X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
Of doordat ie uit deathrow ontsnapt of tijdens een tranpert. Ook doodstraf biedt geen _absolute_ zekerheidAls je een meervoudige moordenaar niet de doodstraf geeft
dan kan die weer moorden doordat
in een of andere gekkenhuis genezen wordt verklaart, of verlof krijgt, geen plaats is.
En slachtoffers hebben rechten ja, maar ook recht op de dood van een ander??
Ik kan niet alle mogelijke senarioos neer typen:( enOp dinsdag 06 februari 2001 21:26 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
Of doordat ie uit deathrow ontsnapt of tijdens een tranpert. Ook doodstraf biedt geen _absolute_ zekerheid
Dacht het toch wel 'n dooie moordenaar moordt niet meer
Jawel meervoudige moordenaars zijn vijanden van de samelevingEn slachtoffers hebben rechten ja, maar ook recht op de dood van een ander??
je vergeet wat die mensen gedaan hebben
Als je voor 5 moorden maar 7 jaar krijgt dan
kan ie er na die 7 er 25 of meer erna doen
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
Men is in ieder geval niet bereid om de belasting omhoog te doen om het op ethisch 'correcte' wijze te doen.
Stel dat je alle gevangenen (menswaardige) heropvoeding wilt geven en weer terug laat integreren... Dan heb je geld nodig.. veel geld!
Dus wie hebben er HIER 6% extra BTW voor over (bijvoorbeeld).
DUs de BTW wordt nu dan 25% (waarschijnlijk meer)
Wie dat ervoor over hebt die mag dat Nu zeggen, dan dien ik morgen een verzoek in bij Kok, en die regelt 't allemaal ff...
Die heropvoeding heb je nu ook al TBS zo'nOp dinsdag 06 februari 2001 22:18 schreef NT-XJOEPXT het volgende:
Ethisch is men er 100% tegen, maar praktisch is men er eigenlijk voor.
Men is in ieder geval niet bereid om de belasting omhoog te doen om het op ethisch 'correcte' wijze te doen.
Stel dat je alle gevangenen (menswaardige) heropvoeding wilt geven en weer terug laat integreren... Dan heb je geld nodig.. veel geld!
Dus wie hebben er HIER 6% extra BTW voor over (bijvoorbeeld).
DUs de BTW wordt nu dan 25% (waarschijnlijk meer)
Wie dat ervoor over hebt die mag dat Nu zeggen, dan dien ik morgen een verzoek in bij Kok, en die regelt 't allemaal ff...
moordenaar wordt dan beoordeeld of ie geschikt is voor terug keer in de maatschappij als die beoordeling 25% er naast zit of zelfs meer dus na twee a drie jaar tbs loopt ie weer rond
Verwijderd
Geloof dat maar niet. Heel veel TBS'ers komen NOOIT meer vrij, als je in de TBS komt, dan kom je er echt niet zomaar UIT.Op dinsdag 06 februari 2001 22:45 schreef SuperG het volgende:
[..]
Die heropvoeding heb je nu ook al TBS zo'n
moordenaar wordt dan beoordeeld of ie geschikt is voor terug keer in de maatschappij als die beoordeling 25% er naast zit of zelfs meer dus na twee a drie jaar tbs loopt ie weer rond
Verwijderd
Het is goedkoper dan gevangenisstraf, maar zorgt het er ook voor dat mensen geen stoute dingen meer doen.
En een moordenaar zal heus geen TBS krijgen (hoop ik).
Streven naar perfectie (herintegratie) is prima, 't kost alleen veel (met huidige hersenspoeltechnieken).
Op zich zou heropvoeding veeeel goedkoper kunnen, maar dan moet je wel enkele (in zo'n geval nutteloze) ethische restricties opheffen.
Alternatieve (mensonwaardige volgens sommigen) heropvoedingsmethoden zullen er vast wel zijn.
Verwijderd
Stuur ze naar de mijnen in rusland / afrika en laat ze daar 30 jaar werken...wedden dat ze het afgeleerd zijn (als ze het overleefd hebben)
Bovenstaande is nog goed ook voor de economie, en nou niet met slavernij aankomen, want bovenstaande oplossing vindt ik beter dan de doodstraf.
Verwijderd
Sorry als ik er zo over denk maar de moordenaar in kwestie heeft toch ook niet het recht om iemand te vermoorden??!!! :(:(
tbs goedkoper dan gevangenisstraf? hoe kom je erbij?Op dinsdag 06 februari 2001 23:43 schreef NT-XJOEPXT het volgende:
TBS wordt nu gepromoot alsof het DE oplossing is...
Het is goedkoper dan gevangenisstraf, maar zorgt het er ook voor dat mensen geen stoute dingen meer doen.
En een moordenaar zal heus geen TBS krijgen (hoop ik).
tbs kan bovendien een hele langdurige straf zijn. voor zover ik weet is tbs altijd minimaal 2 jaar en kan daarna verlengd worden als het behandelend personeel geen verbetering ziet. veel mensen blijven op die manier heel veel jaren (of zelfs levenslang) vastzitten.
en een boel moordenaars krijgen wel tbs. da's ook prima want veel moordenaars hebben psychiatrische hulp nodig.
heropvoeden werkt niet. dat helpt misschien bij mensen die redelijk normaal zijn maar in een fout milieu ofzo opgegroeid zijn. maar veel psychiatrische afwijkingen zijn (grotendeels) aangeboren en hooguit met medicijnen en intensieve begeleiding te verhelpen.Streven naar perfectie (herintegratie) is prima, 't kost alleen veel (met huidige hersenspoeltechnieken).
Op zich zou heropvoeding veeeel goedkoper kunnen, maar dan moet je wel enkele (in zo'n geval nutteloze) ethische restricties opheffen.
Alternatieve (mensonwaardige volgens sommigen) heropvoedingsmethoden zullen er vast wel zijn.
hersenspoelen is weer iets totaal anders en absoluut niet hetzelfde als heropvoeden. en hersenspoelen werkt ook alleen maar als je iemand z'n leven lang in een gecontroleerde omgeving kunt vasthouden en de hersenspoeling levenslang doorgaat. mensen die in een sekte terechtkomen en daar gehersenspoeld worden zijn meestal weer te deprogrammeren zodra ze uit die gecontroleerde omgeving weggehaald worden. en een agressief karakter of aangeborden psychische afwijkingen kun je er ook niet mee verhelpen.
Verwijderd
nee? goh...Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga toch protesteren (alleen heb ik nu ff niet zo veel tijd meer, dus ik ga er nog wat over nadenken.. Ben niet eigenwijs hoor )
in een heleboel gevallen is het motief niet bekend... Kijk maar eens naar hoeveel misdaden de politie oplost, en hoeveel in het laatje "niet op te lossen" verdwijnen.Soms zijn de motieven overduidelijk. Bijvoorbeeld in geval van zelfverdeding. En verder kun je ook op andere manieren een heel eind in de richting komen. (onderdeel van het uitgebreide onderzoek is vaak ook het zoeken naar een mogelijk motief) Natuurlijk weet je nooit precies wat er nou op een bepaald moment in iemands hoofd omging, maar dat wil nog niet zeggen dat je helemaal niets weet.
toch zal iemand die 5 jaar cel heeft gehad voor pedofilie, daarna nooit meer mogen werken in een basisschool, terwijl dit voor een bankrover die ook 5 jaar gekregen heeft, daarna geen probleem is (als ie de juiste opleiding heeft en uberhaupt nog een baan kan vinen, maar ok). Aan de andere kant, die pedofiel zal nog wel een baantje op een bank kunnen krijgen, de bankrover echter nooit. Er is dus wel degelijk een verschil tussen die 2Maar het antwoord op de schuldvraag is geen wezenlijk onderdeel van de straf. De echte straf (of vrijspraak als onschuldig) volgt uit dat antwoord: de bak in
niet schuldig? Tja, hij zal door zijn eigen land niet berecht worden, maar ik vraag me toch af wat er precies gebeurt als ie ooit nog in het land komt waar hij die vijand neergeschoten heeft...Hoe komt het dan dat een soldaat die een vijand neerschiet nergens schuldig aan is, maar iemand die in een bank alleen maar dreigt te schieten de bak in gaat en als ie het echt doet wel heel erg schuldig is?? Ze hebben precies hetzelfde gedaan: richten en de trekker overhalen.
En hoe vaak krijgt een mens de kans om de samenleving te verbeteren? Hoe groot is de invloed die ik heb? Klein. Dus ik kan jou inderdaad geen concrete voorbeelden geven van "Kijk, dat heb ik gedaan om de wereld te verbeteren." Maar ik maak inderdaad keuzes die meer gericht zijn op het verhogen van geluk dan op het verdienen van geld. Dat kunnen hele kleine dingen zijn. Ik zie echt niet in hoe jij tot de conclusie ben gekomen dat ik immoreel leef. Graag een praktijk voorbeeld uit mijn leven. (En vergeet niet dat mijn geluk ook een onderdeel is van het wereldgeluk.)Het enige wat werd gesuggereerd is dat jij alleen loopt te zeuren, je doet zelf nx. Om de samenleving te verbeteren heb je echt niet veel geld nodig, kijk naar vele figuren uit de jaren '60, die hadden ook niet zoveel geld, maar hebben wel de samenleving, naar mijn idee, verbetert.
Ten eerste ben ik niet goed, ik probeer het te zijn. Ten tweede is het 'goed' dat ik kan doen met het geld dat ik zou verdienen in de supermarkt (dat zou niet veel zijn) waarschijnlijk kleiner zijn dan het geluk dat het mij zou kosten om mijn spaarzame vrije tijd daaraan te besteden. Jij schiet echt te ver door. Ik zeg dat ik absoluut niet altijd immorele beslissingen zou doen voor geld, en jij zegt dat ik dus in mijn eentje de wereld moet gaan veranderen. Dat komt echt uit het niets vallen.Hij had zeker wel een argument, maar jij leest er overheen, omdat deze jou niet bevalt. Je hebt echt niet altijd geld nodig om de samenleving te verbeteren. Het is makkelijk om te zeggen : IK BEN GOED, maar helaas heb ik geen middelen...
Als je het echt meent, dan zorg je dat je aan de middelen komt, dan ga je voor mij part werken bij de supermarkt en met deze verdiende middelen ga je de samenleving helpen.
Uh, ik snap echt niet wat je bedoelt. Misschien kan je het onzinnige in mijn hersenspinsels aanwijzen?Jij geeft precies het voorbeeld wat ik bedoelde, 1+1= volgens JOU 3. Ik kan geen tegenargument verzinnen op onzinnige hersenspinsels.
Niet abstract, dat heeft er niets mee te maken. Het is logisch onmogelijk om moraliteit uit feiten te bewijzen, dus het is logisch dat mensen in hun definitie hiervan kunnen verschillen. Ik ben bereid te verdedigen dat mijn definitie overeenkomt met wat de meesten intuitief als moreel zien, maar ik kan nooit bewijzen dat dit de goede definitie is.Je zegt zelf al dat het voor JOU een goede en houdbare definitie is en dat IK het ook anders mag definieren...hiermee zeg je zelf al dat het abstract is en dat iedereen er een andere waarde aangeeft. (dat zei ik toch ook al??)
Ja, ik weet niet, ik heb er geen verstand van hoe het hier en nu gaat in ons rechtssysteem. Ik had het in feite ook niet per se over de doodstraf in onze huidige situatie, meer in het algemeen. Dit is een praktisch probleem van gevangenisstraffen waar ik inderdaad te weinig aandacht aan heb besteed, maar met wat mazzel een die opgelost kan worden door vooruitgang in de psychologie of de cognitieve wetenschappen.ONZIN, dit is geen fout van ons rechtssysteem, dit is gewoon doordat je vooraf moeilijk kan inschatten hoelang voldoende is. Hoge straffen worden meestal gegeven als voorbeeldfunctie. Meestal verdwijnt zo'n iemand trouwens in TBS en dan komt ie meestal niet meer vrij.
Dank je.Je hebt de tijd...
Clay
Uh ja, dan moet je die gast niet weer de samenleving in sturen. Gevangenisstraf hoeft niet minder dan levenslang te zijn.En het risico van het terugsturen in de samenleving van een (bijvoorbeeld) kindermoordenaar/verkrachter of wat dan ook, is dus een risico wat OOK ten koste kan gaan van 1 of meer mensenlevens, en dat vind ik een net zo onaanvaarbaar risico, dat kan ik eigenlijk zelfs minder aanvaarden dan de sporadische ten onrechte veroordeelde, want echt vaak zal dat echt niet gebeuren, met name door die bak rompslomp die erom heen zit.
NT-XJOEPXT
Dit lijkt me ZWAAR overdreven, we hebben op dit moment in Nederland ook geen doodstraf. Een effectieve heropvoedingsstrategie hoeft niet zo ontzettend veel geld te kosten als jij hier zegt. Maar stel dat dit geld het hele criminaliteitsprobleem op zou lossen:Dus wie hebben er HIER 6% extra BTW voor over (bijvoorbeeld). DUs de BTW wordt nu dan 25% (waarschijnlijk meer)
Ik zeg het nu. 6% extra BTW om van het criminaliteitsprobleem af te komen, ik vind het meer dan best. Hoewel het misschien een beter idee is om meer belasting te heffen op aandelenhandelWie dat ervoor over hebt die mag dat Nu zeggen, dan dien ik morgen een verzoek in bij Kok, en die regelt 't allemaal ff...
El_Marcianito
Maar wie heeft gezegd dat ik vind dat de maximale gevangenisstraf 30 jaar moet zijn? Ik had het in mijn verhaal over levenslang.Niet mee eens. Er bestaat in veel landen zoiets als een maximale gevangenisstraf. Levenslang staat in Nederland gelijk aan 30 jaar geloof ik. Na die 30 jaar is nog lang niet elke moordenaar overleden. Eenmaal weer op vrije voeten is er niets wat hem écht tegenhoudt om weer immoreel te handelen (opnieuw te gaan moorden oid). Dit is wel het doel van de wet, maar die is te overtreden.
Ik zei zelf al: "Indien de misdadiger dood wil kan hij altijd nog zelfmoord plegen, hij krijgt zo in ieder geval een keuze. En ik denk dat de meesten gevangenisstraf prefereren."Bovendien vraag ik me af of het voor elke misdadiger wel beter is om zeer lang in de bak te zitten ipv “meteen” omgebracht te worden. Er zijn genoeg mensen die zelfmoord plegen in de gevangenis. Waarschijnlijk zijn ze op het moment dat ze er binnenkomen nog niet in zo’n slechte geestelijke toestand, maar door ze eerder te executeren bespaar je ze de lijdensweg erheen.
Hoewel het effect hetzelfde is, is de achterliggende intentie anders. Wraak heeft als doel om iemand pijn te laten leiden. Gerechtigheid heeft als doel om ... hm, het is erg moeilijk om dit uit te leggen, hoewel ik zo'n duidelijk beeld in mijn hoofd heb. In ieder geval is wraak gericht tegen 1 persoon of groep, terwijl gerechtigheid gericht is tegen alle misdadigers altijd en overal. Wraak is veel persoonlijker en intenser dan gerechtigheid. Mwah, ik kan het niet onder woorden brengen geloof ik. Als je niet begrijpt wat ik bedoel moet je het even zeggen dan probeer ik het nog een keer.Wraak en gerechtigheid zijn toch wat nauwer verwant dan jij het voor doet komen. Er zijn weliswaar mensen die uit wraak gewoon iemand willen laten lijden om hun eigen gevoelens af te reageren. Maar meestal hangt wraak ook samen met gerechtigheid: X heeft iets gedaan, dus moet X op gelijke wijze bestraft worden. Als je het vanuit X bekijkt: alleen de “wraak”straf als X het ook echt gedaan heeft, niet als Y het gedaan heeft, dan moet Y voor de misdaad gestraft worden en niet X
Ik ga er wel van uit dat je redelijk betrouwbare methodes hebt om te bepalen of iemand wel of niet zijn leven heeft gebeterd. Ik denk dat bestaande methodes de komende decennia ook steeds beter zullen worden. Bovendien is er voor iedere methode een optimum selectiestrengheid; heb je een goede methode dan kan je losjes selecteren, heb je een slechte dan kan je heel streng selecteren (alleen degenen waarvan je het echt ONTZETTEND zeker weet mogen vrij). Alleen bij een volledig onbetrouwbare (random) methode ligt dit optimum bij levenslange gevangenisstraf.Zie boven: na/tijdens een gevangenisstraf zijn er nog zat mogelijkheden om de totale hoeveelheid geluk te verminderen. Na een executie zijn die er niet meer.
Ik zeg ook niet dat dit een goede situatie is, ik zeg dat deze situatie minder slecht is dan wanneer hij ter dood was veroordeeld.In hoeverre is deze gerechtigheid niet enkel schijn? Het feit blijft staan dat een onschuldige gestraft is voor dingen die hij niet gedaan heeft. Zijn hele leven is hiermee grondig verpest.
Het eerste klopt niet, als ik drie keer win en een keer gelijk speel tegen jou heb ik sowieso gewonnen, onafhankelijk van de punten die ieder potje waard was. In het tweede heb je min of meer gelijk, alleen is het bij een gelijkspel zo dat Geluk1=Geluk2, dus als je het in twee punten opsplits dan zijn zij evenveel waard. Verder moet je dit niet al te wiskundig benaderen, ik oordeel hier ook meer op mijn gevoel dan op een som. Je zal mij niet horen zeggen "Het is 3.5 / 0.5 voor de gevangenisstraf, dus die is 7 keer zo goed als de doodstraf."Dit is wel een foute manier van denken. Het hangt er maar net van af hoe je de punten verdeelt. Je telt ze allemaal even zwaar, maar zijn ze wel gelijkwaardig? En wat jij punt 3 noemt zou je net zo goed in twee aparte punten kunnen splitsen waarvan er dan 1 door de doodstraf gewonnen wordt.
Nog steeds niet?Ps. Ik ben uit praktische overwegingen tegen de doodstraf (in perfecte uitvoering vind ik het idee goed, maar dat is niet mogelijk. In praktische uitvoering komt gevangenisstraf er toch beter uit voor mij.) Ik ben het alleen niet eens met je argumenten
Lord Daemon
[Edit - opmaakfout]
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
dus jouw definitie van een beschaafde samenleving is dat iedereen zijn oerdriften onbeperkt kan uitten? als iemand mijn fiets jat schop ik hem ook het liefst tegen de grond. lijkt me toch niet echt beschaafd. wat het publiek wil is helemaal niet per definitie beschaafd.Op dinsdag 06 februari 2001 20:39 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
Kijk maar eens hoe "iedereen" reageert als er een seriemoordenaar/kinderverkrachter opgepakt is. De maatschappij schreeuwt om wraak. Het past misschien niet in je beeld van een geciviliseerde samenleving, maar het is toch echt de praktijk.
[..]
de soldaat is inderdaad niet strafbaar in zijn eigen samenleving. maar mij ging het meer om een ander verschil: we laten een soldaat moorden. omdat het alternatief is dat onze samenleving verdwijnt. ik vind het dan aanvaardbaar om te moorden. maar als je iemand niet de doodstraf geeft, is dat absoluut geen bedreiging voor het voortbestaan van de maatschappij. daarom vind ik de vergelijking van doodstraf met een soldaat dus niet goed.Dus de soldaat is niet strafbaar toch? Dat is precies wat ik ermee wilde zeggen.
Verwijderd
Criminaliteit is daarmee natuurlijk niet weg.
Verwijderd
Alleen is een ter dood veroordeelde moordenaar nog niet meteen dood. Totdat hij dood is (wat nog járen kan duren) biedt ook de doodstraf geen zekerheid.Ik kan niet alle mogelijke senarioos neer typen en
Dacht het toch wel 'n dooie moordenaar moordt niet meer
In oorlogstijd zijn er hele volken vijand van de samenleving. Dat wil nog niet zeggen dat die allemaal dood moeten. 7 jaar voor 5 moorden lijkt me trouwens vrij weinig (hangt natuurlijk wel van de omstandigheden af)Jawel meervoudige moordenaars zijn vijanden van de sameleving
je vergeet wat die mensen gedaan hebben
Als je voor 5 moorden maar 7 jaar krijgt dan
kan ie er na die 7 er 25 of meer erna doen
Captain Proton
Allemaal omdat het motief onbekend was? Dat kan veel meer oorzaken hebben. Dacht dat gebrek aan bewijs/aanwijzingen een veelvoorkomende was.in een heleboel gevallen is het motief niet bekend... Kijk maar eens naar hoeveel misdaden de politie oplost, en hoeveel in het laatje "niet op te lossen" verdwijnen.
Volgens mij zullen ze allebei de grootst mogelijke moeite hebben om zulke baantjes te krijgen. Het "maatschappelijk vertrouwen" in exgedetineerden is nou eenmaal niet zo bijzonder groot. Zowel het omgaan met kinderen als met grote sommen geld wordt alleen toevertrouwd aan mensen van wie men denkt dat ze te vertrouwen zijn.toch zal iemand die 5 jaar cel heeft gehad voor pedofilie, daarna nooit meer mogen werken in een basisschool, terwijl dit voor een bankrover die ook 5 jaar gekregen heeft, daarna geen probleem is (als ie de juiste opleiding heeft en uberhaupt nog een baan kan vinen, maar ok). Aan de andere kant, die pedofiel zal nog wel een baantje op een bank kunnen krijgen, de bankrover echter nooit. Er is dus wel degelijk een verschil tussen die 2
Wat gebeurde er met oorlogsveteranen uit de WWII die voor een herdenking bij elkaar kwamen? Werden die (afhankelijk van het land) maar meteen opgepakt? Dacht het niet.niet schuldig? Tja, hij zal door zijn eigen land niet berecht worden, maar ik vraag me toch af wat er precies gebeurt als ie ooit nog in het land komt waar hij die vijand neergeschoten heeft...
[flauw mode] Arnhem veteranen worden hier welkom onthaald voor zulke herdenkingen. Moeten er toch echt een paar geweest zijn die raak geschoten hebben... op de vijand. Of het restant van de geallieerden die in Normandie geland zijn? Vast ook nog wel welkom in Frankrijk [/flauw mode]
Maar ook in andere gevallen is het niet zo ernstig als jij suggereerd, denk ik dan.
Lord Daemon
En ik had het erover dat levenslang in de praktijk niet overal levenslang is.Maar wie heeft gezegd dat ik vind dat de maximale gevangenisstraf 30 jaar moet zijn? Ik had het in mijn verhaal over levenslang.
Als iemand door omstandigheden zo ongelukkig wordt dat hij tot zelfmoord besluit, is het geen echt "vrije" keuze meer. Dat is dan het gevolg van een lang en ellendig lijden in de gevangenis. Ik zeg niet dat je daarom maar iedereen ter dood moet veroordelen, maar voor deze mensen leidt gevangenisstraf niet tot meer geluk, wel tot meer ellende.Ik zei zelf al: "Indien de misdadiger dood wil kan hij altijd nog zelfmoord plegen, hij krijgt zo in ieder geval een keuze. En ik denk dat de meesten gevangenisstraf prefereren."
Iemand kan zijn leven beteren in de gevangenis, en ook echt gebeterd hebben en alsnog terugvallen als hij eenmaal vrij komt. Dit vanwege de schok die het met zich meebrengt om na jaren van strenge discipline weer onder de "normale" mensen te zijn. Zelfs met rehabilitatiecursussen ed houdt je dit probleem.Ik ga er wel van uit dat je redelijk betrouwbare methodes hebt om te bepalen of iemand wel of niet zijn leven heeft gebeterd. Ik denk dat bestaande methodes de komende decennia ook steeds beter zullen worden. Bovendien is er voor iedere methode een optimum selectiestrengheid; heb je een goede methode dan kan je losjes selecteren, heb je een slechte dan kan je heel streng selecteren (alleen degenen waarvan je het echt ONTZETTEND zeker weet mogen vrij). Alleen bij een volledig onbetrouwbare (random) methode ligt dit optimum bij levenslange gevangenisstraf.
En in de gevangenis leren ze wel van de "veteranen" hoe ze indien nodig het best kunnen faken dat ze verbeterd zijn en dus sneller eruit kunnen. ("vrijgelaten wegens goed gedrag".... in de gevangenis)
En hier zit nou juist waar ik het er niet mee eens ben. Het is niet zo makkelijk om geluk een rekenkundige waarde toe te kennen, dus hoe kun je dan zeggen dat die twee punten evenveel waard zijn? Met die wiskunde heb je dan ook zeker gelijk.alleen is het bij een gelijkspel zo dat Geluk1=Geluk2, dus als je het in twee punten opsplits dan zijn zij evenveel waard.
Hij leeft nog dus dat maakt het minder slecht? Ik weet het niet.. ik houdt het toch op even slecht (allebei gewoon zwaar fout, of de een nou nét ietsjes erger is dan de ander maakt dan ook niet veel meer uit)Ik zeg ook niet dat dit een goede situatie is, ik zeg dat deze situatie minder slecht is dan wanneer hij ter dood was veroordeeld.
Ik vrees dat je het nog een keer mag proberenHoewel het effect hetzelfde is, is de achterliggende intentie anders. Wraak heeft als doel om iemand pijn te laten leiden. Gerechtigheid heeft als doel om ... hm, het is erg moeilijk om dit uit te leggen, hoewel ik zo'n duidelijk beeld in mijn hoofd heb. In ieder geval is wraak gericht tegen 1 persoon of groep, terwijl gerechtigheid gericht is tegen alle misdadigers altijd en overal. Wraak is veel persoonlijker en intenser dan gerechtigheid. Mwah, ik kan het niet onder woorden brengen geloof ik. Als je niet begrijpt wat ik bedoel moet je het even zeggen dan probeer ik het nog een keer.
De vraag naar gerechtigheid is volgensmij ontstaan uit de drang naar wraak. In mijn ogen is gerechtigheid niets anders dan een gecontroleerde vorm van wraak. Wraak in een specifiek geval is sterk op 1 groep/persoon gericht, maar in alle gevallen is er sprake van wraak. Alleen niet steeds door dezelfde personen even sterk. Als een bekende van jou iets aangedaan wordt wil jij wraak (als het tenminste een aardig persoon was..) Als iemand uit een heel andere omgeving vermoord wordt, zul jij het misschien niet zo erg vinden, maar zijn omgeving juist weer wel.
Aatos
Ik zeg nergens dat oerdriften bij een beschaafde samenleving horen. Alleen is een beschaafde samenleving niets meer dan een utopie. En in onze "beschaafde" samenleving gaat het er wel zo aan toe. (let op "")dus jouw definitie van een beschaafde samenleving is dat iedereen zijn oerdriften onbeperkt kan uitten? als iemand mijn fiets jat schop ik hem ook het liefst tegen de grond. lijkt me toch niet echt beschaafd. wat het publiek wil is helemaal niet per definitie beschaafd.
Verwijderd
Je onderschat de kracht van een individu, je kan zeker wel wat betekenen in de samenleving, maar daar moet je NU direct aan beginnen. Laten we niet vergeten dat er in de geschiedenis heel veel mensen zijn geweest die een samenleving hebben verandert, terwijl ze eigenlijk uit het niets kwamen.Op woensdag 07 februari 2001 15:11 schreef Lord Daemon het volgende:]
En hoe vaak krijgt een mens de kans om de samenleving te verbeteren? Hoe groot is de invloed die ik heb? Klein.
Wat is er zo slecht aan geld?? Ik zie geld als een schaalmeter voor mijn geluk. Tuurlijk, geld is niet het enige wat me gelukkig maakt, maar wel voor een groot gedeelte. Jouw geluk heeft niets te maken met het wereldgeluk. als jij gelukkig bent, dan kan me dat (hard gezegd) geen zak schelen.[quote]Dus ik kan jou inderdaad geen concrete voorbeelden geven van "Kijk, dat heb ik gedaan om de wereld te verbeteren." Maar ik maak inderdaad keuzes die meer gericht zijn op het verhogen van geluk dan op het verdienen van geld. Dat kunnen hele kleine dingen zijn. Ik zie echt niet in hoe jij tot de conclusie ben gekomen dat ik immoreel leef. Graag een praktijk voorbeeld uit mijn leven. (En vergeet niet dat mijn geluk ook een onderdeel is van het wereldgeluk.)
Ten eerste ben ik niet goed, ik probeer het te zijn.
[quote]
Proberen is nooit goed genoeg. Eerst moet je in jezelf geloven en je doel voor ogen stellen.
Das egocentrisch, je kan met dat geld veel mensen gelukkig maken en de samenleving veranderen. Onderschat trouwens niet het inkomen van een supermarktmedewerker, die verdienen best veel voor het werk wat ze doen.Ten tweede is het 'goed' dat ik kan doen met het geld dat ik zou verdienen in de supermarkt (dat zou niet veel zijn) waarschijnlijk kleiner zijn dan het geluk dat het mij zou kosten om mijn spaarzame vrije tijd daaraan te besteden.
Ik schiet niet te ver door, ik stel het alleen anders. Welke immorele beslissingen kan je doen voor geld?? Het doel heiligt toch de middelen??Jij schiet echt te ver door. Ik zeg dat ik absoluut niet altijd immorele beslissingen zou doen voor geld, en jij zegt dat ik dus in mijn eentje de wereld moet gaan veranderen. Dat komt echt uit het niets vallen.
Wat ik zeg is dat je best de samenleving kan veranderen, maar dat je dat ook echt moet willen. Af en toe een omaatje over straat helpen is gewoon niet voldoende.
Je versimpelt alles en daarna stel je het zwart/wit...zo werkt het helaas niet.Uh, ik snap echt niet wat je bedoelt. Misschien kan je het onzinnige in mijn hersenspinsels aanwijzen?
Ik vindt het toch redelijk abstract. En hoe en waarom ga je ervanuit dat jouw definitie overeenkomt met wat de meeste mensen denken??Niet abstract, dat heeft er niets mee te maken. Het is logisch onmogelijk om moraliteit uit feiten te bewijzen, dus het is logisch dat mensen in hun definitie hiervan kunnen verschillen. Ik ben bereid te verdedigen dat mijn definitie overeenkomt met wat de meesten intuitief als moreel zien, maar ik kan nooit bewijzen dat dit de goede definitie is.
Das de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Iedereen geeft daar zn eigen invulling aan. Tuurlijk in grote lijnen zitten WIJ het zelfde in elkaar (dankzij de cultuur), maar in details verschillen wij enorm.
Doodstraf is zowieso nooit goed. Het is geen goed dreigmiddel en niemand schiet er wat mee op. je hoeft echt geen Huiker&Duiker gelezen te hebben om een goeie mening te vormen.Ja, ik weet niet, ik heb er geen verstand van hoe het hier en nu gaat in ons rechtssysteem. Ik had het in feite ook niet per se over de doodstraf in onze huidige situatie, meer in het algemeen. Dit is een praktisch probleem van gevangenisstraffen waar ik inderdaad te weinig aandacht aan heb besteed, maar met wat mazzel een die opgelost kan worden door vooruitgang in de psychologie of de cognitieve wetenschappen.
Weet je nou eigenlijk wel wat het inhoudt om de rest van je leven in de gevangenis te zitten?? Ik denk het niet. Sluit jezelf maar es een maand op in je kamer, wedden dat je dat niet lang volhoudt!! Die max. van 30 jaar is er niet voor niets !!Uh ja, dan moet je die gast niet weer de samenleving in sturen. Gevangenisstraf hoeft niet minder dan levenslang te zijn.
Mensen die geestelijk zo verziekt zijn, dat ze normaal overkomen kan je niet zomaar simpel heropvoeden. Dit soort dingen zijn gewoon duur.Dit lijkt me ZWAAR overdreven, we hebben op dit moment in Nederland ook geen doodstraf. Een effectieve heropvoedingsstrategie hoeft niet zo ontzettend veel geld te kosten als jij hier zegt. Maar stel dat dit geld het hele criminaliteitsprobleem op zou lossen:
Dikke onzin. Waarom moeten wij nou weer extra gaan betalen?? De overheid heeft toch een overschot? Belasting heffen op de aandelenhandel...je weet niet eens wat het is.Ik zeg het nu. 6% extra BTW om van het criminaliteitsprobleem af te komen, ik vind het meer dan best. Hoewel het misschien een beter idee is om meer belasting te heffen op aandelenhandel
Al op gereageerdEl_Marcianito
Maar wie heeft gezegd dat ik vind dat de maximale gevangenisstraf 30 jaar moet zijn? Ik had het in mijn verhaal over levenslang.
Je denkt te licht na over dit soort dingen. Om te beginnen is zelfmoord plegen in een gevangenis heel erg moeilijk...ten tweede heb je altijd een overlevingsdrang en dat maakt je gevangenis straf NOG zwaarder. Geloof mij...de meeste mensen zijn liever dood dan voor de rest van hun leven opgesloten in de gevangenis.Ik zei zelf al: "Indien de misdadiger dood wil kan hij altijd nog zelfmoord plegen, hij krijgt zo in ieder geval een keuze. En ik denk dat de meesten gevangenisstraf prefereren."
Het Recht is vooraf opgesteld, wraak is altijd impulsief. Als mn beste vriend wordt vermoord, dan is het gerechtigheid als de dader evenlang moet zitten als wanneer ie mn grootste vijand zou vermoorden. Wraak is dat niet, wraak is niet opgesteld in regels/wetgeving.Hoewel het effect hetzelfde is, is de achterliggende intentie anders. Wraak heeft als doel om iemand pijn te laten leiden. Gerechtigheid heeft als doel om ... hm, het is erg moeilijk om dit uit te leggen, hoewel ik zo'n duidelijk beeld in mijn hoofd heb. In ieder geval is wraak gericht tegen 1 persoon of groep, terwijl gerechtigheid gericht is tegen alle misdadigers altijd en overal. Wraak is veel persoonlijker en intenser dan gerechtigheid. Mwah, ik kan het niet onder woorden brengen geloof ik. Als je niet begrijpt wat ik bedoel moet je het even zeggen dan probeer ik het nog een keer.
En hoe weet je dat zo zeker?? Nee, ik weet zeker dat heel veel mensen inzien wat ze fout hebben gedaan en zullen zweren dat nooit meer te doen. Alleen de psychopaten blijven over..maar hoeveel zijn dat er ?? valt best wel mee hoor.Ik ga er wel van uit dat je redelijk betrouwbare methodes hebt om te bepalen of iemand wel of niet zijn leven heeft gebeterd. Ik denk dat bestaande methodes de komende decennia ook steeds beter zullen worden. Bovendien is er voor iedere methode een optimum selectiestrengheid; heb je een goede methode dan kan je losjes selecteren, heb je een slechte dan kan je heel streng selecteren (alleen degenen waarvan je het echt ONTZETTEND zeker weet mogen vrij). Alleen bij een volledig onbetrouwbare (random) methode ligt dit optimum bij levenslange gevangenisstraf.
Onjuist, zie eerder berichtIk zeg ook niet dat dit een goede situatie is, ik zeg dat deze situatie minder slecht is dan wanneer hij ter dood was veroordeeld.
Vergelijk de doodstraf maar met het oneindige. Geen enkele straf zal een fractie kunnen zijn van de doodstraf.Het eerste klopt niet, als ik drie keer win en een keer gelijk speel tegen jou heb ik sowieso gewonnen, onafhankelijk van de punten die ieder potje waard was. In het tweede heb je min of meer gelijk, alleen is het bij een gelijkspel zo dat Geluk1=Geluk2, dus als je het in twee punten opsplits dan zijn zij evenveel waard. Verder moet je dit niet al te wiskundig benaderen, ik oordeel hier ook meer op mijn gevoel dan op een som. Je zal mij niet horen zeggen "Het is 3.5 / 0.5 voor de gevangenisstraf, dus die is 7 keer zo goed als de doodstraf."
Verwijderd
Dat hangt ervan af... Met herintroductieprogramma's enzo valt er nog wel eens iets aan te doen. Maar die bankrover komt nooit meer in een bank terecht, terwijl het niet uitgesloten is dat hij op een school een baantje vindt als concierge ofzo.Volgens mij zullen ze allebei de grootst mogelijke moeite hebben om zulke baantjes te krijgen. Het "maatschappelijk vertrouwen" in exgedetineerden is nou eenmaal niet zo bijzonder groot. Zowel het omgaan met kinderen als met grote sommen geld wordt alleen toevertrouwd aan mensen van wie men denkt dat ze te vertrouwen zijn.
Na de oorlog konden voormalige Duitse soldaten zich toch maar beter niet in Nederland vertonen...Wat gebeurde er met oorlogsveteranen uit de WWII die voor een herdenking bij elkaar kwamen? Werden die (afhankelijk van het land) maar meteen opgepakt? Dacht het niet.
heel flauw: Die lui hebben duitsers beschoten, geen nederlanders (en ik denk niet dat veel mensen na de oorlog het erg gevonden hadden als ze ook wat NSBers gedood hadden) Dat dat op Nederlands grondgebeid gebeurde, is niet echt van belang: het was trouwens toen zelfs eigenlijk helemaal geen nederlands grondgebied.[flauw mode] Arnhem veteranen worden hier welkom onthaald voor zulke herdenkingen. Moeten er toch echt een paar geweest zijn die raak geschoten hebben... op de vijand. Of het restant van de geallieerden die in Normandie geland zijn? Vast ook nog wel welkom in Frankrijk [/flauw mode]
Bovendien heb je nog het praktische probleem van het aanwijzen wie wie vermoord heeft. Zeker in oorlog is dat onmogelijk...
Verwijderd
Geloof niet te veel in het sprookje van de herintegratie. Wie voor iets serieus uit de gevangenis komt blijft dat z’n leven lang met zich meedragen en zal sowieso niet bij een bank terechtkomen. Op een school weet ik ook zo net nog niet. Geen elitaire school iig, die zijn veel te bang voor de ouders van hun leerlingen.Dat hangt ervan af... Met herintroductieprogramma's enzo valt er nog wel eens iets aan te doen. Maar die bankrover komt nooit meer in een bank terecht, terwijl het niet uitgesloten is dat hij op een school een baantje vindt als concierge ofzo.
Toch iets anders dan nooit meer.. Maar dat gold vlak na de oorlog voor het grootste deel van de Duitsers (of beter gezegd Nederlanders), of het nou soldaten geweest waren of niet.Na de oorlog konden voormalige Duitse soldaten zich toch maar beter niet in Nederland vertonen...
Maar sinds wanneer vind jij praktische problemen een reden om vrijuit te gaan? Dit zou je dan weer toe kunnen passen in het geval van moordenaars waartegen niet genoeg/geen bewijs gevonden is. Ik zou toch echt zeggen dat die nog steeds wel straf verdienen.Bovendien heb je nog het praktische probleem van het aanwijzen wie wie vermoord heeft. Zeker in oorlog is dat onmogelijk...
dat meen je nietOp woensdag 07 februari 2001 22:27 schreef el_marcianito het volgende:
SuperG
[..]
Alleen is een ter dood veroordeelde moordenaar nog niet meteen dood. Totdat hij dood is (wat nog járen kan duren) biedt ook de doodstraf geen zekerheid.
ik bedoel als het al voltrokken is dat het JAREN DUURT WEET IK OOK heb heel wat dukuus erover gezien.
De hamvraag is executie: moord of
gerechtigheid.
Mijn visie kan je nu wel voorstellen
Doel gerechtigheid veilige sameleving voor elk individu
maar iedereen heeft rechten helaas ook moordenaars(niet doodslag etc) maar moorden voor genut winst eigenbelang etc
ik vind dat die wel erg veel rechten hebben
dus volgens mijn mening de doodstraf zorgt voor 'n veiligere samenleving als men tegen de doodstraf is dan keizen ze voor minderveiligheid en geven ze moordenaars de kans om weer te moorden bijvoorbeel 25 jaar voor 3 moorden nan goed gedrag 15 jaar geen plaats in inrichting wat dan??
Het amerikaans rechtsysteem is bagger,traag maar daar zijn de straffen hoger in aantal jaren dan hier(nl) "hier krijg je het gevoel van killen loont" hier zijn gevangenissen bijna hotels met verlof wipkamer ook nog.
Wat voor netto jaren gevangenis straf krijg je hier voor moord?? 3 a7 jaar ofzo??
Verwijderd
3 - 7 jaar elke dag in je hol genaaid worden en zieke gekken pijpen ---> lijkt me minder leuk. De gevangenis ophemelen kan iedereen, maar wat zegt slaat nergens op.Op donderdag 08 februari 2001 22:44 schreef SuperG het volgende:
[..]
dat meen je niet
ik bedoel als het al voltrokken is dat het JAREN DUURT WEET IK OOK heb heel wat dukuus erover gezien.
De hamvraag is executie: moord of
gerechtigheid.
Mijn visie kan je nu wel voorstellen
Doel gerechtigheid veilige sameleving voor elk individu
maar iedereen heeft rechten helaas ook moordenaars(niet doodslag etc) maar moorden voor genut winst eigenbelang etc
ik vind dat die wel erg veel rechten hebben
dus volgens mijn mening de doodstraf zorgt voor 'n veiligere samenleving als men tegen de doodstraf is dan keizen ze voor minderveiligheid en geven ze moordenaars de kans om weer te moorden bijvoorbeel 25 jaar voor 3 moorden nan goed gedrag 15 jaar geen plaats in inrichting wat dan??
Het amerikaans rechtsysteem is bagger,traag maar daar zijn de straffen hoger in aantal jaren dan hier(nl) "hier krijg je het gevoel van killen loont" hier zijn gevangenissen bijna hotels met verlof wipkamer ook nog.
Wat voor netto jaren gevangenis straf krijg je hier voor moord?? 3 a7 jaar ofzo??
Verwijderd
sprookje? Het hangt ervan af... Als ze niemand anders kunnen krijgen (zoals nu) dan is het opeens veel minder belangrijk of iemand in de gevangenis gezeten heeft...Geloof niet te veel in het sprookje van de herintegratie. Wie voor iets serieus uit de gevangenis komt blijft dat z’n leven lang met zich meedragen en zal sowieso niet bij een bank terechtkomen. Op een school weet ik ook zo net nog niet. Geen elitaire school iig, die zijn veel te bang voor de ouders van hun leerlingen.
misdaden verjaren. Of dit goed is weet ik niet, maar zo is het nou eenmaal...Toch iets anders dan nooit meer.. Maar dat gold vlak na de oorlog voor het grootste deel van de Duitsers (of beter gezegd Nederlanders), of het nou soldaten geweest waren of niet.
Je kan toch beter een paar mensen niet pakken, dan een hoop onschuldigen opsluiten? En aangezien het echt niet vast te stellen is wie nou iemand gedood heeft en wie niet, is dit probleem wel degelijk een reden om niet tot vervolging over te gaan. In nederland tenminste, in een heleboel landen die recent nog oorlog gehad hebben gaat met niet zo zorgvuldig met chuld en onschuld om. Maar da's een heel andere zaak...Maar sinds wanneer vind jij praktische problemen een reden om vrijuit te gaan? Dit zou je dan weer toe kunnen passen in het geval van moordenaars waartegen niet genoeg/geen bewijs gevonden is. Ik zou toch echt zeggen dat die nog steeds wel straf verdienen.
En als je niet voldoende bewijs tegen een moordenaar hebt, weet je dus niet zeker of ie de moord wel gepleegd heeft. Het kan wel zo zijn dat jouw intuitie/gevoel zegt dat ie het gedaan heeft, maar dat is niet voldoende. Dus kan je hem niet straffen.
niet elke crimineel is gelijk ik heb het over de ergste soort moordenaarsOp donderdag 08 februari 2001 23:34 schreef VipTweak het volgende:
[..]
3 - 7 jaar elke dag in je hol genaaid worden en zieke gekken pijpen ---> lijkt me minder leuk. De gevangenis ophemelen kan iedereen, maar wat zegt slaat nergens op.
maar men moet niet crimineeltjes die lichte strafzaken hebben gedaan bij elkaar stoppen in éen en de zelfde gevangenis en als het niet anders kan moeten ze heel goed gescheiden worden
en zoals ik al zij het hele rechtsysteem hier en daar is alles dan perfect of redelijk
en dan heb ik het niet over de doodstraf.
maar de grootste boef in 'n hotel met kabel is niet echt meer straf.
Maar wat jij bedoelt is meer het us gevangenis kultuur en dat is niet mijn idee
van het runnen van eengevangenis
maar de jaren die ze daar krijgen passen beter bij hun begane straffeit.
Hum jij bent geloof ik kleurenblind en ziet alles zwart/wit.Op vrijdag 09 februari 2001 12:44 schreef Wesley het volgende:
't zijn moordenaars in amerika... wie de hendel van de stoel overhaalt is ook een moordenaar klaar.
Zo'n iemand noemt men een beul en die dood ook ja.
Maar is wel wat anders dan 10x 12-14 jarige meisje pakken en naar de eeuwige jachtvelden sturen.
'n Veteraan soldaat heeft toch ook gemoordt?
Verwijderd
Blijft het nog net zo hard een sprookje. Of misschien juist wel meer. De reden dat zo iemand wordt aangenomen is dus niet dat ze hem er graag willen hebben, maar dat ze simpelweg niet anders kunnen. Mocht het opeens veel beter/slechter (is maar net hoe je het bekijkt) gaan, waardoor ze wel uit meerdere kandidaten kunnen kiezen, dan maakt het in een keer wel weer (meer) uit. De hele acceptatie blijkt dan maar schijn te zijn.sprookje? Het hangt ervan af... Als ze niemand anders kunnen krijgen (zoals nu) dan is het opeens veel minder belangrijk of iemand in de gevangenis gezeten heeft...
over de rest: het wordt een beetje een zooitje, dan weer praktijk, dan weer moreel en dat dan om de beurt door elkaar gebruiken. Misschien moeten we dat maar gewoon op miscommunicatie houden?
SuperG
Ik denk dat je de gevangenisstraf zwaar onderschat. Dat amnesty hier niet hoeft te vechten voor een eigen bed per gevangene, wil nog niet zeggen dat het geen straf meer is.hier zijn gevangenissen bijna hotels met verlof wipkamer ook nog.
Dat verlof is trouwens niet voor de zware criminelen. Alleen mensen die minder ernstige dingen gedaan hebben, niet vluchtgevaarlijk zijn en zich braaf aan de regels houden binnen de gevangenis en tijdens hun verlof komen daarvoor in aanmerking.
Die kabeltv is een bezuinigingsmaatregel geweest. En nog wel eentje die werkte. Als die criminelen maar een beetje in hun eigen cel naar de tv gaan zitten staren, hebben ze minder aandacht nodig van de bewakers, dus zijn er minder bewakers nodig. (ik geloof iig dat dit het was, het kan ook net iets anders gelegen hebben, maar wel een effectieve bezuiniging iig)maar de grootste boef in 'n hotel met kabel is niet echt meer straf.
En zelfs met kabel met alle mogelijke zenders blijft het zwaar om in de gevangenis te zitten. Wat is er bijvoorbeeld nou helemaal op de tv? Niets toch?
En bovendien: dat jij vindt dat de gevangenisstraffen in Nederland in de praktijk te kort uitvallen (al is het volgens mij toch nog wel wat langer dan jij zegt) wil nog niet zeggen dat het meteen goed is om de doodstraf in te voeren. Je zou ook de gevangenisstraffen kunnen verhogen voor dat doel.
Voor 'n moordenaar die de doodstraf krijgt moet je natuurlijk wel zeker weten dat ie schuldig is.Op vrijdag 09 februari 2001 12:40 schreef Captain Proton het volgende:
[..]
sprookje? Het hangt ervan af... Als ze niemand anders kunnen krijgen (zoals nu) dan is het opeens veel minder belangrijk of iemand in de gevangenis gezeten heeft...
[..]
misdaden verjaren. Of dit goed is weet ik niet, maar zo is het nou eenmaal...
[..]
Je kan toch beter een paar mensen niet pakken, dan een hoop onschuldigen opsluiten? En aangezien het echt niet vast te stellen is wie nou iemand gedood heeft en wie niet, is dit probleem wel degelijk een reden om niet tot vervolging over te gaan. In nederland tenminste, in een heleboel landen die recent nog oorlog gehad hebben gaat met niet zo zorgvuldig met chuld en onschuld om. Maar da's een heel andere zaak...
En als je niet voldoende bewijs tegen een moordenaar hebt, weet je dus niet zeker of ie de moord wel gepleegd heeft. Het kan wel zo zijn dat jouw intuitie/gevoel zegt dat ie het gedaan heeft, maar dat is niet voldoende. Dus kan je hem niet straffen.
Het rechtsysteem in de vs is helaas verre van perfect.
voor lichte vergrijpen mag zoon gevangenis wel wat luxer en humaan zijnOp zaterdag 10 februari 2001 17:22 schreef el_marcianito het volgende:
SuperG
[..]
Ik denk dat je de gevangenisstraf zwaar onderschat. Dat amnesty hier niet hoeft te vechten voor een eigen bed per gevangene, wil nog niet zeggen dat het geen straf meer is.
Dat verlof is trouwens niet voor de zware criminelen. Alleen mensen die minder ernstige dingen gedaan hebben, niet vluchtgevaarlijk zijn en zich braaf aan de regels houden binnen de gevangenis en tijdens hun verlof komen daarvoor in aanmerking.
[..]
Die kabeltv is een bezuinigingsmaatregel geweest. En nog wel eentje die werkte. Als die criminelen maar een beetje in hun eigen cel naar de tv gaan zitten staren, hebben ze minder aandacht nodig van de bewakers, dus zijn er minder bewakers nodig. (ik geloof iig dat dit het was, het kan ook net iets anders gelegen hebben, maar wel een effectieve bezuiniging iig)
En zelfs met kabel met alle mogelijke zenders blijft het zwaar om in de gevangenis te zitten. Wat is er bijvoorbeeld nou helemaal op de tv? Niets toch?
En bovendien: dat jij vindt dat de gevangenisstraffen in Nederland in de praktijk te kort uitvallen (al is het volgens mij toch nog wel wat langer dan jij zegt) wil nog niet zeggen dat het meteen goed is om de doodstraf in te voeren. Je zou ook de gevangenisstraffen kunnen verhogen voor dat doel.
voor de wat zwaardere criminelen niet.
Het is niet leuk voor de boefjes maar ze hebben er voor gekozen en het risico genomen.
Je vergeet waarom ze in de cel moeten wat ze aangericht hebben.:?
Verwijderd
Verwijderd
tja, als je kan kiezen tussen een gelijkwaardige ex-bajesklant en een ander, dan is die keuze snel gemaakt voor de meeste mensen... Jammer genoeg misschien, maar zo werkt het nou eenmaal. Maar om nou te zeggen dat ze totaal niet meer terugkunnen in de maatschappij, dat gaat mij ook te ver.Blijft het nog net zo hard een sprookje. Of misschien juist wel meer. De reden dat zo iemand wordt aangenomen is dus niet dat ze hem er graag willen hebben, maar dat ze simpelweg niet anders kunnen. Mocht het opeens veel beter/slechter (is maar net hoe je het bekijkt) gaan, waardoor ze wel uit meerdere kandidaten kunnen kiezen, dan maakt het in een keer wel weer (meer) uit. De hele acceptatie blijkt dan maar schijn te zijn.
je kan nou eenmaal niet alles moraalfilosofisch oplossen zonder aan de praktijk te denken, maar alleen naar de praktijk kijken werkt ook niet...over de rest: het wordt een beetje een zooitje, dan weer praktijk, dan weer moreel en dat dan om de beurt door elkaar gebruiken. Misschien moeten we dat maar gewoon op miscommunicatie houden?
Ik vind miscommunicatie nog niet eens zo slecht idee
Verwijderd
Je hoort wel eens zeggen dat de eigenlijke straf pas begint als je weer vrijkomt. Dat wil niet zeggen dat je absoluut kansloos bent nee, maar de maatschappij werkt mensen die uit de gevangenis komen (en dan niet voor een paar nooit betaalde verkeersboetes) echt behoorlijk tegen. Daardoor keren veel exbajesklanten ook weer terug op het criminele pad.tja, als je kan kiezen tussen een gelijkwaardige ex-bajesklant en een ander, dan is die keuze snel gemaakt voor de meeste mensen... Jammer genoeg misschien, maar zo werkt het nou eenmaal. Maar om nou te zeggen dat ze totaal niet meer terugkunnen in de maatschappij, dat gaat mij ook te ver.
Hum als 'n fraudeur of auto diefje ontsnapOp zondag 11 februari 2001 13:59 schreef el_marcianito het volgende:
Natuurlijk zijn die mensen niet onschuldig, maar ook de huidige gevangenis is nog wel een straf. Vertel eens hoe jij je de gevangenis voor zware criminelen voor je ziet dan?
is dat ook erg
maar als 'n zware crimineel ontsnapt is dat heel erg vooral voor de mensen die in die omgeving wonen.Je moet maar in de buurt van zo'n instelling wonen.
Zo'n gevangenis is natuurlijk heel zwaar bewaakt maximum security dat beteken ook dat het hierdoor ook
voor de gevangenen een stuk strikter en minder vrijheid betekend en ook wat meer onaangenaamed dat is ook voor de samenleving te beschermen tegen uitbraak.
Ik weet niet hoeveel verschillende gradaties in gevangenis instellingen zijn maar er is altijd 'n compromie tussen kosten en een ideaal systeem.
Ik vind dat je je moet afvragen of de straf opweegt tegen je doel. Het doel van straf is preventie en het veilig maken van de samenleving. Ik denk niet dat de doodstraf leidt tot een veiligere samenleving, deze mensen denken toch niet: "Oh er staat de doodstraf op, dan zal ik maar niks doen". Er moet naar andere alternatieven worden gezocht, en de pakkans moet vergroot worden want dat zal wel helpen IMHO.Op donderdag 01 februari 2001 00:21 schreef --ReapeR-- het volgende:
ik zit hier naar een docu op discoverie te kijken. en ik verbaas me gewoon over de bruudheid van die amerikanen
wat vinden jullie daar nou van, heb je het recht om iemand ter dood te brengen omdat hij/zij ook een of meerdere moorden heeft gepleegd?
ik vind het gewoon moord
LTRzz
And now the most interresting part of deze grot
Verwijderd
Je hebt het alleen maar over bescherming tegen ontsnappen, maar ik bedoelde de omstandigheden van het leven in de gevangenis, hoe moeten die er volgens jou uit zien?
kijk dat vind ik nou ook.Op maandag 12 februari 2001 22:17 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Ik vind dat je je moet afvragen of de straf opweegt tegen je doel. Het doel van straf is preventie en het veilig maken van de samenleving. Ik denk niet dat de doodstraf leidt tot een veiligere samenleving, deze mensen denken toch niet: "Oh er staat de doodstraf op, dan zal ik maar niks doen". Er moet naar andere alternatieven worden gezocht, en de pakkans moet vergroot worden want dat zal wel helpen IMHO.
LTRzz
[off topic]
leuk trouwens dat dit topic nog actief is [/off topic]
Ik denk toch dat er wat voorzichtiger opgetreden zal worden en ook zullen deze mensen nooit meer kunnen terugkeren in de samenleving. Zo haal je mooi de geweldadige personen uit de samenleving weg.Ik vind dat je je moet afvragen of de straf opweegt tegen je doel. Het doel van straf is preventie en het veilig maken van de samenleving. Ik denk niet dat de doodstraf leidt tot een veiligere samenleving, deze mensen denken toch niet: "Oh er staat de doodstraf op, dan zal ik maar niks doen".
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Uhh,als een straf?????Op maandag 12 februari 2001 23:33 schreef el_marcianito het volgende:
SuperG
Je hebt het alleen maar over bescherming tegen ontsnappen, maar ik bedoelde de omstandigheden van het leven in de gevangenis, hoe moeten die er volgens jou uit zien?
Ik zou de zware jongens in een speciale gevangenis zetten. En 1persoon/cel in kleine groepen die geen kontact met elkaar kunnen hebben met apparte lucht ruimtes.
Moordenaars zijn ook 'n gevaar voor mekaar.
Maar dat is veel te duur geloof ik.
Een moordenaar tussen soortgenoten zal zich ook niet veilig voelen want er is altijd 'n soort van gevangenis cultuur en om dat te kunnen sturen is veel geld en personeel nodig en dat voor moordenaren die kosten al veel geld om te vangen.
M.A.W.het leven in de gevangenis is afhankelijk van het budged en grootte van het personeel en aantal cellen dus er is altijd een compromie.
Het doel van de doodsraf is voornamelijk straf.Op maandag 12 februari 2001 22:17 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Ik vind dat je je moet afvragen of de straf opweegt tegen je doel. Het doel van straf is preventie en het veilig maken van de samenleving. Ik denk niet dat de doodstraf leidt tot een veiligere samenleving, deze mensen denken toch niet: "Oh er staat de doodstraf op, dan zal ik maar niks doen". Er moet naar andere alternatieven worden gezocht, en de pakkans moet vergroot worden want dat zal wel helpen IMHO.
LTRzz
Mensen die extreem iemand of meerdere hebben vermoord die worden gestraft dat is niet zozeer preventief want levenlang is ook straf en even goed preventief en het zou even veilig voor de samenleving zijn.
mits die echt levenslang krijgt.
Pakkans heeft meer met wetgevening mankracht politie/justitie en efficientie ervan te maken.
Dat is de grootste nadeel van de doodstraf.Op dinsdag 13 februari 2001 19:06 schreef BSE het volgende:
Uit de krant van vandaag:
[afbeelding]
Bijna vermoord, lijkt me.
Het rechtsysteem is vaak bagger natuurlijk ook in amerika maar komt vaak door bekentenis onder dwang en of ze zijn zo overtuigt dat hij het is en doen er alles aan
om hem te pakken door bewijs vervalsing.
Of ze willen vlug resultaat hebben staat goed op hun cv voor hun carrierre.
ondertussen loopt de echte moordenaar rond
Het niet meer teugkeren van deze personen in de samenleving is zeker een goed iets, maar ze genezen lijkt me beter. Maar dan zal het aantal resividanten wel omlaag moeten. Toch blijf ik van mening dat de pakkans vergroot zou moeten worden. Of dit echt helpt tegen zaken als moord betwijfel ik maar het zal zeker helpen tegen criminaliteit in het algemeen. Iig is het doel van straf dus het straffen van iets dat niet mag. Dus om te verkomen dat het weer gebeurt. De doodstaf is een manier. Maar je kan ook zorgen dat deze mensen heropvoedt worden (tbs enzo (het moet dan wel werken)). En waar moet je de grens leggen voor de doodstrafOp dinsdag 13 februari 2001 19:20 schreef SuperG het volgende:
[..]
Het doel van de doodsraf is voornamelijk straf.
Mensen die extreem iemand of meerdere hebben vermoord die worden gestraft dat is niet zozeer preventief want levenlang is ook straf en even goed preventief en het zou even veilig voor de samenleving zijn.
mits die echt levenslang krijgt.
Pakkans heeft meer met wetgevening mankracht politie/justitie en efficientie ervan te maken.
En dan nog het feit dat de doodstraf onomkeerbaar is. Dit is zeker zeer belangrijk in mijn ogen.
Ik blijf erbij dat de doodstraf niet de oplossing is.
Verwijderd
De doorsnee killer zal minder snel een moord plegen als ie weet dat ie zelf ook "euthenasie nieuwe stijl" krijgt.
En wat moet je dan met moordenaars? Gevangen zetten lost niks op, dat is gewoon het verstoppen van het probleem.
Heropvoeden kan vaak/altijd niet, mensen die gewoon een verkeerde set normen en waarden mee hebben gekregen kan je niet zomaar wijsmaken dat het fout is wat ze gedaan hebben.
Geef maar eens een voorbeeld van een moordenaar die achteraf ECHT berouw heeft van zijn daden, het bestaan van seriemoordenaars bevestigd dit deels.
Het is onze taak om de toekomstige generaties de boodschap door te geven dat een mens, een ander mens niet vermoord.
Maar ook heel belangrijk is het doorgeven van bewustzijn en verantwoordelijkheid..
Als je iemand vermoord ben je zelf niets waard, een gevaar voor de samenleving en een slecht voorbeeld.
Als een maatschappij dit soort mensen nou ellimineert(op evt. zachte wijze), dan is dat een mooie opvoedkundige hint aan kinderen en ouders. Het aantal moorden neemt af, en naar verloop van tijd (en enkele "noodzakelijke" executies) zal bijna iedereen er zich van bewust worden dat moorden niet getollereerd wordt. Het aantal moordenaars neemt af, en misschien bereiken we zodoende wel een moordlose maatschappij
Dus als ze gek zijn kunnen ze er op los moorden en na 5 jaar genezen kom je ze weer tegen erug leuk voor de nabestaanden van de slachtoffers.Op dinsdag 13 februari 2001 19:41 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Het niet meer teugkeren van deze personen in de samenleving is zeker een goed iets, maar ze genezen lijkt me beter. Maar dan zal het aantal resividanten wel omlaag moeten. Toch blijf ik van mening dat de pakkans vergroot zou moeten worden. Of dit echt helpt tegen zaken als moord betwijfel ik maar het zal zeker helpen tegen criminaliteit in het algemeen. Iig is het doel van straf dus het straffen van iets dat niet mag. Dus om te verkomen dat het weer gebeurt. De doodstaf is een manier. Maar je kan ook zorgen dat deze mensen heropvoedt worden (tbs enzo (het moet dan wel werken)). En waar moet je de grens leggen voor de doodstrafHoe erg moet de misdaad zijn?
De doodstraf is dan een verlossing voor de gek en de samenleving.
En weet je dan zeker of die genezen is??
En genezen of tbs is meer iets voor crimies die terug moeten keren in de maatschappij omdat ze een middelzware straffeit hebben begaan autodiefjes,verkrachting,ontucht.
De doodstraf is een alternatief op levenslangEn dan nog het feit dat de doodstraf onomkeerbaar is. Dit is zeker zeer belangrijk in mijn ogen.
En beide hebben voor en nadelen
Ik ben het met je eens dat de nadelen van de doodstraf groot wegen, 'n onschuldige veroordelen moet daarom eigenlijk onmogelijk zijn maar is afhankelijk van het rechtsysteem en in dit geval de amerikaanse.
Ik ben voor de doodstraf maar ben ook niet teveden met het Amerikaans rechtsysteem en hun implementatie, niet dat hier beters is maar toch wel heel anders.
Tja ieder zijn mening.Ik blijf erbij dat de doodstraf niet de oplossing is.
Verwijderd
Laten we ook niet vergeten dat het in de praktijk helemaal niet zo veel uitmaakt. In theorie moet het mensen afschrikken, maar dat moet gevangenisstraf ook. En in gebieden waar de doodstraf toegepast wordt, is echt niet minder criminaliteit ofzoDe doodstraf is wel een mooie afschrikker en werkt preventief, laten we dat niet vergeten.
Verwijderd
zeg jij dan dat de gemiddelde, niet-psychopatische, in een opwelling moordende moordenaar geen echt berouw heeft...Geef maar eens een voorbeeld van een moordenaar die achteraf ECHT berouw heeft van zijn daden, het bestaan van seriemoordenaars bevestigd dit deels.
heel benieuwd hoe jij hierbij komt...
Ik zie het voorral als gerechtigheid t.o.v. de slachtoffer(s) en nabestaanden ook samenleving.Op dinsdag 13 februari 2001 20:53 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
Laten we ook niet vergeten dat het in de praktijk helemaal niet zo veel uitmaakt. In theorie moet het mensen afschrikken, maar dat moet gevangenisstraf ook. En in gebieden waar de doodstraf toegepast wordt, is echt niet minder criminaliteit ofzo
ieder mens heeft rechten maar die van de slachtoffers/nabestaanden vind ik toch belangrijker.
Op dinsdag 13 februari 2001 20:58 schreef Captain Proton het volgende:
quote:
Geef maar eens een voorbeeld van een moordenaar die achteraf ECHT berouw heeft van zijn daden, het bestaan van seriemoordenaars bevestigd dit deels.
[..]
zeg jij dan dat de gemiddelde, niet-psychopatische, in een opwelling moordende moordenaar geen echt berouw heeft...
heel benieuwd hoe jij hierbij komt...
wat bedoel je met opwelling ??
in een opwelling moordende moordenaar
had ie voor de opwelling al gemoord??
Is dat niet doodslag, dus niet met voorbedachte rade, ontoerekenings vatbaar??
die krijgen ook hele andere straffen
Ik zeg dus al meerdere malen dat het minder vaak voor moet komen dat men meerdere moorden kan pleegen, en ik weet ook dat dit niet altijd mogelijk is. Nee ik kan niet zeggen of iemand genezen is. Maar er zijn mensen die dat wel kunnen en van dit gebied begint men ook steeds meer te leren. Jij zegt dus eigenlijk dat TBS enzo geen zin heeft en dat iedere gek eigenlijk pech heeft? Er moet gezocht worden naar oplossingen niet naar makkelijke manieren, want tuurlijk niemand zal ik moordenare missen (ik ook niet), maar toch blijf ik tegen.Dus als ze gek zijn kunnen ze er op los moorden en na 5 jaar genezen kom je ze weer tegen erug leuk voor de nabestaanden van de slachtoffers.
De doodstraf is dan een verlossing voor de gek en de samenleving.
En weet je dan zeker of die genezen is??
Verkrachting vind jij dus middelbaarEn genezen of tbs is meer iets voor crimies die terug moeten keren in de maatschappij omdat ze een middelzware straffeit hebben begaan autodiefjes,verkrachting,ontucht.
Gelukkig wel, zo leuk worden als jij mij een mening op gaat leggen. Dan schend je toch een van de belangrijkste rechten van de mens.Tja ieder zijn mening.
Moord met voorbedachte rade en een moord plegen terwijl je ontoerekeningsvatbaar bent verklaard is en blijft moord. Alleen van een andere gratie. Het is niet zo dat de aanklacht veranderd alleen de strafeis/straf zal anders uitpakker. Anders is dit met doodslag, dat is geen moord.wat bedoel je met opwelling ??
had ie voor de opwelling al gemoord??
Is dat niet doodslag, dus niet met voorbedachte rade, ontoerekenings vatbaar??
die krijgen ook hele andere straffen
he, Je vergeet ontucht is dat dan wel middelbaar? maar ik heb als voorbeeld effe drie schalen klein middel zwaar maar ik kan ook 10 schalen of hondert of het wetboek van srafrecht citeren maar je heb verkrachting enerzijds en verkrachting en minderjaarig(10jaar) en met 37 messteken zie je het verschil bij middel heb je gradaties en bij zwaare ook.Op dinsdag 13 februari 2001 21:16 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Ik zeg dus al meerdere malen dat het minder vaak voor moet komen dat men meerdere moorden kan pleegen, en ik weet ook dat dit niet altijd mogelijk is. Nee ik kan niet zeggen of iemand genezen is. Maar er zijn mensen die dat wel kunnen en van dit gebied begint men ook steeds meer te leren. Jij zegt dus eigenlijk dat TBS enzo geen zin heeft en dat iedere gek eigenlijk pech heeft? Er moet gezocht worden naar oplossingen niet naar makkelijke manieren, want tuurlijk niemand zal ik moordenare missen (ik ook niet), maar toch blijf ik tegen.
[..]
Verkrachting vind jij dus middelbaarik vind dit een beetje krom zeker als jij in het vorige quoteje zegt dat ik moet denken aan de slachtoffers en nabestaanden. Hoe denk jij dan dat het is voor iemand die verkracht
en voor haar familie (of vriend):?
[..]
Gelukkig wel, zo leuk worden als jij mij een mening op gaat leggen. Dan schend je toch een van de belangrijkste rechten van de mens.
Verkrachting is heel erg maar het kan erger helaas.
die boefjes hebben wel veel rechten en goeie advocaten waren ze maar bij justitie ook zo fanatiek.
en doe je inlineskaten(2x4) of echt skeeleren(2x5)
Okee we gaan ff heel erg off-topic (ik zeg zo wel weer wat on-topics)en doe je inlineskaten(2x4) of echt skeeleren(2x5)
Hallo! met rexton en dan nog skaten
FF ontopic. Ja dat van verschillende graties is interessant. Wat studeer je eigenlijk, of ga je studeren. Ik recht. Ik vind het een leuke discussie.
['n beetje erg off topic]Op dinsdag 13 februari 2001 21:50 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Okee we gaan ff heel erg off-topic (ik zeg zo wel weer wat on-topics)
Hallo! met rexton en dan nog skatenWat denk je wel niet van me?? IK schaats, RAPS en skeeler (dus idd 2x5) met een net nieuwe Rexton schoen en een force onderstel. Vandaag 30 KM gereden. En dit jaar meerdere marathons (iig die van eindhoven en Rotterdam). En voor iedereen die niet weet wat het verschil is tussen skaten en skeeleren
, ICQ me aub want dat vind ik het irritandste wat er is. Echt skeeleren dus.
Had net je profiel gelezen en dacht 'n km vreter dus zekers skeelers{2x5}
Ik ga niet hard heb maar skates(2x4)met rem en vreet meters geen km's.
Ik ken 'n paar Schaatsers/skaters(freestyle)
dus dacht dat je misschien skates bedoelde maar is wel duidelijk ken ook 'n amateur schaatser/skeeler.
['n beetje on-topic]FF ontopic. Ja dat van verschillende graties is interessant. Wat studeer je eigenlijk, of ga je studeren. Ik recht. Ik vind het een leuke discussie.
ik studeer niet ik werk heb een of andere kut baan maar heb twee diplo's MTS E & M
Ik reaggeer eigenlijk op van die korte simple reakties zonder argumenten als ik iets zinnigs tegen kom dan reageer ik er ook op dat vind ik zeer interresant krijg je vaak toch een andere kijk op dingen waaruit blijkt dat het geen eenvoudige maar toch een complexe dilemma is en ik denk dat je iemand zijn mening toch moeilijk kan veranderen meestal dus ik probeer vooral niet te veel te ergeren aan dingen want dat kan je bij zo'n topic wel verwachten.
D'r zijn trouwens veel docu's over gevangenissen deadrow moordzaken en ook waar gebeurde films.
Verwijderd
Als ik het goed begrijp wil je dus (als geld geen rol zou spelen) een superbeveiligde inrichting, zonder contact met andere mensen dan het gevangenispersoneel. Denk je niet dat de misdadigers dan dusdanig vervreemden van de maatschappij dat als ze terugkeren, de kans dat ze zich normaal kunnen/zullen gedragen wel heel klein geworden is?
Tuurlijk, gevangenis is om te straffen. Maar er zit wel het idee achter dat iemand na zijn straf weer de maatschappij in kan. Nou werkt dat in de praktijk niet al te geweldig, maar door de gedetineerden psychisch zwaar te mishandelen (want daar valt volledige isolatie onder, zeker als het voor lang is) maak je het nog veel erger.
Stond vandaag ook een stukje over in de krant, over superbeveiligde inrichtingen in de VS. Iemand zei dat ze in die gevangenis wel veilig opgeborgen zitten, maar als ze er uit komen na jaren.... Ik denk dat dat niet zo'n rare gedachte is.
en gerechtigheid bij verkrachtingszaken (zowel bij volwassenen als kinderen:r)
Voor deze misdaden zouden we de doodstraf in Nederland eigenlijk weer in moeten voeren.
ZO, dit zegt iemand die tegen de doodstraf is:?
Verwijderd
wat denk je met deze reactie bij te dragen aan deze discussie?Op dinsdag 13 februari 2001 23:32 schreef micebec het volgende:
Moord bij zaken die de mensen niet persoonlijk raken.
Voor deze misdaden zouden we de doodstraf in Nederland eigenlijk weer in moeten voeren.
Verwijderd
Wat is er dan mis met een systeem dat een persoon die deze regel (op brute wijze) overtreedt, verwijderd uit de samenleving.
Oke DE maatschappij is nu de "moordenaar", maar als we nou als maatschappij allemaal hebben afgesproken elkaar niet te vermoorden? Dan hoort een moordenaar niet in onze maatschappij.
En dan zou het recht ervoor moeten zorgen dat zo'n klojo verdwijnt... Aangezien niemand kan toveren is dat dus een doodstraf, ben je gelijk van één probleemgeval af, en schrik je toekomstige killers af.
En even over verkrachters...: Castreren, en als het vrouwen zijn (zeer klein percentage) de clitoris weghalen ofzo..
Als je gerechtigheid en orde wilt in een maatschappij dan moet je actie durven te nemen tegen de mensen die deze orde verstoren.
Ik bedoel niet in een cel geissoleerd maar hebben een eigen cel per persoon die komen buiten de cel luchten bezigheden dan maar +-8 anderen tegen en geen 300 verdeelt over 4 gangs.Op dinsdag 13 februari 2001 23:27 schreef el_marcianito het volgende:
SuperG
Als ik het goed begrijp wil je dus (als geld geen rol zou spelen) een superbeveiligde inrichting, zonder contact met andere mensen dan het gevangenispersoneel. Denk je niet dat de misdadigers dan dusdanig vervreemden van de maatschappij dat als ze terugkeren, de kans dat ze zich normaal kunnen/zullen gedragen wel heel klein geworden is?
Tuurlijk, gevangenis is om te straffen. Maar er zit wel het idee achter dat iemand na zijn straf weer de maatschappij in kan. Nou werkt dat in de praktijk niet al te geweldig, maar door de gedetineerden psychisch zwaar te mishandelen (want daar valt volledige isolatie onder, zeker als het voor lang is) maak je het nog veel erger.
Stond vandaag ook een stukje over in de krant, over superbeveiligde inrichtingen in de VS. Iemand zei dat ze in die gevangenis wel veilig opgeborgen zitten, maar als ze er uit komen na jaren.... Ik denk dat dat niet zo'n rare gedachte is.
Het probleem van een gevangenis met zwaar gestafden is dat ze ook 'n gevaar voor meekaar zijn .
ze kunnen ook mekaar vermoorden in de gevangenis. dus daar wil je ook geen licht gestrafde tussen zetten.Je hebt daar vaak 'n gang vorming en 'n soort geditineerden cultuur.Met kleinere groepen(6<->10) die gegarandeert afgezondert zijn heb je dat veel minder.
Het is dus ook om hen dus te beschermen en somigen zullen dat wel waarderen.
En zal dus ook veel geld kosten hoe beter geregeld hoe duurder elk land heeft zijn begroting je kan niet effe miljarden in het gevangenis wezen stoppen want dan blijft er iets anders zonder of met te weinig geld liggen zoals gezondheidzorg of onderwijs etc.
en in zo'n gevangenis zitten voornamelijk levenlang gestrafden die zie dan niet terug in de samenleving.
En geld speelt vaak een enorme rol
voor 'n moordenaar te pakken zetten ze bv 30 man recherche op voor 1 a 2 jaar na 3jaar
8man wat kost dat, als ie gepakt wordt heb je ook nog de OM justitie weer 3jaar verder met hogerberoep en met wat geluk in de gevangenis dat kost ook aardig wat .
zo'n moordenaar kost dan misshien wel totaal miljoenen net als 'n f16 piloot?
en onopgeloste zaken kosten ook wat.
Dus volgens jouw moet je de doodstraf krijgen als jeOp dinsdag 13 februari 2001 23:32 schreef micebec het volgende:
Moord bij zaken die de mensen niet persoonlijk raken.
-een hoer na de beurt niet kan betalen en wegrent.
-Je geeft je vrouw een beurt tegen haar wil
-'n 10 jaarige meisje ontvoert en verkracht
en tegen doodstraf
als
-je iemand vermoordt voor organen donor
-je sadistische neigingen bot tevieren op wilerkeurig persoon tot de dood intreed
-Iemand marteld tot de dood
-terrorist die moord
-serie moordenaar
Je bent voor en tegen uhhhhh??
En je vind dus verkrachting velemalen erger dan meerdere moorden
of heb ik iets gemist!!!
Dus omdat iemand de regels heeft overtreden die wij met elkaar hebben afgesproken moeten we hem "verwijderen"? Dat doet me heel erg aan andere praktijken denken. Als jij door rood rijdt, afmaken, of als iemand een bank overvalt, afmakenOp woensdag 14 februari 2001 16:43 schreef NT-XJOEPXT het volgende:
We willen allen toch een maatschappij waarin het ene individu het andere niet vermoord?
Wat is er dan mis met een systeem dat een persoon die deze regel (op brute wijze) overtreedt, verwijderd uit de samenleving.
Oke DE maatschappij is nu de "moordenaar", maar als we nou als maatschappij allemaal hebben afgesproken elkaar niet te vermoorden? Dan hoort een moordenaar niet in onze maatschappij.
En dan zou het recht ervoor moeten zorgen dat zo'n klojo verdwijnt... Aangezien niemand kan toveren is dat dus een doodstraf, ben je gelijk van één probleemgeval af, en schrik je toekomstige killers af.
En even over verkrachters...: Castreren, en als het vrouwen zijn (zeer klein percentage) de clitoris weghalen ofzo..
Als je gerechtigheid en orde wilt in een maatschappij dan moet je actie durven te nemen tegen de mensen die deze orde verstoren.
NT-XJOEPXT heeft het over moordenaars toch?Op donderdag 15 februari 2001 20:23 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Dus omdat iemand de regels heeft overtreden die wij met elkaar hebben afgesproken moeten we hem "verwijderen"? Dat doet me heel erg aan andere praktijken denken. Als jij door rood rijdt, afmaken, of als iemand een bank overvalt, afmakenLijkt me niet. Jij wilt iig kwaad met kwaad vergelden. Nee toch maar niet.
Ja ook ja, maar hij zegt ook dat iemand die onze regels overtreed verwijdert moet worden. Ik weet ook wel dat hij niet zal bedoelen dat een winkeldief zal moeten worden "verwijdert". Maar hij zegt dat dat moet gebeuren bij iemand die de regels bruut overtreedt. Wat is bruut:? Verkrachting vind ik dus ook bruut, of mishandeling en zo nog vele andere dingen.Op vrijdag 16 februari 2001 20:43 schreef SuperG het volgende:
[..]
NT-XJOEPXT heeft het over moordenaars toch?
LTRzz
Misschien kan ie niet typen net als ik en wordt het dus 'n beetje beknopt.Op vrijdag 16 februari 2001 23:04 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Ja ook ja, maar hij zegt ook dat iemand die onze regels overtreed verwijdert moet worden. Ik weet ook wel dat hij niet zal bedoelen dat een winkeldief zal moeten worden "verwijdert". Maar hij zegt dat dat moet gebeuren bij iemand die de regels bruut overtreedt. Wat is bruut:? Verkrachting vind ik dus ook bruut, of mishandeling en zo nog vele andere dingen.
LTRzz
Die kan blijkbaar wel typenOp woensdag 07 februari 2001 15:11 schreef Lord Daemon het volgende:
Viptweak:
..........
..........
..........
een DNA-test aangevraagd op initiatief van een collega-gevangene bewees de onschuld van Earl Washington.
nog een detail: de veroordeling was binnen één dag tot stand gekomen, zn pro-deo advocaat kreeg van de staat voor 14 uur kosten vergoed.
wat nu als Earl Washington wel ter dood was gebracht, diende dan de beul ook te worden 'verwijderd' uit de samenleving, of zijn er misschien (veel) kanttekeningen te plaatsen bij het gehele systeem?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Je zegt het zelf al het rechtsysteem in de vs is niet echt perfectOp zaterdag 17 februari 2001 13:58 schreef RM-rf het volgende:
onlangs is in Virginia Earl Washington enkele dagen voor de uitvoering van het ddodvonnis gratie verleent, een collega-gevangene had het vermoeden dat de man met een IQ van onder 90 helemaal niet schuldig was, hij had zelf wel bekent, maar die verklaring was tot stand gebracht zonde aanwezigheid van een advocaat.
een DNA-test aangevraagd op initiatief van een collega-gevangene bewees de onschuld van Earl Washington.
nog een detail: de veroordeling was binnen één dag tot stand gekomen, zn pro-deo advocaat kreeg van de staat voor 14 uur kosten vergoed.
wat nu als Earl Washington wel ter dood was gebracht, diende dan de beul ook te worden 'verwijderd' uit de samenleving, of zijn er misschien (veel) kanttekeningen te plaatsen bij het gehele systeem?
maar je kan discuseren over de doodstraf
- algemeen voor-tegen
- per land VS china pakistan etc
- in het westen sameleving
- bij welke straf
- de gerechtelijke uitvoering
- kostenplaatje
- per doodstrafzaak
Dacht zelf dat de topic het vooral algemeen bedoeld was en ook toch meer in de westerse samenleving VS/Euro.
Nee dat is niet goed funtioneren in functieOp zaterdag 17 februari 2001 14:10 schreef /downtime/ het volgende:
en de rechercheurs die hem hebben laten bekennen terwijl ie onschuldig was hadden wellicht ook uit de samenleving verwijderd moeten worden... da's toch ook een vorm van moord.
zulke onbekwaamde mensen horen zón baan niet te hebben. d'r moet meer functie kontrole en beoordeling te zijn naast internal affairs department.
En d'r zijn ook zware moordenaars die echt wel schuldig zijn en ook nog 'n hele boel waarvan ze het niet kunnen bewijzen en toch vrijuit gaan plus een helehoop die nog vrij rondlopen die 'n zeer kleine pakkans hebben.
en helaas gaat het ook eens erg fout dat komt door de uitvoering van het strafrecht.
en als 'n advocaat een moordenaar vrij spreekt of psych een moordenaar genezen verklaar en vermoordt nog es 10 mensen bij die 8 waarvoor hij al terecht stond moet
die advocaat en pshych en rechter dan ook gelynched worden voor die 10 moorden die ze mogelijk gemaakt hebbe
Verwijderd
In de praktijk blijkt het niet zo te werken. Ook als er wel geëxecuteerd wordt, blijven er moordenaars in de maatschappij. Er zijn twee mogelijke verklaringen:Als een maatschappij dit soort mensen nou ellimineert(op evt. zachte wijze), dan is dat een mooie opvoedkundige hint aan kinderen en ouders. Het aantal moorden neemt af, en naar verloop van tijd (en enkele "noodzakelijke" executies) zal bijna iedereen er zich van bewust worden dat moorden niet getollereerd wordt. Het aantal moordenaars neemt af, en misschien bereiken we zodoende wel een moordlose maatschappij
1 Het zal enorm lang duren voordat iedereen in de maatschappij doorheeft dat moorden niet loont, oftewel: het klopt wat je zegt, maar voordat het zo ver is, zijn we wel de nodige eeuwen of zelfs millennia verder. Op de korte en middellange termijn is het effect niet aantoonbaar iig.
2 Er zullen altijd moordenaars blijven, hoe goed er ook geprobeerd wordt om het moorden te ontmoedigen en toekomstige moordenaars af te schrikken. Een groot deel van de mensen weet dat moorden niet getolereerd wordt en zal niet moorden. Toch blijft er altijd een klein percentage dat zich hier niets van aantrekt.
In beide gevallen heeft de doodstraf weinig zin, omdat het geen significant netto effect (=minder moorden) heeft.
Mee eens, iemand die een moord gaat begaan zal echt niet eerst denken over de gevolgen (in de meeste gevallen niet). Ze zijn of ziek, of verwachten niet gepakt te worden. Ik bedoel dus: "20 jaar of doodstraf, moorden zullen blijven bestaan, aangezien ze er niet bij na denken."Op zaterdag 17 februari 2001 15:48 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
In de praktijk blijkt het niet zo te werken. Ook als er wel geëxecuteerd wordt, blijven er moordenaars in de maatschappij. Er zijn twee mogelijke verklaringen:
1 Het zal enorm lang duren voordat iedereen in de maatschappij doorheeft dat moorden niet loont, oftewel: het klopt wat je zegt, maar voordat het zo ver is, zijn we wel de nodige eeuwen of zelfs millennia verder. Op de korte en middellange termijn is het effect niet aantoonbaar iig.
2 Er zullen altijd moordenaars blijven, hoe goed er ook geprobeerd wordt om het moorden te ontmoedigen en toekomstige moordenaars af te schrikken. Een groot deel van de mensen weet dat moorden niet getolereerd wordt en zal niet moorden. Toch blijft er altijd een klein percentage dat zich hier niets van aantrekt.
In beide gevallen heeft de doodstraf weinig zin, omdat het geen significant netto effect (=minder moorden) heeft.
niemand zit graag 2 jaar in de gevangenis
het is een straf maatregel net als 20 jaar 5 jaar of 25 jaar of levens lang.
het gaat er om of je een seriemoordenaar
20 jaar levenslang de doodstraf en of die gratie mag krijgen veel moordenaars worden niet gepakt dus die liggen hiervan ook niet echt wakker van.
Dat lijkt veel op een moordenaar 4 jaar cel geven omdat 10 jaar niet afschrikt klinkt dat logisch|:(
Als maar 25% van de moorden opgelost zouden worden
dan is een moord gewoon het risico afwegen of je gepakt kan worden.
Als je dan extreeme executies invoerd zal dat ze een worst wezen je moet ze eerst toch zien te pakken met sluitende bewijzen bv maffia killer zorgt mestal voor nauwelijks geen bewijzen laat staan sluitend.
Dat zeg/bedoel ikOp zaterdag 17 februari 2001 16:08 schreef SuperG het volgende:
Die 20jaar lost toch ook niets op die levenlang ook niet die doodstraf ook niet
niemand zit graag 2 jaar in de gevangenis
het is een straf maatregel net als 20 jaar 5 jaar of 25 jaar of levens lang.
het gaat er om of je een seriemoordenaar
20 jaar levenslang de doodstraf en of die gratie mag krijgen veel moordenaars worden niet gepakt dus die liggen hiervan ook niet echt wakker van.
Dat lijkt veel op een moordenaar 4 jaar cel geven omdat 10 jaar niet afschrikt klinkt dat logisch|:(
Als maar 25% van de moorden opgelost zouden worden
dan is een moord gewoon het risico afwegen of je gepakt kan worden.
Als je dan extreeme executies invoerd zal dat ze een worst wezen je moet ze eerst toch zien te pakken met sluitende bewijzen bv maffia killer zorgt mestal voor nauwelijks geen bewijzen laat staan sluitend.
Ik reageer niet op jouw maar op een paar van die laasten postjesOp zaterdag 17 februari 2001 16:21 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Dat zeg/bedoel ik
die hebben het over afschrikken.
waar bij levenslang, 20jaar, 10 jaar, 2,5jaar ook toch bedoeld is als afschrikken dan gaat het eigenlijk om de strafmaat levenslang of 10 á 20 jaar of de doodstraf. bij een bepaalde niveau van zware strafdaad
waarbij de pakkans en toch wel lage strafmaat (NL) minder afschrikt
Verwijderd
Ook als je kleinere groepen hebt ontstaat daarbinnen een soort rangorde, al wordt het risico op twee vijandige gangs die elkaar letterlijk afmaken kleiner als er minder mensen in de groep zitten. Pas als je iemand echt isoleert heb je het effect helemaal uitgebannen. Vraag is of dat wel te realiseren is in de bestaande (financiele en arbeidsmarkt) situatie(naja vraag, ik geloof dat we allebei wel vinden van niet)Ik bedoel niet in een cel geissoleerd maar hebben een eigen cel per persoon die komen buiten de cel luchten bezigheden dan maar +-8 anderen tegen en geen 300 verdeelt over 4 gangs.
Waar jij het helemaal niet meer over hebt is het contact met mensen van buiten de gevangenis, zoals vrienden en familie. In de gevangenis heerst een heel andere cultuur dan erbuiten, dus de medegevangen zullen niet echt er voor zorgen dat ze in contact blijven staan met "de maatschappij", ze zitten immers in hetzelfde beperkte wereldje.
Niet iedereen komt weer in de maatschappij terecht, maar er zitten zelfs in van die extreem beveiligde inrichtingen mensen tussen die wel weer terug keren. Als ze jaren lang geen "normaal" mens gezien hebben is dat een grote schok voor ze, wat de kans dat ze zich normaal zullen gedragen alleen maar verkleint.
Ik begrijp wat je bedoelt.Dat lijkt veel op een moordenaar 4 jaar cel geven omdat 10 jaar niet afschrikt klinkt dat logisch
Maar het gaat in principe nog niet zo zeer om de precieze strafmaat, maar om hoe die in verhouding tot andere straffen (voor andere misdaden) staat. Dat voor zover het afschrik effect.
Een ander effect van lange straffen/doodstraf is dat de misdadiger zelf veel minder/geen kans krijgt om in herhaling te vallen. Wat dat betreft maakt de lengte wel weer uit, omdat je iemand zo langer uit de maatschappij kunt houden. Brengt dan wel weer hogere kosten met zich mee natuurlijk. (de afweging waar je het in je post een tijdje terug over had)
Toch nog even over het afschrik-effect: de kans dat je gepakt wordt speelt zeker mee, als die bijna 100% is zullen potentiele misdadigers veel erger schrikken van hoge straffen dan wanneer die zeer gering is. Veel geld in onderzoek steken is dus belangrijk om de geloofwaardigheid van de rechtsstaat in stand te houden. Zowel strenge (maar niet perse de strengst mogelijke) straffen als de pakkans zijn daarvoor van belang.
Klopt vind ik ookOp zaterdag 17 februari 2001 17:50 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
Ook als je kleinere groepen hebt ontstaat daarbinnen een soort rangorde, al wordt het risico op twee vijandige gangs die elkaar letterlijk afmaken kleiner als er minder mensen in de groep zitten. Pas als je iemand echt isoleert heb je het effect helemaal uitgebannen. Vraag is of dat wel te realiseren is in de bestaande (financiele en arbeidsmarkt) situatie(naja vraag, ik geloof dat we allebei wel vinden van niet)
Als ze terug in de samenleving komen dan moeten ze begeleid worden wat ook weer wat kost en ook nog effectief.Waar jij het helemaal niet meer over hebt is het contact met mensen van buiten de gevangenis, zoals vrienden en familie. In de gevangenis heerst een heel andere cultuur dan erbuiten, dus de medegevangen zullen niet echt er voor zorgen dat ze in contact blijven staan met "de maatschappij", ze zitten immers in hetzelfde beperkte wereldje.
Niet iedereen komt weer in de maatschappij terecht, maar er zitten zelfs in van die extreem beveiligde inrichtingen mensen tussen die wel weer terug keren. Als ze jaren lang geen "normaal" mens gezien hebben is dat een grote schok voor ze, wat de kans dat ze zich normaal zullen gedragen alleen maar verkleint.
Dat kan ook tijdens de gevangenisstraf maar dat maakt het te complex en te duur.
Ik ben er ook niet voor dat een paarden dief opgehangen wordt maar dat weet je toch al of niet.[..]
Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar het gaat in principe nog niet zo zeer om de precieze strafmaat, maar om hoe die in verhouding tot andere straffen (voor andere misdaden) staat. Dat voor zover het afschrik effect.
bij Herhaling moorden na vrijlating kosten ook erg veel dus langere straf betekend ook meer veiligheid en minder moorden.Een ander effect van lange straffen/doodstraf is dat de misdadiger zelf veel minder/geen kans krijgt om in herhaling te vallen. Wat dat betreft maakt de lengte wel weer uit, omdat je iemand zo langer uit de maatschappij kunt houden. Brengt dan wel weer hogere kosten met zich mee natuurlijk. (de afweging waar je het in je post een tijdje terug over had)
De strafrecht of rechtssysteem is zeer complex daardoor traag en niet consequentToch nog even over het afschrik-effect: de kans dat je gepakt wordt speelt zeker mee, als die bijna 100% is zullen potentiele misdadigers veel erger schrikken van hoge straffen dan wanneer die zeer gering is. Veel geld in onderzoek steken is dus belangrijk om de geloofwaardigheid van de rechtsstaat in stand te houden. Zowel strenge (maar niet perse de strengst mogelijke) straffen als de pakkans zijn daarvoor van belang.
Als je dan ook kijkt naar de uitvoering justitie en politie die ook afhankelijk zijn van wat ze van de wet mogen en de bureaucratie en cellentekorten en de kosten spelen ook allemaal een rol
Had het ook graag ook beter gezien
Verwijderd
Op het eerste gezicht is die complexiteit alleen maar lastig en hinderlijk, maar het is een noodzakelijk kwaad. Alles moet heel precies omschreven worden, om de mazen in de wet te dichten. Gevolg: gigantisch ingewikkelde wetgeving. En dat maakt het er niet sneller op.De strafrecht of rechtssysteem is zeer complex daardoor traag en niet consequent
Als je dan ook kijkt naar de uitvoering justitie en politie die ook afhankelijk zijn van wat ze van de wet mogen en de bureaucratie en cellentekorten en de kosten spelen ook allemaal een rol
Probeer als je me niet gelooft eens een rechtvaardige en niet te omzeilen wet te maken die gewoon simpel en recht door zee is. Dat lukt je nooit.
Maar wel eentje die niet onnodig complex isOp zaterdag 17 februari 2001 22:06 schreef el_marcianito het volgende:
[..]
Op het eerste gezicht is die complexiteit alleen maar lastig en hinderlijk, maar het is een noodzakelijk kwaad. Alles moet heel precies omschreven worden, om de mazen in de wet te dichten. Gevolg: gigantisch ingewikkelde wetgeving. En dat maakt het er niet sneller op.
Probeer als je me niet gelooft eens een rechtvaardige en niet te omzeilen wet te maken die gewoon simpel en recht door zee is. Dat lukt je nooit.
die zal dan toch wel aardig nog complex zijn zoals je zegt.
Verwijderd
Kijk zo hoor je te discusseren. Met argumenten en uitleg. Jou posts zijn tenminste nuttig (nee ik probeer niet te slijmen)Op zaterdag 17 februari 2001 17:13 schreef SuperG het volgende:
[..]
Ik reageer niet op jouw maar op een paar van die laasten postjes
die hebben het over afschrikken.
waar bij levenslang, 20jaar, 10 jaar, 2,5jaar ook toch bedoeld is als afschrikken dan gaat het eigenlijk om de strafmaat levenslang of 10 á 20 jaar of de doodstraf. bij een bepaalde niveau van zware strafdaad
waarbij de pakkans en toch wel lage strafmaat (NL) minder afschrikt
In mijn mening heeft dus het veranderen van de strafmaat weinig zin aangezien er niet bij nagedacht wordt (tenzij de straf te ligt wordt dan denken mensen wel vanL: "nou voor twee jaar wil ik die of die wel afmaken") Wat zou dan de oplossing kunnen zijn tegen al deze moorden
Alleen zul je dan ook iets aan de amerikaanse mentaliteit moeten doen aangezien Amerikanen niet houden van overheidsingrijpen. Wat vinden jullie
jep ben het voledig met je eens.[b]Op zaterdag 17 februari 2001 22:48 el_marcianito /b]
Had het liever ook beter gezien.
De strafmaat moet enigzins redelijk passen bij de strafdaat en bij meervoudige herhalingOp zaterdag 17 februari 2001 23:09 schreef mr_fragle het volgende:
[..]
Kijk zo hoor je te discusseren. Met argumenten en uitleg. Jou posts zijn tenminste nuttig (nee ik probeer niet te slijmen)
In mijn mening heeft dus het veranderen van de strafmaat weinig zin aangezien er niet bij nagedacht wordt (tenzij de straf te ligt wordt dan denken mensen wel vanL: "nou voor twee jaar wil ik die of die wel afmaken") Wat zou dan de oplossing kunnen zijn tegen al deze moordenIk denk dat de pakkans vergroten op de lange termijn veel zou kunnen schelen. En op de korte termijn niks. Verder moet de sociale controle weer omhoog (zou dit helpen
). En misschien moet de mogelijkheid tot het begaan van een moord of geweldsdelict verkleind worden. Ik denk hierbij aan strengere richtlijnen voor wapenbezit/vergunning (vooral vs aangezien het daar vaak fout gaat).
Alleen zul je dan ook iets aan de amerikaanse mentaliteit moeten doen aangezien Amerikanen niet houden van overheidsingrijpen. Wat vinden jullieIk ben benieuwd.
ook een veel zwaardere strafmaat.
en de pakkans is ook afhankelijk van de wetgeving want bij arrestatie houd nog lang geen veroordeling in zoals door onrechtmatig bewijslast formfout celtekort topadvocaat die zijn reputatie wil uitbouwen tegen een overwerkte justitie(fouten).
Ik heb ergens gezien volgens mij op discovery dat ze in 'n bepaalde staat verplicht zijn een wapen in huis te hebben.
Daar zijn de inbraken dan ook nagenoeg nul
Nadeel van wapens in huis zijn de dodelijke ongelukjes, buren ruzie je pakt eve het pistool.
voor de politie ook bij huis inval moeten ze al met getrokken wapen binnenvallen door het hoge vuurwapen bezit.
ik ben tegen wapen bezit maar zou toch wel graag ene hebbe (best wel cool)
maar de boefjes zijn zowieso wel bewapend
je brengt dan vooral de doodslag zaken terug bij geen vuurwapen bezit voor 'n mes is het makkelijker weg te rennen dan een vuurwapen.
Maar moord met voorbedachte rade niet Moordenaars/Criminelen/inbrekers/overvallers zorgen wel dat ze bewapend zijn.
PS als hier in nl een politie man zijn wapen ge bruikt dan moet ie dat verantwoorden en wordt ie als een verdachte behandelt.
hier is veel meer controle dan in de vs.
In america heb je dit ook maar minder omdat daar meer vuurwapen gebruik is en Interne zaken daar te weinig man voor heeft.
Hier moet een polite man ook al verantwoording af leggen als ie een wapen trekt laat staan schiet
Als boef voel je hier dan toch wel veiliger