FrontPage moderatiesysteem gaat veranderen. * update *

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.536 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:41

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
FrontPage moderatiesysteem is per 05.06.2007 wederom veranderd, maar nu definitief.
FrontPage moderatiesysteem gaat veranderen. * vervalt *
De meesten weten dat het huidige moderatiesysteem niet volledig werkt zoals het bedoeld is en dus gaan we een aantal dingen veranderen waarvan we verwachten dat die leiden tot een betere en eerlijkere moderatie-scores. Omdat er helaasch maar een beperkte dev-tijd beschikbaar is zullen we met minimale veranderingen een maximaal rendement proberen te realiseren. KISS is het sleutelwoord.

De grote lijnen zijn uitgezet en nu is het aan de TMF'ers om hun licht over de nieuwe opzet te laten schijnen.

• Er zal begonnen worden met een select gezelschap van moderators, we mikken op een startaantal van 500-1000 users die mogen modereren op de FP, bij alle andere users zullen de mod-mogelijkheden uitgezet worden. Deze nieuwe groep moet behalve mod-kennis ook zin in modereren hebben en bij voorkeur ook zin hebben om er zo nu en dan over te discussiëren (TMF).
De initiële selectie is een arbeidsintensieve, de insteek is om criteria op te stellen om tot een top 500-1000 komen van users waarvan we verwachten dat die goede/serieuze modders zullen zijn.

Mogelijke criteria:
  • Minimaal 3 maanden geregistreerd.
  • Karma vanaf 1,4 punten per reactie (dit geeft aan dat iemand iig weet hoe je redelijk/goede reactie kan plaatsen en dus ook weet hoe die er uit moeten zien).
  • Geen historie van slechte moderaties.
  • Bij voorkeur bekend met TMF.
De potentiële FrontPageModerators (FPM) zullen een mailje krijgen met het verzoek om mee te doen en uitleg over wat er verwacht word.

Het is ook mogelijk om op eigen initiatief (mail naar powermod [at] tweakers.net) aan te geven dat je mee wilt doen met de nieuwe ploeg.

• Het powermodteam word in aantal ingekrompen.
• De overgebleven powermods doen een stapje terug op de FP en zal meer bezig zijn met het meehelpen/informeren/discussiëren@TMF, en moet uiteindelijk helemaal verdwijnen (dit om te voorkomen dat er een idee blijft bestaan dat de powermod het 'wel oplost').

Zodra de initiële ploeg werkzaam is gaan we uitkijken naar nieuwe FPM kandidaten, de nieuwe ploeg mag best groter worden zolang het maar een team van serieuze modders zijn.

So far so good :) maar TMF zou TMF niet zijn als de voors en naars niet eerst uitgebreid besproken worden met degenen die zich daartoe geroepen voelen.

Brand maar los. :Y

[edit 01]
We verwachten wel dat de leesprefs van de FPM's op -1 staat, je wilt als moderator natuurlijk niets missen :Y).

[ Voor 4% gewijzigd door botoo op 05-06-2007 19:12 ]

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

goed initiatief, maar gaat het uitkiezen van een select aantal moderators dé wijziging zijn, of worden er ook wijzigingen aangebracht aan het moderatormechanisme zelf?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Het moderatiesysteem an sich zal niet veranderen, dat is domweg teveel ontwikkel en dev-arbeid. Uiteindelijk zou het systeem goed moeten werken als er, met de mod-faq in de hand, wat serieuzer met de modpunten omgesprongen zou worden.
Zolang modereren mensenwerk blijft moeten we eerst zorgen dat de juiste mensen dat werk willen doen.

Wel zullen we bekijken of de tools voor de FPM's wat aangepast moeten worden, maar dat zal pas gebeuren als we praktijkondervindelijk weten wat knelpunten zijn.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Klinkt als een redelijk goede optie. Ik ken de ins en outs van het huidige systeem niet zo heel goed, en ik strooi ook niet echt met modpunten rond maar dat komt ten dele omdat ik de indruk al gauw heb dat het niet zo heel veel uitmaakt. Een inzichtvolle post waar toch in staat wat mensen niet willen lezen +1 geven heeft weinig zin als daarna 40 man 'm doodmodden zeg maar. :)
* Cyphax wil best wel meehelpen. :)

Is dit nu een opzet voor vernieuwd systeem of gaat het hierbij beperkt blijven?
(misschien is op een later tijdstip de dev-tijd wat minder gering)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zodra de initiële ploeg werkzaam is gaan we uitkijken naar nieuwe FPM kandidaten, de nieuwe ploeg mag best groter worden zolang het maar een team van serieuze modders zijn.
Dit stuk eruit lichtend: IMHO zullen we niet zo moeilijk doen met selectie-criteria daaromtrent. Uiteraard moet je wel enige staat van dienst hebben oid, maar wat mij betreft is dat een makkelijk te verkrijgen pet (die bij misbruik trouwens ook weer..... you know the drill).

Het is trouwens idd de opzet voor iets tijdelijks. Dit is een beetje houtje-touwtje maar na verloop van tijd zal er wat serieus dev-werk (misschien) verschijnen. Maar dan zal het resultaat meer overeenkomen met wat hier voorgesteld staat dan wat we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik weet het niet helemaal. Aan de ene kant juich ik toe dat er iets word aangepast aan het moderaten op de frontpage. Aan de andere kant vind ik het vergroten van de mensen met extra rechten geen goed plan. Aan de andere kant: het huidige systeem functioneert vrijwel even vaak niet als wel. Word deze wijziging in 1 keer permanent doorgevoerd of komt er eerst nog een soort van pilot oid?

Zijn jullie trouwens niet bang dat mensen die zich opgeven voor de functie als frontpage mod dit mede doen om het extra aanzicht oid wat je hiermee krijgt (een soort gevoel van zich verheven voelen boven normale users) ipv het echt mee willen helpen?

Hoe zijn jullie trouwens aan het aantal mod users gekomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 29-11-2006 16:41 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Ik zou eens beginnen het hele frontpage systeem om te gooien. Zoals het nu is, is het niet navigeerbaar, niet te tracken en in mijn ogen vrij waardeloos. Ik doel dus op de techniek....

Persoonlijk zal het me worst wezen of iemand een post nu inzichtvol vind of waardeloos. De posts zijn vaak toch niet meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Bor de Wollef schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:41:
Ik weet het niet helemaal. Aan de ene kant juich ik toe dat er iets word aangepast aan het moderaten op de frontpage. Aan de andere kant vind ik het vergroten van de mensen met extra rechten geen goed plan.
Het lijkt eerder andersom als ik het plan zo lees? Een select aantal heeft uberhaupt mod-rechten, de rest helemaal niet meer.
Zijn jullie trouwens niet bang dat mensen die zich opgeven voor de functie als frontpage mod dit mede doen om het extra aanzicht oid wat je hiermee krijgt (een soort gevoel van zich verheven voelen boven normale users) ipv het echt mee willen helpen?
Misschien is het een goed idee om helemaal geen status te binden aan wel of niet mogen modden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een select aantal van 1000 ja..... da's ongeveer de halve HK qua aantallen zeg maar. Je hoeft iig niet de TMF-FAQ in okselgeluiden te kunnen opdreunen. Mensen die het kunnen, kunnen het. Het is niet dat men opeens 'status' krijgt. Het is meer andersom, dat niet iedereen lukraak meer kan modereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Cyphax schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:46:
[...]

Het lijkt eerder andersom als ik het plan zo lees? Een select aantal heeft uberhaupt mod-rechten, de rest helemaal niet meer.
Het kunnen modden op de frontpage is op dit moment niet echt een extra recht gezien eigenlijk iedereen dat kan. Ik doel meer op duidelijk aanwezige users met extra rechten. Zoals bv Ecteinascidin hier voor mij die zowel duidelijk een kleur heeft als een ondertitel. Je merkt nu al dat dit soort kleuren en titels bij veel mensen voor verwarring zorgen. Zo werd hij onlangs alweer aangesproken op enkele van zijn posts in vergelijking met zijn titel. Dat soort zaken zou ik willen voorkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 29-11-2006 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Bor de Wollef schreef op woensdag 29 november 2006 @ 17:52:
Het kunnen modden op de frontpage is op dit moment niet echt een extra recht gezien eigenlijk iedereen dat kan. Ik doel meer op duidelijk aanwezige users met extra rechten. Zoals bv Ecteinascidin hier voor mij die zowel duidelijk een kleur heeft als een ondertitel. Je merkt nu al dat dit soort kleuren en titels bij veel mensen voor verwarring zorgen. Zo werd hij onlangs alweer aangesproken op enkele van zijn posts in vergelijking met zijn titel. Dat soort zaken zou ik willen voorkomen.
Ik zag het ja, en inderdaad, dat is niet positief. Maar waarom zou je mensen die wel kunnen modden op de een of andere manier op laten vallen? :)
Het zijn er honderden straks, dat zou wat zijn. :P
Gewoon verder anoniem laten, of in ieder geval niet laten opvallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Het is natuurlijk snel duidelijk wie er wel en niet kan modden. Dit kun je gewoon afleiden aan posts in TMF, zeker wanneer iedereen benoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als ik het goed begreep is het zo dat die 1000den mensen straks gewoon kunnen modden zoals nu. De rest niet. Het zal dus geen verschil maken met zichtbaarheid, hooguit dat er veel knopjes gaan verdwijnen.

Voor die 1000 mensen zeg maar zal er vrijwel niets veranderen (hooguit dat ze enige waardering krijgen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:39
Ik kijk wat op van de groep 500-1000 personen. Is dat niet wat veel? Ik vraag me af of je überhaupt zoveel actieve modders hebt :?
Zelf reken ik me neit tot actieve modder, misschien dat ik 3 posts per week een plausje of minnetje geef als ik vind dat ze dat verdienen, en ik denk dat de groep die dit zo doet vrij groot is. De groep die echt 60% van de posts bij een nieuwsitem modden lijkt me toch vrij klein. En als die alleen overblijft dan krijg je straks hetgene ze nu bij Fok! hebben. Een modsysteem waar iedereen op 0 staat en er af en toe iemand omhoog of omlaag gemod wordt.
Ik zie ook niet echt in waarom het systeem om moet eigenlijk. Voor die zeikerds die zeuren dat ze te vaak omlaag gemod worden? Ik krijg ook wel eens niet de wardering die ik verdien, maar daar tegenover zie ik weleens posts van mezelf die wel erg overgewaardeerd worden. Het heft elkaar allemaal wel op imho. (met een karma van 1,9 heb ik daarin wel recht van spreken denk :) )

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
botoo schreef op woensdag 29 november 2006 @ 16:04:

Het is ook mogelijk om op eigen initiatief (mail naar powermod [at] tweakers.net) aan te geven dat je mee wilt doen met de nieuwe ploeg.
En:
Is het alleen mogelijk om modrechten te vragen voor de initiële ploeg, of zal dit ook kunnen nadat de initiële ploeg al bestaat? Dus soort van toegang vragen net als met HK-XS. Dat lijkt me opzich wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Maar over zeg een jaar solliciteert er iemand, die dus al een jaar niet heeft kunnen modden (of in het geval van een recente registratie helemaal niet). Hoe wordt zo iemand dan beoordeeld? Aan de hand van zijn posts op de FP? Zijn activiteit in TMF? Een combinatie?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

AtleX schreef op woensdag 29 november 2006 @ 18:50:
Maar over zeg een jaar solliciteert er iemand, die dus al een jaar niet heeft kunnen modden (of in het geval van een recente registratie helemaal niet). Hoe wordt zo iemand dan beoordeeld? Aan de hand van zijn posts op de FP? Zijn activiteit in TMF? Een combinatie?
Een combinatie. Er zullen andere sporen gevonden moeten worden dan de moderaties zelf. En mensen die goede replies bouwen (karma-voorwaarde) zullen ook wel weten hoe een goede reply eruitziet. En, analoog aan de HK, als men dat achteraf gezien niet zo goed doet, dan is het weer exit.
Vergelijk met de HK is trouwens niet gek hoor, de HK kom je ook wel redelijkerwijs goed in. Je moet alleen een beetje je best doen (dat lukt wel) en betrokken zijn (vandaar enkele posten). Indien beide voorwaarden redelijk uit de verf komen, dan .....[even voor mijzelf sprekend] gaan we niet moeilijk doen over knopjes. Zo bijzonder zijn die knopjes niet, die hoeven niet te vuur/zwaard beschermd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Delerium op 29-11-2006 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Nou wil ik niet flauw zijn maar hoe wil je karma waardes gaan nemen als maatstaaf wanneer deze karma behaald is met een niet goed werkend systeem? Het is namelijk ook vaak zo (denk ik, kan ik moeilijk controleren zonder meer info) dat mensen die vaak populaire zaken posten een hoger karma zullen hebben. Dit hoeven niet noodzakelijk ook echt goede posts te zijn. Is dit niet een beetje een kip en ei verhaal? Je kunt natuurlijk de karma wel pakken als eerste filter maar meer ook niet denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 29-11-2006 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Stel, ik krijg zo'n mooi mailtje en behoud dus mijn modrechten. Ik strooi een paar maanden met puntjes en houd behoorlijk de lijn aan die de andere modders ook volgen. Maar langzamerhand verlies ik een beetje mijn belangstelling voor het geheel en ik ga steeds minder vaak de reacties langs om ze van punten te voorzien. Is het dan gewoon bedankt en tot ziens? :w Hoe gaan jullie die 1000 modders dus coördineren en aansturen? En uiteindelijk worden die 1000 er natuurlijk een stuk meer, er solliciteren mensen, er worden mensen uitgenodigd, etc. Is het de bedoeling dat het een kleine groep blijft, of mag het gewoon doorgroeien?

offtopic:
Maar dan nog vind ik het een goede ontwikkeling

[ Voor 5% gewijzigd door AtleX op 29-11-2006 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik denk dat er wel een soort controle moet zijn op mod activiteit. Mensen die wel kunnen modden maar dit nooit doen vormen geen toegevoegde waarde als mod en nemen mogelijk de plaats in van iemand die het wel kan en wil.

Ik ga overigens onder de goede voorwaarden steeds meer voordelen zien in de nieuwe aanpak :)

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 29-11-2006 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Modrechten kan je ook na de initiële ploeg aanvragen (graag zelfs), de criteria zullen vergelijkbaar zijn als van de eerste lichting. Als iemand modrechten heeft betekent het niet dat deze naar believen misbruikt kunnen worden, als blijkt dat er onjuist gemod word proberen we bij te sturen ( * botoo ziet ouderwetsche TMF discussies :Y)) en als dat geen resultaat brengt worden die modrechten weer ingetrokken.

De insteek is dat modden door users gebeurd die graag goed (en correct) gemodde artikels leest op de FP, dat is dan iets waar we samen aan gewerkt hebben.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Doorstroom zal er altijd zijn. Mensen stoppen (en gaan we echt niet achterna om die rechten in te leveren of zo, ze worden iig niet misbruikt oid). En zelfs na 3 jaar na invoering zullen nieuwe mensen wel langzamerhand ontdekken dat je zoiets kan aanvragen, de HK krijgt iig ook dagelijks nieuwe instroom.
Karma als paraplu is zoiets als gemiddeld 1.4 per reactie. (dit getal komt uit de grote duim). Mensen met een zeer laag karma slagen er gewoon niet in fatsoenlijke replies uit te komen. Mensen die zelden een +3 of +4 halen en volgens mij zelfs de +2 niet halen. Er zijn namelijk zooooveel mensen met meer dan 1.4 dat die kweekvijver ruimschoots voldoende is en je kan met enige posten die vijver ook in. Karma-king Beaves heeft bv 7.1 punten per reactie en ondergetekende doet het ook met 5.4 oid. Indien mensen de 1.4 niet halen, dan denk ik dat we ze liever kwijt dan rijk zijn.

Het is trouwens de bedoeling om het modereren weer 'redelijkwijs' in beheer te krijgen. Nu kan letterlijk iedereen het, dus ook de mensen die alleen accountjes maken om het van school te kunnen zien en elkaar te modereren. Je kan het zien als een soort luxe voor een selecte groep, maar een betere zienswijze is gewoon dat de enorme zee (ipv kweekvijver) gewoon te groot en te onoverzichtelijk is waar teveel weinig betrokken mensen zitten maar wel met modrechten, uit te sluiten. Een omgekeerde benadering dus. Door een grens te stellen (drempeltje) valt iig een zeer grote maar ook vage groep weg. Anderzijds is het zo dat indien iemand de moeite neemt om een mail te bouwen al iets aan drempeloverwinnende inzet is gedaan.
Ook hier is een vergelijk met de HK relevant: als die open staat voor de buitenwereld, dan trekt dat gespuis aan, dan daalt het niveau en zakt het onder z'n eigen gewicht in. Met de huidige screening (die IMHO echt redelijke eisen heeft, niet gek zwaar) sorteer je een beetje uit maar blijft de kwaliteit van de HK goed. Indien de FP qua moderaties net zo soepel en succesvol gaat lopen zoals de HK, dat ook een levend en dynamisch leuk forum is, zo hopen we serieus dat de FP gaat worden. En in tegenstelling tot de HK zullen we altijd en uitsluitend bezig zijn om dat nog verder te verbeteren.

@Bor, om een voorbeeld te geven, gezien je bijdragen aan dit topic/TMF ben je IMHO al gekwalificeerd :). Maar dat zegt hebbende: dit is een voorbeeld en dus GEEN toezegging whatsoever, maar een illustratie van wat voor drempels er zijn en dat het niet de hoogte is die je moet benadrukken maar meer de aanwezigheid van een hobbel. Laagdrempelig, maar desalniettemin een hobbel.
AtleX schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:17:
Dus TMF zal dan ook veranderen in een besloten forum?
Nee. Absoluut nooit zal dat gebeuren.
Ook niet-moderatoren kunnen dan vragen stellen over mismoderaties enzo, al verwachten we dat zoiets minder zal zijn.

We willen het systeem verbeteren/veranderen, niet het systeem afsluiten/exclusief maken!

[ Voor 13% gewijzigd door Delerium op 29-11-2006 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Bor de Wollef schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:07:
Ik denk dat er wel een soort controle moet zijn op mod activiteit. Mensen die wel kunnen modden maar dit nooit doen vormen geen toegevoegde waarde als mod en nemen mogelijk de plaats in van iemand die het wel kan en wil.

Ik ga overigens onder de goede voorwaarden steeds meer voordelen zien in de nieuwe aanpak :)
Volgens mij is dat niet zo vreselijk belangrijk. Het gaat er vooral om dat er niet slecht gemod wordt. Mensen die niet meer modden, verknoeien de zaak ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dus TMF zal dan ook veranderen in een besloten forum? Of houden users wel de mogelijkheid om hun ongenoegen te uiten over moderaties? In principe moeten er met een select groepje FPM's weinig mismoderaties meer voorkomen, dus is het nog wel nodig dat gebruikers er uitleg over kunnen vragen? En gaan de mogelijkheden die je nu hebt om te modden (Behulpzaam, grappig, informatief, etc.) ook veranderen? Want ik kan me voorstellen dat een lijstje van 4 of 5 mogelijkheden (bijvoorbeeld: "zeer goed, goed, voldoende, matig, slecht") duidelijker en makkelijker is. Ik weet niet in hoeverre die categorieën in de backend van de FP te regelen zijn, maar anders zal de hoeveelheid benodigde devtijd ook best meevallen.
ecteinascidin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:14:
... Indien mensen de 1.4 niet halen, dan denk ik dat we ze liever kwijt dan rijk zijn...
Dat weet ik niet, ik heb bijvoorbeeld wat reacties in V&A advertenties die of omlaag gemod zijn omdat iemand anders op vrijwel hetzelfde tijdstip hetzelfde postte, of helemaal niet gemod zijn. En ik heb ook reacties in nieuws artikelen die niet helemaal ontopic waren (en dus omlaag gemod zijn) maar wel iets toevoegden aan de discussie of iets duidelijk maakten. Nu neem ik mijzelf als voorbeeld en ik ben niet representatief, maar ik denk dat er zo nog wel een aantal rondlopen die toch een goede bijdrage leveren maar niet een karma van 1.4 hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door AtleX op 29-11-2006 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
De karmatelling zoals het nu werkt is niet echt een betrouwbare waarde maar na de aanpassing van het modsysteem zou dat langzaamaan moeten beteren. atm hecht ik meer waarde aan de karma per reactie en als je dat combineert met het lezen van een aantal reacties van een user, dan kan je je iig een redelijk beeld vormen of iemand in staat is om redelijke reacies te plaatsen. Ei'k hebben alle filters hun beperkingen, maar bij elkaar kan je er wel iets mee.

Bij FPM's die minder gaan modden en er uiteindelijk mee stoppen zal op een gegeven moment het mod-vinkje uitgezet worde, maar dat lijkt me een heel natuurlijk en vooral ongedwongen verloop.

Het is het streven dat de FPM groep zelfsturend word, natuurlijk zal er controle blijven plaatsvinden maar waar dat nodig is zal dat eerder geregistreerd worden door de groep zelf.

De uiteindelijke grootte van de groep zal dynamisch blijven, we zien liever 10.000 modders dan 500, als het maar goede modders zijn.
FPM zijn zal iets zeggen over je betrokkenheid met T.net en geeft aan dat je objectief reacties durft te waarderen d:)b .

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
AtleX schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:17:
Dus TMF zal dan ook veranderen in een besloten forum?

. . . maar ik denk dat er zo nog wel een aantal rondlopen die toch een goede bijdrage leveren maar niet een karma van 1.4 hebben.
Nope, geen besloten forum.

Klopt, daarom is het slechts één van de mogelijke filters en kijken we beslist naar hoe de persoon zich verder profileert.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een kleine brainstorm nog over de selectiecriteria. Karma is niet zaligmakend, daar is iedereen het over eens. Populaire reacties krijgen algauw hogere scores die wat dus resulteert in een hoger karma, maar het maakt de user nog niet tot een goede FPM. De moderatiegeschiedenis tot nu toe is in principe ook niet echt waardevol, ik (ik heb toch een voorbeeld nodig :)) mod eigenlijk nooit. En waarom niet? Omdat jouw puntjes vaak verdrinken in de grote massa, en als je geen resultaat ziet is het al gauw over met de pret. Misschien dat dat ook 1 van de oorzaken is van het 'falen' van het huidige systeem. Betekend dat dat ik niet wil modden? Nee, maar ik heb er geen zin meer in als een reactie met goede inhoud van mij een +1 inzichtvol krijgt en vervolgens door 30 anderen naar beneden getrapt wordt omdat de user bijvoorbeeld een BREIN actie niet afkeurt. Met mij zullen er waarschijnlijk nog wel andere users zijn die er zo over denken.

Een derde criterium is dus ook nodig. Activiteit in TMF kan gebruikt worden, maar volgens mij zit hier dan meer een harde kern en verder komen users hier klagen over onterechte moderaties op hun posts. Toch denk ik dat een combinatie van die 3 wel aardig in de richting komt. Maar misschien is er nog een 4e mogelijkheid: het forum. Hier op GoT zijn er ook een aantal mensen die goede reacties plaatsen, vaak ook actief meedenken in bijvoorbeeld LA en eigenlijk ook al modereren in de vorm van TR's en topics in Schop een Modje. Die groep zou ik niet per definitie uitsluiten als FPM kandidaten. Modden op de FP is niet wezelijk anders dan op GoT. Er zijn users die posten en discussiëren en de 1 doet dat op een nettere en/of betere manier dan de ander. Als een user hier dat onderscheid kan maken, dan kan hij dat imho ook op de FP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
We sluiten niks uit Atlex, welke criteria we ook gebruiken het doel is om users aan te trekken die 'willen' modden, 'goed' willen modden, en daar ook nog wat tijd in willen steken.

Zoals jij uitlegt waarom je weinig mod is één van de redenen waarom het systeem om moet, de goede en serieuze modders lijken idd ondergesneeuwd te worden door de 'smijt maar raak' meute.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik neem trouwens mijn opmerking over 'liever kwijt dan rijk' geheel terug. De reden waarom er feedbacktopics als deze bestaan is om pijnpunten weg te werken en ik moet Atlex nageven dat de waarde van 1.4 niet perse in steen geslagen hoeft te zijn. Deze voorwaarde zal dan ook meer 'ter indicatie van' gezien moeten worden en dus niet zaligmakend. Indien er iets aannemelijks is, dan valt er altijd een briefje te versturen. En anderzijds zal Atlex dan niet z'n modpuntjes zien verzuipen.
En dat laatste puntje van Atlex: mensen die op GoT positief opvallen vallen ook wel bij ons op hoor. Maak je daar maar niet druk over, mensen die op GoT een verhaal hebben kunnen dat vast wel op de FP (en sinds wij 1 site zijn.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

botoo schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:09:
We sluiten niks uit Atlex, welke criteria we ook gebruiken het doel is om users aan te trekken die 'willen' modden, 'goed' willen modden, en daar ook nog wat tijd in willen steken.
Misschien dat het een beetje verkeerd overkwam, maar ik wilde niet suggereren dat jullie al dingen hebben uitgesloten enzo. :)
ecteinascidin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:10:
En dat laatste puntje van Atlex: mensen die op GoT positief opvallen vallen ook wel bij ons op hoor. Maak je daar maar niet druk over, mensen die op GoT een verhaal hebben kunnen dat vast wel op de FP (en sinds wij 1 site zijn.....)
Fijn, al mijn ideeën zijn dus al bedacht. :( :P
offtopic:
* AtleX wijst deze 2 heren even fijntjes op de uppercase 'X' aan het einde van zijn nick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

botoo schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:09:
Ik denk dat het belangrijk is erg duidelijk in de uitnodiging te zetten wat er van je verwacht word en dat dit zeker tijd gaat kosten. Maar goed, ga er van uit dat daar ook goed over nagedacht is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 29-11-2006 20:34 ]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Alsnog denk ik persoonlijk dat een powermod afschaffen nu nog niet zo handig is. Zeker als er nog een paar van rondlopen, is het makkelijker eventuele dingen snel recht te zetten, zonder daar algemeen de aandacht voor te moeten vragen. Ik geloof zeker wel in de goedheid van de overgebleven mods, maar een aantal mensen met iets meer power is handig voor het geval er iemand de kat laat modden (of een account open laat staan, danwel een pestbui heeft).
Daarbij : op moment zijn er bepaalde draadjes die meteen heel veel aandacht krijgen, vaak flames en zo, maar sommige dingen zijn redelijk dood (berichtwaardering in de surveys bijvoorbeeld), wat wordt hiermee gedaan?

Succes met uitvoeren ervan...
* FreezeXJ meldt zich aan, als men nog newbies kan gebruiken ;)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Bor
  • Nu online

Bor

maar een aantal mensen met iets meer power is handig voor het geval er iemand de kat laat modden (of een account open laat staan, danwel een pestbui heeft).
Ik neem toch aan dat mensen die expres niet oprecht modden hun privileges binnen de kortste keren kwijt zullen raken? Daarbij zal een draadje bij een enkele mismod lang niet zo snel meer scheef komen te staan.

Verwijderd

Op zich denk ik dat dit echt wel een beter systeem is. Ik mod ook niet meer bij het systeem nu, omdat het te hopeloos is bij de draadjes die echt fout lopen.
Een probleem: De dingen die nu al bijna niet gemod worden (reacties in bv. vraag en aanbod), wat daarmee? Misschien moet er eens over nagedacht worden of daar niet iets aan gedaan kan worden?
Er valt bijvoorbeeld wel iets te zeggen om de reacties daar niet modbaar te maken? En daar ook met een soort topic report te gaan werken als het te mis gaat.
Je kan het natuurlijk even aanzien, en kijken hoe het uitdraait. Het zou alleen een beetje stom zijn als er hier in TMF veel meer topics gaan verschijnen als je juist het systeem wilt verbeteren.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Als eerste: Ik denk dat het een heel zinnig systeem is :) . Alhoewel ik al een tijd niet zoveel gemodereerd heb en m'n gezicht hier niet zo veel heb laten zien denk ik dat het preventief voorkomen van mismodders een enorme verbetering kan en zal zijn.

Ik denk trouwens dat je het niet een 'selectie' kan noemen. Het is ook niet zo alsof we een Tweakers Huiskamer selectie hebben. 'Screening' is, net als wanneer het gaat over de HK, een veel betere term. Dat drukt uit dat het gaat om het eruitfilteren van 'ongewenste elementen' en niet zozeer om het selecteren van de beste elementen. Tenminste, ervanuitgaande dat je het wil zien as such :) . Dat zou, denk ik, ook beter zijn. Zoals hierboven al aangegeven zou het niet moeten gaan om de status of het verkregen van de beste moddereters, maar om het idee dat je voldoend enthousiaste modders wil met voldoende verstand van zaken.

Ik zou (dus) niet neigen naar het stellen van eisen, als in dat er bijvoorbeeld verwacht wordt dat je er veel / x tijd in steekt :) . Je hangt er geen echt zichtbare status aan, dus kan je er in mijn ogen ook minder / niet echt eisen aan stellen.

Ik betwijfel overigens inderdaad of het handig is om het PM team op termijn op te heffen. Je zal toch in moeten kunnen grijpen bij excessen. Ook als je de FPM's hebt geselecteerd zal het lijkt me blijven voorkomen dat er doodgemodereerde reacties zijn die toch op een flink onjuiste score eindigen. Daarnaast denk ik dat je een groep mensen moet houden die toch enige verantwoordelijkheid hebben met betrekking tot de moderaties en vooral het proces hier. Dat je de rol wil aanpassen lijkt me echter duidelijk en logisch. De PM wordt daarmee (nog) veel meer een laatste redmiddel en vooral discussiebegeleider.

Vraag is echter wat er moet gebeuren met de weinig gemodereerde secties als V&A. Op zich is het nieuwe systeem beter dan de huidige situatie aangezien een mismodder daar veel meer schade aan kan richten. Wel loop je inderdaad het risico dat er een boel reacties zonder moderatie eindigen. Dat is denk ik echter beter dan dat ze verkeerd gemodereerd zijn. Een 'reactiereport' tool voor dat soort reacties is misschien wel een intressant idee, maar beter is denk ik om te stimuleren dat gebruikers in dergelijke gevallen hier een topic openen :) .

Als laatste: Volgens mij moet er inderdaad niet echt veel waarde gehecht worden aan de getalletjes :) . De karmaratio kan inderdaad lang niet altijd alles zeggen, maar ook van de streefwaarde van 500-1000 users betwijfel ik of dat een zinnig aantal is. Mag ik vragen waar dat op gebaseerd is :) ?

DM!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
De huidige PM zal steeds meer naar de achtergrond treden. Echt verdwijnen doet 'ie niet, het is immers een tool die voor FPA's nuttig kan zijn. De PM in zijn huidige vorm zal iig in afgeslankte vorm voortbestaan maar dat is iets wat een geleidelijk project zal worden. Ws zal de huidige PM in de toekomst idd meer als aanspreekpunt en discussiebegeleider fungeren. Controle zal ook nuttig blijven.

Wb de getalletjes: dat mag je als 'optelsom' zien om tot een totaalplaatje te komen, nergens harde waardes maar puur als indicatie of screening zo je wilt :).

Ook die 500-1000 is een streefcijfer, het is de wens van o.m. Femme om het modereren voor een grote groep bereikbaar te houden. 500-1000 is imho een grote groep :).

Wb de V&A moderaties: als we daar iets mee wille zal dat dev-tijd kosten en zoals ik het nu inschat zal dat niet nodig zijn. Als er weinig of niet gemod word in V&A dan blijven de reacties daar domweg ongemod op +1 staan en daar zal meestal niet veel mis mee zijn.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Het voorgestelde systeem lijkt mij prima werken, ik wil alleen graag mijn kanttekening plaatsen wat betreft de karma-limiet en ook wil ik graag nog even benadrukken dat het wmb mogelijk moet zijn er vanaf te wijken. Natuurlijk is dat niet geheel uit de lucht gegrepen, mijn eigen karma is 1.1 omdat ik niet ontzettend veel heb gereageerd. Daarentegen waren er wel tijden dat ik mijzelf tot de top-3 actieve modders op de FP mocht rekenen (begin 2004) en vind ik het nog steeds leuk hier en daar modpuntjes uit te delen als dat kan (soms in redelijk batches als ik weer eens een weekje T.net vaak heb bezocht :P).

Wel wil ik pleiten voor een iets meer onder de aandacht brengen van TMF wanneer de groep selecter gemaakt wordt en het moet ook relatief makkelijk zijn de rechten te krijgen (a la HK-screening, zoals het twee jaar geleden ging zegmaar. Of het nog steeds zo gaat intern kan ik natuurlijk niet meer zeer ;)). Het zou jammer zijn als de doorstroom of het aantal modders drastisch zou dalen na een bepaalde periode. Jullie gaat dat, wanneer het voorgestelde systeem wordt ingevoerd, wel op monitoren neem ik aan?

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 21:00
FOK systeem! FOK systeem :r

Ik heb godlike karma en 3.0 punten per reactie... mag ik nu meedoen?

Nee serieus. Ik ben het er mee eens dat dit nog best eens een goed plan kan zijn. Modden is voor wat ik zie de laatste tijd meer corrigeren van mismodders, dan discussiëren over hoe het dan wel moet. Met het nieuwe systeem vang je dus wat dat betreft waarschijnlijk twee vliegen in een klap. Overigens heb ik blind vertrouwen in het vermogen van de betreffende mensen om mensen op de juiste manier te 'screenen', zoals dat nu al zo mooi heet :).

Maar hoewel alle redenen hierboven natuurlijk heel mooi zijn, moet ik zeggen dat ik de, wmb, beste rede nog nauwelijks voorbij heb zien komen. Je hebt kans dat er weer een grote mod-familie ontstaat! O+ ! ..... toch

G33rt, ik ben erg bang dat je een uitzondering op de 1.4 regel zou kunnen zijn

http://twitter.com/randalpeelen

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
* botoo kent * botoo goed genoeg om te weten dat 'ie een mooi voorbeeld van afwijking van de 1.4 criteria is :Y)
Jimmy Pop schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:29:
Maar hoewel alle redenen hierboven natuurlijk heel mooi zijn, moet ik zeggen dat ik de, wmb, beste rede nog nauwelijks voorbij heb zien komen. Je hebt kans dat er weer een grote mod-familie ontstaat! O+ ! ..... toch
* botoo quote zichzelf even:
Deze nieuwe groep moet behalve mod-kennis ook zin in modereren hebben en bij voorkeur ook zin hebben om er zo nu en dan over te discussiëren (TMF)
O+ ! ..... toch

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

@G33Rt
ecteinascidin schreef op woensdag 29 november 2006 @ 20:10:
De reden waarom er feedbacktopics als deze bestaan is om pijnpunten weg te werken en ik moet Atlex nageven dat de waarde van 1.4 niet perse in steen geslagen hoeft te zijn. Deze voorwaarde zal dan ook meer 'ter indicatie van' gezien moeten worden en dus niet zaligmakend. Indien er iets aannemelijks is, dan valt er altijd een briefje te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randal Peelen
  • Laatst online: 07-09 21:00
botoo schreef op donderdag 30 november 2006 @ 23:54:
* botoo kent * Randal Peelen goed genoeg om te weten dat 'ie een mooi voorbeeld van afwijking van de 1.4 criteria is :Y)

[...]

* botoo quote zichzelf even:
[...]

O+ ! ..... toch
Hehehe, ik bedoel met 'nauwelijks' ook meer iets in de trand van we-staren-teveel-naar-voorwaarden-maar-er-is-nog-een-groot-voordeel-waar-ik-weinig-over-hoor achtig
O+ ! ..... toch

http://twitter.com/randalpeelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik ben helemaal enthousiast geworden moet ik zeggen. Het nieuwe systeem heeft namelijk ook grote voordelen voor mensen die erg goede stellingen posten welke nou net niet populair zijn. Dit zie je bv vaak in topics over MS, consoles etc. Goede stellingen worden daar snel scheef getrokken omdat de meute erg pro een bepaalde andere stelling is. Hierbij kijkt men dan niet naar hetgene dat is gepost. Typisch fan boy gedrag bedoel ik. Mensen die regelmatig dit soort posts (tot nu toe) durven te maken zien hun karma helaas kelderen. De nieuwe mod situatie zal hier waarschijnlijk meer gerechtigheid en duidelijkheid scheppen.

Ook hoop ik minder vriendjes-mod-politiek te gaan zien als ook rechtvaardiger gemod van de zogenaamde +1 grappig reacties welke voor het grootste deel van de tijd loze - niet grappige - one liners zijn.

* Bor is voor!

Is er al enig zicht op het termijn waar binnen we dit interessante plan in werking zullen zien treden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:59
Ik denk inderdaad dat je erg op moet passen met het kijken naar karma punten.

Als er bijvoorbeeld een nieuwsitem wordt gepost en er komt een gebruiker die een one-liner post waar op zich wel wat inzit. Een andere gebruiker komt op hetzelfde moment, gaat een reactie typen welke op hetzelfde neerkomt als de one-liner van de vorige gebruiker, maar dan veel duidelijker beschreven met allerlei randvoorwaarden. De reactie die uitgebreid is en opheldering brengt wordt dan zo weggemod als dubbelpost terwijl hij eigenlijk stukken beter is.

Verder heb ik eigenlijk altijd het niveau op -1 staan zodat ik ook de posts die zijn weggemod kan zien. Het is wel zo dat ik hier eerder overheen lees maar dit zijn juist de posts waar ik soms een +1 tegenaan gooi. Ik mod niet echt veel op de frontpage maar als ik mod zijn het meestal dit soort posts. Een post die al op +2 of +3 staat laat ik vaak met rust, ik zie het systeem dan ook niet als iets waarmee gebruikers zich kunnen profileren en tot een elite gaan behoren maar gewoon als systeem om de frontpage leesbaar te houden, om ervoor te zorgen dat je berichten die irrelevant zijn weg te filteren of, zoals in mijn geval, snel over reacties met een -1 heen te kunnen lezen.

Nog een puntje van mijn kant uit, soms zie ik een reactie op 0 staan, soms om onbenullige reden en daaronder een post welke inhoudelijk over het nieuwsitem gaat en gewoon goed onderbouwd is. Deze post is voor veel mensen echter niet te lezen omdat de post waar hij onder staat het niveau 0 heeft. Ik denk dat hier ook nog wat op te pikken valt door goed te kijken wat voor gevolgen het heeft voor andere posts om een post op 0 of -1 te zetten.

Maar ik ben in ieder geval al blij dat er naar een oplossing wordt gezocht :)

Edit:
Het nieuwe systeem heeft namelijk ook grote voordelen voor mensen die erg goede stellingen posten welke nou net niet populair zijn. Dit zie je bv vaak in topics over MS, consoles etc.
Ook hier kan ik in meegaan, dit zie je overigens ook erg vaak als het op Intel/AMD of Nvidia/Ati neerkomt, er wordt niet alleen op inhoud gemod maar ook of de gebruiker het er wel mee eens is. Het is de vraag hoe je de selectie gebruikers eruit filtert welke goed is in objectief modden, ik denk dat een postcount of karma hier niet echt een meetstaaf voor is, wél een hulpmiddel om de betrokken gebruikers eruit te laten springen.

Mijn enige conclusie is eigenlijk dat het systeem valt of staat bij een goed klassificatiesysteem. Een systeem ala HK lijkt me wel goed, maar wel tijdrovend om in één keer 1000 modderaters te gaan bekijken. Misschien is het wel een idee om het juist andersom aan te pakken? Misschien is het beter om juist gebruikers die negatief opvallen het modrecht af te nemen?

Edit2 (ben niet te stoppen :P):
Gaat er bij een nieuw modsysteem ook verandering komen in de mogelijkheid tot modden? Als ik nu een reactie plaats in een draadje kan ik daarna niet meer modden. Van de ene kant wel logisch, anders prijs je je eigen reactie misschien de hemel in, maar ik denk dat het met een aparte groep moderaters wel weer mogelijk zou moeten zijn om na een eigen reactie in het draadje te modden, anders maak je de moderators vleugellam.

[ Voor 29% gewijzigd door GH45T op 01-12-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

GH45T schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 09:18:
Het is de vraag hoe je de selectie gebruikers eruit filtert welke goed is in objectief modden, ik denk dat een postcount of karma hier niet echt een meetstaaf voor is, wél een hulpmiddel om de betrokken gebruikers eruit te laten springen.
Ik denk dat steekproeven (kleine inspecties door bv een powermod (als deze zo iets kan zien) een goede optie zijn om er voor te zorgen dat rotte appels (mensen die vaak slecht modden) uit de pool met modders worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 09:12:
Is er al enig zicht op het termijn waar binnen we dit interessante plan in werking zullen zien treden?
Eerst goed de op en aanmerkingen hier in TMF beluisteren :) en de die-hards weten het wel, moderatieperikelen duren l a n g, maar als het aan mij ligt wil ik dit zo snel op de rit hebben dat het een TMF all-time-record word :Y).
(Dat moet mogelijk zijn gezien de lage dev-werkzaamheden die er nodig zijn en we hebben natuurlijk al 'wat' intern overleg gehad voordat we er mee naar buiten/TMF traden.)
GH45T schreef op vrijdag 01 december 2006 @ 09:18:
Verder heb ik eigenlijk altijd het niveau op -1 staan zodat ik ook de posts die zijn weggemod kan zien . . .

Nog een puntje van mijn kant uit, soms zie ik een reactie op 0 staan, soms om onbenullige reden en daaronder een post welke inhoudelijk over het nieuwsitem gaat en gewoon goed onderbouwd is. Deze post is voor veel mensen echter niet te lezen omdat de post waar hij onder staat het niveau 0 heeft. Ik denk dat hier ook nog wat op te pikken valt door goed te kijken wat voor gevolgen het heeft voor andere posts om een post op 0 of -1 te zetten.

. . . wel tijdrovend om in één keer 1000 modderaters te gaan bekijken. Misschien is het wel een idee om het juist andersom aan te pakken? Misschien is het beter om juist gebruikers die negatief opvallen het modrecht af te nemen?

Gaat er bij een nieuw modsysteem ook verandering komen in de mogelijkheid tot modden? Als ik nu een reactie plaats in een draadje kan ik daarna niet meer modden. Van de ene kant wel logisch, anders prijs je je eigen reactie misschien de hemel in, maar ik denk dat het met een aparte groep moderaters wel weer mogelijk zou moeten zijn om na een eigen reactie in het draadje te modden, anders maak je de moderators vleugellam.
Daar heb je een goed punt :Y) , het lijkt me niet meer dan noodzakelijk om te verwachten dat de FMS's hun prefs ook op -1 zetten.
* bij startpost zet *

Daar kijken we nu ook wel naar, maar doen er meestal (bewust) niets aan.

De initiële selectie is idd arbeidsintensief en tijdsrovend, maar met de tig-duizend modererende users van nu is het idividueel uitzetten bij mismoderaties nog veel meer werk.

Nee, dat blijft zoals het is, en ja, daarmee ben je een beetje vleugellam. De truuk is natuurlijk om eerst te modden en daarna pas te reageren (ben je goed ingelezen ook :)), daarna is het een kwestie van hulp inroepen van je mede FPM's in TMF :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
geen idee of dit de beste oplossing is, maar ik ben blij dat er iets aan gaat veranderen.
Ik raak een beetje gefrustreerd als ik weer eens zie dat mijn stukken naar beneden gemod worden, enkelt omdat mensen het niet met me eens zijn.
Ik heb zelf het hele mod systeem uitgezet, omdat ik er totaal geen vertrouwen in heb. Ik wil gewoon alles lezen, die paar flame-reacties (e.d.) vergeet ik dan maar. Maar ik weet dat veel mensen de 0-berichten niet lezen.

Ik hoop dat in het nieuwe systeem alleen een goede post omhoog gaat.
Een redelijke post gewoon gelijk blijft. Ook al is het ongeveer hetzelfde als wat andere mensen zeggen: als je ziet dat iemand zijn best heeft gedaan op zijn bericht, dan hoort het gewoon zichtbaar te zijn.
En alleen mensen die echt onzinnige reacties plaatsen naar beneden gemod worden.
Of echt dubbele reacties met enkelt 1 of 2 zinnen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik het huidige moderatiesysteem wel meevallen, maar natuurlijk kan het altijd beter.
Ik mod zelf ook regelmatig op de FP, en zet mijn prefs ook af en toe op -1, als ik zie dat er nogal veel weggemodde posts zijn. Dit altijd doen zou imho voor mij te tijdsrovend zijn.

Voor mij zijn dit momenteel de grootste problemen met het FP-moderatorsysteem:
  • Mensen willen vaak zo snel mogelijk reageren, omdat als je eerst alle posts doorleest voor je reageert, er vaak intussen zoveel posts zijn bijgemaakt dat je reactie ver onderderaan de pagina terecht komt, waar ze toch niet echt meer gelezen wordt, laat staan gemod.
  • Reacties op een van de eerste posts worden dikwijls aanzien als vroegere posts dan reacties die eerder zijn geplaatst en in de hoofdtread geplaats zijn. De laatstgenoemden worden dan dikwijs als dubbelpost weggemod(is mezelf ook al overkomen).
  • Momenteel is er bij frontpagereacties(althans niet als ik ze post) geen preview functie beschikbaar.
    Hierdoor vallen typo's, stijlfouten en verkeerd gebruikte codes niet op bij het posten en komen daardoor volgens mij meer voor op de frontpage dan anders het geval zou zijn denk ik.(ok mss niet direct iets met het moderatorsysteem zelf te maken)
  • Zoals eerder gezegd: Soms zijn er heel interessante reacties gepost op slechte posts. Deze posts worden vaak terecht weggemodereerd, maar hiermee verdwijnen dus soms ook heel interessante reacties aan het oog van de gebruiker. Niet iedereen heeft de optie "negeer threads" immers aanstaan.
  • De stap is dikwijls te groot om te gaan klagen over een slecht gemodde reactie op het modereter forum. Ikzelf laat eigen reacties waarvan ik vind dat ze slecht gemod zijn meestal voor wat ze zijn, aangezien, het vind ik zelf, soms kinderachtig overkomt om hierover te gaan zagen. Het blijft immers slechts een reactie. Een soort knop"misgemodereerd" zou dus wel handig kunnen zijn zodat een moderator die een topic bekijkt eenvoudig kan zien welke mensen vinden dat hun reactie slecht gemodereerd is. Wordt deze functie door een persoon te veel misbruikt geraakt hij deze natuurlijk kwijt.dit laatst is natuurlijk wel wat extra dev-werk vrees ik
Het lijkt mij nuttig om niet iedereen te laten modereren, maar ik zie het nut niet direct om deze groep in aantal te beperken.
Als iedereen met een karma vanaf 1.4 punten toegelaten wordt lijkt het mij dat er sowiso niet te veel rotte appels meer over zullen blijven. Zo kunnen mensen die niet elke dag de tijd hebben om te modereren toch het gevoel hebben deel uit te maken van T.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 12:56:
(...) • De stap is dikwijls te groot om te gaan klagen over een slecht gemodde reactie op het modereter forum. Ikzelf laat eigen reacties waarvan ik vind dat ze slecht gemod zijn meestal voor wat ze zijn, aangezien, het vind ik zelf, soms kinderachtig overkomt om hierover te gaan zagen. Het blijft immers slechts een reactie. Een soort knop"misgemodereerd" zou dus wel handig kunnen zijn (...)
Is het dan niet beter om de drempel hier te posten te verlagen in plaats van een technische oplossing te bedenken die waarschijnlijk minder effect heeft :) ? Juist discussie over een verkeerd gemodereerde reactie kan leiden tot correctie, niet alleen een signaaltje waarmee aangegeven wordt dat iemand denkt dat hij verkeerd gemodereerd is :) . En voor wat betreft die drempelverlaging: die wordt juist met dit voorstel, en eerder al Het kleine-mismoderatietopic (die overigens lijkt me ook wel stucky mag), verlaagd wordt.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 12:56:
  • Een soort knop"misgemodereerd" zou dus wel handig kunnen zijn zodat een moderator die een topic bekijkt eenvoudig kan zien welke mensen vinden dat hun reactie slecht gemodereerd is. Wordt deze functie door een persoon te veel misbruikt geraakt hij deze natuurlijk kwijt.dit laatst is natuurlijk wel wat extra dev-werk vrees ik

Het lijkt mij nuttig om niet iedereen te laten modereren, maar ik zie het nut niet direct om deze groep in aantal te beperken.
Als iedereen met een karma vanaf 1.4 punten toegelaten wordt lijkt het mij dat er sowiso niet te veel rotte appels meer over zullen blijven. Zo kunnen mensen die niet elke dag de tijd hebben om te modereren toch het gevoel hebben deel uit te maken van T.net.
Een 'misgemodereerd' knopje zou idd nuttig kunnen zijn, maar je geeft zelf het probleem al aan. Toch lijkt het me iets om aan te denken als er wat dev-ruimte is :Y).

De groep hoeft niet persé in aantal beperkt te zijn maar we moeten ergens mee starten, de uiteindelijke grootte zal 'grenzenloos' dynamisch zijn :).
Goed plan!
* done *

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Wat, in mijn ogen, nog steeds enigzins onderbelicht is is hoe er op dit moment tegen aanwas van nieuwe mensen wordt aangekeken. Het bewerkstelligen daarvan lijkt me namelijk redelijk lastig, aangezien wanneer niet iedereen de rechten om te modden heeft TMF voor een niet-modder slechts op twee gebieden 'iets kan bieden': klagen over een moderatie en discussieren over (andere) moderaties en/of het modereersysteem. In hoeverre is het heersende beeld dat dat wel zal gebeuren realistisch? Natuurlijk zal het zo zijn dat altijd wel een of ander iemand het wel leuk vind en dus mee gaat doen, maar ik denk dat dat - door de bank genomen - enigzins tegen kan vallen.

Hoe je dat dan ombuigt tot een wel werkzame situatie is, weet ik ook niet zo 1-2-3. Iets dat me in ieder geval handig lijkt is het periodiek (dat kan een of andere devver wel automagiseren) een lijstje te fixen van mensen die nog niet benaderd zijn om te modden en in de afgelopen periode over de 1.4-karmagrens zijn heengegaan te kunnen benaderen. Al benader je zo 25 mensen per maand (je hoeft niet iedereen te benaderen) dan heb je toch aanwas die geen kwaad kan. Wat betreft de periodiciteit; bij zoiets denk ik aan tweewekelijks of maandelijks.

Natuurlijk is dit slechts een hersenspinseltje, maar ik ben erg benieuwd naar jullie oplossing voor dit (ogenschijnlijke?) probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat dit forum bij het doorgaan van de plannen dicht voor niet-FP-modders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 22:34

Acheron

updatepack.nl

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:23:
Waarom dicht? Ik houd persoonlijk wel van openheid van zaken :)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:23:
Nee, zoals al eerder in de tread gezegd.

G33rt:
Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen die hier in tmf discussiëren voor 99% wel modrechten gaan krijgen. Mensen die er echt mee bezig zijn posten meestal ook niet echt barslecht. Een aantal zal inderdaad geen modrechten hebben, maar daar zal dan wel een goede reden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Verwijderd schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 17:44:
[...]

Nee, zoals al eerder in de tread gezegd.

G33rt:
Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen die hier in tmf discussiëren voor 99% wel modrechten gaan krijgen. Mensen die er echt mee bezig zijn posten meestal ook niet echt barslecht. Een aantal zal inderdaad geen modrechten hebben, maar daar zal dan wel een goede reden voor zijn.
Daar twijfel ik dus ook niet aan; het vinden van een eerste groep zal geen probleem vormen. Maar wat als die groep langzaam wegvalt? De mensen zonder moderatierechten zullen immers minder snel naar TMF komen, waardoor aanwas wellicht moeilijker gaat worden. Dat was de strekking van mijn vorige post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
- Nee, TMF gaat niet dicht voor users zonder modrechten.

- Nieuwe aanwas registreren/aantrekke is idd een aandachtspuntje, ik heb er nog niet direct een antwoord op.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

We hopen dan ook dat het zien verschijnen van waarderingen bij posten 'cool' wordt gevonden en dat mensendan ook willen moddereren. Dan zullen ze in no-time de FAQ vinden en ontdekken dat ze wel redelijk aan die eisen kunnen voldoen.
Het enige wat daarbij hoort is dat ze enkele postingen doen zodat ze ongeveer weten wat de voorwaarden zijn die bij goede postingen horen... zodat ze andere postingen zo ook herkennen/waarderen. Over de doorstroom maak ik mij ei'k geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
misschien kan er bij iedereen die aan de eisen voldoet een melding komen dat ze zich aan kunnen melden als mod.

Deze eisen dus:
-Minimaal 3 maanden geregistreerd.
-Karma vanaf 1,4 punten per reactie
-Een minimaal aantal berichten (geen idee of dit al in Karma verwerkt zit...)

Geen of dat ergens te plaatsen valt, zodat t op valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 18:40

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Quacka schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:45:
misschien kan er bij iedereen die aan de eisen voldoet een melding komen dat ze zich aan kunnen melden als mod.

Deze eisen dus:
-Minimaal 3 maanden geregistreerd.
-Karma vanaf 1,4 punten per reactie
-Een minimaal aantal berichten (geen idee of dit al in Karma verwerkt zit...)

Geen of dat ergens te plaatsen valt, zodat t op valt?
Ik denk dat je de titel 'Moderator' misplaatst. Regular komt mij wat beter over, moderator ben/wordt je niet zomaar.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Je kunt toch gewoon nieuwe mensen uitnodigen wanneer blijkt dat de groep die op dat moment moderatie rechten heeft te klein is? Zo kun je bv ook mensen tellen die de rechten wel hebben maar deze niet gebruiken en op basis van dit aantal voor nieuwe aanwas zorgen.
Outerspace schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:48:
[...]

Ik denk dat je de titel 'Moderator' misplaatst. Regular komt mij wat beter over, moderator ben/wordt je niet zomaar.
Het beste is om er helemaal geen titel aan te hangen. Mensen die bv nu HK access hebben krijgen ook geen extra titel "HK guru" oid. Dit omdat een titel in deze gevallen gewoon geen voordelen heeft. Het TMF blijft ook gewoon open en beschikbaar voor iedereen. Iemand kan alleen een mismoderatie aandragen door in dit forum een post te maken. Hoe meer titels hoe meer onduidelijkheid maar ook hoe meer verwachtingen.

[ Voor 55% gewijzigd door Bor op 03-12-2006 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Outerspace schreef op zondag 03 december 2006 @ 12:48:
[...]

naam doet er niet toe.
Maar mod is bij de meeste mensen bekender, dan regular. Dat zou mij namelijk echt niets zeggen.
'ze zoeken regulars... 8)7 :? ')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Quacka schreef op zondag 03 december 2006 @ 13:22:
[...]

naam doet er niet toe.
Maar mod is bij de meeste mensen bekender, dan regular. Dat zou mij namelijk echt niets zeggen.
'ze zoeken regulars... 8)7 :? ')
offtopic:
wat vaker langskomen op GoT, dan krijg je die term vast wel ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Misschien kan iemand uitleggen waarom jullie vinden dat er uberhaubt een titel nodig is voor de mensen die hun mod rechten behouden? Voor hun veranderd er namelijk vrijwel niets. Het zijn juist de andere members die een privilege (geen recht) kwijt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bor de Wollef schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:53:
Misschien kan iemand uitleggen waarom jullie vinden dat er uberhaubt een titel nodig is voor de mensen die hun mod rechten behouden? Voor hun veranderd er namelijk vrijwel niets. Het zijn juist de andere members die een privilege (geen recht) kwijt raken.
Waar haal jij het vandaan dat ze een titel hebben? Ze houden de moderatie-tools zoals iedereen die nu heeft. That's it. Geen titel, geen extra's, alleen een bekend pulldown-menu.
Ja, als je zo'n menu hebt dan kan je jezelf moderator noemen, maar verder dan dat gaan we echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

ecteinascidin schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:57:
[...]

Waar haal jij het vandaan dat ze een titel hebben? Ze houden de moderatie-tools zoals iedereen die nu heeft. That's it. Geen titel, geen extra's, alleen een bekend pulldown-menu.
Eh, dat is toch precies wat ik zeg :?

Lees mijn eerdere posts nog eens:
Het beste is om er helemaal geen titel aan te hangen. Mensen die bv nu HK access hebben krijgen ook geen extra titel "HK guru" oid. Dit omdat een titel in deze gevallen gewoon geen voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Bor de Wollef schreef op zondag 03 december 2006 @ 19:53:
Dat van mij was alleen een aanvulling op Quacka als je op mij doelde :) Ik vind de term Moderator niet kloppen, maak er dan regular van. Maar als er geen titel komt (zoals nu) is het probleem er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Misschien zou het handig zijn als diegene die worden gekozen uit verschillende achtergronden komen. Dus iemand uit inernet en iemand uit hardware mobo`s etc etc. Zo kunnen die gene een opbjectievere stem uit brengen en dus beter modereren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wel leuk een nieuw mod systeem aan te bieden maar ik zit toch met het volgende:
1) Ik mod weinig omdat het imo een slecht werkend systeem is
2) Iets dat door 1 iemand als -1 weggezet wordt is onzichtbaar voor 90% van de bezoekers, is wel recht van de eerste dus weinig democratsch

In mijn beleving wordt er heel erg veel gemod op basis van:
a) in hoeverre de modder het er al dan niet mee eens is
b) in hoeverre de modder zich in de post herkent
c) en daadwerkelijk als laatste of de post zinvol is.

het zou imho beter zijn een tweede mod dimensie toe te voegen> dus niet alleen inzichtvol vs troep maar ook een tweede rang waarin men kwijt kan of men het met de post eens is. Beetje web 2.0 weet je wel? vaak zie ik goede posts waar ik het niet mee eens ben (wel inzichtvol dus maar ook weer een beetje niet omdat er een mening wordt verkondigt ipv een feit) die ik dan weer niet wil -1'n ...

Kortom elke post = poll en dan komt het helemaal goed!

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 03-12-2006 20:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Dat is leuk bedacht franssie, maar dat vereist veel meer dev-tijd da we hebben.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Dat niet alleen maar een poll is ook totaal niet geschikt voor iets als modding van posts. Wanneer wil je namelijk een bepaalde modding doorvoeren? Pas als je een bepaald aantal stemmen hebt gehad? Als een bepaalde tijd is verstreken? Anders? Ik denk niet dat het echt praktisch kan werken zonder er verder over na te denken en veel dev-tijd welke niet voor handen is.

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 03-12-2006 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 21:38
Ik ben vrij voor :). Net zoals G33rt heb ik als Lief Modje de introductie van Powermod gezien. In de tussentijd is het stil geworden. De actieve groep 'Molice' bestaat niet meer. #tmf op irc is dood, etc.
Ik ben voor de discussie en het system, alleen zou ik graag stap 2 zien: wat waar en hoe evalueren? En als het geëvalueerd is, wordt er dan wél actie ondernomen binnen het tijdspan van x(lees: redelijk)? Anders duwen we het probleem voor ons uit en is er geen oplossing, maar blijf je kostbare tijd investeren,,,,

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Evalueren kan natuurlijk gewoon hier (en misschien een evaluatie binnen tweakers.net management). Ik denk dat het goed is gewoon van te voren een evaluatiepunt (datum) af te spreken. Zeg maar na bv 2 maand met het nieuwe systeem gewerkt te hebben oid.

[ Voor 44% gewijzigd door Bor op 03-12-2006 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Niet alleen die karmagroep is een idee. Oudleden, TMF-gangers, een modpoint top100, een tweakotinetop100... dat zullen allemaal actieve mensen zijn.
Na screening is het de instroom van mensen die positief opvallen of gewoon zelf aanvragen a la HK.

En of het werkt? TMF en modereren staat bijna permanent ter evaluatie. Alleen een hoop ideeen komen op dev-werk neer en dat heeft nu eenmaal een lagere prioriteit om 1 of andere reden. Ook daar wordt aan getrokken, maar na 5 jaar weet je dat je trekt voor verandering en niet perse direct op resultaat hoeft te rekenen. Dan blijken we met betrekkelijk simpele dingen toch gewenste resultaten te boeken... daarvoor is geen expliciete evaluatie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Outerspace schreef op zondag 03 december 2006 @ 20:10:
[...]

Dat van mij was alleen een aanvulling op Quacka als je op mij doelde :) Ik vind de term Moderator niet kloppen, maak er dan regular van. Maar als er geen titel komt (zoals nu) is het probleem er ook niet.
Ik doelde dan ook niet op de titel, maar op de functie die erachter zit.
Mod was misschien geen goede term, maar regular vind ik ook geen goede term.
"Meldt je aan als post-beoordeler' Je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.
Er gewoon voor zorgen dat er iets komt bij mensen die de eisen voldoen, zodat ze direct weten: Ah ik kan me nu dus aanmelden.
Geen titeltje dus ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 16:32

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Zoals door enkele al is aangegeven mod ik ook niet op vaste schaal.
Kom je in het team dat wordt het meer een verplichting om te modden wat voor mij niet zin vol is om dat in hoop zaken mij de kennis daarvoor ontbreekt.
Wel heb ik mijn leesprefs op -1 staan om juist de fouten door het systeem daar op te vangen. Zaken als -1 (gemodereerd) kan dus niet. Ook bij dubbelpost wordt vaak niet naar het tijd stipt gekeken.
Maar ook in het +3 en +4 gebeuren zit vaak fouten.

Om te kunnen modden moet je zorgen dat je wel punten, tweakotine, verzameld wat dan ook niet meer noodzakelijk is. Het karma systeem gaat dus nu alleen voor het posten tellen wat waarschijnlijk weer onnodige post uit kan lokken.
Mensen willen nu eenmaal bovenaan een lijst staan. :)

Zelf zie ik de verplichting om te modden niet echt zitten. Omdat de noodzaak om tweakotine te maken dan vervalt zal in mijn geval de binding met FP verminderen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
@Kroontjespen: Je hoeft geen kennis van alles te hebben, je hoeft immers niet alles te modden, sterker nog, er is iets voor te zeggen om juist niet te veel te modden als je ergens niet in thuis bent.

En een verplichting is het zeker niet, je doet het omdat je het wil en omdat je reacties graag op de juiste waarde ziet.

Tweakotine krijg je makkelijk genoeg, zelfs zonder te reageren en met niet meer dan wat lees- en mod-tijd op de FP kom ik al aan de 60 per dag, dat is normaliter meer dan genoeg om te modden wat nodig is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

botoo schreef op zondag 03 december 2006 @ 21:21:
Dat is leuk bedacht franssie, maar dat vereist veel meer dev-tijd da we hebben.
Was ook maar een idee/ballonnejte :) Succes met het nieuwe systeem in ieder geval!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 19:14
botoo schreef op maandag 04 december 2006 @ 10:08:
@Kroontjespen: Je hoeft geen kennis van alles te hebben, je hoeft immers niet alles te modden, sterker nog, er is iets voor te zeggen om juist niet te veel te modden als je ergens niet in thuis bent.
Maar er is wellicht ook iets voor te zeggen om wel te modden als je ergens niet in thuis bent, bijvoorbeeld in 'vermeende' fanboy discussies.

Verder heb ik het voorstel eens laten bezinken maar ik weet nog steeds niet of dit gaat werken. Met name vraag ik mij af of er nu niet iets als "sociaal wenselijk" modereren zal ontstaan. Mijn voorstel zou zijn: Gooi het hele mod systeem overboord en begin weer op nul om te kijken hoe je e.e.a. leesbaar kunt houden. De discussie over het modsysteem duurt nu al zo lang, en naar mijn gevoel is er weinig vooruitgang geweest. Einde modsysteem=einde discussie, en dan kun je op een goede manier gaan bouwen aan iets nieuws.
Is dit een idee waar over nagedacht wordt als blijkt dat ook de nieuwe aanpakt niet naar wens uitwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 07:51
(@bszz:) Mwa een modsysteem lijkt me zowieso nodig als je ziet wat voor reacties er dagelijks geplaatst worden, en het modsysteem is imho ook een van de dingen die tweakers.net enigszins uniek maken.

Mij lijkt het een interessant idee. Alleen de mensen die daadwerkelijke betrokkenheid tonen kunnen voortaan modden. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

@Bszz, in dat opzicht gooi je het kind met het badwater weg. Het systeem van informatieve posten beoordelen werkt namelijk WEL. Niet alle posten halen de +4 en niet alle +4én zijn terecht, maar een opgeschoonde draad laat wel precies zien wat de echt belangrijke posten zijn (must-read) en wat allemaal trivialer wordt. Daarom gaan we ook een meetlat gebruiken bij het screenen, omdat we hopelijk uitslutiend de moderatoren hebben die dat in 1 oogopslag zien.
En los daarvan: of je er verstand van hebt of dat het je niet boeit, je kan altijd zien of een reply een betoog bevat met links en argumenten of dat een reply dermate offtopic gaat dat het meer de krant van Bush overtyped. Die mensen zijn er voldoende en die moeten van onze tekentafel vertrekken.

Er is een verschil met het modsysteem uit 2000: we willen een fors grotere bak hebben en eigenlijk het liefst iedereen die competent genoeg is aan de modkopjes. Al zijn het er 10.000 die het kunnen, indien dat een beetje vogelen is (karma 1.3 oid) dan nog graag. Want het voordeel van een grotere vijver is dat iedereen z'n eigen interesses heeft en z'n eigen competenties. Dan worden er nog steeds voldoende incidentele modpoints rondgeslingerd omdat iedereen alles wel ziet. De winst? Modereren wordt geen verplichting. Langsfietsen en punten zetten zoals je dat altijd gewend was, zonder echte voorbehouden. Als het maar goed is dus. Want zodra je verplichtingen stelt, dan moet je mensen achter de vodden zitten, dan leveren mensen hun accountje in (na een vakantie oid) enzo. Dat willen we niet. Het enige wat we willen is dat niet-capabele mensen niet aan de knoppen komen, niet andersom. Daarom is geen enkele reden om pressie op moderatoren uit te oefenen (behoudens als ze slecht modereren). In 2000 ging het mis omdat er maar 70 moderatoren waren waardoor het werk in feite op een vaste kliek van 5 personen aankwam. Nodeloos te zeggen dat daardoor TMF is ontstaan..... spectaculaire flame-wars op de FP tussen Femme en Razorblade/Otis en anderen.

Dat er nog andere dingen verschijnen. Er ligt op de tekentafel heel wat moois. Het kost vreselijk veel dev-werk alleen om dat mooie te maken en daarom posten we dat niet. Zuiver om verlekkerde gezichten te voorkomen of te hoge verwachtingen te scheppen. Maar zeer verdergaande versimpeling en gewogen gemiddeldes ipv +1/-1 zijn wel de juiste richting. Want het systeem zelf werk redelijk, het verdient alleen enig schaafwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
@bszz: Onderwepen waar je niet in thuis bent kan je vaak wel 'sociaal' modereren (als je dat wilt iig), zoals je zelf al aangeeft kan je fanboy'ism ook wel herkennen zonder technische kennis. Toch denk ik dat fanboy-moderaties rap tot het verleden gaan horen, als er zo (onjuist) gemodereerd word is die user niet geschikt als FPM en dan zetten we het mod-vinkje weer uit, maar daar gaat wel eerst wat overleg aan vooraf natuurlijk.

Als deze aanpassing van het mod-systeem niet het beoogde resultaat oplevert dan moeten we terug naar de tekentafel om een volledig nieuw (automagisch?) systeem te ontwerpen. Je kan op je vingers natellen dat dát pas voor de volgende generatie tweakers van toepassing gaat zijn ;).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 19:14
ecteinascidin schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:45:
@Bszz, in dat opzicht gooi je het kind met het badwater weg. Het systeem van informatieve posten beoordelen werkt namelijk WEL. Niet alle posten halen de +4 en niet alle +4én zijn terecht, maar een opgeschoonde draad laat wel precies zien wat de echt belangrijke posten zijn (must-read) en wat allemaal trivialer wordt. Daarom gaan we ook een meetlat gebruiken bij het screenen, omdat we hopelijk uitslutiend de moderatoren hebben die dat in 1 oogopslag zien.
...
Ik pleit niet voor een moderatieloos systeem. Modereren kan een grote toegevoegde waarde hebben voor de leesbaarheid. Maar de discussie die de afgelopen tijd gevoerd is, is imo vaak een herhaling van zetten geweest. Om dat te doorbreken lijkt mij het radicaal afschaffen van het huidige modsysteem een goed middel. Dan kunnen we het namelijk hebben over wat we nou daadwerkelijk willen, en hoe, zonder deze erfenis op onze schouders. Enneh, het modsysteem hoeft voporalsnog niet helemaal te worden afgeschaft, maar je kunt bijvoorbeeld wel een discussie starten met als uitgangspunt dat het modsysteem afgeschaft wordt. En in de tussentijd ben ik uiteraard wel benieuwd naar de resultaten van deze "modderater-selectie" aanpak, want hoewel ik kritisch ben, ben ik niet helderziend, en hopelijk word ik aangenaam verrast.
...
Dat er nog andere dingen verschijnen. Er ligt op de tekentafel heel wat moois. Het kost vreselijk veel dev-werk alleen om dat mooie te maken en daarom posten we dat niet. Zuiver om verlekkerde gezichten te voorkomen of te hoge verwachtingen te scheppen. Maar zeer verdergaande versimpeling en gewogen gemiddeldes ipv +1/-1 zijn wel de juiste richting. Want het systeem zelf werk redelijk, het verdient alleen enig schaafwerk.
En nu word ik echt nieuwsgierig :P
botoo schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:51:
.....dan moeten we terug naar de tekentafel om een volledig nieuw (automagisch?) systeem te ontwerpen. Je kan op je vingers natellen dat dát pas voor de volgende generatie tweakers van toepassing gaat zijn ;).
"Ah toe opa Botoo, vertel nog eens van vroeger!" :)

[ Voor 9% gewijzigd door bszz op 04-12-2006 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 21:56
Blijkbaar is vals/fout modereren het grote probleem. Dan is dit wel de beste en meest snelle oplossing lijkt mij.

Op zich wel weer jammer dat niet meer de hele community kan modereren, dat heeft ook wel iets namelijk.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Pacjack schreef op maandag 04 december 2006 @ 12:32:
Op zich wel weer jammer dat niet meer de hele community kan modereren, dat heeft ook wel iets namelijk.
Of juist de reden dat veel mensen niet meer op de FP willen modereren gezien de flamwarsz / kleutergedrag etc. etc soms (zie eerdere voorbeelden in dit topic >> amd/intel, linux versus microsoft).

/me aReaRe er één van is. Ik lees de FP qua nieuws maar ga geen tijd steken in het modereren daar, laat staan reply's geven.
Misschien komt dat wel weer als het nieuwe modsysteem zich bewezen heeft.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

aReaRe schreef op maandag 04 december 2006 @ 14:24:
[...]

Of juist de reden dat veel mensen niet meer op de FP willen modereren gezien de flamwarsz / kleutergedrag etc. etc soms (zie eerdere voorbeelden in dit topic >> amd/intel, linux versus microsoft).
Niet alleen de reden om niet meer te willen modereren maar voor velen denk ik ook de reden om de laatste tijd niet tot nauwlijks meer te posten. Ik zie dit bij mijzelf ook terug. Te vaak word een normale post omlaag gemod naar -1 door fanboys en ander mod-tuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 18:13

Len

Leeg

Dit lijkt me een goed idee, Het zal wel wat drukker hier worden van mensen die posts omhoog of omlaag willen hebben denk ik. Maar dat is alleen maar goed :)

En ik hoop dat je wat minder van deze lijsten krijgt:
Beoordelingen: +1: Standaard niveau, +1: Inzichtvol, +1: Inzichtvol, +1: Inzichtvol, -1: Overgewaardeerd, -0,80: Overgewaardeerd, +0,67: Inzichtvol, -0,57: Flamebait, 0: Gemodereerd, 0: Gemodereerd, -0,27: Overgewaardeerd, -0,23: Troll, Som: 1.8 / 12x
Deze post is uiteindelijk op +2 inzichtvol gekomen. Verschil in meningen zullen er altijd zijn maar van inzichtvol naar Troll is best een verschil.

Het grote aantal van 1000 zal ervoor blijven zorgen dat er een diversiteit aan meningen blijft bestaan. Dus 1000 vind ik wel een goed aantal.

Maar helaas kom ik met mijn 1,2 niet aan het criterium ;) Tja ik ben niet slim genoeg om boven de +2 te komen :'( :+

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

't is natuurlijk een principe-verklaring. De mensen die meer dan 1.4 hebben, komen dan sowieso in een selectieprocedure maar kunnen dan wel afgewezen worden op andere dingen. Andersom moet het dus ook kunnen, maar we gaan geen database van 200k user doorlichten om te kijken wie onder de 1.2 zitten en toch geschikt zijn.
De mogelijkheid bestaat dus dat je ondanks je 1.2 wel een mailtje waagt en duidelijk maakt waarom je wel enige toevoeging zou kunnen zijn. Als je de moeite doet om een mailtje te bakken doen wij wel de moeite om te kijken of je idd de moeite waar bent. Alleen ligt dan wel de bewijslast bij de user.

Een voorbeeld van een user die zo'n aanvraag indient:
Hoi, ik heb een karma van 1.45 maar heb geen modrechten gekregen. Zou dat komen dat ik niet op de screen-lijsten voorkom? Ik denk namelijk wel redelijk te kunnen modereren. Ook ben ik directeur van deze site en wil dus perse die tools hebben. I 000oooowwnn yur asses. :+
* Delerium ontdekt dus zojuist dat er wel meer users op lijsten niet voorkomen.
Crew lijkt vooralsnog vrij zeldzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
mag ik zeggen dat ik het vooral leuk vind om weer oude gezichten ineens spontaan weer terug te zien in tmf, in dit draadje :) echt leuk, verders is er weinig om nog te reageren, alles is wel een beetje gezegd. maar echt tof dat er weer een beetje leven is.

(omg 5 uur al zie ik xD ik moet echt wat aan mn slaappatroon doen :P)

[ Voor 13% gewijzigd door Teckna op 11-12-2006 05:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

DIt draadje heb ik ook een beetje gevolgd, leuk dat een aantal voornemens toch overgenomen zijn van het vorige topic. Ik zou me ook graag aanmelden als vrijwilliger (had een mailtje gestuurd alleen die wordt gebounced :? ).

Toch vind ik het opmerkelijk dat het modereren toch behappen blijft en dat er nu eigenlijk naar een noodoplossing gegrepen wordt. Dit is misschien een opmerking die ook over de abonnementen werd gesteld bij de overname van VNU; namelijk dat het natuurlijk een kwestie van geven en nemen. De community heeft Tweakers.net veel gegeven, dus waarom zou er dan nu niet wat kunnen worden teruggegeven in de trend van een nieuw of aangepast moderatiesysteem?

Misschien nog een toevoeging. Is het wellicht een idee om een aantal standpunten uit te zetten over een aantal zaken. Dat er eventueel wiki oid voor wordt opgericht? Het gaat mij er namelijk om dat er eigenlijk een soort van consensus moet ontstaan over bepaalde zaken. Om concreet te worden: bijv. de uitleg van OSS, of posities van bepaalde standaarden/bedrijven. Dit kan dan worden gebruikt als richtlijn tijdens het modereren. Deze standpunten moeten goed worden beargumenteerd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
Mailen mag voorlopig naar powermods [at] tweakers.net of naar mij. Vooralsnog is de planning om een aanmeldadres te geven als we 'live' gaan maar die-hard TMF'ers hebben natuurlijk altijd een streepje voor als het modereren aangaat :).

En ja, het is een soort noodoplossing, . . . maar . . modereren blijft een dynamisch iets en kleine veranderingen kunnen dev-technisch nogal wat rimpels in de vijver brenegen. Toch hebben we hoge verwachtingen van de op handen zijnde aapassing want het systeem zelf is niet slecht, er word slechts onjuist gebruik van gemaakt en door de 'misbruikers' uit te sluiten verwachten we dat het systeem een nieuwe kans krijgt.

Het idee om standpunten uiteen te zetten klinkt interessant Laupro :) of dat middels een Wiki moet heb ik mijn twijfels over, een 'modders manifest' en/of verbetering/uitbreiding van de huidige FAQ in TMF lijkt me beter, uiteindelijk worden discussies hier gevoerd en komt de consensus ook altijd hiervandaan.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

offtopic:
Nogmaals: <powermod@tweakers.net>: Recipient address rejected: User unknown in local recipient table (in reply to RCPT TO command)

Het 'modders manifest' kan op zich ook hier op het forum worden bijgehouden. Maar je moet het meer als volgt zien: In TMF zal door middel van discussie een mening worden gevormd en een destilatie daarvan wordt vervolgens opgenomen in het manifest. Maar juist omdat hiermee bepaalde standpunten worden ingenomen is het wellicht verstandig om dit seperaat te doen van Tweakers.net (vandaar het idee Wiki).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
:o * botoo doet er een s'je bij :o

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

LauPro: Tweakers.net heeft nu toch ook al een standpunt inzake modereren, en ook baat bij een door gebruikers gedragen uitgebreider standpunt :) ?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Welke standpunten bedoel je dan precies? Ik heb het eigenlijk meer over een aantal zaken die wel/niet geaccepteerd zijn. Bijv. dus een uniform standpunt tov Brein. Niet alleen globaal over wanneer je een troll uit moet delen maar ook inhoudelijk kunnen beoordelen op standpunten.

Nu het is het vaak een kwestie van wellis/nietes. Die ook digg.com, dat is helemaal ja/nee. Het huidige moderatiesysteem heeft juist het voordeel dat het ook de inhoud kan classificeren. Dus niet alleen of iemand *iets* heeft bijgedragen, maar ook wat voor een bijdrage het was.

Zijn er gegevens bekend van bijvoorbeeld wie er de meeste 'grappige' post heeft gemaakt en wie de meest 'informatieve'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-08 16:24

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Ik vind het persoonlijk erg goed dat het mod systeem gaat veranderen, zo als het nu is werkt het gewoon niet goed (genoeg).

De onderbouwing dat mensen die betere berichten posten (= als het goed is hoger karma), ook beter kunnen modereren is duidelijk, maar toch ben ik het er niet helemaal mee eens.

Ik zelf (bijvoorbeeld, hoe kan het ook anders ;)), post niet zoveel berichten (vrij weinig zelfs) en mijn berichten zijn over het algemeen niet extreem goed. Ik sta nu als karma 1.3 (heel dicht bij die "niet zo harde grens dus", maar daar gaat het ook niet om, het gaat vooral over het punt). Niet zo hoog dus. Toch vind ik persoonlijk dat mijn moderaties toch redelijk zijn. Ik probeer ze netjes te modereren, en in ieder geval objectief. Ook ben ik niet echt bekend hier.

Als je het zo bekijkt zit ik dus redelijk dicht bij de voorwaarden, maar ben ik toch niet echt ideaal en zit er zelfs eigenlijk net onder. Toch modereer ik met beleid en dat is volgensmij nou juist precies de bedoeling van de groep mensen die hierbij zouden komen te horen.

Ik vind dus eigenlijk dat de karma grens compleet afgeschaft zou moeten worden. Oke, als iemand een karma van 0,5 heeft is het wel duidelijk dat diegene niet echt geschikt is, maar dan blijkt dat ook wel uit de andere criterea. Opzich heeft die grens dus niet zoveel nut, ookal zou deze met redelijk losjes gehanteerd worden. Just my 2 cents.

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

LauPro schreef op maandag 11 december 2006 @ 19:21:
Welke standpunten bedoel je dan precies? Ik heb het eigenlijk meer over een aantal zaken die wel/niet geaccepteerd zijn. Bijv. dus een uniform standpunt tov Brein. Niet alleen globaal over wanneer je een troll uit moet delen maar ook inhoudelijk kunnen beoordelen op standpunten. (...)
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar dat is toch juist níet de bedoeling van wat er hier in TMF beoogd wordt :) ? Er wordt juist geen standpunt ingenomen ten opzichte van Brein, reacties worden beoordeelt op basis van hun merites binnen een discussie en niet op basis van de inhoud. Ik zou het extreem jammer vinden als we dat verloren zouden laten gaan.. Betergezegd, ik denk juist dat met dit nieuwe systeem er juist gezorgd kan worden dat het meer zo gaat :) . Het leek mij juist mooi om specifiekere standpunten in te nemen wanneer iets een troll is, maar wel los van de inhoud.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Topicstarter
@XplodingForce: Die grens is niet meer dan een uitgangspunt, je kan er van uitgaan dat TMF bezoekers in het algemeen meer binding met modereren hebben dan de gemiddelde FrontPage bezoeker en dat telt wmb zwaarder dan een karmaweging :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-08 16:24

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

botoo schreef op maandag 11 december 2006 @ 20:29:
@XplodingForce: Die grens is niet meer dan een uitgangspunt, je kan er van uitgaan dat TMF bezoekers in het algemeen meer binding met modereren hebben dan de gemiddelde FrontPage bezoeker en dat telt wmb zwaarder dan een karmaweging :).
Ok. Duidelijk.

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Zo af en toe geef ik een berichtje een puntje erbij of trek ik een puntje af omdat de post op dat moment (nog) onjuist is beoordeeld. Verder ben ik behoorlijk inactief en heb zeker geen plannen actiever te worden. Dit betekend dus dat het corrigeren in de toekomst niet meer zou kunnen? Opzich vind ik dat wel een beetje jammer, maarja... Het zal ook wel niet helemaal voor niets zijn dat er veranderingen worden aangekondigd. :P

Tot zo ver mijn ongevraagde mening :+

🌞🍃

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Ik ben wel met * JHS , eigenlijk :) . Ik vraag me af of het nu zo zinnig is om te vereisen dat mensen zich werkelijk actief bezig willen gaan houden met het modereren. Zoals ik al eerder in het topic schreef: zou het niet beter zijn om te screenen in plaats te selecteren?

Daar zit in mijn ogen een subtiel, maar belangrijk verschil in. Bij het eerste voorkom je vooral dat er rotte appels belanden, bij het andere probeer je een groep te creeëren welke voor bijzonder groot deel uit actieve modders bestaat. Is het niet beter om ervoor te zorgen dat er een grote groep mensen is die goed *kan* modereren, met als hoop dat daar 'vanzelf'* een actieve modgemeenschap uit ontstaat, dan een groep actieve mensen bij elkaar proberen te zoeken?

* Met wat hulp van stimulansen hier, natuurlijk :P . Als in het actief meediscusieeren van PM's.

DM!

• Bor
  • Nu online

Bor

Ik denk dat je enige juiste oplossing ligt in zowel selecteren (dus vooraf) en screenen.

Is er al enig zicht op het termijn waar binnen we het nieuwe systeem mogen verwachten?

[ Voor 32% gewijzigd door Bor op 21-12-2006 12:45 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Het FrontPage moderatiesysteem is per 05.06.2007 wederom veranderd, maar nu definitief.

Nadere info (voor zover niet intuïtief) en nieuwe FAQ volgt zsm.