Da.Rock schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:39:
[...]
Ja, je bent illegaal bezig. Iemand anders betaald voor het abonnement van de dvr. Als de "eigenaar" het abonnement op zou willen zeggen, zal hij de vervangingswaarde van de dvr moeten betalen. Deze is wel wat meer dan de 15 euro dat door jou betaald is.
Op dat moment stopt de box trouwens ook met werken.
nineball schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 13:47:
Ik heb 'gewoon' UPC digital. Nu heb ik zojuist bij de kringloop voor 15 euro net zo'n UPC kastje maar dan met met harddisk-recorder erin gekocht. Ik dacht, die zal wel kapot zijn maar ik vond een nieuwe afstandsbediening wel handig, de mijne is een beetje ranzig aan het worden. Er zat ook een kaart in.
Enfin, om toch te proberen heb ik het ding verwisseld met mijn eigen kastje en zowaar, het werkt. Ik kan nu dus ook programma's opnemen.
Nu de vraag: Ben ik nu illegaal bezig, omdat ik heb geen DVR abonnement heb afgesloten? En als dit niet mag, gaat UPC er dan achter komen?
Anoniem: 55170 schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 18:34:
[...]
ik beschuldig je nergens van, maar
De kans dat een brave burger zo'n ding aan de kringloop aanbiedt is niet zo groot.
Het kan zomaar zijn dat je je onbewust - via de kringloop - schuldig hebt gemaakt aan heling.
Altijd uitkijken met gebruikte hardware als ipb boxen, digitale tv meuk , cable modems kopen.
Nou illegaal bezig? Dat weet ik zo net nog niet.
In principe heb jij de DVR netjes in een (kringloop)winkel gekocht. En dat is een wezenlijk verschil. Globaal gesproken zou je rechtsbescherming kunnen hebben op basis van 3:86 lid 3 onder a BW. Dit houdt in dat als jij een gestolen dvdrecorder hebt gekocht in een winkel en jij netjes was, er niks illegaal is.
Daarentegen kan je schuldig zijn aan heling wanneer je rederlijkerwijs kon vermoeden dat de dvr alsgevolg van een misdrijf (diefstal, verduistering) in jouw bezit is gekomen. Echter, het gegeven dat je in een winkel de dvr zou hebben gekocht, maakt het bewijzen van schuldheling moeilijker.
Daarnaast is het goed mogelijk dat er volledig rechtmatige omstandigheden ten grondslag liggen aan de verkoop. Bijvoorbeeld executie door een deurwaarder, of bij betaling van de vervangingswaarde van de kapotte DVR is de eigendomsoverdracht van UPC naar abonnee gegaan. Hierdoor is dan uiteindelijk de eigendom bij jouw komen te liggen en heb je mooi zaken gedaan.
Je betaald het abonnement in iedergeval voor de dienst (het pakket) en niet voor de DVR. Dit is nogmaals jouw eigendom en bent in dit opzicht niet verkeerd bezig. Je moet het zien als een gewone hdrecorder, die je aangesloten hebt.
Of de mediabox een uniek nummer heeft welke voor UPC zichtbaar is en hierdoor slapende honden wakker mee maakt, weet ik niet.