Viptweak:Het enige wat werd gesuggereerd is dat jij alleen loopt te zeuren, je doet zelf nx. Om de samenleving te verbeteren heb je echt niet veel geld nodig, kijk naar vele figuren uit de jaren '60, die hadden ook niet zoveel geld, maar hebben wel de samenleving, naar mijn idee, verbetert.
En hoe vaak krijgt een mens de kans om de samenleving te verbeteren? Hoe groot is de invloed die ik heb? Klein. Dus ik kan jou inderdaad geen concrete voorbeelden geven van "Kijk, dat heb ik gedaan om de wereld te verbeteren." Maar ik maak inderdaad keuzes die meer gericht zijn op het verhogen van geluk dan op het verdienen van geld. Dat kunnen hele kleine dingen zijn. Ik zie echt niet in hoe jij tot de conclusie ben gekomen dat ik immoreel leef. Graag een praktijk voorbeeld uit mijn leven. (En vergeet niet dat
mijn geluk ook een onderdeel is van het wereldgeluk.)
Hij had zeker wel een argument, maar jij leest er overheen, omdat deze jou niet bevalt. Je hebt echt niet altijd geld nodig om de samenleving te verbeteren. Het is makkelijk om te zeggen : IK BEN GOED, maar helaas heb ik geen middelen...
Als je het echt meent, dan zorg je dat je aan de middelen komt, dan ga je voor mij part werken bij de supermarkt en met deze verdiende middelen ga je de samenleving helpen.
Ten eerste
ben ik niet goed, ik
probeer het te zijn. Ten tweede is het 'goed' dat ik kan doen met het geld dat ik zou verdienen in de supermarkt (dat zou niet veel zijn) waarschijnlijk kleiner zijn dan het geluk dat het mij zou kosten om mijn spaarzame vrije tijd daaraan te besteden. Jij schiet echt te ver door. Ik zeg dat ik absoluut niet altijd immorele beslissingen zou doen voor geld, en jij zegt dat ik
dus in mijn eentje de wereld moet gaan veranderen. Dat komt echt uit het niets vallen.
Jij geeft precies het voorbeeld wat ik bedoelde, 1+1= volgens JOU 3. Ik kan geen tegenargument verzinnen op onzinnige hersenspinsels.
Uh, ik snap echt niet wat je bedoelt. Misschien kan je het onzinnige in mijn hersenspinsels aanwijzen?
Je zegt zelf al dat het voor JOU een goede en houdbare definitie is en dat IK het ook anders mag definieren...hiermee zeg je zelf al dat het abstract is en dat iedereen er een andere waarde aangeeft. (dat zei ik toch ook al??)
Niet abstract, dat heeft er niets mee te maken. Het is logisch onmogelijk om moraliteit uit feiten te bewijzen, dus het is logisch dat mensen in hun definitie hiervan kunnen verschillen. Ik ben bereid te verdedigen dat mijn definitie overeenkomt met wat de meesten intuitief als moreel zien, maar ik kan nooit bewijzen dat dit de goede definitie is.
ONZIN, dit is geen fout van ons rechtssysteem, dit is gewoon doordat je vooraf moeilijk kan inschatten hoelang voldoende is. Hoge straffen worden meestal gegeven als voorbeeldfunctie. Meestal verdwijnt zo'n iemand trouwens in TBS en dan komt ie meestal niet meer vrij.
Ja, ik weet niet, ik heb er geen verstand van hoe het hier en nu gaat in ons rechtssysteem. Ik had het in feite ook niet per se over de doodstraf in onze huidige situatie, meer in het algemeen. Dit is een praktisch probleem van gevangenisstraffen waar ik inderdaad te weinig aandacht aan heb besteed, maar met wat mazzel een die opgelost kan worden door vooruitgang in de psychologie of de cognitieve wetenschappen.
Je hebt de tijd...
Dank je.
ClayEn het risico van het terugsturen in de samenleving van een (bijvoorbeeld) kindermoordenaar/verkrachter of wat dan ook, is dus een risico wat OOK ten koste kan gaan van 1 of meer mensenlevens, en dat vind ik een net zo onaanvaarbaar risico, dat kan ik eigenlijk zelfs minder aanvaarden dan de sporadische ten onrechte veroordeelde, want echt vaak zal dat echt niet gebeuren, met name door die bak rompslomp die erom heen zit.
Uh ja, dan moet je die gast niet weer de samenleving in sturen. Gevangenisstraf hoeft niet minder dan levenslang te zijn.
NT-XJOEPXTDus wie hebben er HIER 6% extra BTW voor over (bijvoorbeeld). DUs de BTW wordt nu dan 25% (waarschijnlijk meer)
Dit lijkt me ZWAAR overdreven, we hebben op dit moment in Nederland ook geen doodstraf. Een effectieve heropvoedingsstrategie hoeft niet zo ontzettend veel geld te kosten als jij hier zegt. Maar stel dat dit geld het hele criminaliteitsprobleem op zou lossen:
Wie dat ervoor over hebt die mag dat Nu zeggen, dan dien ik morgen een verzoek in bij Kok, en die regelt 't allemaal ff...
Ik zeg het nu. 6% extra BTW om van het criminaliteitsprobleem af te komen, ik vind het meer dan best. Hoewel het misschien een beter idee is om meer belasting te heffen op aandelenhandel
El_MarcianitoNiet mee eens. Er bestaat in veel landen zoiets als een maximale gevangenisstraf. Levenslang staat in Nederland gelijk aan 30 jaar geloof ik. Na die 30 jaar is nog lang niet elke moordenaar overleden. Eenmaal weer op vrije voeten is er niets wat hem écht tegenhoudt om weer immoreel te handelen (opnieuw te gaan moorden oid). Dit is wel het doel van de wet, maar die is te overtreden.
Maar wie heeft gezegd dat ik vind dat de maximale gevangenisstraf 30 jaar moet zijn? Ik had het in mijn verhaal over levenslang.
Bovendien vraag ik me af of het voor elke misdadiger wel beter is om zeer lang in de bak te zitten ipv “meteen” omgebracht te worden. Er zijn genoeg mensen die zelfmoord plegen in de gevangenis. Waarschijnlijk zijn ze op het moment dat ze er binnenkomen nog niet in zo’n slechte geestelijke toestand, maar door ze eerder te executeren bespaar je ze de lijdensweg erheen.
Ik zei zelf al: "Indien de misdadiger dood wil kan hij altijd nog zelfmoord plegen, hij krijgt zo in ieder geval een keuze. En ik denk dat de meesten gevangenisstraf prefereren."
Wraak en gerechtigheid zijn toch wat nauwer verwant dan jij het voor doet komen. Er zijn weliswaar mensen die uit wraak gewoon iemand willen laten lijden om hun eigen gevoelens af te reageren. Maar meestal hangt wraak ook samen met gerechtigheid: X heeft iets gedaan, dus moet X op gelijke wijze bestraft worden. Als je het vanuit X bekijkt: alleen de “wraak”straf als X het ook echt gedaan heeft, niet als Y het gedaan heeft, dan moet Y voor de misdaad gestraft worden en niet X
Hoewel het effect hetzelfde is, is de achterliggende intentie anders. Wraak heeft als doel om iemand pijn te laten leiden. Gerechtigheid heeft als doel om ... hm, het is erg moeilijk om dit uit te leggen, hoewel ik zo'n duidelijk beeld in mijn hoofd heb. In ieder geval is wraak gericht tegen 1 persoon of groep, terwijl gerechtigheid gericht is tegen alle misdadigers altijd en overal. Wraak is veel persoonlijker en intenser dan gerechtigheid. Mwah, ik kan het niet onder woorden brengen geloof ik. Als je niet begrijpt wat ik bedoel moet je het even zeggen dan probeer ik het nog een keer.
Zie boven: na/tijdens een gevangenisstraf zijn er nog zat mogelijkheden om de totale hoeveelheid geluk te verminderen. Na een executie zijn die er niet meer.
Ik ga er wel van uit dat je redelijk betrouwbare methodes hebt om te bepalen of iemand wel of niet zijn leven heeft gebeterd. Ik denk dat bestaande methodes de komende decennia ook steeds beter zullen worden. Bovendien is er voor iedere methode een optimum selectiestrengheid; heb je een goede methode dan kan je losjes selecteren, heb je een slechte dan kan je heel streng selecteren (alleen degenen waarvan je het echt ONTZETTEND zeker weet mogen vrij). Alleen bij een volledig onbetrouwbare (random) methode ligt dit optimum bij levenslange gevangenisstraf.
In hoeverre is deze gerechtigheid niet enkel schijn? Het feit blijft staan dat een onschuldige gestraft is voor dingen die hij niet gedaan heeft. Zijn hele leven is hiermee grondig verpest.
Ik zeg ook niet dat dit een
goede situatie is, ik zeg dat deze situatie
minder slecht is dan wanneer hij ter dood was veroordeeld.
Dit is wel een foute manier van denken. Het hangt er maar net van af hoe je de punten verdeelt. Je telt ze allemaal even zwaar, maar zijn ze wel gelijkwaardig? En wat jij punt 3 noemt zou je net zo goed in twee aparte punten kunnen splitsen waarvan er dan 1 door de doodstraf gewonnen wordt.
Het eerste klopt niet, als ik drie keer win en een keer gelijk speel tegen jou heb ik sowieso gewonnen, onafhankelijk van de punten die ieder potje waard was. In het tweede heb je min of meer gelijk, alleen is het bij een gelijkspel zo dat Geluk1=Geluk2, dus als je het in twee punten opsplits dan zijn zij evenveel waard. Verder moet je dit niet al te wiskundig benaderen, ik oordeel hier ook meer op mijn gevoel dan op een som. Je zal mij niet horen zeggen "Het is 3.5 / 0.5 voor de gevangenisstraf, dus die is 7 keer zo goed als de doodstraf."

Ps. Ik ben uit praktische overwegingen tegen de doodstraf (in perfecte uitvoering vind ik het idee goed, maar dat is niet mogelijk. In praktische uitvoering komt gevangenisstraf er toch beter uit voor mij.) Ik ben het alleen niet eens met je argumenten

Nog steeds niet?
Lord Daemon
[Edit - opmaakfout]