we bijvoorbeeld de eerste Mercedes? Rechter rijtje dus. Generalisaties slaan dus vaak de plank mis. ;)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

He wat raar dat in de top10 alleen japanners staan..
http://www.reliabilityind...html?apc=3128339010848601

btw de mazda 626 staat hoger genoteerd als de carina e ;)

Vaak bu'j te bang!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-tom-562 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:43:
He wat raar dat in de top10 alleen japanners staan..
http://www.reliabilityind...html?apc=3128339010848601

btw de mazda 626 staat hoger genoteerd als de carina e ;)
ga maar eens bij de tüv kijken ;)

• Mark-
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:26
NIET dat ik MB fan ben ofzo,

maar toch vraag ik me af wat ze onderzocht hebben dan.

Ik rij nu bijna een half jaar een Opel Astra hatchback 1.6 GLS uit 92
voor 500 euri gekocht, heeft wat roest maar dat boeit me echt helemaal niks.

Prachtig toch??

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb even zitten browsen maar wil wel duidelijk aangeven dat niet alle auto's in de startpost "zomaar" goedkoop in onderhoud zijn.

Als voorbeeld de Audi '80. Dat model moet je dus wel van NA '89 op de kop tikken want dan pas heb je een verzinkte carrosserie edit - en dus veel minder onderhoud ivm 0.01% roestvorming - edit. Verder vind ik onderhoud (bij de dealer) voor Duitse auto's errug prijzig maar dat is misschien te verhelpen door zelf veel te sleutelen voor kleine reparaties?

Moraal: auto's die genoemd zijn, zijn inderdaad goed, maar in sommige gevallen goed kijken naar welke typen betrouwbaarder zijn in een bepaalde familie.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 05-12-2006 12:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Roamor
  • Niet online
MaCk- schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:48:
How Its Done. :)
THE CATEGORIES EXPLAINED
Mechanical Problems - uncovers satisfaction levels with the reliability of the car’s engine, suspension, transmission and braking systems.

Interior Problems - explores satisfaction with the reliability of seats, heating, air-conditioning and ventilation, sound systems, dashboard and interior.

Exterior Problems - surveys body panels, paint problems, rust and corrosion and exterior lights.

Vehicle Performance - looks at appeal of the car’s ride, handling, braking, engine and transmission.

Vehicle Interior - deals with owners’ views of the cabin’s comfort and practicality, seats, dashboard, sound system and heating, ventilation and air-con.

Vehicle Exterior - determines what owners think of the car’s styling.

Dealer Service - evaluates the performance of the franchised dealer network, from the ease of booking a service to customer care. It also looks at how competent the service department is at diagnosing and rectifying faults.

Ownership Costs - discloses owners’ perceptions of value for money when at the filling station, insuring and servicing the car.

[ Voor 68% gewijzigd door Roamor op 05-12-2006 12:49 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Zowiezo kan een beetje handige tweaker het meeste onderhoud zelf. Ik doe ook alles zelf met m'n pa, als je een beetje handig bent zijn APK dingetjes altijd wel op te lossen.

Vaak bu'j te bang!

• mcdronkz
MikeyMan schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:37:
[...]

Mjah... Schoonouders hebben een passat en een transporter... En zelf hebben we een skoda gehad... Laten we het zo zeggen; hoewel ik wel fan ben van volkswagen, hebben deze auto's niet echt meegeholpen in een positieve beeldvorming...
Ja, daarentegen zijn er miljoenen mensen die juist wél positieve ervaringen met duitse auto's hebben, m'n ex-rijinstructeur rijdt al 25 jaar met BMW's en VW's en heeft nog geen ellende gehad ermee, maar aan de hand van dat soort dingen kun je niet echt conclusies trekken.
-tom-562 schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:39:
ja of oogkleppen op
Maar laten we nou niet een duits vs japans discussie doen, want dat schiet niet op aangezien jij helemaal kever friek bent en dus tegen japanners bent.
Oogkleppen, yeah right. Ik houd inderdaad niet zo van Japanners, maar dat is niet omdat ze niet betrouwbaar zouden zijn oid. Ik hou ook niet van Italianen of Franse wagens, maar dat is gewoon persoonlijke smaak. Daar ga ik de TS ook helemaal niet mee lastig vallen, ik zeg alleen maar dat de Audi 80 een heel geschikte keus is.
Roamor schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:41:
[...]

[afbeelding]

Waar vinden we bijvoorbeeld de eerste Mercedes? Rechter rijtje dus. Generalisaties slaan dus vaak de plank mis. ;)
Ik zie de eerste mercedes toch echt op nummer 60 staan :X. Verder zijn Duitse auto's ruimschoots vertegenwoordigd aan de linkerkant.

Je lijstje is erg leuk, maar het gaat hier allemaal om vrij nieuwe auto's. Ik geloof niet dat je de TS daarmee op weg helpt ;).

Ik rij zelf inderdaad Kever, ik kan die auto wel gaan aanprijzen, maar dat is gewoonweg niet reeël. Oke, hij laat me nooit staan, ik heb er nooit problemen mee of whatever, ik kan er als "arme student" makkelijk in blijven rijden, maar het slaat nergens op om zoiets aan te gaan bevelen, dus als ik rationeel denk kom ik gewoon op een Audi 80 uit.

Dit is een zeer handig middel om te kijken wat mensen van bepaalde auto's vinden.

• ACID-dude
  • Laatst online: 18-11 18:51

ACID-dude

Make More Music!

MoZe schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 11:47:
Ik rij zelf sinds een maand of 2 een Mazda 323F BG uit 1990. Heb het ding gekocht met 128k op de teller en er inmiddels zo'n 7k mee gereden.
Ding heeft altijd binnen gestaan en daardoor nauwelijks roest, maar die mazzel moet je maar net hebben, net als het aantal km's voor een auto van 16 jaar oud.
Mijn verbruik is 1:15, waar ik wel bij moet zeggen dat ik 90% van de km's op de snelweg rijd. Als ik meer m'n best zou doen is 1:16 best haalbaar, maar de 1.6 16V die erin ligt reageert best lekker op het gas en af en toe kan ik die verleiding niet weerstaan...

Wat ik wel moet opmerken is dat je er 2x over na moet denken als je langer bent dan 1.90m. Ik ben zelf 1.87 en dat past net, met de stoel op de achterste stand.

Al met al ben ik aardig tevreden met dit bakje en hoop dat hij het nog een tijdje uit houdt. Als je echt wilt weten wat het ding aan onderhoud kost zou ik daar begin februari (na APK) nog eens op terug moeten komen...
@MoZe: Wat ik niet snap, hoe kan een 1990'er 323F een 1.6 16v hebben? Voor zover ik weet zit die er pas vanaf '91 in. Daarvoor waren het 8-kleppers (87pk 11,2s <> 90pk 10,3s).

Dat kan ik beamen. Ik rij sinds maart dit jaar in een 1.6GLX uit 1992 met 227k op de teller. Gekocht voor €650,- incl een jaar APK en dat was echt money well spent. Een verbruik van 1:15 is prima te halen, ook in combinatie met wat kortere ritten. Ik zou in jouw geval op zoek gaan naar een 1.8GT uit 1994/1995. Dit zijn de laatste twee jaren van het BG model (die ik persoonlijk mooier vind dan de BA).

De GT is uitgerust met 4 electrische ramen, electrische spiegelverstelling, stuurbekrachtiging en als optie (geloof ik) airco. Voor mij persoonlijk is de 1.6 motor al snel genoeg (behoorlijk pittig), maar dan mis je wel de luxe van de GT. Dat heb ik zelf deels opgelost door de stoelen en elec. ramen van een sloop-GT in mijn eigen bak te zetten :Y). De GT heeft een 1.8 met 131pk.

Sidenote: als je een exemplaar kunt vinden met 15" velgen en lagere (stuggere) banden icm. stuggere veren, dan ligt ie echt goed op de weg. Hou de 1.6 boven de 4k rpm en gaan met die banaan O+.

[ Voor 4% gewijzigd door ACID-dude op 05-12-2006 13:13 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Opel Tigra misschien? uiteraard niet meteen de 1.8liter 125PK versie nemen, die is wat minder zuinig ;)
de 1.4 doet afaik iets van 80 a 90 PK en 1:15 ongeveer.

Of misschien een nog wat goedkopere Corsa? 1.4 liter, 90PK en een verbruik van 1:16.
Zal ook wat lichter zijn in gewicht en daardoor minder wegenbelasting hebben.

Corsa lijkt me iig goed betaalbaar en mag (2dehands) niet veel kosten. Nieuwprijs is al iets van 10K...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Casejunkie
Overigens koop je een auto overhet algemeen met je hart! En een beetje met je verstand. Dus ga eerst kijken welke auto's je erg aanspreken en ga er eens mee rijden. Ga vevolgens kijken wat een verstandie keuze is uit de overgebleven auto's. Wat ik net gaf de 626 is een persoonlijke keuze waar ik blij mee ben. Misschien ben jij weer wel blijer met een golfje ofzo

• Grrrrrene
  • Niet online
Qua tweedehands auto's zou ik alleen Volkswagen serieus overwegen qua Duits merk. Van vroeger uit hebben Duitse auto's wel de stempel betrouwbaar te zijn, maar een merk als Opel maakt toch echt geen auto's die qua betrouwbaarheid vergelijkbaar zijn met een Mazda/Nissan/Suzuki/Toyota hoor ;) Dat bewijzen al die ranglijstjes zoals je ze hierboven al ziet.

Ik zou een auto van een van de 4 bovenstaande merken kiezen, met een lichtelijk (gekleurde, ik geef het toe) voorkeur voor Toyota omdat dat gewoon echt het toppunt van betrouwbaar is :) Als jij goedkoop wil rijden, moet je ook naar brandstofverbruik en onderhoudskosten kijken. Als onderdelen van een Japanner duurder zijn (nog niet echt ervaren eigenlijk), dan zal dat best. Maar zo'n Japanner heeft ook minder onderdelen die kapot gaan, dus de kosten zijn per saldo lager en daar gaat het om. Om nog maar niet te spreken van de ergernissen die je krijgt als je auto je weer laat staan of een dikke rekening bezorgt ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 05-12-2006 14:44 ]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

En is een oldtimer niks voor je? Een oude mercedes diesel, lopen vaak altijd (er zijn er zat die al meer als een miljoen hebben gereden), of een oude toyota celica, machtig mooie auto's, en betrouwbaar

Vaak bu'j te bang!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

MaCk- schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:48:
NIET dat ik MB fan ben ofzo,

Ik rij nu bijna een half jaar een Opel Astra hatchback 1.6 GLS uit 92
voor 500 euri gekocht, heeft wat roest maar dat boeit me echt helemaal niks.

Prachtig toch??
Ik rijd nu ook in een astra uit 92. Het is een leuke wagen die het best wel goed doet en nog niet zo heel veel reperaties nodig heeft gehad voor 50.000 KM die ik heb gereden. (stabilsatiestang heeft 1x losgelaten en een nieuwe uitlaat). Zeker vergeleken met mijn vorige auto, een ford escort (wat een bagger ding was dat, remmen die vastzaten, slangen die lek raakten en de versnellingsbak die klonk als een koffiemaler (ohja en.. dit).

Ik heb de mijn voor 1250,- (Astra 1.4 G<nogwat> gekocht en rijd perfect. Alleen laat mijn dak-bedekking aan de binnenkant een beetje los.. Maar niets dat een niet-pistool niet kan oplossen :P

Ik denk dat wanneer je een wat jongere koopt (94-96) dat je een hele goede auto hebt waar de kinderziektes al uit zijn.. Ik ben met mijn autotje iig enorm tevreden.

Owja, het is wel een 3-deurs.. (alhoewel er vast wel 5 deurs modellen zijn)..

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://pictures.autotrader.nl/servlet/media?id=30499974

[ Voor 10% gewijzigd door Standeman op 05-12-2006 15:21 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Ik heb alleen ervaring met Nissan, maar waarom ik bij Nissan blijf:

a. allemaal 16V motoren
b. allemaal distributiekettingen
c. motoren nauwelijks kapot te krijgen (een defecte koppakking is een zeldzaam iets)

• eX0duS
  • Laatst online: 21-11 21:32
Ik dacht dat het bij Nissan's ook zo was, dat mocht de distributieriem of ketting breken, er geen schade ontstaat, doordat de kleppen de cilinders niet kunnen raken (heeft dan met het ontwerp te maken).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eX0duS schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:49:
Ik dacht dat het bij Nissan's ook zo was, dat mocht de distributieriem of ketting breken, er geen schade ontstaat, doordat de kleppen de cilinders niet kunnen raken (heeft dan met het ontwerp te maken).
Das iig bij de meeste toyota's ook het geval...

Verwijderd

Hier, nog een reden erbij ;)

Maar nogmaals; ik ben behoorlijk Nissan oriented dus kan over andere merken niet gek veel zeggen.
Wel kan ik zeggen dat mijn 2.0 16V motor (SR20De) ruim 1 op 12 haalt terwijl ik met enige regelmaat lekker doortrek :)

• Tinus

Tinus

shit happens

Khaine schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:43:
[...]

Toyota corolla ik heb in de E9 en de E11 gereden, het zijn goed vlotte wagens, met een goed uiterlijk, er zijn diverse versies van te krijgen, motorkeuze is beperkt tot een 1.3 en 1.6 16v
ik heb zelf altijd de 1.6 16v versie gereden en dat gaat prima, zuinigheid, dat ligt wel aan je rijstijl maar ze kunnen zunig rijden, hoe zuining precies dat weet ik niet, nooit echt op gelet.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:28:

a. allemaal 16V motoren
c. motoren nauwelijks kapot te krijgen (een defecte koppakking is een zeldzaam iets)
Punt 2 klopt niet.. De micro en de patrol hebben iig een distributieriem Volgens mij ook de Almero en de Tino.. maar dat weet ik niet zeker...

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 22:57
Roamor schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 12:41:
[afbeelding]

Ik zie links anders diverse BMW's en Volkswagens staan, en de eerste Mercedes staat óók in de linkerkolom (wel met drie sterren).

[ Voor 58% gewijzigd door Soultaker op 05-12-2006 16:59 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

eX0duS schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:49:
Ik dacht dat het bij Nissan's ook zo was, dat mocht de distributieriem of ketting breken, er geen schade ontstaat, doordat de kleppen de cilinderszuigers ;) niet kunnen raken (heeft dan met het ontwerp te maken).
O-)

Maar inderdaad, dat is wel een pré van deel Nissan en Toyota-motoren. :)
Tinus schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 16:32:
[...]

Toyota corolla ik heb in de E9 en de E11 gereden, het zijn goed vlotte wagens, met een goed uiterlijk, er zijn diverse versies van te krijgen, motorkeuze is beperkt tot een 1.3 en 1.6 16v
ik heb zelf altijd de 1.6 16v versie gereden en dat gaat prima, zuinigheid, dat ligt wel aan je rijstijl maar ze kunnen zunig rijden, hoe zuining precies dat weet ik niet, nooit echt op gelet.
Slechts ten dele waar ;) Bij de E9 had je de keuze tussen een 1.3 12-klepper en een 1.6 16-klepper, als dan niet voorzien van injectie. De E10 had inderdaad twee 16v-blokken (1.3 en 1.6 liter) en deze motoren zijn ook geleverd in de eerste levensjaren van de E11. Later is de 1.3 echter vervangen door een 1.4 16v met VVTi techniek , welke 96pk leverde.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb de Ford Mondeo (Glx uitvoering b.v. of actie model) nog niet voorbij zien komen.

Over het algemeen qua betrouwbaarheid doet hij het zeer zeker niet slecht en onderhoud bij de dealer is ook niet duur te noemen (uitlaat, vanaf de katalisator tot achter (dat is vanaf vlak achter de voorwielen) voor 240 euro inclusief montage vind ik absoluut niet duur, dat zijn 2 dempers trouwens)

BMW 535D

• Tinus

Tinus

shit happens

thx voor de aanvulling wok ;)

• F-Tim
  • Laatst online: 15-11 13:20
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 15:28:

a. allemaal 16V motoren
Mijn Nissan had anders een 8V blok.....
en ik heb het blok zelf 1x de soep in gereden (dealer zei dat de kleppen gesteld moesten worden, maar dat hij over een week pas tijd had, maar dat ik er rustig mee kon rondrijden... niet dus, gevolg gereviseerd blok erin gelegd)..... jaar later waren de koppelingsplaten aan vervanging toe, en nog een half jaar later de versnellingsbak tot poeder gereden |:( ) En dan was het nog wel de ex auto van m'n ouders die ik overgekocht had en die altijd netjes onderhouden was. Ze zijn echter wel oerstevig, toen een vrouwtje me eens aanreed met een Ford Fiesta, was bij mij slechts de bumper 0,5cm verschoven en had ik 1 klein deukje van 1 bij 1cm. Terwijl de voorkant van haar hele fiesta in puin lag. Maar je kunt dus ook pech hebben wat betreft Nissans ;) En het 1ste blok had net 155.000 gelopen dus zo bijster veel was dat ook niet, overigens heb ik het sleutelen wel zelf gedaan, en de kosten verspreid over 2,5 jaar waren "maar" 750€ aan onderhoud, het ding lustte wel graag olie, en het verbruik met 1:11 was ook neit ál te zuinig te noemen.

[ Voor 0% gewijzigd door F-Tim op 05-12-2006 18:49 . Reden: ff getalletje aanpassen, was iets vergeten... ]

Wanna play?

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Opel Corsa
Opel Astra

+Aanbod is enorm (drukt de aanschafprijs)
+Elke beun kent de techniek van deze wagens aangezien er honderdduizenden van rondrijden in Nederland.
+Elke sloper heeft genoeg onderdelen van deze auto's op voorraad.
+Motorisch gaat er nooit iets kapot

-de Roestduivel slaat vaak toe (op de oudere modellen)

Audi: Vorsprung durch Technik

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Mijn ouders hebben zelf ook jaren Nissan gereden. Begonnen na hun ford escort aan een Sunny, en hebben daarna 2x een primera en 1x een almera gehad.

Ze hebben er nooit wat mee gehad in heel de reeks. Dat vind ik best een knappe prestatie. Nissan is dus ook een merk waar ik nog voor rondkijk. De sunny ziet er best stoer uit namelijk :).

Nu eerst ff rondzoeken naar een goede corolla, want dat is toch mijn primaire doelwit geworden. Uit ervaring weet ik dat toyo's lekker lang meegaan, en dat is wel wat ik zoek in een autotje als ik er meer dan 1000 euro voor neertel.

Het is jammer dat de Carisma's zo zwaar zijn (meestal rond de 1080 KG), anders had die de voorkeur gehad.

Bedankt tot zover door al het meedenken!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ga trouwens ook 's lezen op de autoweek website. Daar kun je heel mooi de ervaringen van anderen met hun [vul hier type auto met specifieke motor in]. Als je alleen maar positieve verhalen leest (en dan niet een, maar 10 ofzo), weet je zeker dat je een betrouwbare auto te pakken hebt :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Eem carisma is trouwens ook een stukje groter als een corolla, vandaar dat ze zwaarder zijn (de carina en de 626 zijn nóg groter :P en ook zwaarder).

Vaak bu'j te bang!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Grrrrrene schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 19:37:
Ga trouwens ook 's lezen op de autoweek website. Daar kun je heel mooi de ervaringen van anderen met hun [vul hier type auto met specifieke motor in]. Als je alleen maar positieve verhalen leest (en dan niet een, maar 10 ofzo), weet je zeker dat je een betrouwbare auto te pakken hebt :)
Niet helemaal waar ben ik bang. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Alfa 33 met boxermotor, zie je zo goed als alleen maar positieve reacties. Terwijl ze niet echt heel betrouwbaar zijn... Denk dat mensen zowiezo positiever reageren als ze echt fan zijn van een merk en dat als het een en al ellende is, ze er niet eens een review opzetten.
Het leek me zelf een zeer leuke auto, las alle positieve verhalen daar en kreeg vervolgens te horen van mijn oom die in een fiat-alfa garage werkt, dat dat zeker geen verstandige keuze is...

Klik mee voor GoT!........

• Wok

Wok

Dakloos...

Owja... mocht je trouwens helemaal geen drol om imago geven, dan zou ik toch ook eens kijken naar een Hyundai Excel of Lantra...

* Wok duikt weg...

Zonder gekheid.. Hyundai's van midden jaren 90 zijn gespeend van enig design en imago en qua afwerking en degelijkheid hebben de meeste leeftijds- en klassegenoten domweg een streepje voor. Ze zijn echter zeer betrouwbaar en kosten echt geen fluit qua onderhoud :) Bovendien zijn ze vrij licht en hebben ze over het algemeen goed presterende motoren. Ergo: lage maandlasten en een gunstig verbruik.

Ze missen raffinement ten opzichte van de gevestigde orde (zeker de Excel; de Lantra doet imo niet onder voor een Corolla van dezelfde leeftijd), maar daar staat doorgaans een ruimere uitrusting tegenover. Als de belangrijkste factor voor het maken van je keuze, de gebruikskosten zijn, en je bent bereid op andere fronten iets in te leveren, dan mag Hyundai eigenlook ook niet op je lijstje ontbreken.

Modellen die imo zeker de moeite van het bekijken waard zijn:
- Excel vanaf 1995 in GS-uitvoering. Zeker als de eerste eigenaar een optie-pakketje erbij gekozen heeft, heb je vaak ook stuurbekrachtiging en/of centrale vergrendeling
- Lantra vanaf 1995 met 1.6-motor (114pk!) in GLS-uitvoering. El. ramen, cv en stuurbekrachtiging zijn aanwezig.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ikke! schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:07:
[...]

Niet helemaal waar ben ik bang. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Alfa 33 met boxermotor, zie je zo goed als alleen maar positieve reacties. Terwijl ze niet echt heel betrouwbaar zijn... Denk dat mensen zowiezo positiever reageren als ze echt fan zijn van een merk en dat als het een en al ellende is, ze er niet eens een review opzetten.
Het leek me zelf een zeer leuke auto, las alle positieve verhalen daar en kreeg vervolgens te horen van mijn oom die in een fiat-alfa garage werkt, dat dat zeker geen verstandige keuze is...
True, met consumenten reviews moet je altijd voorzichtig zijn, maar als je mensen hoort beweren (ik noem weer ff de Corolla E10) dat ze in 100k km niet meer dan wat lampjes en de brandstofpomp hebben vervangen, heb je het echt over een betrouwbare auto :) Als ze zwijgen over onderhoud weet je genoeg.

• Wok

Wok

Dakloos...

Klopt helemaal. Als mensen zeer tevreden zijn over hun auto, danwel idolaat zijn van een bepaald merk/type, zijn mensen eerder geneigd om de problemen/kosten met de mantel der liefde te bedekken.

Wel ik overigens opmerken dat een E10 normaliter vrij weinig onderhoud behoeft, maar als je stukken hebt, mag de portemonnaie meteen ver open. Zelf heb ik met mijn Corolla namelijk nog best wat onderhoud gehad (voornamelijk door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar) en daarvoor heb meermaals diep in de buidel moeten tasten:
- set remschijven: 350,-
- set blokken: 80,-
- set remvoeringen achter: 200,-
- stukje uitlaat: van spruitstuk tot kat 170,- :X

Staat overings tegenover dat ik met die auto in korte tijd (2,5 jaar) wel veel kilometers (110k) heb gereden :)

Zelf heb ik ook een aantal MyReviews neergeplant op AutoWeek, trouwens :)
- Mini Cooper Chili (2006)
- Hyundai Getz 1.3 GLS (2004)
- Toyota Corolla 1.3 GXi Stationwagon (1996)
- Hyundai Excel 1.3 LS (1999)

[ Voor 6% gewijzigd door Wok op 05-12-2006 21:42 ]

Verwijderd

wtf die bocht van blok naar kat? Is meestal het onderdeel dat het langst vol houdt van een complete uitlaat.

• Wok

Wok

Dakloos...

Yup :{ Ik had daarmee wel pech inderdaad... Zelfs de dealer zei al dat-ie dat nog niet eerder had gezien bij een E10. Hij zei ook inderdaad dat dat deel van de uitlaat vrijwel een compleet autoleven meegaat... Bij mij zat er op een gegeven moment mooi een scheurtje in, precies bij de flens 8)7

En mooi dus niet via third party leverbaar :X Ka-ching: hoofdprijs ;(

Verwijderd

Soms is het rendabel om op de sloop te kijken.

Nieuwe gordel 195 euro exclusief btw bij de dealer. Op de sloop 15 euro.
Dynamo nieuw 125 euro, op de sloop gratis. Gaat alweer 35.000 km mee.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:50:
wtf die bocht van blok naar kat? Is meestal het onderdeel dat het langst vol houdt van een complete uitlaat.
Mwah, das bij de meeste toyota's het enige deel wat niet van RVS is ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:06:
Soms is het rendabel om op de sloop te kijken.

Nieuwe gordel 195 euro exclusief btw bij de dealer. Op de sloop 15 euro.
Dynamo nieuw 125 euro, op de sloop gratis. Gaat alweer 35.000 km mee.
Voor een jap? :|

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Renault laguna van de vorige generatie is ook heel betrouwbaar en vrij cheap, en rijd super lekker.
had er zelf 1 voor 500 euro gekocht en daarmee probleemloos 30.000km mee gereden

Primera P10 is ook een goede keus, voor met de 2.0 blokken dan gaat het ook nog lekker vooruit

• Wok

Wok

Dakloos...

Onderdelen van jappen zijn gewoon duur ;) Nog een leuk voorbeeld van mijn ex-Rolla:

De schakelaar voor mijn linkerraam gaf de geest (erg fijn in de regen met een raam dat niet meer dicht wil :X ). Helaas voor mij is de schakelaar een geheel met de overige raamschakelaars en de deurvergrendeling. Ik het paneel eruit gehaald en naar de dealer gegaan met de vraag of ze me een nieuw exemplaar konden leveren. Dat kon, maar moest wel besteld worden. Kosten: €250 ex. BTW 8)7 Voor een schakelpaneeltje :X

Na de dealer vriendelijk te hebben gemeld dat ik het toch eerst even op een andere manier ging proberen ( ;) ) 's avonds het paneeltje eens even goed bestudeerd. Uiteindelijk zelf een nieuw draadje gesoldeerd tussen twee contactpunten et voilà: hij deed het weer en heeft nadien ook niet meer gefaald :D

Verwijderd

F-Tim schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 18:47:
[...]
Mijn Nissan had anders een 8V blok.....
Welk bouwjaar dan? Ik ga in dit geval uit van de wat modernere varianten. Zeg vanaf midden jaren '90.
En wat betreft de dure Jappen-onderdelen; vraag en aanbod en kwaliteit denk ik :)

Overigens is t uiteraard niet zo dat Jappen onverwoestbaar zijn maar naar mijn mening komt t een stuk minder vaak voor. Mijn 13 jaar oude Sunny die ik heb verkocht aan een vriend is laatst in een keer APK goedgekeurd, en roest nergens _/-\o_

• F-Tim
  • Laatst online: 15-11 13:20
Verwijderd schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:48:
[...]

Welk bouwjaar dan? Ik ga in dit geval uit van de wat modernere varianten. Zeg vanaf midden jaren '90.
En wat betreft de dure Jappen-onderdelen; vraag en aanbod en kwaliteit denk ik :)

Overigens is t uiteraard niet zo dat Jappen onverwoestbaar zijn maar naar mijn mening komt t een stuk minder vaak voor. Mijn 13 jaar oude Sunny die ik heb verkocht aan een vriend is laatst in een keer APK goedgekeurd, en roest nergens _/-\o_
Een Nissan Sunny 1.3 uit 89 :+ We zijn er wél ettelijke jaren terug mee naar portugal gereden. Mét een caravan erachter, 3 fietsen, een Newfoundlander (hond van 75 kg), en dan 4 inzittenden, m'n pa, ma, m'n broertje en ik..... daardoor had het 1ste blok + koppeling dus al een kleine tik gekregen ;) Want dat vond de auto niet zo prettig. Vandaar dat ie bij mij ook relatief snel de geest gaf aangezien het een héél andere auto was als m'n lesauto, en ik dus in het begin wellicht niet zo heel netjes ermee gereden heb. Het nieuwe blok erin gelegd (2 weekendjes werk, en 1 dag naar Nijmegen het blok halen), en hij ging weer als de banaan. Totdat de versnellingsbak de soep in liep..... Verder ook geen roest, een zéér ruime auto van binnen, en een uitstekende wegligging. (M'n huidige 2004 Alto kan bochten beduidend langzamer door dan de Sunny). Echt een prima bak hoor :) maargoed, ik wil geen topickaper worden, dus ik stop hiermee het verhaal. Kortom, Nissan's zijn aanraders! want ze kunnen écht veel hebben.

Wanna play?

Verwijderd

Wok schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 21:09:
Owja... mocht je trouwens helemaal geen drol om imago geven, dan zou ik toch ook eens kijken naar een Hyundai Excel of Lantra...

* Wok duikt weg...
Ga dan wel eerst even "passen" in geval van een Excel :X
De stoelen zijn nogal.. eh. apart. Ik vind 't echt 3x niks (veel te klein zitvlak), maar hoor ook mensen die er geen last van hebben.
Enige puntje is is dat 't gros als boodschappenkar gebruikt is, dus ondanks de lage km stand kunnen ze al redelijk "rot" zijn.
Kennis van mij heeft ze in redelijke aantallen 2ehands verkocht, nooit echt grote problemen mee geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2006 00:52 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:51:
[...]

Ga dan wel eerst even "passen" in geval van een Excel :X
De stoelen zijn nogal.. eh. apart. Ik vind 't echt 3x niks (veel te klein zitvlak), maar hoor ook mensen die er geen last van hebben.
Enige puntje is is dat 't gros als boodschappenkar gebruikt is, dus ondanks de lage km stand kunnen ze al redelijk "rot" zijn.
Kennis van mij heeft ze in redelijke aantallen 2ehands verkocht, nooit echt grote problemen mee geweest.
Mee eens :) Stoelen van de Excel zijn inderdaad wel een verhaal apart. Proefzitten/rijden is wel belangrijk dan :)

Om het betrouwbaarheids verhaal nog even te staven aan ervaringen: mijn ouders rijden sinds 1990 Hyundai. Inmiddels rijden ze hun zesde (allen gekocht als jonge occassion) en een aantal daarvan zijn echt niet netjes behandeld (door verhuizingen en verbouwingen enzo ;) ). De 'gebreken' die ze hebben ervaren na 16 jaar (en ca. 400.000km) Hyundai:
- 1x einddemper
- 1x thermostaat
- 1x onderdeel van het raammechaniek
- 1x stukje flexibele pijp (uitlaat)

Verder alleen regulier onderhoud (elke 15.000km) en daaropvolgend soms een setje banden/remblokken.

[ Voor 29% gewijzigd door Wok op 06-12-2006 01:06 ]

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 21:34

4x2

lộn xộn quá

Wok schreef op woensdag 06 december 2006 @ 00:55:
Mee eens :) Stoelen van de Excel zijn inderdaad wel een verhaal apart. Proefzitten/rijden is wel belangrijk dan :)
Ik verrek binnen no-time van de pijn aan mn rug als ik passagier moet spelen in dat ding van mn ouders (2000 1.3 SE model).
Zelf rijdend gaat het wel, maar de vorige panda die we hier hadden zat beduidend beter (de huidige niet, dat is zo'n frame met een juten zak geval :X).

Verder best een fijne auto om mee te rijden, opzich redelijk vlot (85pk op 930kg geloof ik), maar boven de 120 erg rumoerig.
Wel zuinig (1:15 met veel korte stadsritjes), fijn overzicht vanuit de auto en een vrij lichte besturing zonder echt vaag te zijn.
Wel merk je toch dat het een wat goedkopere auto is aan de 'feeling' van het hele interieur, alles voelt gewoon goedkoop en licht aan.
Remmen vind ik ook niet echt super als je echt hard moet remmen, maar dat kan ook goed aan de 'fantastische' remblokken en wat slappe vering liggen.
Wegligging opzich heb ik niks over te klagen, al heeft ie momenteel met nat weer een neiging tot overstuur (hankookjes achter, michelin energy voor, resultaat bij gas los als je hard gaat laat zich raden...)

Tot nu toe ook niet echt veel problemen mee gehad in de ~45K die er mee gereden is (staat nu op 95K), de draadboom achter is een keer doorgefikt nadat er een aanhanger aan had gehangen en het rechter elektrische raam doet het niet meer (ws de knop kapot, mechanisme zelf doet het nog) en dat hebben we links ook al gehad (is een bekend probleem van dit model).

Opzich zou ik dr zelf nog wel 1 willen, mits er dan fatsoenlijke andere stoelen in gaan (al zijn dat de kosten ook niet echt als je wat 2de hands kan regelen.)

leeg

• Klippy
  • Laatst online: 21-11 21:32

Klippy

Still Game

Wij hebben ook tot augustus rondgereden in een Nissan Sunny uit '93. Na 375.000km ingeruild omdat je ophanging achter begon te roesten en we het geen 800 euro waard vonden om te lassen en toch aan wat nieuws toe waren. Want verder was die auto nog perfect, zeker motorisch. Enige dat daar ooit aan was is een kapotte waterpomp. Daarvoor hebben m'n ouders ook alleen Nissan gehad en ook nooit problemen mee gehad, dus nu hopen dat de Primera het ook zo lang vol gaat houden :)

Maar als je Nissan nog overweeg, je noemt de Sunny maar dan zou ik zelf toch liever voor een Almera gaan denk ik. Die zijn nog prima te vinden onder de 3K in 3, 4 en 5 drs uitvoering en niet lelijk moet ik zeggen. Heb je ook een auto van 10 jaar oud, maar als je er een met 100.000km koopt kan je zeker nog 3x zo veel rijden met wat onderhoud.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Grrrrrene
  • Niet online
Wok schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 22:15:
[...]

Onderdelen van jappen zijn gewoon duur ;) Nog een leuk voorbeeld van mijn ex-Rolla:

De schakelaar voor mijn linkerraam gaf de geest (erg fijn in de regen met een raam dat niet meer dicht wil :X ). Helaas voor mij is de schakelaar een geheel met de overige raamschakelaars en de deurvergrendeling. Ik het paneel eruit gehaald en naar de dealer gegaan met de vraag of ze me een nieuw exemplaar konden leveren. Dat kon, maar moest wel besteld worden. Kosten: €250 ex. BTW 8)7 Voor een schakelpaneeltje :X

Na de dealer vriendelijk te hebben gemeld dat ik het toch eerst even op een andere manier ging proberen ( ;) ) 's avonds het paneeltje eens even goed bestudeerd. Uiteindelijk zelf een nieuw draadje gesoldeerd tussen twee contactpunten et voilà: hij deed het weer en heeft nadien ook niet meer gefaald :D
Dat onderdelen voor Jappen duurder zijn geloof ik wel, maar waarom haal je in ****naam een raamschakelaar bij de dealer? Net als bij de onderdelen die je in je eerdere post noemt moet je voor dat soort onderdelen gewoon naar de sloop. En voor iemand zegt "een Toyota gaat nooit kapot, dus die vind je daar niet", klopt gedeeltelijk natuurlijk, maar er worden ook Toyota's in de prak gereden aan de achterkant, total loss verklaard en naar de sloop gebracht voor onderdelen ;)

En die remschijven, wat voor soort heb je in hemelsnaam gehaald? Bij Toyoshop zijn Brembo remschijven zelfs de helft van dat geld per paar, standaard remschijven zijn een euro of 100 per set van 2! Remblokken zijn 40 euro per set...

Kijk, m'n ouders hebben een nieuw zitkussen nodig in hun Citroen C5, 450 euro om "ff" een nieuw zitkussen te vervangen. Volgens de dealer kunnen ze heel eenvoudig de stiksels loshalen, kussen vervangen en weer dichtnaaien. Waarom dan toch 450 euro voor zo'n kussen-swap vragen? :X

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 06-12-2006 08:52 ]

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17
ACID-dude schreef op dinsdag 05 december 2006 @ 13:07:
[...]
@MoZe: Wat ik niet snap, hoe kan een 1990'er 323F een 1.6 16v hebben? Voor zover ik weet zit die er pas vanaf '91 in. Daarvoor waren het 8-kleppers (87pk 11,2s <> 90pk 10,3s).
Ik zou de maand moeten opzoeken dat hij op kenteken is gezet, maar het kan natuurlijk zijn dat die van mij uit het modeljaar 1991 (dat in de 2e helft van 1990 begon) is.
Er staat in elk geval in originele stickers "16 valve" op de achterklep en ik zie mijn opa (die hem voor mij 13 jaar heeft gehad, zonder problemen) er niet voor aan om dat er zelf op te plakken.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:43

NoTimeRemains

I know

hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van een Fiat Punto? ik ben nl ook voor een nieuwe auto aan het kijken en een Punto is een leuke en betaalbare oplossing. maar hoe zit het met ' well known defects' of zijn die er niet (;))

This is the Way.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 21:50
NoTimeRemains schreef op woensdag 06 december 2006 @ 09:22:
hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van een Fiat Punto? ik ben nl ook voor een nieuwe auto aan het kijken en een Punto is een leuke en betaalbare oplossing. maar hoe zit het met ' well known defects' of zijn die er niet (;))
Op pagina 2 staat 'ie vrij laag in de geposte afbeelding: http://www.whatcar.com/NonCar/134555445.jpg (plek 303).

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:43

NoTimeRemains

I know

betekent dat hij een lage betrouwbaarheid heeft of hoe ik dit interpreteren?

This is the Way.

Pagina: 1 2 Laatste