Aatos
Eerst even dit: de argumenten die jij nu zo leuk af loopt te kraken (niet lullig bedoeld ofzo) waren niet bedoeld als pro doodstraf, maar tegen de argumenten van LD. Ik geloof dat je dat niet helemaal door had.
als een misdadiger gevaarlijker wordt geacht dan een normaal persoon kan hij onder dwangverpleging worden gesteld. hier is geen grens in tijd aan.
Is het niet zo dat je tijdens het proces dan al tot tbs en dwangverpleging veroordeeld moet zijn? In elk geval wordt niet iedere misdadiger bij wie het (achteraf) wel nodig geweest was) buiten de maatschappij gehouden. Er zijn er altijd wel een aantal die in herhaling vallen.
jaja. je vermoord iemand maar omdat de andere straf die je had verzonnen zo onmenselijk was dat je hem dat niet aan zou willen doen..
dit laat alleen zien dat de levenslange gevangenisstraf zoals we hem nu kennen onmenselijk is.
Het enige wat ik hiermee wilde zeggen is dat levenslange gevangenisstraf voor de veroordeelde niet altijd beter is dan doodstraf.
ik snap niet helemaal wat je bedoelt. hoe geeft dit dan het sterke verband tussen wraak en gerechtigheid aan?
Ik had het niet over een sterk verband, maar een verband is er zeker wel. Gerechtigheid en het straffen van misdadigers is in essentie gecontroleerde wraak. Iemand heeft iets ergs gedaan en moet daarvoor gestraft worden. Het straffen maakt zijn daad niet ongedaan, zeker niet als het om moord oid gaat. Toch wil iedereen, zeker de slachtoffers, dat de dader gestraft wordt. Ook al worden ze er zelf niet beter van.
Zeker, straf heeft ook een afschrikkende functie, maar wraak speelt zeker mee.
inderdaad. we kunnen beter iedereen die tot een risicogroep behoort afmaken. dan weten we tenminste zeker dat die geen ongeluk meer veroorzaken. nee, weet je wat, we maken iedereen af. dan is er zeker geen ongeluk meer...
Heel mooi sarcastisch gezegd.. Dat was alleen maar om te zeggen dat een gevangene nadat hij vrijgekomen is, nog best wel slechte dingen kan doen. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je iedereen maar af moet schieten ofzo.
en omdat hij dan zo'n ellendig leven heeft had je hem beter meteen kunnen doden, om hem die ellende te besparen?
Nee, dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat ook gevangenisstraf onherstelbare schade toebrengt aan het leven van iemand die ten onrechte veroordeeld is. Je kunt hem na een aantal jaar weer vrijlaten, maar dat neemt niet weg dat hij permanente schade heeft ondervonden.
Daarmee zeg ik
niet dat je hem dus maar af had moeten maken, dat is ook niet omkeerbaar.
Captain Protoneen misdaad uit zelfverdediging is ook een misdaad: dus moet iemand daar in principe ook voor gestraft worden, alleen wel veel minder zwaar. maar dat is dus alleen een verschil in strafmaat. Overigens, voordat je gaat protesteren, schuldig bevonden worden is ook een onderdeel van die straf: en iemand die dus puur uit noodweer handelde, wordt ook nu wel schuldig bevonden aan het molesteren van een ander, maar wordt daar verder niet of heel licht voor gestraft.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ga toch protesteren

(alleen heb ik nu ff niet zo veel tijd meer, dus ik ga er nog wat over nadenken.. Ben niet eigenwijs hoor

)
maar ze kunnen het wel: er is tot nu toe (gelukkig) nog geen methode gevonden die echt gegarandeerd 100% de waarheid uit iemand krijgt... Je kan alleen iemand onder druk zetten en hopen dat die persoon dan uiteindelijk het zelf toch toegeeft.
Soms zijn de motieven overduidelijk. Bijvoorbeeld in geval van zelfverdeding. En verder kun je ook op andere manieren een heel eind in de richting komen. (onderdeel van het uitgebreide onderzoek is vaak ook het zoeken naar een mogelijk motief) Natuurlijk weet je nooit precies wat er nou op een bepaald moment in iemands hoofd omging, maar dat wil nog niet zeggen dat je helemaal niets weet.
dan snap je het probleem niet: er is niks zwaarders dan de doodstraf. Wat doe je als je zwaarder wil zijn dan de doodstraf?
er is nog wel een verschil namelijk tussen iemand die zijn baas vermoord om zijn geld of omdat die hem chanteerde, en iemand die een jaar lang iedere avond een blond meisje ...
nou kan je zeggen dat alleen de allerzwaarste misdaden de doodstraf verdienen, maar dan heb je het probleem dat je dan de doodstraf nooit uit mag voeren omdat er altijd en zwaardere misdaad denkbaar is.
Dit is slechts een theoretisch probleem. Bij gevangenisstraffen heb je trouwens precies hetzelfde, je kunt iemand maar een beperkte tijd opsluiten. Levenslang is in principe het langst mogelijke. Dat wordt ook gewoon toegepast. Verder kun je iemand in theorie tot bijv negen maal levenslang veroordelen. Praktisch onzinnig, iemand leeft maar 1 leven lang, maar het gaat om de vorm. Om de vorm kun je ook best iemand een vierdubbele doodstraf geven. Niet dat het verder nog wat uitmaakt, maar dat doet een n-de keer levenslang ook niet meer.
dan gaan we iemand tot 97 maal de doodstraf veroordelen?
Hoewel onzinnig, is dit een theoretische mogelijkheid.
dit zijn allemaal verschillende misdaden, die dus ook allemaal tot een ander antwoord op de schuldvraag leiden: de belastingfraudeur is dus schuldig aan fraude, de verkrachter aan verkrachting, enz.
Maar het antwoord op de schuldvraag is geen wezenlijk onderdeel van de straf. De echte straf (of vrijspraak als onschuldig) volgt uit dat antwoord: de bak in
nee, er is een verschil tussen de schuldvraag en de bestraffing: denk maar aan amerika, waar de jury de schuldvraag beantwoord (slecht systeem overigens, maar ok) en de rechter de bestraffing.
Bestraffing is dus wat anders als schuldvraag, je zegt het zelf.
Maar de rechter houdt in zijn bestraffing toch nog steeds rekening met de motieven?
Bij het beantwoorden van de schuldvraag moet dit wel, en volgens mij gebeurt dit ook nu al...
Hoe komt het dan dat een soldaat die een vijand neerschiet nergens schuldig aan is, maar iemand die in een bank alleen maar dreigt te schieten de bak in gaat en als ie het echt doet wel heel erg schuldig is?? Ze hebben precies hetzelfde gedaan: richten en de trekker overhalen.